Italianen wijden een kwart van hun TV-zendtijd aan algemeen onderricht 2 ZE ZEGGEN DAT DAI IS WAAR „La belle Otero" in armoe gestorven een boek Kastje kijkenaan gene zijde van de Alpen Toenemende belangstelling voor toneel dankzij de televisie Haags Studentencabaret wordt opgeheven Peter Diamand directeur van Edinburgh Festival Aan de vooravond van een film over haar teven Laatste prinses uit het rijk der Grandes Cocottes NEGEN MUZEN DINSDAG 13 APRIL 1965 Staking bij de Vlaamse radio en televisie PANORAMA NOOIT IETS SCHRIJFT OVER DE TELEVISIE. WAAROM ZOU PANORAMA? HET IS GEEN PROGRAMMABLAD. U KUNT TOCH NIET TEGELIJK NAAR DE TELEVISIE KIJKEN EN PANORAMA LEZEN? De radio geeft woensdag T elevisieprogramma (Van onze correspondent) ROME. Vaak wordt beweerd, dat in geen enkel land van Europa de televisie zo goede programma's heeft te bie den als in Italië. Of dit juist is, zou alleen kunnen worden bevestigd door iemand die in alle landen van ons werelddeel een paar programma's zou kunnen volgen, natuurlijk en daar ligt de moeilijkheid met behoorlijke kennis van al die verschillende talenWij kunnen er alleen maar van zeggen, dat zowel de Italiaanse radio als de t.v. er op uit is „Elck wat Wils" te geven en ernaar streeft het ontwikke lingspeil van kijker en luisteraar op te voeren. Dit blijkt we) uit het feit, dat het „derde programma" van de radio da gelijks van tien uur 's morgens ,tot twaalf uur 's nachts uit sluitend klassieke muziek uitzendt (onderbroken door twee lezingen van een kwartier elk en een uitzending van nieuws berichten gedurende een half uur) terwijl toch slechts 10 per cent der luisteraars belang stelt in symfonische muziek en 33 percent in opera. Die derde zender heeft geen reclame. Maar laten wij ons tot de televisie bepalen. Er zijn in Italië 5.250.000 abonnees op de televisie. In Rome hebben 52 op iedere honderd gezinnen een toestel; in Milaan 47, in Genua 38, in Napels 35. Het landelijk gemiddelde is ongeveer 35 (voor radio 75). De televisie heeft twee netten, waarvan het eerste (het nationale) van 's morgens half negen tot 's avonds half twaalf in de ether is, het tweede alleen des avonds na regen uur. Sedert kort kan men ook het tweede net in het gehele land ontvangen. En dat is geen kleinigheid. Italië is namelijk niet alleen erg langgerekt, maar de vele berg ketenen en heuvels nopen tot het bouwen van talrijke uit- zendstations. Het eerste t.v.-net heeft 30 hoofd- en 590 bij stations; het tweede 31 uitzendstations en tot nu toe 87 sta tions, die voor doorgave zorgen. HET HELE RADIO- en T.V.-BEDRIJF is in Italië in handen van een maatschappij (kapitaal 8.250.000.000 lire), de RAI, gevestigd te Rome, aan welke de staat op 26 januari 1952 voor een periode van twintig jaar het exclusieve recht tot uitzending heeft verpacht. Volgens artikel 1 van de Wet op de Posterijen zijn radio en televisie namelijk een staatsmonopolie, doch de staat kan dat recht in concessie geven (en heeft dit steeds gedaan, sedert 1924). Het gaat om een particuliere onderneming, die echter werkt met in hoofdzaak openbare middelen; het grootste deel der aan delen is in handen van de IRI (het Instituut voor Industriële Wederopbouw) en dus van de staat. Er is een vergadering van aandeelhouders en verder een bestuursraad van zestien leden, waarvan er tien worden aangewezen door de aandeelhouders en verder eik een door de eerste ministers, door Buitenlandse Zaken, Binnenlandse Zaken, Schatkist, Financiën, Posterijen. DE RAI GENIET een hoge mate van zelfstandigheid zowel wat het technisch bedrijf als de programma's betreft, maar die programma's moeten steeds drie maanden van tevoren worden voorge legd aan het ministerie van Posterijen en Telecommunicaties dat, na advies te hebben ingewonnen van de Commissie voor culturele, kunstzinnige en opvoed kundige richtlijnen der programma's", er zijn goedkeuring aan hecht of wijzi gingen voorstelt. De politieke onafhanke lijkheid en de objectiviteit van de voor lichting worden gegarandeerd door een parlementaire commissie, waarin iedere politieke partij (dus wel degelijk ook de oppositie, van communisten tot fascisten) vertegenwoordigd is. De commissie be staat uit vijftien senatoren en vijftien kamerleden. Beide t.v.-netten en twee van de radionetten zijn gerechtigd re clame uit te zenden, maar gedurende hoogstens 5 percent van de zendtijd. In werkelijkheid blijft het doorgaans bij 3 percent. Voor de t.v. bestaat die re clame uit korte filmpjes (vaak teken- filmpjes) die op een in de radiogids aangekondigd uur worden uitgezonden. Die films worden vervaardigd door de adverteerders. De RAI staat 'daar buiten en we kennen hier geen uitzendingen, die door industriëlen of handelsonder nemingen worden „gesponsorecT, zoals in Amerika gebruikelijk is. WAARUIT BESTAAN NU DE program ma's? Men zal het misschien wat vreemd vinden, maar 24 percent van de zendtijd wordt in beslag genomen door „Telescuo- la". Dat is dus gewoon onderwijs in vak ken als Italiaanse taal en letteren, Frans, Engels, Meetkunde, Rekenen, Geschiede nis, Latijn, enz. Er zijn drie leerjaren. De ze uitzendingen in de voormiddag zijn bij zonder nuttig voor de (vele) gemeenten, waar onvoldoende scholen zijn. Er wor den uitstekende resultaten mee bereikt. Niet minder nuttig zijn de speciale lessen voor volwassen analfabeten. Het analfebe- tisme is een oude plaag van Italië's zui den en de televisie blijkt een uitstekend middel om wat elementaire kennis bij te brengen aan mensen, die nooit een school hebben bezocht. Er zijn echter nog heel wat kleine plaatsen in het zuiden, waar geen elektrische stroom bestaat (voor ver lichting gebruikt men daar nog kaarsen en petroleum), in sommige gevallen heeft dan de pastoor een toestel, dat op batte rijen werkt. Na de schooluitzendingen ko men de culturele uitzendingen (voordrach ten op wetenschappelijk gebied, religie, vrouwenrubriek) met 11,6 percent op de tweede plaats, onmiddellijk gevolgd door de nieuwsberichten (11,4 percent). Wat die laatste betreft, kan men alleen maar zeggen, dat zij uitstekend zijn. Men ziet werkelijk het nieuws uit alle werelddelen dank zij intense samenwerking met ande re tv-organisaties en tal van Italiaanse tv- journalisten die hun gefilmd nieuws per vliegtuig naar Rome sturen. Ieder die uit zendingen als de kroning van Paus Paulus VI, de openingsplechtigheden van het Con cilie, het huwelijk van de koning van Grie kenland (door de RAI verzorgd), de rei zen van de Paus naar Palestina en Bom bay, enz. heeft gezien, weet op welk een hoog peil deze dienst in Italië staat. BIJ HET OPINIE-ONDERZOEK (jaar lijks worden ongeveer 200.000 abonnees naar hun mening gevraagd) blijken de nieuwsberichten dan ook 80 percent der kijkers het best te bevallen. Tien percent van de zendtijd wordt gewijd aan sport, waarvoor 50 percent der mannen en 13 percent der vrouwen belangstelling tonen. Met 7,5 percent van de zendtijd volgen nu spelen (quiz), variété en lichte muziek (belangstelling 70 percent der personen die slechts lager onderwijs genoten, 30 percent der meer ontwikkelden). Even veel tijd wordt gegeven aan het kinderuur tje, dat vaak bijzonder aardig is. Films, daarbij ook speciaal voor de tv gemaakte, beslaan 7 percent van de tijd. Iets meer tijd wordt gegeven aan toneel, uitgezon den uit schouwburgen of uit de studio (voor de tv geschreven spelen). Voor de films bestaat zeer weinig belangstelling. Toneel boeit 50 percent der kijkers. Opera, symfonie-concerten en kamermuziek krij gen drie percent van de zendtijd; de be langstelling voor opera is vrij groot. Klas sieke muziek hoort men liever via de ra dio. De interesse van het Italiaanse pu bliek is natuurlijk anders gericht dan bij ons. Binnenlandse en buitenlandse poli tiek vinden hier warme belangstelling bij 60 percent der kijkers en luisteraars en bij 80 percent, der meer ontwikkelden. Ie dere week op het mest geschikte tijdstip spreekt een of andere politicus en voert een discussie met journalisten. Iedere par tij krijgt om de beurt een uur. AF EN TOE ZIJN ER rubrieken, die enorm veel succes hebben. In de eerste maanden van dit jaar bracht de tv, ver deeld over viif weken, vijf maal ander half uur verfilmd toneél: „Het leven van Michelangelo". De grote kunstenaar werd uitgebeeld door Gian Maria Volonte (de regisseur van „De Plaatsbekleder"), Paus Julius II door Antonio Crast en ook ver der werkten er vele tientallen bekende acteurs in mee. Op de avonden, waarop deze uitzendingen plaatsvonden, was het werkelijk in de straten van Rome en in de verschillende gelegenheden stiller dan gewoonlijk. Datzelfde gold ook voor een serie gebaseerd op Dostojevski's „De ge broeders Karamazov". Maar gewoonlijk is de Italiaan geen slaaf van de t.v. De bioscopen hebben er niet onder te lijden en het schouwburgbe zoek neemt in de laatste twee jaar zelfs weer toe, na een lange periode van ach teruitgang. Misschien dat het op den duur met de tv zal gaan als met de radio. Even als die laatste een gunstige invloed heeft gehad op het .concertbezoek, zou de tv misschien de mensen wel eens naar het echte toneel kunnen lokken (Van onze radio- en t.v.-medewerkster) Het cabaretprogramma K-wartaal van het Haagse Studentencabaret onder lei ding van Binus Ferdinandusse zal op vrij dagavond 7 mei voor het laatst op het beeldscherm komen. Het zal tevens de laatste voorstelling zijn van het cabaret groepje. Tot de opheffing van het Haagse Stu dentencabaret is besloten nadat twee leden hebben aangekondigd zich te zullen te rugtrekken: de heer H. Ruiter vertrekt naar het buitenland en Johan Gelder blom heeft zijn studie beëindigd en zal in de naaste toekomst over te weinig tijd beschikken. Buiten de drie maandelijke voorstellingen voor de televisie, treedt het Haagse Studentencabaret gemiddeld twee maal per week in zalen op. De mede werkenden, die overdag hun studie of een andere dagtaak hebben, vonden dit een té zware belasting. Nu twee hunner het gezelschap verlaten, is deze gelegen heid aangegrepen om het groepje op te heffen. Voor Rinus Ferdinandusse en zijn echtgenote betekent dit niet dat zij zich uit het cabaretleven terugtrekken. (Van onze correspondent) BRUSSEL Nadat de Franstalige uit zendingen van de Belgische radio en t.v. verleden week 24 uur hebben stilgelegen, zal thans het personeel van de Vlaamse uitzendingen woensdag voor 24 uur het werk neerleggen. De radio zal woensdag de gehele dag muziek geven, die wordt onderbroken door drie korte nieuwsuitzendingen. De t.v. geeft alleen het testbeeld te zien; 's avonds zal om 8 uur een nieuwsuitzending plaats hebben. De staking, ingegeven door het verlangen tot verhoging der salarissen, wordt gesteund door de katholieke en de socialistische partijen. Advertentie NASSAULAAN 51 - HAARLEM Peter Diamand, de secretaris van het Holland Festival, is benoemd tot direc teur van het Edinburgh Festival, zo is in Edinburgh bekendgemaakt. De heer Diamand zal als adviseur verbonden blijven aan het Holland Festival en aan het bestuur van Het Nederlands Kamer orkest. In zijn nieuwe functie zal de heer Dia mand het komende Edinburgh Festival voorbereiden in samenwerking met Lord Harewood, neef van koningin Elizabeth, die aan het eind van het festival aftreedt als directeur. Bioscoopexploitanten naar de V.S. Een groep Nederlandse Bioscoopexploitanten is onder leiding van Simon van Collem naar de Verenigde Staten vertrokken, waar zij onder meer gast zullen zijn van Joe Franklins „Memory Lane", het Ame rikaanse equivalent van „De oude Draai- doos". Verder zullen bezoeken gebracht worden aan de dive^tf filmstudio's in Hollywood, Disneylanf! en Marineland en een voorstelling van de „Greatest Story ever told", de nieuwste grootbeeld film van George Stevens. Op de terug weg zal onder andere San Francisco, Las Vegas en de Wereldtentoonstelling te New York bezocht worden. OP ZATERDAG 10 APRIL is te Nice op 95-jarige leeftijd in een armoedig gemeubileerd appartement in de Rue d'Angleterre overleden de destijds beroemde „La Belle Otero", een der grootste prinsessen van de „Belle Epoque". Ze behoorde tot de drie „grandes cocottes", die vóór de Eerste Wereldoorlog het Parijse leven beheersten. Vorsten en leden van de hoogste society uit Europa hebben aan haar voeten gelegen en hebben haar met rijkdom overstelpt; teleurgestelde minnaars hebben om haar zelfmoord gepleegd. Ze werd 26 augustus 1869 in Cadix geboren in een arm gezin, en overleed zaterdag j.l. om 1 uur in haar keukentje, terwijl ze voor haar maalttijd zorgde. Want des morgens had ze nog op de markt in het oude gedeelte van Nice, waar alles veel goedkoper is dan aan de kustzijde van de stad, boodschappen gedaan. Ondanks haar leeftijd was deze prinses van de „Belle Epoque" nog niet vergeten; nog steeds werden haar anoniem boeketten toegestuurd en men heeft onlangs een film van haar leven gemaakt met Maria Felix in de hoofdrol; de film zou dezer dagen in Nice in première gaan en ze heeft er vele gegevens voor verstrekt. Helaas heeft ze deze film nu niet meer kunnen beleven. EEN PAAR JAAR GELEDEN was ze zeer depressief en wilde geen enkel contact meer hebben met de buitenwereld. Aanvankelijk deed ze slechts af en toe bood schappen en dan stak ze de tong tegen de mensen uit, die haar begroetten. Later ging ze helemaal niet meer uit en ze liet aan een touw een mandje langs de trap naar beneden zakken waar de concierge dan leeftocht in deed. Een keer per dag trok ze het mandje dan op. In die tijd leefde ze ook op voet van oorlog met de medegebruik ster van het keukentje en op een goede dag smeet ze een pan met koud water in haar gezicht. Ook met haar huisbazin was ze niet goed, omdat deze haar huur wilde ver hogen. „La Belle Otero" was voor de laatste wereldoorlog in Nice komen wonen in een charmante villa, tegen de heuvels gebouwd. Maar in 1948 was al haar geld op en ze moest toen al haar meubels verkopen; het enige wat ze als herinnering meenam waren Russische aandelen, die indertijd zeven miljoen oude francs waard waren, maar waar ze nu geen cent meer voor kreeg. CAROLINE OTERO was al vroeg het ouderlijk huis ontlopen en leefde van de opbrengst van haar Spaanse dansen, die ze zeer temperamentvol met klakkende castagnetten en zwaaiende rokken ver toonde. Ze was toen nog een kind van 13 jaar. Een jaar later debuteerde ze in Monte Carlo waar ze in gezelschap was van een mooie Italiaanse graaf, die haar uit Sevilla had meegebracht. De graaf ver loor al zijn geld met spelen en ging weg, terwijl hij zijn metgezellin achterliet met de hem nog resterende 600 francs. Caro line, die er voor haar leeftijd zeef vol wassen uitzag, was niet uit de speelzaal HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.Q0 Nieuws, ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Grammo- foonmuziek. 7.25 Van de voorpagina, praatje. 7.30 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.13 Uitgeslapen: lichte muziek en reportages. 8.50 Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.00 Kookpraatje. 9.05 Klassieke orkest muziek (opn.). 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40 Eten en drinken, gesprek over eten en drinken in de bijbel. VARA: Roman tische orkestwerken (gr.). 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Radio Volks universiteit: Filmrevue: Oorlog en verzet in de film door H. Wielek. 12.10 Lichte orkestmuziek (gr.). 12.22 Voor het platte land. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Orgelspel: amusements muziek. 12.55 Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kalender. 13.20 Instrumentaal Trio: semi-klassieke muziek (opn.). 13.45 Ge sproken portret. 14.00 Radio Filharmo nisch orkest: moderne muziek (opn.). 14.50 Kamerpraat, lezing. 15.00 Voor de jeugd. (Om 16.00 Nieuws). 16.50 Voor de zieken. 17.20 Stereo: Ritmisch strijkor kest. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Grammofoonmuziek. 18.20 Uitzen ding van de Pacifistisch Socialistische Partij. 18.30 Radio-Volksuniversiteit: Ver loving en huwelijk in de dierenwereld, door dr. E. F. Jacobi. 19.00 Voor de kin deren. 19.10 Stereo: Kinderkoor met pia nobegeleiding. 19.30 Artistieke staalkaart. 20.00 Nieuws. 20.05 Dansorkest en zangso listen. 20.40 Op een vergeten post, hoor spel. 22.15 Volksliedjes en balladen. 22.30 Nieuws. 22.40 Nederlands strijkkwartet: klassieke muziek (opn.). 23.15 Jazzmaga- zine. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Klassieke grammofoonmuziek. 7.30 Nieuws en her haling SOS-berichten.7.40 Radiokrant. 7.55 Lichte grammofoonmuziek. 8.15 Gewijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.40 Stereo: Licht instrumentaal sextet. 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Mo derne orkestmuziek- (gr.). 10.30 De een tonigheid in de Stille Week, ned. herv. studiodienst. 11.00 Instrumentaal ensem ble: oude muziek (gr.). 11.30 Lichte gram mofoonmuziek. 12.05 Licht orkest met zangsolist. 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Lichte grammofoonmuziek. 13.30 Stereo: Lichte orkestmuziek (gr.). 14.00 Boeren en Bur gers in Buitenveen, hoorspel. Deel 27 (her haling van 8 april jl.). 14.30 Viool en cel lo: moderne muziek (gr.). 14.50 Moderne orkestwerken (gr.). 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.15 Lichte orkestmuziek (opn.). 17.50 Over heidsvoorlichting: Mens en samenleving. 18.00 Clavecimbelrecital: oude muziek (gr.). 18.10 Geestelijke koorliederen uit de 16e en 17e eeuw. 18.30 Het Spektrum: nieuws uit de prot. Christelijke organisa ties. 18.45 Licht instrumentaal kwartet (opn.). 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Leger des Heilskwartier (gr.). 19.45 Op de man af, praatje. 19.50 Amusementsmuziek (gr.). 20.20 Der Tod Jesu: Passie-cantate (opn.). 21.50 Klas sieke grammofoonmuziek. 22.05 Kruiswe gen: Passiedienst. 22.30 Nieuws. 22.40 Klassieke pianomuziek (gr.). 23.10 Evan gelieverkondiging in wereldperspectief, lezing. 23.25 Moderne kamermuziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Gevarieerde muziek. (Om 12.25 Weerbericht en mededelingen voor de scheepvaart). 12.50 Beursberichten en pro grammaoverzicht. .13.00 Nieuws. 13.20 Ka mermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Amuse mentsmuziek. 14.20 Jeugd- en kinderkoren. 14.30 Voor de jeugd. 14.50 Jeugd- en kin derkoren. 15.00 Nieuws. 15.03 Lichte mu ziek. 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Engelse les. 16.24 Amusementsmuziek. 16.45 Schoolko- ren. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de tieners. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Lekenmoraal en -filosofie. 18.50 Sportkro niek. 18.54 Orkestmuziek. 19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.40 Jeugd en muziek. 20.00 Operettemuziek. 20.30 Lichte mu ziek. 21.00 Kamermuziek. 21.25 Grammo foonmuziek. 21.30 Volksmuziek. 21.50 Pae- dagogische uitzending. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.45 De Zeven Kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Feiten en muziek uit vroe ger jaren. 23.30 Amusementsmuziek. 23.55 Nieuws. 24.00 Voor de scheepvaart VOOR DINSDAG NEDERLAND I -NTS: 19.00 Nieuws. 19.01 Voor de kleu ters. 19.06 Week journaal voor gehoorge stoorden. 19.33 Engelse les. 20.00 Jour naal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Tel uit je winst, quiz. 21.20 Spreken met schrijvers. 21.50 Lurelei Cabaret. 22.20 Actueel Humanisme, een uitzending in sa menwerking met het Humanistisch Ver bond. NTS: 22.30-22.35 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.01 Let 's sing out: Canadese Hootenanny. NTS: 20.25 Geheime Brigade, TV-film. (3e af levering). NCRV: 21.15 Onder vier ogen, interview. 21.45 Tsjechisch pianotrio. 21.55 Actualiteiten. CVK-IKOR-RKK 22.10-22.35 De Kruisweg, filmische lijdensmeditatie. VOOR WOENSDAG 14 APRIL NEDERLAND I AVRO: 17.00-17.35. Voor de kinderen. NTS: 19.00 Nieuws. 19.01 Voor de kleu ters. 19.06 Teleac. KRO: 19.35 Van onze sportredacteur. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt: ac tualiteiten. 20.50 The Upper Room, docu mentaire film. 21.15 Blinden, deelnemers aan onze maatschappij, documentaire. 22.10 Vastenepiloog. NTS: 22.20 Journaal. TELEAC: 22.25-22.55 TV-academie. NEDERLAND II NTS. 20.00 Nieuws. AVRO: 20.01 Kinder garten, documentaire. 20.20-22.10 De hond van de generaal, TV-film. weg te slaan. Ze had echter nog nooit ge speeld, maar wel goed gezien hoe de an deren het deden. Ze waagde ook een kans en verliet die nacht vroeg in de morgen de speelzaal met een kapitaal van 15 mil joen francs. En hiermede deed ze haar intrede in de grote wereld. Omdat ze een mooie, intelligente, vrouw was, had ze da delijk vele aanbidders en ze had een groot talent deze hun geld afhandig te maken. En zodra deze mannen waren geruïneerd, ging ze bij hen weg. En vast staat, dat twee van haar minnaars zich van kant ge maakt hebben, waaronder graaf de Che- ley, die op een avond twee miljoen ver loor aan de speeltafel, toen hij probeerde om weer rijk te worden om zijn beminde niet te verliezen. CAROLINE OTERO was niet gemakke lijk en als haar minnaars te veeleisend werden of haar slecht behandelden ge droeg ze zich als een ongetemde tijgerin. Toen de oom van de tsaar van Rusland zich te veel vrijheden veroorloofde tegen over haar, beet de zigeunerin hem in zijn hand, zodat deze bloedde. En toen de man haar in een salon opsloot, sprong zij zon der een ogenblik te aarzelen uit het raam van de eerste etage en kwam in de sneeuw terecht, waarop ze zich bij een tempera tuur van 25 graden vorst in haar avond japon naar haar hotel begaf, waar ze daarna lange tijd met een longontsteking moest toeven. Ondanks dit incident was haar verblijf in Rusland toch een groot succes, want ze kwam terug naar Parijs met het paarlencollier van ex-keizerin Eugénie, het collier van de keizerin van Oostenrijk en met nog veel meer sieraden. Haar grote concurrenten in Parijs waren in die tijd Emilienne d'Alengon en Lilia- ne de Pougy. Emilienne was gewoon de grote gala's in Parijs te bezoeken behan gen met de kostbaarste sieraden. Om nu nog meer de aandacht te trekken, ver scheen Otero een avond ook in haar loge, maar gekleed in een eenvoudig zwarte ro be zonder één sieraad. Maar achter haar liep haar goedmoedige kamenierster, die op bevel van haar meesteres voor deze enkele avond behangen was met al de col liers, ringen en armbanden van haar mees teres. HET WONDERLIJKE WAS, dat deze vrouw ook iets presteerde als zangeres en toneelspeelster. Door haar naam kreeg ze altijd zeer hoog betaalde engagementen en van een tournee door Amerika keerde ze terug met een miljoen francs uit dien tijd. Keizer Willem de Tweede van Duitsland was zo onder haar indruk ge komen, dat hij haar portret had laten zet ten op zijn bureau van zijn paleis in Pots dam. Eduard de Zevende van Engeland ontmoette haar dikwijls tijdens zijn bezoe ken aan Parijs. De grote schrijver Ga briel d'Annunzio achtervolgde haar overal met kostbare boeketten rozen en Aristide Bruant gaf haar adviezen hoe haar geld te beleggen. Advertentie La belle Otero Maar de eerste wereldoorlog maakte een abrupt eind aan het rijk der „grande cocottes" en ook van dat van Caroline Ote ro. In 1922 besloot ze rustig van haar ka pitaal te gaan leven, want er waren geen rijke grootvorsten meer. Een engagement voor het Casino de Paris, haar door direc teur Varna aangeboden, weigerde ze. Haar kapitaal was meer dan 5 miljoen francs, afgezien van haar juwelen, haar bontman tels en haar kostbare schilderijen. Maar ze was bezeten door het spel en langza merhand smolten haar bezittingen als sneeuw voor de zon in de speelzalen weg. Steeds meer moest ze verkopen en steeds bescheidener werden haar behuizingen. En nu is dan eindelijk het eind geko men voor de laatste van deze grote prin sessen uit het rijk van de „Belle Epoque" en is een eind gekomen aan een categorie van charmante avontuurlijke vrouwen, vol stijl en charme, waarvoor in de tegen woordige wereld van wasmachines, en ca fetaria's en motels helaas geen plaats meer is. v. Doveren Fanny Hill. Het omstreden Engelse boek „Fanny Hill" kan van nu af vrij ver kocht worden in Denemarken. Zeven jaar geleden werd het boek in de Engelse versie verboden. De Deense Hoge Raad heeft met zes stemmen voor en een tegen de uitgevers vrijgesproken van een aan klacht wegens het in gevaar brengen van de openbare zeden. Elizabeth Taylor. Elizabeth Taylor en Ri chard Burton komen volgende week naar Nederland voor opnamen voor de film „The Spy who came in from the Cold", waarin Burton de mannelijke hoofdrol speelt. Andere medespelenden zijn Claire Bloom, Oscar Werner en Peter van Eyck. Bram Bogaart bekroond. De Vereniging van Belgische Kunstcritici heeft haar prijs voor het seizoen 1963-1964 toege kend aan de Nederlandse schilder Bram Bogaart die sinds enige jaren te Brussel woont. Bogaart werd gekozen uit de genen die tijdens het betrokken seizoen waren aangewezen als de beste expo santen van elke maand. Behalve Bogaart kwamen zo voor 1963-1964 Otta en Vic Gentils in aanmerking. Abraham Bogaart werd in 1921 te Delft geboren. Hij is auto-didact. Van 1951 tot 1961 heeft hij een atelier gehad in het befaamde oude pand in de Rue de Genteuille te Parijs, waaronder andere Appel, Corneille. Lotti van der Graag en Kees van Bohemen hebben gewerkt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 15