Een kat tussen de duiven Voor hem.voor haar BRYLCREFM PANDA EN DE BRON s* hes V DE DODE BRUID" :4 TRIUMPH DEALER Ons vervolg ver haai Het Britse Nationale Theater, ondanks topsterren, diep in de schulden „Obsessie" gaat niet door If VERWARMING WOENSDAG 28 APRIL 1965 9 Een detectiveverhaal door Agatha Christie The perfect hairdressing Twee Japanse liedjes over Nederland De radio geeft donderdag 11 1 Ui T el evisie pro gramma HARRY OOMEN T. V-nabeschouwingen „De Bloedband m AVRO -amusement Sophia Loren speelt in nieuwe Ghaplin-film 99 door dr. Robert van Gulik Gk'JPHEMÏ 7) „Beste Joan, Ben even langs gekomen om te ho ren of je ook zin had in een rondje golf vanavond. Maar nu je hele maal naar de dam bent geweest zul je wel bek-af zijn. Wat denk je van morgen? Om 5 uur op de club. Je Bob" Wel een erg nonchalant briefje, vond hij, vooral als je misschien je zuster nooit zou terugzien.maar hoe onverschilliger hoe beter in dit geval. Joan moest niet verwikkeld ra ken in dit vreemde avontuur, ze mocht zelfs geen vermoeden van iets onge woons krijgen. Joan kon nu eenmaal niets verborgen houden. Ze moest te gen zichzelf worden beschermd. Door ontwetendheid. Dit briefje vervulde bovendien tweeërlei doel. Er bleek namelijk uit, dat Bob niet het minste plan had zelf weg te gaan. Hij dacht nog even na, liep toen naar de telefoon en vroeg het nummer van de Britse ambassa de aan. Even later werd hij doorver bonden met Edmundson, de derde se cretaris, een vriend van hem. „John, ben jij daar? Met Bob. Kun nen we elkaar straks ergens ontmoe ten, na kantoortijd?.Kun je nog iets vroeger misschien?.Doe het maar, ouwe jongen. Het is verdraaid belangrijk. Nou ja, je snapt wel, een meisje". Hij kuchte verlegen. „Haast niet te geloven, zo'n snoes je! Het is alleen een beetje gewaagd". Edmundsons stem, aan de andere kant, klonk afkeurend, vermanend: „Heus, Bob, jij eeuwig en altijd met je meisjes!... Nou, vooruit, om 2 uur dan maar". Hij belde af. Bob hoorde een tikje, alsof de een of an der die meegeluisterd had eveneens de hoorn op de haak legde. Die goede Edmundson! Nu alle te lefoongesprekken in Ramat afgeluis terd werden, hadden Bob en hij een soort code ingevoerd. „Een snoes van een meisje, haast niet te gelo ven!" betekende zoveel als dringend en belangrijk nieuws, waarvan zij el kander op de hoogte moesten brengen. Edmundson zou hem met zijn auto ophalen, vlak voor de nieuwe Beurs om 2 uur. Dan zou hij Edmundson kunnen vertellen waar hij de juwelen had verstopt. Maar erbij zeggen dat Joan zelf van niets wist en er pas van weten mocht ingeval hem iets overkwam. Aangezien ze over zee te rugkeerden, zouden Joan en Jennefer pas over een week of zes thuis zijn. Tegen die tijd was de revolutie hier stellig achter de rug, al of niet ge slaagd. Dan zouden Ali Yusuf en hij in Europa zitten of ze zouden bei den om het leven zijn gekomen. Hij zou Edmundson net genoeg, maar niet te veel vertellen. Rawlinson keek het vertrek nog eens rond. Het zag er weer net zo uit als toen hij was binnengekomen, ver laten, slordig, echt huiselijk. Het eni ge nieuwe element erin was zijn vol komen onschuldige briefje, gericht aan Joan. Hij liep naar de deur. Er viel geen mens in de lange gang te bekennen. De vrouw in de kamer vlak naast die van Joan Sutcliffe stapte van haar balkon weer naar binnen. Zij hield een spiegel in de hand. Oorspronkelijk was zij op 't balkon verschenen om een haartje aan haar kin beter te kunnen bekijken dat de brutaliteit had gehad daar te ontsprui ten. Zij had het uitgetrokken met een pincet en vervolgens haar gezicht in het zonlicht aan een verder nauwkeu rig onderzoek onderworpen. Toen ze daarmee klwaar was, deed ze een heel merkwaardige ontdekking. De hoek waarin ze haar handspiegel vasthield was zodanig dat daarin de spiegel van de klerenkast in de ka mer naast de hare helder werd weer kaatst. En in die spiegel zag ze iemand, die met iets bijzonder eigen aardigs bezig was. Zo eigenaardig en zo verrassend dat zij roerloos spie dend bleef staan. De man kon haar onmogelijk zien vanaf de plaats waar hij zat. Zij zag hem alleen door middel van die dub bele weerspiegeling. Hij had achterom gekeken, dan zou hij haar spiegeltje weerkaatst hebben gezien in de grote spiegel van de klerenkast, waar hij met zijn rug naar toe zat. Maar de man was zozeer' in beslag genomen door hetgeen waarmee hij bezig was dat hij geen moment achterom keek. Wel had hij eenmaal zijn hoofd op geheven en door het open raam naar buiten gekeken, maar omdat hij daar niets gezien had, was hij rustig door gegaan met zijn werk. De vrouw zag precies wat hij deed. Na een poosje had hij een briefje geschreven en op tafel achtergelaten. Zij had hem vervolgens horen telefo neren, zonder precies te verstaan wat hij zei, maar hij sprak op luchtige toon. Daarna hoorde zij hem de deur sluiten. De vrouw wachtte nog enige ogen blikken. Toen deed zij de deur van haar kamer open. Aan het eind van de gang zag zij een Arabier, die met een plumeau bezig was stof af te ne men. De man verdween om de hoék uit het gezicht. Toen liep de vrouw vlug naar de kamerdeur naast de hare. Die deur zat op slot, maar daarop had zij ge rekend. Met een haarspeld die zij bij zich had en met behulp van het lemmet van een mes bereikte zij, vlug en ervaren, haar doel. Zij trad binnen en deed de deur achter zich dicht. Eerst pakte zij het briefje, las het, en fronste het voorhoofd. Daarin vond zij namelijk geen enkele verklaring voor hetgeen zij gezien had. Zij legde het briefje weer neer en liep het ver trek door. Op het moment dat zij haar hand uitstak, werd zij echter gestoord door geluid van stemmen. Van het terras beneden drongen ze tot hier door. Eén stem was erbij, die zij onmid dellijk herkende als die van de be woonster van deze kamer. Een zeer zelfbewuste, docerende stem. De vrouw wipte naar het venster. Beneden stond Joan Sutcliffe op het terras, in gezelschap van haar doch tertje Jennifer, een bleek, plomp kind van vijftien jaar. Joan vertelde aan ieder die het maar horen wilde, en in het bijzonder aan een ambtenaar van het Britse consulaat, wat zij dacht van de maatregelen die men te haren behoeve getroffen had. „Maar dat is eenvoudig belachelijk! Ik heb nog nooit zo iets onzinnigs ge hoord. Alles is hier toch even rustig en vreedzaam Jullie verkeren alle maal in nodeloze paniek!" „Dat hopen wij ook, mevrouw. Maar Zijne Excellentie acht het niet langer verantwoord Mevrouw Sutcliffe dacht er niet over enig ontzag tegenover een am bassadeur te tonen. „We hebben ontzettend veel bagage, moet u we ten. Wij zouden a.s. zondag rustig met de boot zijn gegaan, omdat de zeereis juist zo goed is voor Jennifer. Dat heeft de dokter ons aangeraden. Ik moet dus beslist weigeren ook maar enige wijzigingen in mijn plan nen te brengen. Ik wens ook niet zo overhaast in een vliegtuig naar Enge land te worden gezet!" De ambtenaar van het consulaat keek een beetje bedrukt, doch kreeg de gelukkige inval mevrouw Sutcliffe goeddeels tegemoet te komen, door voor te stellen per vliegtuig naar Aden te vertrekken en daar dan de boot te pakken. „Met alle bagage?" vroeg mevrouw. „Zeker, daar zorg ik voor. Daar heb ik een auto voor klaarstaan. Wij kunnen alles onmiddellijk inladen." „O nou Mevrouw Sutcliffe gaf zich gewonnen. „Dan moesten we maar dadelijk gaan inpakken." „Ja, dadelijk, als u zo vriendelijk wilt zijn." De vrouw die boven had staan luis teren verliet haastig de slaapkamer waar zij niet thuishoorde. Erst keek zij nog vlug naar het adres dat aan de koffers hing. Toen wipte ze haas tig naar haar eigen kamer, juist toen mevrouw Sutcliffe de hoek van de gang om kwam. De bediende van de receptie kwam achter haar aan. „Mevrouw Sutcliffe, uw broer de eskadercommandant' is daarnet nog hier geweest. Hij heeft even op uw kamer zitten wachten. U bent elkaar juist misgelopen." „Och, wat vervelend!" verzuchtte mevrouw Sutcliffe. Tegen de bedien de zei ze: „Welbedankt!" En tegen Jennifer: „Ik denk dat oom Bob zich ook bezorgd maakt. Maar er is op straat toch niets van onrust te mer ken! Hé, de deur zit niet op slot. (Wordt vervolgd) Advertentie Het geheim van een goed verzorgd uiterlijk? Brylcreem - de wereld beroemde Engelse haarcrème! Brylcreem houdt het kapsel de hele dag perfekt in model, Brylcreem houdt haar en hoofdhuid fris en ge zond. Brylcreem - ook voor Uw haar! LONDEN (AP). - Het Britse Nationale Theater, een van de beste toneelgezelschappen ter wereld, krijgt het financieel steeds moeilijker. Achttien maanden geleden werd het theater geopend voor een uitgelezen gezelschap. De schuld bedraagt thans al 50.000 pond. Over twee of drie jaar zal het eigen nieuwe gebouw aan de zuidelijke oever van de Theems klaar zijn. De bouwkosten worden op twee miljoen pond geschat. Hoe sterk tegen die tijd de schulden van het Nationale Theater zullen zijn opgelopen vermag niemand- te zeggen. DE FINANCIËLE moeilijkheden vallen samen met een ongeëvenaard artistiek succes. De opvoeringen van „Othello", „Oom Wan ja*" waren uitverkocht en zijn eenstemmig door de pers geprezen. Hoe is het mogelijk, dat Het Nationale Thea ter, beschikkend over de beste Britse spe lers, geld verliest in een periode van her leving van het toneel in Engeland? Het bieden van 'n wisselend programma houdt in dat een stuk niet lang genoeg gaat om de kosten goed te maken of winst te hoe ken. In zijn pogingen om een groot pu bliek te plezieren met een gevarieerd pro gramma, komt het gezelschap knel te zit ten tussen stijgende kosten en beperkte re cettes. Bovendien huist de groep in het Old Victheater dat aan slechts 879 men sen plaats biedt. Een uitverkocht huis brengt 712 pond per voorstelling in. Er worden geen vrijplaatsen verstrekt. MAAR STEPHEN ARLEN, de zakelijke directeur, vertelt dat de inkomsten on middellijk verdwijnen aan personeelskos ten (tezamen 220 personen) en eventueel royalities. En dan heeft men de spelers en speelsters nog niet eens betaald. Daar toe behoren Sir Laurence Oliver, de direc teur, zijn vrouw Joan Plowright, en ver der sir Michael Redgrave, Diana Wynyard, Max Adrian en gasten als Peter O'Toole en Albert Finney. Volgens sommigen wordt er te veel uitgegeven aan costuums en reiskosten. Lord Chandos, voorzitter van de raad van bestuur, antwoordt hierop dat het theater het beste moet laten zien waartoe Engeland in staat is. Door de in flatie zijn de produktiekosten elk jaar ge stegen met 10 percent. Het gezelschap reist tweede klas, behalve als 's nachts wordt gereisd; dan neemt men een eerste klas slaapwagen. OM DE FINANCIËLE toestand tegemoet te komen, zal de Kunstraad binnenkort een nieuw subsidie-programma bekend maken. Inplaats van een uitkering ineens door de regering van 130.000 pond per jaar, komt er een systeem zoals dat voor het Royal Opera House geldt. In het lopende finan ciële jaar geeft de schatkist het theater als aanvullende subsidie 85 percent van de ont vangsten door kaartverkoop. Dit levert extra inkomsten op ten bedrage van 40.000 pond. Het totaal van de kaartver koop en het subsidie van de schatkist is ongeveer 170.000 pond. Daar komen 40.000 bij die men van het gemeentebestuur van Londen ontvangt. Hiermee hoopt men de lopende uitgaven tot april 1966 te dekken. Niettemin baart de omvang van de schul den bij de bank, en het probleem hoe deze afbetaald kunnen worden voordat ze nog groter worden, ernstige zorgen. (Van een onzer verslaggeefsters) IN JULI ZAL OP de Japanse gram- mofoonplatenmarkt een plaat met twee liedjes over Holland uitkomen. Een week daarna wordt deze plaat in ons land ge ïntroduceerd. De populaire zanger Kyu Sakamoto, die wij hier kennen door „Su- kiyaki", gaat de liedjes zingen. Vorige week vrijdag kwamen op uitnodiging van de Heemsteedse grammofoonplatenmaat schappij Bovema, de in Japan bekende tekstdichter Rokusuki Ei en componist Hachidai Nakamura op Schiphol aan. Zij componeerden „Sukiyaki"; beiden hebben zich na een universitaire opleiding in de muziek bekwaamd en zijn bekend door hun muziek op de plaat, voor radio en televisie. De heren doen hier indrukken op om twee goede liedjes te schrijven, een over ons land gezien door een toerist en een gezien door een Nederlander. Ze reizen wat door het westen van het land en op de derde dag van zijn verblijf hier zat de heer Ei al achter de piano van zijn hotel om de eerstè noten van het liedje vast te leggen. Het wordt geen uitgesproken commerciële plaat, wel een beetje natuur lijk, zei de heer Ei, maar het zal een meer propagandistische tendens hebben. Liedjes waarin zoveel mogelijk over Hol land: de bloemen, het weidse, de proper heid en de Hollandse meisjes. Hij loopt met een aantekenboek rond om de meest voorkomende meisjesnamen te noteren. De voorstelling van „Obsessie", op don derdag 29 april in de Haarlemse Stads schouwburg, gaat niet door wegens ziekte van Steye van Brandenberg. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuzlek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Och tendgymnastiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Oude gewijde koorzang (gr.). 9.35 Water standen. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Klassie ke grammofoonmuziek. 10.00 Arbeidsvita minen (gr.). 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Huishoudelijke zaken, lezing 11.15 Pianoduo (opn.): moderne muziek. Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Licht instrumentaal ensemble en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.10 Medede lingen, eventueel actueel of grammofoon muziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Dans- orkest en zangsolisten. 14.00 Moderne en klassieke kamermuziek (opn.). 14.30 Om roeporkest van de Beierse Radio en so listen: amusementsmuziek. 15.20 Piano spel (gr.): Latijns Amerikaanse muziek. 15.30 Omroeporkest en solist: semi-klassie- ke muziek. 16.00'Nieuws. 16.02 Voordracht. 16.20 (Flitsen van het amateur-concours. 16.45 Lichte grammofoonmuziek. 17.00 Minjon. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel ac tueel. 18.20 Uitzending van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie. 18.30 Lichte orkestmuziek en zangsolisten. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Sportparade. 19.30 Eigen weg, programma voor de twintigers. 20.00 Nieuws. 20.05 Radio Kamerorkest en so listen (opn.): klassieke en moderne wer ken. 21.05 Nooit zo goed gehad, hoorspel. 22.20 Lichte grammofoonmuziek. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualitei ten. 23.05 Nieuwe grammofoonplaten. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Het levende Woord. 7.05 Ouverture: reportages en commentaren, wegeninformatie en lichte grammofoon- U IJ® 3. „Wat is er met die meneer Stam aan de hand?" vroeg hij. „Waarom is hij zo bang?" „Dat is een van de weinige dingen die ik niet heb kunnen ontdekken!" zei de voorzitter van het ontdekkingsreizigers-genootschap. „De reiziger Stam is een van onze moedigste leden. Hij heeft het Limahaja-gebergte geheel in kaart gebracht en het Zwaard van Madokles aan ons museum geschon ken!" „Maar waarom loopt hij dan weg?" hield Panda aan. „Hij moet toch wel iets erg vervelends hebben meegemaakt!" „Tja.gaf meneer Drom toe. „Het is wel vreemd dat hij helemaal niet wil praten over het KlapTrap-eiland!" „Wat is dat voor eiland?" vroeg Pan da. „Wonen er griezelige beesten of enge wilden?" „Het is een eiland dat in een paar oude reisverhalen voor komt!" legde de ontdekkingsreiziger uit. „Het moet on geveer hier liggen. We hebben altijd gedacht dat het niet echt bestond. Maar meneer Stam is er heen gevaren en heeft er een paar foto's van gemaakt. En toen heeft hij een paar vervelende dingen ontdekt en is terugge komen. Dat treft wel erg slecht, want nu moet hij op nieuw met mij naar het KlapT rap-eiland toe!" „En hij wil helemaal niet!" riep Panda. „Wat gaat V nu doen?" „Ik ben bang dat ik nu een andere helper moet zoeken, die met me meegaat!" antwoordde reiziger Drom. „En zo iemand is tegenwoordig erg moeilijk te vinden. muziek. (Om 7.30-7.40 Nieus. plm. 8.00 Overweging). 8.30 Nieuws. 8.40 Voor de huisvrouw. 9.40 Klassieke grammofoon muziek. 10.10 Klassieke grammofoonmu ziek. 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Lichte grammofoonmuziek. 12.10 Leven op het land, gesprek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Deze week, praatje en berichten. 13.00 Klassieke grammofoonmuziek. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Lichte gram mofoonmuziek. 14.45 15 Jaar BP.K., klankbeeld over de Badan Penerbit Kris ten in Djakarta, (herhaling van woensdag 28 april). 15.10 Klassieke gewijde gram mofoonmuziek (gr.). 15.35 Moderne mu ziek voor hobo en piano. 16.00 Bijbelover denking. 16.30 Vocaal ensemble en orgel begeleiding: Geestelijke liederen. 16.50 Gi taarbegeleiding: volksmuziek (gr.). 17.55 Sportrubriek. 18.10 Koorzang: lichte mu ziek. 18.30 Sociaal perspectief, lezing. 18.40 Accordeon met kwartetbegeleiding: lichte muziek. 19 00 Nieuws en weerpraat- je. 19.10 Radiokrant. 19.30 Geestelijke lie deren. (gr.). 19.45 Op de man af, praatje. 19.50 Wij poetsen de plaat: lichte muziek. 20.10 Stereo: Metropole orkest en zangso list. 20.35 Samen uit-samen thuis, geva rieerd programma. 22.00 Rondom het kintf: pedagogische etherleergang. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.00 Klassieke en moder ne kerkorgelmuziek. 23.30 Amusementsmu ziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.05 Grammofoonmuziek. 12.15' Gevarieerde muziek (12.25 Weerbe richten, mededelingen en berichten voor de schippers). 12.50 Beursberichten en pro grammaoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Klassieke en moderne muziek. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. (Om 15.00-15.03 Nieuws) 15.45 Amusementsmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Franse les. 16.24 Liederen. 17.00 Nieuws. (Tussen 17.00 en 18.00 Rechtstreekse reportage van de wielerwedstrijd de Waalse Pijl). 17.15 ge varieerde muziek. 17.30 Klassieke muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Amusements muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Gram mofoonmuziek. 19.00 Nieuws en radiokro niek. 19.40 Negro-spirituals. 20.00 Klassie ke en moderne muziek (In de pauze: boek bespreking) 22.00 Nieuws. 22.15 Jazz en poëzie. 22.45 Dê zeven kunsten. 23.00 Nws. 23.05 Opera- en belcantoconcert. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I KRO: 17.00-17.35 Voor de kinderen. NTS: 18.1518.50 Tweede Kamerdebatten. 18 50 Nieuws in het kort. 18.51 Barend de 22.30 Teleac: Televisie-academie. 23.20 AVRO: 19.25 Reportage van de afscheids- voetbalwedstrijd van Sir Stanley Matthews (lste helft). NTS: 20.15 Journaal. AVRO: Afscheidswedstrijd Sir Stanley Matthews (2de helft). 21.10 De Danny Kaye Show. 22.00-22.45 Met het water kwam de vrij heid, film. NTS: 22.45-22.50 Journaal. 23.00- 23.50 Tweede Kamerdebatten. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: 20.01 Kijk op kunst (36ste afl.). 20.20 Onze man in Keulen. 21.45 Nachttrein (Pociag), Poolse film. (Beide keuringen: boven 14 jaar). 22.15 Einde. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I VARA: 15.0015.45 Voor de Vrouw. NTS: 18.3019.00 Tweede Kamerdebatten. 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer. 19.06 De Verrekijker-Internationaal jeugdjournaal. 19.15 Van Gewest tot Ge west, regionaal weekjournaal. 19.35 De Lu cy Show-Lucy als Cleopatra, TV-film. 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. NTS: 21.10-22.40 De thee partij, TV-spel. 22.40-22.45 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. BCRV: 20.01 Station Petticoat De overwinning van Betty Jo, TV-film. 20.25 Documentai re over Siberië. 20.45 Ball des Lachelns, operetteprogramma. 21.45 Geloven op maandag, gesprek. 21.55-22.10 Attentie. Advertentie voor Haarlem en omstreken AUTOBEDRIJF LANGE MOLENSTRAAT 12 - TEL. 19000 Nederland 1 bracht gisteravond onder N.T.S.-vlag het voor de televisie bewerk te spel van Athol Fugard „De Bloedband", dat nog kort geleden plaats moest maken voor een avondvullend programma van de N.C.R.V. over de verkeersveiligheid. De inhoud van deze tragi-komêdie recht vaardigde tenvolle het besluit, deze uit zending alsnog te doen plaats vinden in een tijd, waarin de rassendiscriminatie als probleem zo actueel blijft en in een land als Zuid-Afrika uitgezonderd naar een oplossing schijnt te snellen. Het stuk toch gaf een publiek als het onze, het Nederlandse, zeker meer inzicht in de si tuatie en de gemoedgesteldheid van een bevolkingsgroep, die door een harde apartheidspolitiek de mindere moet blijven en zonder uitzicht op een menswaardig aards bestaan zich neerlegt bij de on ware feit, dat blank-zijn een ideaal is. In een proces, waarin zij tal van momenten opstandig zijn en getuigen van een be hoefte aan gerechtvaardigd zelfrespect, laat nu de auteur de beide hoofdpersonen, een neger en diens half-broer, een half bloed, afglijden naar de mening, dat zij gedwongen zijn, in hun wanhopige situa tie te blijven voortleven. Deze negatieve ontwikkeling en de niet ongekunstelde opzet, maakten het spel, dat twee uur duurde, bepaald te lang. Slechts twee personen tellende (die bij na zonder onderbreking in dezelfde entou rage waren) stelde het aan de uitvoering eisen, waaraan slechts door de allergroot ste acteurs ten volle voldaan had kunnen worden. Minder rolvaste momenten ten spijt, vertolkten Clive Farel en Willy van Heesvelde van het Nederlands Kamerto neel de zware rollen van dit tweemans- spel op bevredigende wijze. Het lag niet alleen aan zijn wat gebrekkige uitspraak, dat de eerste niet steeds verstaanbaar was. Ook al gelet op een paar microfoonscha- duwen, moeten wij aannemen dat de regis seur het met het geluid nogal moeilijk had. En dat toch mag bij een tot volwas senheid gekomen televisie zeker niet voor komen. Damshulzer Advertentie CENTRALE Met ingang van 1 mei zal de heer G. A, Zuur voorlopig worden belast met de lei ding van de afdeling Amusement bij de A.V.R.O.-Televisie. De heer Zuur is op het ogenblik werk zaam als hoofd van de afdeling Filmza ken en zal in deze functie voorlopig wor den opgevolgd door de heer G. Smit, die als medewerker aan de afdeling Filmza ken is verbonden. Met de aanwijzing van de heer Zuur ig voorzien in een leemte, die was ontstaan, nadat de heer K. G. Prior enige tijd gele den de wens te kennen had gegeven weer als producer-regisseur bij het Televisiebe drijf van de A.V.R.O. op te treden. De Italiaanse actrice Sophia Loren zegt, dat zij als ster zal optreden in een film geregisseerd door Charles Chaplin, en de grote acteur zal er ook een hoofdrol in spelen. Sophia, die Chaplin bezocht in zijn villa in Vevey (Zwitserland) vertelde van de nieuwe film in een vraaggesprek met de Corriere della Sera. „Wat onmiddellijk indruk op mij maakte was de grote bedeesdheid van Chaplin —zei Sophia hij heeft de ge voeligheid en bescheidenheid van een zeer knap man. Daarom bloosde hij van ont roering toen hij mij vertelde dat hij „Gis teren, Vandaag en Morgen" zag (gespeeld door Sophia Loren onder regie van Vitto- rio de Sica) en besloot mij de rol aan te bieden Zij verklaarde te hopen maar wist het nog niet zeker dat Chaplin zelf ook een hoofdrol in de film zal spelen. Zij vertelde dat Chaplin gezinspeeld had op de mogelijkheid de Amerikaanse ac teur Marlon Brando een rol aan te bie den. De nieuwe film, van Chaplin gaat over het verhaal van een Italiaans meisje en een Sovjet diplomaat in Hong Kong. 7 DAT IS GEEN (MENSEl'JK wezen \maae een spook SMf- f IK ZWEER HET HET WAS 'J5K0U5? 'Wjr\ EWWAT! EM KIATEM 6E0ENE WMl J 1 VLEKKEN OPZ'H GEZICHT... IN S AML\ STAAT VAN ONTBINDING... EEN LEVEND L'JK ff EEN SPOOK

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 9