TONEEL IN PARIJS
Harde thriller ligt de Fransen
beter dan analytisch genre
NEGEN MUZEN
Kunstmaand Amsterdam
Ter Borch voor 2,1 min
Met de Franse slag, ernaast
Nederland kan vanavond Fien de la Mar
in haar laatste rol op het scherm zien
Shaffy-chantant op
11 mei naar Amerika
met lanoline
ZATERDAG 24 APRIL 1965
21
„De Trojaanse vrouwen" van Euripides door
Jean-Paul Sartre gemoderniseerd
(Van onze correspondent)
PARIJS. Voor zijn „rentrée" op het toneel, dat Jean-Paul Sartre ten behoeve
Dan zijn memoires „Les Mots" vijf jaar links heeft laten liggen, heeft de Nobel
prijswinnaar Euripides' tragedie „De Trojaanse Vrouwen" voor het Theatre
National Popolaire bewerkt. En zijn terugkeer naar de planken is met extra
spanning tegemoet gezien toen bekend was geworden dat TNP-directeur Georges
Wilson de regie van de opvoering had opgedragen aan de Griekse regisseur
Michel Kakojannis die met zijn (Amerikaanse) „Elektra"-film bekendheid heeft
verworven.
Leugenverklikkers bij het
Pentagon in ongenade
Na herdenking van gisteren overleden actrice
Overlijden kwam onverwacht
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
7 elevisie programma
Nieuw
Bert Japin
T. V-nabeschouwingen
Film van Jacob Lind
J. Damshuizer
De bijzondere ver-
lienste van Sartre's
Dewerking is, dat hij
rich vooral heeft be
paald tot een moder
nisering van de taal.
Euripides' vrouwen
ipreken bij Sartre de
taal die vandaag door
ledereen in Frankrijk
wordt gebruikt, zon-
3er dat het „litteraire
niveau" door deze
modernisering ook
maar een fractie
daalt. Men merkt in
eens dat ten aanzien
van De Grieken al
veel te lang het mis
verstand geldend is
geweest dat hun
„grootheid" zich per
se zou moeten uiten
in een soort verheven
boekentaal (theatraal
gebral). Van Sartre's
transcriptie kan wor
den gezegd dat hij die
gezwollen litteraire
pseudo-schoonheid
tussen Euripides en
de moderne toeschou
wer verwijderd heeft.
Men kan weer in
Euripides' heldinnen
er komen slechts
twee onbetekenende
mannenrollen voor in
zijn stuk volledig
geloven; ze grijpen in
hun onvoorstelbare
leed de toeschouwer
zo diep aan, dat men
zich geen moment
meer bewust is dat
hun lijden zo'n kleine vijfentwintig eeuwen
geleden beschreven werd. Euripides richtte
zich met dit drama in de eerste plaats tot
zijn Griekse landgenoten om hun ogen te
openen voor alle sadistische misdaden aan
kindermoorden, verkrachtingen, vernede-
rihgen die in hun naam de vrouwen der
Trojaanse en verslagen vijanden werden
aangedaan.
Als appèl aan het geweten, heeft Euri
pides met dit drama welbewust een geën
gageerd kunstwerk geschreven; in dat ver
band zal Sartre, als vader van het exis
tentialisme, in het bijzonder tot deze Tro
jaanse vrouwen zijn aangetrokken.
ZONDER DAT VAN een ingrijpende wij
ziging kan worden gesproken, heeft Sartre
de tekst bewerkt met het doel het heden
daagse en westelijke publiek ongeveer in
een overeenkomstige politiek-morele situa
tie als Euripides gehoor te plaatsen. Het
woord „Grieken" verving hij zo door
„Europeanen" en voor de Trojanen kwa-
Peter Weiss. De in Stockholm wonende
Duitse schrijver Peter Weiss heeft de
Lessingprijs 1965 gekregen. Aan deze
prijs is een bedrag verbonden van 20.000
mark. De 48-jarige Weiss is vooral be
kend geworden door zijn toneelspel „Die
Verfolgung und Ermordung Jean Paul
Marats", dat door de Haagse Comedie
volgend seizoen in première zal worden
gebracht.
Toneelscholieren naar Oost-Berlijn. Onder
leiding van hun leraren Max Dooyes en
Erik Vos en voorts vergezeld door de di
recteur van het Nederlands Centrum van
het Internationaal Theater Instituut, Max
Wagener, is de hoogste klasse van de
Amsterdamse Toneelschool, die volgende
maand eindexamen zal doen, in Oost-
Berlijn waar een week lang plaatselijke
Brecht-opvoeringen door het Berliner
Ensemble worden bijgewoond.
Zoon van Eduard van Beinum
een der gastdingenten
De Kunstmaand Amsterdam, die van 14
mei tot en met 14 juni wordt gehouden,
biedt ook dit jaar weer een grote ver
scheidenheid aan manifestaties op velerlei
gebied. Op 14 mei zal het Kunstmaandor-
kest onder leiding van de weer herstelde
Anton Kersjes onder meer een concert
voor zeven pauken en koperorkest van Ge-
za Frid uitvoeren, die deze compositie in
opdracht van de regering heeft gemaakt.
In totaal worden van acht Nederlandse
componisten 27 composities in de Kunst
maand uitgevoerd. Dirigenten zijn behalve
Anton Kersjes, Edo de Waart en Bart van
Beinum (zoon van Eduard). Als solisten
zullen optreden Hans Henkemans, Klasie-
ne van der Vinne, George van Renesse,
Will Brons, Theo Olof en Jan Wijn.
De Toneelgroep Studio zal met Henk
van Ulsen in de hoofdrol in theater „De
Brakke Grond" enige uitvoeringen geven
van het „Dagboek van een Gek" naar
de novelle van Nicolaj Gogol. De muziek
hierbij wordt uitgevoerd door het Kunst
maandorkest. Het Operagezelschap Fo
rum zal „Don Giovanni" van Mozart ten
gehore brengen.
Voorts zijn er nog uitvoeringen door het
Gaffino Kwartet, het Nederlands Strijk
kwartet, het Amsterdams Pianokwartet,
het Collegium Musicum Amstelodamense
en het Guarnieri Trio. Plaatsen van uit
voering zijn het Concertgebouw, de Bach-
zaal, het Congresgebouw van de RAI en
theater „De Brakke Grond".
Het Instituut voor Beeldende Kunsten
te Detroit heeft gisteren de aankoop be
kendgemaakt van een schilderij van de
Nederlandse 17de-eeuwse schilder Gerard
ten Borch voor een prijs van 550.000 dollar.
Het is de derde Ter Borch In de verzame
ling van het instituut.
Het schilderij, een vrouw voorstellend
die bezig is zich op te maken, werd via een
particuliere handelaar in New York ge
kocht. Mevrouw Edsel Ford, een lid van de
autofabrikanten-familie, heeft 400.000 dol
lar geschonken voor de aankoop. De rest
van het bedrag 150.000 dollar kwam
van de Vereniging van Museumstichters,
aldus het Instituut.
WASHINGTON (Reuter) Het Ameri
kaanse ministerie van Defensie (Pentagon)
heeft besloten het gebruik van leugenver
klikkers te beperken, hangende een onder
zoek naar hun betrouwbaarheid en nauw
keurigheid. Een subcommissie van het huis
van afgevaardigden heeft het gebruik van
deze leugenverklikkers door regeringsbu
reaus veroordeeld en het vertrouwen van
het Pentagon in deze machine „een zwak
ke schakel in het Amerikaanse veiligheids
systeem" genoemd.
Eleonora Hirt en Judith Magre als
Hecuba en Cassandra in „De Trojaan
se Vrouwen".
men de gekleurde volkeren van Afrika en
Azië in de plaats. Helaas heeft de regis
seur Kakojannis die bedoelingen niet
steeds begrepen; in elk geval heeft hij
ze maar ten dele gevolgd. Het eeuwige
probleem van de Griekse koren die meest
al als een onbeweeglijke galerij van was
sen beelden worden gepresenteerd, had
Kakojannis met een ballet dat één voort
durend spel van meestal fraaie mouve
menten en harmonieuze lijnen bood, wel
gelukkig opgelost en visueel was er aan
zijn regie veel schoons te beleven. Maar
zijn opvatting liep lang niet altijd
parallel met de intenties van Sartre, die
meer op waarheid of althans waarachtig
heid dan op Schoonheid waren gericht.
En bovendien moet men de regisseur nóg
zwaarder vallen om het feit dat hij zijn,
vaak voortreffelijke, actrices wel wat al
te veel vrijheid had gelaten bij de han
tering van Sartres tekst, waarvan men, in
hun monden, soms hele passages nauwe
lijks meer kon terugvinden of herkennen.
WAT MEER EGARDS voor Sartres aan
deel ware dus geen luxe geweest, vooral
omdat door zijn toedoen deze Euripides
vooral in de herinnering voort zal blijven
leven, als een der sporadische succesvol
le pogingen de tijdsafstand tussen het
oude Griekenland" en ons te overbrug
gen.
DEN HAAG Langs een achterdeur
gaat de V ARA-t.v. deze zomer profiteren
van sigarettenreclame. Zoals gemeld,
wordt de cabaretgroep Shaffy-Chantant op
haar Amerikaanse reis vergezeld door een
cameraploeg, die enige films aan de
VARA levert over het doen en laten van
Ramses en zijn mensen (Liesbeth List, Po
lo de Haas, Loesje Hamel en Shireen
Strooker) Dit is alleen maar mogelijk ge
worden de reis is duur en duurt lang
omdat dezelfde cameraploeg in Ameri
ka reclamefilms maakt.
Het heeft allemaal te maken met het
feit dat de manager van Ramses Shaffy,
John Rosinga, tevens directeur is van de
reclamefilmonderneming Telefund. Op 10
juli komt de eerste aflevering op het
scherm, waarin onder meer ontmoetingen
voorkomen van de leden van Shaffy-Chan
tant met beroemde Amerikaanse theater
persoonlij kheden.
Het programma voor de reis van Shaffy-
Chantant ziet er als volgt uit: 11 mei
vertrek met de Nieuw Amsterdam, optre
den op de boot, een soort uitproberen van
het programma in het Engels; 17 mei: ga
lavoorstelling op de boot in de haven van
New York, o.a. voor mensen van de Ame
rikaanse televisie- en theaterwereld; 29
mei: voor enkele dagen terug in Nederland
en vlak daarop een vliegtocht naar Ame
rika voor optreden in Washington en Mon
treal; 6 juli: weer terug. Liesbeth List
gaat naar het Knokke Festival; 15 juli
weer een reis met de Nieuw Amsterdam
naar New York. Als de Knokke-ploeg in
de finale komt, zal Liesbeth List met een
helikopter nakomen.
De gehele tournee wordt verzorgd door
de General Artist Corporation, die er voor
zal zorgen, dat de leden van het cabaret
met allerlei beroemde mensen in Ameri
ka in aanraking zullen komen. Zo zal Polo
de Haas in contact komen met de pianist
Van Cliburn, Liesbeth List praten met
Barbara Streisand en Ramses Danny Kaye
ontmoeten. In iedere film wordt tevens een
stukje van het cabaret vertoond, waarmee
Shaffy-Chantant in de afgelopen maanden
is opgetreden.
DE FRANSEN WETEN maar zelden een speurdersverhaal-puur te schrijven.
Na voorloper Gahoriau, rond de helft van de vorige eeuw, hebben enkele uit
zonderingen daargelaten de Franse auteurs telkens weer getoond dat de harde
thriller hen beter ligt dan de subtiele analyse van de Angelsaksische detective;
in de psychologische thriller willen zij wel eens een gelukkiger hand hebben,
zij het dat daarover altijd een wat deprimerende sfeer schijnt te moeten hangen,
terwijl de motieven veelal ontleend zijn aan erotische misères. Een goed voor
beeld van deze wijze van thrillerschrijven is weer het overigens vaardig op
papier gebrachte Le baptème du mort van B. Bennasser.
AMSTERDAM In het Wilhelmina
Gasthuis te Amsterdam is op 67-jarige
leeftijd overleden de bekende actrice Fien
de la Mar. Zij was er eerste paasdag op
genomen om een operatie te ondergaan.
Hoewel haar toestand gisteren zeer hoop
vol was, bleek deze in de loop van de
avond snel achteruit te gaan. De begrafe
nis heeft woensdagmiddag 14 uur plaats
op Zorgvlied.
Josephine Johanna de la Mar werd op
februari 1898 geboren. Zij was een veel
zijdige actrice. In 1915 debuteerde zij in
het gezelschap van haar vader, Nap de la
Mar, in de titelrol van de operette „Ma-
dora". In het begin van de twintiger ja
ren had zij veel succes met een inter
nationaal cabaret-repertoire. In 1928 be
gon zij aan een toneelcarrière bij het
Verenigd Rotterdam-Hofstad-Toneel onder
Cor van der Lugt Melsert. In 1933 richtte
zij een eigen gezelschap op, dat zich toe
legde op de amusementskunst. Zij was een
goede chanteuse en muntte uit in het am
bacht van haar vader: cabaret. Zij had
een groot gevoel voor humor.
Fien de la Mar is een van de meest be
kende vooroorlogse sterren van de Neder
landse film. Zij speelde onder meer in de
film „De Jantjes" en „Bleke Bet". In
de naoorlogse jaren trad zij veelvuldig op
als cabaretière. Als toneelactrice speelde
EEN ADJUDANT VAN het korps para
chutisten staat op het punt voorgoed de
dienst te verlaten, teneinde samen te kun
nen zijn met zijn vrouw, die hij vrij laat
getrouwd heeft en nog maar weinig ge
zien. Onverwacht thuiskomend, vindt hij
haar echter slapend in de armen van een
minnaar; hij vertrekt en keert even later
terug: de vrouw ligt er nog, de minnaar is
weg. Hij steekt de vrouw dood, verschaft
zich een alibi, en ziet toe hoe de minnaar
gearresteerd wordt en onder ernstige ver
denking komt te staan. Het is niet alleen
een zelfbescherming, maar een genoegdoe
ning: uiteindelijk is de minnaar, en niet
hij, de moordenaar van zijn vrouw, zo
vindt hij. Naarmate hij echter meer om
trent de zaak verneemt, en daarbij ontdekt
zij gastrollen bij o.a. de gezelschappen
Theater en Ensemble. Na de oorlog is zij
nog enige malen als actrice opgetreden
o.a. bij de stichting Amsterdams-Rotter
dams-Toneelgezelschap, in de titelrol van
Vetermans „Lysistrata", bij Comedia in
de titelrol van Maya en in een grand
guignol-programma mèt Cruys Voorbergh.
Ook is zij nog voor radio een enkele
maal en "oor de televisie opgetreden.
Hedenavond wordt in het KRO-televisie-
programma op Nederland 2 in de rubriek
„Vrouwenlevens" haar monoloog „Tijd
voor aftellen" uitgezonden. Deze uitzen
ding was reeds opgenomen en blijft zo
als de KRO ons mededeelde gehand
haafd. Jan Willem Hofstra, dramaturg bij
de KRO-televisie, zal een in memoriam
uitspreken.
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 12.00
AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO.
20.00-24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelingen
en socialistisch strijdlied. 8.13 Voor het
platteland. 8.30 Weer of geen weer, geva
rieerd programma. 9.45 Geestelijk leven,
toespraak. 10.00 Klassieke gewijde muziek
(opn.) 10.25 Ad Rem, wedstrijdspel. 10.45
Filharmonisch orkest van New York (gr).
Amusementsmuziek. 11.25 Romantische
liedjes en voordracht. AVRO: 12.00 Dans-
orkest en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.07
De toestand in de wereld, lezing. 13.17
Mededelingen of grammofoonmuziek. 13.20
Knipperlicht, programma voor alle wegge
bruikers. 14.00 Boekbespreking. 14.10 Gas-
tenmiddag: gevarieerd programma. 15.30
Stereo: Radio Filharmonisch orkest en so
list: moderne muziek. 16.15 Dansmuziek.
16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Dansmuziek
voor de tieners (gr.) 17.30 Voor de jeugd.
17.50 Nieuws en sportuitslagen. 18.05 Sport
journaal. VPRO: 18.30 Om recht en men
selijkheid, lezing (3) 18.45 Parlando, licht
muzikaal programma. 19.15 Evang. Luth.
Vesperdienst. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05
Stereo: Promenade-orkest, radiokoor en so
listen: Die Ungarische Hochzeit, operette.
21.15 Pianospel met instrumentale begelei
ding (gr.) 21.30 Overtroefd hoorspel. 22.05
nederlands Koorfestival 1965: Flitsen van
de laatste dag. 22.30 Nieuws. 22.40 Actua
liteiten en sportuitslagen 2e klas voetbal.
23.00 Selectie uit bekende musicals (gr.).
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 KRO. 10.00
IKOR. 11.15 KRO. 17.00 CONVENT
VAN KERKEN. 18.15 IKOR. 19.30
NCRV. 20.15-24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Koperensemble
(gr.) moderne en oude muziek. 8.25 Inlei
ding hoogmis. 8.30 Hoogmis. 9.30 Oude or
kestmuziek (gr.) 9.45 Nieuws. IKOR: 10.00
Evangelisch Lutperse kerkdienst. 11.00
Vraag en antwoord. 11.10 Oecumenisch
nieuws. KRO: 11.15 Medaillon: klankrijk
portret. 12.10 Boekbespreking. 12.20 Lichte
grammofoonmuziek. 12.50 De drie Muske
tiers, licht programma. 13.10 De Spring
plank: jonge artiesten met orkestbegelei
ding. 13.30 Voor de kinderen. 14.00 Bra
bants orkest en solist: Moderne en klas
sieke muziek. 14.50 Moderne koorliederen
(gr.) 15.00 De hand aan de ploeg, praatje.
15.05 Marathon: muziek en sport. (16.25-
16.30 Toto-uitslagen) 16.30 Promenade-or
kest: Semi-klassieke muziek. CONVENT
VAN KERKEN: 17.00 Gereformeerde kerk
dienst (vrijgemaakt) IKOR: 18.15 Avond
maal en Goede Vrijdag, beschouwing.
18.30 Mensen, lezing. 18.45 Grammofoonmu
ziek. 18.50 De kerk aan het werk: aktua
liteiten van het kerkelijk erf. 19.00 De
Open Deur, veertiendaagse rubriek. NCRV
19.30 Vocaal ensemble met orgelbegelei
ding: geestelijke liederen. 20.00 Nieuws.
20.07 Reflex: een wekelijkse bespiegeling
over leven en samenleven. KRO: 20.15 De
Zilvervloot: internationale volksliederen.
20.35 Miss Hood grijpt in, hoorspel. 21.30
Klassieke kamermuziek (opn.) 21.55 Oude
kamermuziek (gr.) 22.05 Wissewassen,
licht programma. 22.25 Boekbespreking.
22.30 Nieuws. 22.40 Ad interim, program
ma over het concilie. 22.55 Licht instru
mentaal ensemble: Licht-klassieke werk
jes. 23.10 Muziek van de Lage Landen
muzikale lezing. 23.5524.00 Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245.3 m. 1223 kHz.
9.30 ds. H. W. Wierda, Haarlem. 11.00
Uitzending van de dienst voor belangstel
lenden, gehouden op zondag 18 april 1965.
15.15 Kinderdienst. 16.00 ds. G. N. Lam
mens, Heemstede.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Töost, satirisch pro-
gramma. 12.55 Programmaoverzicht en be
richten voor de schippers. 13.00 Nieuws.
13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03
Opera- en Belcantoconcert. 15.30 Sportpro
gramma, met reportages en flitsen over
allerlei sporttakken en gevarieerde muziek
(17.00 en 18.00 Nieuws). 18.30 Katholieke
godsdienstige uitzending. 19.00 Nieuws.
19.40 Amusementsmuziek. 20.00 Klassieke
muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Lichte muziek.
23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig gemengd
avondprogramma. 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek
en socialistisch strijdlied. 7.20 Lichte gram
mofoonmuziek. 7.25 Van de voorpagina.
7.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nws.
en socialistisch strijdlied. 8.13 Lichte
grammofoonmuziek. 8.50 Ochtendgymnas
tiek voor de vrouw. 9.00 Klassieke kamer
muziek (gr.). 9.35 Waterstanden. VPRO:
9.40 Tussen ja en nee, overdenking. VARA:
10.00 Voor de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.02
Voordracht. 11.30 Pianoduo (gr.): mo
derne muziek. 11.35 Moderne Nederlandse
orkestwerken (opn.). 12.00 Licht instru
mentaal trio. 12.22 Voor het platteland.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Stereo: Musette-orkest. 12.55
Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de
Middenstand. 13.20 Elektronisch orgelspel.
13.45 Wikken en wegen, lezing. 14.00 Gre
pen uit de muziekgeschiedenis, muzikale
lezing. 14.30 Ontmoeting in het park, hoor
spel. 15.10 Instrumentaal trio: moderne
kamermuziek (opn.). 15.45 Dansmuziek
(gr.). 16.00 Nieuws. 16.02 Zestig minuten
voor boven de zestig.) 17.00 Oude liedjes.
17.15 Romantische grammofoonmuziek.
17.30 Een volksverhalenverzamelaar. 17.50
Militair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15
Actualiteiten. 18.25 Stereo: Theaterorkest
en solisten. 19.00 Zigeunerorkest. 19.30 Par
lementair overzicht. 19.45 Licht instrumen
taal trio. 20.00 Nieuws. 20.05 Stereo: In
strumentaal ensemble en zangsolisten.
20.30 Klein gedrukt, cabaret. 20.50 Dansor-
kest (opn.). 21.20 Het hangt aan de muur
en het tikt. 21.40 Stereo: Radio Filharmo
nisch orkest en solist: Klassieke en mo
derne muziek (22.30-22.40 Nieuws). 23.30
Lichte orkestmuziek (gr.). 23.35-24.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Klassieke
grammofoonmuziek. 7.20 Sportuitslagen
van zaterdag. 7.30 Nieuws, aansluitend
herhaling SOS-berichten. 7.40 Radiokrant.
7.55 Lichte grammofoonmuziek. 8.10 Gewij
de muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.40 Lichte
grammofoonmuziek. 9.00 Verzoekprogram
ma voor de zieken. 9.40 Voor de huis
vrouw. 10.10 Klassieke grammofoonmuziek
10.20 Rondom het Woord: theologische
etherleergang. 11.05 Lichte grammofoon
muziek. 12.05 Licht instrumentaal kwartet.
12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Medede
lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.40 Variant: ons radio-snelbuffet. 13.30
Licht vocaal ensemble en licht instrumen
taal kwartet (opn.). 14.00 Kwiz met een
poli-tic, licht programma. 15.00 Modenre
orkestwerken (gr.). 16.00 Bijbeloverden
king. 16.30 Pianoduo: klassieke en semi-
klassieke muziek. 17.00 Voor de kleuters.
17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammo
foonmuziek voor de tieners. 17.50 Over
heidsvoorlichting: Suriname Journaal.
Spreker: Mr. dr. H. J. Roethof. 18.00 Ka
pel van de Koninklijke Luchtmacht. 18.20
uitzending van de Partij van de Arbeid:
Bij de Tijd, een 14-daagse radio-uitgave
van de Partij van de Arbeid. 18.30 Gees
telijke liederen (opn.). 18.50 Openbaar
Kunstbezit. 19.00 Nieuws en weerpraatje.
19.10 Radiokrant. 19.30 Metropole orkest.
19.55 Op de man af, praatje. 20.00 Stereo:
Licht orkest (gr.). 20.20 Een losse flod
der, hoorspel. 21.00 Klassieke grammo
foonmuziek. 21.30 Klassiek pianospel (gr.)
21.50 Wereldpanorama. 22.00 Licht instru
mentaal en vocaal ensemble: Franse
volksliedjes. 22.20 Boekbespreking. 22.30
Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55
Show-Schouw: makers van muziek in film
en musical. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek
12.08 Voor de landbouw. 12.15 Gevarieer
de muziek (12.25 Weerberichten, medede
lingen en berichten voor de schippers)
12.50 Beursberichten en programmaover
zicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek
14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.00 Nws.
15.03 Schoolradio (verv.). 15.45 Grammo
foonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursbe
richten. 16.09 Programma voor de zieken
17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muziek met
zang. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten.
18.28 Paardesportberichten. 18.30 Jazz
muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Piano-
VOOR ZATERDAG
NTS: 10.00-11.00 Teleac: Televisie-academie.
AVRO: 16.00 Popeye, tekenfilm. 16.05 Luipaard
op schoot. 16.30 In het TV-lab. 17.00-17.35 Voor
de jeugd. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Barend de Beer. AVRO: 19.06 Roy Orbison. 19.35
Robin Hood. TV-film. NTS: 20.00 Journaal en
weeroverzicht. AVRO: 20.20 AVRO's Televizier.
20.35 Wie van de drie. intelligentiespel. 21.10
Willv en Willeke, muzikaal programma. 21.50
Wachtwoord, quiz. 22.10 Johnny en Rijk 'n
22.40-22.45 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: 20.01
Rendez-vous met Europa: amusementsprogram
ma uit Zwitserland. 20.25 Achtergronden van de
prestatie: sport. 20.50 Vrouwenlevens, een serie
monologen voor vrouwen: Tijd aftellen. 21.10
Hong Kong, avonturen van een journalist in het
Verre Oosten, TV-film. 22.00-22.10 Epiloog.
VOOR ZONDAG
NEDERLAND I
NTS: 15.30 Wereldkampioenschappen ta
feltennis te Ljubljana (Joegoslavië). CVK-
IKOR: 17.00 Gereformeerde kerkdienst.
NTS: 18.00-18.20 Reportage wielerwed
strijd: Parijs-Brussel. CVK/IKOR/RKK:
19.00 Bijbelvertelling voor de kinderen
NTS: 19.06 Kentucky Jones: Ike's gehei
me wapen (Ike's tong) TV-film. 19.30 De
poorten van Europa, documentaire E.E.G.
20.00 Journaal. 20.05 Sport in beeld. VA
RA: 20.3o Tel uit je winst, hobby-quiz.
21.05 De wereld van vandaag. 21.15 Pro
files in courage (Moed en karakter), TV-
film. 22.05 De held van het Wilde Westen
documentaire over de Wildwestfilm. NTS
22.30-22.35 Journaal.
NEDERLAND II
19.30 NTS: Kapitein Zeppos, TV-film
voor de jeugd. 20.00 Journaal. 20.05 De
Ananas Bowl (Die Ananas Bowie) TV-
spel. 20.30 Festival Rubriek, korte films
21.10 Het Londens Palladium theater (The
London Palladium Story) amusements
programma. 22.00-22.15 Sport in beeld.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Ba
rend de Beer. CVK-IKOR-RKK 19.06 Ken
merk: veertiendaags journaal van de ker
ken. NTS: 19.35 Huckleberry Hound, TV-
film. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20
Politieke Partij: P.S.P. 20.30 East of Eden
speelfilm (beide keuringen 14 jaar). 22.20
De eerste Wereldoorlog, documentaire film
Periode 1 januari-september 1915. 22.45
Journaal. 22.50-23.05 Socutera.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO
20.01 Het gesprek van de dag, bespreking
van actuele zaken. 20.40 AVRO's TV-Ma
gazine, 21.25 Muzikaal programma. 21.55-
22.10 Sterren kijken.
Advertentie
ZO ZACHT ZO ZACHT ZO ZACHT
Lodaline
groen
ZO ZACHT ZO ZACHT ZO ZACHT
recital. 19.45 Missieklankbeeld. 20.00 Mu
ziek voor tieners en twens. 20.45 Kamer
muziek. 21.50 Klassieke muziek. 22.00 Nws
22.15 In en om de opera. 22.35 Operafrag
menten. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nws
23.05 Jazzkroniek. 23.30 Gevarieerde mu
ziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Uitzending
voor de zeelieden.
dat zijn vrouw op het punt stond met de
minnaar te breken en de echtgenoot trouw
te blijven, gaat de kwellende gedachte bij
hem postvatten dat de dood van de vrouw
vergeefs is geweest. „Lucette est morte
pour rien en je parte sa mort comme une
croix a travers les rues Elle est sur
moi comme un signe qui m'éloigne des
autres hommes". Het resultaat is, dat hij
de met het onderzoek belaste politiebe
ambte het bewijs van zijn schuld een
spoorkaartje dat zijn alibi vernietigt in
handen speelt, zadat deze (geen groots
speurder, en bovendien niet al te gelukkig
gehuwd, wat hem doet leven met de ver
drongen wens, zijn vrouw te vermoorden)
een „goede beurt" kan maken.
DEZE ONTKNOPING WERKT overigens
nauwelijks als een katharsis, daar de
moordenaar er niet eerder aan toe komt
dan nadat de politieman hem duidelijk
heeft doen blijken van zijn schuld over
tuigd te zijn, zonder deze echter te kun
nen bewijzen. Het is, over het geheel ge
nomen, geen slechte intrige, maar de wijze
waarop Bennasser zijn zeker vruchtbaar
gegeven heeft verwerkt, is niet geresul
teerd in een bevredigende roman. Wat mij
het meest bezwaarlijk voorkomt, is het
vis-noch-vlees-karakter van dit boek Ben
nasser heeft nauwelijks een speurders
maar veeleer een psychologische roman
willen schrijven; er ligt echter, vooral te
gen het slot, toch nog teveel nadruk op het
speurdersaspect om (althans in het zeer
korte bestek van dit verhaal) het psycho
logische voldoende te laten overheersen.
Daar komt bij dat de schrijver niet alleen
duikt in de psyche van zijn hoofdpersoon
moordenaar, maar ook enigermate in die
van de speurder, en ook dat is, hoe sum
mier ook, teveel verbrokkeling binnen het
raam van de zeer summiere plot die, zoals
Bennassar deze hier heeft opgezet en uit
gewerkt, volledige concentratie op da
hoofdfiguur had nodig gehad om het psy
chologische aspect voldoende diepte en
spanning te geven.
EEN VOORTREFFELIJK geschreven
„harde" thriller is Les soucis de Si-Siou
van G. de Villiers. Spelend in Tokio, onder
Amerikaanse bezetting kort na de tweede
wereldoorlog, heeft het verhaal als hoofd
persoon de Fransman Jean-Pierre, die
naar Tokio gekomen om er zijn judo te
perfectioneren moet ontdekken, dat een
nieuwe en heel wat minder edele vecht
sport het judo van z'n plaats heeft ver
drongen en dat er weinig positiefs voor
hem te leren valt. Niettemin heeft Japan
zijn hart gestolen, de Japanner in het al
gemeen en in het bijzónder het animeer-
meisje Si-Siou, met wie hij samenleeft.
Om niet door de Japanse vreemdelingen
politie te worden uitgewezen, moet hij
echter zorgen een baantje te krijgen en hij
vindt dat, door bemiddeling van Si-Siou,
bij nachtclubeigenaar en „wijze" van de
oude stempel, de oude heer Wu, die, reeds
met één been in het graf staande, aan het
leven weinig waarde meer hecht, maar
toch niet bereid is zonder verzet te sterven
als hij ter dood veroordeeld wordt door
een organisatie die zich richt tegen alle
nieuwlichterij in de Japanse samenleving
van na de oorlog en dit onder meer de
monstreert door moorden op Amerikaanse
militairen en overvallen op nachtclubs die
door deze militairen worden gefrequen
teerd. Een interessant gegeven, tegen de
achtergrond waarvan Jean-Pierre als
lijfwacht van de oude heer Wu in heel
wat hardgekookte knokpartijen en Japans-
sadistische derdegraadsverhoren verzeild
raakt. Uiteindelijk offert de edele heer
Wu zich d.m.v. hara-kiri op om de ont
voerde Si-Siou te redden, maar het mag
niet baten en aan het slot van het boek
houdt Jean-Pierre het lijk van zijn geliefde
in de armen, wat voor hem reden is om
het verhaal met een onbesuisd bloedbad
te besluiten.
In een vraaggesprek je met een (wel
zeer nerveuze) medewerker van „Achter
het Nieuws" sprak prof. Presser, de
auteur van de zojuist verschenen studie
over de ondergang van het Nederlandse
Jodendom, met grote zelfbeheersing over
zijn onderwerp, een lijdensverhaal waar
bij ook hij zozeer betrokken was. Dat bleek
ook uit zijn waarschuwing, toestanden en
mensen van die jaren ook te beoordelen
aan de hand van feiten, die pas na de
oorlog bekend werden.
Aan deze uitzending op Nederland 2 ging
een aflevering van de serie „In vertrouwd-
de handen" af, waarin twee unieke BBC-
filmfragmeneten werden geprojecteerd, dia
lieten zien hoe baby's met behulp van de
keizersnede op de wereld gebracht wor
den. Nogal moeizaam en gedwongen ver
liep het daarop aansluitende gesprek van
twee Nederlandse medici.
De film „Die öse", ingeleid door de sce
narioschrijver en regisseur Jacob Lind,
vertoonde vele kenmerken van de eerste
ling, waaraan zoals wel eens meer ge
beurde zich iemand waagde, die reeds
met andere artistieke uitdrukkingsmidde
len het nodige succes boekte. Tot stand
gekomen in een door de VARA gefinan
cierde produktie bleek deze rolprent te
sterk gebonden aan de nogal gekunstelde,
litteraire opzet van de auteur. Eerst toen
de film, na een niet onaardig uitgewerkte
aanloop de komst van de welgevormde
hoofdpersoon in het Joegoslavische bad
plaatsje enige inhoud kreeg, zakte hij
af naar het niveau van verfilmd toneel.
Temeer daar de Joegoslavische rolbezet
ting inclusief de vertolking van de
hoofdrol niet zo overtuigend was, had
men van dit verhaal wellicht beter een
televisie-spel met enige filminlassen kun
nen maken. De VARA verdient niettemin
een compliment voor het besluit, mede te
willen werken aan een nieuwe, zij het ge
deeltelijk Nederlandse filmproduktie.