Presentator Jos Brink bouwde
in anderhalf jaar een „image" op
IN DE KOMENDE WEEK
Fraosj Adam
en
Fiets Eva
in
't Is Zonde
ZATERDAG 1 MEI 1965
Erbij
PAGINA ZEVEN
door
Henny Schoute
Wildpark vol bokken
Zilveren Punch-bowl
voor museum Boymans
Uit de anonimiteit
■m
het opnemen van „Tussen tien plus"
waarvan hij kortgeleden de honderdste
uitzending verzorgde, de opnamen van
het (AVRO) televisie-jeugdprogram
ma „Combo", het presenteren van tie
nershows en talentenjachten, het schrij
ven in tienerbladen en van eigen tek
sten voor zijn cabaretwerk. „Ik ben net
een pastoemeubel. Je kan er wat bij
doen en afhalen," zegt Jos, die ook nog
zingt. In zijn shows en op de plaat.
OVER ZIJN WERK, zijn functie, in
„Combo", zegt hij: „In het televisie
werk heb ik in het begin bokken ge
schoten. Ik heb al een heel wildpark
vol. Ik kijk iedere keer naar de uitzen
ding en zie dan precies wat ik er fout
in deed. Een ander moet me dat niet
vertellen. Dat maakt me woedend. Ik
heb genoeg zelfkritiek."
En over „Tien plus": „Dat levert
geen moeilijkheden meer op. Het is rou-
tinewerk geworden. Bij de televisie heb
ik nog wel reden om nerveus te worden.
Vooral bij „Combo" waar publiek bij is,
dat je van de centrale plaats afdringt.
Dan moet je improviseren, afgesloten
door de mensen om je heen tóch presen
teren. Dan voel ik me wel eens onzeker.
Maar dat komt door je niet-gerouti-
neerd zijn. Dat ligt dus aan mezelf
Ik heb in één seizoen veel moeten
leren."
Jos Brink leeft bij de gratie van het
publiek. Daar hoort ook zijn familie
bij. „Critiek van thuis, waar men zeer
critisch is, is echt wel 'ns niet leuk."
En dan de critiek van het publiek, die
hij accepteert en waarvan hij leert, zon
der blasé te zijn door de inmiddels
verworven populariteit. Hij leeft ook bij
de gratie van de seizoenen. „Ik ben
gewoon een seizoenarbeider. Je weet
het ene seizoen niet wat je het andere
gaat doen." Dat risico wuift hij dan
met een handgebaar weg. Hij haat de
negen-tot-vijf-uur-dagtaken met 'n ge
garandeerd pensioen. Terug naar de
tijd dat z'n maag met vulkoekjes te
vreden werd gesteld, is een grote stap-
achteruit, die waarschijnlijk niet meer
in het verschiet ligt. „Maar," zegt hij
reëel, „ik zou best weer op m'n zolder
kamertje kunnen zitten. Want ik weet
wwfirnnnnnwnrnnnwffirmiwim
hoe het is met 50,- in de maand te
moeten rondkomen."
DE NU „DURE JONGEN" (hij-
laat het presenteren van shows „be
hoorlijk betalen") heeft tot nu toe ge
merkt dat alles ieder seizoen wel goed
komt. Mocht er eens een eind komen
aan het presentatorschap, dan wil hij
naar het cabaret of de kleinkunst om
„een kruising te worden van Toon
******************0*000**000000000000001
Opname van de uitzending „Tussen tien
plus en twintig min" in de AVRO-studio
Hermans en Wim Sonneveld. Want
wat Toon kan kan ik niet en wat Wim
kan kan ik ook niet. Er is dus een
tussenweg". Nu mag wel even gezegd
worden dat we Jos eens Wim Sonne
veld hebben horen imiteren. Dat leek
niets op Toon, maar met de ogen
dicht was het of Sonneveld naast
ons stond. Voorlopig echter is de fan
mail voornamelijk afkomstig van het
tienerpubliek dat hem om andere
kwaliteiten adoreert.
MMAMIMMfUWWftlUWUIJMMAMMWIMIVliWWUUWUMUIIftlWftM
het BBC Symphonic Orchestra. Diri
genten: Britten zelf en Meredith Da vies.
WOENSDAG
Nederland 1. (NTS). Deze feestdag
begint om half tien met een dienst uit
de hervormde Pieterskerk in Leiden.
Hieraan werken mee: Ingeborg Else
vier (declamatie), een meisjeskoor een
koperensemble en de organist Adrian
Black, 's Middags om vier uur wordt
voor de kinderen een film over stropers
gedraaid, een filmklucht en om vijf uur
komen „Rats, Repel en Lollipop". Dit
is hun laatste avontuur! Om half zes
de eerste aflevering van „Jan en Joke
in het verkeer", een verkeersprogram-
ma voor kinderen. Het avondprogram
ma begint om zeven uur; dan achter
eenvolgens het nieuws, Barend de Beer,
liedjes uit 1940-1945 door sterren van
nu als Rita Reys, Milly Scott, Shirley,
Ria Valk, Ronnie Tober, Willeke Al-
berti, Johnny Lion enz. enz. Om acht
uur het nieuws, waarna een bevrij
dingsprogramma met hoogtepunten uit
de afgelopen twintig jaar, die gelar
deerd worden met amusement. „Oogst
van het verleden" heet de documen
taire van Jan van Hillo, die om 10 uur
begint. In dit programma komen de 3
overlevenden van de RAF-bommenwer-
per op het scherm, die op 31 augustus
1934 boven het IJsselmeer werd neer
geschoten. Vier inzittenden kwamen om.
Tenslotte nog het laatste nieuws.
Nederland 2. (NTS) Na het nieuws
van acht uur een herhaling van de sa
menkomst in de Pieterskerk in Leiden.
Daarna de klucht Robert en Bertrand;
twee beruchte boeven die in dolle si
tuaties terecht komen. Om half tien ten
slotte de film „Een bom aan boord",
een fictief vliegersdrama. Korte inhoud:
Een tijdbom is geplaatst in het vlieg
tuig met een belangrijke delegatie, dat
van Londen naar New York moet vlie
gen voor een VN-vergadering. Grote
consternatie aan boord; de afloop ver
telt de film.
DONDERDAG
Nederland 1. (NTS/AVRO(. Om drie
uur het programma voor de vrouw,
waarin ook weer „de oorlog." 's Avonds
vanaf zeven uur het nieuws, Barend de
Beer. de verrekijker, 't regionaal jour
naal, een Lucille Ball-show en het Jour
naal. Om 20.20 uur. „Leven in woor
den", een uitzending in een reeks waar
in de tot standkoming van uiteenlopen
de kunstwerken wordt belicht Vanavond
de geschiedenis van een roman, waar
voor Max Dendermonde's nieuwe roman
„Een blauwe maandag op aarde" werd
gekczen. Daarna Socutera en om negen
uur „Hendrik IV" van Luigi Pirandello.
Hij speelt een magistraal spel met de
tijd dat leidt tot de konsekwentie van
een schijnwereld, waar de moderne tijd
doorheen loopt. Hierna Televizier, het
laatste nieuws en nogmaals het Mon-
treux-festival.
Nederland 2. (NTS—KRO). Om acht
uur het nieuws, daarna het marionet
tentheater van Bert Brugman, een do
cumentaire over „De permanente re
volutie", de serie „Het grote avontuur"
en tenslotte „Onze man in Parijs".
VRIJDAG
Nederland 1 (NTS—VARA). Na het
nieuws van 7 uur natuurlijk Barend
de Beer, dan de weekend-sportrubriek,
de Flintstcnes, het Journaal, Achter
het Nieuws, en het laatste Rob de Nijs-
magazine voor dit seizoen. Het volgen-
FRANS EN FIET KOSTER met
hun dochtertje, gedrieën uit Bloemen-
daal, kom ik meestal tegen in de
Kruisstraat in Haarlem. Zo eens in de
zes maanden en altijd bij een en de
zelfde winkel. De laatste keer dat ik
dit cabaret-echtpaar, dat toen nog in
het café-chantant „Adam en Eva"
aan de Raamvest in Haarlem zat
tegenkwam, vertelden ze vluchtig:
„We hebben een plaat gemaakt. Komt
binnenkort uit!" „Is wel leuk voor dia
mensen die jullie cabaret hebben ge
zien", zei ik niet erg aardig. „Die
hebben er tenminste herinneringen
aan. Meestal vallen die platen tegen
als je het niet gezien hebt. Maar ja.
ik hoor het wel".
EN IK HEB het gehoord. Deze
maand kwam de plaat. Ik moet eerlijk
schrijven: 't is me honderd percent
meegevallen. Ik ben namelijk een van
degenen die het cabaret ,,'t Is zonde*
niet gezien hebben. Die sketches op
de plaat zijn kostelijk amusement.
Fiet gold voor de critici altijd als de
beste; Frans moest het met een twee
de plaats doen. Ere wie dit toekomt:
Fiet is kostelijk, maar Frans weet zijn
bijdragen („Dauwtrapper" bijvoor
beeld) toch ook héél amusant te
brengen.
Fiet Koster in haar kostelijke parodie
op Yma Sumac (de vrouw met de dui
zend stemmen): „Yma in Artis".
DAN ZIJN ER nog Maria Lindes,
Cees van Oyen en het kwartet Enrico
Neckheim die delen in de compli
menten. En de hoesontwerper niet te
vergeten. (Imperial ILPT 135).
Hennij Schoute
*W**VWVWWWWWVWV\#WWWVWWWWWWWW%
WEDEROM HEEFT de Erasmus-
stichting de zilvercollectie in het mu
seum Boymans-van Beuningen ver
rijkt door een waardevol geschenk aan
de Stichting Museum Boymans-van
Beuningen in de vorm van een koel
vat, een z.g. „Monteigh" welke te Am
sterdam vervaardigd is in 1708 door
een zilversmid die met de letters A D
tekent. Dit indrukwekkende stuk, dat
20,5 cm hoog is en een diameter bo
ven heeft van 34,2 cm, was geëxpo
seerd op de tentoonstelling „The Oran
ge and the Rose" in het Victoria and
Albert Museum te Londen in oktober/
december 1964.
DERGELIJKE koelvaten, ook wel
Punch-bowls genoemd, werden betrek
kelijk weinig gemaakt in Nederland.
De typische vorm ontstond in Enge
land tegen het einde van de 17e eeuw.
In 1683 schrijft Anthony a Wood in zijn
dagboek: „This year in the summer
time came up a vessel or bason not
ched at the brims to let drinking glass
es hang there by the foot so that the
body or drinking place might stand in
the water to cool them. Such a bason
was called „Monteigh" from a fantast
ical Scott called „Monsieur Monteigh"
who at that time or a little before
wore the bottoms of his cloake or coate
so notched U U U U".
In het begin van de 18e eeuw ver
schijnen de koelvaten op het continent
Zij lijken dan op de Engelse modellen
en werden vrijwel zeker via Holland
geïntroduceerd.
Het museum De Lakenhal in Leiden
bezit een dergelijk koelvat, dat in 1713
door de Haagse zilversmid Abraham
van Wingaerden gemaakt werd.
****A***^**^ll,"vvvvwiiwvwwvwvwtnnnnnivW
de seizoen komt hij met een dergelijke,
maar nog vlottere show zo zei Rob ons
vorige week, terug. Ook het Haags
Studenten Cabaret gaat afscheid ne
men; om half tien de laatste voorstel
ling. Om 22.15 uur de uitreiking van de
Gouden Roos in Montreux, hierna een
politieke uitzending, toeristische tips
en tenslotte het laatste nieuws.
Nederland 2. (NTS—NCRV). Na het
nieuws van acht uur het jeugd magazi
ne T. M. waarin een Hootenanny show,
verder een vraaggesprek met een stu
dent uit Ethiopië en ballet. „Ghost
Squad", de geheime brigade van Scot
land Yard, komt weer met een span
nend avontuur. Om half tien een docu
mentaire over de legendarische hardlo
per Bikila Abebe uit Ethiopië, daarna
de dagsluiting en Attentie.
Nederland 2. (NTS). Eveneens om
half acht een reportage van de doden
herdenking in Overveen, daarna het
nieuws en om 20.10 uur een Canadese
documentaire over oorlogsgraven en
kerkhoven van onmetelijke omvang
overal in Europa, waar 100.000 Cana
dese soldaten liggen begraven. Om half
negen een programma over de positie
van de kunstenaars tijdens de oorlog.
Daarna de rubriek Opspraak en om
21.40 uur „War requiem", een door
Benjamin Britten gecomponeerd her
denkingsstuk. Het werk wordt uitge
voerd in de Royal Albert Hall in Lon
den door bekende solisten als Heather
Harper, Peter Pears, Thomas Hems-
ley en de BBC Chorus and Choral so
ciety, 't London Philharmonic Choir en
K HEB ECHT armoe gekend, dagen die ik met heel
weinig of geen geld doorkwam. Ik at vermagerings
koekjes! Pakken vol, omdat het zo lekker vulde. Nu ben
ik een dure jongen. Ik ben anderhalf jaar geleden als
presentator begonnen. Toen er nog geen behoefte aan ene
Jos Brink was. Maar ik heb een Jos Brink gecreëerd. Ik heb
me kapotgewerkt. Of presenteren een vak is? Jazeker! Een
presentator is er niet alleen om de programma's aan elkaar
te praten, maar ook als golfbreker. Het is geen kunst om
programma's aan te kondigen, maar wel om een functie
in de show te vervullen. Je hebt er een groot improvisatie
vermogen voor nodig, een van de pijlers waarop je werk
gebaseerd is. Er zijn veel presentatoren, maar weinig goede.
Herman Stok? Dat is een vakman; hij kondigt de pro
gramma's keurig af en aan".
IN DIE anderhalf jaar is het Jos
Brink goed gegaan. Slaan we zijn bijna
23 jaar tellende levensboek open bij
1958, dan vinden we hem terug bij de
hoorspelkern van de Nederlandse Radio
Unie. „Daar heb ik een fabelachtige
stemtechniek opgedaan. Maar ik ben
vrij ongebreideld en ik paste niet in die
„fabriek". Het touwtje van de jonge
hoorspelmarionet brak tijdens de vreug
dedans die hij maakte toen hij zijn ont
slag kreeg, ,,'k Had een schnabbel bij
een platenfirma. Ik las sprookjes. En
dat kon niet door de beugel." Maar Jos
Brink floot weer vrij en blij. Hij was
vrij. Na de broodarme periode kwam er
„acteur" op zijn visitekaartje te staan.
Acteur bij het Amsterdams Jeugdtoneel
waarmee hij door het land trok. Hij
speelde met zijn meisjesharten verove
rende voorkomen heldenrollen. Maar bij
die glamour hoorde doodserieus werken
en van „een zalige tijd" genieten. „Je
deed toen dingen die je nu niet meer
kan doen. Ik liep met blote voeten over
het Rembrandtplein, in een ouwe spij
kerbroek. Dat kon je doen omdat je je
tussen je artistieke leeftijdgenoten be
woog en de aandacht wilde trekken. Nu
zit ik in een keurig bedrijf. Het kan
niet meer, want het lijkt me niet prettig
als ouders het idool van hun kinderen
in een oude spijkerbroek langs de straat
zien zwalken."
TIJDENS DE periode bij het Amster
dams Jeugdtoneel ging hij het muzikale
(AVRO) radio-programma voor de jeugd
„Tussen tien plus en twintig min" pre
senteren. De lichte-muziek-joumalist
Skip Voogd, die hiervan de produktie
heeft, zorgde voor de stap van de anoni
miteit naar de bekendheid. Skip Voogd
nam kordaat de publiciteitstouwtjes in
handen; Jos Brink legde zich toe op de
stemtechniek. De zoete. gevoileerde
stem, waarmee de luisterdichtheid van
het programma omhoog vloog. Jos
Brink werd Jos „Pas goed op jezelf"
Brink een zwoele kreet die aan het
eind van het programma de ether
werd ingefluisterd. Nog niet zolang ge
leden veranderde het „Pas goed
in „Blij blijven", dat minder sexy is
en tevens geschikt voor de wat oudere
luisteraars.
Jos Brink werd bekend in Hilversum
waar hij „al zo lang liep rond te dra
ven" en een bekende in het land.
De meisjes van de HEMA aan de Eer
ste Jan van der Heijdenstraat in Am
sterdam, waar hij op een smaakvol in
gerichte zolderkamer woonde, liepen
achter hem aan voor handtekeningen en
staken hun affectie niet onder de toon
bank. In jeugdige overmoed vond hij het
„zalig" als een van hen hem aanraakte.
Zij hoorden bij het cordon fans die zijn
populariteit bepaalden. Daarom smeet
hij met handtekeningen en betaalde zich
blauw aan postpapier en -zegels en
foto's.
HIJ IS NU wat rijper in het vak ge
worden. Hij apprecieert de publieke be
langstelling maar negeert hysterie. Zijn
ogen blijven even vragend stilstaan als
hij vertelt over dat meisje, een fan, die
een pluk haar uit z'n zwarte haardos
knipte. Die excessen gaan hem te ver.
Maar om die twee meisjes uit Gronin
gen, die zich in een kast van z'n hotel
kamer verscholen, wachtend tot hun
idool in de kamer was, zodat ze te voor
schijn konden komen om hem écht te
zien, kan hij smakelijk lachen. „Ik heb
ze iets te drinken aangeboden en we
hebben gezellig gepraat."
Zijn dagen, die met het naar heinde
en ver in het land reizen niet altijd
thuis in Tilburg, bij zijn vader, moeder
•n broers, beginnen, zijn gevuld met
WW*RAAAARAIIIIIWIIIfWMtMAAIMWUW>ARAAAAAAAA
ZATERDAG
Nederland 1. (NTS/VARA). Om kwart
voor twee hebt u de knop van het te
levisietoestel kunnen indrukken om te,
kijken naar de 1 mei-manifestatie van'
de P.v.d.A. in Utrecht. Het gaat daar
vrolijk en muzikaal toe. Om half drie
naar Engeland waar een half uurtje
samenzang is voor de Cup Final be
gint. De wedstrijd wordt gespeeld door
Liverpool en Leeds United in het Wem
bley stadion. Om kwart voor vier een
vakantiepraatje over Zwitserland door
dr. L. van Egeraat, daarna volgt „Rats,
Repel en Lollipop", om half zeven het
nieuws waarna Rawhide. Het program
ma op deze dag van de arbeid gaat
non-stop door. Om 19.20 uur komt
vriend Barend de kindertjes instoppen,
daarna heeft Herman Wigbold een ge
sprek met dr. Mansholt, om acht uur
volgt het nieuws en dan de voorlo
pig laatste show van Rudl Carrell.
Het wordt een show vol glamour want
deze staat in het teken van de miss
Holland-verkiezing. Om 21.10 uur de
Twaalf Gezworenen, bekend als film en
toneelstuk. Het stuk wordt gespeeld
door Nederlandse acteurs. Korte in
houd: Twaalf mannen worden opgeroe
pen om te fungeren als leden van een
jury om het schuldig of onschuldig uit
te spreken tegen een jongen die terecht
staat op beschuldiging van moord op
zijn vader. De knaap ontkent, maar de
zaak lijkt rond. In de jury zit echter
één man die twijfelt en een jury dient
eenstemmig het oordeel uit te spreken.
Men praat en graaft dieper en dieper.
De hele jury begint te twijfelen. Mo
gelijkheden voor de schrijver, want het
gaat hier om een zaak tussen leven en
dood, die wordt beslist door twaalf men
Arnold Geldermans en Eric Schneider
in "De zaak Blum" (dinsdag).
sen die plotseling een jury vormen.
Om elf uur tenslotte het laatste nieuws.
Nederland 2. (NTS/NCRV). Na het
nieuws van acht uur komt Detective
bureau Lynx, drie mannen in een TEE-
trein, een documentaire en om 21.10
uur de muzikale show: „Acht plus".
Hierin o.a. René Frank, Conny van
Bergen, Aart Brouwer, Louise Rettich,
Dick Rienstra, Carla Meyer.
ZONDAG
Nederland 1. (NTS'AVRO). Om half
twaalf een hoogmis uit Overloon. Om
zes uur een programma uit Amerika via
de enkele weken geleden gelanceerde
satelliet „Early bird". Vanaf zeven uur
respectievelijk: Woord voor Woord,
Kentucky Jones, een documentaire
over de plaatsen waar Jezus leefde,
het nieuws, Sport in Beeld, en om
half negen „Kijkt u ook vanavond".
Dat wordt een Sleeswijk spectakel door
Willy Walden en Piet Muyselaar, Aase
Rasmussen, Donald Jones e.v.a. Om
half tien de oude klucht „Cox en Box"
met Ko van Dijk, Pieter Lutz en Carole
Gijsbers van Wijk, waarna Kunstgre
pen en het laatste nieuws.
Nederland 2. (NTS). Om half acht
opent Kapitein Zeppos het programma.
Daarna het nieuws, „Mijn vrouw Su
zanne" en een aflevering van het Desi-
lu Theatre: Tweemaal moord. Het on
derwerp: intriges en corruptie. Daarna
nog een paar minuten Inspecteur Mask
die wordt gevolgd door de quiz ,,'t Is
maar een woord". Om tien uur tenslot
te Sport in Beeld.
MAANDAG
Nederland 1. (NTS). Op deze avond
beginnen de programma's weer op de
gebruikelijke tijd: zeven uur. Van dan
af kunt u zien: het nieuws, Barend de
Beer, een comedy caper, openbaar
kunstbezit, Huckleberry Hound, het
Journaal en de politieke zendtijd. Dan
is het half negen en tijd voor een ver
binding met Montreux waar het festi
val om de Gouden Roos wordt gehou
den. Daarna nog een korte documentai
re over het trainen van paarden en om
negen uur de hoofdfilm: „Time without
pity". Korte inhoud: Alec Graham is
een student die op zijn terechtstelling
wacht. Hij is ter dood veroordeeld we
gens moord op zijn meisje. Zijn vader,
een alcoholist, die al jaren geen contact
meer met zijn zoon had, hoort plotse
ling van hem en gelooft in zijn zoons'
onschuld. Hij spoedt zich naar de ge
vangenis; hij zweert het leven van zijn
zoon te redden. In de hoofdrollen: Alec
McCowen, Michael Redgrave en Ann
Todd. Na de film nog het nieuws.
Nederland 2. (NTS/VARA). Na het
nieuws de Andy Griffithshow, daarna
een recital door de gitariste Barbara en
de cellist Jan Polasek, de serie „East-
side-West side" en tenslotte actualitei
ten in Achter het Nieuws.
DINSDAG
Nederland 1. (NTS). Op deze herden
kingsdag wordt er uitgezonden van
half tien 's morgens tot half twaalf
's avonds. Om half tien het eerste pro
gramma: een herdenkingsbijeenkomst
vanuit de Haagse Houtrusthallen,
waaraan verschillende koren meewer
ken. Om twaalf uur de kranslegging op
de Dam door koningin Juliana. Dan is
er 's middags om 15.15 uur weer een
herdenking in de Haagse Ridderzaal.
Om zeven uur wordt het programma
vervolgd met het nieuws, waarna een
programma over de jeugd: Wat bete
kent de vijfde mei voor hen. Om half
negen is er een herdenkingsbijeenkomst
op de erebegraafplaats in Overveen,
hierna volgt om 20.10 uur het nieuws
en het laatste deel van de Bezetting,
gemaakt door dr. L. de Jong. Vanavond
„De bevrijding". „De zaak Blum", een
Duits televisiespel, komt om 21.40 uur
op het scherm. Korte inhoud: het stuk
speelt in het Duitsland van 1928 waar
een mentaliteit heerst van demagogie,
jodenhaat, rancune, gezagsondermij
ning. Dit alles komt tot uiting als een
boekhouder wordt vermoord. De kijker
weet wie de moordenaar is maar ziet
hoe door vooroordelen een onschuldige
als dader wordt aangewezen. Het stuk
wordt door Nederlandse acteurs-trices
gespeeld. Hierna nog de dagsluiting en
het laatste nieuws.
De spijkerbroek is nu taboe. Dat kan
alleen nog maar privé.