Herzlich willkommen in Österreich OOSTENRIJKS De N.Ph.O.-Reethovencyclus Weense Opera verdient nog ten volle haar internationale faam De val van Jean Mejean, de koning der Parijse nachtcabarets Na twaalf jaar succes voor het Parijse zangeresje Barbara TV-uitzending van Engeland- Europese selectie Geen mededeling verbod voor de VPRO over „Ronduit" Bezige Bij in actie tegen imitatie van „Ik Jan Cremer" NEGEN MUZEN WOENSDAG 21 APRIL 1965 10 Ondanks vertrek van Von Karajan Kans op terugkeer van Von Karajan in 1968 De radio geeft donderdag T elevisieprogramma H. F. E. Visser overleden (Van onze radio- en t.v.-medewerkster) AMSTERDAM. Barbara is haar naam, ze is 34 jaren oud, Parisienne, heeft een kort geknipte jongenskop a la Zizi Jeanmaire, heeft een stem die wel wat heeft van die van Juliette Gréco, een bleke huid, nerveuze, onrustig bewegende armen en benen en vurige ogen, die je zelden aankijken. Barbara zit al 12 jaar in het vak maar begint pas de laatste tijd een grote bekendheid te krijgen met de door haarzelf geschreven en gezongen Franse chansons. TWAALF jaar ge leden begon zij haar carrière in „Le Che- val Blanc" in Brus sel, een plekje dat nu niet meer bestaat. Brussel was voor haar geen succes: ze kon met moeite haar kostje bij elkaar scharrelen en daar om keerde ze maar weer terug naar Pa rijs, waar ze met zingen en kleine baantjes net genoeg verdiende om het hoofd boven water te houden. Ze kwam terecht in „L'Ecluse", een klein cabaret ge huisvest in een pij- penlaatje aan de Ri ve Gauche van de Seine aan de Quai des Grands-Augustins. Daar werd ze ont dekt door George Brassens; hij hielp haar op dreef, be zorgde haar een pla tencontract en het resultaat van dat al was, dat ze in 1961 een Grand Prix du Disque veroverde- Tot die tijd nog zong ze uitsluitend chan sons van anderen, onder meer van Brassens. Daarna ging ze haar eigen chansons schrijven en ze kreeg prompt grote bekendheid. ..L'Ecluse" is haar langzamerhand te klein geworden: ze zingt nu avond na avond in „Le Bobino". Haar aandachtig gehoor bestaat uit studenten en tieners, die genoeg hebben van alle ge-yeah-yeah. Ze speelt zelf piano en zingt, begeleid door Pierre Nicola, de kritische bassist van George Brassens, over liefde en dood en over al die trieste en fijne zaken die het leven ons ongevraagd op het dak schuift. WAAROM ZE ZINGT? „Om mijn jeugd te vergeten," zegt ze. Over dat privéleven wil ze beslist niet verder praten. Heeft ze geen last van concurrentie van groepen als de Beatles en andere tienersterren? „Neen," vindt ze, „temidden van veel puin valt het goede werk des te beter op. Steeds meer jonge mensen gaan iets goeds waarderen omdat ze langzamerhand uitge hoord en uitgekeken raken op nietszeggend geblaat." Ze is bijzonder blij met haar succes. Jaren heeft ze er op moeten wachten. Nu laat ze zich het woord „vedette" met wel behagen aanleunen. Ze houdt van bekend heid, van het voldoende geld om handen hebben, van tournees maken. Voordat Barbara zelfs maar bekend in eigen land was, is ze al in Nederland ge weest: in 1958 heeft Nico Knapper, die in die tijd samen met zijn vrouw Jeanine op trad in Parijse clubs, o.a. in „l'Ecluse", Advertentie Gsterreich De grens... en omhoog gaat de slag boomvoor een onvergetelijke vakantie. In rijk Oostenrijk! Of U nu natuurlief heb ber bent.of kuituurminnaar,vertierzoeker of rustgenieter.Oostenrijk is het vakan tieoord naar Uw hart. En naar Uw porte monnee, want Uw gulden is er nog steeds heel wat waard! Kom ook naar Oostenrijk! maar win eerst alle inlichtingen In bij Uw reisbureau of bij het TOERISTENVERKEERSBUREAU Attentie: het nieuwe adres is Herengracht 437, Amsterdam. Telefoon: 62188. Volgende week woensdag wordt in Stoke (Eng.) een erewedstrijd gespeeld tussen •en Engels elftal en een Europese selectie ter gelegenheid van het afscheid van Mat thews. Deze wedstrijd wordt in zijn geheel op de TV uitgezonden door de AVRO. De uitzending begint om vijf voor half acht! Het Parijse zangeresje Barbara. Barbara naar Nederland gehaald. Op ver zoek van Joop Simons maakte hij een klein t.v.-programmaatje van zijn Parijse vrienden en Barbara was een van hen. „Een geweldige vrouw met een fantasti sche stem," zegt Jeanine. „We hebben grote bewondering voor haar en het is meer dan billijk, dat ze nu eens einde lijk de waardering krijgt waar zij recht op heeft." Van Barbara zijn op het ogen blik twee platen in de handel: een LP met zelf geschreven chansons; „Barbara chante Barbara" en een EP'tje met „Pierre" en „Je ne sais pas dire". De V.P.R.O. is geen verbod opgelegd om mededelingen te doen over de radiouitzen ding „Ronduit", waarin een oud-militair vertelde over op bevel van de Nederlandse legerleiding op Nieuw-Guinea begane wreedheden. Dit heeft minister De Jong (Defensie) meegedeeld op vragen van het Tweede Kamerlid Hoekstra (C.P.N.) Door bemiddeling van de rijksvoorlichtingsdienst heeft minister De Jong de beschikking ge kregen over een bandopname van de uit zending. Er is nog niet beslist of er een onderzoek wordt ingesteld, zo blijkt uit het antwoord. De 26-jarige Israëlische violist Yossef Zivoni. DE DRIE CONCERTEN van de Beethoven cyclus door het Noordhollands Philharmonisch Orkest hebben dit jaar plaats op de woensdagen 12, 19 en 26 mei. De concerten worden geleid door Henri Arends en wederom zijn voor deze serie enige belangrijke solisten ge- engageerd. IN HET EERSTE concert op 12 mei zal de beroemde pianist Rudolf Firkusny als solist optreden met het Vijfde Piano concert. Het programma vermeldt voorts de Ouverture Coriolan en de Vierde sym fonie. Rudolf Firkusny werd geboren te Napadjedla in Tsjechoslowakije. Op zes jarige leeftijd werd hij leerling van het Staatsconservatorium te Brno. Reeds toen hij 10 jaar oud was speelde hij met het Praags Philharmonisch Orkest pianocon certen van Mozart en Beethoven. Hij vol tooide zijn pianostudie bij Vilem Kurz en Artur Schnabel, terwijl hij compositieles sen ontving van de Tsjechische componis ten Leos Janaatsjek en Josef Suk. In 1940 vestigde hij zich in de Verenigde Staten, waar hij thans regelmatig met alle grote orkesten optreedt, evenals in Europa, waar hij ook een veelgevraagde gast is. HET TWEEDE CONCERT op 19 mei wordt geopend met de Ouverture Leonore III, waarna de 6e Symfonie wordt uitge voerd. Solist is de jonge Israëlische vio list Yossef Zivoni, die met veel succes reeds in verschillende landen is opgetre den en door muziekcritici o.a. „een jonge Paganini" werd genoemd. Yossef Zivoni zal het Vioolconcert uitvoeren. Yossef Zivoni werd in 1939 te Tel Aviv geboren en studeerde aan de Muziekaca demie van deze stad en later aan het Ko ninklijk Conservatorium te Brussel, waar hij zijn solistendiploma met onderschei ding behaalde. In 1960 won hij op het In ternationale Paganini-concours te Genua de tweede prijs, terwijl hij tijdens de In ternationale Muziekwedstrijd te München in 1961 eveneens een tweede prijs behaal de. In 1963 werd hij laureaat in het Con cours Reine Elisabeth te Brussel. Regel matig treedt Yossef Zivoni op in Jtalië, Duitsland en België. In ons land was hij het afgelopen seizoen solist bij het Noordelijk -{Filharmonisch Orkest en het Utrechts Stedelijk Orkest. Aan het concert op 26 mei wordt solis tische medewerking verleend door de be kende pianist Eduardo del Pueyo. Met de Ouverture König Stephan wordt het con cert geopend. Eduardo del Pueyo speelt vervolgens het Derde pianoconcert en met een uitvoering van de Vijfde symfo nie wordt het derde en laatste concert van de Beethovencyclus besloten. HÉÉMÜB msSsmsMiki. De Tsjechische pianist Rudolf Firkusny. WENEN. Een Duitse criticus heeft beweerd dat de Weense Opera na het vertrek van Von Karajan een provinciaal karakter heeft gekregen, maar volgens het algemene oordeel van de internationale critiek is deze mening onjuist. Ook de gewone repertoirevoorstellingen zijn nog altijd zo goed, dat de Opera van Wenen zijn internationale faam ook thans ten volle verdient en dus genoemd kan worden naast die van Milaan (Scala), Parijs, Londen, misschien Hamburg (maar dan toch met een vraagteken), de Metropolitan en het Teatro Colon in Buenos Aires. Het is natuurlijk te betreuren dat het fenomenale, maar uiterst zeldzame hoogtepunten die Von Karajan wist te bereiken, ontbreken, maar men mag niet over het hoofd zien dat Wenen wat de zangers betreft geen kwaliteitsverlies heeft geleden. Het heeft integendeel nieuwe krachten uit Tsjechoslowakije, Hongarije en Polen weten aan te werven. HET SPREEKT VANZELF dat ook de Weense Opera van de traditionele sub stantie leeft even goed als de andere internationale ensembles in de gehele we reld. Op het repertoire staan overal de werken van Mozart, Pucchini, Verdi, Ri chard Strauss, Wagner (die. echter ietwat uit de mode raakt) Tsaikofsky enz. Alleen is Wenen minder vooruitstrevend in de op voering van hyper-moderne werken, ook al behoren uiteraard de opera's van Schönberg, Alban Berg, Strawinsky, De bussy, Sjostakowitsj, om maar enkele te noemen, tot het vaste repertoire. Wanneer men het normale programma van twee weken in de Weense Opera bestudeert, be merkt men dat dit niet verschilt van dat in de Metropolitan: „La Bohème", „Rigo- letto", twee werken van Mozart: „Don Gio vanni" en „Entführung"alsmede 2 bal letten: Zwanenmeeren „Doornroos je" beide van Tsjaikofsky. De week daar op volgden: „Katerina Ismailowa" van Sjostakowitsj, „Ariadne" en „Daphne" van R. Strauss, „Tosca", „Don Carlos" en „Meistersinger"Elke voorstelling was uit verkocht. Dat zegt wel iets, want het pu bliek is zeer kritisch en de beoordeling in de dagbladen bijna op het vinnige af, wan neer er iets te kritiseren valt. DE GENOEMDE voorstellingen stonden dan ook stuk voor stuk op zeer hoog ni veau, wat gedeeltelijk is tpe te schrijven aan de Italiaanse zangers die Von Kara jan had weten te winnen en die de Ween se Opera trouw zijn gebleven: Gedda, Tad- dei, Basianini, Cava en de unieke Graziel- la Sciutti, met daarnaast Hilde Güden, Il se Rothenberger, Lisa della Caca alsmede de heren Kmentt, Waechter, Kunz enzo voorts. De nieuwe directie heeft het team werk en de ensemble-geest weer weten te bevorderen die onder Von Karajan schro melijk hadden geleden. Hij dacht prac- tisch alleen aan de solisten, die echter spoedig weer vertrokken, waarna de ope ra weer aan zichzelf was overgelaten. Kort geleden beleefde men het volgende: Rero Grist die als Susanna in „Figaro's Hochzeit" zou optreden, was plotseling ziek geworden en ook Walther Berry, de ver tolker van de titelrol, had het laten af weten. Toch ging de voorstelling door, want voor Grist sprong niemand minder in dan Graziella Sciutti en voor Berry de eigenlijk veel betere Erich Kunz. In deze geïmproviseerde tweede bezetting beant woordde de uitvoering aan de hoogste eisen. Zij geleek op één grote, zwevende en meeslepende cantilene, waardoor de toe hoorders telkens zo waren aangegrepen dat het ene applaus op het andere volgde. MEN KAN NU DE vraag stellen of dit uitstekende doorsnee-repertoire ook enkele hoogtepunten vertoont, zoals onder Von Karajan. Met „The Rake's Progress" van Strawinsky werd laatst stellig een bijzon dere prestatie geleverd. Zeker, de onver getelijke en bijna onvergelijkelijke vertol king door Von Karajan van „Pelléas et Mé- lisande" stond wellicht een paar graden hoger in kwaliteit, maar opmerkelijk was vooral de regie en de mise-en-scène van de jonge Otto Schenk met zijn bijna ge niale invallen. De dirigent, Danon, kon be ter zijn en Von Karajan zou de atmos feer plastischer hebben opgeroepen, maar aan de kostuums, de decors en de muzi kaliteit van het orkest zou hij weinig ver beterd kunnen hebben. Een tweede hoog tepunt vormde „Zwanenmeer", waarin Noerejev optrad, die men de grootste dan ser na Nyinksy noemt en die zich als een soort Cassius Clay gedraagt. Zijn haardos is nog langer dan die van de Beatles en hij treedt nog zelfbewuster op, maar zijn kunst is dan ook zonder weerga, rijper, gewaagder en grootser geworden. Adem loos heeft men het duo bewonderd, dat werd gevormd door Noerejev en de pri ma ballerina van het Royal Ballet of Lon don, Berisova. Noerejev is echter niet al leen een fenomenaal danser, maar hij heeft ook ideeën, getuige de nieuwe cho reografie die hij zelf heeft ontworpen. En dit succes was voor een deel ook te dan ken aan een vriend van Noerejev, de ge boren Hongaar Von Milloss, die nu als vast choreograaf aan de Weense Opera is ver bonden. Al is Wenen dus zijn vertrek wel te boven gekomen, toch heeft men Von Ka rajan niet vergeten en zelfs de minister van O. K. en W., die zijn ontslagaanvraag aanvaardde, overweegt de mogelijkheid hem terug te laten komen. Op de eis van de grote dirigent om de huidige directeur Hilbert te ontslaan, wil de minister niet in gaan, maar wel heeft hij diens contract (dat geldig is tot 1968) niet verlengd. Men vermoedt dat Hilbert's opvolger de tegen woordige directeur van de Volksoper zal zijn, een zeer artistiek voelende, accurate en beweeglijke man, die bovendien op goede voet met Von Karajan schijnt te staan. De mogelijkheid dat de „maestro" over een paar jaren toch naar Wenen te rugkeert, is dus niet uitgesloten. UlT AMUSEMENTSBEDRIJF van Parijs is een harde wereld; niet alleen voor de artiesten. Ik bedoel nu vooral de ondernemers en in dit geval in het bijzonder de „music-hall"- en nachtcabaretondememers. Dat is een clan die dagelijks met tonnen moet goochelen, mensen die elkaar bijna dood concurreren, maar het merkwaardige is dit: als een van hen zo diep in de put zit, dat hij er niet meer uit kan komen, dan steken de anderen de koppen bij elkaar en zij, die de laatste tijd wel geluk hebben gehad in hun exploitaties helpen hun collega er weer uit. Daar zijn vele voorbeelden van, maar die te verhalen is voor niet- vakmensen niet interessant. Als men echter van „buiten" komt en als een vreemde eend in de bijt in Parijs arriveert en in dit vak iets wil bereiken, dan wordt het moeilijker. Want dan heeft men dadelijk een zwerm vijanden, die niets zullen nalaten om een nieuweling kapot te krijgen. Zulk een man was Jean Mejean, die herinneringen opwekt aan onze Carel Briels, wat zijn uiterlijk betreft. JEAN MEJEAN, die als Jean Damé in 1930 in Lyon werd geboren, was al vroeg een bekende figuur in het nachtleven van Lyon. Hij was brutaal, kon wat zingen en was goed van de tongriem gesneden. Zo doende trad hij in de nachtcabarets te Lyon op als „animateur", zanger en imi tator. Hij kon kostelijke zeer gekruide ver haaltjes vertellen en imiteerde op verdien stelijke wijze Bourvil. Met dit werk, waar mee hij goed zijn kost verdiende, had hij eigenlijk tevreden moeten zijn. Toen kwam zijn diensttijd en ook als „poilu" wist hij in de legerkampen zijn kameraden te ver maken. Toen hij weer in de burgermaat schappij was teruggekeerd, werd hij door het magnetische Parijs aangetrokken en hij werd een bekende figuur op Pigalle, waar hij al gauw optrad in de nachtcaba rets. Hij was zeer ambitieus, maar ver der was hij geen figuur, die veel voor zich zelf nodig had. Hij reed op de fiets door Parijs en in de artiestencafé's in het ietwat louche Pigalle was zijn slogan: „Of ik breng het tot niets, of ik word koning van het Parijse nachtleven". En om dit te bereiken, ging hij op tournee om geld te verdienen. Hij werkte in Dakar in het beste nachtcabaret, „Pigalle". Maar hij kon meer geld verdienen als „maitre d'hotel" en als „gérant" want als zodanig was er nog wel eens iets te „versieren" in deze Zuidelijke stad, waar de onderwereld dikwijls nauw verweven is met het nacht leven. Hij exploiteerde er tevens een taxi bedrijf, wat zeer winstgevend was, ook al bezat hij maar twee taxi's. TOEN HIJ GENOEG GELD bijeenge schraapt had, keerde hij in 1951 naar Pa rijs terug en kocht een bar „Le Captain- Bar" in de Rue des Acacias. En van dit ogenblik ging zijn ster snel stijgen. Bin nen korte tijd was hij eigenaar van het bekende cabaret „Chez Plumeau" op de Place de Tertre, dat een goede reputatie had en nog heeft. Snel volgde „Chez ma cousine", waar de beste artiesten optra den, onder wie Catherine Sauvage, Mou- loudji en anderen. Hij had veel geld no dig om deze etablissementen te kopen en te exploiteren, maar dit soort mensen vindt gemakkelijker miljoenen dan 'n een voudig hard werker duizend gulden. Hij wist een bejaarde grootindustrieel te over reden hem geld te geven, want hij maakte een zeer serieuze en fatsoenlijke indruk en leefde zelf zeer sober. Zijn vakantie bracht hij door in een klein familiepen sion, waar toevalligerwijs ook de indu strieel verbleef. Mejean toefde er met zijn vrouw err twee kinderen en ging zondags braaf naar de kerk. En dit was de goede achtergrond, om van Monsieur Gros Lambert geld te krijgen. En toen hij dit eenmaal had, kocht hij maar raak en wel „La cave Vieux Colombier," „Théatre l'A.B.C.", het cabaret „Le Zèbre a carreau", waar on dermeer „Les Frères Jacques" optraden en „La tête de l'Art", het beste Cabaret van Parijs, waar Juliette Gréco, Amont Jacques Brei en alle andere grote vedet tes optraden en waar het dan ook elke nacht vol was en waar men voor een fles champagne 100 moest betalen en (als men er ging souperen) minstens 300 kwijt was. HET WAS HIER, dat ik met Jean Me jean, die een beetje op Al Capone is gaan lijken, een uur heb zitten praten over het vak onder het genot van een paar glaasjes champagne. Inderdaad ging deze zaak uit stekend, ook al had hij te grote kosten. Hij vertelde me van zijn verdere plannen, want hij wilde eigenlijk het gehele Parij se nachtleven onder controle hebben, waardoor hij zijn geëngageerde artiesten op meerdere plaatsen per nacht kon laten optreden, wat zijn kosten natuurlijk lager maakte. Maar hij had steeds meer geld nodig! HIJ IS EEN hartstochtelijke speler ge worden. Op den duur verloor hij kapitalen en werd hem de toegang tot de speel zalen ontzegd in Frankrijk. Hij werd toen een geziene gast in Monte Carlo. Zijn schuldenlast werd groter en hij ging al lerlei manipulaties doen op financieel ge- HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dag opening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte gram mofoonmuziek. 8.50 Ochtendgymnastiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Modern strijkkwartet (gr.) 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Klassie ke grammofoonmuziek. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Huishoudelijke zaken, praatje. 11.15 Viool en pia no: oude en moderne muziek (opn.) 11.45 Voor dracht. 12.00 Lichte orkestmuziek en zangsoliste (opn.) 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Zelfstandig en blijven, praatje. 12.40 Licht ensemble en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.10 Mededelingen, eventueel actueel of gram mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Dans- orkest en zangsolisten. 14.00 Marathon, Japans klankbeeld (herhaling van 22 oktober 1964). 15.05 Licht ensemble en zangsolist (opn.) 15.35 Om roeporkest en zangsolist (opn.) moderne muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Van vier tot vijf, een ra dioprogramma in een notedop. 17.00 Minjon. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Uit zending van de Anti Revolutionaire Partij. Spre ker: Mr. W. R. van der Sluis, Sekretaris van de Anti-Revolutionaire Partij. 18.30 Lichte orkest muziek en zangsoliste. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Sportparade. 19.30 Nederlands Koperorkest (opn.). 20.00 Nieuws. 20.05 Radio Filharmonisch orkest en zangsoliste: moderne muziek. 21.00 Stereo: The funny girl, musical (gr.) 21.50 De Gezusters Kunst, programma van Grote en Klei ne K. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Ac tualiteiten. 23.05 Nieuwe grammofoonplaten. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Het levende Woord, meditatie. 7.05 Ouverture: reportages en commentaren, wegen informatie en lichte grammofoonmuziek (7.30- 7.40 Nieuws, plm 8.00 Overweging) 8.30 Nieuws. 8.40 Voor de huisvrouw. 9.40 Chansons de France (opn.) 9.55 Klassieke >en moderne grammofoon muziek. 11.00 Voor de zieken. VPRyO: 11.45 Lich te grammofoonmuziek. 12.10 Leven op het land, gesprek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Deze week, berichten en lezing. 13.00 Klassieke en moderne grammo foonmuziek. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Lichte grammofoonmuziek. 14.30 Klassieke or kestmuziek (gr). 15.30 Alt, viool en clavecimbel oude muziek. 16.00 Leven met Pasen, studiodienst. 16.30 Lichte grammofoonmuziek. 17.00 Geen wie rook voor de keizer, hoorspel. 17.30 Kinderkoor ..gr.) 17.45 Lichte grammofoonmuziek. 17.55 't Clubhuis, sportrubriek. 18.10 Meisjeskoor en licht instrumentaal sextet. 18.30 Sociaal perspectief, praatje. 18.40 Licht instrumentaal kwartet met accordeon. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Koorzang (gr.): geestelijke lie deren. 19.45 Op de man af. praatje. 19.50 Lichte grammofoonmuziek. 20.10 Zuidamerikaanse mu ziek (gr.) 20.35 Samen uit Samen thuis, ge varieerd programma. 22.00 Kerkorgelconcert (gr.) 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Juist terug, impressies van een recensentenbij eenkomst te Amsterdam. 23.00 Platennieuws. 23.30 Vers in het gehoor, literair programma. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Gevarieerde muziek (12.25 Weerbericht). 12.50 Beursberichten en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Amusementsmuziek. 15 00 Nieuws. 15.03 Opera fragmenten. 15.35 Pianorecital. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Franse les. 16.25 Lie deren. 16.50 Liederen. 17.00 Nieuws en berichten. 17.15 Grammofoonmuziek. 17.30 Zangen en dan sen in Vlaamse gewesten. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Moderne muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en radiokro niek. 16.40 Orkestmuziek. 19.50 Vrije politieke Tribune. 20.00 Werken van Spaanse componisten (In de pauze Boekbespreking) 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Jazz en poëzie. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Opera- en Bel Can toconcert. 23.55 Nieuws. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I. NCRV: 17.00-17.40 Voor de Jeugd. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer. 19.06 De kringloop van de zon (Circle ot the sun), documentaire over de Bloed-Indlanen In Alber ta (Canada). VARA: 19.35 Top of Flop. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Liedjesprogramma. 21.15 Zo is het toeval lig ook nóg eens een keer. 21.55 Universitijd(s) nood: Programma over de actuele problemen van het universitair onderwijs. NTS: 22.25-22.30 Journ. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV: 20.01 Wrede noodzaak (The cruel necessity), Engels TV-spel. 21.20 Litterair kijkschrift. 21.55-22.10 At tentie. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I VPRO: 15.00-15.35 Voor de vrouw. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer. 19.06 De Verrekijker, internationaal jeugdjour naal, 19.15 Van Gewest tot Gewest, regionaal journaal. 19.35 The Lucy Show. 20.00 Journaal. VPRO: 20.20 De actie Bernadotte: filmverslag van de bevrijding van een groot aantal gevan genen uit Duitse concentratiekampen. 20.45 An dorra, toneelstuk. 22.20 Klassieke kamermuziek. NTS: 22.40-22.45 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01 Liedlesprogramma voor de tieners. 20.15 De schone heks. TV-feuill. 20.40 Hoofdstuk III, ge varieerd programma. 21.30-22,10 Maandeditle Te- levizier: België-Belglque: Over kloven en brug gen tussen de twee volken van ons buurland. bied, die hem het vertrouwen van zijn geldschieters deed verliezen. En in okto ber zag hij er geen gat meer in, liet zijn gezin in de steek en liet de zaken over aan een van zijn grootste geldschieters Pierre Guérin, een schatrijk fatsoenlijk man, die nu de zaken in zover hij ze niet verkocht heeft met veel succes voortzet, maar die, evenals andere geld schieters miljoenen francs van Mejean heeft te vorderen. Hij vluchtte met een grote som geld en zijn vriendin naar Canada. Ook daar wist hij weer vertrouwen te wekken met ontelbare courantenknipsels uit zijn tijd in Parijs. Ook daar is hij weer een grote figuur in het nachtleven geworden en in Montreal exploiteert hij weer een paar zaken. Maar in Frankrijk hebben een paar schuldeisers een aanklacht wegens oplich terij ingediend en de sommen die hij ver duisterd heeft lopen tot een bedrag van 600 miljoen oude francs. De justitie staat nog machteloos, want er is geen uitleve ringsverdrag tussen Frankrijk en Canada voor dergelijke delicten, maar de juris ten zoeken toch een weg om deze te ver krijgen. Mejean zelf trekt zich van het gehele geval niet veel aan. Hij geeft toe, dat hij stommiteiten heeft uitgehaald, maar zegt dat deze op het persoonlijke vlak lig gen en dat deze door hem zijn begaan door zijn speelschulden. Hij lacht over het ge hele geval en zegt: Asl ik er weer boven op ben, betaal ik alles terug, maar ze moeten me in Frankrijk de tijd laten de miljoenen terug te verdienen. Maar in Pa rijs heeft men daar weinig vertrouwen meer in en de politie heeft een arrestatie bevel tegen hem uitgevaardigd. Of hij door de mazen van het gerecht zal heenslip pen? Dat zal de toekomst leren. J. v. Doveren (Van onze correspondent) AMSTERDAM De Amsterdamse uit geverij De Bezige Bij, die van het sue- cesboek „Ik Jan Cremer" 200.000 exem plaren heeft verkocht en over een maand met een vervolg wil uitkomen, heeft de oorlog verklaard aan de Antwerpse uitge ver van sex-lectuur Walter Soethoudt. De Antwerpenaar heeft namelijk een boek „Hij Jan Cremer" uitgegeven, dat uiter lijk veel overeenkomst vertoont met Jans onverbiddelijke bestseller. De Bezige Bij heeft via zijn rechtskun dig adviseur, mr. T. R. Bremer, de heer Soethoudt gesommeerd diens uitgave van „Hij Jan Cremer" te staken, op grond van het feit dat het boek verwarring wekt en de verkoop van „Ik Jan Cremer" na delig kan beïnvloeden. Het Belgische boek draagt de naam van Denis Arnolds, dat vermoedelijk een pseu doniem is waarachter zich een Nederland se schrijver of schrijfster verbergt. Het is geschreven volgens dezelfde formule die „Ik Jan Cremer" tot zo'n succes maakte. Het voorblad laat een meisje op een scoo ter zien. De letters op de omslag zijn van hetzelfde type als die van „Ik Jan Cre mer". De ondertitel „een onverbeterlijke bestseller" is kennelijk geïnspireerd door het opschrift „een onverbiddelijke bestsel ler" op de Nederlandse uitgave. Oud-conservator van het Museum voor Aziatische Kunst In het Lutherse Diaconessenhuis te Am sterdam is op 74-jarige leeftijd overleden de heer H. F. E. Visser, tot 1955 conserva tor van het Museum van Aziatische Kunst in de hoofdstad. De heer Visser behoorde tot de belang rijkste pioniers op dit gebied in Neder land. Door talrijke publikaties en het or ganiseren van vele tentoonstellingen heeft hij bij velen de belangstelling voor Aziati sche kunst weten te wekken. De overlede ne was officier in de orde van Oranje Nas sau. In 1918 richtte hij tezamen met onder meer mr. H. K. Westendorp en de heer W. van der Mandele de „Vereniging van Vrienden der Aziatische Kunst" op. De heer Visser organiseerde na een studie reis door de landen van Oost-Azië de eer ste grote tentoonstellingen van Indische kunst (in 1922 te Den Haag) en van Chi nese kunst (in 1925 te Amsterdam). In 1932 werd de verzameling van „Vereniging van Vrienden der Aziatische Kunst" in het Ste delijk Museum te Amsterdam als „Museum van Aziatische Kunst"- voor het publiek opengesteld. Het is thans ondergebracht in het Rijksmuseum. Bolsjoi-dirigent. De 33-jarige Gennady Rozhdestvensky is benoemd tot hoofd dirigent van het Moskouse Bolsjoi Thea ter. Volgens Tass is hij de jongste man die ooit op deze post werd benoemd. Rozhdestvensky neemt de plaats in van Jevgeny Swetlanov, die is benoemd tot directeur van het Staatssymfonie-orkest van de Sovjet-Unie. Goed taalgebruik. Staatssecretaris Gros heide van Onderwijs en Wetenschappen heeft in Den Haag de Commissie bevor dering goed taalgebruik geïnstalleerd. Deltawerken. De demissionaire staatssecre taris voor de kunsten, drs. L. J. M. van de Laar, heeft aan de schilders J. Diede ren en C. Westerik en aan de grafici B. Ibelaar, R. Otte en A. de Vries opdracht verleend tot het uitbeelden van een of meer aspecten van de Deltawerken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 10