„Obsessie", speurspel van Ph. Levene I. KAN «UITGAAN IN HAARLEM" TONEEL IN HAARLEM AÊphenaar Jacques Tati maakt in Parijs nieuwe film W ereldtheaterdag Een gezin van Jan Staal A/phenaar v. DUIYENB0DEN N.V. Electronische orgels VRIJDAG 26 MAART 1965 Knappe hooSdrol van Erich Schneider Handgeweven Schotse en Ierse tweeds zijn favoriet met hun hartveroverende modellen. De vrouw met smaak kan bij Lippits een ruime keus maken uit vele lente-blije en gedistigneerde tinten. Eveneens de 7/8 mantels in wol, kleden U jeugdig en chique. T.V-nabeschouwingen Toon Hermans treedt toch nog in het zuiden op „Teatraal" vindt bij „Het Toneel" onderdak TENTOONSTELLINGEN aluminium jaloezieën De radio geeft zaterdag T el evisie pro gramma TONEEL MUZIEK KRUISWEG 47-49 HAARLEM EMINENT - HAMMOND PHILICORDA - WURLITZER LOWREY CABARET VOLKSUNIVERSITEIT DIVERSEN JAZZ ER ZIJN SPEURSPELEN en speurspelen, griezelige en grappige, simpel melodramatische en verfijnd ingewikkelde, maar ze hebben toch vrijwel allemaal dit gemeen dat er een misdaad is gepleegd en dat de toeschouwers verwacht worden er zich het hoofd over te breken wie de dader is geweest. Philip Levene s speurspel „Obsessie" („Torment"), gisteravond in de Haarlemse schouwburg opgevoerd door het Nieuw Rotterdams Toneel, vormt de uitzondering op de regel. Hier is het van begin af aan een twijfelachtige zaak of er inderdaad wel een misdaad is gepleegd en er hoeft niet naar een dader te worden gezocht omdat het publiek in de eerste minuut van het stuk al wordt geconfronteerd met een jongeman die, naar het schijnt, niets liever wil dan schuldig te worden bevonden aan moord. PHILIP LEVENE (van wie de Toneel groep Centrum het vorig seizoen het de tectivestuk „Txgee in één klap" heeft ge speeld) heeft de normale gang van zaken nog verder omgedraaid: de rechercheur-in specteur, die hij ten tonele voert, doet zijn uiterste best om te bewijzen dat de man, die zichzelf zo hardnekkig van moord be schuldigt, géén moord heeft gepleegd. En deze buitenmodel inspecteur beschouwt de psychiater nu eens niet als de eeuwige lastpost die hem verhindert de misdadiger achter slot en grendel te krijgen, maar hij hoopt integendeel dat de zelfbeschuldiger, die hij weigert te verdenken, althans „ver minderd toerekeningsvatbaar" zal worden verklaard. Uit dit alles blijkt wel dat „Obsessie" een nogal buitenissig specimen van het genre speurspelen is en dat het in elk ge val hoogst origineel is opgezet. Voor schrij vers van dit soort stukken betekent zo'n originele opzet echter dikwijls meer een handicap dan een winstpunt, omdat het gewoonlijk niet meevalt die originaliteit te handhaven bij de uitwerking van het ge geven en dus het gevaar dreigt dat de aardigheid er in de loop van de avond af gaat. Aan dat gevaar is ook Philip Levene Advertentie jn dit geval niet helemaal ontkomen, maar hij heeft niettemin het einde zonder kleer scheuren weten te bereiken. Dat is vooral te danken aan zijn knappe en boeiende dialogen, die de aandacht ook dan gespan nen houden als de loop der gebeurtenissen even hapert of als de personen wat al te moedwillig door de schrijver het toneel op en af worden gestuurd. HOE DE HANDELING zich ontwikkelt kan natuurlijk niet worden verklapt zonder voor tóekomstige toeschouwers een aantal verrassingen te bederven. Wel wil ik graag constateren dat die verrassingen in „Ob sessie" er heel wat minder met de haren bijgesleept zijn dan dat in stukken van dit soort nogal eens gebeurt. Het advoca- tengezin waarin het geval zich afspeelt is een gezin van echte mensen met normale gevoelens en reacties en daardoor kan men zich met des te meer genoegen laten betrekken bij de manipulaties met toege- ap uba guipiaaqim ufjz •JaptauqDS 3D3 aanmerkelijke vindingrijkheid, en gelukkig ook met een flinke portie humor, worden uitgevoerd. Bovendien heeft de schrijver bijzonder veel steun gekregen van het Rotterdam' se gezelschap, dat een vrijwel vlekkeloze opvoering van zijn stuk heeft gegeven. Luc Lutz had die opvoering uiterst zorgvuldig geregisseerd, met grote aandacht voor de karaktertekening, die dan ook de basis moet vormen van de telkens wisselende reeks suggesties, vermoedens en twijfels die bij het publiek de spanning gaande houdt. Met dit knappe werkstuk heeft Luc Lutz opnieuw getoond dat hij veel meer in zijn mars heeft dan alleen maar het „leuk doen" dat hem vroeger nogal eens tot taak werd gegeven. Zelf gaf hij boven dien een genoeglijk ironische, quasi-scep- tische vertolking van de psychiater. DIENS „PATIËNT", de jongeman die zichzelf zo hartstochtelijk van moord be schuldigt, werd prachtig gespeeld door }SUI SU3A3T JOOP Sip StSOJOqDXSd SJSBd student van wie men zich voortdurend blijft afvragen of hij een misdadiger dan wel een simulant is, een grootspreker dan wel een gevaarlijke psychopaat, was van begin tot eind fascinerend. Hij kreeg voor treffelijk tegenspel van Steye van Bran denberg als de hertrouwde vader die nooit voldoende aandaqht en begrip voor zijn zoon heeft kunnen opbrengen (een moeilij ke, maar zeer overtuigend gespeelde rol) en van Thera Verheugen, die verrassend goed was als de jonge stiefmoeder rondom wie de auteur geraffineerd een sfeer van raadselachtigheid heeft geschapen. Het verliefde buurmeisje werd heel ge loofwaardig uitgebeeld door Ida Bons. Ro bert Sobels speelde sympathiek en gere serveerd de politieman die maar niet wil geloven dat hij met een moordenaar te maken heeft. En Coba Kelling zag men als een komische tante die ietwat over' bodig door het stuk rondloopt. Hans van den Bergh had voor een zeer vlotte, levendige vertaling gezorgd en Jo- han Greter voor een bijzonder smaak vol decor. Een vrij talrijk publiek heeft de voor stelling in spanning gevolgd en heeft de spelers met een hartelijk en langdurig ap plaus beloond. Simon Koster SPECIAALHUIS REGENKLEDING (Van onze correspondent) PARIJS Jacques Tati, die als de postbode van „Jour de fête en als „Mon sieur Hulot" al sinds lange jaren de filmgeschiedenis is ingegaan, is in Parijs momenteel bezig met een nieuwe rol prent die „Play-Time zal heten. Tati ver telde ons bij een bezoek aan de Parijse studio's, dat we vooral niet moesten ver wachten dat „Play-Time" binnen een half jaar gereed zou zijn, want ook als cineast Is hij beslist geen voorstander van het Amerikaanse tempo. Evenals voor zijn vo rige films volgt hij ook met „Play-Time de weg van de improvisatie. De ene dag weet Tati vaak nog nauwelijks wat de vol gende dag in de studio gebeuren zal. OOK IN DEZE FILM zullen we „Mon sieur Hulot" opnieuw ontmoeten, die ken nis heeft gemaakt met een jonge Duitse (Barbara Derecke). De film wordt ir Frans-Italiaanse samenwerking geprodu ceerd. Het zijn echter voornamelijk Fran se acteurs en actrices,, die de rollen zul lén vervullen. Beroemdheden zijn er niet bij en Tati erkent dat hij alle spelers nog niet eens volledig geëngageerd heeft. Voor de Benelux hebben de Nederlandse produ cers Balian en Fred Denker zich met Ta ti, die van zijn moeders kant trouwens zelf ook van half-Hollandse origine is, geas socieerd. Er is internationaal voor „Play- Time" al een levendige belangstelling. Een belangstelling waardoor Tati zijn kalm ar- beids-tempo niettemin met geen nuance zal laten versnellen. „Ik neem rustig mijn tijd", zo verzekerde hij ons bij het af scheid, „want zenuwpatiënten lopen er zo nu ook al wel voldoende". Jan Staal's televisiespel „Klanten kunnen niet wachten" kan gezien worden als een stuk naar het leven, zoals zich dat in me nig Frans zakengezin ontwikkelt: de zucht naar commercieel succes en geldelijk ge win verdringt de huwelijkse liefde en die voor de naasten en maakt daardoor de weg vrij voor minder oirbare verhoudin gen. Een greep dus uit het volle leven van een volk, dat vaak harder en zake lijker is dan menig chanson doet geloven. Dat het stuk, ter vergroting van de te genstellingen, nog werd aangevuld met enige min of meer meelijwekkende perso nen en dramatische neventoestanden, doet niets af aan het feit, dat de auteur er goed in slaagde, de sfeer in zo'n gezin knap te tekenen. Een misgreep was het echter de uitvoering in handen te geven van de toneelgroep „Theater", die niet over de mensen en de talenten mag beschik ken, zo'n volksdrama te spelen. Slechts Enny Molsde Leeuwe als een goed hartige, vinnige, maar ook onderbetaalde gedienstige en Jacques Luuyer als de wat te nobel afgeschilderde Noorse zee man Erik brachten geloofwaardige ver tolkingen op het scherm. Bernard Droog moest zich forceren, om de harde „pa tron" en echtgenoot te spelen en de rest van de rolbezetting deed denken aan de klas van een toneelschool dan wel aan een amateurgroep van de „betere stand", die vergeefs tracht van haar keurige uit spraak van de taal af te komen en soepel volks te zijn. De geluidsregie van dit door Luc van Gent geleide spel liet ook en met name in de overzichten nog al wat te wensen over; vaak waren hele zinnen geheel onverstaanbaar. In het voorprogramma van de K.R.O. werd „Brandpunt", dat te veel en te lang sprekende koppen telde, het vermelden waard door de goede filmreportage, die Piet Kaart gaf van de vrijheidsmars van Selma naar Montgomery in de Amerikaan se staat Alabama. J. Damshuizer Op zaterdag 27 maart a.s. zal voor de vierde maal de Wereldtheaterdag worden gehouden, de dag, waarop overal ter we reld het theater zal worden gehuldigd „als universeel uitdrukkingsmiddel van de mensheid". Om het publiek tot frequenter schouwburgbezoek te stimuleren zullen vier toneelgezelschappen in drie steden op die zaterdag gratis of poor een goed deel gratis toegankelijke toneelvoorstellingen geven. Te Amsterdam zal de toneelgroep Studio in „De brakke Grond" zaterdagavond voor 150 jeugdige personen van 18 tot 30 jaar een kosteloos toegankelijke voorstelling ge ven van Albert Camus' „De Rechtvaardi gen" (Les Justes). In Den Haag zijn het de toneelgroep Arena en De Nieuwe Ko medie die respectievelijk zaterdagmiddag en -avond Nicholas Stuart Gray's kinder stuk „De Prins uit het Zuiden" (The Prin cess and the Swineherd) en Eugene La- biche's tot musical omgewerkte „De Pa rijse Bruiloft" (Chapeau de paille d'Italie) in Diligentia opvoeren. De Toneelgroep Theater zal zaterdagavond in de Stads schouwburg te Nijmegen kosteloos een voorstelling geven van Luigi Pirandello's ,Zes Personages op zoek naar een schrij ver". Advertentie KRUISWEG 47-49 HAARLEM De directies van schouwburgen in Eind hoven, Maastricht, Heerlen, Sittard en Ge leen hebben succes gehad met hun pro testen tegen het voornemen van Toon Hermans om zijn one-man-show in ir niet meer te brengen in deze steden. De cabaretier, die momenteel in Wenen optreedt, had zich aanvankelijk op het standpunt gesteld, dat door de AVRO-t.v.- uitzending en door de uitgave van gram mofoonplaten van de show, verdere op voeringen artistiek onverantwoord zouden zijn. Bovendien heeft de artiest het druk met voorbereidingen voor zijn Amerikaan se tournee volgend jaar. Toon Hermans is echter toch gezwicht voor de gezamen lijke aandrang van de zuidelijke schouw burgdirecties. De redactie van het tijdschrift „Het To neel" zal met ingang van het volgend nummer gastvrijheid verlenen aan het tijd (schrift „Teatraal" aangezien wegens tech nische en administratieve redenen voort zetting van „Teatraal" onmogelijk is ge worden. De redacties van beide tijdschriften blij ven zelfstandig verantwoordelijk voor het geen ze op hun eigen gebied zullen pu bliceren. Advertentie 'n polshorloge van KAN is toch praktischer! JUWELIER HORIOGER BAKTELJORISSTRAAT 2, HAARLEM TELEFOON 13004 Bisschoppelijk Museum, Jansstraat 79 Tentoonstelling van beelden, schilderijen en grafiek van de Limburgse kunste naar Géne Eggen. Tot 26 april. Perma nente expositie van oude religieuze kunst, schilderijen, middeleeuwse beeld houwwerken, handschriften en kunst nijverheid. Dagelijks, behalve maandag, geopend van 10-12.30 u. en van 13.30-17 uur; zon- en feestdagen van 14-17 uur. Museum Het Huis Van Looy, Kleine Hout weg 103: Expositie van tekeningen, foto's en produkten van handenarbeid in het kader van het Interscholair Jeugdtoernooi. Tot 29 maart (dagelijks 10-17 u., zondag 13-17 u.). Van 31 maart t./m. 3 april „Alles voor de Bruid". („Stichting Goed Handwerk"). In 't Goede Uur, Korte Houtstraat Nieuwe Kerksplein: Tekeningen van Hans Mulder. Tot 1 april (dagelijks 10-18 u. en 20-24 u.). In de maand april teke ningen van Oey Tjeng Sit. Vos' Woninginrichting (Amsterdamstraat): Werk van leden van de Haarlemse ver eniging van beeldende kunstenaars „De Groep". Van 19-27 maart. Dagelijks (be halve zondag) van 9-21 uur. Kunstcentrum De Ark, Nieuw Heiligland: Schilderijen van J. van der Gaag en W. Piersma. Tot 24 april. Frans Halsmuseum, Groot Heiligland 62 Permanente tentoonstelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de tot en met de 19de eeuw, waaronder Hals' meesterwerken. (Dagelijks 10-17 u., zon en feestdagen 13-17 u.). Prentenkabinet: Isaac Israëls, tekenaar („1865-1934 een eeuw van zijn geboorte"), tekeningen, aquarellen, pastels en grafiek. Tot 5 april. Vishal, Grote Markt: Van 31 maart t./m. 27 april tekeningen van o.a. Kees Verwey Dagelijks van 10-17 uur, zondag van 13-17 uur). Teylers Museum, Spaarne 16 Permanente expositie van schilderijen 19de en 20ste eeuw. Tekeningen Hollandse, Italiaanse en Franse school 16de tot en met 19de Advertentie De beste service bij Ged. Oude Gracht 108 - 110 - Haarlem Telefoon 17165 - 13608 - 16657 Kruisstraat 22 - Haarlem - Tel. 17206 Vraagt prijsopgaaf HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. Aansluitend: Och tendgymnastiek en socialistisch strijd lied. 7.20 Lichte grammofoonmuziek (7.25 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.13 Lichte gram mofoonmuziek (8.20-8.30 Wegwijs, tips voor trips en vakanties). 9.00 Loon naar werken, praatje. 9.10 Moderne orkestmuziek (gr.). 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40 Eten en drinken: gesprek over het Avondmaal. 9.55 Iets voor niets, praatje). VARA: 10.00 Buitenlands weekoverzicht. 10.15 Z.O. 135, gevarieerd programma. (11.00 Nieuws). 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Actueel sportnieuws. 12.55 VARA-Varia. 13.00 Nieuws. 13.15 Stereo: Lichte orkestmuziek en zangsolisten. 13.40 Uitlaat, programma voor de twintigers. 14.15 Radio Jazzclub. 14.45 Het Bevolkings vraagstuk, toespraak. 15.00 Nederlandse zangers uit vroeger jaren (OPopn.) 16.00 Nws. 16.02 Boekbespr. 16.20 Lichte orkest muziek. 16.45 Elektronisch orgelspel. 17.05 Stereo: Lichte orkestmuziek. 17.30 Week- journaal. 18.00 Nieuws. Aansluitend: com mentaar. 18.20 Tijd voor teenagers. 19.10 Je neemt er wat van mee, hobby-quiz. 20.00 Nieuws. 20.05 Trammelant in Loeren aan de Hor, amusementsprogramma. 21.00 Socialistisch commentaar. 21.15 Stereo: Metropole-orkest, koor en zangsolisten: amusementsmuziek. 21.45 Ik trek door het land, licht programma. 22.00 Reportage. 22.30 Nieuws. 22.40 Te waar om mooi te zijn, cabaretprogramma. 23.10 Even na- platen, licht muzikaal programma. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Het levende Woord meditatie. 7.05 Oude muziek (gr.). 7.30 Nieuws. 7.40 Gewijde muziek (opn.) 7.55 Overweging. 8.00 Djinn, gev. prog. 12.00 Angelus, 12.03 Licht ensemble en zangsol. 12.24 Marktbe richten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Religieus nieuws. 12.45 Overheidsvoorlichting: De politie nu. 12.55 Licht instrumentaal kwar tet en zangsoiiste. 13.15 Voor de jeugd. 14.10 Musicerende dilettanten: Vrouwen koor. 14.30 Voor de kleuters. 14.40 Franse les. 15.00 Amusementsmuziek. 15.30 Sig naal: documentatie voor en over jonge mensen. 15.50 Karakteristiek, programma van weinig woorden en veel muziek. 16.30 Sportperiscoop. 16.40 Lichte grammofoon muziek. 17.00 Lichte grammofoonmuziek. 17.30 Kunstkroniek. 18.00 Licht instrumen taal ensemble. 18.20 Jazzmuziek met com mentaar. 18.50 Lichtbaken, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Radio- philharmonisch orkest en solist: Klassieke muziek. 20.20 Klassieke grammofoonmu ziek. 20.30 Rieleksen, gevarieerd program ma. 21.35 Man en paard: een vrijmoedige kijk op actuele zaken. 21.45 Roulette, een spelletje met grammofoonplaten. 22.00 Licht instrumentaal ensemble met zangso listen. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws 22.40 Epiloog. 22.45 Kruispunt, religieus ge sprek. 23.15 Nieuwe klassieke grammo foonplaten. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Stereo: Dansmuziek. 12.33 Weerbericht, en berichten. 12.35 Gevarieerd programma. 12.55 Programmaoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Gevarieerde muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Muziek uit tekenfilms. 14.45 Radio- week I, II en III. 15.00 Nieuws. 15.03 Hoor spel. 17.00 Nieuws, weerberichten en me dedelingen. 17.15 Bantoeliederen, kleur ling- en Maleierliedjes. 17.30 Orgelspel. 17.55 Klassieke muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberich- ten. 18.30 Noord en zuid: kleinkunst uit Vlaanderen en Nederland. 18.45 Sportkro niek. 18.52 Lichte muziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokroniek. 19.40 Amuse mentsmuziek. 20.00 Lichte orkestmuziek. 21.30 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws en be richten. 22.15 Lichte orkestmuziek. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer, film voor de kleuters. NCRV: 19.06 Kijk nou eens, gevarieerd programma. NTS: 20.00 Journaal. NCRV 20.20 De Beverly Hillbillies, TV-film. 20.45 Attentie. 21.10 Memorandum van een dokter, TV-spel (4). 21.50 Op signoorke, mu zikaal programma. 22.20 NEDERLAND II NTs; 20.00 Nieuws in het kort. VARA Zangsoliste m. 'combo-begeleiding. 20.20 In vertrouwde handen: Blindedarm-operatie, filmreportage. 20.50 De laatste Maskers TV-spel. 21.45 Achter het nieuws. VOOR ZATERDAG NEDERLAND 1 NTS: 10.00 Teleac: Ongevallen in en om de woning, televisie-academie. 10.30 11.00 Teleac: Moderne onderwijsmethoden en didactiek, televisie-academie. Eurovi sie: 15.00-15.30 Paardesport, Grand Natio nal te Aintree AVRO:' 16.00 Popeye, te kenfilm. 16.05 Luipaard op schoot, 16.30 In het TV-Lab. 17.00-17.35 Voor de jeugd. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer, film voor de kleu ters. AVRO: 19.06 De Manuela Show. 19.35 Robin Hood, TV-film. NTS: 20.00 Jour naai en weeroverzicht. AVRO: 20.20 AVRO Televizier. 20.35 AVRO's Quiz uur: le deel: Wie van de drie. 21.10 Muzikaal pro gramma rondom Willy en Willeke. 21.50 AVRO's Quiz uur: 2e deel; wachtwoord, 22.10 Johnny en Rijk 'n paar Apart amusementsprogramma. NTS: 22.40-22.45 Journaal. NEDERLAND 2 NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO 20.01 Rendez-vous met Europa: Wir ma- chen Musik, amusementsprogramma uit Oostenrijk. 20.35 Kruispunt Montmartre. filmimpressie. 20.55 Vrouwenlevens, een se rie monologen voor vrouwen: Blij om te leven. 21.15 liong Kong: avonturen van een journalist in het Verre Oosten, TV- film. 22.05-22.10 Epiloog, eeuw. Fossielen, historisch-natuurkun- dige instrumenten, mineralen, 31-toons Fokker-orgel. (Dagelijks, behalve zon dag en maandag 10-17 u., de eerste zon dag van de maand 13-17 u.). Marius Bauerlaan 7, Aerdenhout: Tentoon stelling van schilderijen van Hugo Land heer. (Zaterdag 14-17 u. of na afspraak, telefoon 43644). Stadsschouwburg, wandelgangen: Werk van Greet Visser en J. Staphorst (de hele maand maart). Woonhui.- Jacobus van Looy, ingang Kleine Houtweg 103 Geopend donderdag van 10-12.30 u. en van 13.30-17 u. Zon- en feestdagen van 14-17 uur. De Waag, Damstraat (hoek Spaarne) Expositie van leden van Kunst Zij Ons Doel: „Van 1 tot 100 gulden". Tot en met 4 april Dagelijks van 10-17 uur, zondags van 14-17 uur. Vrijdag 26 maart, Stadsschouwburg, 20 u.: Toneelgroep Theater met „Eva Bon- heur" van Herman Heijermans. Regie Wim Kouwenhoven. M.m.v. Enny Mols-de Leeuwe, Liselot Beekmeijer, Annie Langenaken, Anita Menist, Bem- hard Droog, Willem Grelinger, Eric van den Donk en Jan Verhoeven. Zaterdag 27 maart, Stadsschouwburg, Nederlandse Comedie met „Wie is bang voor Virginia Woolf" van Edward Albee. Regie: Henk Rigters. M.m.v. Han Bentz van den Berg, Ank van der Moer, Hans Boswinkel en Femke Boersma. Zondag 28 maart, Stadsschouwburg, 20 u.: „Een avond met Wim Sonneveld". Maandag 29 maart, Stadsschouwburg, 20 uur: Wim Sonneveld. Dinsdag 30 maart, Stadsschouwburg, 20 uur: Wim Sonneveld. Vrijdag 2 april, Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelgroep Studio met „Dagboek van een gek" van Goigo-1. Regie: Kees van Iersel. Solotoneel van Henk van Ulsen. Vrijdag 26 maart, Concertgebouw, 20.15 u.: Het N.Ph.O. o.l.v. Henri Arend-s en met de sopraan Rhea Jackson als soliste voert werken uit van Bach, Handel, Hinde- mith en Gershwin. Zondag 28 maart, Bakenesserkerk, 19.30 u.: Advertentie Het Haarlems Bach Ensemble o.l.v. George Robert luistert de kerkdienst op met de cantate nr. 56 „Ich will der» Kreuzstab gerne tragen", van J. S. Bach, Dinsdag 30 maart, Concertgebouw, 20.15 u.: Het N.Ph.O. o.l.v. Henri Arends en met de pianiste Ingrid Haebler als soliste, voert werken uit van Dworsjak, Schu mann, Moessorgsky-Ravel. Woensdag 31 maart, Stadsschouwburg, 20 uur: Het Nieuw Operette Gezelschap met „Frau Luna" van Paul Linke. Donderdag 1 april, Stadsschouwburg, 20 uur: N.O.G. (zie 31 maart). Donderdag 1 april, Geref. Kerk Bloemen- daal, 20 uur: Het Haarlems Kamerkoor, m.m.v. Haarlems Kamerorkest, geeft o.l.v. Piet Halsema een uitvoering van Bachs Johannes Passion. Waagtaveeme (hoek Spaarne-Damstraat) vrijdag 26 en zaterdag 27 maart 20-01 u.s Cobi Schreijer en Ronnie Potsdammer zingen volksliedjes, balladen en chan sons. Vrijdag is Boudewijn de Groot gast, zaterdag Connie Renoir. Woensdag 31 maart, Frans Halsmuseum, 20 uur: Dr. J. W. de Pous spreekt over „Instrumenten van de economische politiek". Vrijdag 26 maart, Lorentz Lyceum, Sant» poorterplein, 19.30 uur: Prof dr. A. Blaauw spreekt over „Problemen rond het ontstaan van sterren" (Haarlemse Weer- en Sterrenkundige Kring). Zaterdag 27 maart, Concertgebouw, 20 u.s Dansfestijn ten bate van de Internatio nale Bouworde. Zaterdag 27 maart, Minervatheater, Heem stede, 14.30 uur: Aerdenhouts Kinder toneel met „De betoverde prinses". Zondag 28 maart, Gebouw Domi, Zand» voorterpad, Overveen, 20 u.: Dansavond met medewerking The Maro's (Stichting R.K. Instuif Panama, junior). Zondag 28 maart, Restaurant Badminton- hall Duinwijck, 20 uur: Sociëteit La Fonternela. Muzikale medewerking: The Occasional Swing Combo. Zondag 28 maart, café-restaurant Brink- mann, Grote Markt, 11-17 uur: Nationale postzegelbeurs Kring '64. Maandag 29 maart, Hildebrandzaal, Smedestraat, 20 u.: De heer Jan Hoeben spreekt over „Haarlemse gevelstenen". Met lichtbeelden (Vereniging Haerlem). Maandag 29 maart, café-restaurant Brink- mann, Grote Markt, 20 uur: Bianca Dony over „Sicilië, het land van de Tijgerkat" (Centrum voor internationale lezingen). Dinsdag 30 maart, Tempelierenhuis, Wol straat, 20 uur: De heer H. Wieringa over „Hoe Haarlem vroeger was" (Alg. Ned. Drankbestrijders Organisatie). Hotel Bouwes, Zandvoort: In de week einden muziek met internationaal cabaret. Hildebrandzaal, Smeedstraat, 20-23 uur.: Iedere zondag dansen op muziek van The Sunbeams. Zaterdag 27 maart, jazz-sociëteit Ekestos, Stationsplein 2, 20 uur: „The Excentrics met Frank Heek (orgel), Hans Roder- mond (basgitaar), Laurens de Boer (slag gitaar), Leslie de Boer (solo-gitaar) en Han van Dalen (drums). Zondag 28 maart, jazz-sociëteit Ekestos, Stationsplein 2, 20 uur: Kwartet Tony Vos, met Tony Vos (alt), Rob van der Broek (piano), Hans van Rossum (bas) Ruud Pronk (drums). Op 28, 29 en 30 maart zal Wim Sonneveld in de Haarlemse Stads schouwburg voorstellin gen geven van zijn pro gramma „Een avond met Wim Sonneveld". De officiële première van „Een avond met Wim Sonneveld" had plaats I januari 1964 in het. Nieuwe de la Mar Thea ter te Amsterdam. Naast op, 1 januari 1964 in 't Marijke Merckens op, de muzikale begeleiding wordt verzorgd door Harry Bannink (piano), Jan Blok (gitaar). Celt Rosbergen (bas) en Paul Lagaay (slagwerk). Wim Sonneveld zal een 20- tal Nederlandse chan sons ten gehore bren gen, waaronder be halve door hemzelf ge schreven teksten ook teksten van Annie M. G. Schmidt. Michel van der Plas, (Frater Venantius) Hugo Verhage, Jean Senn en Simon Carmig- gelt zijn opgenomen. De decors ziin van Friso Wiegersma.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 17