„Inadmissible evidence" ZE ZEGGEN DAI DAT IS WAAR L 1 John Osborne's nieuwste stuk Hoon voor Béjart NEGEN MUZEN „Een wolk van lachen en geween" Oudste ivoren beeldje van het Midden-Oosten DINSDAG 11 MEI 1965 9 Irving Berlin 77 jaar Georges Simenon op Schiphol aangekomen Wm PANORAMA ZO AGRESSIEF IS. ER ZIJN WAREMPEL TOESTANDEN GENOEG WAAR EEN EERLIJK MENS EEN ROOIE KOP VAN KRIJGT. Anneke Grönloh naar René Sleeswijk-revue T0GAL TEGEN REUMATISCHE PIJNEN: SNEL PIJNVRIJ Muzikaal-litterair programma rond Albert Verzvey De radio geeft woensdag T elevisieprogramma ERRES koelkasten v.a. ƒ298. HARTENDORP DE VRAGEN, DIE DE BEZOEKER zich stelde dezer dagen, voordat in het Londense „Wyndham Theatre" het doek uiteen zou gaan voor John Osborne's nieuwste stuk „Inadmissible Evidence", luidden zo ongeveer als volgt: Zal men de schrijver, die onder meer (het ook te onzent bekende) „Look back in anger" en „The Entertainer" op zijn naam heeft staan, hierin nogmaals zijn oude stokpaardjes zien berijden? Dat betekent in zijn geval: Zal hij opnieuw zijn personen hun negatieve instelling tot het leven uit laten pluizen, een houding, die door de een volstrekt onopgesmukt en door de ander licht „geschminkt" aan de toehoorder wordt gepresenteerd? Zal hij zich één betonen met de neen-zeggers, de obstructie-voerders en lelijk-kijkers tegen wat generaties voor hen als de hoogste maatstaf of het enige ideaal aan vaardden? Of hebben wij nu met Osborne genoeg „omgezien in wrok", is er een kentering op til en daagt er een stand punt, dat het loont te verdedigen, met kans op tegenweer? Een pro en contra met wisselende mogelijkheden in plaats van een voortdurende en aan alle kanten vastzittende ma laise? Het stuk gezien hebbende, mag die bezoeker misschien OVER DE INHOUD DAARVAN het vol gende: Maitland blijkt een veertiger te zijn aan de rand van een zenuwinzinking. Waartoe niet weinig bijdraagt, dat het hem moeite kost zijn particuliere aange legenheden te scheiden van zijn zaken, die hij (vermoedelijk wel bij voorkeur) be trekt uit de wereld van echtscheidingen en de minder goede zeden. Zich bewust van zijn middelmatigheid, maar ook van zijn gladde tong, brutaliseert hij niet slechts zijn kantoorpersoneel (voorzover van het vrouwelijk geslacht waren zij ook om beurten zijn maitresse), maar voorts in niet mindere mate zijn cliënten, zijn vrouw en zijn huidige vriendin. Van deze beiden komt alleen die vriendin in de slot scène even ten tonele en dan nog slechts om hem de bons te geven. (Wat trouwens in de loop van de beide aktes successie velijk ook alle andere personen doen.) Voor het overige bevinden deze twee mo menteel belangrijkste figuren uit Mait- land's met drank, vrouwen en pillen-tegen- de-kater gevuld bestaan zich aan de an dere kant van de telefoon. Om daarmee in een zeker niet slechtere positie te ver keren dan zij, die van Osborne wèl ten tonele mogen komen: het lot van zo'n beetje praatpaaltje te zijn voor de enige- werkelijk van alle kanten belichte rol in dit woordenrijke stuk: die van de advo caat Maitland zelf. Tot ook voor hem aan het slot alleen nog de stilte klopt aan zijn kamerdeur. Dan heeft hij al die scheepjes uit verlerlei havens achter zich verbrand en rest, hem nog slechts om op dit enig overgebleven bolwerk, het kan toor, naar de nu zwijgende telefoon te staren. MEN ZOU ZO ZEGGENveel positiever dan in de milieus, die Osborne ons tot nu toe schilderde, is het ook hier niet gesteld. Toch is er behalve die inleidende angst droom, waarin Maitland blijkbaar 'n rech ter boven zich erkent nog een scène, die één ander geluid laat horen dan het oude nihilisme van een Jimmy Porter („Look back in anger") en diens gemoraliseer in het luchtledige; een scène, die weet te bewerkstelligen, dat wij niet uitsluitend met de van ouds bekende bittere nasmaak de schouwburg verlaten. Een van Mait- land's talrijke monologen richt zich hier tegen zijn teenager-dochter, die hij bij zich ontbiedt onder de litanieën van zijn cliën ten. In een vivisectie van tamelijk lange duur op haar houding, haar uiterlijk, stijl en gevoelens, haar liefdeleven en dat van haar generatie, is het opnieuw de aan klacht, die de toon aangeeft. Maar dit maal zeker niet vaag en vooral bewogen; een requisitoir, dat tegelijk een uitdaging is tot verweer. De ander zwijgt evenwel en bij gebrek aan tegenstand blijft het daarom nog bij het stellen van een diagno se. Thans is het woord dus weer aan de „angry young men" en Is het wachten op een wederwoord, van die zijde, waar wij benieuwd naar zijn, maar dat de schrijver hier helaas nog niet incalculeer de. DEZE LAATSTE „OSBORNE" is ander maal een éénmansstuk, gelijk in feite ook zijn vorige werken waren. Op Maitland vrijwel de gehele avond op het toneel concentreert zich alle aandacht en de bij figuren boezemen ons slechts belang in voorzover zij in relatie staan tot hem. Zijn cliënten mrs. Garnsey, mrs. Anderson en mrs Tonks (waarom niet tenminste één van hen er uitgelaten?) kunnen gevoeglijk worden gespeeld door dezelfde actrice (wat in Londen ook gebeurt), daar het hier om min of meer gelijkvormige echt- scheidingsgevallen gaat, gelijke tred hou dend met Mailtand's levensgang en zijn pad telkens kruisend. Ook de junior Jones, het stootblok voor Maitland's kwa de luimen, is op zijn beurt geen andere acteur dan de jonge Maples met zijn homo fiele moeilijkheden: een figuur, die kenne lijk werd ingelast om het gewenste sex- chapiter zoveel mogelijk te completeren. Intussen kan men niet zeggen, dat deze successieve schetsjes in het tweede deel van de avond mèt elkaar een (zij het eenzijdig gericht) advocaten-spreekuur in klein formaat bijdragen tot een hech tere bouw van deze Osborne-comedie, die er aanzienlijk door in de lengte wordt ge- nog niet overtuigd zijn, dat de auteur nu plotseling een licht is opgegaan over een nieuwe horizon: er worden in dit jongste produkt nochtans verwachtingen gewekt van een enigszins andere koers, die hij misschien later zal gaan varen. Zodat niet meer alleen de Twijfel tot dusver opper machtig het daaruit voortkomende Verval en de conse quente Leegte zaken, waarop Osborne patent genomen had het nog slechts voor het zeggen hebben. Neen, er is hier zelfs reeds een begin gemaakt met zelfontleding, en daarnaast met het zoeken naar de wrijfpalen der critiek. Zo gaat de denkbeeldige strafprocedure tegen de advocaat Bill Maitland behandeld in de vorm van een boze droom, die dienst doet als proloog al spoedig over in zelfbeschul diging, al is deze voorshands nog vaag geformuleerd. Tegelijk werd dit een oorspronkelijke manier om al vast kennis te maken met de hoofdpersoon en een eerste blik te werpen op diens karakter, dat dan met Osborne's bekende nauw keurigheid nader zal worden gepreciseerd in het weldra van de droom in de werkelijkheid verglijdend stuk. NEW YORK (AP). De Amerikaanse componist Irving Berlin viert vandaag zijn 77ste verjaardag. Toen hem onlangs werd gevraagd hoe hij over de naderende ver jaardag dacht antwoordde hij: „Het laat mij volkomen koud. Ik kijk met veel meer belangstelling uit naar wat ik na mijn verjaardag ga doen. De vraag is: „Zal je een oude brompot worden of ga je nog een liedje schrijven?" Berlin, die al langer dan een halve eeuw liedjes schrijft, is de componist van „Alexander's Ragtime Band", „Blue Skies", „Cheek to Cheek", „White Christmas", „God bless America" en „A pretty Girl is like a Melody". Dit zijn maar een paar van de meer dan 900 lied jes die hij heeft geschreven en waarvan vele wereldbekend zijn. Hij maakt zich geen zorgen over de „Rock and Roll" en andere rages. „Dat de smaak van het publiek op gebied van populaire muziek erg verandert, is meer schijn dan waarheid", aldus Berlin. De componist verkeert in uitstekende gezond heid. „Ik werk niet harder dan 40 jaar geleden." trokken. Zonder dat ze daarbij ons inzicht in de Maitland-figuur na de eerste acte nog veel kunnen veranderen of verdiepen. ALS WIJ TOCH ONZE COMPOSITIE- bezwaren tegen dit tweede deel niet te zwaar laten wegen, dan geschiedt zulks, omdat wij deze „Inadmissible Evidence" verder niet ongenegen zijn. De hartekreten en typische zinswendingen van deze tekst, zijn fluisteringen naast apodictische conclu sies, zijn met elkaar ook nu weer een voortreffelijk stuk toneel. Een, dat de toe hoorder zeker constant blijft boeien, wan neer hem een zo briljant acteur als Nicol Williamson wordt voorgezet voor de Mait- land-ról. Een man, die er sedert de eerste serie voorstellingen in het Royal Court Theatre mee is vergroeid en die het stuk ook nu weer, bij deze reeks van herhalin gen in het West-End, draagt. Naast de fysieke inspanning stelt deze rol aan de acteur psychisch zware eisen. Aangezien dit Maitland-karakter ons in de droom- proloog al voor de geest dient te staan en dus de gedetailleerde „doorwerking" Op uitnodiging van zijn Nederlandse uit gever A. W. Bruna uit Utrecht, tevens zijn goede vriend, is gisteren Geórges Sime non. de geestelijke vader van de Parijse politie-commissaris Maigret, uit Genève op Schiphol aangekomen. Hedenmiddag is er een „cocktail" in het Amstelhotel te Am sterdam ter ere van zijn bezoek. Met even slimme als schalkse oogjes door zijn grote bril turend en zware rook wolken uit zijn Maigret-pijp zuigend ver telde de schrijver, dat hij ongeveer 180 boeken heeft geschreven, wat neerkomt op een gemiddelde van 12 tot 14 per jaar. „Ik schrijf zo'n boekje in 8 a 9 dagen, iedere dag een hoofdstuk zo vertelde hij niet omdat ik zo graag records wil vestigen doch domweg uit noodzaak. Ik raak mijn' cadans kwijt als ik het niet snel doe. Ik moet iedere figuur het hele boek door een vastomlijnd levenspatroon en karakter meegeven." De uit Luik in België afkomstige, thans in Zwitserland woonachtige auteur is dank zij zijn snelle pen multi-miljonair gewor den. Hij woont in een kapitale villa met een prachtig eigen zwembad te Epalinges bij Lausanne. De echtgenote van Simenon lijdt aan een ernstige zenuwinstorting op het ogenblik. Daarom wil Simenon zijn boeken op de komende boekenweek niet zelf gaan verkopen of er handtekeningen in zetten. Morgen vroeg vliegt hij naar Genève terug. „Mevrouw Maigret be schouw en beschrijf ik als de ideale echt genote voor een Parijse politieman," zo verklaarde hij nog. „Haar adoratie heeft zij uitsluitend gericht op Maigret en op haar keuken." Nicol Williamson en Ann Beach in „Inadmissible Evidence" van Osborne van dit hoofdthema in het eigenlijke stuk van de speler een zeer sterke concentra tie vraagt mag de publieke aandacht voor hem op de duur niet verslappen en zich b.v. gaan verdelen over de andere personen, aan wie evenveel zoals ge zegd een zekere mate van zelfstandig heid door de schrijver nu eenmaal niet werd gegund. Niettemin zij opgemerkt dat Ann Beach en Coral Atkins als de beide typistes goed voldeden, evenals Clare Kel ly mèt Ann Beach een actrice uit de oorspronkelijke bezetting voor de rol len der vrouwelijke „cliënten": begaafde toneelspeelsters, waaraan het in dit be voorrecht theater-land nooit ontbreekt! M. van Doorninck Advertentie NASSAULAAN 51 - HAARLEM De Belgische ballet-groep „Ballet van de 20-ste eeuw" is gisteravond in München uitgejouwd door toeschouwers, die bezwaar maakten tegen een voorstelling, waarin Richard Wagner in een liefdesverhaal dan- send in een moderne leren jas werd uit gebeeld. De balletgroep, onder leiding van Mau rice Béjart, heeft gisteravond een num mer onder de titel „Mathilde" opgevoerd, gebaseerd op de romance tussen Richard Wagner en Mathilde Wesendonk. Béjart gebruikt muziek uit Wagners opera „Tris ten en Isolde" en de „Wesendonk Liede ren" voor deze opvallend erotische opvoe ring. In München werd dit opgevat als gebrek aan eerbied jegens Wagner en het applaus ging aan het einde van dit num mer verloren in gejoel en gefluit. MARTIN BUBER EREBURGER VAN JERUZALEM De gemeenteraad van Jeruzalem heeft maandagavond besloten de uit Wenen af komstige wijsgeer Martin Buber tot ere burger van de stad te benoemen. De thans 87 jaar oude prof. Buber woont sinds 1938 in Jeruzalem. Martin Buber, schrijver van vele boeken op het gebied van de wijsbegeerte, sociolo gie en godsdienstgeschiedenis, wordt alge meen beschouwd als een van de grote mo ralisten en denkers van deze tijd. Tegen zijn eereburgerschap waren onder meer de extreem orthodoxe Joden, die het niet eens zijn met zijn exegese van het Joodse geloof. Anneke Grönloh treedt met ingang van 1 juli in dienst bij René Sleeswijk. In zijn revue gaat ze de grote vrouwelijke soliste worden. Voor de KRO zal Anneke Grönloh nog zes t.v.-shows verzorgen met ingang van het winterseizoen. Cabaret „Pepijn". Het Haagse cabaret „Penijn" heeft de 100ste voorstelling ge geven van het programma „Oh, pardon". Het werd een feestelijke aangelegenheid, die werd bijgewoond door de ministers van Cultuur, Recreatie èn Maatschappe lijk Werk, mr. M. Vrolijk, en de minis ter van Onderwijs en Wetenschappen, prof. mr. I. A. Diepenhorst. Dat Paul van Vliet, zijn echtgenote Liselore Gerritsen en medecabaretiers Judith Bosch, Ferd Hugas en Rob Kreefeld (piano) een grote aanhang hebben gekweekt in verloop van een seizoen, bleek wel. Een nieuwe piano, die werd aangeboden door de commissaris der Koningin in Zuid-Hol land, mr. J. Klaasesz, behoorde tot de vele fraaie geschenken waarmee het ju bilerende cabaret werd overladen. De Plaatsbekleder. Een advocaat in Peru gia, Luigi Clementi, heeft een klacht in gediend tegen de toneelspeler Gian Ma ria Volonte, onder wiens regie in ver scheidene Italiaanse steden het omstre den stuk „De Plaatsbekleder" van Rolf Hochhuth is gespeeld. Volonte wordt er van beschuldigd wijlen paus Pius XII, het pausdom en de rooms-katholieke kerk te hebben beledigd en de religieuze gevoelens van rooms-katholieken te heb ben gekwetst. Pogingen om het stuk in Rome op te voeren zijn tot dusver mis lukt. Advertentie Zorg dat U Togal in huis heeft. Snelle stiller van grote en kleine pijnen. Reumatische pijnen. Ischias. Spit. Griep. Hoofdpijn. Verkoudheid. Alles ver dwijnt snel. Door Togal. Bij apoth. en drog. TOGAL 0.95; 2.40; 8.88. OP 15 MEI IS HET HONDERD JAAR geleden dat de dichter Albert Verwey werd geboren. De geboortedag van deze jongste der Tachtigers wordt op woens dag 12 mei, om 20.15 uur, herdacht in de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam met een muzikaal-litterair programma Een wolk van lachen en geween Dit spel, met als titel een regel uit Verwey's gedicht „Nieuwjaars morgen", bestaat uit voordracht van brieven, gedichten, liederen en toneelfrag menten, het geheel geïllustreerd met dia's. Het wil een beeld geven van Verwey's leven, toegespitst op de meest dynamische periode. „De jeugd van een dichter". Het programma wordt uitgevoerd in opdracht van het Verwey-comité. DE SAMENSTELLER en regisseur, Fons Eickholt, laat de dichter, zijn vrien den en tijdgenoten (onder wie Willem Kloos en Frederik van Eeden) zijn critici, en de dichters die hij bewonderde (zoals Shakespeare, Michelangelo en Shelley), tot leven komen door de mond van studenten van de faculteitsvereniging voor Neder landse letteren HELIOS, aan de Universi teit van Amsterdam. De liederen, die ten gehore worden gebracht door de sopraan Magdo Luanagy en de bariton Frans Schouten met pianobegeleiding van Erna de Bruijn, zijn verzen van Verwey, Shake speare en Michelangelo, op muziek van Piet Ketting, Herman Mulder, Hugo Kau- der, Hugo Wolf, Geza Frid en Maurice Ravel. Voor de instrumentale intermezzi zijn composities gekozen van Erik Satie en Albeniz. HET PROGRAMMA rond Albert Verwey wordt het zesde in een reeks muzikaal- litteraire produkties, samengesteld en ge regisseerd door Fons Eickholt, sinds 1962. In dat jaar gaf de eVreniging der Studen ten in de Nederlandse Letteren aan de Universiteit van Amsterdam, HELIOS, hem voor het eerst opdracht een program ma samen te stellen rond de figuur van P. C. Hooft. Met „Hooftse Fantasy", op gevoerd in het Muiderslot, kon de heer Eickholt zijn overtuiging waarmaken, dat de gedichten, liederen en gedachten van onze zeventiende-eeuwse litteraire groot meesters na zoveel eeuwen nog aanspre ken en boeien. Die overtuiging had hij op gedaan tijdens zijn studie Nederlands aan HILVERSUM I. 402 m. 7.00-^4.00 NCRV. NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Klassiek pianospel (gr.). 7.30 Nieuws. 7.40 Radio krant. 7.55 Lichte grammofoonmuziek. 8.15 Gewijde muziek (opn.). 8.30 Nieuws. 8.40 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Moderne kamermuziek (gr.). 10.30 Morgendienst. 11.00 Klassiek pianospel (gr.). 11.15 Lichte grammofoon muziek. 11.50 Twaalf uurtje, cabaretpro gramma. 12.05 Licht orkest met zangsolist. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 De Meidagen van 1940, serie korte programma's over de inval van de Duitse troepen in ons land, nu 25 jaar geleden. 12.50 Licht in strumentaal kwintet. 13.10 Lichte grammo foonmuziek. 14.00 Wie verre reizen doet. muzikaal geïllustreerd programma in sa menwerking met A.N.W.B. 14.30 Licht or kest met zangsoliste. 14.50 Klassieke grammofoonmuziek. 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.15 Zuid-Amerikaanse klanken (gr.) 17.50 Overheidsvoorlichting: Werk en Welzijn: Dag der verpleging. 18.00 Het spektrum, lezing en berichten. 18.15 Koorzang: mo tetten uit de 16e eeuw. 18.30 R.V.U.: De vormende waarde van literatuurbeschou wing en literatuurkritiek, door C. J. E. Dinaux. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Leger des Heils- kwartier (gr.). 19.45 Op de man af, praat je. 19.50 Vocaal en instrumentaal ensem ble (opn.). 20.20 Radiophilharmonisch or kest en soliste: klassieke en moderne mu ziek (stereo) 21.10 Twintig jaren om ons heen: het Nederlandse economische leven in terugblik en perspectief (1945-1965- 1985), lezing (1). 21.25 Lichte grammo foonmuziek. 21.50 Sport in 't kort. 22.00 Nieuws en herling SOS-berichten. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Bariton en piano (gr.): klassieke liederen. 23.10 Twintig ja ren om ons heen: het Nederlandse econo mische leven in terugblik en perspectief (1945-1965-1985), lezing (II). 23.25 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Grammo foonmuziek. 7.25 Van de voorpagina. 7.50 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.13 Uitgeslapen: lichte grammofoonmuziek en reportages. 8.50 Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.00 Kookpraatje. 9.05 Klassieke grammo foonmuziek. 9.30 Moderne grammofoonmu ziek. VPRO: 9.40 Schoolradio. VARA: 10.00 Romantische orkestwerken (gr.). 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Ste reo: Altviool en piano: klassieke muziek. 12.00 Stereo: licht instrumentaal septet. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Elek tronisch orgelspel. 12.55 Aktualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kalender. 13.20 Semi-klas- sieke en moderne kamermuziek. 13.45 Ge sproken portret. 14.00 Radiokamerorkest: klassieke en moderne muziek. 14.50 Lich te grammofoonmuziek. 15.00 Voor de jeugd. (16.00 Nieuws). 16.50 Voor de zie ken. 17.20 Klassiek pianoconcert (gr.). 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Grammofoonmuziek. 18.20 Uitzending van de Pacifistisch Socialistische Partij. Tus sen 18.30-19.00 Eventueel Verslag van de le etappe Amsterdam-Hoogezand van de Ronde van Nederland. 18.30 Lichte gram mofoonmuziek. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Stereo: Kinderkoor met pianobege leiding. 19.30 Artistieke staalkaart. 20.00 Nieuws. 20.05 Dansorkest en zangsolisten. 20.45 Een tragisch lothoorspel. 21.30 Sport: Wielrennen en biljarten. 22.30 Nws. 22.40 Sopraan en piano: semi-klassieke lie deren. 23.15 Jazzmagazine. 23.5524.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Gevarieerde muziek. (12.25 Weerbericht en berichten voor de schippers). 12.50 Beursberichten en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 14.20 Buitenlandse jeugdko ren. 14.30 Voor de jeugd. 14.50 Wedstrijd tussen schoolkoren. 15.00 Nieuws. 15.03 Grammofoonmuziek. 15.15 Voor de kinde ren. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Engelse les. 16.24 Amusementsmu ziek. 16.45 Wedstrijd tussen schoolkoren. (verv.). 17.00 Nieuws en weerbericht. 17.15 Tophits voor de teenagers. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Lekenmoraal en -filosofie. 18.50 Sportkroniek. 18.54 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en ra diokroniek. 19.40 Jeugd en muziek. 19.50 Verkiezingsspreekbeurt. 20.00 Amuse mentsmuziek. 21.00 Kamermuziek. 21.30 Japanse volksmuziek. 21.45 Grammofoon muziek. 21.50 Pedagogische uitzending. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Jazzmu ziek. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Feiten en muziekjes uit vroeger ja ren. 23.30 Gevarieerde muziek. 23.55 Nws. 24.00-0.45 Voor de zeelieden. VOOR DINSDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws. 19.01 Voor de kleu ters. 19.06 Weekjoumaal voor gehoorge stoorden. 19.33 Engelse les. 20.00 Jour naal. VARA: 20.00 Achter het nieuws. 20.45 Tel uit je winst, quiz. 21.20 Tele visierechtbank De kinderrechter. NTS: 22.55-23.00 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.01 Oude en moderne Amerikaanse volksliedjes. 20.20 Station Petticoat: Kate's recept, TV- film. 20.45 Gevleugelde avonturen, reeks programma's over de geschiedenis van de luchtvaart (deel 1). 21.15 Franse chansons. 21.40 Amsterdams kamerorkest en solist: oude en moderne muziek. RKK: 22.10-22.35 Paulus achterna, een reeks programma's over de reizen van de apostel Paulus (8e episode). NEDERLAND I VOOR WOENSDAG AVRO: 17.00-17.40 Voor de kinderen. NTS: 19.00 Nieuws. 19.01 Voor de kleu ters. 19.06 Teleac: Ongevallen in en om de woning. KRO: 19.35 In en door de dienstreportage over invalide oud militairen in Nederland. 20.00 NTS Jour naal. 20.20 KRO TV Dansant. 20.50 KRO Actualiteiten. 21.10 NTS Voetbalwedstrijd Inter Milaan - Liverpool. 22.55 Tweede Journaal. 23.00 uur Teleac-uitzending. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws. AVRO: 20.01 Con- frontatie-Hong-Kong, T.V.-film. 20.50 De zaken van de heer Mercadet, comedie. (-22.00). Advertentie Gen. Cronjéstraat 43 Telefoon 52760 Haarlem Fons Eickholt, die thans zijn zesde litteraire programma heeft samen gesteld. de Amsterdamse Universiteit, terwijl hij de vaardigheid om zijn idee vorm te geven, aanleerde tijdens een verblijf in Keulen, waar hij Theaterwissenschaft stu deerde. Steeds werkt een enthousiaste groep musici en studenten mee bij de ver werkelijking van zijn ideeën. HET SUCCES met „Hooftse Fantasy" behaald, leidde in 1963 tot een Brederode- programma, dat verscheidene keren werd opgevoerd, o.a. tijdens de Amsterdamse Kunstmaand. Nog datzelfde jaar kwam on der de titel „Roosemont, hoordij spelen noch singen?" een fantasie op de planken in het „schuilkerkje" van museum Amstel- kring, rond Hooft, Tesselschade, en Brede- rode. Een jaar later werd de schijnwerper gericht op „Beesighe Constantijn" Huy- gens, in een voorstelling in het Haarlemse Frans Halsmuseum. Zijn grote voorliefde voor Brederode dwong de heer Eickholt nogmaals een keuze te doen uit Breeroo's Groot Liedboek. „Brederode en de Min" werd in maart jl., weer in museum Am- stelkring, een waar feest en een welver diend succes. DAMASCUS (Syrië). Een Franse oud* heidkundige expeditie onder leiding van prof. André Parrot heeft in noord-oost Syrië een 5.000 jaar oude koninklijke schat opgegraven, waarbij zich het oudste ivo ren beeld bevindt dat tot dusverre in het Midden-Oosten is gevonden. De schat is aangetroffen in een vaas in het koninklijke paleis van de oude stad Mari, een vroegere Akkadische hoofdstad in noordelijk Mesopotamië. Prof. Parrot heeft Mari, bij de Syrisch-Irakese grens gelegen, in 1933 ontdekt. Sindsdien heeft hij er voortdurend graafwerk laten verrich ten met steun van het Franse Centrum voor Wetenschappelijk Speurwerk. De vaas bevatte geschenken aan koning Gansud, de grondlegger van Mari's tiende dynastie na de zondvloed. De geschenken waren af komstig van koning Mesannipadda, de grondlegger van de eerste dynastie van het beroemde koninkrijk Mesopotamië. De schat dateert uit het derde millennium voor Christus. Zij verkeert in een vrijwel per fecte toestand en heeft niet van de tijd te lijden gehad. Een van de belangrijkste voorwerpen is een miniatuur klein ivoren beeld van een naakte vrouw, het oudste ivoren beeldje dat ooit in het oosten is opgegraven. Het beeldje is ongeveer 8 cm. hoog. Andere voorwerpen in de vaas wa ren een beeldje van goud en zilver, een beeldje van een onbekende Mari-godin, een beeldje van een adelaar van goud en ultra marijn, twee halssnoeren van rose kralen en verschillende gouden, zilveren en korna lijnen juwelen. J

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 9