Gerhart Hauptmanns „Voerman Henschel" m l 1 TONEEL IN HAARLEM Wil Ferwerda uit Gorkum exposeert in Amsterdam Rembrandt geveild voor 7,9 miljoen NEGEN MUZEN pM Loudi Nijhoff plotseling ziek geworden Het gestolen schilderij van Barth. Breenberg ZATERDAG 20 MAART 1965 21 Rhea Jackson soliste bij het N.Ph.O. Maxi en Ernst Baier gescheiden Mooie rol van Ko van Dijk in onvolwaardige opvoering Johannes Passion P- Kijk, beste vriend, een kabinet zet je met manmoed in elkaar. DenkTbch Vooral commercieel, dat is de wens van het volk. Een goede informatie: steek er een Lexington bij op - gefor meerd uit de zuiverste Amerikaanse tabakken. A W nabeschouwingen Een gaatje in het hoofd De radio geeft zondag De radio geeft maandag T el evisiepro gramma Weense pers enthousiast over Toon Hermans Beloning uitgeloofd Martha Flowers verhinderd Helaas is het de Amerikaanse negerso praan Martha Flowers door omstandighe den niet mogelijk gebleken naar Neder land te komen, zodat zij haar medewer king aan het achtste vrijdagconcert van het Noordhollands Philharmonisch Orkest op 26 maart a.s., moest annuleren .Zij zal worden vervangen door de negersopraan Rhea Jackson. Het is haar eerste optre den in Nederland. Regelmatig treedt zij in de meeste West- europese landen op. Zij is momenteel ver bonden als soliste aan de Staatsopera te München. Het programma voor het con cert zal vrijwel hetzelfde blijven. Door Rhea Jackson zullen twee aria's uit „The Messiah" van Handel, twee Negrospiri tuals en twee aria's uit de opera „Porgy and Bess" van Gershwin worden gezon gen. De neo-realistisch schilder Wil Ferwer da (23) uit Gorkum, die in deze gemeente van burgemeester ridder Van Rappard zijn schilderijen en gouaches niet mocht exposeren, stelt deze werken nu ten toon in „Galerie Mokum" in Amsterdam. De expositie is gisteravond in alle rust geopend door de Rotterdamse kunstcriti cus Piet Begeer. De expositie omvat 18 schilderijen en gouaches. Zij duurt tot 8 april. Het huwelijk van het Duitse kunstrij derspaar op de schaats Maxi en Ernst Baier is na 25 jaar ontbonden. De recht bank in Garmisch-Partenkirchen heeft dit bekendgemaakt. (Van onze correspondent) LONDEN De 58-jarige conservenfa brikant Norton Simon uit Los Angeles heeft gisteren voor het fantastische be drag van bijna acht miljoen gulden Rem brandt's portret van de 7-jarige Titus ge kocht op een veiling bij Christie's in Lon den. Het doek is bestemd voor het nieuwe museum van Los Angeles, dat op 28 maart a.s. zal worden geopend en dat is opgericht door de Norton Simon-stich- ting. Ongetwijfeld zal deze Rembrandt daarvan het pronkstuk vormen. Toen na bijna twee uur eindelijk de climax van deze veiling bereikt was en het laatste nummer aan de beurt was viel er een ademloze stilte over de hon derden, opeengepakt onder de fonkelende kristallen kronen van de stemmige vei' lingzaal. De deftige grijze afslager, voorzitter van Christie's, zette in met het bedrag van 100.000 guineas (105.000 pond, dat is 1050.000 gulden). De strijd ging slechts tussen twee personen, de Amerikaan Nor ton Simon en de heer David Somerset van de bekende Londense kunsthandel Marlborough Fine Art. Diens onbekende opdrachtgever was waarschijnlijk ook een Amerikaan. Zoals altijd bij deze veilingen gaat het bieden volkomen geruisloos en voor de aanwezigen bijna onzichtbaar. Een klein gebaar van de bieder, een knikje of een wenkbrauwfrons is een gebruikelijke co de. Het bedrag van bijna f 8 miljoen is een nieuw record voor een Londense veiling driemaal zo veel als het vorige, dat in 1959 bij Sotheby werd bereikt toen Ru bens „De aanbidding van de wijze" het bedrag haalde van 275.000 pond. De Rembrandt was één van de vijf doe ken van de beroemde collectie van Sir Francis Cook die onder de hamer kwa men en in totaal meer dan 10 miljoen gul den hebben opgebracht. Het portret van Rembrandts zoon Titus, dat gisteren bij Christie in Londen is geveild. IS DE TIJD RIJP voor een „herwaardering" hier in Nederland van de dramatische werken van Gerhart Hauptmann? De directie van het Toneelge zelschap Ensemble meent blijkbaar van wel en heeft ten bewijze daarvan het in 1898 geschreven drama „Voerman Henschel" op haar repertoire genomen. Daarmee heeft zij misschien niet uitsluitend eer willen bewijzen aan de nage dachtenis van Hauptmann maar ook aan het talent van Ko van Dijk, die van de huidige generatie van Nederlandse toneelspelers waarschijnlijk de enige is die deze gespierde Silezische voerman v^n een eeuw geleden volbloedig kan uitbeelden. ALS MEN „VOERMAN HENSCHEL" goed wil begrijpen, dient men zich voor ogen te houden, dat het stuk is ontstaan in de grote tijd, van Strindberg, Ibsen, Tsjechov en Tolstoi. In de stukken van deze schrijvers heeft de toen 36-jarige Hauptmann veel leerstof en inspiratie ge vonden. Zijn „Henschel" ervoer men des tijds als een sociaal-naturalistische nood lotstragedie, waarin men motieven terug vond uit stukken als Strindbergs „De va der" en „Freule Julie", Ibsens „John Ga briel Borkman" en Tolstoi's „Macht der duisternis". Wat de techniek der milieu schildering betreft is er zelfs een zekere verwantschap te herkennen met Tsjechovs Oom Wanja", dat vrijwel tegelijkertijd is geschreven. Maar Hauptmanns sociaal be sef was van een geheel eigen aard en dit, samen met zijn ietwat vaag soort van Christelijk fatalisme, heeft aan „Voerman Henschel" toch wel een heel apart karak ter gegeven. VAN DIT APARTE karakter van het stuk was in de opvoering, gisteravond door Ensemble in de Haarlemse Stadsschouw burg gegeven, maar weinig te merken. Dat was vooral vreemd omdat er im mers een Duitse regisseur, Hans Bauer, aan te pas was gekomen en in Duitsland is het begrip voor Hauptmann en diens werk, vooral in toneelkringen, toch nog altijd vrij sterk. Maar onder Bauers re gie werd „Voerman Henschel" gespeeld als een stevig, ouderwets stuk volkstoneel, met alle nadruk op wat er aan sterke speelscènes in zit en met verwaarlozing van de milieuschildering die in dit geval toch ook zo belangrijk is. Men hoeft zich bij een opvoering natuur lijk niet te realiseren dat met het kleine Silezische badplaatsje, waarin het stuk speelt, Hauptmanns eigen geboorteplaats Salzbrunn is bedoeld, met het hotel in welks kelderwoning het drama zich vol trekt het hotel van Hauptmanns vader, de omgeving waarin de schrijver zijn kinder jaren doorbracht. Maar dit houdt wél nauw verband met de zorgvuldigheid waar mee Hauptmann dit milieu heeft geschil derd („we kunnen de zuurkool op de kachel haast ruiken", heeft een Duitse toneelken ner terecht over het stuk geschreven) en daardoor is die schildering van sfeer en omgeving een hoogst belangrijk element van het drama geworden. Daarom vraagt dit werk een regisseur, die de sfeer van het Duits-Pools-Tsj echische grensgebied van omstreeks 1860 met evenveel liefde en zorg weet op te roepen als Sjarov dat met de Russische sfeer pleegt te doen. IN DIT GEVAL was daar echter geen sprake van. Mede als gevolg van het feit dat de vertaler Paul Rodenko geen enkele poging had gedaan om voor het Silezische dialect, waarin het stuk is geschreven, een aanvaardbaar Nederlands equivalent te vinden (hetgeen een buitenlandse regisseur die geen Nederlands verstaat natuurlijk niet stoort) was „Voerman Henschel" nu gereduceerd tot een gewoon plattelands drama uit de oude doos. Alleen aan enige aardrijkskundige namen, aan het afschu welijke woord „kuurgasten" in plaats van „badgasten", en aan de voor onze oren al leen maar dwaas klinkende aanspreek- term „Henschel Wilhelm" kon de toeschou wer het stuk te lokaliseren. En daarmee ging een groot deel van de waarde, die het ook nu nog zou kunnen hebben, ver loren. VOOR KO VAN DIJK was dat echter nauwelijks een beletsel om een prachtige vertolking van de titelrol te geven. Hij speelde Henschel met een beklemmende in gehouden kracht en met tal van treffende nuances, die samen een zuiver beeld ga ven van deze door het noodlot vervolgde figuur, goedhartig en goedwillend tot het uiterste, maar verteerd door het schuld besef van een gebroken belofte waaraan hij al zijn tegenslagen toeschrijft. Tegenover het formaat van deze vertol king moest de Hanne van Ina van Faas- sen wel wat schriel aandoen; deze Hanne, al had zij dan ongetwijfeld heel sterke momenten, was meer een afstotende dan een canailleuze vrouw, meer een feeks dan een „femme fatale" die toch ook haar aan trekkelijke kanten moet hebben. Guus Verstraete gaf een sympathieke vertolking van Siebenhaar, de hotelhouder waarvoor Hauptmanns vader model heeft gestaan. Caro van Eijck speelde heel in tens de stervende vrouw Henschel, in wier jaloersheid de kiem van de tragedie ligt. Jan Apon maakte een mooie rol van de verbitterde oude knecht en Jos Knipscheer was een krachtige Walther. In andere rollen kreeg men aanvaard baar spel te zien van Dick Scheffer, Tom van Beek, Lucas Wensing en Chris Baay. De rol van Franciska, de dochter van de buffetpachter, die had moeten worden gespeeld door Linda van Dijk, was ge schrapt wellicht in verband met een recent auto-ongeval van de jeugdige actri ce. ER WAS ZEER VEEL publiek gekomen voor deze voorstelling die, onder een betere regisseur, inderdaad een bijdrage had kun nen vormen tot een herwaardering van Gerhart Hauptmann. Simon Koster Het „Haarlems Kamerkoor", met mede werking van het „Haarlems Kamerorkest'1 geeft op donderdag 1 april 8 uur n.m. een uitvoering van de Johannes Passion van J. S. Bach, in de gereformeerde kerk aan de Vijverweg te Bloemendaal. Het geheel onder leiding van Piet Halsema. Respublica Literaria Neerlandica. Dezer dagen is te Amsterdam opgericht de stichting „Documentatiecentrum Respu blica Literaria Neerlandica", die ten doel heeft al die gegevens bijeen te bren gen, welke de bestudering van en het begrip voor figuren, stromingen en wer ken uit de „republiek der geleerden" in de Nederlanden uit de 16e, 17e en 18e eeuw kunnen bevorderen. Een van de belangrijkste objecten van het „docu mentatiecentrum" zal gevormd worden door de correspondenties van de huma nisten die in de Nederlanden in die tijd werkzaam zijn geweest. Het secretariaat is gevestigd p/a drs. P. Tuynman, Cour- betstraat 25 (3), Amsterdam-Zuid. '..-■J. -vyM -• -ySTV. v<: Advertentie r. Lang geleden werden stumpers die gek waren, dan wel daarvoor werden aange zien, te kijk gezet. In het geheel niet voor de vuist weg hij had zich terzake door vele neuro-chirurgen laten voorlichten deed Willem Duys gisteravond hetzelfde met een semi-arts, die aan de hand van zijn theorieën, vastgelegd op een papier- rol, zich een gaatje in het hoofd heeft ge boord, om zonder marihuana of yoga wat men noemt „high" te kunnen zijn. Tegen over een ginnegappend, meesmuilend pu bliek maakte Duys daarmee misschien een prachtig nummer men zag en hoorde hoe gevoelens van onthutsing en weerzin hem overmeesterden maar ons had hij dit alles beter kunnen sparen. Want er waren slechts twee mogelijkheden: of de betrokken jongeman en zijn scherpzinnige vriend zijn niet goed bij hun verstand, of en wij missen de kennis om hun door de wetenschap afgewezen theorie te kra ken zij zijn het wel. In beide gevallen echter hoorden zij in dit gezelligheidspro gramma niet thuis. Nu ze echter toch te kijk werden gezet, moesten wij vaststel len dat wij liever naar deze misschien ont spoorde jongemannen keken dan naar een verkrampte heer die muziek aan zijn han den ontlokte of naar de mooi gekuifde, op gedirkte student Edwin Rutten, die een nieuw opus, een schoon lied op Margriet en Piet, aan zijn platenrepertoire heeft toegevoegd. Het nummer van de „man met het gaatje in zijn hoofd" deed de stemming zozeer dalen, dat zelfs Freddy Flinton de butler die wij weer eens de zelfde „procedure as last year" zagen ma ken met een nieuw dronkemansnum mertje de show niet meer kon redden. Gelukkig ging aan dit alles nog een an dere show vooraf, die van Danny Kaye. Met de befaamde acteur Peter Falck zorg de hij voor twee mooi dolle sketches, die o.m. werden gecompleteerd met een pi kante en verrassende choreografie van Kaye's eigen balletmeester Tony Char- moli. J. Daimhuizer Kunstenaarsverzet. De heer Cals zal, om dat hij kabinetsformateur is, niet zijn aangekondigde rede over „De Zin der Vrijheid" kunnen houden in de bijeen komst der Stichting Kunstenaarsverzet HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 IKOR. 12.30 AVRO. 17.30 VARA. 20.00-24.00 AVRO. VARA- 8.00 Nieuws, sportmededelingen en socialistisch strijdlied. 8.18 Weer of geen weer, gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. IKOR! 10.00 Kinderdienst. 10.30 Doops gezinde Kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord. 11.40 Grammoi'oonmuziek. 11.45 De kerk in de spiegel van de pers. 12.00 Het geladen Schip, rubriek in het raakvlak van kerk en cultuur. AVRO: 12.30 Tout a toi, programma over Parijs. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Mededelingen of grammofoonmu- ziek. 13.20 Carrousel, een programma dat alle kanten opgaat. 14.15 Concertgebouworkest en so listen: klassieke en moderne muziek (opn.). 15.10 Hou je aan je woord, een spel met en over taal en litteratuur. 15.50 Oude en moderne dansmuziek (gr.). 16.30 Sportrevue. 17.00 Zingen geblazen. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws en sportuitslagen. 18.05 Sportjournaal met o.a. Het Europees kampioenschap biljarten driebanden in Wenen. 19.00 Eij nader inzien: dis cussie over actuele gebeurtenissen. 19.35 Vrij entree, cabaret. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Lich te orkestmuziek en zangsolisten uit België (opn.) 20.45 Operamuziek (gr.). 21.30 Het meisje met de stralend blauwe ogen, hoorspel. 22.05 Licht instrumentaal ensemble. 22.30 Nieuws. 22.40 Ac tualiteiten en uitslagen 2e klas voetbal. 23.00 Philharmonisch orkest en koor van de R.T.F.: moderne muziek (opn.) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 NCRV. 10.00 KRO. 17.00 CONVENT VAN KERKEN. 18.00 NCRV. 20.15-24.00 KRO. NCRV: 8.00 Nieuws en weeroverzicht. 8.15 Geestelijke liederen (gr.). 8.30 Morgenwijding. 9.00 Gewijde muziek (opn.). 9.45 Nieuws en wa terstanden. KRO: 10.00 Inleiding hoogmis. 10.05 Hoogmis. 11.15 lichte grammofoonmuziek. 12.10 Boekbespreking. 12.20 Lichte grammofoonmuziek 12.30 Nieuws. 12.35 Buitenlands commentaar. 12.45 Mededelingen of grammofoonmuziek. 12.50 De drie Musketiers, licht programma. 13.10 Kin derkoren en licht instrumentaal ensemble. 13.30 Voor de kleuters. 14.00 Omroeporkest en zang soliste :operamuziek. 14.45 Pianorecital: klassie ke muziek (gr.). 15.00 De hand aan de ploeg, lezing. 15.05 Muziek en sport. (16.25-16.30 Toto uitslagen). 16.30 Klassieke en moderne grammo foonmuziek. CONVENT VAN KERKEN: 17.00 Gereformeerde kerkdienst. NCRV: 18.00 Koor zang (gr.): geestelijke liederen. 18.10 Geestelijke huismuziek (opn.) 18.30 Evangelie in Ecuador, reportage van het radio- en televisiestation ,,De Stem van de Andes" in de hoofdstad Quito. 18.45 Geestelijke liederen (opn.) 19.15 De vooruitgang der mensheid, lezing. 19.30 Samenzang: gees telijke liederen. 20.00 Nieuws. 20.07 Reflex, een wekelijkse bespiegeling over leven en samenle ven. KRO: 20.15 Internatiortale volksliederen. 20.40 Staatsgeheim, hoorspel (deel 2). 21.25 Pia notrio (gr.): klassieke muziek. 22.05 Wissewas- sen, gevarieerd programma. 22.25 Boekbespre king. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.50 Lichte muziek (opn.). 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245,3 m, 1223 kHz. 9.30 Ds. J. P. Haspels, Amsterdam. 11.00 Ds. G. Rang, uitzending van de dienst voor belang stellenden, gehouden op zondag 14 maart 1965, 15.15 Kinderdienst. 16.00 Ds. P. N. Kruyswijk. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Satirisch programma. 12.55 Programmaoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera- en belcantoconcert. 15.30 Sportprogramma met gevarieerde muziek (17.00 en 18.00 Nieuws). 18.30 Katholieke godsdienstige uitzending. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.40 Lichte orkestmuziek. 20.00 Amusementsmuziek 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Gevarieerde mu ziek. 22.30 Cabaretprogramma. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig gemengd avondprogramma. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 AVRO. 7.20 Voor de kinderen. 8.00 Nieuws. 8.10 Klassie ke en moderne orkestwerken (gr.) 8.50 Ochtend gymnastiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Klassieke gewijde muziek (gr.). 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 12.00 Licht instrumentaal ensemble. 12.27 Medelingen t.bv. land- en tuinbouw. 12.30 Voor het platteland. 12.37 Lichte orkestmuziek (opn.) 13.00 Nieuws. 13.10 Mededelingen, even tueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Pianorecital: klassieke en seml-klassieke muziek. 14.00 Ik hoor, ik hoor wat u niet hoort, lezing met grammofoonplaten. 14.40 Internationale Componisten Tribune: mo derne orkestwerken 15.30 Voordracht. 15.45 Licht instrumentaal ensemble (gr.) 16.00 Nieuws. 16.02 Lichte grammofoonmuziek. 17.00 Voor de padvin ders. 17.05 Jazzmuziek. 17.50 Militair commen taar. 18 00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Lichte orkestmuziek (opn.) 19.00 Klassieke en moderne kamermuziek (gr.) 20.00 Nieuws. 20.05 Op de plaat rust. verzoekprogramma voor de soldaten. 20.40 Loop naar de duivel: her inneringen aan de gelijknamige legendarische Flora-revue. 21.10 Zigeuner-orkest. 21.30 Vervlo gen illusies, hoorspel. 22.30 Nieuws en medede lingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Dans- en jazz muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Grammofoonmu ziek. 7.20 Sportuitslagen van zaterdag. 7.30 Nws en herhaling SOS-berichten. 7.40 Radiokrant. 7.55 Lichte grammofoonmuziek. 8.10 Gewijde mu ziek (gr.) 8.30 Nieuws. 8.40 Lichte grammofoon muziek. 9 00 Verzoekprogramma voor de zieken. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Moderne muziek (gr.) 10.20 Rondom het Woord: theologische etherleer gang. 11.05 Lichte grammofoonmuziek. 12.00 Licht orkest met zangsoliste. 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Variant: lichte grammofoonmuziek. 13.30 Musette-ensemble en zangsolisten. 13.55 Lichte grammofoonmuziek. 14.05 Schoolradio. 14.35 Klassieke kamermuziek met gitaar (gr.) 15.00 Als de kat van huis is. Licht programma (herhaling van 11 maart jl.) 15.30 Klassieke grammofoonmuziek. 16.00 Bijbel overdenking. 16.30 Vocaal ensemble: geestelijke liederen. 16.50 Clavecimbelrecital (gr.) Klassie ke muziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 17.50 Overheidsvoorlichting: Suriname- werkweek in het Rijksmuseum voor Volkenkun de te Leiden. Spreker: Dr. G. D. van Wengen. 18.00 Koninklijke Militaire Kapel. 18.20 Uitzen ding van de Christelijk Historische Unie: Poli toeren. Nieuws en commentaar van de Christe lijk Historische Unie. 18.30 Klassieke grammo foonmuziek. 18.50 Openbaar Kunstbezit. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Stereo: Amusementsmuziek (opn.) 19.55 Op de man af, praatje. 20.00 Licht orkest. 20.20 Indruk ken uit de West, klankbeeld. 20.50 Klassieke grammofoonmuziek. 21.30 Klassiek strijkkwar tet. (gr.) 21.50 Wereldpanorama. 22.00 Instru mentaal ensemble: oude amusementsmuziek. 22.00 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond overdenking. 22.55 Stereo: Lichte grammofoon muziek. 23.25 Signaal muziek van eigen tijd (opn. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.08 Voor de landbouwers. 12.15 Gevarieerde muziek, (12.25 Berichten en weerbericht). 12.50 Beursbe richten en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nieuws). 15.45 Lichte orkestmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberich ten. 16.09 Programma voor de zieken. 17.00 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Gevarieerde muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Protestantse godsdienstige uitzending. 18.45 VOOR ZATERDAG NEDERLAND I NTS: 10.00-11.00 Teleac: Televisie-academie. VARA: 16.00 Mickey Rooney Show. 16.25 Be spied, iilmreportage van het Nederlandse dieren leven. 16.35 Top ol flop. 17.00-17.45 Voor de kin deren. NTS: 19.00 Journaal. 19.01 Voor de kleu ters. VARA: 19.06 Rawhide Hard Emma Card- well. 19.55 Tentoonstellingsagenda. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Maart '65, een nieuwe oplage van ons geïllu streerd tijdschrift. 21.20 Zo is het toevallig ook nog eens een keer. NTS: 22.00-23.45 Eurovisie Song Festival 1965. Internationale Finale. 23.45- 23.50 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 Detective bureau Lynx contra Industriespionnen, TV-film, NCRV: 20.25 Acht plus theater, muzikaal pro gramma. 21.00 Onderweg naar morgen: docu mentaire over Albert Einstein. 21.30 Kamermu ziek. 21.50 De weg der bevrijding, godsdienstige lezing. 21.55-22.10 Actualiteiten. VOOR ZONDAG NEDERLAND I RKK: 11.00-11.45 H. Mis. CVK-IKOR-RKK 19.00 Bi.ibelverteiling voor de kleuters. NTS: 19.06 Kentucky Jones: Hello Ike, TV-film. CVK- IKOR: Opspraak, bespreking van wrijfpunten tussen kerk en samenleving. NTS: 20.00 Jour naal. 20.05 Sport in beeld. KRO: 20.30 Een eiland en een huis, reportage over de Koninklijke Ma rine op Curasao. 21.00 De Andy Williams Show 21.40 Amsterdams Kunstmaandorkest en zang soliste: populair klassieke werken uit het Sla vische repertoire. 22.2.6 Vastenepiloog. NTS: 22.35-22.40 Journaal. NEDERLAND II NTS: 19.30 Robinson Crusoe. TV-film voor de jeugd. 20.00 Journaal. 20.05 Tom Ewell Show. 20.30 Die Tasse mit dem Sprung, TV-spel (Oos tenrijkse inzending Prix Italia 1964). 22.00-22.15 Sport in beeld. VOOR MAANDAG NEDERLAND 1 NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer, film voor de kleuters. 19.06 Alles voor de baby (Shopping for baby) film Comedy Caper. 19.20' Openbaar Kunstbezit. 19.35 Huckleberry Hound, TV-film. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Politieke Partij: G.P.V. 20.30 Afspraak met Marie Octobre, speelfilm. (Rijksk. 14-KFC 18 jaar). 22.05 De Eerste Wereldoorlog, documen taire over de Eerste Wereldoorlog. 22.30-22.35 Journaal. NEDERLAND 2 NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 Andy Griffith Barney op vrijersvoeten TV-film VARA: 20.25 Wat zegt zo'n naam u nog. 20.55 East Side West Side Een conflict in Maple Gardens. TV-film. 21.45 Achter het nieuws. Sportkroniek. 18.52 Lichte orkestmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht, radiokroniek en correspon dentie uit Nederland. 19.40 Missieklankbeeld. 20.0 Satireliertjes. 20.45 Kamermuziek. 22.00 Nws. en berichten. 22.15 Operakroniek. 22.35 Koor muziek. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws, 23.05 Jazzkroniek 23.30 Gevarieerde muziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelieden. Tijdens de voorstelling van de toneel groep „Theater" in de Wageningse schouwburg is de actrice Loudi Nijhoff plotseling zo ernstig ziek geworden, dat de voorstelling van „De Droom van Ame rika" moest worden gestaakt. Deze voór- stelling was een onderdeel van het lus trumprogramma van de Wageningse stu dentenvereniging „Unitas Studiosorum Vadae". Een arts achtte de toestand van me vrouw Nijhoff zodanig dat verder spelèn niet werd toegestaan. Zij is met een auto naar haar woning in Amsterdam ver voerd. (Van onze correspondent) WENEN De kunstcritici in Wenen kennen Toon Hermans, want vier jaar ge leden hebben zij met veel lof over hem geschreven. Het was echter de vraag of zij dit genre ook voor de tweede keer zou den appreciëren, vooral omdat de Weense kritiek door de magnifieke prestaties in de Opera en in het Burgtheater nogal verwend is en daarom heel hoge eisen stelt. Maar Hermans heeft ze allen stuk voor stuk met zijn charme veroverd; alle bladen schrijven lange stukken over hem en zijn enthousiast. Zelfs de vlijmscherpe kritikaster Schneider van de „Kurier" vergeet zijn normale bitsheid en schrijft: De hele one-manshow van tweeënhalf uur is groots. Tekst, muziek en verloop zijn vol van invallen en dat alles is eigen dom van Toon, die rijmt, die zingt, danst, parodieert en die in de pantomime briljant is". DAT OTTO BEER van „Neues öster- reich" hem schitterend zou vinden, was wel te verwachten, want deze criticus had Toon al in ons land gezien en had er twee weken geleden een groot enthousiast stuk over hem gepubliceerd. Nu schrijft hij: „Toon kan nu eenmaal alles spelen. Hij speelt zelfs een hard gekookt eitje en vlak daarop een zacht gekookt. Hij zingt veel liedjes, die hij allemaal zelf heeft ge maakt. Over een roos, over de vermoeid heid van de mensen en ook over de stilte. Het zijn stuk voor stuk meesterwerkjes, maar juist omdat hij een meester is, zorgt hij ervoor dat de toeschouwers niet mer ken dat het kunstwerkjes zijn. Hij houdt namelijk van zijn publiek, met zijn ang sten, zijn kleine belachelijkheden, zijn moeilijkheden. In welk kunstinstituut houdt men vandaag nog van het publiek?" Zo kan men doorgaan met het aanhalen van enthousiaste besprekingen, die in da Oostenrijkse kranten twee tot drie kolom men lang zijn. Er is geen enkele wan klank in deze besprekingen wat ik dan ook niet heb verwacht, want de zuurst» critici heb ik krom zien liggen van d» lach tijdens de voorstelling van het begin tot het einde. Wanneer het van de Oosten rijkse pers afhangt, heeft Toon de twe» weken van zijn optreden in Wenen elk» avond een volle zaal. Het Centraal Expertise Bureau te Am sterdam heeft namens de betrokken as suradeuren een beloning van 3500 uit geloofd voor inlichtingen welke leiden tot het in onbeschadigde staat terugverkrij- gen van het schilderstuk „Het Vinden van Mozes". Dit op een rood koperen plaat van 25 bij 18,3 cm geschilderde en in een ebben houten geprofileerde lijst gevatte kunst werk, van de Nederlandse schilder Bartho- lomeus Breenberg (1598-1657), is uit het Centraal Museum te Utrecht gestolen. Woensdagochtend werd het vermist. Dins dagmiddag vijf uur hing het nog op zijn plaats. Het Hallwylska-museet te Stock holm had het schilderij bij hoge uitzon dering in bruikleen afgestaan voor de over zichtstentoonstelling „Nederlandse 17ê- eeuwse Italianiserende Landschapschil ders", die dinsdag 9 maart door minister Bot in het Utrechts Museum werd geopend.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 21