Zeventienjarige Fran^aise France Gall:
„Vroeg naar bed en lekker wat lezen
Het weekeinde
„Je hebt een sterke wil nodig, talent en
geluk en je moet hard willen werken"
Kunstenaarsverzetprijzen uitgereikt
aan dr. Anne Berendsen en Leo Vroman
Die Haerlemsche Musyckcamer
verraste met werk van Hindemith
„Labberdoedas" uit
Haarlem wint
cabaretconcours
7
MAANDAG 22 MAART 1965
99
INTERVIEW MET DE FESTIVAL-WINNARES
Hinderlijk commentaar
H. Bartman
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
Rotterdams Orkest uit
het Orkestenverbond
Gastregie voor Johan de
Meester in New York
T.V-nabeschouwingen
Emiel Hullebroeck
ernstig ziek
(Van een medewerker)
NAPELS. Er heerste zaterdagnacht grote vreugde in het kamp van de
Luxemburgse ploeg voor het Eurovisie Songfestival 1965. Het zangeresje dat in
Napels zegevierde, France Gall en de componist van het winnende „Poupée de
cire, poupée de son" Serge Gainsbourg waren uiteraard het stralende middelpunt
van dit feest. Ook de Franse ploeg deelde in de feestvreugde. Niet alleen omdat
Guy Mardel de derde plaats veroverd had, maar vooral omdat de Luxemburgse
afvaardiging dit jaar uit Fransen bestond en de eerste prijs dus eigenlijk in
Frankrijk terecht komt. De 17-jarige France Gall won echter het tiende Euro
visie Songfestival voor Luxemburg. Zij zong als vijftiende in de rij van achttien
zangers en zangeressen. Gekleed in een bijzonder charmant roze japonnetje zong
ze onbevangen en schijnbaar zonder zenuwen haar „Poupée de cire, poupée de
son". Het publiek reageerde na het liedje niet enthousiaster dan na de vooraf
gaande nummers. Bij de overige liedjes hoorden wij een groot aantal langzame
„levensliedjes" en enige uitschieters als „I belong' van de 24-jarige Engelse
Kathy Kirby en Guy Mardel met „N'avoue jamais", terwijl ook onze Conny van
den Bos beslist geen slecht figuur sloeg.
ASAF MET JOHANNES PASSION
De Chr. Oratoriumvereniging Asaf te
Hillegom zal op vrijdag 2 april in de grote
zaal van Treslong de Johannes Passion van
J. S. Bach ten gehore brengen. Medewer
kenden zijn: Ans Philippo (sopraan), Si-
bylle Raaphorst (alt), Dick de Jong (evan
gelist/tenor), Kees Deenik (Christuspartij)
(bas), Jan Hulsbos (bas). Het radio-orkest
en Richard Heidema verlenen muzikale
medewerking. De leiding berust bij de di
rigent Cor Kool.
TOEN DE JURY-UIT SLAGEN door
kwamen, bleek al spoedig dat France Gall
een goede gooi naar de eerste prijs zou
doen. Vreemd genoeg bleken de Frans
sprekende landen geen enkel punt te ge
ven aan „Poupée de cire, poupée de son".
De beschuldigingen die tijdens de vorige
festivals tegen de landen waren geuit, wa
ren dit jaar dus geheel ongegrond. De ju
ry's bleven zeer regelmatig hun punten
aan Luxemburg toekennen en halverwege
was op dit punt al geen twijfel meer mo
gelijk.
Om de volgende plaatsen werd ondertus
sen nog hard gestreden. Frankrijk en En
geland maakten de meeste kans op de
tweede plaats; Italië volgde goed. De
Zwitserse jury, die als laatste stemde, gaf
echter de doorslag. Met de vijf Zwitserse
punten legde Kathy Kirby beslag op de
tweede plaats, Guy Mardel werd derde en
de Oostenrijker Udo Jürgens behaalde,
met één punt voorsprong op Bobby Solo,
een verrassende vierde plaats. Een ande
re grote verrassing was de Ier Butch
Moore, die op de zesde plaats eindigde.
Conny van den Bos eindigde dank zij
de vijf punten uit Noorwegen op de
elfde plaats.
HM
Serge Gainsbourg, de 36-jarige com
ponist van het winnende Song-
festivalliedje.
ENIGE UREN NA DE prijsuitreiking
konden we na veel moeite de feestvieren
de Luxemburgse groep bereiken en een
praatje met de jeugdige winnares maken.
Een vertegenwoordiger van France's
grammofoonplatenmaatschappij duwde
ons een gestencilde biografie in de handen
met de woorden „De plaat is al op de
markt!". In deze biografie lezen we on
der meer het volgende: France Gall werd
op 9 oktober 1947 te Parijs geboren. Haar
vader, Robert Gall is een bekende compo
nist van chansons. France maakte op haar
zestiende verjaardag de eerste grammo
foonplaat en sindsdien is haar naam steeds
Bij de uitzending van het Eurovisie
songfestival zaterdagavond fungeerde de
radio voor het eerst als het aanhangwa-
gentje van de televisie. In tegenstelling tot
vorige jaren toen onder meer omroeper
Coen Serré voor een eigen radiocommen
taar zorg droeg, werd het luisterend pu
bliek thans rechtstreeks aangesloten op
het televisie-commentaar van Teddy
Scholten. Blijkbaar had men vergeten me
vrouw Scholten daarover in te lichten,
want die trok zich van het deel van haar
gehoor niets aan. De luisteraar werd er
dus herhaaldelijk opgewezen „dat ze dit
zagen" of dat ze „dat ongetwijfeld had
den opgemerkt" enzovoort. Bovendien
bleek de commentatrice behept met de
specifiek Nederlandse kwaal om voortdu
rend aan het woord te willen zijn, waar
door veel van de oorspronkelijke sfeer,
voor zover daarvan gesproken kan wor
den, verloren ging. Zo had men de groot
ste moeite de uitslag van de stemming
eigenlijk het enige boeiende deel van het
programma te volgen, omdat me
vrouw Scholten het nodig vond telkens
tussenbeide te komen. De radioluisteraars
zouden ongetwijfeld beter af zijn geweest
wanneer ze het alleen met de voortref
felijke Italiaanse omroepster, wier aan
kondigingen thans overstemd werden door
overbodig gebabbel, hadden moeten stel
len.
op de Franse hitparade geweest. Ze woont
bij haar ouders thuis en koopt haar kle
ren bij Roger et Gallet in de Rue Fau
bourg St. Honoré.
We schuiven een stoel bij naast France
en vragen haar reactie op dit succes.
„Formidable. Veel artiesten feliciteerden
me al toen ik mijn nummer gezongen had
en zeiden dat ik het beslist zou winnen.
Dat geeft wel zelfvertrouwen, maar je ge
looft er natuurlijk niets van".
„Was je erg zenuwachtig?"
„Nee, alleen enkele seconden voor het
begin en tijdens de eerste maten. Daarna
was ik volkomen ontspannen. Toen ik het
na de prijsuitreiking nogmaals moest zin
gen, ging het helemaal fantastisch. Ik kon
het wel uitjubelen!"
„Wat vinden je ouders van deze car
rière?"
„Mijn moeder wil eigenlijk dat ik door
ga met studeren. Ze ziet me vervolgens
getrouwd, een normaal leven leiden als
moeder van een gezin. Mijn vader droomt
van mij als van een groot zangeres".
„Heb je behalve het zingen nog liefheb
berijen?"
„Heel veelIk houd van tennis,
zwemmen en zeilen, van goede films en
van platen draaien. Ik kom aan de meeste
dingen maar zelden toe, want ik heb er
weinig tijd voor".
„Zing je al veel buiten Frankrijk?"
„Alleen af en toe een korte tournee door
België of Zwitserland. Ik hoop dat ik na
deze overwinning wat meer naar het bui
tenland ga. Ik ben dol op tournees. Het is
veel rustiger dan het leven in Parijs. Je
treedt op, gaat terug naar het hotel en
dan kun je in bed lekker nog wat lezen".
VOOR FRANCE GALL is op 17-jarige
leeftijd het succes gekomen. Ze heeft een
carrière gemaakt waar vele duizenden
meisjes alleen maar van durven dromen.
Is er een raad die de Songfestival-win
nares van 1965 aan deze meisjes wil ge
ven?
„JaNiet in het „vak" gaan als je
helemaal aan jezelf overgeleverd bent.
Verder heb je een wil, talent en geluk
nodig en je moet heel hard willen wer
ken".
Bezit France Gall al deze kwaliteiten?
„Ik weet het niet.Dat moet u maar
aan anderen vragen.
Robert Gall France's vader en com
ponist van het bekende „La Mamma"
heeft meegeluisterd en mengt zich nu in
het gesprek.
„Ik geloof wel dat France deze kwali
teiten bezit. Verder heeft ze natuurlijk het
geluk dat ik ook in het „métier" zit. Toen
ik vroeger zong nam ik France mee en
luisterde ze naar mij vanuit de coulissen.
Tegenwoordig sta ik tussen de coulissen
en zij op het toneel.
De 17-jarige Frangaise France Gall
die, voor Luxemburg zingend, het
Songfestival won met „Poupée [de
cire, poupée de son
HET WINNENDE „Poupée de cire, pou
pée de son" werd geschreven door Serge
Gainsbourg, een 36-jarige componist, zan
ger en jazzpianist, die reeds eerder num
mers voor France Gall schreef. Hij deed
dit ook voor o.a. Brigitte Bardot, Juliette
Gréco, Catherine Sauvage en Philippe Clay.
Gainsbourg is eveneens filmacteur en
speelde onder meer met Brigitte Bardot in
„Voulez-vous danser avec moi?"
„Ik heb vanaf het begin gezegd dat
„Poupée" het zou winnen. Niet omdat ik
zo'n bijzonder nummer heb geschreven,
maar omdat het er direct uitspringt in
zo'n festivalsfeer en natuurlijk door de
charmante presentatie van Babou! (Ba-
bou is France Gall's bijnaam). Het wordt
een gegarandeerde hit in Frankrijk en ho
pelijk ook in het buitenland." De wedden
schap die Serge Gainsbourg hierover met
ons wil maken, slaan we beleefd af.
Het tiende Eurovisie Songfestival is
voorbij. Het „eerst Napels zien en dan
winnen" is slechts voor één van de 18
deelnemers uitgekomen. Een songfestival
dat wederom bewezen heeft dat jonge, lie
ve meisjes een grote plaats in de harten
van de juryleden plegen in te nemen....
Tijdens de jaarlijkse plechtige bijeenkomst der Stichting Kunstenaarsverzet 1942-
1945 in de aula der Universiteit van Amsterdam zijn zaterdagmiddag de verzets-
prljzen uitgereikt aan mevrouw dr. Anne Berendsen voor haar boek „Vrouwenkamp
Ravensbrück" (1946) en aan de dichter Leo Vroman voor zijn gehele oeuvre. Mevrouw
Berendsen is conservator van het museum „Het Prinsenhof" in Delft. De heer Vroman,
die bioloog in New York is, was in staat gesteld voor deze uitreiking naar Nederland
over te komen. De prijs 1.000 en de penning der stichting) was ditmaal in het bij
zonder toegekend voor een werk dat zich bezig houdt met de situatie van Nederland
tijdens de oorlog. De jury bestond uit Hella Haasse, Rein Blijstra, Gerrit Kouwenaar
en mr. Evert Straat.
Mr. Cals, die aanvankelijk een rede zou
houden over „De zin der Vrijheid" kon
deze niet uitspreken omdat het hem als
kabinetsformateur niet geoorloofd is in het
openbaar op te treden. De stichting heeft
in verband met het feit, dat dit jaar her
dacht wordt dat ons land 25 jaar geleden
in de oorlog werd betrokken en 20 jaar
geleden werd bevrijd, drie erepenningen
toegekend aan prof. mr. R. P. Cleveringa
voor zijn houding tijdens de bezettingstijd,
waarbij hij tevens wordt gezien als ver
tegenwoordiger van de Nederlandse weten-
HILVERSUM 1. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO. 8.00 Nws.
8.10 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Och
tendgymnastiek. 9.00 De groenteman. 9.05
Pianoduo: klassieke muziek (gr.). 9.35
Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 10.00
Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Radiovolks
universiteit: Voor de discofiele balletto-
maan, door N. Sickens de Wal. 11.32 Voor
de zieken. 12.00 Amusementsmuziek (gr.).
12.17 Overheidsvoorlichting: Voor de land
bouw. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Dansorkest en zangsolis
ten. 13.00 Nieuws. 13.10 Mededelingen,
eventueel actueel of grammofoonmuziek
13.25 Beursberichten. 13.30 Promenade-or
kest: amusementsmuziek. 14.00 Voor de
vrouw. 14.40 Schoolradio. 15.00 Moderne
en klassieke kamermuziek (opn.). 15.35
Stemmen die gelden, programma over
nieuw verschenen grammofoonplaten.
16.00 Nieuws. 16.02 Lichte muziek voor de
jeugd. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New
York calling. 17.35 Lichte grammofoonmu
ziek voor de tieners. 18.00 Nieuws. 18.15
Eventueel actueel. 18.20 Licht pianospel.
18.30 Radiovolksuniversiteit: De Volksho
geschool, door mr. O. L. V. Guermonprez.
19.00 Voor de kinderen. 19.05 Gesproken
brief uit Parijs. 19.10 Lichte orkestmuziek
en solisten. 20.00 Nieuws. 20.05 Negen mu
zen elf provincies, gevarieerd program
ma. 21.20 Vocaal ensemble met orkestbe
geleiding (opn.). 21.45 Oude kamermuziek
(opn.). 22.15 Inleiding tot muziekbegrip,
muzikale lezing. 22.30 Nieuws en medede
lingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Gesproken
brief. 23.05 Internationaal concours voor
vertolkers van hedendaagse muziek (opn)
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Meditatie. 7.05 Reportages,
commentaren, wegeninformatie en lichte
grammofoonmuziek. (7.30-7.40 Nieuws,
plm. 8.00 Overweging). 8.30 Nieuws. 8.40
Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00
Klassieke en moderne grammofoonmu
ziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte
grammofoonmuziek. 11.50 Volaan... voor
uit, lezing. 12.00 Angelus. 12.03 Hongaarse
Zigeunermelodieën (gr.). 12.20 Voor de
boeren. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten
of grammofoonmuziek. 12.50 Lichte gram
mofoonmuziek. 13.35 Lichte grammofoon
muziek. 14.00 Voor de plattelandsvrouwen.
14.10 Musiësta, een muziekprogramma.
14.50 Lichtbaken, lezing (herhaling van
zaterdag jl.j. 16.00 Voor de zieken. 16.40
Onderweg: religieus programma. 17.00
Voor de jeugd. 17.50 Overheidsvoorlich
ting: De im- en export van de Nederland
se Antillen. Spreker: Drs. F. P. de Vries.
18.00 Licht instrumentaal ensemble (ste
reo). 18.20 Uitzending van de Katholieke
Volkspartij: Kaarten op tafel, een uitzen
ding over politieke zaken die de aandacht
verdienen. 18.30 Portret in muziek (gr.).
18.50 Van klanten en wanten weten, actua
liteitenprogramma voor en over het mid
den- en kleinbedrijf. 19.00 Nieuws. 19.10
Actualiteiten. 19.30 Fragmenten uit Die
Jahreszeiten, oratorium (gr.). 20.30 Hij is
de Erfgenaam, Bijbeldienst. 21.05 Omroep
orkest en solist: klassieke muziek. 22.10
Gewijde muziek (opn.). 22.25 Boekbespre
king. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45
Vreemd...: een keuze uit woord, zang en
dans. 23.15 Licht instrumentaal ensemble
(opn.). 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03
Grammofoonmuziek. 12.15 Gevariieerde
muziek. (12.25 Weerbericht en mededelin
gen). 12.50 Beursberichten programma
overzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht.
13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Schoolradio. (15.00 Nieuws). 15.45 Jazz
muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberich
ten. 16.09 Duitse les. 16.25 Kamermuziek.
16.55 Klassieke muziek. 17.00 Nieuws,
weerbericht en mededelingen. 17.15 Jazz
muziek. 17.45 Volksconcert. 18.00 Nieuws.
18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport-
berichten. 18.30 Toneelkroniek. 18.45 Sport
kroniek. 18.52 Lichte muziek. 19.00 Nws,
weerbericht en radiokroniek. 19.40 Pauze.
19.50 Syndicale kroniek. 20.00 Hoorspel.
21.00 Casinomuziek. 21.30 Klankbeeld.
22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Ameri
kaanse volksmuziek. 22.45 De zeven
kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig ge
mengd avondprogramma. 23.55 Nieuws.
24.00-0.10 Ligging van de zeeschepen.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Ba
rend de Beer, film voor de kleuters. 19.06
Alles voor de baby (Shopping for baby),
film Comedy Caper. 19.20 Openbaar Kunst
bezit. 19.35 Huckleberry Hound, TV-film.
20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Po
litieke partij: G.P.V. 20.30 Afspraak met
Marie Octobre, speelfilm. (Rijksk. 14 jaar -
KFC 18 jaar). 22.05 De Eerste Wereldoorlog
documentaire over de Eerste Wereldoorlog.
22.30-22.35 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 Andy
Griffith - Barney op vrijersvoeten, TV-
film. VARA: 20.25 Wat zegt zo'n naam u
nog. 20.55 East Side West Side - Een con
flict in Maple Gardens, TV-film. 21.45 Ach
ter het nieuws.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
NOT/NTS: 14.05-14.30 Schooltelevisie.
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Ba
rend de Beer, film voor de kleuters. 19.06
Weekjournaal voor Gehoorgestoorden.
19.33 Engelse les. 20.00 Journaal. AVRO:
20.20 AVRO's Televizier. NTS: 20.40 Do
mino: licht muzikaal programma. AVRO:
De Verdedigers, TV-film. NTS: 22.25-22.30
Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO:
20.01 Morgen is 't misschien te laat, TV-
natuurfilm. 20.25 De Bill Dana Show. 20.50
Film 65. 21.25 Solistenconcert: sopraan
met pianobegeleiding: Spaanse volksliede
ren. 21.40 Onze man in Keulen. CVK
IKOR: 22.10-22.35 Kerk en Sport (III).
De Vereniging van de Leden van het
Rotterdams Philharmonisch Orkest heeft
met overgrote meerderheid van stemmen
besloten uit het Verbond van Nederlandse
Symphonie Orkesten te treden.
schap; Pieter 't Hoen (de heer Frans J.
Goedhart, Tweede Kamerlid voor de
P. v. d. A.) als vertegenwoordiger van de
illegale pers, en de heer J. Smallenbroek
(A.R.-fractievoorzitter in de Tweede
Kamer).
De voorzitter, de heer R. F. van Heus-
den, maakte bekend dat de Stichting in
samenwerking met de Nederlandse Kring
van Beeldhouwers een prijsvraag heeft
uitgeschreven voor het ontwerpen van een
monument voor de verzetsactiviteit der
kunstenaars. Het zal geplaatst worden aan
de westelijke zijde van het Weteringplant
soen te Amsterdam in zijn nieuwe vorm.
De stichting stelt een prijs van 1000 gulden
beschikbaar voor het bekroonde ontwerp
en 500 gulden voor het tweede ontwerp.
De jury zal in overleg met de gemeente
Amsterdam worden samengesteld. Verder
deelde de heer Van Heusden mede dat
pianist-componist Hans Henkemans de
compositie gereed heeft, die hij in opdracht
der stichting heeft gemaakt. Deze zal voor
de eerste keer tijdens de 4 mei-herdenking
ten gehore worden gebracht. De tekst van
H. M. van Randwijk voor de erebegraaf
plaats in Bloemendaal is basis van Henke
mans' compositie. De tekst werd voorge
dragen door de acteur Rob de Vries.
De Nederlandse regisseur Johan de
Meester is zaterdagmiddag van Schiphol
naar New York vertrokken om daar voor
het Amerikaanse I AST A-instituut (Institu
te for Advanced Studies in the Theatre
Arts) met een geheel Amerikaanse bezet
ting het oud-Hollandse mysteriespel Ma-
rieken van Nieumegen eerst zes weken
lang in te studeren en daarna twee weken
op de planken te brengen. Het spel is
daartoe door de Engelse dichter Eric Col-
ledge in het Engels vertaald. De uitnodi
ging van het I AST A-instituut bereikte Jo
han de Meester door bemiddeling van het
Nederlandse Centrum van het Internatio
nale Theater Instituut, waarvan in Den
Haag de heer Max Wagenaar directeur is.
Het IASTA-instituut, dat in 1958 werd op
gericht, beschikt in New York over een
eigen gebouw met een schouwburgzaal.
IASTA-president is dr. John D. Mitchell.
Bekende Amerikaanse beroepsacteurs
werken hier vrijwillig mee aan een ver
dieping en vernieuwing van hun eigen
kennis en vakmanschap door op gezette
tijden onder leiding van een buitenlandse
regisseur een buitenlands stuk in te stu
deren en op te voeren. „Het is weer eens
iets anders voor hen", aldus Johan de
Meester bij zijn vertrek op Schiphol. De
kostuums, vervaardigd door Leontien van
Beurden, zijn per schip naar New York
verzonden. De op de band opgenomen mu
ziek is van Robert de Roos. Johan de
Meester heeft voorts, vastgelegd op 16
mm filmband, bij zich de verfilming die
de NCRV gemaakt heeft van Vondels „Ko
ning David". Deze van Engelse onderti
tels voorziene film hoopt hij in het IASTA-
instituut te vertonen.
HET PROGRAMMABLAD voor het concert, dat door „Die Haerlemsche
Musyckcamer" zaterdagavond in de Nieuwe Kerk gegeven werd, vermeldde
de tot traditie geworden mededeling, dat het concert gewijd was aan 17de- en
18de-eeuwse meesters. Deze mededeling strookte niet met de werkelijkheid,
daar als slotnummer van het concert de „Trauermusik" voor alt-viool en strijk
orkest van Paul Hindemith (1895-1963) tot uitvoering kwam. Deze inconsequentie
heh ik echter met bijzondere instemming aanvaard, omdat zij de verrassing kon
bewerken van een indrukwekkend schoon hoogtepunt van het concert. Wie
Hindemith steeds heeft beschouwd als een nuchtere mathematicus, die met scherp
verstand vernuftige contrapunctische, strak-gelijnde bouwsels produceerde, kon
hem in deze „Trauermusik" ontmoeten als een innig bewogen kunstenaar voor
wie het wonder van de klank, in melodieën en harmonieën tot een uitdrukkings
rijk medium werd. Ook kon hij hem zien als de instrumentalist, die de klank
geheimen van de door hem zo dikwijls als solist bespeelde alt-viool had door
grond en daarvan met de toepassing van de specifieke timbres kon getuigen.
BIJ DEZE UITVOERING werd het solo
instrument tot klinken gebracht door de
alt-violist Frans Janssen. Hij beschikte
over een oud meesterinstrument, dat onder
zijn vaste streek prachtig klonk en dienst
baar gemaakt werd aan zijn natuurlijke
en eerlijke muzikaliteit.
„Die Haerlemsche Musyckcamer", geleid
door haar dirigent André Kaart had aan
het samen musiceren met de solist een
dankbare taak, die zij met sonore en ge
nuanceerde klank uitnemend vervulde.
Voor de pauze had Frans Janssen de solo
partij vertolkt van het Concert voor alt
viool en orkest in Es van Carl Friedrich
Zeiter (1758-1832), een in „klassieke" sfeer
geschreven onderhoudend stuk, waarin de
alt-viool een voortreffelijke kans kreeg om
zich te laten gelden. Met steeds vaster
wordende streek speelde de solist Zelters
muziek, maakte van het zangerige adagio
een fraai klinkend intermezzo voor het ge
moedelijke Rondo, waarvan de variatie
hem de gelegenheid schonk een knappe
technische beheersing te demonstreren.
Het orkest en zijn dirigent waren bij de
begeleiding in hun element.
DE LENIGE FRISSE KLANK, die de
„Musyckcamer", waarvan thans een aan
tal jeugdige instrumentalisten deel uit
maken, ook kon ontplooien voor de be
geleiding van het „Concerto pastorale"
voor twee fluiten en strijkorkest van Jo-
hann Christoph Pez (1664-1716) en voor het
Concerto grosso in a voor twee solo-violen
en strijkorkest van Guiseppe Torelli (1651-
1709) maakte het luisteren naar deze mu
ziek tot een genot. De waardering gold
speciaal de solo-fluitisten Taco Ferwerda
en Wim Vermeer en de solo-violisten Lucie
van Dael en Paul Gribnau. Vermelding
verdient verder de frisse, ritmisch pittige
en mooi genuanceerde vertolking van de
Sinfonia in D voor strijkorkest van Gui
seppe Tartini.
P. Zwaanswijk
„Rawhide", die ongepolijste, stoere Wes
tern-serie, is zoals zaterdag mocht blij
ken gepromoveerd naar het avondpro
gramma en dat is zeker een winstpunt
voor de VARA. En het middagprogramma
was er zeker niet minder om geworden:
Mickey Rooney, het mannetje dat de klap
pen krijgt, het tienerprogramma „Top of
Flop" en een interessante documentaire
over de bunzing boden elke leeftijd de kani
aan zijn of haar t.v.-trekken te komen.
Het „Zo is het"-gezelschap slaagde er
wederom in de goede, dus satirische toon
te pakken te krijgen; dit dan op één num
mer na: een doodernstige uitval naar Wil
lem Duys, die het bij Blokker, Ferdinan-
dusse en de anderen wel heel erg verbruid
schijnt te hebben. De felheid viel extra op,
omdat de andere onderdelen vervuld wa
ren van spot, goedmoedige of dodelijke.
Bijzonder geslaagd vonden wij de wat stou
te variatie op de „Matthaus Passion", de
vrolijke, maar vernietigende imitatie van
een der Teleac-programma's (dat met die
dokter) en de schilderijenbespreking.
Het zat erin, dat Connie van den Bos,
haar goede vocale kwaliteiten en haar
sympathieke verschijning ten spijt, het in
Napels niet zou halen met dat modieus
harde liedje „Het is genoeg", dat haar
toch wel dwong, zichzelf wat te forceren.
En waarschijnlijk werkte ook de taal waar
in het gezongen werd die van ons kleine
land er niet aan mede, dat het de in
vele landen zetelende jury niet aansprak.
En voor de rest leek ons, dat de eerste
prijs van het Song Festival naar het juiste
land ging. Voor Conny de elfde plaats.
Na een als steeds amusante aflevering
van de Tom Ewell-show bracht Nederland
2 gisteravond het verleden jaar door de
Oostenrijkse televisie geproduceerde spel
„Het Kopje met de Barst" van de auteur
Miklós Domahidy. Het stuk, onderver
deeld in zeer vele, door zwart beeld van
elkaar gescheiden akten, gaf een beklem
mend beeld van het leven in een door een
partij getiranniseerde politiestaat (zo een,
waarvan Oostenrijk gedurende enige ja
ren ook deel uitmaakte). De schrijver
laat hierin de vriendschappelijke gevoelens
die een achttal elkaar wekelijks ontmoe
tende mensen voor elkander koesteren,
plaats maken voor wantrouwen, angst en
haat, nadat gebleken is dat een hunner tot
de geheime politie behoort. Zijn personen
echter schijnen niet verder te komen dan
de conclusie, dat het niet mogelijk is, in
zo'n sinister land een vriendelijk en geza
pig leven te leiden. En bij die verlammen
de, tot een weerloos bestaan leidende con
clusie bleef het, nadat wij anderhalf uur
het spel gevolgd hadden. Een onbevredi
gend, weinig heroïsch slot derhalve, maar
wel een einde dat tot nadenken stemde.
Van de rolbezetting, die in het algemeen
sterk en overtuigend was, noemen wij de
Zweedse actrice Ulla Jacobsson, die zeer
geladen gestalte gaf aan de hoofdpersoon
Eva, de vrouw die het „geheim" in de
vriendenkring bracht.
J. Damshuizer
Het Rijkskweekschoolcabaret „Labber
doedas" uit Haarlem onder leiding van
Gerbrand de Graaf heeft zaterdag het na
tionaal Cabaretconcours „Café '65" van de
Algemene Maatschappij voor Jongeren
(A.M.V.J.) te Amsterdam gewonnen in de
afdeling Ensembles. Er namen zeventien
cabaretgroepen en tien solisten aan het
concours deel. Na drie auditiemiddagen
zijn daaruit vijf groepen en vijf solisten
voor de finale geselecteerd. Bij de solis
ten werd de 23-jarige Joris Schiks uit
Utrecht eerste, de 19-jarige Joost NuissI
uit Amsterdam tweede en de 22-jarig«
Ischa Meijer, eveneens uit Amsterdam der
de.
Het was de tweede keer dat de A.M.V.J.
een dergelijk cabaretconcours organi
seerde en het plan bestaat het elk jaar
te doen. In de jury hadden zitting geno
men Dora Paulsen, Hedi d'Ancona, Cobi
Schreijer, Eli Asser, Wim J. Koole, Jo
han Verdoner. Enrico Neckheim, Eric de
Vries en Frank van Heusden.
Wat het concours van de groepen be
treft zij meegedeeld, dat alle optredenden
een eigen programma moesten uitvoeren
en één verplichte tekst. Deze tekst was
een gedicht van Hans Adreus „Een ballade
van niets". Het succes van „Labberdoe
das" was voor een belangrijk deel te dan
ken aan de originele wijze, waarop de le
den van de groep deze tekst ten tonele
brachten.
De Haarlemse Rijkskweekschool kreeg
een grote beker en contracten voor een
optreden voor de televisie en de radio en
een contract met een grammofoonplaten
maatschappij. Tweede bij de groepen
werd „Quast" uit Voorburg en derde het
Amsterdamse Onderwijzerscabaret „Frik
a Frak".
(Van onze correspondent)
BRUSSEL De thans 87-jarige Vlaam
se componist en zanger Emiel Hullebroeck
is ernstig ziek.
Hij wordt verpleegd in een rusthuis te
Liedekerke, waar hij sedert enige jaren
met zijn eveneens hoogbejaarde vrouw
woont. Er schijnt weinig hoop op genezing
te bestaan.