AUGUST DE BOECK PAUL GILSON Werk van Chabot in Felison Gouden Roos voor Finland en herdacht gMimmim 1 NEGEN MUZEN il!» [ATERDAG 8 MEI 1965 21 De Koninklijke Vlaamse Opera eert twee pioniers van haar nationale repertoire jij - -m V iilly H h k. een expositie als een oorlogsmonument Omroepen-Televizier nu voor de Hoge Raad De televisieprijzen van Montreux &- De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisieprogramma VOOR ZATERDAG NEDERLAND I T. V-nabeschouwingen Dag Rob, dag Rinus IN BELGIë, vooral in het Vlaamse gedeelte, maakt men zich op om het eeuwfeest te herdenken van twee compo nisten die een voorname rol hebben gespeeld in de muziek- culturele bedrijvigheid van vóór de tweede wereldoorlog: August de Boeck en Paul Gilson. Beiden zijn leraar geweest aan de conservatoria van Brussel en van Antwerpen; hun invloed op de nu nog levende oudere generatie is dus groot geweëst. Maar ook als componist hebben zij markante sporen nagelaten. Beiden hebben onder meer het nationale operarepertoire verrijkt, zodat het voor de hand ligt dat hun eeuwfeest in de schouwburgen enig accent zal krijgen. Zo woonde ik in de Koninklijke Vlaamse Opera te Ant werpen voor kort een opvoering bij van „Francesco" van August de Boeck, manifestatie die reeds vooruitliep op de herdenking, die pas morgen, negen mei valt. Dit werk da teert van 1921; het is de enige opera van De Boeck, die hij op Franse tekst schreef, namelijk op een libretto naar de roman „La route d'Emeraude" van Eugène de MolcLer-, in de Nederlandse vertaling die in de Koninklijke Vlaamse Opera gebruikt wordt, werd de naam van de vrouwelijke hoofdrol als titel genomen. Men verliest niets aan deze vertaling, te minder zelfs daar het gegeven zich afspeelt in het zeventiende-eeuwse Holland, te midden van een ge fingeerde schildersbent, waarbij ook Rembrandt even om de hoek komt kijken. Voor het overige componeerde De Boeck zijn opera's steeds op Nederlandse teksten. Ik herinner mij uit mijn jeugd opvoeringen in de Vlaamse Opera (meestal premières) van zijn „Thervigne de Méricourt" (1901), „Winternachtsdroom" (1902), „Rijndwergen" (1906) en „Rei- naert de Vos" (1909). Laatstgenoemde werk (een „beesten spel" in de aard van Aristofanes' „De Vogels") is van al deze wel het merkwaardigste. De dichter van het libretto, Rafael Verhulst, ging er prat op, dat hij met deze cultuurhistorische menagerie Rostand met zijn „Chanteclair" (1910), een stuk, waarin vogelfiguren acteren, een slag vóór was. BERTHE SEROEN, die kort tevoren schitterend gedebuteerd had met de Elisabeth- rol in „Tannhauser", creëerde in de „Reinaert de Vos" de partij van Hermelijn, de vrouw van Koning Nobel. Daar ik als musicerend figurant bij die eerste opvoeringen betrokken was (ik had in de eerste scène op het toneel een piccolopartij te spelen) kan ik daar als getuige een aardige anekdote van vertellen, die trouwens ook in het geschiedboek van de K.V.O. vermeld staat. Het gebeurde tijdens een stormachtige avond, waarop zelfs het treinverkeer in de war was. Berthe Seroen, die per spoor van Mechelen moest komen, ontbrak op het appèl toen het doek moest gehaald worden. De zangeres die de rol als „doublure" ingestudeerd had stond klaar om „op te gaan" toen, op het moment dat Hermelijn moest optreden en plaats nemen op de troon naast Koning Nobel, Berthe Seroen het toneel zingend kwam opgestormd in zwarte rouwkleding, met hoed en lange voile (haar vader was kort tevoren overleden), net op tijd om haar partij vocaal te vervullen. Begrijp wat een sensatie het gaf daar, in plaats van een "witte Hermelijn een zwarte dame te zien verschijnen die met een heftig gebaar haar rouwhoed met voile van het hoofd rukte en wegsmeet. De akte verliep daarna rustig met die „zwarte madam" tussen beer en vos, wolf en kater, das en hondje op de dagvaart van Koning Nobel. DIT GEVAL MEMORERENDE, schiet mij ook te binnen hoe Berthe Seroen als „Princes Zonnestraal" in „Winternachts droom" van De Boeck furore maakte en wij haar ook als Sieglinde in de Walküre bewonderen. Herinneringen, des te dier baarder daar de rijk begaafde zangeres na 1914, in haar Hollandse tijd, de operarich ting vaarwel gezegd heeft en op het con certpodium een nog rijker ontplooiing van haar muzikale talenten tot werkelijkheid maakte, waarvan bij velen de gedachtenis lang niet vervaagd is, evenmin als die be treffende de invloed op de muzikale ten densen, die met haar pianist Evert Cor nells op de generatie van toen uitging. MAAR WIJ HADDEN het over de com ponist August de Boeck. Als zoon van de koster-organist van Merchtem bij Brussel in 1865 geboren, studeerde hij aan het Conservatorium van'de hoofdstad orgel en compositie; hij verwierf de Prijs van Rome. Opvallend hoe deze buitenman (hij bleef jarenlang organist in zijn geboortedorp en was bekend om zijn hobby als rozenkwe- ker) de niet-Vlaamse, om niet te zeggen de anti-Vlaamse sfeer van Brussel van zich afwierp en met cantates .liederen en opera's zijn Vlaamse natuur volgde. Zo werd hij dan ook een der steunpilaren van de Antwerpse Vlaamse Opera, die nu ruim zeventig jaar geleden uit de Vlaamse cul- tuurdrang ontstond en zich op te werken had tegen de plaatselijke traditie van de uit het begin der achttiende eeuw da terende Franse Opera van de Scheldestad. Het werd een streven naar een oorspronke lijk repertoire, dat het bestaansrecht van de idealistische onderneming zou billijken. 7V - «2 .w: r -• .°j: v l"™': - -■ ■.ttilBffliKn - Wfe u ;i jHÖ - 1 - t y.:vr i n - - - August de Boeck. Het eigen repertorium kwam er en kreeg zijn plaats nevens de vertaalde opera's van meestal Germaanse origine. Al was het dan met die aanwinsten niet allemaal om bravo te roepen, er waren toch werken bij (een paar van Jan Blockx bijvoorbeeld) die de tijd zouden trotseren; prof. Van der Mueren spreekt in dit verband van „het heroïsche gebaar van de vechterstijd, waarbij men te luid schreeuwen moest om wezenlijk mooi te doen". Men stampt een eigen cultuurstijl zo maar niet uit de grond. Werkelijke ver fijning en artistiek cachet brachten De Boeck en Gilson (deze laatste vooral met zijn „Prinses Zonneschijn") klaarblijkelijk in het geding, wat daarom nog niet tot overweldigende successen bij het publiek leidde, doorgaans te verklaren uit de zwakke scenische kracht van de libretti, die zich soms wel mooi laten lezen, maar aan boeiende spanning en intrige op de planken inboeten. DIT VIEL MIJ OOK bijzonder op bij de opvoering van de De Boecks „Francesca", waarin pas een conflictstof merkbaar wordt in de derde akte. Het geval heeft dan voor het publiek reeds geen interesse meer. De muziek moet hpt alleen doen; en ze doet het ook, althans voor hen die er oren naar heeft en de slappe psychologie Paul Gilson. van het gegeven op de koop toe neemt. Want het geldt hier een prachtige, karakte ristieke en rijkgekleurde partituur, waar van sommige fragmenten in de concertzaal tevens frappant tot hun recht kunnen ko men. De Boeck vulde zelfs een heel ta fereel, waarin niet de minste actie'reliëf aan het spel geeft, met een symfonische muziek waarin orgel en verwijderd koor mede de atmosfeer wekken. Nota bene, de K.V.O. kan dit nog zonder zielloos Ham mond-apparaat verwerkelijken, want men beschikt er over een ingebouwd pijporgel. De Vlaamse Opera bepaalt zich deze De Boeck-herdenking niet alleen tot „Fran cesca", want reeds heeft men voor het volgend seizoen „Winternachtsdroom" van de meester in voorbereiding. En verder maak ik mij sterk, dat de Belgische Radio nog een keus zal doen uit De Boecks sym fonisch oeuvre. HET JUBILEUM betreffende Gilson valt op 6 juni, dus buiten het operaseizoen; maar reeds is bekendgemaakt dat de K.V.O. het seizoen 1965-1966 zal openen met „Prinses Zonneschijn" van deze merk waardige gangmaker van het Belgische muziekleven, werk op tekst van Pol de Mont, waarvan ik in 1903 ook de première meemaakte en dat ik later nog menigmaal hoorde. VAN TIJD TOT TIJD zo eens een trip tijdens het weekeinde naar Antwerpen, geeft mij gelegenheid op operagebied enigermate bij de tijd te blijven. Het zijn niet altijd modelopvoeringen, want zo'n gezelschap dat in de regel alleen in de eigen stad optreedt, moet te veel hooi op dè vork nemen om met een eigen, zij het dan uitgebreide bezetting zijn publiek te bedienen. Maar er gebeurt voortdurend wat van belang en zulks doorgaans met een spontaneïteit die alles overspoelt en het geheel een levendig karakter verleent. Zo heb ik er dit seizoen een alleszins vlotte vertoning bijgewoond van de komische opera „Marouf" van Rabaud, een partituur om van te smullen, een goudmijn van muzikale humor. Wie van Rabaud niets anders kent dan zijn veelgespeelde „Pro cession nocturne" leert hem hierbij in een ander uiterste kennen en bewonderen. Vieux jeu? Och kom, goede waar verjaart niet. BIJ EEN ANDERE gelegenheid kon ik intens genieten van een uiterst verzorgde montering van Benjamin Brittens merk waardige kameropera „De Schending van Lucretia" („The rape of Lucretia") met in de titelrol „onze" Mimi Aarden, die bij de K.V.O. in haar glansrollen, onder meer Carmen en Amneris een zeer geziene en gevierde figuur is. De streng klassieke con ceptie waarin regisseur Anton van de Velde het werk van Britten monteerde, gaf aan Mimi de gelegenheid kwaliteiten in stem en speeltechniek te tonen, die men van haar uitbundig temperament niet zou verwachten. In strenge beheersing werd het een hoogst verrassende prestatie. Dit gold trouwens voor de opvoering als ge heel, ook voor het geraffineerde samen spel van het kamerorkestje onder leiding van Frits Celis. HET EXCLUSIEVE der vertolkingen van het repertoire op Nederlandse tekst bij de K.V.O., waarmee zij aan haar oorsprong getrouw blijft, brengt mee dat voor gast- vertoningen de Nederlandse vocalisten te Antwerpen een ruime kans krijgen; want Mimi Aarden is niet de enige die er veel vuldig optreedt. Bij de jaarlijkse Parsifal- montering op Goede Vrijdag, was dit jaar Antoinette Tiemessen betrokken. Doch de vier delen van de „Ring" alsook „De Meesterzangers", welke werken in het af gelopen seizoen met „Parsifal" het ge bruikelijke Wagnerprogramma van het sei zoen vormden, werden met uitsluitend eigen krachten van het gezelschap gegeven. Stel u voor de complete „Ring" in een tijdsbestek van twee weken! iets wat men overal elders voor onmogelijk zou houden, kan daar wèl. Men hengelt in de Schelde stad nog niet naar een internationale show opera. Er is daar traditie die geen prin cipes vrijgeeft. Hoe lang nog? hoor ik om mij heen zeggen. Ik weet het niet; maar ik weet wel dat de Antwerpse Vlamingen harde koppen hebben en de K.V.O. als een hunner bolwerken niet zo licht zullen laten vervreemden. Jos de Klerk FELISON HERDENKT oorlog en bevrijding met een belangrijke tentoon stelling van schilderijen van Hendrik Chabot (1894-1949). Men vindt op deze expositie een inleiding tot Chabots kunst van de hand van Marius van Beek. Van Beek citeert daarin Charles Wentinck, die over Chabot schreef in zijn boek „De Nederlandse schilderkunst sinds Van Gogh". Ook ik neem een stuk tekst van Wentinck over. „Indien men", schrijft hij, „het expressionisme wil zien als een terugkeer tot nog niet door de civilisatie aangetaste oerkrachten, wordt het begrijpelijk dat bijvoorbeeld in Chabots werk een voorkeur optreedt voor een mensenslag dat als het ware buiten de cultuur en zelfs buiten de civilisatie om heeft geleefd". CHABOT HEERT zo vaak een mensen type geschilderd dat ik met enige verle genheid boer of landarbeider zou moeten noemen. We kunnen denken aan Van Goghs aardappeleters. Ik moet bekennen dat ik op dit punt altijd weinig contact met Chabot heb gehad omdat ik onze maatschappij te ver ontwikkeld meende te achten om zijn visie op het onderwerp als een voldoende reële te kunnen zien. Daarbij hinderde mij een verstarring in Chabots vormgeving. Op deze tentoonstelling ontmoet men ech ter Chabots verbeeldingen van vluchten de en ondergedoken mensen, door het Duitse barbarendom buiten cultuur en ci vilisatie gejaagd, 5 dames schamel en lij dend als getrapte dieren. En nu is het con tact er wèl voor mij. Vergeten zijn de be zwaren tegen de verstarde vormen, ver- Vakopleiding expressieve vorming. Het Instituut'voor Expressie van de stich ting „Ons Leekenspel" te Bussum zal in september van dit jaar beginnen met een vakopleiding expressieve vorming te De venter. Deze opleiding duurt twee jaar en is bedoeld voor hen die reeds elders een pedagogische vorming hebben ge had. Door middel van deze opleiding hoopt de stichting een bijdrage te leve ren tot de vorming van leraren en jeugdleiders die op verantwoorde wijze leiding kunnen geven aan de expressie activiteiten van de jeugd. Jos van Manen. De schrijfster Jos van ManenPieters krijgt de Athos-prijs voor 1964 van de Algemene Nederlandse Bond van Leesbibliotheekhouders omdat een boek van haar het afgelopen jaar de meeste keren door bibliotheken w^rd uitgeleend. De voorzitter van de A.N.B.L. de heer K. P. van Lierop, zal de prijs dinsdagmiddag 18 mei uitreiken op de Nationale Boekenmarkt in de RAI te Amsterdam. geten de bezwaren tegen een soms schril te noemen kleurgeving. Men buigt het hoofd en herdenkt. MEN GERAAKT VOL van respect voor de man, die dit moest maken en dat zo koppig wist vol te houden. Dan worden ons ook de ogen geopend van de Holland se landschappen van Chabot. Het zijn landschappen waarin men huivert, projec ten van Chabots voeten, bepaald in en door die verschrikkelijke tijd. Men komt Chabots werk niet meer dagelijks tegen in de museums, die van hem iets bezitten. Het zou daar eigenlijk ook een eigen zaal moeten hebben, zoals thans in Velsens ge meentelijke expositiezaal, waar we niet afgeleid worden door schilderkunstige pro blemen, door anderer werk opgeroepen. De schilder Chabot is vergelijkend met andere expressionisten te bespreken, maar dan lopen we de kans de gedreven mens Chabot enigszins uit het oog te verliezen. Zijn tentoonstelling is als een oorlogsmo nument (Tot 31 mei). Bob Buys DEN HAAG „De vier grote omroe pen hebben gezorgd voor een voortzetting van het optreden van de NTS in 1959, dat toen verboden en afgekeurd werd door de staatssecretaris van O.K. en W." consta teerde gistermiddag tijdens de voortgezet te behandeling voor de Hoge Raad van het proces tussen de omroepen en het blad „Televizier" mr. A. G. Maris, die de tegeneis van „Televizier" toelichtte. Zo wel de rechtbank als het Haagse Hof heeft de vordering reconventie het opleggen van de verplichting aan de omroepen al le programmagegevens en radio- en tv- nieuws ook aan „Televizier" te verstrek ken niet toegewezen. Mr. Maris liet zijn betoog vooral ook steunen op een beschikking van de staats secretaris van O.K. en. W. uit 1959. De staatssecretaris kwam toen in het geweer tegen een beslissing van de N.T.S. een exclusief fotorecht te verlenen aan het ANP en fotografen van het weekblad TV., de toegang tot de tv-studio's te ontzeggen. De staatssecretaris oordeelde deze maat regel in strijd met de vrijheid van nieuws garing en met het beginsel van non-dis criminatie. „Deze praktijk wordt nu voortgezet" klaagde mr. Maris niet door de NTS. maar nu door de Federatie van Omroep verenigingen: een particulier clubje, waar de overheid niet tussen kan komen". Zijn tegenpleiter, mr. C. R. C. Wijcker- held Bisdom, wees er echter op dat de vrijheid van nieuwsgaripg een wettelijke fundering mist. Maar ook al gaat men uit van de vrijheid van nieuwsgaring, dan nog volgt daar niet de verplichting uit „nieuws" beschikbaar te stellen. Op 21 mei zal de advocaat-generaaj conclusie nemen. MONTREUX, Vrijdagmiddag. Tot grote verrassing van iedereen heeft de Finse inzending „The cold old days" de Gouden Roos van Montreux gewonnen met bovendien nog de persprijs. Canada heetf met zijn show „Show of the week" van Wayne en Shuster de Zilveren Roos gewonnen en als derde prijswinnaar kwam Frankrijk uit de bus: Averty gaat met de Bronzen Roos naar huis. De Chaplin-prijs uitgereikt door de stad Montreux, voor de geestigste inzending op dit festival, kwam bij Tsjechoslowakije; Noorwegens inzending „Collage kreeg een speciale vermelding van de 25 man tellende jury. De Finnen met „the cold old days (het verhaal van werklieden bij een tem peratuur van 25 graden onder nul die een oud kasteel op een eilandje gaan restau reren en waarvan een van hen in ge dachten de meest merkwaardige dingen HILVERSUM I 8.00 KRO. 10.00 CONVENT VAN KERKEN. 11.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.30 NCRV. 20.15-24.00 KRO KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Klassieke gram- mofoonmuziek. 8.25 Inleiding hoogmis. 8-30 Hoogmis. 9.30 Klassiek pianospel (gram.). 9.45 Nieuws. CONVENT VAN KERKEN: 10.00 Dienst van het Leger des Heils. KRO: 11.15 Medaillon: klankrijk portret. 12.10 Boekbespreking. 12.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Nieuws. 12.35 Buitenlands commentaar. 12.45 Mededelin gen of grammofoonmuziek. 12.50 De drie musketiers, licht programma. 13.10 De Springplank: programma met jonge arties ten. 13.30 Voor de kinderen. 14.00 Gelders orkest en soliste: klassieke muziek. 15.00 De hand aan de ploeg, lezing. 15.05 Mara thon; muziek en sport. (j6.25-16.30 Toto uitslagen). 16.30 Lichte grammofoonmu ziek. IKOR: 17.00 Hervormd# kerkdienst. 18.00 Oecumenisch nieuws. 18.10 Zingt het voorbedachte lied. 18.30 Kerk, veraf en dichtbij, berichten en lezingen. 19.00 De Open Deur, lezing. NCRV: 19.30 Gewijde muziek (gr.). 20.00 Nieuws. 20.07 Reflex: een wekelijkse bespiegeling over leven en samenleven. KRO: 20.15 De Zilvervloot, in ternationale volksliederen. 20.30 Het grote Schisma, klankbeeld. 21.30 Pianotrio: klas sieke en moderne muziek. 22.05 Wissewas- sen, licht programma. 22.25 Boekbespre king. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.50 Licht ensemble: licht klassieke werkjes. 23.10 Muziek van de Lage Landen, muzi kale lezing. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 20.00-24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws, postduivenberichten sportmededelingen en socialistisch strijd- liéd. 8.18 Voor het platteland. 8.30 Weer of geen weer, gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. 10.00 Instru mentaal ensemble: Oude muziek. 10.35 Ad Rem, wedstrijdspelletje. 10.50 Promenade orkest en solist: klassieke en moderne mu ziek. 11.25 Boeketje romantiek, liedjes en proza. AVRO: 12.00 Lichte orkestmuziek en solisten. 13.00 Nieuws. 13.07 De toe stand in de wereld, lezing. 13.17 Mede delingen of grammofoonmuziek. 13.20 Knip perlicht, programma voor alle weggebrui kers. 14.00 Klankomrankte levens: biogra fie van grootmeesters der lichte muziek. 15.00 Stereo: Omroeporkest en solisten (opn.): klassieke muziek. 16.15 Lichte grammofoonmuziek. 16.30 Sportrevue. VA RA: 17.00 Dansmuziek voor de tieners. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws en sport uitslagen. 18.05 Sportjournaal. VPRO: 18.30 Om recht en menselijkheid, lezing (IV). 18.45 Parlando: licht gevarieerd program ma. 19.30 Wijdingsdienst. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Promenade orkest, radio koor en solisten: La belle Hélène, operette (opn.). 21.05 Koste(r)lijk Rendez-vous, ca baretprogramma. 21.30 De blinde schutter, hoorspel. 22.05 Klavecimbelrecital: oude muziek (opn.). 22.30 Nieuws. 22.40 Actuali teiten en sportuitslagen 2de klas voetbal. 23.00 Franse chansons (opn.). 23.30 Lichte orkestmuziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Satirisch program ma. 12.55 Programma-overzicht en berich ten voor de schippers. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera- en Belcantoconcert. 15.03 Sportprogramma met berichten voor de automobilisten en gevarieerde muziek. (Om 17.00 en 18.00 Nieuws). 18.30 Katho lieke godsdienstige uitzending. 19.00 Nws. 19.40 Gevarieerd muzikaal programma m. berichten voor de automobilisten. 21.00 Amusementsmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Lichte muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Ge mengd avondprogramma. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Klassieke kamermuziek (gr.). 7.20 Sportuitslagen van zaterdag. 7.30 Nieuws. 7.40 Radiokrant 7.55 Lichte grammofoonmuziek. 8.10 Gewij de muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.40 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Verzoekprogram ma voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Klassieke grammo foonmuziek. 10.20 Rondom het Woord: theologische etherleergang. 11.05 Lichte grammofoonmuziek. 12.00 Licht instrumen taal kwartet. 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 De Meidagen van 1940, serie korte programma's over de in val van de Duitse troepen in ons land, nu 25 jaar geleden. 12.50 Lichte orkestmuziek en solisten (opn.). 13.20 Lichte grammo foonmuziek. 14.05 Schoolradio. 14.30 Moder ne kamermuziek (opn.). 15.05 Als de kat van huis is... (herhaling van donderdag 29 april jl.). 15.35 Klassieke grammofoonmu ziek. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Stereo: Vocaal ensemble: geestelijke liederen. 16.45 Klassieke grammofoonmuziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 17.50 Overheidsvoorlichting: Expe ditie in het Surinaamse binnenland. Spre ker: L. Hulsebos. 18.00 Marinierskapel van de Koninklijke Marine. 18.20 Uitzending van de Partij van de Arbeid: Bij de tijd, een 14-daagse radio-uitgave van de Partij van de Arbeid. 18.30 Klassieke gewijde grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en weer- praatje. 19.10 Radiokrant.»19.30 Ensemble parade (opn.). 19.55 Op de man af, praatje. 20.00 Stereo, Lichte grammofoonmuziek. 20.20 Koningin en Vaderland: De rege ringsperiode van H.M. Koningin Wilhelmi- na 1938-1948, klankbeeld. 21.50 Wereldpa norama. 22.00 Instrumentaal en vocaal en semble: ritmische studentenliederen. 22.20 Boekbespreking. 22.30 Nieuwe en herhaling SOS-berichten. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Show-Schouw, makers van muziek in film en musical. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Amuse mentsmuziek (gr.). 7.25 Van de voorpagi na, praatje. 7.30 Lichte grammofoonmu ziek. 7.55 De eerste oorlogsdag, nu 25 jaar geleden. 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.13 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Gymnastiek voor de vrouw. 9.00 De eerste oorlogsdag, nu 25 jaar geleden. 9.05 Klassieke grammofoonmuziek. VPRO: 9.40 Arthur Miller en de schuldvraag, overden king. VARA: 10.00 De eerste oorlogsdag, nu 25 jaar geleden. 10.05 Lichte grammo foonmuziek. 11.00 Nieuws. 11.02 De eer ste oorlogsdag, nu 25 jaar geleden. 11.07 Voordracht. 11.50 Moderne Nederlandse or kestwerken (gr.). 12.00 De eerste oorlogs dag, nu 25 jaar geleden. 12.05 Pianoduo: lichte muziek. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Lichte orkestmuziek en zang solisten. 12.50 Actualiteiten. 12.55 De eer ste oorlogsdag, nu 25 jaar geleden. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de Middenstand. 13.20 Elektronisch orgelspel. 13.45 Wikken en wegen, lezing. 14.00 De eerste oorlogsdag, nu 25 jaar geleden. 14.05 Grepen uit de muziekgeschiedenis, muzikale lezing. 14.30 Dit is Uw leven. 15.30 Vierhandig piano spel: klassieke muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 De eerste oorlogsdag, nu 25 jaar geleden. 16.07 Sociëteit: Zestig minuten voor boven de zestig. 17.00 De eerste oorlogsdag, nu 25 jaar geleden. 17.05 Oude liedjes. 17.20 Semi-klassieke grammofoonmuziek. 17.30 Omroepkamerkoor en zangsolist: Joodse gezangen. 17.50 Militair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 De eerste oorlogsdag,, VPRO: 16.00-17.30 Voor de kinderen. NTS: 18.45 Nieuws. 18.46 Voor de kleu ters. 18.51 Inleiding tot het schakelpro gramma in verband met de herdenking van VE-day. 19.00 VE-Day, documentair schakelprogramma. 20.00 Journaal VPRO 20.20 Les Compagnons de la Chanson. 20.55 Uit... goed voor U. 21.30 Balletprogram ma. 22.00 Mensen kijken. NTS: 22.40-22.45 Journaal. NEDERLAND II. NTS: 20.00 Nieuws. AVRO: 20.01 Zoo Zoo, maandelijks dierenprogramma. 20.25 De schone heks, TV-film. 20.50 Combo: dansmuziek. NTS: 21.20-22.10 Hoe maakt U het?: de fiets. VOOR ZONDAG NEDERLAND I NTS: 16.00-17.15 De Bezetting XXI, do cumentaire. (herhaling van dinsdag 4 mei jl.). 19.00 CVK-IKOR-RKKWoord voor Woord, bijbelvertelling voor de kinderen. NTS: 19.06 Kentucky Jones: De luister vink, TV-film. 19.30 Internationaal agra risch nieuws. 20.00 Journaal. 20.05 Sport in beeld. NCRV: 20.30 Memorandum van een dokter, TV-spel. 21.15 Voor een sprankje uitzicht, reportage ever het werk van Bar- timeus, het Christelijk Instituut voor Blin den en Slechtzienden te Zeist. 21.45 Zang. 22.10 Verknoei uw1 tijd niet, overdenking. NTS: 22.20-22.30 Journaal. NEDERLAND II NTS: 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Jour naal. 20.05 Meine Frau Susanne, TV-film. 20.30 Vakantie op zicht: Joegoslavië. 21.05 Show hin schau her, amusementsprogram ma. 22.10-22.25 Sport in beeld. VOOR MAANDAG NEDERLAND I NTS: 18.30 Teleac: Studievoorlichting. 19.00 Nieuws. 19.01 Voor de kleuters. CVK' IKOR/RKK: 19.06 Kenmerk: Joden en Christenen in Israël, opinies van Joden en Christenen, die in Israël wonen. NTS: 19.35 Huckleberry Hound, TV-film. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzen ding van de Boerenpartij. 20.30 Operatie Amsterdam, speelfilm. (Beide keuringen 14 jaar). 22.10 De Eerste Wereldoorlog, do cumentaire. (deel 8). 22.35 Journaal. SOC: 22.40-22.55 Socutera. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws. KRO: 20.01 Waauw, gedanste hit-parade. 20.25 De eerste eeu wen van het Christendom, documentair programma (4e aflevering). NTS: 20.55 Balletprogramma. KRO: 21.15 Een nieuwe stad, leefbaar?, documentaire over Rotter dam. KRO: 21.45-22.10 Onze man in Lon den. nu 25 jaar geleden. 18.20 Actualiteiten. 18.25 Licht instrumentaal trio. 18.50 Open baar Kunstbezit. 1900 De eerste oorlogs dag, nu 25 jaar geleden. 19.05 Grammofoon muziek. 19.10 Vocaal ensemble. 19.30 Par lementair overzicht. 19.45 Licht instrumen taal trio. 20.00 Nieuws. 20.05 De eerste oor logsdag, nu 25 jaar geleden, klankbeeld. 20.50 Klein gedrukt, cabaret. 21.10 Instru mentaal en vocaal ensemble en zangsolis ten. 21.35 Stereo: Concertgebouworkest en solist: Moderne en klassieke muziek. 23.25 Lichte grammofoonmuziek. 23.55- 24.00 Nieuws. beleeft met de geesten uit dit oude kas teel) waren er helemaal van onderstebo ven. Vier man hebben dit programma ge maakt: Aarre Elo, Jukka Virtanen, Mat- ti Kuusla en Jaako Salo, de eerste drie regisseurs en producers, de laatste muzi kaal directeur. Twintig van dergelijke pro gramma's hebben deze Finnen al ge maakt: ze vormen samen een hecht team en werken dan ook uitsluitend met el kaar. In twee weken tijd is „The Cold Old Days" gemaakt, waarbij een werkdag bij deze ontstellende koude niet langer kon duren dan vier uur. Deze gehele pro- duktie heeft niet meer dan 40.000 gulden gekost en dat is toch wel weer het na denken waard: het hoeft dus niet nood zakelijk te zijn om veel geld en een ge weldige technische uitrusting met grote perfect ingerichte studio's te hebben om een goede tv-produktie te maken. Dat is dan toch wel weer een opwekkertje voor de kleine tv-landen. Zo behoort dan het vijfde tv-festival van Montreux ook al weer tot het verleden. De meningen zijn verdeeld wat de prij zen van de jury betreft: de Engelsen voe len zich behoorlijk opgelaten, omdat zij, ondanks ieders verwachting, niet in de prijzen zijn gevallen; de Noren zijn hoge lijk verbaasd, de Zweden een beetje te leurgesteld. Joop Simons (VARA) zei: „Ik heb de indruk dat het aantal uitschie ters dit jaar minder dan vorig jaar is. Het is met het festival, geloof ik, zo ge steld dat het in een soort tussenfase is. Men heeft in de verschillende deelnemen de landen moeite om een keuze te bepa len voor Montreux. Men zegt te gauw: dit is niet goed genoeg of het past niet in het kader van Montreux. Maar dat be tekent, volgens mij dan wel dat er thuis betere nationale produkties liggen dan dat wat er hier binnenkomt, dit laatste geldt ook voor Nederland". Ook de laatste aflevering van de Rob de Nijs-show was zowel in beeld als in ge luid uitstekend verzorgd en werd weer ge kenmerkt door een aanstekelijke vitaliteit die de medewerkers de hindernis deed overwinnen, dat zij ook een weinig moes ten acteren. Dit laatste gold natuurlijk niet voor Marijke Merckens, die nu op weg naar de Haagse Comedie het voor al van acteren moet hebben. Gezegd moet worden dat deze serie amusementspro gramma's, gebaseerd op een frisse maar niet te handhaven opzet (een zingende re dactie van een beeldmagazine) zeer ge slaagd was, ook al hadden wij dan wel eens bezwaar tegen een enkel onderdeel, zoals het soms wat al te overmoedige op treden van Ria Valk, die overigens gister avond heel knap die andere tiener-ster, Anneke Grönloh, imiteerde. En dat succe» is natuurlijk mede te danken aan regis seur Ben de Jong en aan Frans de Kok en diens uitstekende orkest. Afscheid voorgoed zelfs nam gister avond ook het Haags Studenten Cabarat van Rinus Ferdinandusse, dat uiteen moest vallen, omdat de leden, allang geen studenten meer, uiteen gaan. Van een min of meer militant, actueel studentencaba- retje ontwikkelde dit groepje zich tot een gezelschap, dat zeker een blijvende plaats in de wereld van het professionele amuse ment verdiend had. Natuurlijk riep het op treden van Fernandusse en zijn medewer kers, wier werk steunde op actuele en poli tieke gebeurtenissen, ook bij ons menige, negatieve reactie op. Doorgaans echter volgden wij met veel genoegen hun pro gramma „(K)wartaal". Met deze laatste uitzending, waarin de satire de boventoon voerde en die enige, zeer vermakelijke sketches bevatte, maak ten zij het ons dan ook een beetje moei lijk, afscheid van hen te nemen. Wat ons betreft, mag Ferdinandusse in een andere formatie (en dan naast „Zo is het enz.") terugkomen op de beeldbuis. Damshuizer

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 21