Een massamoord in documenten DAMES! Howard Spring overleden „Alberdingk Thijm" besloot het seizoen met een geslaagde thriller-opvoering Jules Hamel naar Centrum NEGEN MUZEN De verbouwing tot theater van Scheveningens circus WITTE KRUIS De Kibboets" DINSDAG 4 MEI 1965 Tumult in Londen om stuk van James Baldwin Aspenprijs voor Martha Graham nabeschouwingen Montreux verwacht van de rest niet veel meer Schoonmoederdag? DROSTE oastifles attiid weJkom! Moederdag? De radio geeft woensdag De radio geeft donderdag T elevisieprogramma Eerste prijs voor film van Rob Houwer poeders hèlperu E|ke maand j weer! V,v/ Israëlisch cabaret aan het Thorbeckeplein Prijsvraag van Teyler's Tweede Genootschap Ter Braak-expositie - >M', k' "W£M X, „Een serie waarvan de historische betekenis in de loop der jaren steeds groter zal worden", zo kenschetste dr. L. de Jong de t.v.-documentaires „De Bezetting" De laatste aflevering, over de bevrijding, wordt precies vijf jaar na de eerste uitzending (mei 1960) uitgezonden. Dr. de Jong neemt dan afscheid, met een tikje weemoed en met grote dankbaarheid jegens allen ook de kijkers die hem tot steun zijn geweest. Deze 21 t.v.-documen taires waarin de geschiedenis van Nederland in de tweede wereldoorlog is gebundeld, hebben iets van een monument gekregen", is de mening regisseur Milo Anstadt. De N.T.S. is voornemens de gehele serie te her halen in het seizoen 1966/67. De laat ste aflevering, „live" zoals alle voor gaande, en met als getuige prins Bernhard, wordt vanavond (4 mei, 20.3021.40 uur) via Nederland I op het scherm gebracht. De foto toont produktie-assistente Betty Gaarkeu ken, Dr. L. de Jong en Milo Anstadt. De bekende Engelse schrijver Howard Spring is in de ouderdom van 75 jaar te Falmouth (Engeland) overleden. Zijn ge zondheid was reeds geruime tijd niet goed, maar hij is tot het laatst van zijn leven blijven schrijven. Spring, die zijn carrière begon als dag bladjournalist, schreef romans en kinder boeken. Hij begon met verhalen voor zijn eigën zoons te schrijven. Tot zijn bekendste ro mans behoren: „Fame is the Spur" en ,,My Son, my Son". Hij was van 1932-1939 litterair criticus van de Evening Standard. De produktie van James Baldwin's „Blues for Mister Charlie" door de New York Actors Studio heeft maandagavond in het Aldwych Theater in Londen een groot tumult veroorzaakt. Halverwege de tweede akte stormden drie mannen het balkon op en riepen „Smeerlapperij nikkers keer terug naar Afrika". Het publiek en de spelers schreeuwden terug en de drie mannen verdwenen. Een deel van het publiek, ge wend aan de „happenings" van het experi mentele theater, dacht dat het optreden van de drie mannen bij het spel behoorde. De Londense toneelcritici vonden het spel over het algemeen teleurstellend. Bald win's stuk heeft de moord op een neger in het zuiden der V.S, tot onderwerp. VRAGEN IN BELGIë OVER OPERA-DIRECTEUR HUISMAN De Belgische minister van Opvoeding en Cultuur, H. Janne, heeft verklaard de functie van de heer Maurice Huisman bij de Nederlandse Opera niet in strijd te ach ten met zijn directeurschap van de Ko ninklijke Muntschouwburg in Brussel. Aangezien het een tijdelijke werkkring betreft is aan de heer Huisman toestem ming gegeven op voorwaarde, dat hij zijn eerste werkkring in Brussel niet veron achtzaamt, aldus de minister. Er is trou wens geen kwestie van een met het direc teurschap vergelijkbare functie in Neder land en het vraagstuk van de eventuele onverenigbaarheid van de twee functies is dan ook niet aan de orde, aldus het ant woord. „DOCUMENTEN van de Jodenver volging in Nederland 1940-1945" is de titel van een zojuist bij de Amsterdamse uitgeverij Polak en Van Gennep ver schenen plaatwerk ,dat is tot stand ge komen in samenwerking met het Joods Historisch Museum in Amsterdam. Het boek is in feite niets anders dan een catalogus van het museum, een opsom ming en korte beschrijving dus van de daar aanwezige documenten, waarvan er in dit boek een groot aantal zijn ge reproduceerd. Ook zijn een klein aantal foto's opgenomen. De Duitse docu menten zijn voorzien van een Neder landse vertaling. Prof. dr. J. Presser heeft de verzameling een ten geleide mee gegeven. NAAKTER EN schokkender dan welk geschiedverhaal in zulk een beknopt be stek zou kunnen doen, vertelt deze kleine keuze uit documenten het verbijsterende verhaal van een massamoord. Naakter, want hier staan overlevenden en nakomers aan wat de historicus zijn „bronnen" noemt. Onversierde, commentaarloze do cumenten, die in hun emotieloze presenta tie de onvervangbare schok van de authenticiteit teweegbrengen. Als nauwgezette boekhouders admini streerden de ambtenaren van het Derde Rijk in statistieken, ambtelijke briefwisse lingen, notulen van beraadslagingen, ver ordeningen en invulformulieren het ver loop van hun poging tot uitroeiing van het Europese Jodendom. Uit de archieven kwam na de oorlog een portret van de moordenaars en hun werkwijze tevoor schijn, dat niet scherper had kunnen wor den getekend dan op deze wijze door hen zelf is gedaan. HET BOEK OPENT met de integrale reproduktie van het Wannseeprotokoll, 15 getypte bladzijden, zijnde de notulen van de bespreking die op 20 januari 1942 aan de Wannsee in Berlijn tussen een veertien tal topfunctionarissen werd gevoerd over de „definitieve oplossing van het Joden probleem", en bestaat voorts uit repro- dukties van briefwisselingen tussen Duitse instanties, meldingsoproepen aan Joden voor „werkverruiming in Duitschland," mededelingen van de Joodsche Raad, cir culaires aan kampbewoners, statistieken van gedeporteerden en van slachtoffers, en vele, vele andere documenten. Ook zijn enkele fragmenten uit de illega le pers opgenomen, alsmede de belang rijkste gedeelten uit de bekende rede die prof. Cleveringa op 26 november 1940 tot zijn studenten in Leiden richtte, alsook de tekst van een toespraak die de toenmalige lector mr. I. Kisch op dezelfde datum in Amsterdam voor zijn studenten heeft ge houden na afloop van zijn college. DE UITGAVE VAN dit boek is moge lijk gemaakt door een subsidie van de Conference on Jewish Material Claims against Germany en door een particuliere bijdrage. Er is tevens een Engelse bewer king van verschenen. De Aspen-prijs, ter waarde van 30.090 dollar, is voor 1965 toegekend aan de Ame rikaanse neger-danseres Martha Graham. Vorig jaar viel hij ten deel aan de Britse componist Benjamin Britten. Het Aspen- instituut, dat de prijs beschikbaar stelt, beoogt de „bevestiging van de waardig heid van de mens en de hoogheid van de menselijke geest." (Van onze radio- eii t.v.-medewerkster) MONTREUX Maandag, druilerig weer in Montreux, een druilerige stemming op het festival. Slaperig onderuitgezakt, kij ken de steeds in aantal toenemende gas ten zes keer per dag naar t.v.-amusement. Nou ja, amusementVele filmmakers denken, dat zoiets hetzelfde is als het op de maat van de muziek laten verspringen van beelden van huisjes, boompjes en beestjes, het „inzomen", het laten zien van alsmaar dezelfde balletjes en het tot in den treure herkauwen van oude grap jes. Tussen de vertoningen is er een korte pauze. De run op het buffet waar voor veel geld kleine drankjes en koffie te krij gen zijn, ontaardt dan soms ook in een stormloop. Vandaag hebben we de inzending van Joegoslavië gezien: een wat traagvoetig, bij elkaar geschraapt ratjetoe van dans jes, liedjes, marktscènetjes en brokjes volksleven, waarbij je je dan verbaasd af vraagt, of het echt nodig is, dat een boer zijn huis opschildert met een droge kwast en een leeg verfblik. Australië bracht de tot nog toe langste vertoning: het gezon gen, gespeelde en gedanste verhaal van de oprichting van een nieuwe televisie-studio en de eerste uitzending daarvandaan. Soms wel plezierig, maar meestal veel te onrus tig van beeld en geluid, te langdradig en Advertentie GEORGE BATSON, wiens vrolijke thrillers „Fluffy neemt de leiding" en „Boeven en madeliefjes" bij onze toneelamateurs reeds bijzonder gretig aftrek hebben gevonden, heeft zijn bedrijf inmiddels met „Het huis op de rots" on geveer op dezelfde wijze voortgezet. Opnieuw een thriller dus, waarvan de intrige des schrijvers kermis van zaken en flair voor dit genre onthult. Ditmaal hield hij zich bezig met de verwikkelingen rond Jane Palmer, een niet geheel onbemiddelde schilderes, die met het fraaie oude huis op de rots ook het hieraan verbonden mysterie kocht. Enige jaren geleden werd hierin namelijk de vorige eigenares vermoord, waarbij de plaatselijke politieman zich voor een onoplosbaar raadsel zag gesteld. Er komt voor hem echter nog meer werk aan de winkel, want nauwelijks heeft Jane haar pas verworven bezit betrokken, of er duikt achter de kast een tweede lijk vandaan. En hiermee kan het traditionele spelletje van „wie is de dader" dan weer opnieuw beginnen. WELNU, OOK IN „Het huis op de rots" wordt dit geheel volgens de regels van deze kunst gespeeld. Dit wil dus zeggen dat de schrijver het weer zo wist te plooien dat beurtelings elk personage onder ver denking valt, terwijl hij de verrassende ont knoping weer precies voor het allerlaatste tafereel heeft gereserveerd. Een ontkno ping welke overigens zelfs door de geregel de theaterbezoeker niet kon worden voor zien. Een en ander voorafgegaan door een reeks meestal boeiende scènes, waarvan de pittige dialogen zich geregeld met interesse laten beluisteren. Bij mijn weten was dit stuk nog niet eerder in Haarlem opgevoerd, zodat de voorstelling welke de r.k.-rederijkerska- mer „Alberdingk Thijm" hiervan maan dagavond in de Stadsschouwburg heeft ge geven een première voor de Spaamestad betekende. De bekwame regie was van Jan Kraakman, die verscheidene spelers tot geslaagde typeringen had aangezet om daarnaast enige sinistere spelmomenten in de hand te werken. Voorts was er door de regie duidelijk naar een boeiende cli max gestreefd in het geladen tafereel voor de pauze, wanneer de partij bij Jane Pal mer zulk een dramatische wending neemt en in de sfeervolle slotscène, als de dader bij de gebruikelijke donder en bliksem wordt ontmaskerd. Met uitzondering van de veel te zwak gespeelde politiesergeant was het stuk pri ma bezet. In vier gevallen kan hierbij zelfs het adjectief „voortreffelijk" worden toe gepast. In de eerste plaats voor Els van der Velden-de Waard, die als Jane Palmer met een dikwijls dramatische allure bij zonder fraai heeft geacteerd en vervolgens Ko van Leeuwen, die van de lichtelijk de cadente Peter Collier een dominerend ka rakterrolletje wist te maken. Beiden speel den zij een even boeiend als beklemmend slottafereel. Maar ook Willy Steenwinkel- Kruyver verleende aan Kitty Collier, de vrouw die „fataler voor zichzelf is dan voor anderen" een juiste dosis charme en raf finement, waarbij dit excellerende kwar tet door Herman Serné als de beheerste Simon met een beschaafde rust werd rond gemaakt. Gerard Lips begon als de wraakzuchtige Steve Taylor enigszins on zeker en vaag doch in de loop van het stuk ging hij zijn partners steeds meer naar be horen benaderen en Tiny Radix kwam ten slotte als de manzieke Joyce bevredigend uit de voeten. Het publiek liet het regis seur en spelers niet aan duidelijke blijken van waardering ontbreken, zodat er voor „Alberdingk Thijm" van een geslaagd sei- zoensbesluit sprake is geweest. Jan van Dam De toneelgroep Centrum heeft voor het volgende seizoen Jules Hamel geënga geerd. Tilburgs miljoenste. De Stadsschouwburg te Tilburg heeft bij een opvoering van „De Meeuw" door Ensemble zijn mil joenste bezoeker feestelijk ontvangen. Het zeer hoge gemiddelde is circa 79 per cent bezoekers per voorstelling sedert de opening op 1 maart 1961. De gelukkige was de Tilburgse mevrouw H. W. Lou- werse, die een aantal geschenken kreeg aangeboden. Advertentie HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 uur NATIONAAL PROGRAMMA: 7.00 Wil helmus. 7.02 Dagopening. 7.10 Klassieke grammofoonmuziek. 7.30 Nieuws. 7.40 Ac tualiteiten. 7.50 Concertgebouworkest (gr): klassieke muziek. 8.30 Nieuws. 8.40 Gon- certgebouworkest (gr): moderne muziek. 9.20 Beiaardmuziek. 9.30 Dankstonde in de Pieterskerk te Leiden. 10.15 Nederlands kamerkoor: geestelijke liederen. 10.30 Wa terstanden. 10.35 Varen in oorlogs- en vre destijd, klankbeeld. 11.00 Oude kamermu ziek (gr.) 11.15 Poëzie tussen 1945 en 1965: voordracht van gedichten. 12.00 Ter zee, te land en in de lucht: militaire orkesten (opn). 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 reportageflit- sen van de militaire wapenschouw op de ren. 13.05 Klassieke en moderne kamermu- Vlasakkers 12.50 Koorzang: moderne liede- ziek (opnTh 132.5 Nederland kreeg een an der gezicht, klankbeeld. 14.10 Radio Filhar monisch orkest en solist (opn): moderne muziek. 15.00 5 mei en de tieners, klank beeld. 15.20 Nederlands strijkkwartet: klas sieke en moderne muziek. 15.50 Zij namen het niet, gesprek. 16.02 Logboek bevrij ding. 16.40 Omroepkamerkoor. 17.00 Pro menade-orkest en solisten: amusements muziek. 17.45 Hoe ging dat nou eigenlijk?, praatje over de illegale pers. 18.00 Een avond in de molshoop, een reconstructie van het ondergrondse cabaret in de meida gen van 1945. 18.25 Residentie-Orkest: klas sieke muziek. 19.00 Nieuws. 19.10 Mei-im pressies: amusementsmuziek 20.00 wat is er toch veel veranderd, dialoog. 20.15 Vrij heid - Blijheid, nationale manifestatie. 22.00 Nederlandse Groten van het concert podium (opn.): klassieke en moderne mu ziek 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Amsterdams kamerorkest: oude muziek, (gr.). 23.35 Kerkorgelconcert: feestelijke muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILEVERSUM II. 298 meter 7.00-24.00. NATIONAAL PROGRAMMA: 7.00 Wil helmus. 7.02 Nieuws. 7.12 Vrolijke ochtend klanken (gr.) 8.00 Nieuws. 8.10 Twintig jaar tophits (dl. 1,). 8.55 't Is voor de bak ker, radiowedstrijd (dl.l). 9.30 Dankston de in de Pieterskerk te Leiden. 10.15 Lichte orkestmuziek (gr.) 10.35 Varen in Oorlogs- en vredestijd, klankbeeld. 11.00 Nieuws. 11.02 Twintig jaar tophits 1955-1965 (dl.2) 11.50 't Is voor de bakker, radiowedstrijd (dl.2). 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 ritmisch orgelkwartet. 12.40 Reportageflitsen van de militaire wapen schouw op de Vlasakkers. 12.50 Ritmisch orgelkwartet. 13.00 Nieuws. 13.10 Lichte grammofoonmuziek. 13.25 Nederland kreeg een ander gezicht, klankbeeld. 14.10 Jazz muziek. 14.30 't Is voor de bakker, radio wedstrijd (dl.3). 15.05 Licht instrumentaal ensemble en zangsolisten. 15.30 Reportage laatste kwartier van de voetbalwedstrijd Nederlands Elftal-Leeds United. 15.50 Zij namen het niet, gesprek. 16.00 Nieuws. 16.02 Logboek bevrijding. 16.40 Populaire en spotliedjes uit donkere dagen. 17.05 't Is voor de bakker, radiowedstrijd (dl. IV). 17.40 Grammofoonmuziek. 17.45 Hoe ging dat nou eigenlijk? praatje over de illega le pers. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Gitaarspel met instrumentale bege leiding (gr.) 18.40 De klok heit twintig, een bonte parade. 19.55 Nieuws. 20.00 wat is er toch veel veranderd, dialoog. 20.15 Vrij heid blijheid, Nationale manifestatie. 22.00 Cabaretprogramma. 22.30 Nieuws. 22.40 Dansorkest en zangsolisten. 23.45 Schriftlezing en overweging. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Gevarieerd muzikaal programma. (12.25 Weerbericht, mededelingen en be richten). 12.50 Beursberichten en program maoverzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 14.20 Jeugdkoorzang. 14.30 Voor de jeugd. 14.50 Kinderkoorzang. 15.00 Nieuws. 15.03 Grammofoonmuziek. 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Engelse les. 16.24 Amusementsmuziek. 16.45 Kinderkoorzang: 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelin gen. 17.15 Voor de tieners. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Lekenmoraal en -filosofie. 18.50 Sportkron. 18.54 Lich te orkestmuziek. 19.00 Nieuws, weerbe richt en radiokroniek. 19.30 Lezing. 19.45 Grammofoonmuziek. 19.50 Praatje. 20.00 Casinoconcert. 21.00 Klassieke en moderne muziek. 21.30 Japanse folklore. 21.45 Lich- HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Het levende Woord. 7.05 Ouver ture: reportages en commentaren, wegen informatie en lichte grammofoonmuziek (7.30-7.40 Nieuws plm. 8.00 Overweging). 8.30 Nieuws. 8.40 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Klas sieke en moderne orkestwerken (gr.) 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Metropole orkest: amusementsmuziek. 12.10 Leven op het land, gesprek. 12.27 Mededelingen t. b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Deze week. 13.00 Klassieke en semi-klas- sieke grammofoonmuziek. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Als zo velen, hoorspel. 15.25 Grammofoonmuziek. 15.30 Alt en pia no: klassieke en moderne liederen. 16.00 Rondom dood en bevrijding: Godsdiensti ge uitzend. 16.30 Amusementsmuziek (gr.). 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammo foonmuziek. 17.45 Koor en orkest (gr.) 17.55 't Clubhuis, sportrubriek. 18.10 Meisjeskoor en instrumentaal sextet. 18.30 Sociaal pers pectief, lezing 18.40 Lichte orkestmuziek. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radio krant. 19.30 Geestelijke liederen. 19.45 Op de man af, praatje. 19.50 Stereo: Lichte or kestmuziek (opn.) 20.10 Vannacht komen ze; documentaire over de Duitse inval. 21.00 Klassieke gewijde muziek (opn.) 21.30 Ste reo: Metropoleorkest en solist: amuse mentsmuziek. 22.00 Kerkorgelconcert: klas sieke en moderne muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespre king. 23.00 Platennieuws. 23.55-24.00 Nieuw HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Och tendgymnastiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Klassieke kamermuziek (gr.) 9.40 Morgen wijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Huis houdelijke zaken, praatje. 11.15 Stereo: So praan en piano: klassieke liederen. 11.45 De welvaart en wij, lezing (1) 12.00 Dans orkest en zangsolisten. 12.25 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Licht in strumentaal ensemble en zangsolist. 13.00 Nieuws. 13.10 Mededelingen, eventueel ac tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beurs bericht. 13.30 Ritmisch ensemble en zang solisten. 14.00 Stereo: Klarinet en piano: moderne muziek. 14.30 Lichte grammofoon muziek. 15.30 Omroeporkest (opn.): Mo derne Nederlandse orkestw. 16.00 Nieuws. 16.02 Van vier tot vijf, een radioprogram ma in een Notedop. 17.00 Minjon. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Uit zending van de Anti Revolutionaire Partij. Spreker: Mr. W. R. van der Sluis, sekre- taris van de Anti Revolutionaire Partij. 18.30 Promenade-orkest en carillon: moder ne en oude muziek. 19.00 Voor de kinde ren. 19.05 Sportparade. 19.30 Nederlands Koperorkest. 20.00 Nieuws. 20.05 Stereo: Radio Filharmonisch Orkest en soliste: mo derne muziek. 20.55 De Gezusters Kunst. 21.35 Lichte orkestmuziek en solisten. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualitei ten. 23.05 Stereo: Nieuwe grammofoonpla ten. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Gevarieerd muzikaal programma (12.25 Weerbericht, mededelingen en be richten) 12.50 Beursberichten en program maoverzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nieuws) 15.45 Muziek uit vroeger jaren. 16.00 Nws. 16.30 Beurs berichten. 16.09 Franse les. 16.25 Liederen. 16.55 Grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Lichte muziek. 17.30 Zangen en dansen. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport- berichten. 18.30 Moderne muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Lichte muziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokroniek. 19.40 Lichte muziek. 19.50 Praatje. 20.00 Klassie ke en moderne muziek. (In de pauze: boekbespreking) 21.25 Grammofoonmuziek 21.30 Cellorecital. 22.00 Nieuws en berich ten. 22.15 Jazz en poëzie. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Opera- en bel cantoconcert. 23.55-24.00 Nieuws. te muziek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Jazzmuziek. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Feiten en muziek uit vroe ger jaren. 23.30 Lichte orkestmuziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelieden. VOOR DINSDAG NEDERLAND I NTS: 9.30-ca. 10.15 Herdenking Nationa le Bevrijdingsdag voor de Haagse School jeugd. 12.00-ca. 12.30 Kranslegging op de Dam te Amsterdam door H. M. Koningin Juliana en Z.K.H. Prins Bernhard. 15.15- ca. 16.30 Herdenkingsbijeenkomst in de Ridderzaal te Den Haag. 19.00 Nieuws. 19.01 V. d. jeugd. 19.30 Reportage van de Dodenherdenking op de erebegraafplaats te Overveen. 20.05 Pauze. 20.10 Journaal. 20.30 De Bezetting, documentair program ma. 21.40 De zaak Blum, TV-spel. 23.25 Dagsluiting. 23.35-23.40 Journaal. NEDERLAND II NTS: 19.30 Reportage van de Dodenher denking op de erebegraafplaats te Over veen. 20.05 Pauze. 20.10 Nieuws. 20.11 Het veld van eer, documentaire film. 20.30 De macht van de onmacht, documentaire. CVK-IKOR-RKK: 21.05 Vergeven en ver geten, gesprek. NTS: 21.30 Muziekpro gramma. 21.40-ca. 22.30 War Requiem. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I NTS: 9.30 Dankstonde in de Pieterskerk te Leiden. 16.00 Filmers en stropers, docu mentaire. 16.45 Chuckleheads, Slapstick uit de oude doos. VARA: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 17.35-17.40 Jan en Joke in het verkeer, uitzending in het kader van de aktie UK '65. 19.00 Nieuws. 19.01 Voor de kleuters. 19.06 Liedjesprogramma 1945- 1965. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.15 Vrijheid Blijheid, manifestatie te Am sterdam. 21.55 Oogst van het verleden, do cumentaire. 22.50-23.05 Feest journaal, sa menvatting van de feestelijkheden in het land. NEDERLAN DII NTS: 20.00 Nieuws. 20.01 Samenvatting bijeenkomst in de Pieterskerk. 20.20 Robert en Bertrand, muzikale comedie. 21.30 Er is een bom aan boord, speelfilm (-22.25), VOOR DONDERDAG NEDERLAND I AVRO: 15.00-15.35 Twintig jaar later, do cumentair programma. NTS: 19.00 Nws 19.01 Voor de kleuters. 19.06 De Verrekij ker, internationaal jeugdjournaal. 19.15 Van gewest tot gewest, regionaal journaal AVRO: 19.35 De Lucy Show Een slordige $2.000 TV-film. NTS: 20.00 Journaal AVRO: 20.20 Leven in woorden, het ont staan van een roman. SCO: 20.50-20.55 Uit zending Socutera. AVRO: 20.55 Hendrik IV, toneelstuk. 22.25 Televizier. NTS: 22.45 22.50 .Journaal. 22.50-23.05 De Gouden Roos van Montreux, kort programma over en rond de internationale amusementswereld NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws. KRO: 20.01 Spectacle Poupée. 20.25 De permanente revolutie, documentair programma. NTS: 20.55 Het grote avontuur, documentair programma (8e aflevering) KRO: 21.45-22.10 Onze man in Parijs. bovendien slecht van belichting: nu weer te wit, dan weer te zwart dingen die toch niet mogen voorkomen bij een zo du re produktie. Een man met een schaar had hier wonderen kunnen doen. Alleen Duitsland bracht iets interes sants: een muzikale show, die nu eens niet op de afgezaagde, conventionele ma nier is gemaakt. Er is in deze film niet gewerkt in studio's, er zijn geen geposeer de scènes en beeldprojecties achter de op tredende artiesten: Berlijn zelf is het de cor, met zijn bevolking, zijn verkeer, zijn huizen en gebouwen en zijn gebeurtenissen van alle dag. De algemeen verbreide mening is hier op het ogenblik, dat de beste films al ge weest zijn: de show rond Millicent Martin, de Benny Hill-show en dan toch ook wel de show rond Yves Montand. Hoge verwach tingen over wat nog komt Nederland, C.B.S. New York, Boedapest, Brussel, Ro me, Genève, Kopenhagen, Ottawa, D.F.F. Oost-Berlijn, N.B.C. New York en Stock holm zijn er niet, of het zou dan de Ed Sullivan-show moeten zijn van de C.B.S. De verbouwing van het circusgebouw in Scheveningen tot theater is begonnen. Dit jaar nog kan, naar verwachting, het nieu we theater worden geopend. Anderhalf mil joen gulden is dan in de verbouwing ge ïnvesteerd. De plannen zijn door de architect Rein H. Fledderus gemaakt na de brand waar door het gebouw voor Kunsten en Weten schappen (2000 plaatsen) verloren ging. Het circus in zijn nieuwe vorm biedt 1500 theaterplaatsen. Scheveningen ligt voor theatervoorstellingen niet te excentrisch. Ook in de winter zal de Hagenaar naar Scheveningen komen. Het is goed bereik baar per tram en bus en bovendien is er aan parkeerruimte geen gebrek. Op de tiende internationale week van godsdienstige films en films over de waar de van de mens is de derde prijs, de zo genaamde San Gregorio prijs, toegekend aan „Alleman" van Bert Haanstra. De eerste prijs ging naar de Joegoslavische film „A Skopje 63" van Felkjo Joebalic en de tweede werd toegekend aan „Sep- poekoe" van de Japanner Maski Kobayas- ji. De eerste prijs voor de beste korte film werd toegekend aan „Aanmelding" van Rob Houwer. Veertien landen hadden inzendingen gezonden voor het filmfesti val. Advertentie (Van onze correspondent) AMSTERDAM Temidden van de strip tease shows en schemerige bars op het Amsterdamse Thorbeckeplein is gister avond een nieuwe nachtclub geopend met een voor dit soort gelegenheden verrassend programma: onder de naam „De Kibboets" wordt hier iedere avond tot vier uur 't nachts een Israëlisch cabaret gepresen teerd, dat bij de première zeer enthou siast is ontvangen. Kees Manders, die op het Thorbecke plein drie nachtclubs onder één dak ex ploiteert, heeft zijn kelderruimte ver bouwd tot een voortreffelijk etablissement, waar in de toekomst vertolkers van het Israëlische lied in de ruimste zin des woords zullen optreden. Op de openings avond traden naast twee orkesten en da pianist Cor van der Heyde Wijma, tien artiesten op. Hoogtepunt in het program ma was de Israëlische zangeres Aviva Semadar, die met haar volksliedjes het meeste succes van de avond boekte. Een verrassing was het optreden van de Am sterdamse artieste Quita Lowe, die reeds over een ruime internationale ervaring be schikt en die wij een grote toekomst voor spellen. Het programma werd besloten door Rika Jansen, die reeds eerder in haar „one womanshow" zeer sterk bleek te zijn in het Jiddische repertoire. Confe rencier was Alex de Haas. De directeuren van Teyler's Stichting en de leden van Teyler's Tweede Genoot schap hebben de „prijspenning" gekozen als onderwerp voor hun prijsvraag voor het jaar 1965. Verlangd wordt een algeme ne beschouwing over de oorsprong en ont wikkeling van de „prijspenning" in Euro pa tot aan het einde van de achttiendm eeuw. Het gebruik speciale prijs- of belonings penningen uit te reiken voor bijzondere prestaties op het gebied van kunst, we tenschap, landbouw en dergelijke, schijnt terug te gaan tot het einde van de zestien de eeuw, aldus een toelichting van Tey ler's Tweede Genootschap te Haarlem. Bedoeld wordt niet een systematische be schrijving van de uitgegeven penningen maar een algemene schets van de ont wikkeling van het genre in z'n cultuurhis torische samenhang. De prijs bestaat, in dien de omstandigheden dat toelaten, uit een gouden erepenning ter innerlijke waar de van vierhonderd gulden of, zo de be kroonde daaraan de voorkeur mocht ge ven, uit een som geld van vierhonderd gul den. In het Lambert ten Katehuis te Amster dam (Herengracht 330-336) wordt van 14 mei tot 6 juni de tentoonstelling Menno ter Braak en het Facsisme" gehouden door HELIOS, vereniging der Studenten in de Nederlandse Letteren aan de universiteit imn Amsterdam. In foto's, citaten en artikelen zal te zien :ijn, hoe Ter Braak reageerde op de poli tieke ontwikkelingen onder het Nazi- egiem tussen 1933-1940. Aan de opening, die verricht zal worden door Arthur Leh- ning. zullen twee lezingen voorafgaan in de aula van de universiteit (Lutherse Kerk aan het Singel) door prof. dr. R. A. J. van Lier en de heer H. A. Gomperts. 4

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 9