FILATELIE WERKEN MET HOUT BIEDT TAL VAN MOGELIJKHEDEN Mees ee Teie Takken Guts werk ZATERDAG 20 MAART 1965 tAt Erbij W PAGINA ACHT 0 CANADA g m m iWt Filarski Mt. Ea. Spanjaard HOUT is een fantastisch ma teriaal. Je kunt er van alles van ma ken. Het laat zich met eenvoudige gereedschappen goed bewerken. Het is sterk en toch licht van gewicht en vele houtsoorten zijn prachtig om te zien. Het bijzondere van hout is bovendien dat het in de natuur groeit en wanneer de mens nu maar zorgt dat er niet alleen hout wordt gekapt, maar dat het ook weer wordt aange plant, zullen er steeds voldoende bo men groeien om in onze houtbehoefte te voorzien". Jacques Levif ■wvwire 1 FINLAND. De honderdste geboorte dag van K. J. Stahlberg (18651952), de eerste president van de Finse repw bliek, zal op 22 maart worden herdacht door de uitgifte van een postzegel van 0.35 mk. De zegel vertoont zijn portret met op de achtergrond de Lex-sculp- tuur (een vrouw met schild, zwaard en leeuw), ontleend aan het Rijksdagzegel. INDIA. Een postzegel van 15 p. (donkerbruin) is uitgegeven ter herinne ring aan het feit, dat honderd jaar ge leden de vrijheidsstrijder Laja Lapat Rai (18651928) werd geboren. De zegel, die zijn portret laat zien, heeft een op lage van twee miljoen exemplaren. FRANKRIJK. Ter gelegenheid van de Dag van de Posttegel zal op 29 mrt. een postzegel van 0.25 0.10 fr. in om loop worden gebracht. Op de zegel is de pakketboot „La Guienne" uit 1860 voorgesteld. Het ontwerp en de gravure zijn van de hand van Cami. De toeslag komt ten goede aan het Franse Rode Kruis. i-i.i triat-n ISRAEL. Naar aanleiding van de Internationale boekenbeurs, die in de maand april in Jeruzalem zal worden gehouden, is een postzegel van 70 ag., uitgevoerd in vierkleurendruk ver schenen. Het ontwerp is ontleend aan het embleem van de beurs: een leeuw met boeken. TANZANIA, KENYA EN OEGANDA. Deze drie Oostafrikaanse landen zullen op 17 mei een gemeenschappelijke uit gifte het licht doen zien voor het 100- jarig bestaan van de Union Internatig- nale des Télêcommunications (U.I.T.). De waarden zijn: 30, 50 cents, 1.30 en 2.50 sh. De zegels vertonen het embleem van de U.I.T. en symbolen van de telecom municatie. BASOETOLAND heeft zelfbestuur verkregen, hetgeen onder meer zal wor den gevierd door de uitgifte (op 1 april) van een serie van vier waarden. Op de 2l/t cents ziet men een Mosotho-vrouw en kind op de 3lh cents de grenspost te Maseroe, op de 5 cents een bergland schap en op de 12lh cents regeringsge bouwen. ?OST£3ctttST«t_. CANADA. Op 30 juni zal een post zegel van 5 cents verkrijgbaar worden gesteld, waarop tegen een blauwe ach tergrond de nieuwe Canadese vlag in de officiële kleuren is afgebeeld. MALAWI, het vroeger Nyassaland, heeft een serie van vier waarden het licht doen zien, waarop de keerzijden van de nieuwe munten van Malawi voorkomen: de sixpence met een haan, de shilling met een tros maïskolven, de florin met olifanten en de half-crown met het wapen van Malwi. De zegels zijn gedrukt bij Joh. Enschedé en Zonen te Haarlem. BULGARIJE. Een serie van zes waarden met afbeeldingen van land schappen is in roulatie gebracht: 1, 2, 3, 4, 5 en 6 st. Voorts zal op 9 mei een serie van twee stuks, 5 en 13 st. worden uitgegeven ter gelegenheid van de Dag van de Overwinning 19451945 met symbolische voorstellingen: iÜpp* mmu PHILIPPIJNEN. Ter herinnering aan het feit, dat in 1963 het Manila- akkoord werd gesloten tussen Malaya, de Philippijnen en Indonesië is een se rie van drie waarden in omloop ge bracht. Het zijn een 6, 10 en 25 sentimo, waarop de ondertekening van het ak koord door de presidenten van Indonesië en de Philippijnen en de premier van Malaya, is voorgesteld. KONGO (BRAZZAVILLE). Een nieu we luchtpostzegel van 100 fr. is in om loop gebracht met als voorstelling het stadhuis van Brazzaville. De zegel is ontworpen door Combet en gegraveerd door Delrieu. Ook is een postzegel van 25 fr. uitgegeven ter gelegenheid van de stichting van de postadministratie. Af gebeeld zijn een postduif met brief, te legraafdraden en posthoorns. NERVEUS Men hoort na afloop van een bridge- wedstrijd nog wel eens de verzuchting van 16x27. 5) 37-31 26x37. 6) 42x2. wat langere dan een 40-urige werkweek Ook aan de problematiek wordt aandacht besteedt aan openingsstudie, gewijd. Wij plaatsen twee vraagstukken Over de „Losbladige" gesproken: dit in van de Belg L. de Schyuter. de gehele wereld in meerdere talen ver- Om het de oplossers niet al te moeilijk schijnende naslagwerk voor de moderne te maken, geven wij aan het slot de op- openingstheorie heeft aan geen enkele va- lossingen. riant zoveel aandacht gewijd als aan de Damvrienden, die eens kennis willen ma- onderhavige, genoemd naar Najdorf. In de deze of gene: „Ik begrijp niet, hoe ik dat ken met dit damblad, kunnen schrijven laatste tien jaren behelsde het niet minder juist tegen hèn heb kunnen doen!" Daarna naar de heer Fr. Duytschaever, Dahlia- dan 55 zeer uitgebreide artikelen over deze volgt dan een verhandeling over een ge- straat 140, Gent (België). actuele speelwijze. Niettemin zoekt men schoten bok en vaak blijkt ook, dat de Het is voor de heer A. Douma uit Haar- vergeefs naar de zet 9) Tb8. „hen" waarover werd gesproken, zeer lem een hele eer, dat hij nu reeds een uit- Dat wij de Veenendaalse partij niettemin sterke spelers zijn. Wordt menigeen dus nodiging heeft ontvangen om in januari op het spoor kwamen, danken wij aan de nerveus, als hij (zij) tegen zéér sterke 1966 in de hoofdklasse van het internatio- kennis, oplettendheid en het geheugen van spelers moet opereren Er zijn lieden, die naai toernooi uit te komen. Hier volgen dan de twee problemen. tegen de sterksten juist hun beste spel spelen en zo zijn er kennelijk ook anderen, die dat juist niet doen. Van een bekende, zeer sterke Nederlandse speler bereikte mij het verhaal, dat hij soms tegen onbekende tegenstanders zegt: „Ik ben meneer zus en zo, u wéét wel, de be kende; maar u hoeft niet zenuwachtig te worden hoor!" Ik weet niet, of alle tegen standers deze vorm van koude bridge- oorlog op prijs stellen, maar zeker is het dat sommigen tóch van de kook raken. Beroemde internationale spelers, waar „men" het als regel heel slecht tegen doet, zijn de Engelsen Reese-Shapiro en de Fransen Jaïs-Trézel. Velen die aan de tafel van deze vermaarde spelers komen, heb ben bij wijze van spreken al verloren vóórdat zij goed en wel begonnen zijn. En denkt u niet, dat het alleen maar onbekenden zijn dit het tegen deze paren slecht doen. Ziehier bijvoorbeeld een spel uit de wereldkampioenschappen, onlangs gespeeld in New York. De partij kwam voor in de wedstrijd tussen Engeland en Frankrijk: B 8 5 9? 6 5 O A 9 8 3 A H 64 lOOOCCO XOOOOOOOOCJOOOOOOCXXXDCXXJOOOOOOOOOOOCJOOOOOOOOCXDOOOOOOOOOO ooooooooooooooooocxxxxxxxxxx)o<xx)ooooooooooooooocoooooooc H V 2 9H32 O H V 4 2 B97 Zuid gever, allen kwetsbaar. Zuid open de met één ruiten - OW boden niets. Zowel de Fransen als de Engelsen bereikten met de NZ-kaarten het goede eindcontract van drie SA en aan beide wedstrijdtafels werd door west uitgekomen met schoppen vier. Hoe te spelen, als gegeven is dat in slag 1 noord de slag maakt met schoppenboer? De Engelsman Konstam deed, wat u en onze lezer de heer A. van Maanen uit IJ- muiden. Deze schreef ons ook het vervolg. Na 9) Tb8 speelde Van den Berg evenals vorige maand 10) Rfl-d3 b7-b5. 11) Thl-el waarna Donner voortzette met de in onze analyse genoemde zet 11) Rf8-e7 welke werd weerlegd met 12) e4-e5! d6xe5. 13) f4xe5 b5-b4. Zoals wij reeds aangaven, faalt hier 13) Pe5: op 14) Te5:! De5:. 15) Rf4 Dd4:. 16) Rb5:t enz. Maar ook de tekstzet bleek onvoldoende. Na 14) e5xf6 b4xc3. 15) Pd4xe6! (nog ster ker dan 15) fe7:) kapituleerde Donner, daar 15) fe6: tot mat in enkele zetten leidt, b.v. 16) Dh5t g6. 17) Rg6:t hg6:. 18) Dg6:t en 19) fe7: mat. Terecht merkt de heer Van Maanen op: „Donner's nieuwtje was dus niet zo erg nieuw. Maar deze partij werpt m.i. wel een merkwaardig licht op Donner's ope ningskeuze in Noordwijk. Of was hij bo venstaand drama vergeten? Hetgeen te begrijpen zou zijn Wij zijn de heer Van Maanen natuurlijk bijzonder dankbaar voor zijn opmerking, welke des te knapper is, nu men ook in het tijdschrift van de KNSB en de afde ling middenspel van de „Losbladige" ver geefs naar de betreffende partij zal zoeken. Merkwaardige coïncidentie. Tegelijk met de heer Van Maanen's brief ontvingen wij ter recensie: Theorie der schaakopeningen, deel 9. van Dr. Euwe (zesde druk, uitgave N.V. Van Goor, 8,90)) o.m. het Siciliaans behelzende. Vanzelfsprekend sloegen wij onmiddellijk de Najdorf-variant op, maar ook hier geen woord over 9) Tb8. Wel wordt aandacht gewijd aan de in ons vorig artikel als „de juiste voortzetting" aange geven zet 9)Re7, waarna, zo schreven wij. wit met 10) g4 zwart voor moeilijke problemen kan zetten. XXXXXXDOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOf ooooooooooooooooooo Zwart: 1, 7, 8, 12, 16, 17, 18, 19, 20, 23, 26. Wit: 27, 28, 29, 32, 34, 36, 37, 38, 42, 48, 49. Voor beide vraagstukken geldt: wit speelt ik en vele bridgespelers zouden hebben en wint. gedaan. In slag 2 klaveraas incasseren en in het eerste vraagstuk is de dam op 20 in slag 3 een kleine klaver uit noord spe- overbodig en kan met een stuk worden len. Zuid heeft nu legio kansen om negen volstaan. In no 2 is de winst direct (met slagen te maken. In dé praktijk won oost 27-22 18x27 29x18 12x23 32x3 23x41 of 43 de tweede klaverronde met klavervrouw enz. enz.) aanwezig. en speelde in slag 4 de hartenboer na - Oplossing no één: 26-21 30-24 37-31 47-41 zuid had geen haast met het spelen van 40-34 45x1. hartenheer en legde dus klein; west moest No 2: 34-30 27-22 32x21 37-31 42x15. overnemen met harten vrouw, want west In de rubriek van 27 februari plaatsten had gehad ♦A 10 743 9AV O 10 75 wij twee vraagstukken van Leen de Rooy 8 5 3. West speelde nu een kleine schop- en Jan Scheyen. pen terug, maar er waren geen problemen Het eerste vraagstuk van De Rooy. meer over. Zuid maakte twee schoppens, Zwart: 5, 8, 17, 20, 22, 23, 25, 27, 35. drie klaveren en vier ruiten 9 slagen Wit: 15, 24, 26, 30, 34, 38, 40, 44, 45. voor een score van 600 punten. Wit speelt en wint door: 1) 38-32 27x38 de stelling past. Aan tafel II moest Bacherich (Frankrijk) of? 2) 44-39 35x33. 3) 26-21 20x40. 4) 21x3 10) b7-b5. 11) Rg5xf6 Pd7xf6. 11) het spel spelen en hij is écht geen kleine 25x34. 5) 15-10 en nu moet de witdam stop- Rf6:? faalt op 12) Rb5:!, maar 11) jongen in bridge - zelfs enkele malen pen op veld 29, na 25, 43, 27, 18 en 29, Sf6: komt in aanmerking. Wit zet daarop Europees kampioen, samen spelende met 33x24 en 45x34. Zeer fraai wordt het ar- bet best voort met 12) f5 Pe5. 13) Dh3 b4. zijn vermaarde partner, de bridge-, dam- tikel 15 van het spelreglement toegepast 14) Pce2 ef5:. 15) ef5: oooooooooooooooooooocooooooooooooooooooooooooo Het is aardig hier te vermelden, wat Euwe's boek (bewerkt door Van den Berg) verder over deze variant behelst. Dus: 10) g2-g4De scherpste zet, die geheel in en schaakmeester Pierre Ghestem. Wat om tot winst te komen, was echter óók het geval? OW waren de No 2, Scheyen. EngelsenReese-Shapiro en deze on verstoorbare Britten leken de Fransman nerveus te maken. Inplaats van direct de 12) g4-g5 Pf6-d7. 13) a2-a3 De ver wikkelingen na 13) f5 Pc5! 14) Tgl b4. 15) Pce2 e5. 16) f6 ed4:. 17) fe7: d3. 18) cd3: b3 zijn voor zwart gunstig. 13) Rc8-b7. 14) Rfl-h3 met de dreiging op e6 in Wit: 20, 22, 24, 25, 28, 30, 32, 41, 48, 49. Zwart: 3, 5, 13, 15, 18, 29, 31, 33, 39. Een leerzame meerslagwinst door: 1) klaver te spelen, begon Bacherich (na het 49-44 18x38. 2) 48-43 38x40. 3) 41-36 33x22 te slaan. De situatie is nu zeer lastig voor maken van schoppenboer) met vier ronden en nu is het leuk, dat wit met 36x9 of met beide partijen. ruiten, eindigend in noord. Toen speelde 24x35 kan slaan en steeds wint door 35-30. Als eerste van „enkele mogelijkheden" hij.schoppen na, welke slag west een- De heren H. C. J. Stoop, L. Blok, J. Krab wordt nu vermeld: 14) 0-0-0. 15) f5 voudig liet lopen. Van winnen was nu geen en J. Mensen onze dank voor de goede op- Rg5t: (op 15)e5 volgt 16) f6) 16) Kbl sprake meer en hoewel René probeerde de lossingen. e5. 17) Pdb5: ab5: 18) Pb5: en nu moet 9e slag nu in harten te krijgen, mislukte Tot slot een probleempje met elk vijf zwart volgens Fischer 18) Db6 spelen dat: één down. Nu kan men, met de beste stukken; in drie zetten is het uit. De stand 19) Pd6t Kc7. 20) Pf7: Rf6:). wil, geen argumenten vinden waaróm het is als volgt. Men mag het een kleine tekortkoming speelplan van Bacherich beter zou zijn, dat Zwart: 5 stukken op 29, 30, 32, 36, 38. noemen, dat het boek (zojuist verschenen, het simpel spelen op de ontwikkeling van Wit: 41, 43, 44, 47, 50. blijkens het voorwoord bijgewerkt tot drie klaverslagen. Ik denk ook niet, dat Wit speelt en wint. maart 1964) niet het veel belangrijker R DiiIcpI vo°rbeeld TalGligoric Moskou 1963 re leveert. Daarin speelde Tal niet 15) f5, Oplossingen en correspondentie te zen den aan het adres van de damredacteur: B. Dukel, VV\jk aan Zeeërweg 125, IJmui- gever, ,jen deze sympathieke Fransman later onder de indruk is geweest van zijn eigen speelwijze. Bridgevraag dezer week: Zuid allen kwetsbaar. Zuid heeft: AHVB2 A 10 9 6 09 +HVB Zuid één schoppen - OW passen - noord één SA (6 9 punten) - wat moet zuid bieden? Antwoord elders op deze bladzijde. maar het veel scherpere 15) Re6:! met het vervolg fe6:. 16) Pe6: Dc4 (vermoedelijk niet het beste) 17) Pd5! Wit ver smaadt de kwaliteit, daar hij Pe6 sterker acht dan Td8. Het verder verloop bevestig de de juistheid van deze visie. Tal won op overtuigende wijze. OPENINGSTHEORIE, EEN DUIVELSE UITVINDING Het laatste nieuws van het Najdorf- variant-front komt uit Rusland en betreft de hierboven gememoreerde zet 11) gf6:, getest in een recente partij Cholmov Bronstein. Na 12) f5 Pe5. 13) Dh3 probeerde Twee weken geleden bespraken wij het zwart 0-0 (inplaats van b4), een aanbe- miniatuurdrama Van den BergDonner veling van Fischer in een contra-analyse 13 zetten kort dat zich op zondag tegen een analyse van Simagin. Na 14) g5 organiseerde in"'januari" van cfit jaar een 28 februari afspeelde in de laatste ronde b4 (beter fg5:) volgden er verwikkelingen internationaal toernooi, dat door de Vlaar- van het Daniël Noteboomtoernooi. Na de van zo adembenemende aard, dat de partij dinner J. H. de Kluyver werd gewonnen, bekende zettenreeks 1) e2-e4 c7-c5. 2) Pgl- met een schoonheidsprijs werd bekroond. De tweede plaats werd bezet door G. Mos- f3 d7"de- 3) d2'd4 c5xd4- 4) pf3xd4 pS8"f6- Een volgend maal zullen wij dit wonder tovoy uit Parijs 5> pbl"c3 a7"a6- 6> Kel-g5 e7-e6. 7) f2-f4 ten tonele voeren. Voor vandaag hopen wij In het maartnummer van het cluborgaan Pb8"d7* 8)„Ild„1",f3 Dd8:c7- 9) °"°"0 sPeelde de lezer te hebben duidelijk gemaakt dat troffen wii een stand aan die een be- JJonner Ta8-b8, kennelijk zo meenden wij openingstheorie een regelrecht van de Am tntTQA r] Q Kqc a Arinvi i' n rtnlr VI >Tr>v\ /IxLtaI ..G...!— J!» 1 n_ De Gentse damclub „Koning Dammas" schouwing waard is. (XXXX>OOCOOCOCXX)OC)OOOOOOOCOOOOOOOOOOOOOOOOOOCOOCOOOOOOOOC om tegen de beste openingskenner van duivel komende uitvinding is, aan welker ons land, Van den Berg, de doorvorste the- gevolgen geen schaker van klasse zich kan oretische gebieden te ontwijken. Wij schre- onttrekken. ven dit, heet. van de naald, onmiddellijk ■uajfiaaaq ql'qaqqELu ag jaAepf jftA aatq jbaoS qja ui uep uBq na het einde van de partij in het Palace Hotel. En zulks op grond van de mede delingen, ons verstrekt door niemand an ders dan Van den Berg zelf, die op dat moment dus ook van mening was met 9) uaIU '„tads af joao jaaui jbay (tui jajaaA Tb8 een nieuwe zet te spelen. stB uaAvnoqosaq a; (aapaiqsSutuado) jaAepi Hoe kort is de mens van memorie! Want a!JP UBA P0*! lat! inojesues ua^ jaujued- 9) Tb8 werd wel degelijk eerder ge- (uaipu jo ua^teq) uaddoqos uj uaa :eu uio speeld. In 1959, te Veenendaal, in het Rit- S1 anuaAuoa (asueentni) spuaqajsjm uaa meestertoernooi. qaAt J35(?z jep uftz Goed, men kan niet alles weten, resp. suaddoqos ap 'uftz ai :}ueeqjftA uaag uaAaoq onthouden. Maar het is toch wel een pi- suajaeq sjaujacd uftz - uaddoqos aup kante bijzonderheid, dat uw redacteur er UBB WasS „anaqaooA" paoou ftzuax qoej-j naast heeft gezeten, toen de zet werd ge- -uoo apaog jaq ut jatu uaui )iz (;oop jqoq lanceerd. Hij was n.l. één van de vier "Iam fm )ba\) jbja joj jgooqjaA atp paoou deelnemers van de betreffende vierkamp! sts - uapatq aj uapieq aup uto ïuautuadxa Een reden om in het holst van de nacht uaa sï Is H uaddoqos aatA :poq asuas-uotu uit schaamte te emigreren? Wij menen van -utoa paog uaa putA qi qsuioq^tnuarpreq niet. Want: 9)Tb8 werd gespeeld door f!Q Ijaopi afj-reeAag uaa gou uee-teep jaAt Donner! En zijn tegenstander was -ooq jaAeiq saz st poqputa jatoout .:aa 'uad Van den Berg!! Deze was vijfeneenhalf jaar -doqos jota si jotujuooputa qfqapaj uaa; later blijkbaar volkomen vergeten, zelf aan S 8 6 01 V Z f L ■O- ffiACb S01 de wieg van de nieuwe variant te hebben :uaqftqaq Ciqja uajjceqpaoou ap Cias. sps De winst wordt verkregen door 1) 27-22 gestaan. En dat, terwijl hij, als samenstel- 'qfqapmp jpjo/A st „utaajqojd" uaa jip im 18x27. 2) 32x21 23x34. 3) 40x9 3x14. 4) 45-40 Ier van de „Losbladige", constant een heel qaaM jazap SrtuAaSpuq do paoo.wjuy XXXXX>OOCOOOOOOCCOOOOOOCC*CXXXXXXXXXXXXX}GOCOOCCOOC>0000000 Zwart: 3, 7, 12, 14, 16, 17, 18, 19, 23, 24, 26. Wit: 27, 28, 32, 36, 37, 38, 39, 40, 42, 45, 48. MET DEZE enthousiaste beschouwing introduceert Ab Meilink, cursus leider van het opleidingscentrum voor sociale jeugdzorg Middeloo in Amers foort, zijn bijzonder instructieve eerste deeltje van HOUT-HAND-HOBBY, een fraaie en rijk geïllustreerde uitgave van het Houtvoorlichtingsinstituut. Mei link heeft zijn liefde voor hout en de grote kennis die hij heeft van dit bij uitstek voor de handvaardige knutse laar geschikte materiaal in dit boekje neergelegd. WIST U, bijvoorbeeld, dat elke boom soort een eigen karakter heeft? Let u er maar eens op. De silhouet van een eik is heel anders dan die van een plataan. Een berk ziet er ook in zijn kale winternaaktheid heel anders uit dan een kastanje. Bomen leven. Ze stofferen het landschap en de parken in de stad en vaak biedt het ruwe tak- kenmateriaal al volop gelegenheid tot het maken van karakteristieke werk stukken. Veel gereedschappen heeft men daar voor als regel niet nodig. Wel een flinke dosis fantasie. Een scherp en handig zakmes stelt iemand dan reeds in staat uit zo'n tak de vormen te scheppen die vooraf in de geest gestalte hebben ge kregen. Bewonderenswaardig is de wijze waarop Meilink in simpele woorden zijn lezers doordringt van het besef dat een boom, de leverancier van het hout, leeft, dat het gehele „organisme" van 'n boom onze aandacht en bewondering meer dan waard is. Hij poogt eerbied te scheppen voor het leven dat in een boom verankerd is, omdat alleen als men die eerbied heeft het bewerken van hout veel veel meer kan worden dan een mechanische handeling. EEN HEEL andere vaardigheid ver eist het bewerken van hout met gutsen. Dat is eigenlijk, zo merkt hij op, een soort beeldhouwen in hout. „Het is bij zonder prettig werk en als je het nog nooit gedaan hebt, moet je er beslist aan beginnen." Begin met een eenvoudig gebruiks voorwerp, een houten schaal bij voor beeld. Het beste kan men iepehout ne men. Dat is niet te hard en niet te zacht. Het heeft een mooie tekening. Een stuk hout van 30 bij 15 cm is ge schikt. Het te bewerken blok moet wor den vastgezet. Als men een werkbank heeft, levert dat geen problemen op. Als men die niet bezit, kan men het blok met enkele lijmtangen vastmaken op een stevige tafel. Nee, nu niet meteen met de guts erop af. Teken eerst de vorm die u wilt uithakken op het blok. Op den duur leert u beslist dat u de vorm het best kunt kiezen op grond van de tekening van het blok. Over de te gebruiken gutsen, onthult Meilink wat men ervan moet weten. Duidelijke foto's en werktekeningen steunen zijn tekst en noden als het wa re om aan de slag t§ gaan. Het slothoofdstukje van het boekje behandelt het maken van werkstukken waarbij draad en tekening van het hout een rol spelen. „Hout-hand-hobby" maakt ons duide lijk dat men van hout vele mooie werk stukken kan maken. Het is met de hand goed te bewerken en de handvaardig heid groeit naarmate de geoefendheid toeneemt. Een publikatie als deze kan er zeker toe bijdragen dat velen zich bewust worden van de prachtige hob by-mogelijkheden die voor de houtbe werker zijn weggelegd. Ab Meilink, „Hout-hand-hobby", deel 1 (39 pag., vele ill. Uitg. Houtvoorlichtings instituut, James Wattstraat 73, Amsterdam. Giro 109289. Prijs 1.25). (Vervolg van pagina 3) oog onzichtbaar bij de tuin werd getrok ken. Sommige trotse tuinbezitters plaatsten in bijzondere hoekjes plaquet tes met verzen die op de stemming van zo'n plek betrekking hadden. Een karakteristiek „nummer" van de poë tische tuin was altijd weer de grot, liefst voorzien van nymfenbeelden, een echte bron en een dichterlijke inscrip tie. Waarom beleefde dit type tuin juist in het Engeland van midden achttiende eeuw zulk een bloei? Clifford geeft een uitstekende verklaring: „Voor de wel- gestelden was het leven in Engeland op eens heel wat minder opwindend ge worden. In plaats van energiek aan de oorlog deel te nemen of zeeroverij te plegen, gingen de „gentlemen" nu een reis naar Italië maken (de „Grand Tour") en het risico van onrustbarende gebeurtenissen in hun leven was aan zienlijk kleiner geworden; niet langer was het ongebruikelijk voor een Engels aristocraat om in zijn bed te sterven. Dit alles beschouwde men algemeen als een verbetering; maar toen het nieuw tje van de beschaafde staat er een beet je af was, begon men terug te verlan gen naar de ongeciviliseerde genoegens van de emotie als opfleuring van een al te geregeld leven. Het werd mode voor mannen, maar in het bijzonder voor vrouwen, om gevoeligheid boven gezond verstand te stellenDe be hoefte aan afwisseling nam steeds exo tischer en grotesker vormen aan naar mate iedere tuinontwerper er naar streefde zijn buurman te overtroeven strove to outdo the Joneses" staat er in het Engels). BOVEN DEZE verwarring stond een meester: Lancelot Brown, en zoals iede re meester-in-zijn-vak kende hij ds waarde van soberheid en eenvoud. Brown maakte gebruik van de in de natuur aanwezige harmonieën die hij componeerde met afzien van iedere po- al waren. Perspectief, licht en schaduw waren de principes waarmee hij werk te. De omtrekken van een gazon, de spiegeling van stilstaand water, niet meer dan enkele boomsoorten, enkel voudig, in groepjes, of geplaatst in een soepele curve, dat waren de middelen waarmee hij zijn lineaire spel van groen en ruimte speelde. Zijn ontwer pen, die veel hebben bijgedragen tot het karakteristieke Engelse park-land schap, zijn volgens Clifford door een ze kere mate van abstractie eerder te ver gelijken met muziek dan met poëzie of schilderkunst. Een eigenaardigheid van al deze tui nen is dat bloemen er een betrekkelijk ondergeschikte rol in spelen. Hierin kwam verandering tegen het eind van de achttiende eeuw toen botanici over de gehele wereld uitzwermden om exo tische soorten naar Europa te brengen. Kew Gardens te Londen bezat in 1789 5500 soorten bloemen en planten, maar omstreeks 1813 was dit getal 11.000, een toename die o.a. verband houdt met de Napoleontische oorlogen die Franse, Spaanse en Hollandse koloniën onder Brits gezag bracht De opkomst van de burgerstand en de verstedelijking door de industriële revolutie met dientenge volge de vorming van „suburbia", de vlucht naar de buitenwijken, maakte de tuinen steeds kleiner. Op het panorama volgt de close-up die één ontluikende crocus met minstens evenveel verba zing bekijkt als indertijd het oog van de Zonnekoning het grastapijt van da komnkliike avenue te Versailles.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 20