Chris Enthoven, borduurster
rozen
y§
Libelle
SSüÉr
Haarlem verrijkt met Batz-orgel
in Sionskerk aan de Eksterstraat
stretch-kantslip
mm
CH RYSAL
Vijf Europese academies
in Madurodam
Regionale en lokale
geschiedbeoefening
Haarlem koopt werken
van Couzijn en
Jan Sluyters
„Ieder doek is opnieuw een experiment"
mm
DONDERDAG 1 APRIL 1965
21
E. J. Kalf
KZOD-expositie
IMMRI
WM
II éf:
li
ill; li»
WW
#ip
i«pii
mfumMHls
liilfiiisi
van knop tot bloem
in uw huis
POKON-CHRYSAL - NAARDEN
A W nabeschouwingen
Decalostaat
Hedenavond officiële ingebruikneming
De radio geeft vrijdag
T elevisie programma
Kop van Cruys Voorbergh
in het Kostuummuseum
Franse impressionisten
in Londen geveild
Utrillo gestolen
HET RUIME UITZICHT van haar flat vergoedt veel van
het gemis aan het buitenhuis dat Chris Enthoven drie jaar
geleden verlaten moest omdat het, onroerend verkeersslacht-
°ffer> gesloopt werd voor een nieuwe weg. Helemaal ver
zoend met de stad is zij niet, maar geconcentreerd werken
in haar hooggelegen flat wisselt zij af met tochten naar het
Gooi. In de kamer is ruimte; zij kan er afstand nemen van
grote wandkleden. Voorlopig zie ik er maar één, de lap, die
zij bij mijn komst op de grond heeft laten glijden naast haar
werkmand. Tussen de borduurster en het werk dat zij onder
handen heeft is een nauw contact; het intense bewerken van
de stof geschiedt zó, dat een nieuwe stof ontstaat die, los
gelaten, een vorm blijkt te hebben gekregen, een nieuwe een-
HAAR ATELIER is vierkant, vrijwel zon
der meubelen en, in verband met een ten
toonstelling, vol werk, een indrukwekken
de stoet. Zie eens naar haar wand
kleed „Jacob en Ezau": met de dromen
de Jacob en de ladder, waarlangs enge
len naar hem afdalen als middelpunt; in
de hoge rechthoek zijn nog vier andere
scènes uit dit bijbelverhaal weergegeven.
Alle in dezelfde techniek: draadopnaaien.
Wollen draden, die meer lijken te zijn gaan
liggen dan gelegd te zijn, werden vastge
zet met een heel simpele steek er recht-
overheen in een lichtere kleur. Hoe helder
van tekening werkt dit op een afstand èn
dichtbij, waar men ziet, dat kleine ver
schillen in de afstand der gelegde draden
onderling meer of minder diepte van kleur
geven, daar de ondergrond luider of zach
ter meespreekt. Deze techniek geeft ste
vige, gesloten groepen van figuren, waar
door het verhaal ernstig voortschrijdt. Het
gebruik van festonsteken over de contour
draden werkt als de loodbanden in ge
brandschilderd glas.
HEEL EIGEN zijn ook de kleine pane
len, waarvan de stof geheel bedekt is door
halve kruisjes, het z.g. petit point. Men
moet daar niet te gauw langs lopen al
schreeuwen ze u niet toe met hun stille
tinten en zelfs al liggen sommige kleuren
gamma's u niet. Er staan en hangen er
een twintigtal aan de muur en op de grond.
Een „Laatste Avondmaal" treft mij bij
zonder, het is helderder van kleur en van
een grote innigheid door de groepering om
een ronde tafel. Ik zie nu hoe mooi ook
déze techniek gesloten figuren en groepen
kan geven. De wat gedrongen gestalten,
die Chris Enthoven zo liggen, geven mij
heid, die niet meer weet van de middelen, maar een eigen
leven heeft als beeld. Wij spreken eerst over het schijnbaar
tegenstrijdige van de noodzaak te kunnen tekenen, vorm
geven en tegelijkertijd het tekenen los te laten en te beelden
met textiele middelen. Alleen beeldend vermogen kan van
een handwerk een kunstwerk maken. En aan de andere kant
moet er zo veel met naald en draad gespeeld en getraind
zijn, dat de hand telkens de middelen vindt om een bepaald
beeld op te roepen. In het werk van Chris Enthoven is een
rijke gedachten- en gevoelswereld. Haar beeldend vermogen
lijkt voorbeschikt voor de technieken van naald en draad.
Maar ook lijkt het soms alsof textiele technieken zelf het
beeld hebben doen ontstaan.
„Deucalion en Pyrrha" uit het eerste
boek van Ovidius' Metamorfosen.
Afm. 2 x 1 m. Dit wandkleed werd in
1958 door het Rijk aangekocht in de
tentoonstelling van het werk van
Chris Enthoven bij Santee Landweer
te Amsterdam.
de indruk van kracht en verborgen bewo
genheid, die bij koningen, profeten en
aartsvaders past. Ik merk op, dat dit alle
maal bijbelse scènes zijn. „Deze techniek
wil bij mij voor bijbelse onderwerpen ge
bruikt worden" zegt zij. „Een tijdlang was
ik zo onder de indruk van de petits points
van de beeldhouwer Moissi Kogan, kleine
naakten, dat ik zijn manier van smalle
uitsparingen toepaste, maar dat werd bij
mij niet mooi. Ook technisch kun je alleen
maar goed doen, wat uit jezelf komt".
(Het was ook de kunsthandel Santee Land
weer, die deze petits points ongeveer 1930
exposeerde). Haar voorliefde voor bijbelse
en mythologische onderwerpen, speciaal
voor de Metamorphosen, vormde zich reeds
in haar prille jeugd.
HET ZOU TE VER voeren diep in te
gaan op de verschillende werkwijzen en
wat de kunstenares ermee realiseert, over
de verscheidenheid van steken, die zoveel
tinten mogelijk maakt in grote mytholO'
gische scènes van witwerk op donkere stof.
Bijzonder krachtig en helder werken die
aan de muur, ik vind dat hoogtepunten.
(Zie foto) Ook in witte naaldkant-variaties
staan scènes, b.v. „Apollo en Daphne" op
een onregelmatig stramien van gespannen
draden. Een enkel tafereel daarvan kwam
nog niet helemaal „uit de draad". Ver
melden we nog de vrije borduursels van
kegelende en hardlopende figuren op een
fond van aan elkaar gezette stoffen, tafe
relen als „De Tijding" „Muzikanten",
„Carnaval", waarbij kleurige lapjes en wit
te draden met de naaimachine werden op
gestikt en overstikt (het is niet toevallig,
dat uit dit nieuwe medium enkele abstrac
te doeken voortkwamen); „naaldweefsels",
die spelend de hindernis der gebondenheid
aan de stof nemen. Ze lijken met veel
vreugde gemaakt, ook door de bijzonder
mooie kleuren. Telkens vraag je je af,
wat eerst was, de drang tot het spel met
naald en draad of de lust om een oude
mythe, een bijbelverhaal of zomaar-een-
stemming tot leven te brengen. Maar wat
doet het ertoe, de kip of het ei, waar de
zuiverheid van intentie, het zó moeten,
duidelijk zijn.
Al legt zij de grondgedachte vast op pa
pier ik vergelijk de schets voor „Apollo
en Daphne" met het naaldkantpaneel
deze borduurster concipieert in lap en
draad, aan het borduurraam. Er is nooit
sprake van een vertaalde tekening. „Ieder
doek is een experiment" zegt Chris Ent
hoven. Gaat u zelf zien, hoe vaak het
slaagde, wanneer zij exposeert te Amster
dam bij de kunsthandel Santee Landweer,
Prinsegracht 608 van 5 tot 28 april. Het
wordt een boeiende ontmoeting!
De expositie die thans gehouden wordt
in „De Waag" (hoek SpaarneDamstraat)
van het genootschap „Kunst zij ons Doel",
en waar o.a. schetsen en studies voor het
publiek verkrijgbaar zijn voor prijzen van
1 tot 100 gulden, mag zich verheugen in
een bijzonder grote belangstelling van be
zoekers. Vooral stelt men het zeer op prijs
dat het aangekochte werk direct kan wor
den meegenomen.
De tentoonstelling die nog slechts enkele
dagen geopend blijft, tot en met zondag 4
april, is dagelijks van 105 uur, 's zondags
van 25 uur, gratis toegankelijk. Bij aan
koop van een kunstwerk geldt de rijks
subsidieregeling.
'9':
ft ft
ft5
-'.'.v.-
V'
Advertentie
Nu kweker en bloemist rozen
niet meer in kaal water laten
optrekken, doch ze nu ook in
Chrysal zetten
KUNT U ERVAN OP AAN
dat, als u ze ook in Chrysal-
water zet van de juiste samen
stelling, Rozen in knop ge
kocht bij u thuis tot volle
bloei komen, zowel in warme
als koele vertrekken.
VOEDSEL VOOR SNIJBLOEMEN
AVRÓ's „Sportpanorama" bevatte een
tweetal boeiende miniatuur-documentai
res: een over de wereldkampioen-wielren
ner Jan Janssen, de ander over het be
faamde renpaard Koh I Noor. Tegenover
het goed verzorgde beeld trof ons weder
om de wat slordige wijze, waarop Koen
Verhoeff, duidelijk afkomstig uit Den
Haag, zijn Nederlands uitspreekt. Terecht
geeft men bij de televisie misschien de
voorkeur aan bezielde commentatoren en
verslaggevers siersprekers zijn vaak
saai maar dat behoeft toch niet uit te
sluiten, dat men wat meer op de uit
spraak van onze taal let.
Voornamelijk met steun van de zeer be
gaafde en vriendelijke musical-ster Gwen
Verdon maakte Danny Kaye voor zijn
showserie een aflevering, die zeer veel
weg had van een zeer vrolijk kinderuur
een kinderuur echter met zulke briljante
onderdelen, dat het ook voor de groten een
ontspanningsprogramma van de beste
soort werd.
De afdeling documentaire programma's
van genoemde omroep lanceerde op gede
gen wijze ook bezwaren en afwijzingen
kregen genoeg de aandacht de decalo-
staat, een fraai apparaat, dat spijzen en
DE NEDERLANDS HERVORMDE GEMEENTE van Haarlem-Noord be
sloot verleden jaar februari, op voorstel van het college van kerkvoogden van
de Sionskerk aan de Eksterstraat, tot het aankopen van het orgel van de Willems
kerk te 's-Gravenhage. Het orgel, dat in 1842 door de oude orgelbouwer Jonathan
Batz voor koning Willem II werd gebouwd en geplaatst werd in de Gothische
Zaal van het Koninklijk Paleis te Den Haag, was na een avontuurlijk bestaan
in het bezit gekomen van de Haagse Koninklijke Zangvereniging „Excelsior".
Van deze vereniging werd het orgel overgenomen en aan de orgelbouwersfirma
Willem van Leeuwen Gzn. te Leiderdorp werd opdracht gegeven het orgel te
restaureren en over te plaatsen naar de Sionskerk.
DEZE WEEK is de restauratie voltooid
en hedenavond zal het orgel officieel in
gebruik genomen worden tijdens een
plechtig-feestelijke dienst in de kerk, wel
ke door de predikanten ds. J. Kroon en
ds. G. H. v. d. Woord geleid zal worden
en waarbij de organist van de kerk Teke
Bijlsma het orgel zal bespelen bij de uit
voering van werken van Bach, Reger en
Zwart. Begeleid door de organist Leen Nij-
dam zullen het Sions kerkkoor en het Sions
Jongerenkoor, beide onder leiding van Te
ke Bijlsma enkele koorcomposities ver
tolken.
TIJDENS EEN informatieve bijeen
komst voor de pers en organisten hebben
Teke Bijlsma, onder wiens advies het or
gel werd gerestaureerd, en enkele uitvoer
ders van de herstelwerkzaamheden, be
langwekkende mededelingen daarover ge
daan. Terwille van een grotere bruikbaar
heid en voor intensiveren van het specifie
ke klankkarakter van dit typische mecha
nische Batz-orgel werden enkele registers
vervangen door andere of verplaatst naar
een der twee manualen. Daartoe werden
ook de intonaties door de bekwame into-
nateur J. Schellingerhoudt met uiterste
zorg herzien in de zin van de klankprin
cipes, waarvan de oude firma Batz al in
1763 met de bouw van een orgel in de
Lutherse kerk te Den Haag had getuigd.
De dispositie van het orgel telt thans
achttien registers, waarvan de klankentim
bres aan het hoofdmanuaal een verras
sende klankschoonheid hebben verleend,
glanzend en fris. Het tweede manuaal
heeft een enigszins „romantisch" accent
verkregen en de pedaaltoon is sonoor en
bezit een opvallende draagkracht.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00 VARA. 13.00 AVRO. 16.00
VPRO. 21.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. Aansluitend: och
tendgymnastiek en socialistisch strijdlied.
7.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.00
Nieuws en socialistisch strijdlied. (7.25
Van de voorpagina, praatje). 8.13 Lichte
grammofoonmuziek. 8.50 Gymnastiek voor
de vrouw. 9.00 Te land en te water: in
formatief programma voor weg- en wa
terweggebruikers. 9.35 Waterstanden.
VPRO: 9.40 Morgenwijding. VARA: 10.00
Schoolradio. 10.20 Lichte grammofoonmu
ziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de kleuters.
11.15 Voor de vrouw. 11.55 Klassieke
grammofoonmuziek. 12.17 Tentoonstel
lingsagenda. 12.22 Actualiteiten. 12.27 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Overheidsvoorlichting: Voor de landbouw.
12.40 Elektronisch orgelspel. 12.55 Actuali
teiten. 13.00 Nieuws. AVRO: 13.10 Mede
delingen, eventueel actueel of grammo
foonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30
Stereo: Pianoduo: moderne muziek. 13.55
Bij de tijd en bij de thee: gevarieerd
programma. 15.30 Lichte orkestmuziek
(opn.). VPRO: 16.00 Nieuws. Aansluitend:
Als ik in gedachten stalezing over de
Kruiswoorden. 16.15 Klassieke kamermu-
zièk (gr.). 16.30 Nieuwsdienst voor nieuws
gierige kinderen. 16.34 Voor de jeugd.
17.00 Muziekkalender. 17.30 Voor de rijpe
re jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Licht instru
mentaal kwartet. 18.30 Sportspiegel. 18.40
Jazz rondo: Nederlandse jazz. 19.00
Kiosk: artikelen uit de weekbladen. 19.10
Nieuwe grammofoonplaten. 19.30 Lezen
en schrijven: literair programma. 19.50
Welke koers: serie verkenningen in de
maatschappij van vandaag. 20.00 Nieuws.
20.05 Analfabetisme in eigen land, klank
beeld. 20.20 Over de schreef, cabaretpro
gramma. 20.50 Het nieuwe Afrika, le
zing. VARA: 21.00 Dansmuziek. 21.45 Tijd
van werken, documentair klankbeeld.
2215 Stereo: Liedjes 22.30 Nieuws.
22.40 Weerklank: muziekrevue. 23.10 Lich
te grammofoonmuziek. 23.45 Socialistisch
nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Oude ka
mermuziek (gr.). 7.30 Nieuws en herha
ling SOS-berichten. 7.40 Radiokrant. 7.55
Lichte grammofoonmuziek. 8.15 Gewijde
muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.40 Lichte or
kestmuziek en zangsoliste. 9.00 Voor de
zieken. 9.35 Moderne orkestwerken (gr.).
10.30 Morgendienst. 11.00 Klassieke gram
mofoonmuziek. 11.15 Voor de oudere luis
teraars. 12.00 Populair orgelconcert. 12.27
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nieuws. 12.40 Variant: lichte mu
ziek en reportages. 13.30 Stereo: Lichte
orkestmuziek en instrumentaal trio (opn.).
14.05 Schoolradio. 14.25 Licht pianospel
(opn.). 14.40 Voordracht. 15.00 Cello en
piano: klassieke muziek (opn.). 15.30 Voor
de vrouw. 16.00 Musiciana: muzikale her
inneringen. 16.30 Duizendschoon, lezing.
16.45 Radiokoor: Oude liederen. 17.00 Ver
zoekprogramma voor de middelbare
school. 18.00 Halte: programma voor de
twintigers. 18.30 Fanfare-ork. 18.50 Klas
sieke grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws
en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. ,19.30
Van horen zeggen en zingen. 19.35 Stereo:
Nederlandse folkloristische muziek. 19.50
Klassieke grammofoonmuziek. 20.05 Pris
ma: gevarieerd programma. 20.50 Geeste
lijke liederen (opn.). 21.20 Toonkamer:
veertiendaags muziektijdschrift in klank.
22.20 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40
Wijd als de wereld: Internationale oriën
tatie in kerk, zending en oekumene. 23.00
Viool en harp: moderne muziek (opn.)..
23.30 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-
24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Gevarieerde muziek. (Om 12.25
Weerbericht). 12.50 Beursberichten en pro
grammaoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20
Amusementsmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Schoolradio. (Om 15.00 Nieuws). 15.45
Grammofoonmuziek. (Vanaf 16.00 evt. on
derbreking met berichten voor de automo
bilisten). 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberich
ten. 16.09 Klassieke en moderne muziek.
17.00 Nieuws. 17.15 Duitse les. 17.30 Engel
se les. 17.45 Franse les. 18.00 Nieuws.
18.03 Voor de soldaten. 18.30 Kroniek voor
de automobilisten.
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
VARA: 15.00-15.45 Voor de vrouw. NTS:
19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de
beer. 19.06 De Verrekijker: Internationaal
jeugdjournaal. 19.15 Van Gewest tot Ge
west, regionaal weekjournaal. VARA: 19.35
De Mickey Roony-show: De Kleptomaan.
NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter
het nieuws. 20.45 Uit, amusementspro
gramma. 21.10 Het uur der waarheid, t.v.-
spel. 22.10 Contrast: programma over ak-
tuele politieke vraagstukken. NTS: 22.40-
22.45 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 De
Lucy Show Lucy kraakt noten, T.V.-
film. 20.25 Vrijspraak of doodstraf T.V.-
spel. (Produktie van Associated Rediffu-
sion). NCRV: 21.50 Het werk onzer han
den wetenschappelijke documentaire.
21.55-22.10 Attentie.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
NOT/NTS: 11.05-12.50 Schooltelevisie.
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Ba
rend de Beer. KRO: 19.05 Porkey. teken
film. 19.13 Dwars door Afrika, filmver
slag. 19.35 De Flintstones, tekenfilm.NTS:
20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO:
20.20 Brandpunt. 20.50 Duel, wedstrijdpro
gramma. 21.30 De V van vandaag, docu
mentaire over de bisschoppe.ijke vasten
actie. 21.55 De Marinierskapel der Ko
ninklijke Marine. 22.20 Vastenepiloog.
NTS: 22.30-22.35 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO:
20.01 Zonder formules: populair weten
schappelijk magazine. 20.30 The Saint,
TV-film. 21.20 BIM-BAM, reportage over
een bezoek aan een klokkengieterij. 21.50-
22.10 Parlementaire spiegel.
MET IMPROVISATIES en het spelen
van muziek van Bach en Reger heeft Te
ke Bijlsma de vele klankmogelijkheden
van het orgel gedemonstreerd en daarme
de bewezen, dat de gehele litteratuur van
orgelwerken uit een ver verleden en uit
het heden, waarbij de orgelmuziek uit de
19e eeuw niet behoeft te ontbreken, op dit
orgel uitgevoerd kan worden.
Met dit ook in architectonisch opzicht
fraaie instrument kan de Nederlands her
vormde gemeente van Haarlem-Noord ze
ker gelukgewenst worden en eveneens
Haarlem, dat als orgelstad weer kan wij
zen op een bijzonder orgel binnen zijn
grenzen.
P. Zwaanswijk
Woensdagmiddag 7 april zal prinses Be
nedikte van Denemarken niet alleen het
nieuwe seizoen voor Madurodam ontslui
ten, maar eveneens de opening verrichten
van de interacademiale tentoonstelling van
klem-plastiek „vijf academies ontmoeten
elkaar op Madurodam", waaraan deelne
men de academies voor beeldende kunsten
van Amsterdam, Helsinki, Kopenhagen
Milaan en Warschau.
Onder voorzitterschap van de Britse
beeldhouwer Bemhard Meadows, hoogle
raar aan het Royal College of Art te Lon
den, zullen de volgende juryleden uit de
110 ingezonden beelden hiervoor een keuze
maken: de beeldhouwers P. d'Hont, N.
Jonk, A. Rietbroek, A. Termote, J. Wolkers
en de heer G. G. Jungerius, directeur van
Madurodam. De tentoonstelling is inge
richt door de beeldhouwer E. Claus uit
Amsterdam.
In het Nederlands Kostuummuseum in
Den Haag is door mr. M. Vrolijk, wet
houder van Onderwijs, Kunsten en Sport
zaken van de gemeente Den Haag, een
bronzen portret van de toneelspeleren
regisseur Cruys Voorbergh (pseudoniem
voor E. P. C. van Vrijberghe de Coningh)
onthuld, dat de beeldhouwster Charlotte
Jolles-Gyr heeft vervaardigd in opdracht
van het Haagse gemeentebestuur.
De beeltenis van Cruys Voorbergh is aan
gebracht in de hal van het gebouw aan de
Haagse Lange Vijverberg, waarin het Kos
tuummuseum is ondergebracht. De ont
hulling geschiedde in tegenwoordigheid
van vele familieleden en kennissen van de
in september 1963 overleden kunstenaar,
onder meer van zijn twee kinderen, de 17-
jarige Emmy en de 14-jarige Coen. Cruys
Voorbergh heeft zijn kostuumverzameling
uitgebreid tot een unieke collectie kleder
drachten, die hij in 1951 aan de gemeente
Den Haag schonk, waardoor hij de grond
legger werd van het Nederlands Kostuum
museum.
De verkoop van 133 schilderwerken van
Franse impressionisten en moderne mees
ters in de kunstveiling van Sotheby in
Londen heeft woensdag 622.720 pond op
geleverd.
De hoogste prijs werd betaald voor een
portret van Modigliani, namelijk 31.500
pond. Een werk van Renoir fruit in
schaal bracht 28.000 pond op. Hetzelfde
bedrag werd betaald voor een werk van
Gauguin van 1890. Claude Monets „Lente
in Argenteuil", van 1872, bracht 24.000 pond
op.
Dieven zijn in Philadelphia (V.S.) een
kunsthandel in de binnenstad tijdens de
bezoekuren binnengewandeld, hebben een
schilderij ter waarde van 20.000 dollar van
Utrillo onder de arm genomen en zijn rus
tig weggegaan.
Het doek, een landschap in olieverf, is
een werk uit 1923.
dranken in een ommezien van calorieën
ontdoet. Gelet op het revolutionaire karak
ter van deze uitvinding zij zou dikma
kende eet- en drinkcultuur wel eens ge
heel kunnen wijzigen, stellen wij onze me
ning nog één dag uit, wij willen er name
lijk graag nog één nachtje over slapen.
J. Damshuizer
Op 5 april aanstaande is er in de
„Zwarte Schuur" bij de volkshogeschool
Het Oude Hof te Bergen een bijeen
komst, gewijd aan de regionale en lokale
geschiedbeoefening. De bijeenkomst,
die van 16.30-21.30 uur duurt (onder
broken door een maaltijd) is belegd door
de sectie regionale geschiedbeoefening
van de Culturele Raad Noord-Holland,
ter versterking van de onderlinge con
tacten tussen allen die geïnteresseerd
zijn in de geschiedenis van gewest,
streek en lokale gemeenschap. Men hoopt
dat de regionale geschiedbeoefening, die
zich in grote veelzijdigheid manifesteert,
aldus een krachtiger basis krijgt; dat
reeds her en der levende plannen onder
steund worden, dat nieuwe initiatieven
genomen zullen worden.
Bovendien wil de sectie van gedachten
wisselen over de verruimde publikatiemo-
gelijkheden voor studies die er in Noord-
Holland gekomen zijn. Prof. dr W. Jappe
Alberts uit Voors+ (Gld.), buitengewoon
hoogleraar aan de Rijksuniversiteit te
Utrecht voor de interregionale geschiede
nis, zal een inleiding houden, waarop de
discussie over de Noordhollandse verhou
dingen kan worden afgestemd. Na de
maaltijd zal een werkstuk van dia's en ge
luidsband, gewijd aan de lokale geschie
denis van Warmond worden vertoond, als
voorbeeld ervan hoe een kleine groep
vrienden de geschiedenis van hun dorp,
bijvoorbeeld tijdens avondbijeenkomsten
van volksontwikkebagsorganisaties, toe
gankelijk kunnen maken door een montage
van beelden uit het verleden en teksten.
Dit is een vorm van dokumentatie, waar
van wellicht ook in ander verband ge
bruik gemaakt zou kunnen worden.
Iedereen is welkom, ook zij die geen
speciale uitnodiging ontvingen. De kosten
zijn f 2,50 (voor de broodmaaltijd). Aan
meldingen dienen gezonden aan het bu
reau van de Culturele Raad Noordholland,
Advertentie
elegant en praktisch, past als
een tweede huid, super elas
tisch, koel in de zomer, ge
maakt van zeer snel drogende
100% HELANCA kantstof
Ook grafiekcollectie verrijkt
In de Dépendance De Vishal te Haar
lem zal ter gelegenheid van de 65st«
verjaardag van de Haarlemse kunstschil
der Kees Verwey een aantal van zijn
werken worden getoond, waarbij de
tekeningen het ruimst vertegenwoordigd
zullen zijn. Tevens zullen werken te zien
zijn van onder meer, Mari Andriessen,
H. F. Boot, Jan van Borssum Buisman,
Johan Buning, Anneke Höfte, Theo Mul
der, Charlotte van Pallandt en Coba
Ritsema (van 31 maart tot 29 april).
Voor de Haarlemse collectie zijn aange
kocht een brons, „Strandstoel" (1947) van
Wessel Couz(jn; het schilderij „Oktober-
zon. Laren" (1911) van Jan Sluyters en
grafiek door Corneille, Martin Engelman,
Hbndertwasser, Ton van Os, Picasso, Han
nes Postma en Gustave de Smet.
In het onlangs gereedgekomen Stadskan
toor van Beverwijk is een keuze uit de
Haarlemse verzameling hedendaagse kunst
te zien, bestaande uit werken van Karei
Appel, Corneille, Lucebert, Kruyder. Jan
Sluyters, Thorn Prikker, Jan Toorop, Mari
Andriessen, Erik Claus, Wessel Couzijn,
Esser, Nic. Jonk, Lipchitz, Charlotte van
Pallandt, Arthur Spronken en O. Zadkine.
Tot 18 april, dagelijks van 9-12 en van
2-5 uur, behalve zaterdag en zondag;