Het „grootste theater ter wereld" met
Harold Pinters „Onder de thee"
m
N.Ph.O. met Gershwin en spirituals
Tele visie-uit zending op 29 april
Géén Veldhoen-expositie
in Bloemendaal
Het achtste Vrijdag-concert
NEGEN MUZEN
Het Lurelei-cabaret in
het seizoen 1965-'66
ZATERDAG 27 MAART 1965
21
T. V-nabeschouwingen
De laatste maskers
J. Damshuizer
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
T el e visie pro gramma
TELEVISIE
brengt in
de maand april
o.a.
Zoo Zoo
De Vijfde Colonne
Domino
met Marcel Amont
Bolsjoi-Ballet
Rooster
The Saint
Combo
Zonder Formules
De schone heks
Parlementaire spiegel
Avro's T.V. Filmtheater
De Verdedigers
Er wacht iemand
(T.V.-spel)
Popeye
Luipaard op scnoot
Roy Orbison
Robin Hood
Wie van de Drie
Willy en Willeke
Wachtwoord
Johnny en Rijk
Avro's T.V.-magazine
Jazz in beeld
Sterren kijken
Sportpanorama
Dick van Dyke-show
Voor de vuist weg
Danny Kaye show
Steun een
ALGEMENE,
ONAFHANKELIJKE
omroeporganisatie
HET ZOU AARDIG ZIJN om te weten, hoeveel mensen
op 29 april de televisie wegdraaien of van pure wanhoop
overschakelen op het tweede net. Die avond komt er een
spel op het scherm van een schrijver wiens werk door velen
vreemd, gek en moeilijk gevonden wordt: Harold Pinter.
Van deze in 1930 te Londen geboren toneelschrijver kon men
eerder op het scherm zien „De Collectie" en „De Huisbe
waarder". Vorig jaar voltooide hij in opdracht van de or
ganisatoren van „Het grootste Theater ter Wereld" het t.v.-
spel „Onder de Thee", „The Teaparty"). Miljoenen kijkers
in Europese landen zullen eind april dit stuk zien. Het lag
in de bedoeling, dat „Onder de Thee" overal op dezelfde
avond gebracht werd dan zouden alle huiskamers tezamen
inderdaad één groot theater gevormd hebben maar dat
bleek niet mogelijk te zijn (niet alle acteurs in al die landen
waren op dezelfde tijd beschikbaar). De belangrijkste doeU
PINTER IS VOORAL BEKEND geworden door de vele huis-, tuin- en keuken-
gesprekken, die hij zijn personages laat voeren. In de toneelwereld spreekt men.
als men het over de dialogen van Pinter heeft, tegenwoordig zelfs over Pinteren".
Het lijkt een ontzettend geklets, maar toch weet hij in dat alledaagse gepraat on
gelooflijk sterke spanningen op te roepen. Zijn stukken spelen zich af onder een
stolp van spanning. Een avondje uit met Pinter is vaak een nerveuze aangelegenheid.
Om een indruk te krijgen van wat ons donderdag 29 april in de anderhalf uur dat
„Onder de Thee" duurt, te wachten staat, zijn we deze week naar een zogenaamde
„droge repetitie" van het stuk gegaan. Gebouw Felix Meritis aan de Keizersgracht
in Amsterdam is de plaats waar de 41-jarige regisseur Teun Lammertse met zijn
acteurs en actrices het spel instudeert. Dat zijn Andrea Domburg. Bob de Lange.
Ingeborg Elsevier, Pim Dikkers, Jan Teulings, Lies de Windt, Philippe la Chapelle,
Aaf Bouber en de 10-jarige Zaandamse tweeling Frits en Karei Puhl. twee jongetjes
die zeer belangrijke rollen vervullen.
stelling van „Het grootste Theater ter Wereld" is overigens
niet dit gelijktijdig brengen van een stuk, maar behelst vooral
de financiële mogelijkheid (alle landen betalen aan het pro
ject mee) om een toneelschrijver een opdracht speciaal voor
t.v. te geven. Het mag als gedurfd beschouwd worden, dat
in „Het „grootste Theater ter Wereld" dit jaar een spel van
de hypermoderne Pinter vertoond wordt. Harold Pinter
wordt met de Amerikaan Edward Albee („Wie is er bang
voor Virginia Woolf") en de Franse Ier Samuel Becket
(„Wachten op Godot") gerekend tot de grootste toneelschrij
vers van de laatste tijd. Alle drie schrijven ze toneel, dat
nogal afwijkt van wat we gewend zijn. Bij alle grote ver
schillen die er in hun manier van schrijven zijn, hebben ze
gemeen dat hun stukken moeilijk na te vertellen zijn. Er zit
weinig „verhaal" in en ogenschijnlijk geen verband.
HET IS IN DE morgenuren. Beneden
dreunt en davert het Kunstmaandorkest.
In Eelix Meritis worden veel t.v.-pro
gramma's ingestudeerd. We horen een
musicus, die kennelijk even vrij is, in de
gang zeggen: „Dan moeten we het mor
gen nog zes keer doen en dan zit het nog
niet goed, wat ik je zeg." Zo ziet u maar,
die mensen van het Kunstmaandorkest
spelen hun populaire klassieken ook maar
niet zo één, twee, drie voor de vuist weg.
„De Theepartij zit in zaal F", licht de
portier ons in. Als er ooit nog eens iemand
een draaiboek wil maken voor een t.v.-spel
over een t.v.-repetitie zou hij wellicht het
volgende kunnen gebruiken. Het zijn de
zinnen die we opvangen bij onze binnen
komst.
Jongens, nou doen we het nog één keer.
Het» shot gaat in, de camera komt aan.
(Teun Lammertse speelt zelf even voor
de camera en komt met beide armen
wijd uitgespreid aanlopen). Ja, nü.
- Ik heb gisteren in het doel gestaan.
Zo, hoe heb je het er af gebracht.
Je kunt het overal krijgen. Het is
ideaal.
Hij heeft twee keer fantastisch gered.
—Jan, zorg dat je midden in het shot
blijft.
Maar hoe doe jij het dan met zonne
baden?
Ik moet heel erg oppassen..
Die tweede was niet slecht gestopt.
Wendy, kan jij goed tegen de zon?
Ik mag niet klagen.
ALLE MEDESPELENDEN staan om
een tafel geïmproviseerd thee te drinken
en koek te eten, d.w.z. kaakjes. Het is
één van de belangrijkste scènes van het
stuk. Robert Sisson (Bob de Lange), een
schatrijke man die opgeklommen is van
loodgieter tot een der grootste fabrikan
ten in Engeland van sanitaire middelen,
geeft ter gelegenheid van de eerste ver-
laardag van zijn tweede huwelijk een
feestje, een teaparty. Zijn tweede vrouw
(Andrea Domburg) komt uit een patri-
ciërsgezin. Sisson heeft haar om tweeërlei
reden getrouwd: omdat ze zeer mooi is en
omdat hij het als een top in zijn carrière
beschouwt nu ook tot de hogere klassen,
te gaan behoren. Het huwelijk is moeilijk.
Sisson schijnt zijn eigen vrouw niet te
kunnen veroveren, een vrouw die boven
dien door een vreemde verhouding is ge
bonden aan haar broer (Pim Dikkers). En
als het om behoren-tot-de-upper-ten gaat,
is de ex-loodgieter helemaal nergens. Hij
begint zich steeds meer geïsoleerd te voe
len en prent zich in, dat iedereen tegen
hem is Zelfs zijn kinderen uit zijn eerste
huwelijk (Frits en Karei Puhl) vertrouwt
hij niet meer.
Op het feestje komt het tot een uit
barsting. Sisson is zwaar overspannen.
Zijn geestelijke moeilijkheden krijgen een
lichamelijke weerslag. Hij heeft een soort
tic in zijn ogen. Soms kan hij ineens niets
meer zien. Deels uit medelijden, deels
voor de grap doet zijn dochter hem op
het feestje een blinddoek voor. De televi
siekijkers Zullen dan snel achter elkaar
twee dingen zien: wat er zich in werke
lijkheid afspeelt en wat er zich afspeelt
in de gedachten van Robert Sisson en dat
laatste is zeer irreëel.
IN EEN PAUZE tijdens de repetities
zegt Teun Lammertse: „Nergens in het
stuk wordt gezegd waar het precies om
gaat. Men ziet flarden uit het leven van
Robert Sisson, allemaal heel gewone
De expositie van werken van Aad Veld
hoen die, zoals indertijd werd aangekon
digd in april in het Bloemendaalse Open
luchttheater gehouden zou worden, zal
geen doorgang vinden. In april zal er nu
geen tentoonstelling gehouden worden.
In de maand mei hoopt het Comité Ten
toonstellingen Bloemendaal in het Bloe
mendaalse Openluchttheater de jaarlijkse
expositie van werken van Bloemendaalse
kunstenaars te houden. Van ongeveer
12 mei tot aan het eind van die maand
gullen deze werken dan daar te bezichtigen
lijn.
#ac. P. Thfjsse. Het Natuurhistorisch mu
seum Schoonewelle te Zwartsluis wordt
6 april heropend met de tentoonstelling
„Kunst en Vliegwerk", een combinatie
van fotografische reproducties van kunst
met geprepareerde dieren. Bovendien
wordt aandacht besteed aan het werk
dat dr. Jac. P. Thijsse heeft gedaan om
de liefde voor en kennis van de natuur
te vergroten. De expositie duurt het ge
hele jaar.
dingen en daaruit moeten als vanzelf de
moeilijkheden die hij heeft en de spanning
waarin hij verkeert, naar voren komen.
Men moet niet met een ouderwetse instel
ling naar het stuk gaan kijken, maar heel
vrij en onbevangen de dingen op zich af
laten komen. Pinter toont meer aan, dan
dat hij zegt. Het lijkt soms ongedefi
nieerd, maar in de realiteit gebeuren nu
eenmaal veel ondefinieerbare dingen.
Het stuk speelt op zeer veel verschillen
de plaatsen. In Felix Meritis dirigeert
Lammertse snel zijn mensen van scène
tot scène (vaak zeer korte). Van de ont
bijttafel naar de kamer van de oogarts,
van de bruiloftspartij naar een bespreking
op het kantoor van Sisson. Eerstdaags
gaat men naar de Cinetone-studio in
Duivedrecht. Daar zullen twee grote hal
len volgebouwd worden met decors (ont
werper Wim Bijmoer). Het zeer dure stuk
vraagt om veertien sets, omgevingen dus,
en moet in veertig delen worden opgeno
men. Het is niet mogelijk achter elkaar
door te werken. Er zitten verkledingen in,
die niet snel genoeg kunnen gebeuren, en
ook de effecten in de bizarre, irreële fan
tasiescènes maken het nodig, dat het t.v.-
spel in zoveel gedeelten op de band wordt
opgenomen.
FRITS EN KAREL PUHL die allebei irt
de vijfde klas van de Europaschool in
Zaandam zitten, zullen na 29 april wel de
helden van de school zijn. Als ze even
vrij hebben van de inspannende repetities
Harold Pinter, die in opdracht van
de Europese televisiestations „Onder
de thee" heeft geschreven.
in Felix Meritis, vragen we wat voor rol
ze precies in het stuk gaan spelen. „We
moeten heel brutaal doen," zegt Karei.
„Zoveel mogelijk tégen onze vader zijn."
Beide jongens zeggen al veel aan toneel
gedaan te hebben: op ouderavonden. Hun
rollen worden thuis ingestudeerd onder lei
ding van hun vader (de echte), die hoofd
onderwijzer is in Zaandam. In de cantine
van Felix Meritis spreken we nog even
met Jan Teulings, die de oogarts in het
stuk speelt en bovendien een vriend is van
de hoofdfiguur. Hij zegt: „Ik weet niet of
de mensen het een mooi stuk zullen vin
den. Ik denk dat er velën de televisie uit
zullen Zetten. De mensen houden nu een
maal niet van ernstige zaken en vooral
niet van moeilijke dingen. Eerlijk gezegd
vind ik het zelf ook wel een beetje een
moeilijk stuk. Je snapt niet altijd wat
Pinter precies wil."*
De nieuwe, althans nog niet zo lang ge
leden voor de VARA begonnen regisseur
John van de Rest gaf gisteravond via
Nederland 2 weer een aanschouwelijk be
wijs van zijn talent, het medium televisie
als een sterk dramatisch hulpmiddel te
hanteren. Met een opvallende beheersing
gaf hij als het ware een nieuwe gestalte
aan een lang geleden door de befaamde
auteur Arthur Schnitzler voor het toneel
geschreven spel. In dit stuk, getiteld „De
laatste maskers" belicht de auteur de
laatste uren van twee patiënten van het
„Algemeen Ziekenhuis" in Wenen, een
mislukte journalist en schrijver en een
jongere, evenmin geslaagde toneelspeler.
Zonder de kijker tot bindende conclusies
te dwingen, maakt Schnitzler wel heel dui
delijk, dat hij die in het grensgebied tus
sen leven en dood is gearriveerd wel eens
heel anders met. het leven zou willen af
rekenen dan de nog gezonde mens ver
moedt. 's Mensen onvermogen, zelfs dan
het masker af te werpen, wordt dan ge
toond, zodra de journalist bezoek ontvangt
van zijn oude schoolvriend, de arrogante,
gladde en beroemd geworden schrijver
Weihgast, wie hij op een vernietigende
wijze de waarheid had willen zeggen. Met
grote steun vooral van Joan Remmelts en
Ton Kuyl, die bijna griezelig goed de
doodzieke mannen speelden, benutte nu
Van de Rest zijn camera's, zijn licht en
de door Weynand Gryzen ontworpen, sinis
tere entourage van een oud ziekenhuis om
die contrasten tussen verlangen en .wer
kelijkheid, tussen de zieke en de gezonde
mens en tussen de werelden, waarin deze
leven, tot uitdrukking te brengen. Met de
identieke camera-bewegingen aan het slot,
die steeds weer op een genummerde zie
kenhuisdeur eindigden, werd het een zeer
indringende, van vakmanschap getuigende
uitzending.
VOOR HET ACHTSTE CONCERT in de
vrijdagserie van het Noordhollands Phil-
harmonisch Orkest was de Amerikaanse
sopraan Martha Flowers vervangen door
haar landgenote Rhea Jackson, wier eer
ste optreden in Nederland dit was. Haar
aandeel in het programma bestond voor
de pauze uit twee aria's van Handel, beide
uit The Messiah, die zij overbracht met
een geschoolde stem die door bezieling ge
leid werd. Deze kwaliteiten deden het
bezwaar vergeten dat haar stemmidelen
niet de draagkracht bezitten die nodig is
om de zaal in alle hoeken te bereiken.
IN DE TWEEDE HELFT van de avond
was de zangeres in haar element met
twee negro-spirituais (waaronder het be
kende Where you there) die overigens
opvielen door de uitstekende orkest-zettin
gen, van Martin Rich. Voorts zong zij nog
twee aria's uit Gershwin's Porgy and
Bess, het geliefde Summertime en My
man's gone now, beide met sterke inten
siteit voorgedragen zodat het publiek haar
dankbaar was dat zij de tweede van deze
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.S. 8.00 VARA.
12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO.
20.00-24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelingen en
socialistisch strijdlied. 8.13 Voor het plattelartd.
8.30 Weer of geen weer, gevarieerd programma.
9.45 Geestelijk leven, toespraak. 10.00 Pianore
cital: klassieke muziek (gr.). 10.30 Ad Rem,
wedstrijdspel. 10.50 Feest der herkenning: Popu
lair klassieke orkestwerken (opn.). 11.25 Roman
tische liedjes en voordracht. AVRO: 12.00 Dans-
orkest en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.07 De
toestand in de wereld, lezing. 13.17 Mededelin
gen of grammofoonmuziek. 13.20 Knipperlicht,
programma voor alle weggebruikers. 14.00 Boek
bespreking. 14.10 Gastennnddag: gevarieerd pro
gramma. 15.30 Radio Kamerorkest en solisten:
Klassieke en moderne muziek (opn.) 16.15 Dans
muziek. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Dans
muziek voor de tieners (gr.) 17.30 Voor de
jeugd. 17.50 Nieuws en sportuitslagen. 18.05
Sportjournaal. VPRO: 18.30 Om recht en men
selijkheid. 1. Gespleten bestaan, lezing. 18.45
Parlando, licht muzikaal programma. 19.30
muzikaal programma. 19.30 Kerkdienst. AVRO:
20.00 Nieuws. 2G.05 RIP, opera, uitgevoerd door
Promenade Orkest, radiokoor en solisten (opn).
21.05 Pianospel met instrumentale begeleiding
(gr.) 21.15 Weet ik veel, quiz. 21.30 Noodlottige
zeden, hoorspel. 22.00 Pianorecital: Semi-klassie-
ke muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten en
sportuitslagen 2e klas voetbal. 23.00 Stereo: Ge
varieerd grammofoonplatenprogramma. 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.S. 8.00 KRO.
10.00 IKOR. 11.15 KRO. 17.00 CONVENT
VAN KERKEN. 18.15 IKOR. 19.30 NCRV.
20.15-24.00 KRO.
KRO- 8.00 Nieuws. 8.15 Klassieke grammo-
foonmuziek. 8.25 Inleiding hoogmis. 8.30 Hoog
mis. 9.30 Klassieke grammofoonmuziek. 9.45
Nieuws. IKOR. 10.00 Ned. Hervormde kerk
dienst. 11.00 Vraag en antwoord. 11.10 Oecume
nisch nieuws. KRO: 11.15 Medaillon, klankrijk
portret. 12.10 Boekbespreking. 12.20 Licht instru
mentaal kwartet (gr.). 12.30 Nieuws. 12.35 Bui
tenlands commentaar. 12.45 Mededelingen of
grammofoonmuziek. 12.50 De drie Musketiers,
licht programma. 13.10 De Springplank: pro
gramma met. jonge artiesten. 13.30 Voor de
kinderen. 14.00 Vocaal ensemble: oude en mo
derne liederen. 14.25 Moderne kamermuziek
(opn.). 14.50 Bariton en piano (gr.): moderne
liederen. 15.00 De hand aan de ploeg, lezing.
15.05 Marathon: muziek en sport. (16.25-16.30
CONVENT VAN KERKEN: 17.00 Gereformeer
de kerkdienst (Vrijgemaakt). IKOR: 18.15
Schuldbelijdenis en Genadeverkondiging irv de
pers, commentaar. 18.25 Gewijde muziek. 18.30
Mensen: gesprek van mens tot mens. 18.45
Grammofoonmuziek. 18.50 De kerk aan het werk
actualiteiten van het kerkelijk erf. 19.00 De
Open Deur, veertiendaagse rubriek. NCRV:
19.30 Vocaal ensemble, koor en koperblazersen
semble: Geestelijke liederen (opn.). 20.00 Nws.
20.07 Reflex: een wékelijkse bespiegeling over
leven en samenleven. KRO: 20.15 Internationale
volksliederen. 20 40 Staatsgeheim, hoorspel (di.
3). 21.20 Semi-klassieke kamermuziek (opn.).
21.50 Moderne Grammofoonmuziek. 22.05 Wisse-
wassen. licht programma. 22.25 Boekbespreking.
22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.50 Licht en
semble: licht-klassieke werkjes. 23.10 Muziek van
de Lage Landen, muzikale lezing. 23.55-24.00
Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245,3 m, 1223 kHz.
9.30 Ds. P. N. Kruyswijk (afscheidsdienst). 11.00
Ds. G. N. Lammens, uitzending van de dienst
voor belangstellenden, gehouden op zondag 21
maart 1965. 15.00 Kinderdienst. 15.30 Ds. G. Rang,
Haarlem. Afscheid ds. P. N. Kruyswijk.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Satirisch programma. 12.55
Programmaoverzicht en berichten voor de
scheepvaart. 13.00 Nieuws. 13.20 Voor de solda
ten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera- en Belcantoconc.
15.30 Gevarieerde muziek en sportberichten (om
17.00 en 18.00 Nieuws). 18.30 Katholieke uitzen
ding. 19.00 Nieuws. 19.40 Amusementsmuziek.
20.00 Amusementsmuziek. 22.00 Nieuws. 22.115
Lichte muziek 23.00 Nieuws 23.05 Stemmig ge
mengd avondprogramma. 23.56-24.00 Nieuw*.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO.
10.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. Aansluitend: ochtend
gymnastiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Lioh-
te grammofoonmuziek (7.25 Van de voorpagina,
praatje). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied.
8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Gymnas
tiek voor de vrouw. 9.00 Pianorecital: klassieke
muziek (gr.). 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40
Tussen ja en nee, overdenking. VARA: 10.00
Voor de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.02 Voordracht.
11.25 Moderne Nederlandse orkestwerken (gr.).
12.00 Licht instrumentaal trio. 12.22 Voor het
platteland. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Stereo. Musette-Orkest. 12.55
Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de Mid
denstand. 13.20 Elektronisch orgelspel. 13.45 Wik
ken en wegen, lezing. 14.00 Grepen uit de mu
ziekgeschiedenis. muzikale lezing. 14.30 Mooid-
weer, hoorspel. 16.00 Nieuws. 16.02 Zestig minu
ten voor boven de zestig. 17.00 Oude liedjes.
17.15 Amusementsmuziek (gr.). 17.30 Omroepka-
merkoor en solist: Joodse liederen (opn.). 17.50
Militair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Ac
tualiteiten. 18.25 Stereo: Theaterorkest en zang
solisten. 19.00 Onder de afwas, licht program
ma. 19.30 Parlementair overzicht. 19.45 Over
heidsvoorlichting; Sa'menwei king met Ontwik
kelingslanden. Technische samenwerking met
Indonesië. Prof. dr. J. F. Arens, hoogleraar te
Utrecht en dr. H. W. te Winkel van het Mi
nisterie van Buitenlandse Zaken in gesprek met
Paul de Waart. 20.00 Nieuws. 20.05 -Stereo: Licht
ensemble en zangsolisten. 20.30 Etherforum. 21.05
Klein gedrukt, cabaretprogramma. 21.25 Het
hangt aan de muur en het tikt. 21.45 Stereo:
Radip Filharmonisch Oi kest en groot Omroep
koor: Moderne muziek. (22.30-22.40 Nieuws).
23.25 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Klassieke gram
mofoonmuziek. 7.20 Sportuitslagen van zaterdag.
7.30 Nieuws en herhaling SOS-berichten 7.40
Vandaag: radiokrant. 7.55 Lichte grammofoon
muziek. 8.10 Gewijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws.
8.40 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Verzoek
programma voor de zieken. 9.40 Voor de vrouw.
10.10 Moderne orkestmuziek (gr.). 10.20 Rond
om het Woord: theologische etherleergang. 11.05
Lichte grammofoonmuziek. 12.00 Licht instru
mentaal kwartet. 12.22 Voor boer en tuinder.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nieuws. 12.40 Variant: reportages en lichte
muziek. 13.30 Lichte orkestmuziek en zangsolist.
13.50 Lichte grammofoonmuziek. 14.05 Schoolra
dio. 14.30 Fluit en piano: Moderne Nederlandse
muziek (opn.). 15.00 Als de kat van huis is
wedstrijdprogramma, (herhaling van donderdag
18 maart jl.)15.30 Semi-klassieke orkestwerken
(gr.). 18.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Vocaal en
semble: Geestelijke liederen. 16.50 Klassieke ka
mermuziek (gr 17.00 Voor de kleuters. 17.15
Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoonmuziek
voor de tieners. 17.50 Overheidsvoorlichting: Su-
riname-iournaal. Spreker: Mr. dr. H. J. Roet
hof. 18.00 Kapel van de Koninklijke Luchtmacht.
18.20 Uitzending van de Partij van de Arbeid.
Bij de tijd. Een 14-daagse radio-uitgave van de
Partij van de Arbeid. 18.30 Geestelijke liederen
(opn.). 18.50 Ooenbaar Kunstbezit. 19.00 Nieuws
en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Metropo-
le-orkest: amusementsmuziek (opn.). 19.55 Op
de man af. praatje. 20.00 Stereo: Lichte orkest
muziek. 20.20 Vandaag is genoeg, hoorspel.
21.20 Klassieke kamermuziek (gr.j. (21.10-21.20
Klassieke grammofoonmuziek). 21.50 Wereldpa
norama 22.00 Vocaal- en instrumentaal ensem
ble: Duitse volksliedjes (opn.). 22.20 Boekbe
spreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking.
22.55 Show-Schouw: Makers van muziek in film
en musical. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws, 12.03 Grammo
foonmuziek. 12.08 Voor de landbouw. 12.15 Ge
varieerde muziek. (12.25 Weerberichten en me
dedelingen voor de scheepvaart). 12.50 Beursbe
richten en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws en
weerberichten. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nws.
14.03 Schoolradio. (Om 15.00 Nieuws). 15.45
Grammofoonmuziek. 18.00 Nieuws. 16.03 Beurs
berichten. 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nieuws.
17.15 Amusementsmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I
NTS: 10.00 Tt-leac: Ongevallen in en om de
woning, televisie-academie. 10.30-11.00 Teleac:
Moderne onderwijsmethoden en didactiek, tele
visie-academie. Eurovisie. 15.00-15.30 Paarde-
spott. Grand National te Aintree. AVRO: 16.00
Popeye, tekenfilm. 16.05 Luipaard op schoot.
16.30 In het T.V.-Lab, 17-17.35 Voor de Jeugd.
NTS: 19,00 Nieuws In het kort. 19.01 Barend de
Beer. films voor de kleuters. AVRO: 19.06 De
Manuela Show. 19.35 Robin Hood. T.V.-film.
NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. AVRO-
20.20 AVRO Televizier. 20.35 AVRO s Quiz uur:
le deel: Wie van de drie. 21.10 Muzikaal pro
gramma rondom Willy en Willeke. 21.50 AVRO's
Quiz uur: 2e deel; wachtwoord. 22.10 Johnnv
en Rijk 'n naar Apart: amusementsprogram
ma. NTS: 22.40-22.45 Journaal.
NEDERLAND 2
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: 20.01
Rendez-vous met Europa: Wir machen Musik.
amusementsprogramma uit Oostenrijk. 20.35
Kruispunt Montmartre, filmimpressie. 20.55
Vrouwenlevens een serie monologen voor vrou
wen: Blij om te leven. 21.15 Hong Kong: avon
turen van een journalist in het Verre Oos
ten, T.V.-film. 23.05-22.10 Epiloog.
VOOR ZONDAG
NEDERLAND I
CVK-IKOR-RKK: 19.00 Woord voor woord, bij-
belvertelimg voor de kleuters. NTS: 19.06 Ken
tucky Jones. T.V.-film. 19.30 Dat kan alleen in
Las Vegas, film. 20.00 Journaal. 20.05 Sport in
beeld. VARA: 20.30 Tel uit je winst, hobby
quiz. 21.05 De wereld van vandaag. 21.15 De
vriendin van Mevrouw Maigret, T.V.-spel NTS'
22.25-22.30 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 19.30 Robinson Crusoe, T.V.-film voor
de jeugd. 20.00 Journaal. 20.05 Tom Ewell Show,
T.V.-film. 20.30 Het geluk laat zich niet jagen
(Das Glück lauft hinterher), T.V.-spel. 22.00-22.15
Sport in Beeld.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
NTS: 1.9.00 Nieuws. 19.01 Barend de Beer. CVK/
IKOR/RKK: 19.06 Kenmerk: veertiendaags jour
naal van de Kerken. NTS: 19.35 Huckleberry
Hound. TV-film. 20.00 Journaal en weerover
zicht. 20.20 Politieke Partij: IVP. 20.30 De witte
Karavaan, speelfilm (alle leeftijden). 22,00 De
Eerste Wereldoorlog: documentaire film. Perio
de 28 juni-23 aug. 1914. 22.25-22.30 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01
Het gesprek van de dag. bespreking van actuele
zaken. 20.40 AVRO's TV Magazine. 21.25 Jazz
in beeld. 21.50-22.10 Sterren kijken.
WEEKABONNEMENTEN
dienen uiterlijk op woensdag te worden
betaald, daar de bezorger» op donder
dag moeten afrekenen.
DE ADMINISTRATIE
Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberlchten.
18.30 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws, radio
kroniek en Correspondentie uit Nederland. 19.40
Volksmuziek. 20.00 Nieuwe lichte grammofoon
muziek. 20.15 Koorzang. 22.00 Nieuws. 22.15 Ope
rakroniek. 22.35 Grammofoonmuziek. 22.45 De
zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 2305 Jazzkroniek.
23.30 Gevarieerde muziek. 23.55 Nieuws. 24.00-
0.45 Voor de scheepvaart.
songs bisseerde. Het N. Ph. O. is onder
Henry Arends de laatste tijd, onder meer
door de hartewensconcerten, vertrouwd
geraakt met de sfeer van Gershwin's mu
ziek zodat men van een adekwate bege
leiding verzekerd kon zijn.
DIT PROGRAMMA dat begonnen was
met de Sinfonia in Bes van Johann Chris
tian Bach, bevatte als zuiver orkestrale
nummers nog een suite uit Hindesmith's
balletmuziek Nobilissima Visione en het
Adagio voor strijkers van Samuel Barber.
Hindesmith's suite treft vooral door de in
leiding die van een ingetogen lyrische
spanning is, een mars vol van het fuga-
tisch enigszins droogkorrelig contrapunt
waarvoor deze componist een voorkeur be
zat, en een grandioze passacaglia die als
proefstuk in de wetenschap der stemcom-
binaties, hier tegen een „cantus firmus"
geplaatst, een waar hoogtepunt is. De
hechte structuur van het stuk werd door
het orkest onder Arends' leiding treffend
gnderstreept. Het Adagio van Barber was
als meditatief moment goed geplaatst tus
sen de spirituals en de beide aria's van
Gershwin. Van laatstgenoemde hoorde
men tenslotte de Cuban Overture waarin
Caribische folklore op een handige manier
voor de concertzaal pasklaar is gemaakt.
Als geheel een beetje te lang voor de ge
ringe inhoud, het middendeel zeurt wat
aan, maar teruggekeerd op ritmische pa
den hervindt de componist zijn gusto en
als besluit van de avond miste het stuk
niet zijn effectvolle uitwerking.
Sas Bunge
RECHTZETTING
Mevrouw EJly Jens schrijft ons dat in
het bericht (d.d. 23 maart) over haar zang
recital voor de AVRO-radio, de indruk is
gewekt dat vooral Ans van Weerelt èn
Roy Henderson haar zangstudie hebben
geleid. Zij wijst er op dat haar opleiding
voornamelijk verzorgd is door Coby Rie-
mersma.
Schnitger-prijs. De Schnitger-stichting
Zwolle zal in 1966 opnieuw twee prijzen
voor de beste orgelcomposities toeken
nen: een eerste prijs, groot 1500 gulden
en een tweede prijs, groot 1000 gulden.
De bekroonde composities (10-20 minu
ten) zullen, evenals het vorig jaar, tijdens
een feestelijk concert in de St. Michaels-
kerk te Zwolle ten gehore worden ge
bracht. De jury, die de inzendingen zal
beoordelen, bestaat voor 1966 uit Sir
Thomas Armstrong, directeur van de
Royal Academy of Music, prof. Wolfgang
Fortner uit Heidelberg, een van de be
kendste hedendaagse Duitse componis
ten en Louis Toebosch, directeur van het
Brabants Conservatorium in Tilburg. De
inzenders moeten rekening houden met
de bijzondere aard en omvang van het
beroemde Schnitgerorgel in Zwolle.
Detailhandel. De regering van de Westafri-
kaanse staat Sierra Leone heeft bepaald,
dat het aantal buitenlanders dat zich met
de detailhandel bezig houdt, zich niet
mag uitbreiden. Dit geldt ook op bepaal
de gebieden van de industrie. Bij het
gunnen van bouwwerken krijgen buiten
landse ondernemingen alleen opdrachten
als zij samenwerken met inheemse fir
ma's.
Staking. De nieuwsdienst van het Franse
persbureau AFP is woensdagavond eni
ge uren onderbroken geweest door een
staking van het personeel.
Anti-beet. De Amerikaanse postbestellers
hebben de afgelopen maanden gebruik
gemaakt van een middel, dat honden te
genstaat. Dit heeft het aantal beten door
honden met veertig percent doen vermin
deren. In 1964 werden meer dan zeven
duizend Amerikaanse postbestellers door
honden gebeten, hetgeen de staat ruim
een miljoen dollar heeft gekost voor ziek
teverlof en de betaling van de dokters
rekeningen.
Italiaanse A.O.W. De Italiaanse regering
heeft bij het parlement een wetsontwerp
ingediend voor de invoering van een ba-
sis-ouderdoms- en invaliditeitspensioen
van twaalfduizend lire zestig gulden
per maand. Dit is een eerste stap naar
een veelomvattend systeem van sociale
verzekering in Italië.
De actrice Jacqueline Rooyaards
Sand berg draagt vanavond de tele
visie-monoloog „Blij om te leven
van Aldo Nicolaj voor. Ze is hierin
één van de typische Italiaanse bedel-
vrouwtjes, die gewoonlijk in het
zwart op de stoep i'on de kerk zitten,
al dan niet met koopwaar. Deze bede
lares met haar charmante en navran
te zelfbespiegeling zal echter wel tot
de uitzonderingen behoren. (KRO:
Nederland II, 20.5521.15 uur).
Advertentie
Word lid van de Avro en u
ontvangt tevens elke week de
Avrobode, een prachtig, mo
dernprogrammablad metuitge-
breide informatie over radio-
en televisieprogramma's.
Een blad van formaat.
Een briefkaart aan Avro-Am-
sterdam is voldoende,
f 8.- p. halfjaar; f4.- p. kwartaal;
33 ct. p. week.
Voor het komende seizoen van sep
tember 1965 tot september 1966 is dt
bezetting van het „Lurelei"-cabaret gewij
zigd. Leen Jongewaard gaat aan een mu
sical van Annie Schmidt meewerken; Syl
via de Leur is in verwachting en Robert
Bos zal om redenen, die tot nu toe niet
bekend zijn, niet langer lid blijven. Dit
drietal zal vervangen worden door de Rot
terdammer John Lanting (bekend van te
levisie-spelen en musicals), Maya Bouma
uit Den Haag en Kees van Kooten, even
eens afkomstig uit de Residentie.
Kees van Kooten is pas 23 jaar. Hij
verwierf zich tijdens en na zijn gymna
siumperiode op het Dalton-lyceum samen
met Wim de Bie (nu een der samenstel
lers van het VARA-radioprogramma „Uit
laat") enige faam door zijn optreden in
en tekstschrijven voor het „Cebrah"-ca-
baret. Hij houdt zich op het ogenblik voor
namelijk bezig met het maken van recla
meteksten, teksten voor het Haarlemse
„Adam en Eva"-cabaret van Frans Kos
ter en het vervaardigen van Reportages
met een satirisch tintje voor bovenge
noemde „Uitlaat."
Het eerste radioprogramma van de
VARA, waaraan Kees van Kooten mee
werkte, was de uit veertien delen bestaan
de strip „Twee in een Jeep". Ook schreef
hij teksten voor de twee laatste afleverin
gen van „multiplex", dat later nagenoeg
ongemerkt overging in „Uitlaat".
Jasperina de Jong en Eric Herfst zijn
op de première in september in het
„Lurelei"-theater aan de Amsterdamse
Leidsekade normaal van de partij. Ru
dy van Houten blijft de vaste pianist