De Satan en de Engel in
Rouaults oeuvre
Voor hem.voor haar
BRYLCREEM
1
1
V
1
Overzichtsexpositie in Parijs
Onproblematisch en aantrekkelijk
concert door Zang en Vriendschap
Israel Museum geopend
Reliëf van Leopold
Georges Simenon hield vertaling van
zijn jeugdroman „Pedigree" ten doop
Burgemeester Van Hall
reageert scherp op
studentenmotie
1
WOENSDAG 12 MEI 1965
10
Het geheim van een goed verzorgd
uiterlijk? Brylcreem - de wereld
beroemde Engelse haarcrème!
Brylcreem houdt het kapsel de hele
dag perfekt in model, Brylcreem
houdt haar en hoofdhuid fris en ge
zond. Brylcreem - ook voor UW haar!
The perfect
hairdressing
Over enkele maanden weer
„Stiefbeen en Zoon"
Mammoetresten gevonden
W nabeschouwingen
Knappe reportage
De radio geeft donderdag
T elevisieprogramma
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
Damshulzer
PARIJS. „Onbekende en beroemde schilderijen van Georges Rouault", zo luidt
de titel van de grootste overzichtsexpositie die tot dusver uit het oeuvre van de zeven
jaar geleden gestorven Franse expressionistische meester bijeen is gebracht. De Galerie
Charpentier, die zich in dit soort historische picturale monstershows heeft gespeciali
seerd, had zeker het recht dat etiket op deze nieuwe collectie te plakken. Van de
meer dan honderd doeken die hier verzameld zijn, is bijna de helft nog niet eerder
in Parijs vertoond. Die helft wordt met name gevormd door de 54 kleine, pseudo-
primitieve paneeltjes, waaraan de schilder zes jaren van zijn leven gewerkt heeft en
die in 1940 dienden als model voor de illustraties van het boek La Passion van zijn
grote vriend André Suarès. Bij de verschijning werden de 250 exemplaren waarin
het boek werd gedrukt, verkocht voor 25.000 franken per stuk, een exorbitant-hoge
prijs in die dagen.
Het boek is nau
welijks antiquarisch
meer te vinden, en de
54 gravures die Rou
ault zelf met de hand
met waterverf had
gekleurd, brengen in
de handel nu ieder
gemakkelijk tien keer
het bedrag op, dat
men een kwart eeuw
geleden voor het boek
betalen moest. De
schilderijtjes waaruit
die illustraties dus
zijn voortgevloeid,
zijn in de oorlog door
een vereniging van
kunstliefhebbers uit
het sinistere Dallas
aangekocht, die ze nu
weer, voor korte tijd,
aan Parijs in bruik
leen heeft afgestaan.
Onder voortdurende
sn gewapende escorte
heeft de collectie de
reis Dallas-Parijs af
gelegd, en men ver
telt dat Charpentier
die kleine doekjes
voor meer dan tien
miljoen gulden heeft
verzekerd. Die onbe
kende en beroemde
schilderstukken be
lichten tezamen ech
ter óók nog twee an
dere, en meerzeggen-
de, aspecten van het
oeuvre van Rouault:
de „satanische" en de
„religieuze" kanten.
En het is wèl zo in
teressant deze expo
sitie vooral onder die
gezichtshoek te bekijken.
Twee grote kunstenaars uit het Franse
geestesleven hebben hun invloed op elk
dier beide gezichten van Rouault doen gel
den. Als schilder kwam hij, net als Matisse
die echter een heel andere weg zou volgen,
voort uit het atelier van Gustave Moreau.
Zijn eerste doeken, die teruggaan tot het
jaar 1904, zijn opgezet met het machtige
gebaar en in de felle uitdagende kleuren
waarin het expressionisme zich al annon
ceerde. In hel blauw, vuurrood, bronzig
bruin en antraciet-zwart, kwamen die
eerste schilderijen tot stand die namen
droegen als baadsters, gerechtshofscène,
de clown, dames der vlakte en de beklaag
de. Realistische, provocerende, onthullende
portretten en voorstellingen, waarvoor
Rouault bijv voorkeur zijn modellen en in
spiratie in de Parijse ontucht, achter de
coulissen van circussen en theaters en op
de beklaagdenbanken der politietribunaals
zocht, zonder die werkelijkheden evenwel
met de aristocratische elegantie van een
Toulouse-Lautrec te „tekenen".
BEHALVE OP MOREAU zijn deze doe
ken voor een deel ook wel op Cézanne te
verhalen, van wie Rouault trouwens zelf
eens heeft toegegeven „dat we bij hem
allemaal in de schuld staan". Die „harde",
barbaarse, zinnelijke, aardse en satanische
Rouault ziet men op deze expositie om
streeks het jaar 1910 echter verdwijnen
achter de nieuwe gestalte die hij dan heeft
aangenomen. Het is de tijd dat hij kennis
maakt met de grote katholieke schrijver
Léon Bloy, die de profeet was van een
agressief-anti-burgerlijke christelijke be
schaving, welke gebroken had met de laat
ste resten van de negentiende-eeuwse weeë
Saint-Sulpice-zachtmoedigheden, en alle
huichelarijen haatte als de pest. Op Rou
ault, die toen ongeveer veertig jaar was.
heeft die ontmoeting met Bloy, die het
laaiende temperament met hem gemeen
had, een diepe en blijvende invloed uitge
oefend. Bloy heeft Rouaults smeulend ge
loof hij was van huisuit katholiek
weer in lichterlaaie gezet, en de religieuze
taferelen en voorstellingen nemen nu
Advertentie
steeds meer de overhand in zijn produktie.
Een religieuze schilderkunst, die zich ook
veel op kerkramen oriënteert, doch die,
aanvankelijk, het apostolisch vuur in de
expressionistische kleuren blijft weer
geven.
NAARMATE DE JAREN voortschrijden,
verkoelt echter ook dat oorspronkelijke
vuur en raakt Rouault op het einde van
zijn leven verzeild in een kalmer water,
waaruit de Maria-beeltenissen en Chris
tuskoppen ontstaan, die soms toch wel
weer even naar wierook, wijwater of bid-
plaatjes ruiken. Toch is de breuk natuur
lijk ook weer niet totaal en compleet, en
zo vertoont het tafereel van Christus en de
farizeërs weer alle moordende haat die de
hypocrisie als karaktertrek bij Rouault in
stinctief teweegbracht, en ook in de ge
noemde serie paneeltjes herkent ge, onder
de soms wel wat zoeterige kleuren, dan
toch plotseling weer zo'n accent of gelaats
trek die de grimmigheid van de vroegere
perioden opnieuw naar voren brengt.
Maar het is die strijd tussen de expres
sionistische schreeuw van walging en pro
test en, anderzijds, de meditatieve inkeer
waartoe de hervonden religie hem noodde,
of anders gezegd, tussen satan en de engel,
die, veel meer dan de onderscheiding tus
sen onbekende en beroemde werken, ver
reweg het boeiendste element van deze
belangrijke tentoonstelling vormt
Frank Onnen
AMSTERDAM Het zit erin, dat we
over enkele maanden alweer Stiefbeen en
Zoon op het scherm krijgen. De schrijvers
gaan weer opnieuw aan de gang, althans ze
hebben 't beloofd al is er dan officieel nog
niets in kannen en kruiken. Dat wordt dan
een drukke tijd voor Rien van Nunen en
Piet Romer: de laatste heeft een vast en
gagement bij Centrum en Rien van Nunen
staat nog iedere avond met de Stiefbeen-
show op de planken.
Voor Rien van Nunen zit er overigens
nog meer muziek in dit seizoen. Om hem
heen wordt met teksten van o.a. Alexan
der Pola en zijn echtgenote een hele show
gemaakt. Rien is het middelpunt: hij is
de voddenman met om hem heen figuren
als Johnny Lion en Gert Timmerman.
De Nederlandse serie waarin Rien van
Nunen gaat optreden als taxichauffeur
blijft, als Stiefbeen doorgaat, nog even op
de plank liggen; anders wordt het bij de
NCRV èlles Rien van Nunen wat de klok
slaat. In het najaar wordt wel een uit het
Engels vertaald toneelstuk „Zonder vaste
verblijfplaats" met Rien van Nunen onder
regie van Max Douwes uitgezonden.
DEN BOSCH In het Empelse gehucht
Gewande bij Den Bosch zijn restanten op
gegraven van een uit het diluvium stam
mende mammoet, die waarschijnlijk via
de Maas in Nederland is beland. Een
schedel van zeer grote afmetingen, twee
enorme slagtanden, twee bijzonder zware
kiezen en enkele ribben zijn op twaalf
meter diepte gevonden bij zandwerkzaam-
heden.
Georges Roualt, zoals hij zichzelf
portretteerde.
De Koninklijke Liedertafel Zang en Vriendschap" heeft dinsdagavond, vrij
'spoedig dus na haar jubileumconcert, in de gemeentelijke Concertzaal een uit
voering gegeven met een onproblematisch, in muzikale zin bijzonder aantrekkelijk
en bevattelijk programma. Het aandeel, dat het koor hiervan voor zijn rekening
had genomen, werd gevormd door werkjes van kleine omvang, waarvan enkele
ware juweeltjes van geconcentreerde schoonheid genoemd konden worden. Ik
denk hier aan het koorlied, waarmede op muziek van Orlando di Lasso een
gastronomische visie op de kwaliteiten van een gans werd gegeven; verder aan
„La pastorella" van Franz Schubert, het broze tafereeltje van „onschuldige liefde
en aan het lied „Bei nachtlicher Weil" van Johannes Brahms, uitdrukking van een
romantisch rampzaligheidsgevoel. Niet minder schoon van muzikale essentie
bleken twee Tsjechische liederen, één van Leos Janacek en één van Frantisek
Picha, typerend voor de oer-muzikaliteit van het Tsjechische volk, die op dit
concert eveneens tot uiting kwam, maar dan met wrange, sombere accenten,
in drie Rebellenliederen van Bohuslav Martinü.
BIJ HET LUISTEREN naar de uitvoe
ringen van deze koorwerkjes werd ik ge
troffen door de sobere, maar niettemin bij
zonder effectieve uitdrukkingskracht en
daarnaast door de koorklank, die ervan ge
tuigde hoe de dirigent Jan Laarveld de
stemmen van zijn zangers een belangrijke
technische scholing heeft kunnen geven.
Een klankenstroom met een verrassende
sonoriteit en een weldadige continuïteit
was van die scholing het voortreffelijke re
sultaat. De vertolking van de negro-spiri-
tual „I got a robe" werd eveneens gety
peerd door de loffelijke klankvormingsbe
ginselen en verder traden zij aan de dag
bij het zingen van vier andere negro-spi-
rituals, waarvan de oorspronkelijk solo
melodieën met de religieuze teksten met
bewogen klank en voordracht vertolkt
werden door de alt Martha van Kerkhoff.
Het is eigenlijk niet goed negro-spirituals
bloot te stellen aan de bedreiging van de
concert-sfeer met misschien wel goed be
doelde, maar toch onbarmhartig-kwetsende
bijvalsbetuigingen. Na het door Martha
van Kerkhoff aangrijpend gezongen „Were
you there" klonken zij als een bedroevend
getuigenis van wanbegrip.
Het pas gebouwde Israel Museum, dat
op een top van een heuvel ten westen
van Jeruzalem staat is officieel geopend
door president Sjazar en mevrouw Rahel
Sjazar.
Tweeduizend gasten, onder wie de Israë
lische kabinetsministers, vele diplomaten
en meer dan 600 personen uit het buiten
land woonden de plechtigheid bij. Premier
Levi Esjkol noemde het museum „een
centrum van studie van de schatten van
de geest". Er kwamen honderden geluk
wensen uit de gehele wereld binnen waar
onder ook een van de Amerikaanse presi
dent Johnson. Er werd ook een tentoon
stelling geopend van tekeningen en etsen
van Rembrandt, verder een tentoonstelling
„Oude meesters en de Bijbel" en een der
de van schilderijen en beeldhouwwerken
over joodse onderwerpen van Marc Cha
gall en Jacques Lipchitz.
AAN HET CONCERT werd ook mede-,
werking verleend door het bekende Mees-
tertrio". Het ensemble wordt gevormd
door de violist Paul Godwin, de violon
cellist Johan de Nobel en de pianist Ge
rard Hengeveld, drie kunstenaars, die zich
niet hebben laten bekeren tot een fanatiek
stijl-sectarisme, maar die getrouw zijn ge
bleven aan de zuivere muzikale beginse
len, die de mens van nature als een rijk
bezit geschonken zijn. Zij getuigden hier
van met de door technisch raffinement en
rijk genuanceerde, bewogen klank opval
lende vertolking van een aantal aantrekke
lijke werkjes, waaronder de Roemeense
volksdansen van Béla Bartók.
Vermelding verdient nog, dat na het zin
gen van een pittig ritmisch Russisch volks
liedje het concert door „Zang en Vriend
schap" besloten werd met een van haar
repertoire-nummers „Skotse Trije" van
Henk Badings.
P. Zwaanswijk
Herman Wigbold en Frans Verhey
maakten voor „Achter het Nieuws" de
verre reis naar de Dominicaanse Repu
bliek, om de Nederlandse kijker een wat
duidelijker beeld te kunnen geven van de
daar door Amerikaanse troepen gedeelte
lijk beperkte revolutie. Met een knappe,
verhelderende en vooral objectieve repor
tage, die genoemde rubriek gisteravond
geheel vulde, bewezen zij, dat' hun aanwe
zigheid in Santo Domingo, niet van geva
ren ontbloot, de kosten van hun expeditie
tenvolle rechtvaardigt.
Onder het oog van de „meester", Theo
Eerdmans (die, hersteld van zijn ziekte,
tussen het publiek in de zaal zat), deed
Joop van Tijn vergeefse pogingen het vra-
genspel „Tel uit je Winst" te versieren
met babbeltjes met de deelnemers. De ge
sprekjes, waarin hij teveel op eigen menin
gen aanstuurde, werkten eerder enerve-
In het rosarium achter de tuin van het
museum Boymans-Van Beuningen in Rot
terdam heeft de wethouder voor kunstza
ken, mej. mr. J. Zeelenberg, dinsdag
middag een bronzen reliëf van de dichter
J. H. Leopold onthuld.
Het reliëf werd in opdracht van de ge
meente Rotterdam door de beeldhouwster
Charlotte van Pallandt vervaardigd, ter
gelegenheid van de honderdste geboorte
dag van de dichter.
J. H. Leopold vestigde zich in 1891 als
jong dichter in Rotterdam en bleef daar
tot zijn dood in 1925 wonen.
MET CHAMPAGNE en vriendelijke
woorden is gistermiddag in het Amstelho-
tel te Amsterdam de Nederlandse uitga
ve van de roman „Pedigree" van George
Simenon ten doop gehouden. De auteur,
wiens „commissaris Maigret" een groot
publiek heeft veroverd, was er zelf bij en
tekende de eerste exemplaren alsof dit
zijn dagelijks werk is. Over zijn boek had
hij eigenlijk maar weinig te vertellen: het
is wel het meest omvangrijke werk dat
hij heeft geschreven, maar dat is al zo
lang geleden, in 1943; het is er één van
honderden.
DAT „PEDIGREE" is overigens wel
een bijzonder boek, omdat Simenons jeugd
hiervoor model heeft gestaan. In 1941
kreeg hij van zijn arts te horen dat hij
nog maar twee jaar te leven zou hebben.
Omdat hij wilde, dat zijn zoontje later zou
weten wie zijn vader en diens familie was,
schreef hij zijn levensgeschiedenis, hij liet
HILVERSUM 1. 402 m. 7.00 KRO. 11.45
VPRO. 14.15-24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Het levende Woord, medita
tie. 7.05 Ouverture: reportages en com
mentaren, wegeninformatie en lichte gram-
mofoonmuziek. (7.30-7.40 Nieuws, plm. 8.00
Overweging). 8.30 Nieuws. 8.40 Voor de
huisvrouw. 9.35 Waterstanden.. 9.40 School
radio. 10.00 Moderne orkestwerken (gr.)
Voor de zieken. VPRO: 11.45 Mei, een
programma in de toonsoort van de bloei
maand. 12.10 Leven op het land, gesprek.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Deze week, le
zing en berichten. 13.00 Klassieke gram-
mofoonmuziek. 13.45 Voor de vrouw.
NCRV. 14.15 Lichte grammofoonmuziek.
14.30 Klassieke orkestmuziek (gr.) 15.15
Moderne gitaarmuziek (gr.) 15.35 Viool en
piano: semi-klassieke muziek (opn.). 16.00
Bijbeloverdenking. 16.30 Licht instrumen
taal trio. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Kin
derzang (gr.) 17.45 Lichte grammofoonmu
ziek. 17.55 Sportrubriek. 18.10 Koorzang:
volksmuziek. 18.30 Sociaal perspectief, le
zing. 18.40 Licht instrumentaal kwartet met
accordeon. 19.00 Nieuws 19.10 Radiokrant.
19.30 Geestelijke liederen (gr.) 19.45 Op de
man af, praatje. 19.50 La fille de Madame
Angot, operette, (gr.) 21.00 Schouwen is
geen eiland meer, gesprekken met Zeeu
wen en Hollanders op de grens van een
nieuw tijdperk. 21.20 Metrpole orkest. 21.50
Lichte grammofoonmuziek. 22.00 Rondom
het kind, pedagogische etherleergang. 22.30
Nieuws en herhaling SOS-berichten. 22.40
Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking.
23.00 Kerkorgelconcert (gr.) improvisaties.
23.30 Klassieke kamermuziek (gr.) 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO:
7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws.
8.10 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Och
tendgymnastiek. 9.00 De groenteman. 9.05
Klassieke kamermuziek (gr.) 9.40 Morgen
wijding. 9.55 Klassiek orgelspel (gr.) 10.00
Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor de kleu
ters. 11.00 Nieuws. 11.02 Huishoudelijke za
ken, praatje. 11.15 Radio Kamerorkest en
zangsoliste: klassieke en moderne werken.
12.00 Licht instrumentaal ensemble en
zangsolisten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.30 Metropole-orkest: amu
sementsmuziek. 13.00 Nieuws. 13.10 Mede
delingen, eventueel actueel of grammofoon
muziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht
instrumentaal ensemble. 14.00 Pianoreci
tal: klassieke en semi-klassieke muziek.
14.30 Dieren in en rondom het huis. 15.15
Moderne orkestwerken van Engelse com
ponisten (gr.) 15.45 Voordracht. 16.00 Nws.
16.02 Lichte grammofoonmuziek. 17.00 Min-
jon. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel.
18.20 Uitzending van de Volkspartij voor
Vrijheid en Democratie. Luistert naar De
Stem van de V.V.D. 18.30 Licht instrumen
taal ensemble en zangsoliste. 19.00 Voor de
kinderen. 19.05 Sportparade. 19.30 Eigen
weg: programma voor twintigers. 20.00
Nieuws. 20.05 Stereo: Radio Filharmonisch
orkest: klassieke en moderne muziek. 21.05
Opstand, hoorspel. 21.45 Vocaal ensemble:
Oude liederen. 22.30 Nieuws en mededelin
gen. 22.40 Actualiteiten. 23.05 Nieuwe gram
mofoonplaten. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Gevarieerde muziek (12.25 Weerbe
richt en berichten voor de schippers). 12.50
Beursberichten en programma-overzicht.
13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00
Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.00 Nieuws.
15.03 Schoolradio (verv.) 15.45 Grammo-
mofoonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs
berichten. 16.09 Franse les. 16.25 Liederen.
16.50 Grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws
17.15 Orkestmuziek. 17.30 Zangen en dan
sen. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten.
18.28 Paardesportberichten. 18.30 Lichte
orkestmuziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52
Nieuws en radiokroniek. 19.40 Grammo
foonmuziek. 19.50 Verkiezingsspreekbeurt.
20.00 Klassieke en moderne muziek. (In de
pauze: Boekbespreking) 22.00 Nieuws en
berichten. 22.15 Jazz en poëzie. 22.45 De
zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Opera-
en Belcantoconcert. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND I
AVRO: 17.00-17.40 Voor de kinderen.
NTS: 19.00 Nieuws. 19.01 Voor de kleu
ters. 19.06 TeleacOngevallen in en om
de woning. KRO: 19.35 In en door de
dienstreportage over invalide oud
militairen in Nederland. 20-00 NTS Jour
naal. 20.20 KRO TV Dansant. 20.50 KRO
Actualiteiten. 21.10 NTS Voetbalwedstrijd
Inter Milaan - Liverpool. 22.55 Tweede
Journaal. 23.00 uur Teleac-uitzending.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws. AVRO: 20.01 Con-
frontatie-Hong-Kong, T.V.-film. 20.50 De
zaken van de heer Mercadet, comediq.
(-22.00).
NTS: 14.00-14.30 Teleac: Onze voeding.
NCRV: 15.00-15.35 Voor de vrouw. NTS:
19.00 Nieuws. 19.01 Voor de kleuters. 19.06
De Verrekijker, internationaal jeugdjour
naal. 19.15 Van gewest tot gewest, regio
naal weekjournaal. NCRV: 19.35 De Lucy
Show, TV-film. NTS: 20.00 Journaal.
NCRV: 20.20 Attentie. 20.45 Moord en dood
slag, TV-film. 22.30 Verblijdt U!, cantate.
NTS: 22.40 Journaal. 22.45 Ronde van Ne
derland, een filmverslag van de vandaag
verreden etappe. NCRV: 22.55-23.30 Repor
tage Boekenhal in Amsterdam.
NEDERLAND II
NTS: 20.000 Nieuws. 10.01 Latijns Ameri
kaanse muziek. VARA: 20.20 Ter Braak
Du Perron-Marsman, documentaire. 20.55
Burke's law De zaak Annie Foran, TV-
film. 21.45-22.10 Achter het nieuws.
dit lezen aan André Gide, die hem de raad
gaf het verhaal niet te doen in de eerste
persoon, maar om te zetten in de derde
persoon. Zo ontstond „Pedigree", dat in
1943 is geschreven en enkele jaren later
is uitgegeven. De dokter bleek zich wat
Simenons levensduur betreft deerlijk te
hebben vergist.
PEDIGREE" is een roman geworden
en geen autobiografie. Het boek eindigt als
de hoofdpersoon 16 jaar is en Simenon was
aanvankelijk van plan er nog twee ver
volgen op te schrijven. „Maar dat eerste
deel heeft mij reeds een aanzienlijk pro
ces opgeleverd en ik voelde aankomen, dat
ik mijn leven lang zou moeten procederen
met allerlei mensen die zich in deze ro
man zouden herkennen en daarom heb
ik het maar bij het eerste deel gelaten
DE DOOP van de Nederlandse uitgave
in de vertaling van Simone en Pierre Du
bois, werd bijgewoond door een aantal cri
tici en vele Nederlandse auteurs. Met hen
wisselde Simenon van gedachten over de
betekenis van de litteraire kritiek. Op de
vraag hoe het mogelijk is een jaarproduk-
tie van 5 6 romans vol te houden, zei
Simenon verbaasd: „Mensen als Walter
Scott, Honoré de Balzac en Dostojewski
schreven ook enorm veel en bovendien
nog veel moeilijker. Ik zie niet in waar
om mijn produktie zo bijzonder zou zijn",
rend dan ontspannend, zowel op de kandi
daten als op hem. Opvallend was dat deze
aflevering zowaar twee protesten van de
deelnemers opleverde, waarvan één nog
tijdens de uitzending als juist werd aan
vaard.
Een door drie verschillende zaken af
wisselende en gelukkig niet te lange
zitting van de televisie-rechtbank deed gis
teravond goed het nut uitkomen van het
instituut van de kinderrechter, dat nauw
samenwerkt met de Raad voor de Kinder
bescherming. Een der zaken, die gunstig
afliep voor de gedaagde (een 11-jarig
meisje, dat plantsoenbloemen geplukt en
verkocht had), werd duidelijk benut om
een in deze wereld levend meningsver
schil over de wijziging van de wetgeving
meer in de openbaarheid te brengen. En
die zaak kreeg daardoor een wat gefor
ceerd karakter. Thans verbaasde het ons,
hoe ook tieners realistisch hun rol kunnen
spelen in deze t.v.-rechtbank.
Burgemeester Van Hall van Amsterdam
heeft scherp gereageerd op de motie, die
de ledenraad van de Algemene Studenten
vereniging Amsterdam op 15 april aan
nam naar aanleiding van het niet door
gaan van de vertoning van de film „Als
de grote moerasvlakte vlamvat", die een
beeld geeft van het verzet in Portugees
Guinee.
Uit een brief aan de ASVA-raad blijkt
dat de burgemeester zich vooral ergert
aan de zinsnede in de motie, waarin de
studentenraad aandringt op een moedi
ger beleid van de burgemeester. „Het ge
bruik van het woord moedig is een school
voorbeeld van onzindelijk denken", aldus
mr. Van Hall. „Ik beschouw het niet als
moedig maar als lamlendig, om niet ta
zeggen laf, als degenen, die, om tegen
onrecht en wetteloosheid in andere landen
te protesteren, de rechtsorde in ons eigen
land overtreden met als enig risico, dat
zij misschien een blauw oog oplopen en
dan nog geweldige jeremiades aanheffen,
wanneer dit laatste het geval is", schrijft
de burgemeester.
Volgens de burgemeester had de film
vertoond kunnen worden als de organisa
toren de geringe moeite hadden genomen
de film aan zijn beoordeling voor te leg
gen, iets dat de Nederlandse wet eist.
Hij concludeert uit de motie dat de ASV A
klaarblijkelijk meent, dat hij de uitvoe
ring van wettelijke bepalingen moet laten
afhangen van de sympathie die hij heeft
voor de doeleinden die eventuele wets
overtreders nastreven. Hij zei echter niet
van plan te zijn van het democratische
principe „gelijk recht voor allen" af te
wijken.
Nederland II biedt vanavond een ple
zierige uitwijkmogelijkheid voor niet-
voetballiefhebbers. „Die Geschafte
des Herrn Mercadet" (naar „Le Fai-
seur") van De Balzac. Het stuk wordt
van 20.5022 uur vertoond in een
Bavaria-t.v.-produktie. Het is door
Theodor Schubel vertaald. De heer
Mercadet, die zakenman is, wil zijn
dochter Julie met de welgestelde heer
De la Brive laten trouwen om zijn
financiële positie te redden. Snel
blijkt, dat deze elegarite „Don Juan"
net zo'n geraffineerde opschepper is
als Mercadet zelf, die hoopte hem te
overbluffen. Om toch een nieuw kre
diet te krijgen, probeert hij het nog
met een ander plan.