Op 1 1 mei eindigt eerste fase van
Sandbergs pionierswerk in Israel
t
1
V
1
Vijf jaar Radio Veronica
VAN DUIVENBODEN N.V.
PRESENTEERT
VOOR U
OPOE
PERMANENTE
MEUBELSHOW
PERMANENTE
MEUBELSHOW
Opening
Israëlisch
Museum
Van Duivenboden N.V.
Renée Sintenis overleden
Fans Rademakers gaat
nieuwe film maken
MUSTERRING
MUSTERRING INTERNATIONAAL
VRIJDAG 23 APRIL 1965
17
Indrukwekkende geschenken
kettner duwaer
W nabeschouwingen
„Andorra"
Sonneveld naar Minerva
J. Damshuizer
Oompje BuilVerwey: „Je hoeft niet
gek te zijn, maar 't hèlpt wel
De radio geeft zaterdag
T elevisieprogramma
Regeringsverklaring zal
worden uitgezonden
international
Ged. Oude Gracht 108 -110
Kruisstraat 22
JERUZALEM. - „Architectonisch en technisch behoort
dit museum tot de beste ter wereld", zegt jhr. W. J. H. B.
Sandberg, oud-directeur van het Stedelijk Museum in Am
sterdam. Hij bedoelt het Israëlisch Museum in Jeruzalem,
dat 11 mei wordt geopend en van welks dagelijks bestuur
hij voorzitter is. Die functie, die vrijwel neerkomt op die van
artistiek adviseur om niet te zeggen artistiek directeur
bekleedt hij sinds maart van het vorige jaar. „Ik had me
heilig voorgenomen om na 1 januari 1963 geen enkele job
meer te accepteren, maar ik ben gezwicht voor de aandrang
van het museumbestuur om voorlopig twee jaar in Israel te
komen werken". Dat „voorlopig" is een ietwat rekbaar be
grip en het zou dan ook niemand inclusief de heer Sand-
Het Israëlische mu
seum dat ongeveer
negentien miljoen
gulden heeft gekost
en ontworpen is door
prof. A. Mansvelt uit
Haifa en mevr. De-
bora Gad uit Tel-
Aviv bestaat uit
vier delen: het in
1906 gestichte Joods
nationale museum
Bezalel, een oudheid
kundige sector (met
de archeologische af
deling van het Israë
lische departement
van Opvoeding en
Cultuur als kern), de
„Schrijn van het
Boek" en een beel-
lenpark. Het beelden
park zou men een
openluchtmuseum
voor sculptuur kun
nen noemen. Het
draagt de naam van
Billy Rose, een Ame
rikaans-Joodse show-
business-magnaat, die
»r niet alleen zijn
lostbare privé-collec-
:ie voor afstond, maar
ook de tuinaanleg
voor zijn rekening
nam. Die tuinaanleg
werd ontworpen door
de Amerikaans-Ja
panse tuinarchitect en
beeldhouwer Isamo
Nogkoetsji, die ook
de „landscaping" voor
het Unesco-gebouw in Parijs verzorgde.
De „Billy Rose Art Garden" bevat een
sculptuur-verzameling, waarvan de waar
de in de miljoenen loopt. Rodin, Richier,
Jacques Lipchitz, Sir Jacob Epstein, Han
nah Orloff om maar enkelen te noemen
zijn er vertegenwoordigd door een of
meer specimina van hun werk. „Ik kan
het beter Israel cadeau doen dan mijn
zuster Polly", moet Billy Rose gezegd
hebben, toen hij zijn beslissing had ge
nomen. „Dan kan tenminste de hele wereld
ervan genieten".
DE „SCHRIJN VAN HET BOEK" is
architectonisch het vreemdsoortigste ge
bouw, dat men zich maar kan voorstel
len. Grotendeels ondergronds en met een
wit-glazuren koepel, die aan de Maginot-
linie uit de Tweede Wereldoorlog herin
nert, herbergt het zeven van de beroem
de Dode Zee-rollen en verder originele
brieven uit de periode van Bar-Kochba
(de leider van de joodse opstand tegen
Hadrianus) en rollen, die gevonden wer
den in Massada, de joodse burcht ten wes
ten van de Dode Zee, waarvan de gehele
bezetting in het jaar 73 zelfmoord pleegde
om niet levend in handen van de Romei
nen te vallen. „Pièce de resistance" is de
rol van Jesaja, die een lengte heeft van
zeven meter en in het midden van het
gebouw, recht onder de koepel, om een
bronzen cylinder is gewonden. Het bouw
werk, dat een machtige indruk maakt, al
kan men het niet mooi noemen, werd or.t
worpen door de Amerikaanse architecten
Frederick J. Kiesler en Armand P. Bar-
tos.
HET ARCHEOLOGISCH MUSEUM geeft
een voortreffelijk beeld van de vele cultu
ren, die Palestina in de loop van de veel
bewogen historie hebben beïnvloed. De
collecties zijn even representatief als in
structief. Iets heel bijzonders is de ver
zameling Perzische kunst, die een periode
van meer dan vierduizend jaar vertegen
woordigt.
Bezalel ontleende tot zijn opneming in
het Israëlische Museum zijn betekenis in
hoofdzaak aan zijn fraaie collecties Joodse
volks- en religieuze kunst. De ongeveer
tweeduizend schilderijen, die in het oude,
romantische gebouw met zijn kantelen
waren ondergebracht, hebben weinig meer
dan sentimentele waarde. „Met kunst heb
ben ze eigenlijk niets uit te staan," zei
Sandberg. „Hoogstens één percent is voor
een museum, dat zichzelf respecteert,
bruikbaar." Maar toen de plannen voor
het nieuwe museum zich begonnen te con-
zolideren en de kunstwereld daarvan op
de hoogte werd gebracht, trad een wen
ding in. Er werden veel waardevolle
■chenkingen ontvangen, vooral dank zij de
buitenlandse reizen die de heer Sandberg
ondernam, en als het museumcomplex in
gebruik wordt genomen zal men in Be
zalel menig meesterwerk zowel van oude
als van moderne kunst kunnen zien. uit
het oeuvre van Rembrandt, Degas, Cha
gall, Matisse, Utrillo, Renoir, Monet, Pi
casso en vele anderen
BEZALEL BEZIT AAN grafische kunst
ongeveer 35.000 tekeningen en prenten.
Vooral de zeventiendeeeuwse Hollandse
School is goed vertegenwoordigd. Maar de
grootste pronkstukken vormen de oude
Hebreeuwse manuscripten, waarvan ik hier
in het bijzonder noem het zogenaamde
Jhr. Sandberg bekijkt een interessant
object van pre-Columbiaanse kunst
in 't Israëlisch Museum in Jeruzalem.
Rothschild-manuscript, een weelderig ge
ïllustreerd werk, dat waarschijnlijk in 1475
in Ferrara tot stand kwam. Van de jongste
aanwinsten van Bezalel moeten nog wor
den vermeld een in zijn geheel naar Israel
overgebracht interieur van een Italiaanse
synagoge uit het jaar 1700 en rijk bewerkte
deurpanelen van de beroemde Maimos
synagoge in Cairo, waarmee Nasser, naar
mag worden aangenomen tegen wil en
dank, Israel heeft verrijkt. Hoe deze pa-
berg zelf verwonderen, als hij ook na afloop van die
termijn nog in Jeruzalem zou blijven. Want het werk hier
trekt hem aan. Niet alleen om de steun, die hij van het voor
uitstrevende en enthousiaste directorium ontvangt, maar ook,
omdat pionieren hem ligt. „We willen er een kunstcentrum
van internationale betekenis van maken'zegt hij geest
driftig. „We willen de strijd aanbinden tegen de drempel
vrees, die ook bij de Israeli's voor musea bestaat. En ik ge
loof zeker, dat we zullen slagen. Kijk eens naar de liefde voor
toneel en muziek hier. Datzelfde enthousiasme moeten we
voor beeldende kunst zien op te wekken. Tot op zekere
hoogte bestaat het trouwens al".
nelen hier zijn gekomen wordt geheim ge
houden. Maar een feit is, dat zij tien jaar
geleden nog in Cairo waren.
HET ISRAËLISCHE museum wordt ge
opend met een grote expositie „De Bijbel
in de Kunst", waarvoor ongeveer veertig
musea uit dertien landen waaronder ook
het Rijksmuseum in Amsterdam werken
leenden. De waarde van deze collectie kan
op een 25 miljoen gulden worden gesteld.
Honderden buitenlandse gasten, onder wie
vele experts op kunstgebied - worden voor
de openingsplechtigheid verwacht. Het
spreekt vanzelf, dat het museum veel aan
dacht zal wijden aan artistieke creaties
van Israelis. Is dat hetzelfde als Israëlische
kunst? Sandberg ontkent het met beslist
heid. „De term Israëlische kunst - zegt hij
onderstelt een Israëlische volksgemeen
schap. Maar daarvan is eigenlijk toch nog
geen sprake. Israel met zijn zeventien ja
ren is daarvoor nog te jong en de kunst
is er nog te uiteenlopend. Er is nog geen
homogeniteit, zoals wij bijvoorbeeld in Ne
derland kennen, al laten zich ook hier wel
groepen van min of meer gelijk geaarde
kunstenaars onderscheiden. Maar natuur
lijk wil ik daarmee helemaal niet zeggen,
dat Israel geen knappe kunstenaars telt.
Die heeft het wel degelijk. Figuren als Ar-
don, Steinhardt, Anna Ticho, Zaritsky zijn
ook internationaal van betekenis. Maar
werkelijke eigen kunst heeft Israel nog niet
voortgebracht, nog niet kunnen voortbren
gen".
KOMT DAT ALLEEN door Israels
jeugd? „Neen meent de heer Sand
berg er is hier nog een andere factor
in het geding. Israel ligt ver van de gro
te kunstcentra. In dat opzicht heeft Neder
land veel voor. En vandaar het verschil
in belangstelling voor beeldende kunst. De
doorsnee-Israeli en vooral de in het
land geboren en getogen Israeli zag
nog te weinig. Maar dat is een kwestie
van tijd. En natuurlijk ook van opvoe
ding". De tijd kan het Israëlisch Museum
niet versnellen. Maar aan de artistieke
opvoeding van de massa gaat het al zijn
aandacht wijden. „Daar gaan wij stevig
onze schouders onder zetten", verzekert
Sandberg. „En over de uitkomst maak ik
me geen al te grote zorg".
Advertentie
Het Israëlisch Museum in Jeruzalem.
Rechts de koepel van „De Schrijn
van het Boek".
w
CONCERT VOOR
„TWEEDE-HANDSEN".
Bij Kettner Duwaer
verbeiden zij hun
„come back", de
occasion vleugels,
dragers van
aristocratische namen.
Zij zijn in- en
uitwendig volledig
gereviseerd en
technisch in topvorm.
Zij worden door K&D
volledig gegarandeerd.
Hun klank is zuiver
maar gerijpt.
Ze zijn verlangend
om te spelen, doch
bescheiden op het
punt van geld.
AMSTERDAM, HEILIGEWEG 21-25, TEL. 223660
ARNHEM, WILLEMSPLEIN 33, TEl,EF. 26898
1
Als getuigenis tegen een latent anti
semitisme, dat ih de laatste oorlog velen
onverschillig maakte voor het verschrikke
lijke lot der joden en dat men al zijn
misvattingen en vooroordelen zelfs na die
tijd nog vaak zijn kop opstak, heeft het
toneelstuk „Andorra" van Max Frisch, dat
gisteravond door de VPRO-televisie werd
uitgezonden, zeker grote indruk gemaakt.
Men zou het daarbij kunnen laten, door
te stellen, dat deze uitzending daarmede
aan haar doel beantwoord heeft. Van ons
wordt echter en terecht ook
een mening verwacht over de vorm, de
kwaliteit en de uitvoering van een televi
siespel. En dit dwingt ons vast te leggen,
dat dit spel, dat het op het toneel niet
haalde, ook in deze televisie-uitvoering
geen meesterwerk werd. Hoe knap het ook
is, dat de schrijver dit primitieve, „neu
trale" anti-semitisme zich laat toespitsen
op de figuur van een jongen, die geen
jood blijkt te zijn, toch blijft het ook
en misschien nog zelfs sterker op de tele
visie meer een spel-met-een-boodschap,
een programmatische aanklacht, dan le
vend toneel. Hans Croiset, de jonge direc
teur van de toneelgroep „Theater" (die
voor de uitvoering zorgde) schijnt de man
te zijn, die dit spel in de schouwburg
gevallen op de t.v. heeft willen brengen.
Op koninginnedag
Op koninginnedag 30 april, komt Wim
Sonneveld m hei Mine, va Theait. -a
Heemstede een voorstelling geven van zijn
programma „Een avond met Wim Sonne
veld".
Naast Wim Sonneveld treedt op Marijke
Merckens; Harry Bannink (piano), Jan
Blok (gitaar), Cees Rosbergen (bas) en
Paul Lagaay (slagwerker) verzorgen de
muzikale begeleiding.
Met hem werd regisseur Jack Dixon het
slachtoffer van het misverstand, dat een
niet zo sterk werk, wat bijgeschaafd en
aangepast aan de eisen van het medium
televisie, het op de beeldbuis wél zou kun
nen halen. Daarmede toch werd het stuk
noch minder getuigend, noch meer speel
baar; integendeel, de camera's legden die
elementen nog onverbiddelijker vast. Dat
de rolbezetting op een enkele uitzondering
na (Hans Tiemeyer, Hans Croiset en Henk
Schaer speelden overtuigend) verre van
sterk was, droeg natuurlijk ook bij tot de
ze gedeeltelijke mislukking.
De bekende Duitse beeldhouwster Renée
Sintenis is gisteren na een langdurige ziek
te te Berlijn overleden. Zij is 77 jaar ge
worden.
Zij was vooral bekend door haar beelden
van dieren. Vele van haar werken zijn
thans hét eigendom van musea in Duits
land en andere landen, waaronder de V.S.
In de dagen van het Nazi-Reich was het
haar aanvankelijk verboden haar werken
in het openbaar te vertonen omdat men
dacht dat zij van Joodse afkomst was. Toen
de Nazi-kunstkenners te weten kwamen
dat dit niet het geval was, wees Sintenis
hun aanbod om weer deel te nemen aan
tentoonstellingen onder auspiciën van Hit-
Ier van de hand.
Renée Sintenis is 20 maart 1883 in Glatz
(Silezië) geboren. Rainer Maria Rilka
hielp haar bekendheid te verwerven; hij
was een groot bewonderaar van haar werk.
Renée Sintenis was gehuwd met de schil
der-graficus E. R. Weiss Zij maakte pro-
tretten van Paavo Nurmi, André Gide,
Joachim Ringelnatz en vele anderen Zij
maakte ook boekeïllustraties, tekeningen,
etsen en houtsneden.
(Van onze radio- en t.v.-medewerkster)
HILVERSUM. Radio Veronica heeft feest gevierd, want het is vijf jaren
geleden (op 21 april), dat er met uitzenden begonnen werd van de toen nog in
leven zijnde oude Veronica I. „Een gekke tijd, als je nog eens terugkijkt", zegt
een van de „Heren Drie", zoals Bull, die eigenlijk Hendrik heet, Jaap en Dirk
Verwey genoemd worden door hun mensen. Buil: de artistieke, de man met het
puntbaardje; Dirk, de man die altijd buitenlandse reizen maakt; Jaap, de wat
zorgelijk rondlopende, die slecht kan wennen aan het idee dat „artistiekelingen"
niet volgens de prikklok werken, maar er een „va et vient" van maken, waar
ordelijke mensen geen systeem meer in zien.
BXJLL VERTELT: „Na eindeloze strub
belingen voeren we dan toch uit op 19
april 1960 onder Panamese vlag, gesleept
door een Engelsman, uit de haven van
Emden weg. We hebben bergen beletsels
omzeild, ons er met telefoontjes doorge
worsteld. Twee dagen later begonnen we
te zenden en het eerste gelukstelegram
dat binnenkwam was van de kapitein van
die Engelse sleepboot. Gek, toen begonnen
eigenlijk pas goed de moeilijkheden. Er
moest een pendelboot komen om de dien
sten tussen wal en schip te onderhouden;
dat duurde weken. Je kunt wel nagaan:
een radiostation op zee moet zijn eigen
elektriciteit opwekken, dus alleen daar
door al moet er geregeld een boot heen
en weer met olie; er moet steeds fris
drinkwater zijn, eten en geluidsbandjes. Je
moet bovendien 'n paar weken voort kun
nen, want als het stormt kan je bij zo'n
schuit niet langszij komen. We hebben
ook veel technische moeilijkheden gehad.
In het begin hebben we er tijden aan ge
dokterd vóór de zender goed doorkwam.
We zijn, vóórdat het grote publiek aan
commerciële radio gewend was, financi
eel door de diepste diepten gegaan. Het
klinkt pathetisch, maar het is wel zo. Och
het is maar goed ook, we zitten er nu
goed bovenop".
WAT VINDEN DE gebroeders van de re
gering? „Beste mensen, ze hebben ons
nooit iets raars gezegd, en wij omgekeerd
ook hun niet. En de omroepen dragen we
ook een warm hart toe Ieder heeft zijn
taak. Wij zijn absoluut niet cultureel, en
HILVERSUM I 402 m. 7.00 VARA. 8.40 VPRO.
10.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. Aansluitend: Ochtend
gymnastiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Lich
te grammofoonmuziek. 7.25 Van de voorpagina.
7 30 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws en
socialistisch strijdlied. 8.13 Lichte grammofoon
muziek. 8.20 Wegwijs: tips voor trips en vakan
ties. 8.30 Vocaal ensemble. 8.40 Orgelspel. 9.00
Loon naar werken, praatje. 9.10 Klassieke gram
mofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40
Eten en drinken, gesprek over eten en drinken
in de Bijbel. 9.55 Het meisje in de samenleving,
praatje. VARA: 10.00 Buitenlands weeroverzicht.
10.15 Z.O.135: gevarieerd programma (Om 11.00
Nieuws). 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Actueel sportnieuws. 12.55 VARA-
Varia. 1300 Nieuws. 13.15 Stereo :Lichte orkest
muziek en zangsolisten. 13.40 Uitlaat, program
ma voor twintigers. 14.15 Radio Jazzclub. 14.45
Welvaart en sociale verantwoordelijkheid, lezing
(opn.). 15.40 Boekbespreking. 16.00 Nieuws. 16.02
Omroeporkest: opera- en balletmuziek (opn.).
16 45 Pianospel met instrumentale begeleiding
(gr) 16.55 Stereo: Lichte orkestmuziek. 17.20
Tot ziens in Den Haag: pinkstersportfeest van
de Nederl. Culturele Sportbond. 17.30 Weekjour-
naal. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Tijd
voor teenagers. 19.10 Je neemt er wat van mee,
hobby-quiz. 20.00 Nieuws. 20.05 Disco-Festival
(gr.). 21.00 Socialistisch commentaar. 21.15 Me-
tropole-Show. 21.45 Ik trek door het land, licht
programma. 22.00 Reportage. 22.30 Nieuws,
22.40 Stereo: Lichte orkestmuziek. 23.10 Even
naplaten: licht muzikaal programma. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II 298 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Het levende Woord: meditatie. 7.05
Klassieke grammofoonmuziek. 7.30 Nieuws. 7.40
Geestelijke liederen. 7.55 Overweging. 8.00 Djinn,
gevarieerd programma. 12.00 Angelus. 12.03
Licht instrumentaal ensemble met zangsolisten:
liedjes over het verre Westen. 12.24 Marktbe
richten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Religieus nieuws. 12.45
Overheidsvoorlichting: Geven en nemen. Tips
voor en van weggebruikers. 12.56 Licht instru
mentaal kwartet en zangsoliste. 13.15 Voor de
jeugd. 14.10 Musicerende dilettanten: koorzang.
14.30 Voor de kleuters. 14.40 Franse les. 15.00
Lichte orkestmuziek en zangsolisten. 15.30 Sig
naal: documentatie voor en over jonge mensen.
15.50 Karakteristiek: licht programma. 16.30
Sportperiscoop. 16.40 Fanfare-orkest (opn.). 17.00
Lichte grammofoonmuziek. 17.30 Kunstkroniek.
18.00 Stereo: Licht instrumentaal ensemble. 18.20
Jazzmuziek met commentaar. 18.50 Lichtbaken,
lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30
Limburgs symfonie-orkest en soliste: semi-klas-
sieke muziek. 20.30 Rieleksen gevarieerd
programma. 21.35 MAn en paard, een vrijmoe
dige kijk op actuele zaken. 21.45 Roulette, een
spelletje met grammofoonplaten. 22.00 Licht en
semble met zangsolisten: liedjes uit Vlaanderen
en Nederland. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nws.
22.40 Epiloog. 22.45 Kruispunt: gesprek over
Christen-zijn in Kerk en Wereld van vandaag.
23.15 Nieuwe klassieke grammofoonplaten met
commentaar. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. (Ste
reo). 12.33 Weerbericht en berichten voor de
schippers. 12.35 Gevarieerd programma. 12.55
Programmaoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Geva
rieerde muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Musical:
Guys and Dolls. 15.00 Nieuws. 15.03 Radioweek
I, II en IH. 15.15 Hoorspel. 16.30 Lichte muziek
met commentaar. 17.00 Nieuws. 17.15 Koorzang.
17.30 Orgelrecital. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de
soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Klein
kunst uit Vlaanderen en Nederland. 18.45 Sport
kroniek. 18.52 Jazzmuziek. 19.00 Nieuws en ra-
driokroniek. 19.40 Gevarieerde mzuiek. 20.00
Lichte orkestmuziek. 21.30 Jazzmuziek. 22.00
Nieuws en berichten. 22.15 Showprogramma.
22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.15 Dans
muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend
de Beer. NCRV: 19.06 Zing er eens uit!, lied
jesprogramma. 19.35 De Beverly Hillbillies, TV-
film. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Atten
tie. 20.45 Memorandum van een dokter, TV-spel.
21.30 Dzjes-zlen, jazzprogramma. 21.55 Ver van
huis, religieus documentair programma. 22.15
Liedjesprogramma. NTS: 22.40 Socutera. 22.45-
22.50 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NTS: 20.01
Fiesta Gitana. VARA: 20.20 Voordracht. 20.:
Haakjes en oogjes, TV-film. NTS: 21.20 In ver
trouwde handen. Geboorte met de keizersnede,
filmreportage. VARA: 21.45 Achter het nieuws.
VOOR ZATERDAG
NTS: 10.00-11.00 Teleac: Televisie-academie.
AVRO: 16.00 Popeye, tekenfilm. 16.05 Luipaard
op schoot. 16.30 In het TV-lab. 17.00-17.35 Voor
de jeugd. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Barend de Beer. AVRO: 19.06 Roy Orbison. 19.35
Robin Hood, TV-film. NTS: 20.00 Journaal en
weeroverzicht. AVRO: 20.20 AVRO's Televizier.
20.35 Wie van de drie, intelligentiespel. 21.10
Willy en Willeke, muzikaal programma. 21.50
Wachtwoord, quiz. 22.10 Johnny en Rijk 'n
22.40-22.45 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: 20.01
Rendez-vous met Europa: amusementsprogram
ma uit Zwitserland. 20.25 Achtergronden van de
prestatie: sport. 20.50 Vrouwenlevens, een serie
monologen voor vrouwen: Tijd aftellen. 21.10
Hong Kong, avonturen van een journalist in het
Verre Oosten, TV-film. 22.00-22.10 Epiloog,
begeven ons dan ook nooit op dat terrein,
wij zijn dus ook geen concurrent, lijkt
me zo. Ja, dat verdrag van Straatsburg,
het is een beetje duister allemaal. Nie
mand weet het precies. We wachten maar
af. Als Nederland dat verdrag tekent moet
er eerst een wet komen, en als die wet er
is en we hebben alle bepalingen gelezen,
dan kunnen we onze houding bepalen. De
Draadomroep? Dat contact is doodge
bloed, ofschoon we er grote interesse voor
hadden, maar ja de moeilijkheid is vooral
dat alle apparatuur in de P.T.T.-gebou-
wen zit en ze kijken daar zo gek als je
als jongen van Veronica eens binnen komt
stappen en vraagt of je de zaak eens
mag bekijken. Sinds december komt Ra
dio Veronica, nu in ons hele land beluis-
terbaar behalve in de uiterste Achterhoek
en in Limburg, van een nieuw schip: de
Norderney. „Iets heel moois, u moet eens
komen kijken, paspoort meenemen".
VERKOPEN, DAT ZIT de „Heren drie"
in het bloed. Aan de voorkant van hun
pand aan de Herenstraat in Hilversum,
zit hun groothandel in textiel; daar wor
den kousen, sokken en pullovers verkocht.
En een paar stapjes verder zit hun stu
dio, daar wordt tijd verkocht. Een over
stapje van de ene naar die andere wereld
geeft noch in tijd, noch in mentaliteit moei
lijkheden. „We zijn hier een grote fami
lie", zegt Bull, die evenals zijn twee broers
door de 50 Veronicamensen (twee ploe
gen van 10 op het schip en 30 aan de
wal) „oom wordt genoemd.
Een der „discjockeys", Tineke de Nooy,
neemt zelfs dagelijks haar baby mee, een
meisje van 6 maanden. Het ligt in een
bedje naast de omroepcel te slapen met
rode konen en de duim in de mond. Ieder
een voedt het kind, verluiert het, vertroe
telt het. Oom Buil zegt vol trots: „Van
ochtend heb ik het de fles gegeven. Ze
heeft al 200 gram, die kleine meid". Rond
lopend door de studio vertelt hij nog:
„Dat hebben ze hier allemaal zelf ge
bouwd. In dit huisje zat vroeger een be
grafenisondernemer. Het is kiein maar
goed. Kijk, hier zitten de mensen die con
tact met de BUMA onderhouden. Ja, dat
doen wij keurig. Met een juridisch foefje
was dit zonder financiële verplichtin
gen wel te halen geweest, maar daar houd
ik niet van. Je houdt je aan de ongeschre
ven wetten van fatsoen, we zijn een le
gale maatschappij en onze winsten worden
normaal in Holland belegd. We willen niets
anders, dat is niet nodig."
EN RONDKIJKEND met vaderlijk oog
zegt hij: „Leuke mensen hier, enorme
teamgeest. Ik heb er geen omkijken naar.
Mijn textielzaak vóór geeft me meer werk.
Hierachter is onze lijfspreuk: „Je hoeft
hier niet gek te zijn, maar het helpt wel."
AVRO en KRO verzorgen dinsdag een
radioreportage van de bijeenkomst van de
Tweede Kamer, waarin de minister-presi
dent, mr. J. M. L. Th. Cals, de regerings
verklaring van het nieuwe kabinet zal uit
spreken. De uitzending begint om 13.00
uur via de zender Hilversum 2.
Advertentie
Europa's beroemdste ontwerpers -
Europa's meest vooraanstaande meu
belfabrikanten
„MEUBELSPIEGEL VAN EUROPA"
verenigd in één machtige organisatie
SPAAPNF 11 DAMSTRAAT
drAAKNt 11 TEYLERMUSEUM
Waardevolle katalogi worden
gaarne verstrekt.
DEN HAAG Fons Rademakers zal
volgende maand aan de opnamen beginnen
van zijn vijfde speelfilm. Het wordt een
internationale produktie. waaraan buiten
landers en Nederlanders zullen werken.
Vier jaar geleden heeft de regisseur sa
men met Hugo Claus het idee voor een
driehoeksverhaal ontwikkeld. Toen het niet
gerealiseerd kon worden is later op hetzelf
de thema door de Vlaamse schrijver een
toneelstuk „De Dans van de Reiger" ge
schreven.
Rademakers maakte intussen „Als twee
Druppels Water", maar gaat nu toch in
eigen produktie een aan „De Dans van de
Reiger" verwant verhaal verfilmen, dat in
Amsterdam en in een buitenhuis aan de
Adriatische Zee, in Dubrovnik, zal worden
opgenomen. De hoofdrollen zullen worden
gespeeld door de Franse acteur Jean
Desaillv (bekend geworden door de eerste
Maigret-film, „La Mort de Belle" en „La
peau Douce"), door de Zweedse actrice
Gunnel Lindblom (die een rol speelde in
Bergmans „De grote Stilte") en door de
Nederlanders Mein Duymaer van Twist en
Van Doude. Ook in de kleinere rollen zul
len een aantal Nederlanders meewerken.
Cameraman in deze zwartwit Cinemas-
copefilm is Sacha Vierney, die bekend
werd door het camerawerk van „Hiroshi
ma mon Amour" en „L'Année Dernière
a Mariënbad" De film komt in coproduk-
tie tot stand: er is Duits en Frans geld in
gestoken. Men zal dan ook een Nederland
se, Franse en Duitse versie er van maken
in de nasychronisatie. Daardoor is een in
ternationale roulatie verzekerd. De film
zal in de laatste maanden van dit jaar
worden uitgebracht door Hafbo.