„Ardèle" bij de Haagse Comedie
HET WEEKEINDE
Slagwerkdemonstratie
,Spectacle Coupé' van Tsjechov-verhalen
NEGEN MUZEN
Briljante opvoering van een vroege Anouilh
Gilbert Bécaud in Moskou
Hachelijke onderneming bij De Nieuwe Komedie
De Everly Brothers
naar ons land
AVRO-koorfestival
in het Amsterdamse Concertgebouw
Regeringsverklaring op tv
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
Critiek van jongeren
op P.v.d.A.-verklaring
MAANDAG 26 APRIL 1965
ERIK VOS van de Nieuwe Komedie
heeft in samenwerking met regisseur
Peter Sjarov het denkbeeld uitgewerkt
om een aantal Tsjechov-verhalen ge
schikt te maken voor opvoering om op
die wijze een avond Tsjechov-toneel te
doen ontstaan. Men heeft zich met zorg
beperkt tot die verhalen die hoofdzake
lijk uit dialogen bestaan, zodat zo min
mogelijk ingrepen in de tekst noodzake
lijk werden. Toch is het resultaat dat
men zondagavond jl. in Diligentia te
Den Haag te zien kreeg, weinig gelukkig
uitgevallen. De meeste verhalen van
deze meester-schrijver moeten het im
mers hebben van atmosfeer en woord
keus en de intrige is maar zelden hecht
genoeg om geheel op eigen benen te
kunnen staan. Toch schijnt ook Stanis-
lawski al dergelijke opvoeringen te heb
ben gegeven, zodat De Nieuwe Komedie
in ieder geval over een historisch alibi
beschikt.
7
et
Hans van den Bergh
Hans van den Bergh
A Yf nabeschouwingen
VOOR EEN IN HOOFDZAAK jeugdig publiek had zaterdagmiddag in de
Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam een demonstratie van slag
instrumenten plaats. Inleidende woorden werden gesproken door de componist
Robert Heppener en het demonstrerend materiaal werd geleverd door de slag
werkers van het Concertgebouworkest, die bij een van de voorbeelden en bij
de Toccata van Carlos Chavez gedirigeerd werden door Edo de Waart. Het is,
blijkens de belangstelling en blijkens het enthousiasme na afloop zeker een groot
succes geworden, dat wellicht de directie van het Concertgebouworkest zal
bewegen met dergelijke instructieve middagen door te gaan.
Rob du Bote
Damshuizer
i
HET IS WELHAAST traditie gewor
den dat de Haagse Comedie ieder jaar
één Anouilh-voorstelling brengt. Telkens
wanneer men met een recent stuk kwam
zal men daar de beste herinneringen aan
bewaren. (Men denke slechts aan
l'Alouette, Omifle, Becket, Pauvre Bitos
of La Grotte). Telkens echter wanneer
het Haagse of een ander gezelschap,
naar een vroegere Anouilh teruggrijpt,
valt er een zekere teleurstelling te no
teren. Het toneel van Anouilh veroudert
kennelijk snel, vooral omdat men, een
maal bekend met de latere verdere uit
werking van dezelfde thema's, de eer
dere stukken als te simplistisch gaat er
varen. Dit lot heeft nu ook „Ardèle ou la
Marguerite" getroffen dat al in 1950
door Amsterdamse studenten in ons land
werd geïntroduceerd en sedertdien ook
op het repertoire van het Arnhemse
gezelschap heeft gestaan.
IN „ARDèLE" ONTMOETEN we één
van Anouilh's grondthema's nog zeer di
rect, als het ware in natuurstaat. De ware
zuivere liefde wordt in onze corrumperen
de samenleving zo sterk bedreigd, dat de
oprechte geliefden hun ideale band alleen
maar voor aantasting kunnen vrijwaren in
de dood in alle toonaarden heeft Anouilh
ons deze vertrouwde melodie al voorge
zongen. In Ardèle gebeurt het, wat de ex
positie betreft, in de kluchtig aangezette
toon van een maatschappelijke satire.
TEMIDDEN VAN familieleden die elk op
eigen wijze hun liefdesidealen verkwanseld
of besmet hebben, probeert de arme ge
bochelde tante Ardèle haar idylle met een
eveneens gebochelde minnaar veilig te
stellen. Maar niet opgewassen tegen het
samenspannende cynisme van de haar
omringende wereld verkiest zij tenslotte
samen met haar geliefde de dood. Welis
waar is veel van de paradoxale en steke
lige humor in de dialogen uiterst geniet
baar gebleven en herkent men in de op
bouw van het geheel ook wel Anouilh's
meesterhand, toch doet de nu al te ver
trouwde oplossing en het wat wijdlopige
getheoretiseer in het middenbedrijf, be
paald gedateerd aan. De in menig opzicht
uitmuntende voorstelling van de Haagse
Tientallpn beroemdheden hebben zater
dag in Moskou de première bijgewoond
van de one man show van de Franse zan
ger Gilbert Bécaud. Bécaud had een groot
deel van zijn publiek per vliegtuig meege
bracht uit Parijs; onder hen bevonden
zich Marc Bohan van het modehuis Chris
tian Dior, de schilder Bernard Buffet, de
echtgenote van de Franse minister van
Voorlichting mevrouw Roger Frey, Porfi-
rio Rubirosa en zijn vrouw Odile Rodin, de
actrice Elga Andersen, en de prinses Ira
de Fürstenberg die misschien actrice zal
worden en een aantal topfiguren uit het
Franse zakenleven.
Van Russische zijde waren onder meer
aanwezig kosmonauten Valentina Teresj-
kova en haar man Andrian Nikolajev en
de actrice Tatiana Somoilova. Het optre
den van Bécaud werd met enorm enthou
siasme ontvangen. Zeven maal werd hij
teruggeroepen en hij moest twee toegiften
geven.
Nanni Vermeer, Joris Diels, Nelleke
Knegtmans en Anne Oostveen in
„Ardèle" van Jean Anouilh bij de
Haagse Comedie.
Comedie die dit weekeinde in de Koninklijke
Schouwburg in première is gegaan, is
overigens wel in staat gebleken de mees
te zwakke gedeelten van de tekst weg te
spelen.
IN EEN UITZONDERLIJK mooi kas
teeldecor van Hep van Delft, dat onmid
dellijk een open doekje kreeg, zag men
(in een speciaal door goede beweging op
vallende regie van Frans van der Lin-
gen), Joris Diels in de hoofdrol van de
generaal wiens liefdesideaal is verworden
tot handtastelijkheden met de dienstbo
de, welke rol hij zeer subtiel in het komi
sche wist te houden. Zijn dochter die in
een gecompliceerd „ménage a trois" leeft
dat uitsluitend door onderlinge jaloezie in
stand gehouden wordt, werd geestig en
fijn-karikaturaal gespeeld door Anny de
Lange (voor deze actrice een zeldzame,
SLECHTS EEN HEEL enkele keer wan
neer een verhaaltje inderdaad een drama
tische kern bleek te bevatten, een ontwik
keling of een sterke wisselwerking van
emoties, ontstond er even een aardig ta
fereel, maar in het algemeen leed de op
voering onder een teveel, een onverant
woorde keuze en een te zwakke bezetting.
Van de twaalf gespeelde scènes voldeden
zo eigenlijk alleen: de bekende monoloog
„Over de schadelijkheid van tabak" die
door Paul van Gorcum als het hartver
scheurend tragische mannetje, knap maar
met een zekere routine-gladheid gebracht
werd; „de Heks", dat wel een sterkere
afronding had kunnen gebruiken, maar ten
minste goed gespeeld werd door Peter
van der Linden als een oud mannetje, die
zijn vrouw (Willeke van Ammelrooy) er
van verdenkt dat ze door magische ingrij
pen altijd maar weer late reizigers naar
hun hut lokt; en „de Koriste" dat hoewel
tamelijk erbarmelijk opgevoerd, inderdaad
een verrassende en vrij sterke „plot"
heeft.
VOOR HET OVERIGE bleef men ster
ker in sfeervolle aanloopjes of humorloze
pogingen om grappig te doen, waarbij bo
vendien een ernstig gebrek aan acteerta
lent bij een aantal van de medewerkenden
an Sjarov verijdel-
zijni erkende grote
alle goede bedoelingen
de. Deze, regisseur me
kwaliteiten was eigenlijk alleen te herken
nen in zijn voorliefde voor kleine folkloris
tische details die de handeling zo nu en
dan ophielden. Peter van der Linden en
Bob Goedhart deden nog enkele pogingen
om een aantal lachnummertjes door te
drukken maar zonder veel resultaat. Op
humoristisch terrein slaagden eigenlijk al
leen een cabaretsketchje als „Een Kunst
werk" dat speciaal door een mooie type
ring van Paul van Gorcum werd gedragen
en de slotscène, een melancholiek autobio
grafisch gegeven waarin een aantal goed
bedoelende toehoorders een debuterende
schrijver er toe brengen zijn werk te ver
scheuren. De kans bestaat dat Tsjechov
hiertoe spontaan zou zijn overgegaan als
hij geweten had welk gebruik er nog van
zijn verhalen gemaakt zou worden.
EEN BELANGRIJK pluspunt in de voor
stelling was het decor van Roger Chail-
loux, dat uit drie vaste onderdelen bestond
die op verrassend veel verschillende ma
nieren tot steeds wisselende achtergron
den konden worden samengevoegd. Het is
mogelijk dat een gedeeltelijk nieuwe be
zetting die in het programma voor het vol
gend seizoen wordt aangekondigd, een aan
tal van de zwakste, hier ongenoemde scè
nes zal kunnen verbeteren, maar ook dan
nog blijft de onderneming in principe
hachelijk.
maar zeldzaam geslaagde komedie-rol),
trouw gevolgd door de nuchtere echtge
noot van Frans van der Lingen, soms wat
al te nonchalant articulerend, en de ro
mantische minnaar van Erik van Ingen
als altijd heel goed in dit soort rollen.
PAULA PETRI was vooral aanvanke
lijk wat saai als de om financiële redenen
met de verkeerde broer getrouwde Natha
lie, en Guido de Moor speelde overtuigend
de daarom wanhopige andere broer Nico
las. De beide door het fraaie voorbeeld
hun omgeving al volledig bedorven
kinderen werden met knap getypeerde kin
derlijkheid gebracht door Nanni Vermeer
en Nelleke Knegtmans.
De korte verschijning van Georgette
Hagedoom als de door liefde krankzinnig
geworden generaalsvrouw was een drama
tisch hoogtepunt van de voorstelling.
Al met al een amusante en fraai aan
geklede opvoering van een grimmig stuk
dat men aan prille geliefden van ganser
harte zou ontraden.
Op vrijdagmorgen 30 april arriveren op
Schiphol de Everly Brothers. Zij zul1 en
s avonds optreden tijdens het koninginne-
bal in Krasnapolsky in Amsterdam ter ge
legenheid van het vijfjarig bestaan van
Radio Veronica.
De volgende dag, zaterdag, zijn Don en
Phil Everly gasten tijdens een recht
streekse televisie-uitzending van de Vara
in de Jaarbeurshallen in Utrecht waar een
lmei-manifestatie van de P. v. d. A. wordt
gehouden. Daarna volgt nog een optreden
in GasseUe (Dr.).
Op 2 mei gaan de Everly Brothers naar
Engeland voor plaat- en televisieopnamen
Het Strijps Mannenkoor uit Eindhoven
heeft beslag gelegd op de AVRO-wissel
beker die beschikbaar was gesteld voor
de beste vocale prestaties op het elfde
koorfestival. Zaterdag eindigde dit festi
val, dat was georganiseerd door de Ko
ninklijke Bond van Zang- en Oratorium
verenigingen in samenwerking met de
AVRO. Er werd aan deelgenomen door
99 koren met 3.000 zangers en zangeres
sen.
Het Strijps koor stond onder leiding
van de heer W. Th. Maris en behaalde in
de afdeling gemengde koren 366 punten,
De tweede prijs ging naar Beek en Donk
gemengd koor (dirigent J. Lammers), dat
362 punten behaalde.
Peter van der Linden en Bob Goed
hart in een van de komische Tsje-
chov-scènes.
Weinig valt er te schrijven over het t.v.-
weekeinde, dat behoudens enige niet zo
sterke sportreportages die van de judo
kampioenschappen in Madrid bijvoorbeeld
weinig nieuws bood en tekenend was
voor het einde van het winterseizoen. Of
het verder een voordeel genoemd mag
worden, dat men met één oor en één oog
het zaterdagavond-amusement van de
AVRO gebaseerd op een nu wel beken
de, oude formule kan volgen, moet be
twijfeld worden. Het kijkkastje, niet ten
onrechte vaak veroordeeld als een smaak-
bedervende indringer, wordt immers daar
door een soort van beeld- en geluidsdecor
OP HET PROGRAMMA stond een plat
tegrond van het podium afgedrukt, waar
op men de namen van de verschillende
opgestelde instrumenten kon lezen. Ter
oriëntering waren de instrumenten ver
deeld in zes categorieën, uiteenvallend in
twee hoofdgroepen: de instrumenten mèt
en die zónder vaste toonhoogte. De eerste
groep was verdeeld in houten instrumen
ten, metalen instrumenten en instrumen
ten met vellen, de 2e in pauken, instru
menten met één toon en melodie-instru
menten. Een zeer bruikbare verdeling, die
de inleider in staat stelde te wijzen op
verschillen en overeenkomsten en die de
luisteraars, die zeer waarschijnlijk voor het
overgrote deel van de mogelijkheden van
het slagwerk niet het minste idee hadden,
een zeker houvast kon geven bij het be
luisteren van de diverse voorbeelden. De
inleider besprak achtereenvolgens de in
strumenten, liet een der spelers een voor
beeld geven en laste van tijd tot tijd een
voorbeeld uit de muzieklitteratuur in,
waarin zo nodig verschillende instrumen
ten of instrumentengroepen met elkaar
werden gecombineerd. Een leerzaam pro
cédé, dat de toehoorders zeker enig in
zicht zal hebben gegeven van de manier
waarop in het standaardrepertoire het
slagwerk zijn betrekkelijk bescheiden rol
vervult.
SINDS ENIGE decennia is er echter een
ontwikkeling aan de gang, waarbij het
slagwerk in het symfonieorkest een veel
wezenlijker betekenis- krijgt dan het in het
verleden in de Westeuropese kunstmuziek
ooit gehad heeft. Men behoeft alleen maar
even aan werken als „Pli selon pli" van
Boulez of „Circles" van Berio te denken
om te beseffen, dat juist in de behandeling
van het slagwerk principiële wijzigingen
zich hebben voltrokken, zelfs als met wer
ken van Pijper of Bartok vergeleken
wordt. Dit hangt samen met de essentieel
andere benadering van het fenomeen rit
me, die in de muziek van de laatste de
cennia veld wint.
Deze ontwikkeling nu is in de inleiding
van Robert Heppener in het geheel niet
ter sprake gekomen. Wel heeft hij als
voorbeeld een stuk laten horen uit de
„Gruppi" van Jan van Vlijmen, inderdaad
een representatief specimen van heden
daagse slagwerkbehandeling, maar
voorbeeld stond geheel geïsoleerd.
dat
OVER DE MUZIKALE betekenis van het
slagwerk in de hedendaagse muziek is met
geen woord gesproken; de namen Boulez
Berio en Stockhausen zijn zelfs niet ge
noemd. Het slagwerk is gedemonstreerd
als illustratief en als folkloristisch element
in het romantische symfonieorkest, niet
als integrerend bestanddeel van een mo
derne instrumentatie. De Toccata van de
Mexicaan Carlos Chavez (een stuk uit 1942,
geheel in de folkloristische stijl gehouden)
droeg aan de algemene tendens van de in
leiding het zijne bij. Het is te hopen dat na
deze eerste oriëntatie een tweede demon
stratie zal volgen waar op basis van de
zaterdag verstrekte aanvangskennis het
licht kan worden gericht op de enorme
evolutie van de laatste jaren. De belang
stelling is er, dat is zaterdag al overtui
gend bewezen.
van het gezinsleven. Voordeel is misschien
wel, dat de kijker langzamerhand genoeg
gaat krijgen van zo'n hinderlijke achter
grond en eindelijk eens gaat selecteren.
Wat nog van zo'n avond te zeggen? Nou ja,
„Wie van de drie?" verliep melig, hoe
zeer het „panel" ook zijn best deed, de
ondervraagden legden er zich op toe, geen
enkel zinnig antwoord te geven. Dan was
het verder toch wel een verrassing in de
liedjes- en zangronde van „Willy en Wil
leke" weer eens „The Blue Diamonds" te
horen. Vergeleken met al die ensembles
van primitief gekuifde guitaar-ramme
laars die na hen kwamen, zijn het bijna
klassieke zangertjes geworden. Alle spel
leiderskwaliteiten van de heer Nand Baert
ten spijt, was het tweede spelletje U
weet wel, „Wachtwoord" wederom ver
re van boeiend; Conny van de Bos kon
alleen maar pratend daar ook niets aan
doen. En de miniatuur-show van Johnny
en Rijk werd een heerlijk gek traves-
ti-nummer van de eerste was de uitschie
ter bepaald door de te grote lengte van
de nummers. Morecambe en Wise, de En
gelse komieken van wie Johnny en Rijk
dit genre humoristische nummers (voor
Nederland vertaald en bewerkt) plegen
over te nemen, konden wij gisteravond
zien in een nieuwe show uit het befaamde
Londense variété-theater „The Palla
dium". En wij kregen bijna de indruk,
dat ook het Engelse publiek het met die
grapjasserij wat moeilijk had. Geestiger
was zeker een nummer van de roemruch
te Stanley Holloway, aanmerkelijk boei
ender was ook de zang van de eens zo
beroemde Jo Stafford en adembenemend
waren zeker de verrichtingen van een zeer
vrouwelijke acrobaat, die gehannest en ge
jonast werd door drie mannetjesputters.
Mensen met merkwaardige hobbies, van
„Piet Moeskops" tot vredesverdragen, van
een farao tot de geschiedenis van het Bel
gische voetbal, maakten van de quiz „Tel
uit je winst" toch wel een uitzending, die
weer eens vermeld mag worden.
De regeringsverklaring in de Tweede Ka
mer op dinsdag 27 april a.s. is het on
derwerp van een rechtstreekse reportage,
die de NTS van 13.00 uur af op Nederland
1 uitzendt. Commentator is Ad Langebent.
De regie is in handen van Wim Bosboom.
Van de op de regeringsverklaring vol
gende debatten worden twee samenvattin
gen gemaakt. Die van de middagzitting
wordt uitgezonden van 18.30 tot 19.00 uur,
het overzicht van de avondzitting van
22.55 tot plm. 23.25 uur. Deze samenvat
tingen worden door Gerard van den Berg
van commentaar voorzien.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Beiaardmuziek. 7.30 Lichte
grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagope
ning. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte
grammofoonmuziek. 8.50 Ochtendgymnas
tiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Klassieke
grammofoonmuziek. 9.35 Waterstanden.
9.40 Morgenwijding. 9.55 Boekbespreking.
10.00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zie
ken. 12.00 Amusementsmuziek uit Zwitser
land (gr.) 12.27 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting:
Voor de' landbouw. 12.40 Metropole-orkest:
amusementsmuziek. 13.00 Nws. 13.10 Me
dedelingen, eventueel actueel of grammo
foonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30
Pianospel en zangsolisten. 14.00 Voor de
vrouw. 14.40 Schoolradio. 15.00 Lichte or
kestmuziek en gitaarsolist: Portugese im
pressies (gr.) 15.30 Reportages. 16.00 Nws.
16.02 Stereo: Pianospel: moderne muziek.
16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York cal
ling. 17.35 Lichte grammofoonmuziek voor
de tieners. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel
actueel. 18.20 Licht instrumentaal ensem
ble en vocaal ensemble. 18.55 Gesproken
brief uit Parijs. 19.00 Voor de kinderen.
19.05 Fragmenten uit de opera Rigoletto
(Gr.) 20.00 Nieuws. 20.05 Radar: radiope
riodiek. 20.45 Tot uw orders: gevarieerd
programma voor de militairen. 21.35 To-
neelbeschouwing. 21.45 Moderne en klas-
I sieke kamermuziek. 22.00 Sitèr: radiotijd
schrift voor gitaristen. 22.10 Nederlands
Koorfestival 1965: keuze uit de opnamen
22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Ac
tualiteiten. 23.00 Gespr. brief. 23.05 Ven
ster op de hedendaagse muziek, muzikale
lezing. 23.40 zang met instrumentale bege
leiding. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Het levende Woord. 7.05 Ou
verture: reportages en commentaren, we
gen informatie en lichte grammofoonmu
ziek. (7.30-7.40 Nieuws. 8.00 Overweging)
8.30 Nieuws. 8.40 Voor de huisvrouw. 9.40
Lichte grammofoonmuziek. 10.00 Klassieke
grammofoonmuziek. 11.00 Voor de vrouw.
Volaan vooruit, lezing. 12.00 Angelus.
Portugese liederen. 12.20 Voor de boeren.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten of
grammofoonmuziek. 12.50 Draaien maar!!!
Lichte grammofoonmuziek. 13.35 Lichte
14.00 Voor de plattelandsvoruwen. 14.10
Musiësta: lichte grammofoonmuziek. 14.50
Lichtbaken, lezing (herhaling van zaterdag
jl.). 15.00 Rieleksengevarieerd pro
gramma (herhaling van zaterdag jl.).
16.00 Voor de zieken. 16.30 Onderweg: Ge
bedsdienst. 17.00 Voor de jeugd. 17.35 Voor
de padvinders. 17.50 Overheidsvoorlichting:
Het werk van de adviesraad voor culture
le samenwerking. Spreker: Drs. M. D.
Thijs. 18.00 Fanfare-orkest: moderne mu
ziek (opn.) 18.20 Uitzending van het Gere
formeerd Politiek Verbond. Voorrang aan
Suriname. Spreker: De heer A. Kamsteeg.
18.30 Populaire grammofoonmuziek. 18.50
En nu mijn geval: vragenbeantwoording.
19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Me-
tropole orkest en zangsoliste (stereo). 20.00
Kerkorgelconcert: moderne werken (opn.)
20.30 Promenade orkest en zangsoliste:
Operamuziek. 21.15 van randgewesten tot
Benelux-middengebied (I), klankbeeld.
21.45 Klein radiokoor: geestelijke liederen.
22.05 Gewijde muziek. 22.25 Boekbespre
king. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Al
le landen hebben allerhande liedjes (gr.).
23.15 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-
24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Gevarieerde muziek. (12.25 Weerbe
richten, mededelingen en berichten voor de
schippers.) 12.50 Beursberichten en pro
grammaoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Ka
mermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolra
dio (15.00 Nieuws). 15.45 Amusementsmu
ziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten.
16.09 Duitse les. 16.25 Pianorecital. 16.55
Klassieke muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Jazz
muziek voor de jeugd. 17.45 Fanfaremu
ziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten.
18.28 Paardesportberichten. 18.30 Lichte
muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Licht
programma. 19.00 Nieuws. 19.40 Klein
Weens concert. 20.00 Hoorspel. 21.14 Lich
te instrumentale muziek. 21.35 Spel. 22.00
Nieuws. 22.15 Amerikaanse volksmuziek.
22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws
23.05 Stemmig gemengd avondprogram
ma: klassieke en moderne muziek. 23.55
Nieuws. 24.00-0.10 Berichten voor de
scheepvaart.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND 1
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Ba
rend de Beer. CVK/IKOR7RKK. 19.06
Kenmerk: veertiendaags journaal voor de
kerken. NTS: 19.35 Huckleberry Hound,
TV-film. 20.00 Journaal en weeroverzicht.
20.20 Politieke Partij: P.SP. 20.30 East
of Eden, speelfilm (beide keuringen 14 j.).
22.20 De eerste Wereldoorlog, documen
taire film. Periode 1 januariseptember
1915. 22.45 Journaal. 22.50-23.05 Socutera.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO:
20.01 Het gesprek van de dag, bespreking
van actuele zaken. 2040 AVRO's TV-ma-
ggazine, 21.25 Muzikaal programma. 21.55-
22.10 Sterren kijken.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kmrt. 19.01 Ba
rend de Beer. 19.06 Weekjoumaal voor Ge
hoorgestoorden. 19.33 Engelse les. 20.00
Journaal. NCRV: 20.20 Attentie. NTS:
20.45 De bloedband, tragi-komedie. 22.50-
22.55 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA:
20.01 Jazzprogramma. 20.25 Een ruimte
vaarder in het nauw, Perry Mason-film.
21.15 Filmvenster. 21.45 Achter het nieuws.
CVK/IKOR: 22.10-22.35 Cargo Cult, do
cumentaire film.
BOND ZONDER NAAM
De Bond zonder Naam te Haarlem heeft
bij de minister van Cultuur, Recreatie en
Maatschappelijk Werk een verzoek inge
diend om in aanmerking te mogen komen
voor zendtijd in de radio en televisie. D^
bond treft reeds alle noodzakelijke voor
bereidingen voor de produktie van regel
matige radio- en televisieprogramma's.
Ageeth Scherphuis zal vanavond in
haar t.v.-magazine op Nederland II
bijzonderheden vertellen over tele
visie in Hongarije en over televisie
in de gevangenissen. Ook kan men
kennis maken met een paar specia-
listên op het gebied van kostuums.
Al met al 'n gevarieerd prentenboek,
waarin ook Jasperina de Jong (Zie
foto) als de werkster weer een bab
beltje houdt.
De eerste voorstelling van de Rolling
Stones te Montreal in Canada heeft vrij
dag een zestal gewonden en een tiental
arrestaties opgeleverd. Een van de gewon
den een meisjeis er erg aan toe. Na
afloop van de voorstelling wierp een groep
jongens en meisjes zich op de RolUng
Stones. Er ontstond een enorm tumult. Een
aantal meisjes werd onder de voet gelopen
voor de politie kon ingrijpen.
Harpisten associatie. Een Nederlandse af
deling is opgericht van de Association
Internationale des Harpistes et Amis da
la Harpe, waarvan de Fransman Pierre
Jamet de algemeen voorzitter is. Het be
stuur van deze sectie Holland der Asso
ciation, die vooral de verbreiding van
nieuwe harpcomposities en de samen
werking tussen componisten en harpisten
beoogt, is als volgt samengesteld: Phia
Berghout (voorzitster), Lex van Delden,
Marius Flothuis, Jaap Geraedts, André
Jurres, Ellen Stotijn, Saar Vos-Strumph-
ler en Edward Witsenburg. Erevoorzit
ster is Rosa Spier. Het secretariaat is ge
vestigd in huize Queekhoven te Breuke-
len.
De federatie van jongerengroepen van de
P.v.d.A. in het gewest Overijssel heeft
een resolutie aangenomen, waarin zij ver
klaart met teleurstelling kennis te hebben
genomen van de verklaring van het da
gelijks bestuur van de P.v.d.A. inzake Viet
nam. Het bevreemdt haar, dat het dage
lijks bestuur pas een verklaring uitgaf na
dat de Amerikaanse president vredesvoor
stellen deed en dat de verklaring zich
hiertoe bepaalde. De verklaring gaat de
jongerenfederatie niet ver genoeg. Zij had
ook veroordeling van de Amerikaanse bom
aanvallen op Noord-Vietnam alsmede het
gebruik van gas, napalm en „Lazy Dogs"
gewild.