Twee kleurentelevisie-
systemen in Europa
„Het Zwanenmeer" bij Het Nationale
Ballet, gebeurtenis van de eerste orde
■jp-
t
EXPOSITIES IN HAARLEM
Boekenhoekje j
WÊÊÊHÊÊm
Hedenavond in Haarlemse Schouwburg
NEGEN MUZEN
Expositie in Zwartsluis
in Thijssejaar
Orgelconcerten in de
DE titels zijn h„»„. ,.s v»-1 Grote Kerk hervat
zi. uw..
m
KjN
il|ïg«||§il||ig||l
WOENSDAG 7 APRIL 1965
David Koning
Noerejev naar Wenen
Oey Tjeng Sit „In 'tGoede Uur',
Van der Gaag en Piersma in De Ark
Bob Buys
.-
':a-U\ m.
WÊËÈÊË
De radio geeft donderdag
T elevisieprogramma
P. Zwaanswijk
T.V-nabeschouwingen
Spanje-reportage
BEESTEN EN ANDERE MENSEN
door Gerald Durrell (Prisma-boeken).
HET LEVEN VAN ONZE WAD
VOGELS door G.
Veen).
Ad Interim
WENEN (AP) Amerika en West-
Duitsland zijn gisteren overeengekomen
om hun twee kleurensystemen voor tele
visie samen te smelten voor gezamenlijke
toepassing in de meeste Westeuropese lan
den. De overeenkomst, die tot stand kwam
op de internationale conferentie te We
nen, betekent dat Europa twee verschillen
de systemen zal krijgen een Ameri
kaans-Westduits dat ingevoerd zal worden
onder de naam „Qiam" (quadrature Am
plitude Modulation) en het Franse sys
teem Secan (Sequential and Memorial)
dat in Frankrijk toegepast zal worden,
het gehele communistische blok en enkele
Westeuropese landen.
Amerikaanse en Westduitse autoriteiten
zeiden dat tot de fusie van de beide syste
men besloten is om een driewegsplitsing
tussen de concurrerende systemen te ver
mijden. Een dergelijke splitsing zou tech
nisch moeilijke vraagstukken hebben doen
ontstaan en mogelijk de invoering van
kleurentelevisie op het vasteland ver
traagd.
Voor het Franse systeem spraken zich
zestien landen uit, waaronder de Sovjet-
Unie en een groot aantal Oosteuropese lan
den, alsmede Spanje, Luxemburg en Grie
kenland. Voor het Britse systeem waren
Oostenrijk, Zwitserland, Italië, West-Duits-
land en de vier Scandinavische landen.
Het Amerikaanse systeem had als voor
standers Nederland, Ierland en Groot-
Brittannië. België, Zuidslavië en Turkije
maakten hun keuze nog niet bekend.
HET IS EEN MEER dan voortreffelijk idee geweest van de directrice van het
Nationale Ballet om „Het Zwanenmeer" als avondvullend werk op het repertoire
te nemen, toen eenmaal kwam vast te staan dat men over de benodigde Russische
specialisten kon beschikken voor de instudering in romantische stijl. Sinds de pre
mière in het nieuwe cultuurcentrum van Apeldoorn is de voorstelling overal, waar
herhalingen plaatshebben, in enkele uren uitverkocht. En ook dat is een bijzonder
verheugend verschijnseL Gegeven de historisch gegroeide achterstand en onder
waardering van de danskunst in Nederland is het noodzakelijk, dat wij ook om
nieuwe vorderingen te kunnen maken nu eindelijk aansluiting vinden bij de grote
traditie. „Het Zwanenmeer" is het onovertroffen hoogtepunt van de romantiek in het
theater, die in het Rusland van het laatste kwartaal van de vorige eeuw een vorste
lijke nabloei beleefde. De thans gepresenteerde versie is gebaseerd op de choreo
grafie van Marius Petipa en diens gevoeliger begaafde assistent Lev Ivanov van
1895, twee jaar dus na de dood van de componist, die mede dank zij dit melodieuze
bravourestuk naar menselijke maatstaven onsterfelijk is gebleven: Pjotr Iljitsj
Tsjaikofsky.
HET LAAT ZICH moeilijk definiëren,
waarop de populariteit van dit ballet be
rust. Het is als het ware legendarisch ge
worden door vele vermaarde vertolkingen.
Het is dan ook een verheugende gedachte,
dat er deze zomer tijdens het Holland
Festival geroutineerde solisten uit Moskou
voor de vervulling van de hoofdrollen ko
men. Te lang immers hebben wij hier de
grote voorbeelden moeten ontberen. Intus
sen dient een evenzeer voorbeeldige ver
sie als praktische leerschool voor eigen
krachten om zich op te werken naar het
hoogste niveau. Het verhaal van de prins,
die niet tot een huwelijk kan besluiten en
dan verliefd wordt op een door boze to
vermacht tot zwaan getransformeerd vrou
welijk wezen, heeft een sprookjesachtige
kwaliteit. Dat betekent ook, dat men voort
durend bezig is geweest er een diepere zin
in te ontdekken. Tot in het lachwekkende
befaamd is de interpretatie van de hoofd'
redacteur van een Engels ballettijdschrift,
die er als verborgen motief de moederbin
ding in ontdekte. Toch moet er cultuurso-
ciologisch en psychologisch veel wetens
waardigs in steken. Het is hier niet de
plaats om daar dieper op in te gaan. Maar
de verleiding tot bespiegeling over de sym
boliek van de zuiverheid, over de gevaren
van het blindelings meeslepende en de
uiterlijke schijn, alsmede vooral over het
„Victoriaanse" ontwaken van het bewust
zijn is wel heel groot.
LATEN WIJ ONZE aandacht echter rich
ten op de vertoning. De instudering is het
werk van de vermaarde pedagoge Marina
Shamshewa en de choreograaf Igor Belski,
welke laatste zich ook met de mise-en-
scène belastte. Wat zij hebben weten te
bereiken aan lyrisch lijnenspel is fenome
naal het is eenvoudig niet te geloven,
dat hier Hollandse meisjes bezig zijn. Wat
men mist in de meer of minder solis
tische partijen is de doorverbinding der
op zichzelf fraaie bewegingen. De techniek
wordt wel beheerst, maar de integratie
ontbreekt.
Na het voorgaande zal het misschien
enigszins de verbazing wekken, zeker als
men proeven heeft gezien van het Sovjet-
Russische realisme, dat in deze zetting de
eigenlijke dramatiek is afgezwakt. Het
lijkt mij bepaald overdreven of geborneerd
om te zeggen dat men daardoor veel mist,
zeker als men bedenkt dat vooral de in-
tens vervelende pantomimes zijn gecou
peerd tot het absoluut noodzakelijke. Wat
er overblijft is vrijwel pure dans, in de
prachtige vierde akte die choreogra
fisch het fameuze tweede bedrijf overtreft
zelfs modern op een manier, die aan
Balanchine doet denken. De derde akte is
een divertissement, waar men gemakke
lijk doorheen komt bij de wetenschap, dat
het „stunt"-duet er het spectaculaire be
sluit van vormt. Het eerste bedrijf is
eigenlijk het minste gelukt, mede door on
duidelijkheid van het slot.
ZO LANGZAMERHAND heeft ieder land
zijn eigen Zwanenmeer, waar op zichzelf
niets tegen is. Deze Nederlandse van Rus
sische herkomst kan op eigen verdiensten
in de ontwikkeling van de traditie worden
beoordeeld. Overal elders en voorheen wer
den de rollen van Odette (de witte zwaan)
en Odille (de zwarte zwaan) door één bal
lerina uitgevoerd als een demonstratie van
uiterste veelzijdigheid. Bij het Nationale
Ballet heeft men verschillende danseressen
voor deze sterk uiteenlopende partijen.
Daar blijkt geen enkel nadeel uit voort
te vloeien. Overigens kan het zeker geen
kwaad er op te wijzen, dat de pas-de-
deux uit de tweede akte technisch andere
maar zeker zo hoge eisen stelt als het vir
tuoze „nummer" uit de derde.
Een gedetailleerde critiek op de voor
stelling wil ik graag tot donderdag uit
stellen. Woensdag immers kan men in de
Haarlemse Schouwburg eerst zelf gaan
zien, hoe de bezetting met Maria Kop-
pers, Simon André en Kathleen Smith
zich kwijt van deze grootscheepse opgave.
Het is hoe dan ook een gebeurtenis van
de eerste orde.
De bekende Russische danser Rudolf
Noerejev, die enkele jaren geleden bij een
optreden in West-Europa besloot niet te
rug te keren naar de Sovjet-Unie, gaat als
choreograaf werken bij de Opera van We
nen. In mei van het volgend jaar zal zijn
eerste werk worden uitgevoerd. Tot dus
ver was Noerejev verbonden aan het
uRoyal Ballet" in Londen.
Romanprijsvraag Nederlandse Boekenclub.
Op verzoek van vele belangstellenden
heeft de Nederlandse Boekenclub te Den
Haag besloten, de inzendtermijn voor
haar grote romanprijsvraag te verlengen
tot maandag 2 mei 1966. De Nederlandse
Boekenclub organiseert deze prijsvraag
om enerzijds reeds „gevestigde" schrij
vers aan te sporen, anderzijds nieuwe
schrijvers te ontdekken. Ook auteurs,
die niet eerder hebben gepubliceerd,
kunnen dus inzenden. De drie uitgeloof
de prijzen bedragen resp. 10.000, 5.000 en
2.500 gulden; daarenboven zullen de be
kroonde romans op normale wijze door
de Nederlandse Boekenclub worden uit
gegeven en dienovereenkomstig gehono
reerd. Exemplaren van het prijsvraag
reglement kunnen worden aangevraagd
bij het Lectoraat van de Nederlandse
Boekenclub, Prinsevinkenpark 2, Den
Haag, telefoon (070) 512081.
Michael Chaplin wordt zanger. Michael
Chaplin, de 19-jarige zoon van Charles
Chaplin, die in Londen van 10 pond
steun moet rondkomen, wordt zanger.
Een voorwaarde van het contract is, dat
hij zijn slierterige baard moet laten af
scheren. De 31 jaar oude Andy Wood,
die voor een muziekuitgeverij werkt,
heeft de jonge Chaplin na een auditie
gecontracteerd. Michael, zoon van Char
les en diens vrouw Oona, heeft 'de laat
ste weken van maatschappelijke steun
geleefd. Daarvan moet hij ook zijn echt
genote, een 24-jarige actrice, en hun zes
maanden oude zoon onderhouden. Zij zijn
tegen de wil van zijn vader in Schotland
in het huwelijk getreden.
Advertentie
Mengmeststof voor kamerplanten 65°/o - 100 grs - 65 ets. Volop bloei en groei
De witte zwaan Odette (Maria Kop
pers) en de zwarte zwaan Odile
(Kathleen Smith) met Prins Siegfried
(Simon André).
In het museum Schoonewelle te Zwart
sluis is onder de titel '„Kunst en vlieg
werk" 'n natuurhistorische tentoonstelling
geopend. Het betreft hier een standaard
verzameling van fauna en avifauna uit
het natuurgebied van noord-west Overijs
sel, dat uniek is in West-Europa. De ten
toonstelling is gewijd aan wijien dr. Ja
cob P. Thijsse.
„IN 'T GOEDE UUR zijn deze maand werkende dilettant en ik zou hem zijn
tekeningen te zien van Oey Tjeng Sit; Sit hobby niet willen afpraten. Ik kan me ook
voorstellen, dat mensen als hij graag
eens wat van hun hand laten zien. Dat hij
veel werkt is uit zijn schilderijen te lezen.
Mooi kon ik ze niet vinden en dat zal
wel te wijten zijn aan de moeilijk te be
reiken langdurige concentratie in een ont
wikkeling. Anders is dat bij W. Piersma,
die zich geheel aan de schilderkunst kan
wijden. Piersma heeft kunnen „sjouwen"
op zijn doeken, zoals men dat onder schil
ders wel zegt. Zijn felle kleur is daarmee
tot grotere rijpheid gekomen dan in het
werk van zijn mede-exposant. Hij gaat ook
meer uit van puur schilderkunstige ideeën
al geldt het onderwerp hem ook sterk.
voor zijn vrienden en Oey als handteke
ning onder 't werk. Oey is van Chinezen
bloede en kwam al voor de laatste oorlog
uit het toenmalig Nederlands Indië, dat|
ook naar zijn overtuiging het onafhanke
lijk Indonesië diende te worden. Oey is
hier gebleven. Hij heeft hier vrouw en
werk als apotheker gevonden; en daar
naast zijn plaats onder de Nederlandse
beeldende kunstenaars. Met Henk Broer
samen heeft hij het tijdschrift voor teke
ningen ,£wart-wit" opgezet, een tijd
schrift dat lange tijd uit de roulatie was
maar nog niet zo lang geleden weer ver
schenen is. Hoewel Oey ook schildert en
mij met enkele doeken wist te boeien, is I Zijn uiten kan men expressionistisch noe-
voor hem het tekenen het begin van alles. I men. Hij is daarbij niet zwaar op de hand
Zo ongeveer drukte hij het eens tegenover en toont een gezonde humor, die hem wel
mij uit. En men voelt wel aan zijn thans beschermen zal voor een te zeer uitglij
geëxposeerde werk hoe vrij hij zich in het den naar een geloof in de wel eens te zeer
tekenen kan uiten. Met grote zwier voert vermeende belangrijkheid van de verf en
hij zijn pen over het vlak en dat met een het neergooien daarvan, dat hem blijkens
beheersing van het vlak, die te danken zou
kunnen zijn aan zijn ras. Het gemakke-
lijkst zal men zijn katten ontmoeten. Moei
lijker wordt hij misschien verstaan in an
dere tekeningen, waarin zijn voor mij won
derlijke fantasie tot uiting komt.
enkele doeken wel heeft aangeraakt.
klarend bedoeld en moeten gezien worden jn nog kille Grote Kerk te Haar-
Sh'SeS'jw"werf dinsdagavond door de stads-
ding uitdrukt. Enkele tekeningen hebben organist Albert de Klerk het eerste van
een bijschrift, dat ons vertelt, dat zij naar de gemeentelijke orgelconcerten ge-
aanleiding van ervaringen in de Dordog- a even, die voor het voorjaar en de zomer
ne ontstonden. Daarmee is mij het con-1
tact iets directer, al is de aan bedoelde 7A)n vastgesteld. Een vrij talrijk audi-
tekeningen te proeven humor van Oey toch torium van orgelvrienden luisterde op
ook in de rest wel duidelijk. Men kan hem deze avond naar de uitvoering van een
vergeleken kunnen worden. Zijn werk is ccuwse orgelmuziek,
me echter bevrijdender dan dat van Mel-
le. Het is ook of deze aan de rand van
de Jordaan vlak bij de Westertoren geves
tigde Chinees in zijn tekeningen een nos
talgie verraadt naar het licht en de ruimte
van zijn land van herkomst.
TOT 28 APRIL IS IN DE ARK werk te
zien van J. v. d. Gaag en W. Piersma, bei
de uit IJmuiden. V. d. Gaag is een hard-
.Katten" van Oey Tjeng Sit.
V 'V-
DONDERDAG 8 APRIL 1965
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws.
8.10 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Och
tendgymnastiek. 9.00 De groenteman. 9.05
Klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Water
standen. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Ar
beidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor de kleu
ters. 11.00 Nieuws. 11.02 Huishoudelijke
zaken, praatje. 11.15 Pianorecital: mo
derne muziek. 11.45 Voordracht. 12.00
Lichte orkestmuziek (gr.) 12.27 Medede
lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Licht ensemble en zangsoliste. 12.50 Draai-
orgelmuziek. 13.00 Nieuws. 13.10 Me
dedelingen, eventueel actueel of gram
mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten.
13.30 Lichte orkestmuziek (opn.) 14.00 Ste
reo: Bariton en piano: moderne en klas
sieke liederen. 14.30 Dieren in en rondom
het huis, programma over huisdieren.
15.15 Gitaarspel met instrumentale bege
leiding (gr.) 15.30 Radio Kamerorkest:
klassieke en moderne muziek (opn.) 16.00
Nieuws. 16.02 Van vier tot vijf, een radio
programma in een Notedop. 17.00 Minjon.
18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel.
19.20 Uitzending van de Anti Revolutionai
re Partij. Spreker: Mr. W. R. van der
Sluis, Sekretaris van de Anti Revolutionai
re Partij. 18.30 Ritmisch ensemble en
zangsolisten. 19.00 Voor de kinderen. 19.05
Sportparade. 19.30 Johan Willem Friso
Kapel. 20.00 Nieuws. 20.05 Radio Filhar
monisch Orkest en solist: Klassieke en
moderne muziek (opn.) In de pauze: 20.55
Nieuwe waarheden over werknemers,
klankbeeld. 22.05 Moderne pianomuziek
(gr.). 22.15 Licht instrumentaal sextet,
22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actu
aliteiten. 23.05 Nieuwe grammofoonplaten
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM H. 298 m. 7.00 KRO. 11.45
VPRO. 14.15-24.00 NRCV.
KRO: 7.00 Meditatie. 7.05 Ouverture:
reportages en commentaren, wegeninfor
matie en lichte grammofoonmuziek. (7.30-
7.40 Nieuws. 8.00 Overweging). 8.30
Nieuws. 8.40 Voor de huisvrouw. 9.40
Schoolradio. 10.00 Moderne en semiklas-
sieke Spaanse orkestwerken (gr.). 11.00
Voor de zieken. VPRO: 11.45 Zang en pia
no (gr.): lichte muziek. 12.10 Leven op
het land, gesprek. 12.27 Mededelingen t.b.
v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40
Deze week, praatje. 13.00 Klassieke en
moderne grammofoonmeziek. 13.45 Voor
de vrouw. NCRV: 14.15 Draaiorgelklan
ken (gr.). 14.30 Semi-klassieke muziek
(gr.). 15.30 Pianorecital: moderne muziek
16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Lichte
grammofoonmuziek. 17.00 Voor de jeugd.
17.30 Kinderkoor met orkestbegeleiding.
17.45 Lichte orkestmuziek (gr.). 17.55 't
Clubhuis, sportrubriek. 18.10 Meisjes
koor en licht instrumentaal sextet. 18.30
Sociaal perspectief, lezing. 18.40 Accorde-
onspel met kwartetbegeleiding: lichte mu
ziek. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10
Radiokrant. 19.30 Oude geestelijke koor
muziek (gr.) 19.45 Op de man af, praatje.
19.50 Lichte grammofoonmuziek. 20.10 Boe
ren en burgers in Buitenveen, hoorspel.
20.40 Samen uit, samen thuis: gevarieerd
programma. 22.00 Kerkorgelconcert: klas
sieke muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond
overdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.00
Platennieuws. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
(Om 12.25-12.30 Weerbericht en medede
lingen voor de scheepvaart). 12.50 Beurs
berichten en programmaoverzicht. 13.00
Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws
14.03 L'Italiana in Algeri, opera. (Om
15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs
berichten. 16.09 Franse les. 16.24 Liederen
16.50 Harprecital. 17.00 Nieuws. 17.15 Volks
muziek. 17.45 Koorzang. 18.00 Nieuws.
18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport-
berichten. 18.30 Moderne muziek. 18.45
Sportkroniek. 18.52 Grammofoonmuziek.
19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.40 Lich
te muziek. 19.50 Politiek praatje. 20.00
Klassieke muziek. 21.05 Boekbespreking.
21.20 Pianoconcert. 22.00 Nieuws. 22.15
Jazzmuziek en poëzie. 22.45 De Zeven Kun
sten. 23.00 Nieuws. 23.05 Opera- en Belcan-
toconcert 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND I
internatio-
17.10-17.45
NTS: 17.00 De Verrekijker,
naai jeugdjournaal: VARA:
Voor de jeugd. NTS: 19.00 Nieuws in het
kort. 19.01 Barend de Beer. 19.06 Teleac:
Televisie-academie. NCRV19 35 De Be
verly Hillbillies, TV-film. NTS: 20.00 Jour
naal. 20.10 Voetbal: NederlandNoord-Ier-
land. 22.00 Attentie. 22.25 Journaal. 22.40
Teleac.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA:
20.01 Tussen Bach en Beatle: muzikaal
verzoekprogramma. 20.20 Het ei en wij:
programma over de problemen in de
pluimveehouderij. 20.50-22.10 Een engel in
Brooklyn, speelfilm, (alle leeftijden).
NEDERLAND I.
AVRO: 15.00-15.45 Voor de vrouw. NTS
19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de
Beer. 19.06 De Verrekijker, internationaal
jeugdjournaal. 19.15 Van gewest tot ge
west, regionaal journaal. AVRO: 19.35 Lu
cy en Viv in ijs, Lucille Ball-show. NTS:
20.00 Journaal. AVRO: 20.20 AVRO's Te-
levizier. 20.40 Danscontrasten: vier-dans-
impressies. 20.55 Er wacht iemand, TV-
spel. NTS: 22.30-2235 Journaal.
NEDERLAND II.
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO:
20.02 Tommy Dorsey-Show, muzikaal pro
gramma (produktie van de Saarlandse
TV). 20.35 Hand in hand, korte documen
taire rond het Wit-Gele Kruis. 20.55 Het
grote avontuur, serie gedramatiseerde
episodes uit de geschiedenis van de Ver,
Staten van Amerika. 21.45-22.10 Onze man
in Londen.
dorp geeft op donderdagavond 29 april a.s.
aanvang 8.15 uur, een kerkconcert in de
Gereformeerde Kerk aldaar. De medewer
kenden zijn: Lize Schoo, sopraan; Corrie
Frenie, alt; Marijn Ros, orgel; Arie Butter,
hobo. Dirigent: Richard Heidema.
Het programma vermeldt cantates voor
koor, soli en orgel van Johan Kuhnau enl^15 lcl u«
Piet Post, aria's van Bach en Handel, een I en' en gespannen situatie
hoboconcert van Corelli, koraalbewerkin
gen van J. S. Bach en een drietal Engelse
hymnen voor koor, soli en orgel.
DE FANTASIA in G van Johann Sebas
tian Bach, een improvisatorisch stuk, ge
kenmerkt door wisselende uitdrukkings
kracht en door een evenwichtige opbouw
werd de inleiding van het concert. Glan
zende klankentimbres droegen met de
gaafheid van de uitvoering bij tot een
transparante tekening van deze structuur,
waarvan ranke arabesken de levendige or
namentiek vormden. Voor de veel oudere
compositie van Antonio de Cabezon (1510-
1566), „Diferencias sobre la Galliarda Mi-
lanesa" koos. Albert de Klerk de oude,
vóór-renaissancistische, bijna middeleeuw
se register-timbres, die de karakteristieke
schoonheid van deze pure muziek konden
openbaren.
EEN „TIENTO MENO" van een andere
oude meester Juan Battista Cabanilles
(1644-1712) toonde in zijn grotere beweeg
lijkheid van melodische opbouw, in zijn
I „coloratuur" passages met name, een ont-
wikkeling naar de renaissance-stijl. Deze
'wat uiterlijke glans bleek in de fraaie Or
gel-suite van Domenico Scarlatti plaats ge
maakt te hebben voor een treffende in-
houdsdiepte en in de Fuga's in a en g
van Handel zelfs voor een bezonken voor
naamheid, die mede door de gestaag voort-
stromende constructieve klanken bepaald
werd. Geheel in de sfeer der zuivere mu
zikale schoonheid, die Albert de Klerk op
dit concert bracht, bleef ook de vertolking
van het Offertoire uit de „Messe solem-
nelle" van Francois Couperin, muziek,
waarvan de liturgische zin, ondanks het
ontbreken van de dienstbaarheid aan een
liturgische tekst, eeuwen geleden reeds be
seft en aanvaard werd. Hierin lag de er
kenning, dat het orgel, of juister de or
ganist een liturgische functie had.
De beheerste uitvoering, uitmuntend door
een duidelijke expositie van de doorzichti
ge polyfonie, werd een fraai slot van deze
eerste avondorgelbespeling in het nieuwe
seizoen.
,Een onvoltooide reportage over Spanje
in Europa", luidde de titel van het pro-
TT n i Igramma waarvoor de bereidingen halver-
LiOncert in rTOOIUClOrp wege gestaakt moesten worden omdat de
tt 7.KRO-équipe plotseling gearresteerd en het
Het Christelijk Gemengd Koor te Hoofd- ,anH „,orH t„ w
Een gezellig geschreven boek van
een dierenkenner bij uitstek. Durrell
heeft overal ter wereld dieren gevangen
en heeft nu op Jersey een eigen dieren
tuin. In dit boek beschrijft hij hoe hij
de dieren voor zijn tuin bemachtigde.
Het werk munt uit door levendige be
schrijvingen, waarin zoals de titel al
zegt de mensen net zoveel aandacht
krijgen als de dieren. De kostelijke teke
ningen verhogen de waarde van het
boek zeer.
land uitgezet werd. In oorsprong was het
de bedoeling de reportage, die Spanje'»
plaats in Europa, eventuele toetreding tot
de E.E.G. en andere westelijke gemeen
schappen tot onderwerp zou hebben, later
uit te zenden, maar de uitwijzing van de
ploeg, de praktische onmogelijkheid nog
eens terug te keren om het werk af te ma-
in Spanje
waar vooral de intelligentsia zich de laat
ste tijd begint te roeren, maakten het
noodzakelijk deze „onvoltooide" zo actu
eel mogelijk op het scherm te brengen.
Dat het een uitstekende reportage was, al
wogen de laatste loodjes van de „begin
selverklaringen" van Gil Robles (leider
van rechtse oppositie), Tierno Galvan (so
cialistisch oppositieleider) en José Aran-
guren (christen - democraat) wel wat
zwaar, behoeft geen betoog. Daarvoor
stonden de namen van Hans Keller, Daniel
de Lange en Ed van der Elsken borg. De
laatste had met zijn zelfontwikkelde, ge
makkelijk hanteerbare geluidscamera,
heel levendige beelden gemaakt, op straat
en ook binnenshuis (Van der Elsken werk
te uit principe alleen met het „beschikba
re licht" en heeft dus geen flitslampen
en dergelijke van node), en zal het mede
aan het onofficiële karakter van deze ca
mera gelegen hebben dat de Spanjaarden
die geïntervieuwd werden zo frank en
vrij over hun bezwaren tegen het Franco
regiem en hun hoop op een opleving van
de democratie, dorsten te spreken.
Dat waren dan de schrijver-journalist
F Makkink (L I Ridruejc („ik ben democraat, maar maak
'geen aanspraak op oorspronkelijkheid"),
de toneelschrijver Alfonso Sastro (die
Een uitgave in de serie „Vogelleven I de fijne kneepjes van de censuur uitieg-
in Nederland", die op hetzelfde hoge de), Spanje's beroemdste „interne" film-
peil staat als de andere deeltjes. Het regisseur Juan Antonio Bardem (de be-
onderhavige werkje is de tweede her- roemdste „externe" is Bunuel) en de be-
ziene druk van „Vogels en Wadden en
riviermonden". De tekst is aangevuld
met foto's en tekeningen van de schrij
ver.
KATTEN EN HUN VERZORGING I
door P. M. Soderberg (Broekman en De\
Meris n.v., Amsterdam).
Een uitgebreid met vele foto's ver
lucht boek, waarin vooral de ziekten
van katten zeer gedetailleerd worden
behandeld. Een geschikte vraagbaak
voor hen, die een kat hebben of er een
willen aanschaffen.
faamse schilder Antonio Saura (van wie
ook werk in het Stedelijk Museum
hangt), die vertelde dat hij in Spanje
vrijwel niets bezit van zijn eigen heden
daagse schilders. Voor een ongedwongen
intermezzo zorgde het huisbezoekje aan
troonpretendent Juan Carlos, die een foto
van prins Bemhard op de schoorsteen
had staan, een aardige maar verwarren
de geste, waardoor menigeen in de ver
onderstelling zal zijn komen te verkeren
dat Don Carlos en Irene ad een dochtertje
hebben.