De sterren en figaro DE DAMESMODE ALS „VOER VOOR PSYCHOLOGEN" ONDERZOEK VAN DE 0 TILBURGSE HOGESCHOOL 1 Frivool onderwerp Parijse mode Aanpassing en erotiek ZATERDAG 27 MAART 1965 Erbij PAGINA VIT F han H Modern vlees braden van binnenuit vMmm 1? «M* ^ftannnnnfuvwnnnnnnnnnnnnnnnnnnfVvvvlft|VVWVVyVVVVVyVV^nff..»»^^J>J>J>J>JM>J«J>J»J>«^^ Van onze moderedactrice) De damesmode is sinds enige tijd voer voor psychologen van de Katho lieke Hogeschool te Tilburg. Het Psychologisch Laboratorium van de hogeschool doet, onder leiding van dr. G. A. de Wit, een onderzoek naar mode in kleding. De eerste resultaten zijn vastgelegd in een rapport, dat is uitgebracht door de student A. H. M. Scheerder. DE TILBURGSE psychologen zijn er bij hun onderzoek vanuit gegaan, dat zich in de mode de cultuur van een be paalde tijd weerspiegelt. Zo is het sterk wisselende karakter van de mode een typisch kenmerk van het technische tijdperk waarin wij leven. Voor de ver ruiming van het cultuurpsychologisch inzicht is de bestudering van het ver schijnsel mode dus van groot belang. Verder hebben zij zich bezig gehouden met vraag wat de vrouw ertoe beweegt om aan de mode mee te doen. Naast de bestaande vaklitteratuur werd nog een belangrijke informatiebron aange boord: medewerkers van het laborato rium ondervroegen in de zomer van 1964 een aantal leden van inkoop-direc ties van 24 confectie-verkopende bedrij ven. Dit onderzoek had plaats in sa menwerking met een Nederlands con fectiebedrijf. DE PSYCHOLOGISCHE belangstel ling voor de mode is nog jong. Ener zijds valt dit te verklaren uit een ze kere angst van de kant van deze we tenschappers voor dit frivole onder werp, anderzijds uit het feit dat de psychologie zelf nog zo jong is dat zij de handen vol heeft aan fundamenteel onderzoek. Aldus rapporteur Scheerder in „Sociale Wetenschappen", een drie maandelijks vakblad van de hogeschool. Men kan eigenlijk pas met recht van mode spreken sinds de 19e eeuw. In- grid Brenninkmeyer, die in 1963 promo veerde op het proefschrift „The Sociolo gy of Fashion" schrijft hierover: „Vóór het begin van de industriële revolutie kon alleen de hoogste maatschappelij ke klasse zich permitteren variaties in de kleding aan te brengen, die men mo de kan noemen. De rest van de bevol king droeg van plaats tot plaats varië rende kleding, die uniform en prak tisch statisch was (nu „folkloristisch" geworden) en die zo langzaam veran derde dat het nauwelijks merkbaar was' MET DE INDUSTRIËLE revolutie en de opkomst van „het gewone volk" vormde zich echter de mode voor de brede massa: de confectie. In de oude standenmaatschappij legde een kleine minderheid haar wil op aan de meer derheid. „Bij de moderne massale mo de kunnen de wensen van een leiden de bovenlaag echter niet meer bepalend zijn voor de moderichting en zijn het veelal de ideëen en de wensen uit de brede massa, die de beslissende impul- den voor een nieuwe moderichting ge ven" verklaart het rapport. Toch be staat er ook in de moderne maatschap pij nog altijd een onderscheid tussen de aristocratische en de democratische mode. Onder het eerste begrip verstaan de onderzoekers „de opvatting, dat de mode wordt gecreëerd voor de kleine minderheid van de hoogste maatschap pelijke klassen, dan wel ontworpen door een klein aantal ontwerpers in de grote modecentra. De rest van de bevolking kan er op afgeleide wijze van genie ten, er aan participeren. Wat mode is, is te zien in de heiligdommen van de modekoningen in Parijs, Florence, Ro me, Zürich en Amsterdam". De demo cratische mode is „de mode, die in fei te wordt gedragen. Deze mode is over al op straat te zien tot in de kleinste provincieplaatsjes. Vertegenwoordigers van de haute couture hebben ook toe gegeven dat zij geen mode scheppen. Zij ontwerpen modellen en of deze mo dellen mode worden bepaalt alleen de consument". OVERIGENS BESTOND er bij de on dervraagde inkopers nogal wat verschil van mening over de rol van de top ontwerpers. Sommigen vonden Parijs „toonaangevend" anderen vonden Parijs „waardeloos". Nu nog, aldus het rap port, is het standpunt niet uitgestorven dat de kleding dient om de gevestigde klasse-structuur tot uitdrukking te brengen en te onderstrepen. „Nog steeds zijn er mensen, die het betreuren dat ook de werkster een bontmantel kan ko pen en met vakantie naar de Rivièra gaat". EEN PROBLEEM is te bepalen wat modieus is: „Wat op het ene moment gezien wordt als aantrekkelijk en de schoonheid van de vrouw verhogend, wordt iets later (en dat hoeft niet lang te duren) gezien als lelijk, ouderwets". Zo verklaarden de ondervraagde inko pers, dat het publiek verschillende ma len zijn voorkeur heeft laten uitgaan maar vormen en kleuren die werkelijk lelijk zijn. Ze gaven daarbij als voor beeld „gekke paarse kleuren", die een bepaald moment „in" waren. Het rap port concludeert daaruit: „De mode heeft betrekkelijk weinig te maken met objectieve normen van schoonheid". Het kopende publiek is in hoge mate onbe rekenbaar. Het is moeilijk te voorspellen wat het publiek morgen mooi zal vin den en zal kopen. Toch wordt er wel iets aan modeprognose gedaan. In Duitsland stelt een kleine werkgroep van te voren de modekleuren vast. En met succes! Want al sinds enige ja ren blijken deze „voorspelde" kleuren te kloppen met de kleuren die mode wor den. DE PSYCHOLOGEN hebben zich ook beziggehouden met de motieven voor de mode. Aanpassing, onderscheiding en erotiek bewegen de mens om mee te doen aan de mode, aldus het rapport. Er bestaat een natuurlijke spanning tussen het individu en de gemeenschap. Aan de ene kant wil hij bij de gemeen schap horen, aan de andere kant zich binnen die gemeenschap onderscheiden. „Mode biedt de discrete oplossing van het subtiele conflict dat gelegen is in het op veilige wijze anders te zijn". Bij de vrouw speelt de erotiek een belangrijke rol. De mode biedt haar de mogelijkheid te behagen en steeds weer „anders" te zijn voor de man. Tijdens een werkcollege dat het Psy chologisch Laboratorium belegde, werd 23 studenten gevraagd welke van de drie motieven voorop staat bij dames- en de herenmode. Als conclusie kwam hierbij uit de bus, dat bij de man aan passing het belangrijkste motief is; bij de vrouw de erotiek en de rivaliteit. In de keukens van grote Amerikaan se hotels, kantines en dergelijke maakt men vaak gebruik van een instrumen tje, waarmee vlees of wild sneller gaar wordt. Het apparaatje lijkt op een gewone thermometer doch is gevuld met een speciale vloeistof, Freon-12, die de eigenschap heeft gemakkelijk hitte op te nemen en weer af te geven. Dit ap paraatje wordt in het vlees gestoken en zorgt ervoor, dat de temperatuur in het binnenste van het voedsel snel ler oploopt dan die van de buitenzijde. In de Verenigde Staten brengt een fir ma, onder de naam Thermo-pins, der gelijke instrumentjes in vereenvoudig de vorm. in de handel, die bestemd zijn voor huishoudelijk gebruik. ..,/a ./a Y&L ZES BEROEMDE STERREN. Zes meesterlijke kapseltjes. Knap stukje werk! Daar heeft een vakman aan gestaan. Want op de keeper beschouwd zijn het echt niet allemaal schoon heden. Toch zien ze er op deze plaatjes verrukkelijk uit. Wie herkent er in het elegant gekapte meisje rechts onder nog Fran?oise Hardy met haar slordige, sluike haren en haar grove gezicht? Een middagje bij kapper Alexandre in Parijs en ziedaar het resultaat! Ursula Andress, de blonde vamp uit de James Bond-films, valt ook wat tegen in werkelijkheid. Ze wordt hier (links boven) onder handen genomen door Monsieur Alexandre zélf. Maar wedden dat ze straks beeldschoon wegwandelt met haar kapsel, waaraan de meesterkapper zoveel zorg besteedde? Audrey Hepburn is niet knap, maar wel heel lief met haar grote bruine herte-ogen. Bij de première van „De Langste Dag" droeg ze het haar, dat ze in Parijs had laten doen, in een hoge chignon. Zwoele en schone Liz Taylor kwam van de kapper vandaan met dit schoolmeisjesachtige hoofdje. Het haar wordt met een clips uit het gezicht gehouden. De filmster Elsa Martinelli (links onder) kreeg van de kappende zusters Carita uit Parijs dit jongenskopje mee, dat zij uitstekend kan hebben, omdat ze zo vrouwelijk is. Lest best: Sophia Loren vóór de opnamen van het spektakelstuk „De Val van Rome". Het vorstelijke karakter van haar rol wordt onderstreept door het strenge, hoofse kapsel, waaraan Alexandre zelf te pas kwam. Zo ziet u maar, wat een kapsel kan doen!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 17