De Driestuiversopera van Brecht
Haarlems Jeugdorkest
in prima conditie
In 1964 is voor 255 milj.
aan boeken verkocht
NEGEN MUZEN
Orgelconcert
Het weekeinde
J. B. Broeksz wordt
V AR A-voorzitter
„Mutter Courage" in
het Holland Festival
T elevisieprogramma
Overschat stuk in vonkenspattende voorstelling
yü-.
De radio geeft dinsdag
vermakelijker was het beeldmagazine
„Mensen kijken," dat nu aardig gepresen
teerd door Heieen van Meurs enige merk
waardige specimina van de redelijke dier
soort mens liet zien en horen, zoals een
amateur-handlijnkundige, een apenverzor-
ger en een dame, die maar door bleef
praten over een numeriek gelijke verte
genwoordiging van de vrouw in het parle
ment en zo. De filmopnamen, die Ed van
der Elsken met een tele-lens in slow mo
tion van fietsende Hollanders maakte, le
verden menig gillertje op.
Gisteravond gaven wij de voorkeur aan
Nederland 2, dat na een gezellige afleve
ring van de wat „süsze", maar knap ge
maakte Duitse serie „Meine Frau Suzan
ne" op het scherm kwam met dè eerste
ling van de nieuwe rubriek „Vakantie op
Zicht". Het werd een «ardige, pretentielo
ze uitzending over Joegoslavië, waarin ons
nu eens niet, zoals een welbekend Neder
lands reisfenomeen op lyrische wijze
pleegt te doen, een bepaald reisdoel aan
gepraat en een zekere vakantiestijl opge
drongen werd. Liedjesmaker Stan Haag,
die kon steunen op teksten van Casper de
Groot, was dan ook als een gewone gast
heer, die toevallig het betrokken land goed
kende, niet misplaatst. De intermezzo's,
verzorgd door Joegoslavische musici en de
dansgroep Morava, verlevendigden op aan
gename wijze dit programma dat door de
KRO-medewerkers Nic. Notten en Nico
Holtrop kundig in elkaar werd gezet.
J. Damshuizer
In 1964 zijn er in ons land met uitzon
dering van de schoolboeken 50 miljoen
boeken gekocht, waarvan de gemiddelde
prijs f 4,20 bedroeg, een omzet dus van
f 210 miljoen. De schoolboekenomzet be
droeg ca. f 40 min. en daarbij komt nog
f 5 min. aan leveranties aan bibliotheken
en instellingen, zodat de totale omzet op
de boekenmarkt ongeveer f 255 miljoen
heeft bedragen. Aldus blijkt uit het over
zicht van de Commissie voor de Collec
tieve Propaganda van het Nederlands
Boek.
In 1964 zijn er 10.026 titels geprodu
ceerd (9.448 in 1963), daarvan was 57 per
cent een nieuwe uitgave en 43 percent een
herdruk. Van deze titels had 42 percent
een verkoopprijs beneden de 3, eenzelfde
percentage een prijs van 3 tot f 10 en de
resterende 16 percent een prijs van f 10 of
meer. Van alle in 1964 gekochte boeken
was bijna de helft, 48 percent, pocketboe
ken: 43 percent daarvan pocketboeken tot
3 en 5 percent vanaf 3 (hiertoe behoren
ook de paperbacks). De grootste rubrieken
van de titelproduktie 1964 waren: taalwe
tenschappen en letterkunde met 18 per
cent, romans en novellen met 16 percent,
en jeugdlectuur met 10 percent.
Boeken worden voornamelijk door vrou
wen gekocht. Van alle in 1964 verkochte
boeken werd 63 percent door vrouwen, 37
door mannen gekocht. Het boek is niet
meer zo'n uitgesproken cadeau-artikel. Van
de vorig jaar gekochte boeken was 70 per
cent bestemd om zelf te behouden en 30
percent om cadeau te geven. Zowel aan
iemand binnen het gezin (20 percent) a la
aan iemand buiten het gezin (10 percent).
Juliette Gréco zingt morgen, dinsdag
11 mei, op Nederland II een aantal
van haar bekendste chansons. Het
programma is opgenomen in Miin-
chen. (N.T.S. 20.45-21.15 uur).
Mr. J. A. W. Burger zal in het voorjaar
1966 aftreden als voorzitter van de VARA.
De Verenigingsraad heeft besloten de heer
J. B. Broeksz, omroepsecretaris van de
VARA, te verzoeken om na het aftreden
van mr. Burger het voorzitterschap op
zich te nemen.
„Zo is het toevallig ook nog eens een
keer" zal ook in het komende seizoen
weer haar satirische stem laten horen.
De VARA - programma-adviesraad had
hierover reeds gunstig beschikt en ook de
meerderheid van de verenigingsraad stem
de zaterdagmiddag in studio-acht voor
voortzetting. De uitzendingen zullen op
een door-de-weekse avond plaatsvinden en
bovendien telkens zes weken voor de sta
ten- en raadsverkiezingen van 1966 gestopt
worden. „Door een ongelukkig program
ma-onderdeel zou de sfeer bij de verkie
zingsstrijd nadelig beinvloed kunnen wor
den" is de mening van het VARA hoofdbe
stuur. Bij wijze van proef schalt deze zo
mer het socialistische strijdlied alleen nog
maar om zeven uur 's morgens door de
radio en kraait de VARAhaan ook niet
meer dan een paar maal per dag.
De VARA neemt deze zomer een proef
met een wat ernstiger zaterdagavondpro
gramma en een luchtiger toets op de
woensdagavond. Opvallende nieuwe pun
ten in het zomerschema zijn: selecties uit
eigen werken door moderne Nederlandse
dichters en diepgaande gesprekken met
schrijvers, een bliksemactie voor een be
perkt doel („van ganser harte") op maan
dagavond, eveneens op deze avond het
door Mies Bouwman te presenteren „Ont
moetingen met mensen die een dagje uit
zijn".
In het Stedelijk Museum te Amsterdam
is de expositie „Ulm, Hogeschool voor
Vormgeving" geopend. Deze tot en met
13 juni durende expositie wordt door het
museum gehouden in samenwerking met
de vereniging van beoefenaars der gebon
den kunsten G.K.F. Deze na de tweede
wereldoorlog opgerichte hogeschool is een
internationaal centrum voor onderwijs,
ontwikkeling en research op het gebied van
industriële vormgeving.
Guus Oster en Wim van den Brink in
de Driestuiversopera van Brecht.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
IN DE CRISISJAREN toen Brecht zijn Driestuiversopera samenstelde, niet
alleen met overneming van intrige en dialoogfragmenten uit John Gay's „Beggar's
Opera maar voornamelijk voortbouwend op de eeuwenoude traditie van de
Schelmenkomedie, zal zijn over het voetlicht geschreeuwde moraal wellicht nog
keihard zijn aangekomen. Voor ons heeft de sociale strekking van Brechts ver
halende theater voorzover die in dit stuk neerkomt op „Erst kommt das Fressen,
dann kommt die Moral weinig schokkends meer te bieden. Daaruit is het wel
licht te verklaren dat de perfecte opvoering die de Nederlandse Comedie zater
dagavond in de Amsterdamse Stadsschouwburg van dit vroege Brecht-muziek-
spel heeft gegeven, toch op het publiek niet veel indruk heeft gemaakt. Sinds
de eertijds verrassende epische toneelvorm met de beroemde liedjes van Kurt
V eill door film en grammofoonplaat welhaast gemeengoed is geworden, blijkt
het stuk toch nauwelijks voldoende eigen kracht te bezitten om alsnog bij voort
during te boeien.
van Hetty Verhoogt. Alleen Femke Boers-
REGISSEUR TON LUTZ en de ontwer- ma viel ietwat uit de toon als een ter-
pers Nicolaas Wijnberg (voor de decors) moyante Lucy Brown, die juist in geen
en Herman Gordijn (voor de kostuums), enkel opzicht voor de andere minnaressen
bleken dan ook terecht de opvatting te
huldigen dat de grootste attractie van een
fonkelende opvoering diende te komen.
Gordijn had, speciaal voor de lichte
kooien. zeer kleurrijke, de twintiger jaren
lichtelijk parodiërende kostuums ontwor
pen, en Wijnberg had zich met de bij
hem gebruikelijke exuberantie mogen uit
leven in telkens weer aan uitdragerswin
kels herinnerende uitstallingen en een
werkelijk imponerende belichting, zodat
met name het eerste tafereel de kermis
waar het Mackie Messer-lied wordt geïn
troduceerd oogverblindende effecten op
leverde.
Ook met het toekennen van de zang-
rollen had de Nederlandse Comedie dit
maal een gelukkige hand gehad. Men be
schikte voor de rol van Polly Peachum
die onder vele andere ook het snerpende
lied van Zeerovers-Jenny moet zingen, ge
lukkig over Kitty Courbois die met haar
donker gekleurde timbre zonder één ogen
blik in imitaties van Lotte Lenja te ver
vallen, zeer indringende accenten in haar
liedteksten wist te leggen. Ook bij Guus
Oster als Mackie Messer, bij Hetty Ver
hoogt als Spelonken-Jenny en vooral ook
bij Henk Rigters als mr. Peachum vielen
een groot gemak van zingen, een zeldzaam
heldere verstaanbaarheid, en grote muzi
kaliteit op. En dat terwijl de liedteksten
bepaald niet in makkelijk te zingen, maar
wel knappe strofen vertaald waren door
Seth Gaaikema.
VOOR DE EERSTE-plan-spelers had de
regisseur gemikt op een strakke spelstijl
terwijl de kleinere rollen in een gechar
geerde typering werden gehouden hetgeen
zeer werkzame contrasten opleverde.
In deze opvatting kreeg men vermake
lijke onderwereldfiguren te zien van Nell
Koppen als mevrouw Peachum Cook (heel
grappig profijt trekkend van het feit dat
zij geen zangstem heeft) en verder van
Macheath's lugubere bendgenoten: Hans
Boswinkel, Pierre Myin, Jacques Com
mandeur en Huib Broos.
Zoals gezegd waren ook de hoofdrollen
in uitstekende handen. Guus Oster z'ette
Mackie Messer zeer onbewogen in maar
wist in "dé 'slottaferelen zowaar nog iets
van ontroering te wekken. Kittie Courbois
was ook in haar spel voorbeeldig, evenals
de keiharde, ietwat mysterieuze Jenny
van Macheath zou mogen onderdoen. Wim
van den Brink ten slotte maakte wel iets
moois van de corrupte politiechef Tiger-
Brown.
Blijft de vraag of de Nederlandse Co
medie zich niét opnieuw teveel door over
wegingen van populair succes en te weinig
door artistieke doelstellingen heeft laten
leiden bij de keuze van deze Dreigroschen
oper, terwijl met de inzet van deze zelfde
artistieke potentie en misschien zelfs voor
minder geld, zoveel belangrijke toneel
daden gesteld zouden kunnen worden b.v.
wanneer men een minder bekend werk
van Brecht zou hebben aangedurfd.
Hans van den Bergh
EEN TALRIJK PUZLIEK heeft zich zondagavond in het gemeentelijk
Concertgebouw kunnen overtuigen van de vorderingen die de laatste tijd door
het Haarlems Jeugdorkest gemaakt zijn. Door de welwillende medewerking van
de gemeente was de zaal getooid met palmen en vaantjes in de stadskleuren die
nog van het bevrijdingsconcert op 5 mei achtergebleven waren. Bij de aanvang
deelden de bloemenmeisjes een tulp of roos uit aan de orkestleden. Vóór de
pauze had het orkest hoofdzakelijk een begeleidende taak, eerst in het Concert
voor 4 fluiten van J. D. Heinichen, een tijdgenoot van Bach en Handel. Hier komt
vooral de eerste fluitist Wim Vermeer een compliment toe om de sprekende toon
waarmee hij het kwartet aanvoerde en een solo vervulde in het pastorale tweede
deel. Verder kwam het tot een zuiver en sluitend samenspel met de andere drie:
Renée Hesmerg, Rineke Eringa en Laurie Boltjes.
Maarten Smit, eerste klarinet van hei
Jeugdorkest en Wim Jolas, fagot, toonden
bedrevenheid en vakmanschap in het Con
cert in Bes van Karl Stamitz. De musico
logische betekenis van Stamitz is helaas
groter dan het soortelijk gewicht van zijn
muziek, waarmee van de uitvoering geen
kwaad gezegd wil zijn.
Deze afstand werd echter wel heel dui
delijk gemarkeerd door het hierna volgen
de Dubbelconcert van Bach dat nu een
maal een van de toppen van de muziekli
teratuur is. Emmy Verhey en Vera Beths
speelde de solopartijen met opvallend elan,
strak en veerkrachtig, en de strijkers
van het jeugdorkest gaven zeer zuiver en
spanningsrijk tegenspel, dirigent André
Kaart had de zaak goed. in de hand, zo
dat het resultaat zonder meer op profes
sioneel niveau kwam te staan. Het pu
bliek stak zijn instemming niet onder de
stoelen.
NADAT EERST DE PRIJZEN (waar
onder een platenspeler gratis beschikbaar
gesteld door een muziekhandel hier ter
stede) waren uitgereikt aan de orkestle
den die voor dit concert het grootste aan
tal kaarten verkocht hadden, werd het
programma in de tweede helft van de
avond voortgezet met de driedelige Toc
cata voor slagwerkers van de Mexicaanse
componist Carlos Chavez. Een werk dat
uitstekend de timbre-vermengingen van
de slaginstrumenten benut en dat koren
op de molen was van de zes uitvoeren
den, die hiervoor instructie hadden ge
kregen van een jonge slagwerker van het
Rotterdams Philharmonisch Orkest. Dy
namische erupties wisselden af met exo
tische mijmering in de zachtste tinten,
het was boeiend en vitaal en een succes
voor spelers en dirigent.
Het gehele orkest kwam in actie voor de
suite in 1951 door Ton de Leeuw geschre
ven bij het radio-hoorspel „Plutos" (naar
Aristofanes). Hier trokken de eerste bla
zers de aandacht, hobo, trompet en hoorn,
maar de hele partituur die in vijf korte
deeltjes een poëtische, spirituele klank
heeft, kwam uitstekend tot haar recht.
Met de zevende Slavische Dans van
Dvorsjak, vurig en beheerst gespeeld zo
als het hoort, kwam het einde van deze
muziekavond die opnieuw bewees dat het
Jeugdorkest een muzikale volwassenheid
bezit die men bij menig orkest van vol
wassenen niet alle dagen aantreft.
Hetgeen mij aanleiding geeft er langs
deze weg nog eens op te wijzen dat deze
onderneming, organisatorisch in stand
gehouden door vrijwilligers, waaronder en
kele deelnemers van het orkest, nog steeds
rust op een materiële basis die allesbe
halve voldoende genoemd kan worden. De
vereniging Jeugd en Muziek, waaruit het
jeugdorkest is voortgekomen, beschikt
zelf over weinig fondsen die over de vele
landelijke afdelingen verdeeld moeten wor
den, de financiële toestand van onze ge
meente laat weinig anders dan morele
steun toe. Met hulp van het Anjerfonds
heeft men onlangs twee altviolen kunnen
aanschaffen, Provinciale Staten hebben
een subsidie van f 1500,- toegezegd, het
geen overeenkomt met een garantiebedrag
voor twee zaalconcerten. Men dient zich
voor te stellen dat een orkest als dit, al
betalen de medewerkers zelf contributie
om mee te mogen spelen, zonder finan
ciële middelen een précaire zaak blijft. Ik
heb bijvoorbeeld uit eerste hand verno
men dat de instudering van een bepaald
werk dat muzikaal binnen het bereik van
het orkest lag, niet kon doorgaan omdat
de prijs die de uitgever vroeg voor de
huur der orkestpartijen boven het budget
ging. De slaginstrumenten moeten geleend
worden van het N.Ph.P., omdat men er
zelf geen heeft, hetgeen inhoudt dat men
ze alleen kan krijgen als ons provinciaal
orkest niet speelt. Ik wil het bij deze voor
beelden laten, die ik alleen daarom aan
haal, omdat ik ervan overtuigd ben dat
in een stad als Haarlem mensen wonen
die door een royaal gebaar een klinkend
fundament willen geven aan het stimule
rend muziekmaken van tachtig jonge men
sen uit hun stad. De secretaresse van de
afdelingen Haarlem van Jeugd en Muziek
is mevrouw J. E. Broekens-Verwer, Drie-
huizerkerkweg 27, Driehuis.
Sas Bunge
Handschrift van Mozart. In de voorjaars
veiling van Bassenge in Berlijn is een
manuscript van Mozart voor DM 33.000
(bijna 30.000 gld.) verkocht. Het bevat
een capriccio uit 1778, dat Mozart aan
zijn zuster Marianne heeft opgedragen.
In de Grote of Sint Bavokerk zal dins
dagavond 11 mei om 20 uur de organist
Klaas Bolt een concert geven.
Zijn programma vermeldt van Georg
Böhm (1661-1733): Preludium en fuga in C
gr. t.; van Johann Pachelbel (1653-1706):
Koraal partita „Christus, der is mein Le-
ben"; van Johann Peter Kellner (1705-
1772): Trio in G gr. t. en Preludium en fuga
in d kl. t.; van Joh. Seb. Bach (1685-1750):
Triosonate no. II in c kl. t. (vivace, largo,
allegro), „Allein Gott in der Höh sei Ehr"
en Preludium en fuga in c gr. t.
De communicatie-satelliet „Vroege Vo
gel" stelde de BBC en de (Amerikaanse)
CBS niet alleen in staat in een gezamen
lijke, rechtstreekse reportage„20 jaar na
Victory-Day" terug te keren naar enige
Europese plaatsen, waar grote slagen aan
de Duitsers werden toegebracht, maar de
ze krijgshandelingen ook te laten toelich
ten in een soort van gedachtenwisseling
tussen generaal Eisenhower en veldmaar
schalk Montgomery, hoewel deze in het
zelfde uur duizenden mijlen van elkaar ver
wijderd waren. Al bleef de toelichting der
beide heren en die der beroepsverslagge
vers wat aan de oppervlakkige kant, me
de door vertoning van toepasselijke frag
menten van oorlogsfilmjoumaals werd
het een zeer indrukwekkend schakelpro
gramma. De NTS, steeds welbewust van
het feit dat zeker op de zaterdagavond tal
loze kinderen t.v. kijken, mag niet ver
weten worden, dat in deze uitzending gru
welijke beelden werden getoond, die ge
maakt werden na de bevrijding van het
concentratiekamp Bergen-Belsen.
Van het daaropvolgende avondprogram
ma, verzorgd door de VPRO, slaagden
natuurlijk tenvolle de onderdelen, gewijd
aan „Les Compagnons de la Chanson" en
aan het „Ensemble Nationale de la Répu-
blique Guinée", de intussen hier reeds zo
populair geworden Afrikaanse dans
groep.
Weinig amusant en van een bijna ama-
teurisch gehalte bleek het amusements
programma „Uit goed voor U" te zijn
waarin vooral de heren Ben Rowold en
Frans Halsema de indruk maakten, aan
komende krachten te zijn, die (dan uiter
aard) te vroeg op de t.v.-camera's werden
losgelaten. Stukken onderhoudender en
Besprekingen met de Bühnen der Stadt
Köln hebben thans tot het positieve resul
taat geleid, dat dit ensemble in het aan
staande Holland Festival bereid is helaas
slechts een tweetal opvoeringen te geven
van een van zijn belangrijkste produkties,
namelijk van Bertolt Brechts „Mutter
Courage und ihre Kinder". Deze voorstel
ling, die behoort tot de meest representa
tieve van Duitsland, zal worden gegeven
op 5 juli in de Stadsschouwburg te Am
sterdam en op 6 juli in de Koninklijke
Schouwburg te Den Haag.
De muziek van deze „Chronik aus dem
Dreissigjahrigen Krieg" is van Paul Des
sau. De regisseur Peter Palitzsch wordt
bij zijn veelomvattende werkzaamheden
geassiteerd door Johann-Richard Hansel
en Horst Schneider. De decors en kos
tuums zijn ontworpen door Bert Kistner,
daarbij terzijde gestaan door Gert Flei
scher. De muzikale leiding berust bij Josef
De volgende actrices en acteurs werken
aan deze opvoeringen mede: Ursula von
Reibnitz in de titelrol, verder Angela
Schmid, Margret Homeyer, Annemarie
Schlaebitz, Charlotte Asendorf, Jürgen Wil-
ke, Joachim Richert, Wolf Schlamminger,
Gerhard Becker, Franz Josef Steffens,
Giinther Ungeheuer, Georg-Peter Pilz,
Eric Schildkraut, Günter Dybus, Lothar
Rietveld-paviljoen. In de beeldentuin van
Ostermann, Curt Faber, Alois Garg.
het Kröller-Müllermuseum in het natio
nale park de Hoge Veluwe heeft ir. W-
van Tijen namens ongeveer tweehonderd
architecten het Rietveld-paviljoen over
gedragen aan het rijk. De minister van
Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk
Werk, mr. M. Vrolijk, aanvaardde offi
cieel het paviljoen, waarmee de Neder
landse architecten de overleden architect
G. Th. Rietveld willen eren.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Het levende Woord, medita
tie. 7.05 Ouverture; Reportages en com
mentaren, wegeninformatie en lichte
grammofoonmuziek (7.30-7.40 Nieuws, ca.
8.00 Overweging. 8.30 Nieuws. 8.40 Voor
de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40
Schoolradio. 10.00 Amusementsmuziek
(gr.). 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte
grammofoonmuziek. 11.50.... vooruit, le
zing. 12.00 Angelus. 12.03 Concertgebouw
orkest: moderne muziek. 12.20 Wij van het
land: voor de boeren. 12.27 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws.
12.40 De Meidagen van 1940, serie pro
gramma's over de inval van de Duitse
troepen in ons land, nu 25 jaar geleden.
12.50 Draaien maar!!!!, lichte grammo
foonmuziek. 13.35 Lichte grammofoonmu
ziek. 14.00 Voor de plattelandsvrouwen.
14.10 Musiësta, gevarieerd muzikaal pro
gramma. 14.50 Lichtbaken, lezing (herha
ling van zaterdag jl.). 15.00 Rieleksen.
gevarieerd programma (herhaling van za
terdag jl.). 16.00 Voor de zieken. 16.40
Onderweg, programma voor oudere luiste
raars. 17.00 Voor de jeugd. 17.35 Voor de
padvinders. 17,50 Overheidsvoorlichting:
Een bergbeklimming op Curasao. Spre
ker: Tom Lindeijer. 18.00 Stereo: Licht
ensemble. 18.20 Uitzending van het Gere
formeerd Politiek Verbond: Soekarno's
verklaring over West-Papoea. Spreker: De
heer M. W. Kaisiepo. 18.30 Lichte gram
mofoonmuziek. 18.50 En nu mijn geval,
vragenbeantwoording. 19.00 Nieuws. 19.10
Actualiteiten. 19.30 Metropole orkest en
zangsoliste. 20.00 Stereo: Radio Kameror
kest: Moderne Nederlandse muziek. 21.00
Van Randgewesten tot Benelux-Middenge
bied (III), klankbeeld. 21.35 Kerkorgel
concert: moderne werken. 22.05 Geestelij
ke liederen. 22.25 Boekbespreking. 22.30
Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Alle landen
hebben allerhande liedjes. 23.15 Lichte
grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Beiaardconcert. 7.30 Lichte
grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagope
ning. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte
grammofoonmuziek. 8.50 Ochtendgymnas
tiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Franse mu
ziek uit de 18e eeuw (gr.). 9.40 Morgen
wijding. 9.55 Boekbespreking. 10.00 Ar
beidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleu
ters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken.
12.00 Dansorkest en zangsolisten. 12.27
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Overheidsvoorlichting: Voor de land
bouw. 12.40 Zigeunermuziek (gr.). 13.00
Nieuws. 13.10 Mededelingen, eventueel ac
tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beurs
berichten. 13.30 Zangsolisten met pianobe
geleiding. 14.00 Voor de vrouw. 14.40
Schoolradio. 15.00 Lichte grammofoonmu
ziek. 15.30 Litterair klankbeeld. 16.00 Nws.
16.02 Viool en piano: moderne en klas
sieke muziek (opn.). 16.30 Voor de jeugd.
17.30 New York calling. 17.35 Lichte gram
mofoonmuziek voor de tieners. 18.00 Nws.
18.15 Eventueel actueel. 18.20 Populaire
grammofoonmuziek. 18:55 Gesproken brief
uit Parijs. 19.00 Voor de kinderen. 19.05
Operamuziek (gr.). 20.00 Nieuws. 20.05
Radar: radioperiodiek. 20.45 Het vierde
Lustrum van de Bond van Nederlandse Mi
litaire Oorlogsslachtoffers: Flitsen uit het
feestelijk programma. 21.50 Toneelbeschou
wing. 22.00 Sitar: radiotijdschrift voor gi
taristen. 22.10 Bas met harpbegeleiding:
Negro-spirituals. 22.30 Nieuws en medede
lingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Gesproken
brief. 23.05 Venster op de hedendaagse
muziek: muzikale lezing. 23.40 Licht in
strumentaal trio. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Gevarieerde muziek (12.25 Weerbe
richt en berichten voor de schippers). 12.50
Beursberichten en programmaoverzicht.
13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00
Nieuws. 14.03 Schoolradio (15.00 Nieuws).
15.45 Grammofoonmuziek. 16.00 Nieuws.
16.03 Beursberichten. 16.09 Duitse les. 16.25
Pianorecital. 17.00 Nieuws. 17.15 Jazzmu
ziek voor de jeugd. 17.45 Grammofoonmu
ziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de solda
ten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30
Grammofoonmuziek. 18.45 Sportkroniek.
18.52 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en
radiokroniek. 19.40 Oosterse fantasie. 19.50
Lezing. 20.00 Hoorspel. 21.00 Grammofoon
muziek. 21.10 Amusementsprogramma.
22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Ameri
kaanse volksmuziek. 22.45 De zeven kun
sten. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig gemengd
avondprogramma. 23.55 Nieuws. 24.00-0.10
Berichten voor de scheepvaart.
NTS: 18.30 Teleac: Studievoorlichting.
19.00 Nieuws. 19.01 Voor de kleuters. CVK'
IKOR/RKK: 19.06 Kenmerk: Joden en
Christenen in Israël, opinies van Joden en
Christenen, die in Israël wonen. NTS:
19.35 Huckleberry Hound, TV-film. 20.00
Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzen
ding van de Boerenpartij. 20.30 Operatie
Amsterdam, speelfilm. (Beide keuringen
14 jaar). 22.10 De Eerste Wereldoorlog, do
cumentaire. (deel 8). 22.35 Journaal. SOC:
22.40-22.55 Socutera.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws. KRO: 20.01 Waauw,
gedanste hit-parade. 20.25 De eerste eeu
wen van het Christendom, documentair
programma (4e aflevering). NTS: 20.55
Balletprogramma. KRO: 21.15 Een nieuwe
stad, leefbaar?, documentaire over Rotter
dam. KRO: 21.45-22.10 Onze man in Lon
den.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws. 19.01 Voor dé kleu
ters. 19.06 Weekjoumaal voor gehoorge
stoorden. 19.33 Engelse les. 20.00 Jour
naal. VARA: 20.00 Achter het nieuws.
20.45 Tel uit je winst, quiz. 21.20 Tele
visierechtbank De kinderrechter. NTS:
22.55-23.00 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.01 Oude
en' moderne Amerikaanse volksliedjes.
20.20 Station Petticoat: Kate's recept, TV-
film. 20.45 Gevleugelde avonturen, reeks
programma's over de geschiedenis van de
luchtvaart (deel 1). 21.15 Franse chansons.
21.40 Amsterdams kamerorkest en solist:
oude en moderne muziek. RKK: 22.10-22.35
Paulus achterna, een reeks programma's
over de reizen van de apostel Paulus (8e
episode).