Bodil Ve knoop* werk in ons land erby introduceerde Deens In Rome gonst het van geruchten over geboorteregeling-vraagstuk Geheime commissie van 60 leden in Vaticaanstad een actieve jongeman BOLLETJE EIERBESCHUIT Bolletje EIERBESCHUIT IN HEEMSTEDE S TAAT EEN HUIS Soldaten reden twee gestolen auto's tot schroot Aardgas te duur voor verwarming eengezinshuizen vraagt ZATERDAG 3 APRIL 1965 6 Oeroude huisvlijt Haarlemse biedt aan koninklijk gezin chocoladehuis aan Frank O'Conor: Collection Two (Macmillan) Patrick White: The Burnt Ones (Eyre Sportiswoode Shelagh Delaney: Sweetly sings the donkey (Methuen) Drie stromingen S. M Conclusie van deskundigen Prijs voor voorlichting over blinden pêm dap/ ZAAL Du Commerce om opgeleid te worden tot vertegenwoordiger voor één van Nederlands bést ingevoerde merkartikelen. De vereisten zijn: leeftijd 22 tot 25 jaar, representatief voorkomen, ongehuwd, rijbewijs B.E., woonachtig in Haarlem of omgeving. Wij bieden na de opleidingstijd aanstelling in een vast rayon met als taak het verkopen en afleveren van Bolletje-produkten aan de detaillist. Salariëring uitste kend, goede sociale voorzieningen, verantwoordelijk en zelfstandig werk. Stuur uw informatieve, eigenhandig geschreven brief, met bijsluiting van recente pasfoto onder de letter HD aan onze personeels-afdeling, Turf kade 7, Almelo. HET HUIS van Bodil Blokker-Vegger- bv aan de Bronsteeweg in Heemstede lijkt hermetisch gesloten. Voor de hoge ramen van het grote huis hangen dichte, handgeweven gordijnen. Ze zijn geel van kleur en men kan nauwelijks naar binnen kijken. Voor de ramen van al die andere huizen hangen witte gordijnen. Bodil Blokker heeft zich niets van deze Hol landse uniformiteit aangetrokken. Zij weeft en ze houdt van kleuren. Ach ter die potdicht-gesloten gordijnen woont het Blokker-Veggerby-gezin: zij, Deense van geboorte en weefster van beroep; hij, Nederlander en eigenaar van een boekhandel, met hun twee kinderen van één en bijna drie jaar. MET RESPECT hebben we de hand werken, op het weefgetouw vervaardigd, bekeken. Bodil Blokker is namelijk spas tisch, en niet in een lichte graad. Het is geen vorm van arbeidstherapie terwille van de revalidatie, die zij uitoefent. Nee, Bodil Blokker is kunstzinnig begaafd. Toen ze van de Deense h.b.s. kwam ging ze naar de weefschool. Die kunstzinnigheid is ook te zien aan het huis aan de Bron steeweg waar het gezin kortgeleden introk. Zij nam de architectuur voor haar reke ning: een mengeling van modern Deens en Hollands. IN EEN VAN de kamers staat een mid delgroot weefgetouw, haar grote liefde, waarachter ze ontelbare uren doorbracht. Zoekend naar de juiste kleurencombina ties, composities, technieken. Behalve dat ze zelf uren weeft en experimenteert, geeft ze les, assisteert ze menige wever en weef- ■ter die advies nodig heeft. Haar plannen zijn om contact-weefdagen te organiseren, waar men de kneepjes van het vak kan leren. BODIL VEGGERBY kwam een jaar of vijf geleden naar ons land. Ze nam niet alleen haar weeftalenten mee; ze intro duceerde ook de Rya-knoopwerken. Het Rya-knopen is een oeroude Skandinavi- sche vorm van huisvlijt, die al zo'n 5000 jaar geleden werd beoefend. In het oude Mesopotamië gebruikten de Sumeriërs de zelfde techniek als welke nu wordt toege past. Bij opgravingen in Egypte zijn Rya- resten gevonden die van 2000 jaar voor onze jaartelling stammen. OP WELKE MANIER de techniek (een eenvoudige, die zonder weefgetouw kan worden beoefend) is ontstaan, is niet mak kelijk meer na te gaan. De recente gege vens zijn dat de Vikingen zich met een grofgeweven Rya van schapewol beschut ten als zij in hun open vaartuigen verre reizen gingen maken. Waarschijnlijk maak ten de Vikingen hiermee kennis toen zij een koopvaarder, die met tapijten en an dere kostbaarheden op reis was, plunder den, waardoor de techniek naar het Noor onderstelling is, dat het Rya-knopen ge- Bodil BlokkerVeggerby brengt tal rijke uren achter haar weefgetouw door. De krijgsraad te Arnhem heeft twee soldaten, twee broers uit Venray, we gens diefstal van vier auto's veroordeeld tot respectievelijk anderrhalf jaar en tien maanden, waarvan drie maanden voorwaardelijk. Voorts kregen beiden geld boeten van 80 en 50 wegens een aan tal verkeersovertredingen. Van de gestolen vier auto's werden twee bij ongelukken vernield. Drie van de vier waren gestolen bij een garagebedrijf in Boxmeer. Een der broers was niet ver van Boxmeer met een snelheid van 145 km per uur te gen een boom gereden. Hij overleefde het ongeluk, en reeds vier dagen later reed hij in Epe de auto van een vishandelaar tot schroot. Hij werd gewond in het hospi taal van de legerplaats 't Harde opgeno men, maar na twee dagen liep hij weg. Het duurde een week eer hij kon worden aangehouden. Intussen had hij tal van rit' jes gemaakt met een van een rijschool houder in Cuyk gestolen auto. Donderdagmiddag heeft mevrouw M. van den Bosch van Eyk uit Haarlem aan het koninklijk huis op paleis Soestdjjk een chocolade-miniatuur van haar woning aan het Spaarne 42 rood aangeboden. Bij af wezigheid van prinses Margriet en haar verloofde, Pieter van Vollenhoven, voor wie dit geschenk ter gelegenheid van hun verloving is bestemd, werd zij ontvangen door een hofdame, jonkvrouwe C. E. B. Roëll. Mevrouw Van den Bosch was hier bij vergezeld van de heren H. Schor en L. Th. Vriend uit Haarlem. Enige tijd geleden hebben wij aan dit huis aandacht besteed in onze rubriek „Van mensen en dingen" Dit chocolade huis is gemaakt door de Haarlemse ban ketbakker Schor. Het huisje heeft enkele maanden ten toon gestaan in de etalage van Bakkerij Kroon aan de Gen. Cronjéstraat 168 in Haarlem-noord, waarvan de heer Vriend eigenaar is en bij wie de heer Schor in dienst is. den werd overgebracht. Een andere ver leerd is van Ierse slaven, die Vikingen van hun rooftochten in het Westen mee naar hun land brachten. OORSPRONKELIJK maakten de oude in woners van het Noorden hun Rya-tapijten als een imitatie van een schape- of bere- huid. Deze werden geknoopt van wol, die gesponnen werd van het dekhaar van scha pen en zó, dat zij dezelfde bescherming boden tegen weer en wind als huiden. Werd Rya aanvankelijk gebruikt als bedekking om de koude te weren, later diende het als versiering en tenslotte als vloerkleed. HET RYA-KNOOPWERK (grote lus sen, die open geknipt worden) heeft veel gemeen met de techniek van Perzische tapijten. Het is eenvoudig en in een handomdraai te leren. Bodil Blokker vindt het een huiselijke bezigheid bij uitstek. „De mensen krijgen steeds meer vrije tijd en hebben daardoor behoefte aan huisvlijt". Men heeft garens samen gesteld die alle eigenschappen hebben van de oude handgesponnen wol en er is een kleurenscala met honderdvijftig nuances. De levensduur van deze ta pijten, die zowpl op de grond liggend als aan de wand, sierlijk zijn, wordt ge garandeerd op zestig tot zeventig jaar. Henny Schoute Nieuwe bundels verhalen ER STAAN 26 verhalen in Frank O'Con nor's Collection Two. De meeste zijn al in eerdere verzamelingen gepubliceerd, maar er zijn ook een aantal nieuwe bij. Het is onwaarschijnlijk dat iemand ze al lemaal even hard zal bewonderen; niette min, ook de minst bijzondere ervan zijn onderhoudend en kruidig genoeg om de auteur te bevestigen in zijn reputatie van meester in het genre. Over het algemeen geldt, dat hoe ingewikkelder de verhalen zijn, hoe meer verschillende perioden en verhoudingen ze verwerken, hoe beter ze zijn. The Little Mother is het langste en meest gedenkwaardige verhaal in de bun del. De verhalen over priesters en huis houdsters zijn kort en zouden een alledaag se indruk maken als ze niet toch altijd weer een paar eigen trekken vertoonden in de personen en hun gesprekken. THE LITTLE MOTHER is een bewonde renswaardig stuk werk, als men bestu deert hoeveel materiaal er hier in het kort bijeengebracht is niet zonder moeite, zoals wij uit het voorwoord vernemen waarin O'Connor meedeelt, dat hij som- (Van onze correspondent) ROME. De paus heeft dezer dagen een uitgelezen groep personen in audiën tie ontvangen, ongeveer zestig man, zon der dat daarvan met een woord melding is gemaakt in het officieuze dagblad van Vaticaanstad, de „Osservatore Ro mano". Misschien lijkt dat geen erg op windend nieuws. Maar.... het Icomt vrijwel niet voor, dat de paus iemand ontvangt zonder dat de „Osservatore" de naam vermeldt in de dagelijkse „lijst der audiënties". En hier ging het niet om een persoon, maar om tenminste zes tig en bovendien heeft de paus een toe spraak tot hen gericht. Wie waren dan die bezoekers? Zij vormen de meest ge heime commissie die zijdelings werkt voor het concilie. De commissie die zich bezighoudt met het vraagstuk geboorte regeling op katholieke grondslag. Tijdens de laatste zitting van het conci lie juni vorig jaar liet de paus be kend maken, dat het belangrijke onder werp „geboorteregeling", dat deel uit maakt van schema XIII, door hem per soonlijk zou worden behandeld na kennis te hebben genomen van de bevindingen van een „ad hoe" te vormen commissie. In Vaticaanse kringen veronderstelde men toen, dat het een commissie zou worden van een man of twintig, voornamelijk be staande uit moraaltheologen. Maar thans is iets nitgelekt. De com missie is veel groter dan voorzien was en bestaat uit ongeveer zestig personen. Zij vergadert al geruime tijd in diepst geheim ln het Spaanse priestercollege, dat is dus het college, dat Spanje (zo goed als vrij wel alle andere landen ter wereld) in Rome onderhoudt en waar reeds tot pries ter gewijde studenten wonen, die hun stu dies komen voltooien aan de Grego riaanse universiteit, aan het pauselijk bij belinstituut of aan een der andere inrich tingen van hoger onderwijs, waarover de r.k. kerk te Rome beschikt. Zo geheim zijn de samenkomsten, dat de jonge Spaanse priesterstudenten een eed hebben moeten afleggen, dat zij aan geen enkele buitenstaander zullen vertellen dat er in hun huis geregeld een commis sie vergadert. Zij zelf wisten voor kort niet, welk onderwerp deze commissie be handelt. De leden van de commissie dra gen een bepaald kenteken, waardoor zij toegang hebben tot het college en tot de vergaderzaal. Zij komen 's morgens bij een, gebruiken de maaltijden gezamenlijk en vergaderen dus de gehele dag. Enkele namen zijn uitgelekt. De voor zitter is een moraaltheoloog, de Neder landse pater Jan Visser, rector van de faculteit voor moraaltheologie aan de aca demie van Sint Alphonsus in Rome. Er zijn ook verscheidene niet-gieestelijken bij, vooral medici en o.a. wordt de naam ge noemd van een Spaans psychiater, Juan Jose Lopez Ibor. Naar het heet zouden zelfs een paar gehuwde vrouwen, zitting hebben in de commissie. Al deze mensen werken „sub secreto pontificio" wat betekent, dat wanneer zij tegenover iemand buiten hun werkge meenschap ook maar één woord loslaten over hetgeen er tijdens de bijeenkomsten besproken wordt, zij „ipso facto" geëx communiceerd z(jn uitgestoten uit het lichaam der kerk. Een vergrijp tegen door de paus opge legde geheimhouding, is een van de aller zwaarste vergrijpen die 't kanonieke recht kent en de excommunicatie, die er uit voortvloeit, kan alleen door de paus zelf worden opgeheven. Geen wonder, dat men over deze bijeenkomsten niet meer hoort dan uiterst vage geruchten. Volgens die geruchten dan zouden er in de commissie drie stromingen zijn. De meest behoudende is van oordeel, dat de kerk alleen haar goedkeuring kan hechten aan het „heroïek" middel der tijdelijke of duurzame onthouding en dat alle ande re middelen om de kinderzegen te beper ken strijdig zijn met de christelijke mo raal. Dan zou er een „gematigde" stroming zijn, die gebruik van „de katholieke pil" zou willen toestaan in zeer bepaalde ge vallen, namelijk wanneer om gezond heidsredenen of uit sociale overwegingen gezinsvermeerdering bijzonder nadelige gevolgen met zich zou brengen voor de ouders, voor de kinderen, of voor de maat schappij. De derde, beslist vooruitstreven de, stroming, zou behalve de pil ook ande re voorbehoedsmiddelen willen goedkeu ren. De geruchten gaan nog verder en willen, dat de paus persoonlijk zou overhellen tot de tweede, de „gematigde" opvatting. Naar het schijnt (we herhalen, dat in tegenstelling tot onze gebruikelijke werk wijze, wij ons in dit geval alleen maar kunnen beroepen op oncontroleerbare ge ruchten, die in Rome de ronde doen) zou den de geestelijken en vooral de meer be jaarden onder hen, de progressieve stro ming vormen. Hun „ervaring" is gebaseerd op wat zij in de biechtstoel horen en wij weten, beter dan welke leek, dat de traditionele oplos sing van het vraagstuk der te grote ge zinnen, de „heroïke" onthouding, vrij wel steeds niet alleen tot mislukking ge doemd is, maar aanleiding geeft tot twee dracht en ondermijning van het gezins leven, tot overspel en tal van andere on gewenste noodoplossingen. Voorzichtig samenvattend zou men kun nen stellen; de kerk begint in te zien, dat er een ernstige overbevolking dreigt en dat het nodig is, nu de kindersterfte steeds geringer wordt hetgeen de indruk geeft, dat de mensen langer zouden leven dan veertig, vijftig jaar geleden, het aantal van hun kinderen aan te passen aan de nieuwe toestand. mige van zijn verhalen tientallen keren herschreven heeft. De geschiedenis van het meisje dat na de dood van haar moeder de zorg voor haar vader en jongere zusters op zich neemt totdat ze een paar jaar later trouwt, zou makkelijk als thema voor een roman kunnen dienen, en dan wel wat méér inci denten nodig hebben maar niet eens erg veel, als alles wat er hier in voorkomt op de gewone manier breed werd uitgespon nen. Het is bovendien onweerstaanbaar boeiend, ondanks zijn condensatie en zijn weinig opzienbarende evenementen, door dat de familie in haar gewone gedrag steeds met een minzame scherpziendheid wordt waargenomen. Sommige van de verhalen neigen naar een gemoedelijkheid, waar de Ierse pro vincialen die er meestal in optreden gauw toe uitnodigen. Het blijft bij neigen: voor dat het te ver kan gaan is er alweer iets nieuws in een van de personen opgemerkt, dat het gevaar van de gemoedelijke eento nigheid verdrijft. Het is niet eens zo, dat de karakters van O'Connor altijd een plau sibele samenhang vertonen. De protestant se Engelsman Ernest bijvoorbeeld, en de Ierse katholieke Anna met wie hij trouwt, zitten los in elkaar, zo los zelfs dat het moeilijk is om er zich mensen bij voor te stellen. Toch is hun verhaal, The Custom of the Country, een van degene die het sterkst in de herinnering blijven. Men zou zich kunnen voorstellen dat het nog eens herschreven werd Frank O'Connor heeft zich daar nooit van laten weerhouden doordat hij iets al gepubliceerd had. Tege lijk kan men zich voorstellen dat de elfde versie nog beter zou zijn dan de zeven tiende, maar niet dat er ergens een onlees bare tussen zou zitten. HET GEVAL VAN de Australiër Patrick White is heel anders. Net als in zijn ro mans, waarvan „Voss" nog altijd de voor naamste is, staan er in „The Burnt Ones' zijn eerste bundel verhalen, tal van passa ges die wel onleesbaar genoemd zouden kunnen worden, en die in ieder geval de aandacht van de lezer niet vasthouden. Als het goed gaat bij White is hij briljant, maar hij heeft niet een zorgvuldige koes terende manier om zijn verhalen in woor den onder te brengen: het gaat altijd drif tig toe, met vernietigende grappen en een concentratie die niet is gericht op de be trekkelijke waarheden van de relaties tus sen mensen maar op de absolute uitersten van hun ondervinding. ALS HIJ IN een andere traditie dan die van Angelsaksische romans en verhalen was opgegroeid, had White makkelijk een schrijver van fantastische verhalen kunnen worden. Nu hij zich in hoofdzaak aan het realisme houdt, behandelt hij zijn mensen en dingen alsof hij ze niet wil creëren maar uit de weg wil ruimen, om het uitzicht vrij te maken op de werkelijkheid achter de verschijnselen. Het lukt hem nooit helemaal, al heeft hij zijn ideeën over mensen die door een onbenoembare inspiratie gedreven worden en die hij als de ware beschouwt, te onderscheiden van de praktische mensen die hij niet velen kan. DE MEEST voorkomende praktische geesten in zijn werk zijn Australische kleine burgers, en zolang hij er niet in slaagt om het definitieve verdelgende woord over hen te schrijven, zal hij wel voortgaan met er zijn beste personen aan te ontlenen, van een onuitstaanbaarheid op een legendarische schaal. Er zijn er ook in deze gevallen weer verscheidenen, sommigen behandeld in zijn meest ongenadige trant, anderen met eni ge litteraire terughouding; de gierige net te oude heer die met een jong meisje trouwt, of de onverdraaglijk opgewekte Miss Docker, die bij mensen in gaat wonen, Als tegenwicht zijn er een aantal ver halen die zich in Griekenland afspelen, waar de onuitstaanbaarheid van de sa menleving zich minder aan White op dringt. Ook is er een erg grappig verhaal over de liefde tussen een Australisch meis je en een bejaarde Hongaar. Niettemin, men moet plezier hebben in zijn visie op het kleine burgerleven om van zijn ver halen te kunnen genieten, want voor de geïnspireerden die wij uit zijn romans ken nen, biedt deze vorm niet genoeg ruimte. Als men het met hem vinden kan, is hij ook hier de moeite waard; waar hi; zich met volle kracht kan uitleven op zijn personen, is hij onverbeterlijk in een ver mogen dat tenslotte toch niet anders kan worden aangeduid dan als creatief. BIJ DEZE TWEE aanzienlijken steekt Shelagh Delaney erg bescheiden af, met haar bundel die niet alleen met korte ver halen gevuld is, maar ook met herinne ringen en gemengd proza. Zij zou niet ge noemd hoeven te worden als zij niet haar reputatie had, ontleend aan haar twee to neelstukken, waarvan vooral het eerste „A taste of honey", beroemd is geworden. Nu kunnen wij slechts vermelden, dat haar vroegrijpe talent voor het theater voorlo pig op zichzelf blijft staan. In beschrij vend proza klinkt haar soort natuurlijk nog pijnlijk gekunsteld. Aardgas is volgens de huidige tarieven te duur voor verwarming van middel grote complexen van circa 100 een- gezins-woningwethuizen. Wil aardgas concurrerend zijn met olie (dat wil zeg gen exploitatiekosten hooguit 7,50 per week), dan mag het voor blokverwar- ming niet meer kosten dan 6,3 cent per kubieke meter en voor indiciduele cen trale verwarming ten hoogste 7 cent per kubieke meter. Dit is de met enige schroom in „Het Gas", orgaan der vereniging van gas- fabrikanten in Nederland, gepubliceerde conclusie van de werkgroep verwarming nieuwe woningen. Aan de desbetreffende studie hebben meegewerkt deskundigen van Gasunie, volkshuisvesting- en bouw nijverheid, ratiobouw, woningraad, gas- instituut, T.N.O. en centrale verwarmings industrie. Naar verluidt zijn momenteel over de weinig bemoedigende prijsaspecten van aardgas-ruimteverwarming hernieuwde tariefbesprekingen gaande tussen Gas unie en S.R.O.G. (de gasdistributiebedrij- ven). Ook de departementen van Econo mische Zaken en van Volkshuisvesting en Bouwnijverheid zijn bij de kwestie be trokken. De Vereniging van exploitanten van gasbedrijven en de Vereniging van Gasfabrikanten in Nederland hebben be sloten een werkgroep samen te stellen dit op korte termijn, op grond van het thans verschenen rapport, het hele probleem van gasverwarming van huizen in de woning sector zal bestuderen. Wij menen te weten dat de voorkeur van vele betrokkenen uitgaat naar het aantrekkelijk maken van individuele cen trale verwarming boven wijkverwarming. Hierbij speelt mee, dat het brandstoffen- verbruik bij individuele cv. 30 pet. lager is. Juist individuele cv. is bij 't huidige tarief voor de woningwetbouw - met zijn curve- rem op de exploitaiekosten - zo onaan- trekelijk, nl. 2 cent te duur. Voor blok- verwarming is de prijs eveneens te hoog wanneer kleine complexen bij een relatief laag verbruik veel last voelen van het daarvoor geldende industrie-tarief. Het bestuur van de Nederlandse Blin- denbond, welke organisatie dit jaar zeven tig jaar bestaat, heeft ter gelegenheid van dit jubileum een tweejaarlijkse prijs ingesteld, die de naam „Wietze Adrianus Jacobsprijs" kreeg. Zij zal worden toege kend aan diegene, die met gebruikma king van de publiciteitsmedia een belang rijke bijdrage heeft geleverd in juiste voorlichting aan het publiek omtrent de blinden. De prijs zal voor de eerste keer wor den uitgereikt aan de cineast Joan van der Keuken uit Amsterdam voor zijn film „Blind kind" en het naar aanleiding daar van door hemzelf geschreven persartikel. De uitreiking zal geschieden op 8 juli tij dens de bondsdag van de Nederlandse Blindenbond in Utrecht. De prijs is ingesteld om de nagedachte nis te eren van Wietze Adrianus Jabobs, die gedurende 25 jaar voorzitter van de bond is geweest. De prijs is duizend gul den groot. ^0 Huur voor bruiloften, par tijen, vergaderingen enz. onze intieme feestzaal. - Vraagt prijsopgave Marktplein 2 - tel. 4583

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 6