Spanje neemt harde maatregelen
tegen smokkel van oude kunst
m
Willy van Hemert in onmin
met de Nederlandse t.v.
Rusland overweegt verkoop van
kunstschatten naar het westen
Het weekeinde
Dreigroschenoper in mei
bij Nederlandse Comedie
Engeland wil Rembrandts
„Titus" behouden
Behoefte aan harde valuta
MAANDAG 29 MAART 1965
6
Vertaling van Gaaikema
Herman van der Horsts
„Amsterdam" naar Cannes
1
Kan de toneelcritiek een
stuk „wegschrijven"
Ingrid Haebler morgen
soliste bij het N.Ph.O.
Clemence Dane overleden
nabeschouwingen
Damshuizer
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
(Van onze correspondent)
MADRID. Er is door het hoogste Spaanse gerechtshof een boete van twee
endertig miljoen peseta's, bijna twee miljoen gulden, opgelegd aan vijf Span
jaarden en een Engelsman die de hand hebben gehad in de illegale verkoop en
export van het beroemde schilderij van Goya, „De heilige Jeronimus". De hoofd
schuldige van dit groepje is de Engelsman Stanley Moss. Hij heeft het schilderij
gekocht en is met het kunstwerk naar het buitenland vertrokken. Alle nasporingen
die op verzoek van de Spaanse regering door Interpol zijn verricht, hebben tot
nog toe geen enkel resultaat gehad.
HET SCHILDERIJ was oorspronkelijk
het eigendom van de bekende Madrileen-
se kunsthandelaar José Vilches. Hij ver
kocht het aan een Madrileense verzame
laar, die kort na de aankoop stierf. Zijn
weduwe schonk het kostbare doek in 1959
aan een Jezuïet die het dankbaar aan
vaardde, met de bedoeling het te verko
pen om met de opbrengst ervan een kerk
in zijn missiegebied in Japan te bouwen.
Door tussenpersonen kwam Stanley Moss
erachter dat de Jezuieten het doek wilden
verkopen. Hij ging prop af en kocht het
schilderij voor twee miljoen pesetas, hon
derdtwintig duizend gld. Dat was in 1960.
Stanley Moss nam het onder zijn arm per
trein mee van Madrid naar Barcelona.
Vandaar vloog hij naar Palma de Mal-
lorca, waar hij met onbekende bestem
ming in een lijntoestel naar het buitenland
vertrok. Met het 1,80x0,90 m. grote doek
onder zijn arm wandelde hij door de doua
ne. Op vragen wat hij bij zich had, ant
woordde hij dat hij schilder was en de
door hem in Spanje gemaakte werken mee
naar huis nam.
ENKELE PERSONEN die van deze
transactie op de hoogte waren, stelden de
Rijksdienst voor Schone Kunsten van de
ze verkoop op de hoogte. Deze schakelde
onmiddellijk de Spaanse criminele politie
in, maar het was al te laat. Stanley Moss
was met het kunstwerk spoorloos verdwe
nen en nog steeds weet men niet waar
hij is. De thans vastgestelde zeer hoge
boete moet iedereen die in de toekomst
probeert Spaanse kunstschatten naar het
buitenland te smokkelen, afschrikken.
Spanje wil zo snel mogelijk een einde ma
ken aan de enorme vlucht van kunstvoor
werpen naar het buitenland. Tot op dit
moment was het land een waar paradijs
voor kunsthandelaren. Het bezit een grote
variëteit aan Romaanse, Gothische en Re
naissance kunstwerken die nog lang niet
afdoende door de regering zijn gecatalogi
seerd. De Spaanse paleizen en kasteeltjes
staan vol met schilderijen en beeldhouw
werken. Vele zijn erfstukken van de oude
Spaanse adel, die ze heeft gekocht met
in Amerika verworven rijkdom toen Span
je nog het grootste deel van Europa, ge
durende de zestiende en zeventiende eeuw,
overheerste.
PASTOORS VAN achterafgelegen dor
pen hebben in hun kerken dikwijls beel
den staan waarvan zij de Gothische of
Romaanse herkomst niet eens kennen, om-
Advertentie
RED BAND ROOSENDAAL
(Van onze correspondent)
GRONINGEN. De Groningse ca
baretier-Neerlandicus drs. Seth Gaaike
ma, bekend door zijn musicalvertalingen
(My fair Lady, Oliver, Kiss me Kate
en Carnival) en teksten voor Wim Kan,
blijft voor verrassingen zorgen. Samen
met Ton Lutz heeft hij een vertaling ge
maakt van Brechts „Dreigroschenoper",
waarvan de Nederlandse Comedie in
mei de première zal brengen in Amster
dam. De andere verrassing is dat hij zon
dag, samen met Roelof Stalknecht, op
tournee is gegaan om de Nederlandse
kolonies in Stockholm, Helsinki en Ham
burg te tracteren op een show.
Seth Gaaikema en Ton Lutz hebben een
week in een familiehotel te Paterswolde
aan de vertaling gewerkt. „Hij meer het
proza en ik meer de liedjes", zegt Gaaike
ma. De Nederlandse Comedie is al aan
het repeteren onder leiding van Lutz. „Als
ik terugkom van het tourneet je ga ik de
zaak weer volgen in Amsterdam. Ik kan
heel veel van Lutz leren, die kan teksten
tot vlees maken, geweldig. Nicolaas Wijn
berg maakt de decors en Guus Oster speelt
de hoofdrol; Kitty Courbois speelt Polly".
De cineast Herman van der Horst is
door het Festival International du Film te
Cannes uitgenodigd tot presentatie van
zijn film „Amsterdam".
Het is de eerste maal dat een Neder
landse film deze eer te beurt valt. Boven
dien werd Van der Horst uitgenodigd zit
ting te nemen in de internationale jury
voor de korte films.
dat die beelden iedere keer dat het kerkje
een beurt kreeg, samen met de muren zijn
geverfd. Al deze mensen leven in armoe
de en zijn bereid een deel van hun kunst
werken te verkopen tegen elk redelijk bod,
zonder te weten dat ze vaak twintigmaal
zoveel waard zijn. Daarom komen de
kunsthandelaren van overal ter wereld
naar Spanje. Vooral antiquairs uit Ameri
ka, Nederland en Duitsland zwerven onop
houdelijk door het land en kopen trein- en
scheepsladingen antiek op, dat zij hebben
gevonden in vergeten winkeltjes in de gro
te steden. De Spaanse antiekhandel begint
nu zelf het gevaar hiervan in te zien en
de Rijksdienst voor Schone Kunsten pro
beert deze enorme export te beperken.
Uitvoervergunningen worden nu in de
meeste gevallen geweigerd.
■ïéësZ(x'ï
Vanavond besteedt de AVRO-tv aan
dacht aan het N.T.S.-opleidingsinsti-
tuut in hotel Santbergen in Hilver
sum en kasteel Groeneveld in Baarn
20.4021.25 uur). De kijkers kunnen
dan van nabij volgen hoe de theorie
en praktijk van het vak geleerd wor
den aan technici en regisseurs.
(Van onze correspondent)
DEN HAAG Een van de mannen van
het eerste uur bij de Nederlandse televisie,
Willy van Hemert, zal men de laatste tijd
gemist hebben als regisseur van tv-spe-
len. Dat is hoewel met pijn in het hart
zijn eigen wil geweest. Van Hemert is
het totaal oneens met de financiële rege
lingen voor regisseurs van tv-drama's.
Zolang die niet beter worden zal hij wei
geren toneel op de televisie te doen en
overweegt hij zelfs zijn werkterrein geheel
naar Duitsland te verleggen (op het ogen
blik regisseert hij bij het „Zweites Deut-
sches Fernsehen" de Duitse versie van
Liedje met Caroline"). Van Hemerts
hoofdbezwaar is: „Als een tv-spel naar
België wordt gerelayeerd krijgt de regis
seur niets, maar de spelers ontvangen 50
percent van het honorarium. Ze hebben ge
zegd: Als een stuk overgenomen wordt zit
de regisseur er niet meer in, daarom
krijgt hij niets. Dat is natuurlijk klinkkla
re onzin, want een regisseur drukt toch
meer dan iemand anders zijn stempel op
het stuk. Bovendien zou je kunnen zeggen,
dat de tv voor de toneelspelers een schnab
bel is. Hun hoofdberoep is toneelspelen bij
de gezelschappen waaraan ze verbonden
zijn. Maar ik moet van de tv leven," al
dus Van Hemert.
HET IS VOOR DE MAN, die met men
sen als Erik de Vries en Peter Koen de
eerste tv-programma's in Nederland regis
seerde en die enkele zeer goede prestaties
leverde op het gebied van tv-toneel (men
denke aan „De dood van een handelsrei
ziger") een trieste zaak, dat hij niets
meer kan doen in wat hij beschouwt als
zijn hoofdtaak: het brengen van goede
tv-drama's. Het laatste jaar heeft hij zich,
omdat hij toch wat wilde doen, bezigge
houden met musicals (o.a. „Vadertje Lang
been", „De Kus van de Ballerina" en „De
Verwoesting van Garthago"). „Ik verlang
daar weliswaar minder geld voor, maar
dat vind ik wel redelijk. Ten slotte is het
kleinkunst. Helaas gaat dat niet altijd op,
want in Nederland schijnt het wel eens zo
te zijn dat het honorarium stijgt naarmate
de k kleiner is."
OVER ZIJN LAATSTE musicalseizoen
bij de N.C.R.V. is Van Hemert echter zo
ontevreden, dat hij erover denkt ook met
deze werkzaamheden te stoppen. „De ont
vangst die je krijgt is wel karig, je bent
maanden bezig met voorbereiden en
schrijven en als het opgenomen is zet je
je hoed op en gaat naar huis. Er is geen
applaus, niets. Je mist gewoon een be
hoorlijke ontlading. Dat is vooral met gro
te produkties als musicals bijzonder verve
lend. De volgende dag staan er een paar
regeltjes in de krant, zo van: hij heeft de
roos gemist of juist in de roos geschoten.
Verder zit je in de mist.
BIJZONDER verontwaardigd is Van He
mert over de opmerking van sommige tv-
critici, dat hij in zijn laatste musical („De
Verwoesting van Carthago") boerenbedrog
zou hebben gepleegd. Het gaat over Els
van Rooden, vooral bekend geworden door
een prachtige hoofdrol in Sartres „De
eerbiedige Lichtekooi" en de Belgische ac
teur Roger Hooi. Deze twee speelden een
liefdespaar. Hun liedjes werden door an
deren gezongen. „Ik begrijp niet dat daar
iemand bezwaar tegen kan hebben. Die
twee spelen goed, maar kunnen gewoon
niet zingen. Bovendien heb ik op de rol
(de lijst van namen na een stuk) laten
vermelden wie de liedjes wél zongen." Een
van de grootste moeilijkheden bij het pro
duceren van musicals is volgens Van He
mert het feit, dat je nooit de acteurs en
Forum in Amsterdam
De afdeling Amsterdam van het Neder
lands Toneelverbond heeft in het Inter
nationaal Congrescentrum RAI een fo
rumbijeenkomst belegd, die uitmondde in
een algemene gedachtenwisseling over
het toneel en de toneelcritiek in de pers.
In het forum hadden zitting H. A. Gom-
perts, Dimitri Frenkel Prank, Richard
Flink en Theo Kling. Voorzitter was jhr.
mr. P. J. W. de Brau. Als uitgangspunt
van de bijeenkomst, die zich in redelijke
publieke belangstelling mocht verheugen,
was gekozen het onderwerp: „Kan de cri-
tiek een stuk wegschrijven?" De conclu
sie van het forum luidde, dat de toneel
critici alleen er niet in kunnen slagen een
toneelstuk „weg te schrijven". H. A Gom-
perts achtte het wel de taak van de to
neelcritiek te trachten een slecht stuk
weg te schrijven. Het hoort, zijns inziens,
evenzeer tot de critiek een goed stuk „er
in te schrijven".
actrice kan krijgen die je wilt hebben.
Je begint op een gegeven moment te schrij
ven op een bepaalde acteur of actrice en
dan blijkt later, dat ze niet vrijgemaakt
kunnen worden."
Tenslotte zegt Willy van Hemert, die
eerder beproefd dan bitter gestemd is over
de moeilijkheden, die hem bij de Neder
landse tv in de weg gelegd worden: „Men
heeft bij de N.T.S. betere voorwaarden be
loofd. Maar ik weet uit ervaring dat de
N.T.S.-molens zeer langzaam draaien
Morgen, 30 maart, is Caroline Kaart
weer op het NCRV-scherm te zien in
een film die enige tijd geleden is ge
maakt. Zij zingt dan balladen en lie
deren van de 200 jaar geleden ge
boren Schotse dichter Robert Bums.
Het decor is een natuurgetrouwe
kopie van de hut waarin de dichter
leefde. Zoals in bijgaand artikel te
lezen is, werken Willy van Hemert en
Caroline Kaart sinds kort voor de
Duitse televisie.
Het negende dinsdagconcert van het
Noordhollands Philharmonisch Orkest
heeft plaats morgen 30 maart in het Con
certgebouw te Haarlem. Het concert, ge
leid door Henri Ar ends, wordt geopend
met het symfonisch gedicht „Die Waldtau-
be" van Dworsjak. Daarna zal de pianis
te Ingrid Haebler optreden met het Piano
concert van Schumann. Na de pauze wordt
de Tableaux d'une exposition van Mous-
sorgsky uitgevoerd in een orkestratie van
Ravel.
INGRID HAEBLER, geboren in Wenen,
studeerde daar aan het Conservatorium,
aan het Mozarteum te Salzburg en in Ge-
nève en Parijs. Op elfjarige leeftijd trad
zij voor het eerst in het openbaar op. In
1957 werd zij onderscheiden met de Har
riet Cohen Beethoven-Medaille en in 1958
werd haar de Grand Prix du Disque toe
gekend voor haar opname van de Mozart-
concerten no's 6 en 8.
Sedert 1954 speelt zij elk jaar op het Fes
tival te Salzburg en tevens is zij een regel
matig terugkerende gaste in Scheveningen,
op het Holland Festival. Haar tournees
voeren haar door geheel Europa, N. Afri
ka, Australië, de Verenigde Staten en Ca
nada.
LONDEN Clemence Dane, roman- en
toneelschrijfster, is zondag overleden. Cle
mence Dane is het pseudoniem van Wini
fred Ashton. Zij zag het levenslicht in
het einde van de vorige eeuw.
Zij werd als actrice in Londens Westend
bekend. In 1917 schreef zij haar eerste ro
man „Regiment of Women". In 1921
had zij onmiddellijk succes met haar eer
ste toneelstuk „A Bill of Divorcement"
Dit toneelstuk had opnieuw succes toen het
verfilmd werd met Katherine Hepburn in
de hoofdrol. Clemence Dane heeft de sce
nario's geschreven voor „Anna Kareni-
na" met Greta Garbo en voor „St. Mar
tins Lane" met Charles Laughton. Zij
schreef ook scenario's voor Sybil Thorn'
dike, Diana Wynward, Douglas Fairbanks
jr., Ivor Novello en Vivien Leigh. Behalve
toneelstukken schreef zij een reeks romans
die veelal haar belangstelling voor het to
neel en zijn geschiedenis weerspiegelden.
Verleden jaar publiceerde zij „Londen has
a garden" een boek dat herinneringen be
vatte en daarnaast een geschiedschrijving
van Covent Garden, het deel van Londen
met de groentenmarkt, de opera en het
Drury Lane Theatre. Mej. Dane ontleende
haar pseudoniem aan de nabijgelegen Cle
ment Dane's Church in welker nabijheid
zij ruim 30 jaar gewoond heeft.
Voor de KRO-serie „Rendez-vous met
Europa" maakte de Oostenrijkse t.v.
zoals wij zaterdagavond op Nederland 2
konden zien een amusementsprogram
ma, dat van goede smaak en fantasie ge
tuigde; het aardigst was een soort van
jongerenuitvoering van liedjes uit „My
fair lady", waarin Heidi Brühl zich als een
lieftallige Eliza liet kennen.
Het daaropvolgende programma-onder
deel „Kruispunt Montmartre", gemaakt
(Van onze correspondent)
LONDEN Er worden in Engeland po
gingen gedaan om Rembrandt's „Titus",
dat vorige week voor 798.000 pond-sterling
(7.9 miljoen gulden) bij Christies geveild
werd en in het bezit kwam van de Ameri
kaanse miljonair Norton Simon ten behoe
ve van een door hem in Los Angeles op
gericht museum, te behouden. Dat kan al
leen wanneer de regering weigert een ex
port-vergunning voor het schilderij te ver
strekken en wanneer de koper wordt scha
deloos gesteld, met dezelfde som als de
koopprijs. Thans is een actie begonnen,
die wordt gesteund door sir Philip Hendy,
de directeur van de National Gallery in
Londen. Sir Philip is inzake uitvoer van
kunstwerken adviseur van het Britse de
partement van Handel. Een dag na de
veiling zou hij desgevraagd het departe
ment de raad gegeven hebben de uitvoer
van „Titus" te weigeren. Nu is het de
beurt van de heer Simon om toestemming
voor de export van het schilderij te be
pleiten bij een speciale onafhankelijke
commissie, welke de kanselier der schat
kist in gevallen als deze van advies dient.
Inmiddels spannen groepen, die menen dat
„Titus" in Engeland moet blijven, zich in,
om een bedrag van 1 miljoen pond los te
maken van een bestaand fonds, dat niets
met kunst te maken heeft, en dit te be
stemmen voor de aankoop van kunstschat
ten, zoals de Rembrandt, die in gevaar
verkeren voor Engeland verloren te gaan
De heer Simon is diep teleurgesteld dat
de „Titus" vrijdag jl. heeft moeten ont
breken bij de opening van zijn nieuwe mu
seum.
door Manus van de Kamp en Piet Out was
eerder een uit fraaie plaatjes samenge
stelde reportage dan een film; de inhoud,
de jaarlijks in deze beroemde wijk in de
vastentijd gehouden kruisprocessie, was
echter curieus genoeg om te bewijzen, dat
een t.v.-uitzending niet per se een filmisch
meesterwerk behoefte te zijn om te kun
nen boeien.
Al verliep het zaterdagavond-amusement
dat de AVRO via Nederland 1 bracht, vol
gens het bekende patroon, gezegd mag
toch worden, dat zowel de show van „Wil
ly en Willeke" als die van „Johnny en
Rijk" goed verzorgd en op zijn minst on
derhoudend was. In de eerste werkten de
acteurcabaretier Steye van Brandenberg
en zangeres Milly Scott geëngageerd me
de; en de zoet gevooisde beroemde vader
en dochter waren ook goed op dreef. Al
leen reeds het feit dat Rijk de Gooyer de
ze keer nu eens niet trachtte zijn partner
te overspelen, maakte de sketches van
„Een paar apart" het vermelden waard.
Ze waren echter bovendien pittig en knap
gemaakt op de maat van een man, in wie
ons land toch een zeldzaam clowneske ar
tiest bezit: Johnny Kraaykamp.
Zoetjesaan hebben wij wel de manier
tjes leren kennen, waarmede Kees Brusse
Simenon's commissaris Maigret tracht te
maken. Daarom gaven wij gisteravond de
voorkeur aan het programma op Neder
land 2, dat goeddeels bestond uit het van
de Westduitse televisie overgenomen spel
„Das Glück lauft hinterher" van Horst
Lommer. De tekening van situaties en per
sonen, door deze puteur gemaakt, deed
sterk denken aan de boeken van Hans Fal-
lada en Vicky Baum.
In tegenstelling echter met die verha
len speelde het stuk in deze tijd, in het
na-oorlogse West-Duitsland, dat dus van
het „Wirtschaftswunder". En daarover
moesten wij al zoveel lezen en horen, dat
anderhalf uur, keurig gedetailleerd gewijd
aan degeneratie en geestelijke ontredde
ring, toch wel wat te lang werd. Hoe het
stuk, knap en niet zonder enige wellust
gespeeld door een reeks van goede ac
teurs en actrices, door onze Oosterburen
ontvangen werd, weten wij niet. Maar het
gaf een griezelig tijdsbeeld van het le
ven in hun land. Ja niet alleen griezelig,
maar ook ontmoedigend, defaitistisch. En
wij dachten zo: dat is niet de weg om een
land, waar nazi's op de loer liggen om
de macht weer in handen te krijgen,
vooruit te helpen.
(Van onze correspondent)
LONDEN. Er zijn aanwijzingen, dat de Russen van plan zijn om een aantal van
hun kunstschatten op de wereldmarkt te verkopen. De laatste grote Londense kunst
veilingen zijn door enkele Russische functionarissen, die het Engelse veilingsysteem
bestuderen, gadegeslagen. Drie leden van de Sovjet-handelsdelegatie in Londen
voerden een dezer dagen een bespreking met de directie van Sotheby. Beweerd wordt,
dat de Russen tot verkoop van kunstwerken willen overgaan, omdat zij een grote
behoefte hebben aan harde valuta. Eerder, in de twintiger jaren, hebben de Russen
een hoeveelheid kunst, welke vroeger het eigendom was van de tsaren en de Rus
sische adel, in veilingen in Berlijn en door verkoop aan verzamelaars en musea te
gelde gemaakt. Ons Rijksmuseum verwierf toen Rembrandts „Verloochening van
Christus".
DE RUSSEN ZULLEN ER waarschijn
lijk niet aan denken om hun unieke kunst
bezit van wereldbetekenis aan te tasten. De
Russen hebben vooral onder tsaar Peter
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO..8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Beiaardmuziek. 7.30 Lichte
grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagope
ning. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte
grammofoonmuziek. 8.50 Ochtendgymnas
tiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Klassieke
kamermuziek (gr.) 9.35 Waterstanden. 9.40
Morgenwijding. 9.55 Boekbespreking. 10.00
Arbeidsvitaminen (gr 10.50 Voor de kleu
ters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken.
12.00 Instrumentaal Trio: Mexicaanse mu
ziek (gr.) 12.17 Overheidsvoorlichting:
Voor de landbouw. 12.27 Mededelingen t.
b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Metropole
orkest en zangsoliste: lichte muziek. 13.00
Nieuws. 13.10 Mededelingen, eventueel ac
tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beurs
berichten. 13.30 Zangsolisten en pianospel.
14.00 Voor de vrouw. 14.40 Schoolradio
15.00 Lichte grammofoonmuziek. 15.30 Re
portages. 16.00 Nieuws. 16.02 Mezzo-so
praan en piano: semi-klassieke liederen.
16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York cal
ling. 17.35 Lichte grammofoonmuziek voor
de tieners. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel
actueel. 18.20 Populair grammofoonplaten-
programma. 18.55 Gesproken brief uit Pa
rijs. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Verkor
te uitvoering van de opera Les Huguenots
(gr.) 20 00 Nieuws. 20.05 Radar: radiope
riodiek 20.45 Tot uw orders: gevarieerd
programma voor de militairen. 21.35 Klas
sieke en moderne kamermuziek (opn.) 21.55
Toneelbeschouwing. 22.05 Sitar, radiotijd
schrift voor gitaristen. 22.15 Stereo: Oude
kamermuz. (opn.). 22.30 Nieuws en mede
delingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Gespro
ken brief. 23.05 Venster op de hedendaag
se muziek, muzikale lezing. 23.40 Zang
met instrumentale begeleiding. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Het levende Woord. 7.05
Ouverture.lichte grammofoonmuziek,
reportages en mededelingen. (7.30-7.40 Nws
8.00-8.05 Meditatie) 8.30 Nieuws. 8.40 Voor
de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Oude
en klassieke kamermuziek en orkestwerken
(gr.) 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Licht vo
caal ensemble (gr.) 11.50 Volaan.voor
uit, praatje. 12.00 Angelus. 12.03 Nederland
se volksliedjes. 12.20 Voor de boeren. 12.27
Mededelingen t.b.v. land- en tuinb. 12.30
Nws. 12.40 Actualiteiten of grammofoon
muziek. 12.50 Lichte grammofoonmuziek
met commentaar. 13.35 Lichte orkestmu
ziek (gr.). 14.00 Voor de plattelandsvrou
wen. 14.10 Musiësta: gevarieerd muzikaal
programma. 14.50 Lichtbaken, lezing. 15.00
Rieleksen: amusementsprogramma, (her
haling van zaterdag jl.) 16.00 Voor de zie
ken. 16.30 Onderweg: Gebedsdienst. 17.00
Voor de jeugd. 17.35 Voor de padvinders.
17.50 Overheidsvoorlichting: Taalverschijn
selen op de Nederlandse Antillen, door
J. A. van Hummelen. 18.00 Stereo: Licht
instrumentaal ensemble. 18.20 Uitzending
van her. Gereformeerd Politiek Verbond. De
viering van de Europadag. Spreker: Ds.
K. Drost, tweede voorzitter van het Gere
formeerd Politiek Verbond. 18.30 Portret in
muziek' lichte muziek. 18.50 En nu mijn
geval: vragenbeantwoording. 19.00 Nieuws.
19.10 Actualiteiten. 19.30 Franse chansons.
20.00 Kerkorgelconcert: moderne muziek
(opn.) 20.30 Hij is de erfgenaam: Lijdens-
medidatie. 2105 Klassiek pianospel (gr.)
21.15 Benej Jisrael (De Zonen van Is
rael): Joodse liedjes en voordracht. 21.40
Brabants Orkest: Semi-klassieke muziek
(opn.) 22.05 Utrechts Kamerkoor: Gewij
de muziek. 22.25 Boekbespreking. 22.30
Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Volksliedjes.
23.15 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Gevarieerde muziek (12.25 Weer
berichten en mededelingen voor de scheep
vaart). 12.50 Beursberichten en program
maoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamer
muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio.
(15.00 Nieuws). 15.45 Klassieke muziek.
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Duitse les. 16.24 Klassieke en moderne mu
ziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Jazzmuziek voor
de jeugd. 17.45 Blaasmuziek. 18.00 Nieuws.
18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport-
berichten. 18 30 Dansmuziek. 18.45 Sport
kroniek. 18.52 Grammofoonmuziek. 19.00
Nws. en radiokroniek. 19.40 Grammofoon
muziek. 19.50 Economische kroniek. 20.00
Hoorspel. 21.55 Grammofoonmuziek. 22.00
Nieuws. 22.15 Amerikaanse muziek. 22.45
De Zeven Kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05
Klassieke en moderne muziek. 23.55 Nieuws
24.00-0.10 Voor de scheepvaart.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws. 19.01 Barend de Beer.
CVK/IKOR/RKK19.06 Kenmerk: veer
tiendaags journaal 'van de Kerken. NTS:
19.35 Huckleberry Hound, TV-film. 20.00
Journaal en weeroverzicht. 20.20 Politieke
Partij: KVP. 20.30 De witte karavaan,
speelfilm (alle leeftijden). 22.00 De Eerste
Wereldoorlog: documentaire film. Periode
28 juni23 aug. 1914. 22.2522.30 Jour
naal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in-het kort. AVRO:
20.01 Het gesprek van de dag, bespreking
van actuele zaken. 20.40 AVRO's TV Ma
gazine. 21.25 Jazz in beeld. 21.5022.10
Sterren kijken.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
NOT/NTS. 14.05-14.30 Schooltelevisie.
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Ba
rend de Beer. 19.06 Weekjournaal voor Ge
hoorgestoorden. 19.33 Engelse les. 20.00
Journaal. NCRV: 20.20 Pa Pinkelman en
Tante Pollewop, beeldverhaal. 20.25 Atten
tie. 20.50 Maja Plisetska.ia, balletprogram
ma. 2150 Liedjesprogramma. NTS: 20.20
Journaal. 22.25-22.30 Socutera.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VPRO:
20.01 Voetangels en klemmen, documen
taire over enkele aspecten van het huis
houdelijk beheer. 20.17 Signalement van de
hik, licht programma. 20.40-22.10 De Alche
mist, klassieke komedie. RKK: 22.10-22.35
Paulus achterna, religieus programma.
de Grote en onder Catharina de Grote on
schatbare kunstverzamelingen opgebouwd.
Ten tijde van Peter werd in 1716 Rem
brandt's „Afscheid tussen David en Jona
thans" aangekocht. In 1779 kocht Cathari
na de Grote de gehele verzameling van de
Britse premier sir Robert Walpole voor
slechts 40.000 pond. In het Lagerhuis pro
testeerden Lagerhuisleden, maar de col
lectie bevond zich al hoog en breed in
Sint Petersburg. Ook de prachtige verza
meling Franse impressionisten van Sergei
Schukin en Iwan Morosow viel in handen
van de Sovjet-regering. Leningrad's legen
darische Ermitage bevat alleen al 8.000
schilderijen, waaronder 50 van Picasso, 25
van Rembrandt, 2 van Leonardo, 20 van
Cézanne, 40 van Matisse, 10 Van Dijck en
12 van Renoir. Bovendien zijn er in het
museum 40.000 tekeningen en 500.00 etsen,
de waarde van dit alles is niet in miljar
den meer uit te drukken. (Men herleze het
artikel van de Ermitage door de directeur
van het Frans Halsmuseum, de heer H.
P. Baard, Erbij 13 februari).
INDIEN DE RUSSEN een aantal mees
terwerken zouden willen spuien, zouden
zij dit zeer geleidelijk moeten doen, om
de markt niet te bederven. Vermoedelijk
zullen zij voornamelijk voor de export
willen putten uit hun enorme verzameling
ikonen en objets d'arts, waarmee zij de
westelijke kunstwereld lange tijd zullen
kunnen bezighouden. De Russische export
organisatie heeft onlangs het voornemen te
kennen gegeven, om tsaristisch-porcelein
aan Europese en Amerikaanse antiekhan
delaren te verkopen.
De door de Sovjet-regering in 1917 ge
concentreerde kunstschatten bevinden zich
in ontelbare musea in opslagplaatsen.
Daartoe behoren de Ivoren Troon van
Iwan de Verschrikkelijke en een kroon be
zet met 3.800 prachtige diamanten. Er zijn
ook fascinerende voorwerpen onder zoals,
met juwelen bezette paaseieren. Tijdens
het bewind van Stalin mochten deze niet
tentoongesteld worden.
DE RUSSEN ZIJN AL twee jaar in con
tact met de Londense kunsthandelaar Eric
Estrick, over de verkoop van ikonen,
maar er is totnutoe geen financiële over
eenkomst bereikt. Het vermoeden bestaat
dat de Russen in de eerste plaats hun
duplikaten willen verkopen.
Tot dusver bleven de impressionisten
en de abstracten verborgen voor het pu
bliek, omdat ze als a-sociaal en afschuwe
lijk werden beschouwd. Zij zijn thans ten
toongesteld, maar de Russische abstrac
ten zijn nog steeds verborgen omdat het
Kremlin niei wenst toe te geven dat zul
ke dingen in Rusland gemaakt zijn. Som
mige westelijke handelaren hopen dat de
Russen er geen bezwaar tegen zullen ma
ken een deel van deze „ontaarde" kunst
naar het westen af te schuiven.