O'Neills „Rouw past Elektra" mm ZEGGEN DAT DAT IS WAAR w Het weekeinde r Meester van Varsseveld geïdentificeerd 7 DINSDAG 20 APRIL 1965 Zware opgave voor het Nieuw Rotterdams Toneel Betere salarissen voor de Vlaamse acteurs Joris Ivens gaat Rotterdam filmen Haarlemse jongens en meisjes speelden twee Engelse éénakters in West-Berlijn PANORAMA GEEN ONTZAG HEEFT VOOR HEILIGE HUISJES. DE MEESTE HEILIGE HUISJES HEBBEN EEN SCHIJN-GEVEL. DAAR MAG WEL EENS DOORHEEN WORDEN GEKEKEN. nabeschouwingen De radio geeft woensdag 7 elevisieprogramma J. Damshuizer Journalistenforum voor het laatst onder mr. Vrolijk J. H. Bartman HET BEROEMDE STUK „Rouw Past Elektra" van Eugène O'Neill, dat hem de Nobelprijs bezorgde, heeft ook in ons land al grote successen gekend o.a. door de Haagsche Comedie met in de hoofdrollen Fie Carelsen, Caro van Eyck en Paul Steenbergen, en door de fenomenale verfilming met Michael Redgrave en Raymond Massey. Zijn grote roem heeft het stuk te danken aan het feit dat O'Neill erin geslaagd is het Grieks-klassiek gegeven van de Elektra-mythe te vertalen in zo algemeen mogelijke hedendaagse verhoudingen. Hij heeft het verhaal daarbij niet alleen in de breedte uitgebouwd maar vooral ook in de diepte. noodli Wat voor de Grieken Fatum is, het door lot, ïe Goden als straf opgelegde wordt bij O'Neill verklaard als psychologische wetmatigheid. Bij de Griekse tragici is Elektra de bovenmenselijke wreekster van de ontucht harer moeder, O'Neill laat daarentegen zien dat ook zij wordt aangedreven door kleinere, al te menselijke gevoelens van afgunst jegens haar moeder en bijna schuldige ge bondenheid aan haar vader. IS DE MOGELIJKHEID tot zelfherken ning in O'Neills personages dus veel gro ter geworden, anderzijds stelt zijn stuk aan toehoorders en spelers toch ook zeld zaam zware eisen. Zowel de voorgeschie denis als de afloop van de gebeurtenissen zijn in dit stuk immers van nevenintriges voorzien waardoor de drie delen elk bijna uitgroeien tot zelfstandige drama's, die een enorme concentratie vereisen aan bei de zijden van het voetlicht. In dit opzicht nu leek de voorstelling die op de avond voor Pasen in de Rotterdamse schouwburg in première is gegaan, (nog) niet aan alle verwachtingen te beantwoorden. De regis seur, Richard Flink, had kennelijk geko zen voor het leggen van een zo sterk mo gelijke nadruk op de moderne interpreta tie van het klassieke gegeven; daardoor leek b.v. Coen Flinks Orestes-figuur (Orin Mannon) van de aanvang af al geestelijk gestoord. Nu zijn daar wel aanwijzingen voor in het stuk, maar mijns inziens was de tragiek van zijn personage dramatisch werkzamer geweest wanneer zijn vlagen van waanzin duidelijker een gevolg van zijn bij O'Neill indirecte moeder moord waren geweest. ENKELE ANDERE spelers trachtten in derdaad meer het parallellisme met de Griekse tragedie te beklemtonen, waardoor ook de eenheid in de voorstelling herhaal delijk bedreigd werd. Met name de titelrol van Elektra, hier Lavinia Mannon geheten, werd door Annet Nieuwenhuyzen met een vurige bezetenheid gespeeld, die de figuur Indrukwekkend van formaat maakte (een inderdaad grote en tot fraaie eenheid ge groeide spelprestatie) maar haar daardoor enigszins buiten het menselijke kader van de voorstelling plaatste. Doordat de nood zakelijke coupures niet altijd even geluk kig waren aangebracht en omdat de de cors van Johan Greter door hun gecompli ceerdheid tot veelvuldige scènewisselingen noopten, maakte de voorstelling een onno dig langgerekte en lichtelijk onsamenhan gende indruk. Toch groeiden een aantal episoden wel degelijk uit tot het formaat van dit fasci nerende stuk. Met name het laatste deel, wanneer de uiterlijke handeling eigenlijk tot stilstand is gekomen en O'Neill hier sterk onder invloed van zijn grote voor beeld Ibsen laat zien hoe het verleden weer opstaat in de afstammelingen vèn hen die gezondigd hebben, werd van een sobere grootsheid in de van wantrouwen vervulde dialogen tussen de twee enig overlevende hoofdrollen Orin en Lavinia, beiden hier uitnemend gespeeld door Coen Flink en Annet Nieuwenhuyzen. AAN RIE GILHUYS was de Klytem- naestra-rol van mevrouw Mannon toebe deeld, en zij faalde helaas ten enenmale. Noch de heroïsche grootheid in het kwaad van haar Griekse prototype noch de ver voerende hartstocht van haar moderne personage bleken binnen haar bereik te liggen en de rol verviel daardoor tot klein burgerlijke gemeenheid met de schrille klanken van volksvrouwengekijf. Richard Flink speelde zelf ingetogen maar overtui gend de Agamamnon-parallel, generaal Ezra Mannon. Leo de Hartogh was uitnemend op zijn plaats als de van wraakgevoelens vervul de, gepassioneerde kapitein Brant en een groot aantal kleine rollen werd redelijk vervuld waaronder genoemd moeten wor den een wat vreemd stijve Peter van Ed- mond Classen, een overtuigende oude tuin man van de als altijd verzorgd en natuur lijk acterende Sacco van der Made en een gloedvolle charmante Hazel van Win- nifred Bosboom. De voorstelling zal op en kele principiële feilen na, door het inspelen zeker nog veel kunnen winnen en dan, mede door de bijzondere kwaliteiten van de tekst, werkelijk imposant kunnen worden. Diepgaande naspeuringen hebben einde lijk geleid tot identificatie van de schep per van het beroemde beeld „De bedroef de Moeder Gods van Varsseveld". Geleer den in Nederland en Duitsland hebben al 35 laar getracht de naam vast te stellen van de maker van dit beeld, dat in de volkse devotie en in de Nederlandse kunst geschiedenis veelbetekenend is. De onbe kende kunstenaar werd in de litteratuur aangeduid als „De Meester van Varsse veld". Vastgesteld is nu, dat het beeld stamt uit het atelier van Meester Arnt, die tot 1484 in het Duitse Kalkar woonde en ver volgens tot zijn dood in 1492 in Zwolle heeft gewerkt. Dat hij de „Meester van Varsseveld" moet zijn, is het resultaat van een gedegen studie van de Landeskund- liche Arbeitskreis Kleef. Dit instituut heeft systematisch de kunstwerken in alle ker ken en verzamelingen in het Duitse grens gebied, alsmde in Limburg en Gelderland onderzocht, geïnventariseerd en gerang schikt. Uit de massa van archivarische do cumentatie kon de herkomst van het beeld in Varsseveld worden vastgesteld. Het ligt in het voornemen de gehele collectie van meester Arnt, bijgenaamd „De Varsse- veld-groep" enkele maanden te expose ren. De vijftig werkstukken zijn eerst te bezichtigen in het Limburgse dorp Grub- benvorst, daarna in het Nijmeegse Ge meentemuseum. Vlucht naar radio en t.v. BRUSSEL (ANP) De Belgische vice- minister van Culturele Zaken, R. van Els- lande, wil de „plankenvlucht" van Vlaam se acteurs en actrices naar de Belgische radio en televisie en naar Nederland In dijken. De salarissen bij de drie grote Vlaamse schouwburgen (Antwerpen, Brussel en Gent) zullen worden verhoogd; de B.R.T. mag gedurende één jaar geen acteurs meer aantrekken die verbonden zijn aan de schouwburgen en radio en tv mogen ook geen vooraanstaande acteurs meer aantrekken voor schooluitzendingen. De be slissing is genomen naar aanleiding van «en klacht van het Antwerpse gemeentebe stuur bij de Belgische Hoge Raad voor Ne derlandstalige Dramatische Kunst over het „opslorpingssysteem". Prijsvraag jeugdtoneel. De toneelgroep Arena schrijft een prijsvraag uit voor een toneelstuk voor de jeugd van 6 tot 12 jaar en/of 12 tot 16 jaar met als eerste prijs 2.000. Stukken voor de groep 6 tot 12 jaar dienen een speeltijd te hebben van ongeveer één uur en vijftien minu ten, voor de groep 12 tot 16 jaar onge veer één uur en vijfenveertig minuten De voorkeur gaat uit naar ensemble' stukken met een niet te groot aantal rol len. Inzendingen moeten geschieden vóór 1 november 1965, aan het kantoor van de toneelgroep Arena in Den Haag. Hans van den Bergh Coen Flink en Annet Nieuwenhuyzen in „Rouw past Elektra" van O'Neill. De gemeenteraad van Rotterdam heeft zich akkoord verklaard met het voorstel dat Joris Ivens een film over Rotterdam zal maken. De kosten hieraan verbonden zijn 121.600,- of zoals een lid van de raad uitrekende ƒ5800 per minuut. De film zal ongeveer 20 minuten duren. Ivens zal zijn film in volle vrijheid kunnen maken; hem wordt de volledige produktie van de film toevertrouwd. UIT ACHT WESTEUROPESE landen waren begin april de deelnemers naar de grote Congreshal in Berlijn gekomen, waar door de „Senator für Jugend und Sport" de toneelweek voor jonge amateurs werd geopend. Uit Berlijn zelf, uit Hamburg, uit Graz. (Oostenrijk) en uit het Zwitserse Einziedeln kwamen de Duits-sprekende spelers. De Fransen kwamen uit Aix-les-Bains, de Belgen uit Brussel, de Engelsen (van de British Drama League) uit Londen en de Neder landse ploeg van vijf meisjes en twee jongens reisde uit Haarlem naar dit inter nationale toneelgebeuren. Het „verst uytkomen" was voor de Zweden, die een jaar in een Volkshogeschool cursussen hadden gevolgd. Men kwam bij elkaar om toneel te spelen en te zien spelen. Om over de stukken te praten, critiek te oefenen. De Berlijnse organisatie liet niets te wensen over. DE EERSTE AVOND werd al een goe de éénakter door een groep oudleerlingen van het Französischen Gymnasiums Ber lin opgevoerd, daarna volgde tot laat in de nacht een algemene kennismaking op de dansvloer. De Berlijnse kranten schre ven de volgende dag over de Engelse Beatle-coiffure en het blonde haar van die Schwederinnen". Die kwamen welis waar uit Haarlem, maar zo nauw werd niet gekeken. De vriendschap werd vooral tussen de Engelse en Haarlemse groep gauw gesloten. De NATU, één van de twee grote overkoepelingsorganen van het Nederlandse amateur-toneel, had de uitnodiging gekregen uit Berlijn, een groep jongeren naar deze stad af te vaar digen, die representatief voor Nederland werd geacht. De keus was gevallen op Haarlem, waar de heer Th. Ruygrok aan een aantal middelbare scholen toneelle raar is. Deze had een tweetal Engelse éénakters uitgezocht, die na een paar opvoeringen in Haarlem door de groep in Berlijn zouden worden opgevoerd. De belangrijkste financiële steun gaf Berlijn, de helft van de reiskosten en het verblijf, maar ook het bureau Culturele Zaken van de gemeente Haarlem en de verschillende scholen gaven steun, zodat deze interscho- laire groep Nederland kon vertegenwoor digen zonder zelf de hoge kosten te dragen. WOENSDAG 7 april zouden ze spelen: Bien Moerkercken van der Me uien (19) van het Lorentzlyceum, Betty van Meurs (19) en Thea Timmerman (18) van de h.b.s. voor meisjes in de Tempeliersstraat, en Rob van der Wildt (17) ex leerling van het Mendelcollege samen in „Followers van H. Brighouse; Han Bertram (19) van de Rijkskweekschool, Maja hammers (18) van de h.b.s. voor meisjes en Miek Hout zager (17) van het Coomhertlyceum in „Where the Seas begin" van H. Parish. Dat spelen ging door, maar niet in het theater van de Congreshalle, want diezelf de middag vergaderde daar de Bondsdag, de twee éénakters werden opgevoerd in een juweeltje van een klein theater in de Akademie der Künste, en met heel veel succes. Vooral de Fransen waren bijzon der gul met hun lof (Seduits par les robes et les jeu nes fillts dedans) en er volgde prompt een uitnodiging aan de regisseur voor Aix in 1966, om daar met een stuk in het Frans te komen. DE LEIDING van Interdrama '65 koos de drie beste groepen uit om enkele frag menten voor de televisie te brengen, ZO' dat een paar Haarlemmers van de wei nige „vrije" ochtenden voor de Duitse ca mera's in het Engels speelden. Dezelfde dag zat een ander Haarlems meisje met een Oostenrijkse hoogleraar en een Ber lijnse senator over Interdrama voor de ra dio te praten. De Zweden heel goed in een Japans spel en vooral de Engelsen met James Bridie's „Tobias and the Angel", waren eveneens hoogtepunten. Een dieptepunt vormde het groepje Waalse amateurs, dat „Escurial" van Michel de Ghelderode bracht: een interessant stuk op een ijdele en typisch dilettantische manier gespeeld, terecht kregen ze het hard te verduren bij de discussies. De rest was vaak interes sant, de Fransen hadden in „Le Gardien, des Oiseaux" een prachtige hoofdrol, de pantomime in het Berlijnse „Aria da Ca po" was voortreffelijk. In ieder geval voor iedereen een prachtige confrontatie met allerlei soorten toneel. Daarnaast was nog een interessante beroepsvoor stelling van een Ionesco-achtig stuk van de Tsjechische schrijver Vaclav Havel „Het Tuinfeest" door acteurs van het Schiller theater. DE BEDOELING is, Interdrama '65 over drie jaar opnieuw in Berlijn te hou den, en in de twee tussenliggende jaren op kleinere schaal jongeren in enkele lan den uit te nodigen, zodat het internationa le karakter van Interdrama ook in die ja ren van betekenis blijft. Voor de Haarlem se groep en voor vele anderen) was Interdrama '65 in ieder geval een beleve nis, waar nog lang met enorm plezier aan zal worden teruggedacht. En tot hun eer moet worden gezegd dat ze er hard voor gewerkt hebben. Voor het amateurtoneel kan een derge lijke regelmatig terugkerende manifesta tie bovendien een enorme stimulans zijn. Het gemeentebestuur van Berlijn heeft duidelijk laten zien, dat het zich hiervan bewust is, terwijl ook pers, radio en t.v. meehielpen Interdrama '65 tot een succes te maken. Advertentie NASSAULAAN 51 - HAARLEM DE MIDDAGPROGRAMMA'S van de NTS en de omroepen vielen gedurende de paasdagen nogal mager uit en leken ge baseerd te zijn op de gedachte, dat vrij wel iedereen toch op of onderweg zou zijn. Een boeiende uitzending als die van het Duitse circus in Manila, die wij even geestdriftig als de ons omringende kinde ren zondagmiddag zagen, kon natuur lijk dat gevoel niet wegnemen; want het was vrijwel de enige goede uitschieter. Het pleitte echter voor een zekere volwassen heid van onze televisie, dat de avondpro gramma's, zonder dat er veel extra werk van werd gemaakt, een zeer goede ont spanningsmogelijkheid vormden gedurende dit paasfeest, dat onbegunstigd door het weer, een echt thuisfeest werd. Zo schoot uit de routine van het zater dagavondprogramma van de VARA een af levering van de rubriek „Anders dan An deren" als een fijn stuk t.v. naar boven; de man op wie dit programma gericht was, de eertijds zo populaire Rotterdamse zanger Albert de Booy, bleek een aardige, wijze, boeiende persoonlijkheid te zijn; in het zonnetje gezet door Mies Bouwman bij uitstek geschikt- voor deze taak de den hij en zijn vele vrienden ons verge ten, dat het eigenlijk een praatprogram- Bien Moerkercken van der Meulen als miss Baines en Thea Timmer mans als Susan in „Followers". V.-r-vv.; HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. Aansluitend ochtendgym nastiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Grammo- loonmuziek. 7.25 Van de voorpagina, praatje. 7.30 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.13 Lichte grammofoon muziek en reportages. 8.50 Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.00 Kookpraatje. 9.05 Stereo: Koorzang: Moderne gewijde liederen (opn.). 9.20 Stereo: Oude kamermuziek (opn.). 9.35 Wa terstanden. VPRO: 9.40 Eten en drinken, ge sprek over eten en drinken ln de Bijbel. VARA: 10.00 Romantische orkestwerken (gr.). 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Saxofoon kwartet van Parijs (opn.): amusementsmuziek. 12.00 Gevarieerde grammofoonmuziek. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Stereo: Orgelkwartet. 12.55 Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kalen der. 13.20 Stereo: Lichte instrumentaal sextet. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Omroeporkest en cellist (opn.): populair klassieke muziek. 14.50 Uitzending in samenwerking met de vrouwen bond van de Partij van de Arbeid. 15.00 Voor de jeugd. (16.00 Nieuws). 16.50 Voor de zieken. 17.20 Stereo: Tango-Rumba orkest en zangso list. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Grammofoonmuziek. 18.20 Uitzending van de Boeren Partij. Spreker: De heer E. J. Harmsen, Sekretaris van de Boeren Partij. 18.30 Radio Volks-Universltelt: Salzburg en Wenen: Brand punten van muziekkultuur, door Tom Hoogland. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Jazzmuziek. 19.30 Artistieke staalkaart. 20.00 Nieuws. 20.05 Dans- orkest en zangsolisten 20.35 Vocaal ensemble. 20.50 La Clemenza di Tito, opera van Mo (opn.). 22.30 Nieuws. 22.40 Franse chansons. 22.55 Tussen stilstand en beweging, lezing. 23.10 Harp, viool en zang: llcht-klassieke werkjes. 23.35 Lichte orkestmuziek (gr.). 23.55-24.00 Nws. Hilversum II 298 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Dagopening 7.10 Oude muziek (gr.). 7.30 Nieuws, aansluitend herhaling SOS- berichten. 7.40 Radiokrant. 7.55 Licht* grammo foonmuziek. 8.15 Gewijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws 8.40 Zingen in de morgen: praten en platen. 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Moderne muziek (gr.). 10.30 Leven met Pasen, studiodienst. 11.00 Geestelijke liederen. 1130 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Twaalfuurtje, cabaretprogramma. 12.05 Licht orkest en zangsoliste. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Variant: radio-snelbuffet. 13.30 Licht electronisch piano spel (gr.). 13.45 Licht instrumentaal trio. 14.00 Vocaal ensemble en licht instrumentaal kwartet (opn.). 14.30 Klassieke pianomuziek (gr.). 14.50 Klassieke orkestmuziek (gr.). 15.50 Bijbelvertel ling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.15 Jazzperspectief. 17.50 Overheidsvoorlichting: De politie nu. 18.00 Licht vocaal ensemble (gr.). 18.30 Het spektrum: nieuws uit de prot. christe lijke organisaties. 18.45 Nieuwe grammofoonpla ten. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radio krant. 19.30 Leger des Heils-kwartier (gr.). 19.45 Op de man af, praatje. 19.50 Stereo: Metropole orkest. 20.20 Concertgebouworkest (opn.): klas sieke muziek. In de pauze: plm. 20.40 De huis vrouw en haar gezondheid, lezing. 21.50 Sport ln 't kort. 22.00 Bijbelse zangen. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Oude gewijde mu ziek (gr.). 23.10 Evangelieverkondiging ln we reldperspectief, lezing. 23.25 Lichte grammo foonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammo foonmuziek. 12.15 Gevarieerde muziek. (12.25 Weerbericht). 12.50 Beursberichten en program maoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Grammofoonmuziek. 14.30 Ge varieerde muziek. 14.50 Liederen. 15.00 Nieuws. 15.03 Gevarieerde muziek. 15.15 Voor de kinde ren. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 En gelse les. 16.24 Orkestmuziek. 16.45 Schoolko- ren. 17.00 Nieuws en berichten. 17.15 Tophits. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18 30 Le- kenmoraal en -filosofie. 18.50 Sportkroniek. 18.54 Lichte muziek. 19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.40 Jazzmuziek. 20.00 Openbaar Kunstbezit. 20.15 Russische muziek. 21.00 Kamermuziek. 21.30 Folklore-festival. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazz muziek. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Feiten en oude muziek. 23.30 Lichte mu ziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelleden. VOOR DINSDAG NEDERLAND I. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer. 19.06 Weekjournaal voor gehoorgestoor den. 19.33 Engelse les. 20.00 Journaal. 20.20 Po litieke PartijP.v.d.A. 20.30 Film over de be roemde Amerikaanse zanger Ai Jonson. 22.00 De eerste wereldoorlog (The Great War), documen taire. Dl.6: Periode augustus - 31 december 1914 22.25-22.30 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws ln het kort. KRO: 20.01 pe bron van de Nijl. natuurfilm. 20.25 De Bill Dana Show. 20.50 Film '65: De plaats van de licha melijk gebrekkige mens in onze maatschappij. 21.25 Solistenconcert: Harp en piano. 21.40-22.05 Onze man ln Washington. CVK/IKOR: 22.10- 22.35 Opspraak: discussies. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I. NCRV: 17.00-17.40 Voor da jeugd. NTS: 19.00 Nieuws ln het kort. 19.01 Barend de Beer. 19.06 De kringloop van de zon (Circle of the sun), documentaire over de Bloed-Indlanen in Alber ta (Canada). VARA: 19.35 Top of Flop. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Liedjesprogramma. 21.15 Zo is het toeval lig ook nog eens een keer. 21.55 Universitijd(s) nood: Programma over de actuele problemen van het universitair onderwijs. NTS: 22.25-22.30 Journ. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV: 20.01 Wrede noodzaak (The cruel necessity), Engels TV-spel. 21.20 Litterair kijkschrift. 21.55-22.10 At tentie. ma was. Een opmerkelijk feit voor hen, die gewend zijn de ontwikkeling van de t.v. op de voet te volgen. Een zeer knap stuk werk van de Cana dese televisie werd op de avond van eer ste paasdag door de KRO op het scherm gebracht: het documentaire spel „Het Open Graf" van Charles Israel. Op zeer realistische wijze o.a. door een vaak bewust onvolmaakte cameratechniek suggereerden de regisseur en zijn even be kwame medewerkers ons de werkelijkheid van een zeer actuele documentaire repor tage rond de geheimzinnige verdwijning van het'lijk van Joshua Corbet, een paci fistische voorman, die schuldig verklaard aan de moord op een politieman, ter dood werd veroordeeld en opgehangen. De bijna sprekende gelijkenis echter, die dit spel vertoonde met het lijdensverhaal van Christus ging ons bepaald te ver. Wie Christus, diens leven en diens lijden in deze tijd wil plaatsen, moet hem toch ze ker zijn eigen, allesomvattende boodschap laten; en wie een goedwillende, geweldlo ze pacifist wil tekenen, mag daarvoor o.i. zeker niet Christus als model gebruiken. Mardel Amont was de grote troef van het paasprogramma, dat de AVRO gister avond uitzond. Voor de tweede keer in het „Theater Domino" herhaalde deze Franse zanger zichzelf in een hele reeks grollen, grappen, grimassen, buitelingen en bokke- sprongen. En wij konden niet aan het gevoel ontkomen, dat zijn gehele optreden, beginnend met een stukje eigen grammo- foonplaten-propaganda, afgestemd was op de provincie, of nog beter: op „les barbares du Nord", die het sinds Napoleons heen gaan nogal moeilijk hebben met het Frans. Hoe zeer Denise Maes en haar sappige Vlaams ook in dit programma betrokken was, hoe hartelijk ook het publiek onder wie enige Nederlandse t.v.-beroemdheden ook applaudisseerde, wij behielden het gevoel, gekeken en geluisterd te hebben naar een man, die misschien wel een pit tig of poëtisch chanson kan zingen, maar die deze avond geëxelleerd had als een doodgewone chansonnier, zo een voor d« bekende bruiloften en partijen. „U begrijpt dat een minister die met d« pers te maken heeft niet teveel in de dis cussie moet ingrijpen". Aldus een van de laatste snedige opmerkingen welke door mr. Maarten Vrolijk in zijn kwaliteit van voorzitter van het joumalistenforum „Bij nader inzien" (zondagavond, Hilversum 1) werden gemaakt. De benoeming van de oud-journalist Vrolijk, die z'n landelijke be kendheid zeker voor een niet gering deel aan zijn jarenlange voorzitterschap van deze veertiendaagse radio-debatingclub dankt, tot minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, gaf aan de ge- dachtenwisseling een pikant tintje, temeer nu deze geheel op de kabinetsformatie was gericht. Overigens had de voorzitter zich niet t« beklagen over gebrek aan vertrouwen in d« kwaliteit van de nieuwe regeringsploeg. De lof „sterrenkabinet" van de christelijk- historische heer Houwaart weerde hij iet wat verlegen af. Interessant was intussen de vraag of de. omzwaai naar links van de K.V.P. als een erkenning van een in 1963 gemaakte vergissing in de keuze van de partners bij de formatie van 1963 moest worden uitgelegd. Mevrouw Brautigam sprak niet ongeestig van „De spijtoptan ten van 1963". De heer Den Engelse, di« de heer Luyendijk als zeer onortho doxe liberale woordvoerder verving, vond dat de K.V.P. voor haar tweeslach tige houding een zeer hoge prijs moet be talen enbleek 't voorts eens met een onaf hankelijke keuze der ministers van hun staatssecretarissen. Algemeen vond men het gedoe met de portefeuille voor minister Bot „maar zielig" vooral „omdat het zo'n aardige brave man is". Iedereen, de voor zitter inbegrepen, toonde zich voorstander van afschaffing van de aanspreektitel „Ex cellentie". Dat kan de terugkeer van mr. Vrolijk naar zijn vak te zijner tijd slecht» vergemakkelijken. VROUWENKOOR Z.I.G.E.A. Het vrouwenkoor „Z.I.G.E.A.", onder leiding van mevrouw Olga Ongena, geeft zijn jaarlijkse concert op donderdag 29 april a.s„ in de tuinzaal van het Haarlem se Concertgebouw, 's avonds acht uur De begeleiding is in handen van mevrouw W. P. StrengerVan der Velden. Mede werking verlenen de heren Victor Bou- quenon (cello) en Alex van Amerongen (piano).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 7