Twee éénakters bij N.R.T. Boe-geroep voor blote film van de Spanjaard Bardem NATIONALE Het weekeinde Een avond in de herfsten Zeg 't es in m'n goeie oor Lof voor Béjart 14-23 MEI Reeds 11.500 bezoekers aan de Boekenmarkt Bloemendaalse kunstenaars exposeren Boekenbeurs in Polen NEGEN MUZEN Het festival in Cannes Meisjesportret van Jan van Scorel gestolen MAANDAG 17 MEI 1965 6 Te Utrecht gestolen schilderij opgespoord U kunt kopen in Europa's grootste boekhandel De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma T.V-nabeschouwingen IN EEN ZOGENAAMDE „kleine zaal produktie", (intiemere, niet commer cieel exploiteerbare voorstellingen van een soort kamertoneel) heeft het Nieuw Rotterdams Toneel zaterdagmiddag in gebouw Atrium een enge kille zaal te Rotterdam, een tweetal éénakters uitgebracht die elk de aandacht van een groot publiek waard zijn. In regie en vertaling van Leo de Hartogh zag men een handig thriller-achtig spel van Friedrich Dürrenmatt „Een avond in de herfst" dat al eerder op de televisie te zien is geweest. Het geraffineerde van Dürrenmatts opzet is dat hij, in zijn op het eerste gezicht alleen om de spannende ontknoping geschreven stuk, toch raakt aan belangrijke vragen over de ver houding tussen litteratuur en werkelijkheid. TERWIJL HET AANVANKELIJK lijkt of de schrijver die Dürrenmatt ten tonele voert, zijn succes ontleent aan het nauw keurig noteren van avonturen die hij eerst beleeft of zelfs opzettelijk organiseert, langzamerhand begint men zich de moge lijkheid te realiseren dat het leven van de ze fantast zich integendeel richt naar de gebeurtenissen die hij pleegt te beschrij ven. Met een prachtige ontknoping laat Dürrenmatt de vraagstelling overigens ge heel open. Leo de Hartogh speelde zelf de schrijver volgens de meest romantische ook zo door Dürrenmat bedoelde op vatting en slaagde daarin zeer wel, maar Sacco van der Made als de boekhouder privédetective, die uit pure bewondering doen en laten van de schrijver met zijn romans vergelijkt, was nog onvergelijke lijk veel beter in al zijn ambtenaarlijke plichtsbetrachting en onderworpenheid. Jo- han Greter had voor dit (en het volgende) stuk simpele, maar uiterst suggestieve de cors ontworpen die het nadeel van de sfeerloze zaal volledig ophieven. NA DE PAUZE volgde „Zeg 't es in m'n goeie oor" (Whisper into my good ear) van de jonge Amerikaan William Harley die hiermee in 1962 in New York debh- teerde. Deze eenakter is (net als Albee's „Zoo Story") een dialoog tussen twee mannen in New York's Central Park. Het is de navrante geschiedenis van twee oude, uitgebluste zwervers die het plan hebben opgevat zelfmoord te plegen. Hoewel men hun uiteindelijke besluit om het bijna ondragelijke bestaan ondanks al les toch maar voort te zetten, natuur lijk al lang voorvoelt en hoewel de uit werking van het pathetische gegeven her haaldelijk hinderlijk sentimenteel dreigt te worden, valt er toch zoveel humor en diep peilend observatievermogen te beluisteren dat men William Harley een grote toneel carrière zou durven voorspellen. Het suc ces van de Rotterdamse opvoering moet overigens voor een groot deel toegeschre- ven worden aan het uit prachtige kleine details opgebouwde spel van Richard Flink als de bijna blinde, toch meest po sitieve van de twee oude mannetjes. Waar schijnlijk door een misverstand had verta ler en regisseur Piet van der Meulen ge meend dat het andere mannetje een Pool se jood voorstelde, hoewel „Polack" een Amerikanisme is dat gewoon „Pool" bete kent en niet „Polak". Het licht joodse ac cent waarmee Luc Lutz deze Max speelde leek mij, trouwens niet alleen daarom, enigszins misplaatst. Overigens speelde ook Lutz met een bewonderenswaardige inten siteit en een zeer waardeerbaar minimum aan uiterlijke middelen. Men mag hopen dat het NRT velen in de gelegenheid zal stellen deze twee sterk uit eenlopende en toch beide zeer knappe spe cimina van toneelkunst onder ogen te krij gen. Hans van den Bergh Werkje van Breenberg weer terug Twee maanden lang heeft de op 6 maart door ex-minister Bot geopende tentoon stelling „Nederlandse Italianiserende land schapsschilders" in het Utrechtse Centraal Museum het zonder „Het vinden van Mo- zes" van Bartholomeus Breenberg (1598 1657) moeten doen. Het schilderij, dat voor deze expositie was geleend van het Hall- wylska-museum in Stockholm, werd na melijk tien dagen na de opening gestolen. Sinds vanmorgen hangt het echter weer op zijn plaats. Het kunstwerk, geschilderd op een rood koperen plaat van 18 bij 25 centimeter, was voor 35.000 gulden verzekerd. Het werd achterhaald, nadat een 73-jarige Utrechtse koopman R., het aan een schilderijenhan delaar voor tien mille te koop had aange boden. Hij deed dat namens de vermoede lijke dief, een 19-jarige Utrechtse jonge man (De J.). De verkoop ging niet door, en R. werd gearresteerd toen hij het huis van de onwillige koper verliet. Inmiddels is ook De J. in verzekerde bewaring gesteld. De politie is „getipt". Toen R. het schilde rij zaterdagavond wilde verkopen had de politie de omgeving afgezet, zodat ze hem op kon vangen toen hij de woning van de aspirant-koper had verlaten. De J. heeft de diefstal niet bekend; het onderzoek duurt voort. Het Belgische Ballet du Vingtième Siè cle heeft in Oost-Berlijn een langdurig en stormachtige applaus gekregen. Volgens het Oostduitse persbureau ADN had directeur Maurice Béjart „groot suc ces met zijn uitvoering van „voorjaarsof- fer". „Bewonderenswaardig van het gehele ensemble was in de eerste plaats de tech nische perfectie". Tania Bari en Germinal Casado waren uitstekend als solisten in „Voorjaarsoffer" en Duska Sinios en Jörg Lanner kregen veel waardering voor hun interpretatie. „Mathilde" naar een romance van Wagner, dat zondag in München m&t gefluit en gejoel ontvangen werd, werd niet uitgevoerd. Advertentie 30.000 boeken onder één dak elf speciale stands over inte ressante onderwerpen fbimense pocket-supermarkt ontmoet uw favoriete auteurs 'n drukkerij in vol bedrijf dagelijks lezingen, filmvoor stellingen e.a. evenementen 14, 17, en 18 mei 's avonds Nat. Boekenmarkt-Show Inlichtingen tel. 730641 Scopend van 10-17 en van 19.30-22.30 uur 2ondagen 12-18 uur. Toegang f 1.50 AMSTERDAM m Op de Nationale Boekenmarkt '65 in het RAI-gebouw te Amsterdam is zondag een Vlaamse Dag gehouden. Er waren diverse bijeenkomsten, met on der andere een lezing door de Vlaamse auteur en hoogleraar aan de universiteit van Brussel, prof. dr. Jean Weisgerber over „De moderne Roman in Vlaanderen", een causerie door Godfried Bomans en een forum van Vlaamse auteurs onder leiding van Karei Jonckheere. Voorts was er nog een bijeenkomst tij dens welke Kees Fens de Vlaamse auteur Jos de Haes aan het publiek voorstelde en de Vlaamse auteur Bernard Kemp twee jonge Nederlandse auteurs, Fem Rutke en Geert van Beek. Sinds de opening op vrijdag van deze tot en met zondag 23 mei durende markt is deze door 11.500 personen bezocht. Er is reeds veel verkocht op deze eerste dagen. NINA KOSJETZ OVERLEDEN De gewezen eerste zangeres van de Mos- kouse Koninklijke Opera, Nina Kosjetz, is overleden in een ziekenhuis te Santa Ana in Californië. Zij is 73 jaar geworden. De beroemde sopraan en moeder van de zan geres Marina Kosjetz heeft rondreizen door Rusland gemaakt met Serge Koes- •ewsky en door Europa met Sergei Rach maninoff, die verscheidene melodieën aan haar opdroeg. In 1921 maakte zij haar debuut in Ame rika. In 1941 opende zij met haar man een zangschool in Hollywood. De laatste jaren woonde zij met haar man, de gewezen operazanger Gabriel Leonof, te Laguna Beach. Haar dochter woont te Pacific Palisades. In een der gebouwen van het Open luchttheater te Bloemendaal is tot 5 juni een tentoonstelling te zien van werk van Bloemendaalse kunstenaars. Voor de laatstgenoemden is dit misschien een ge beurtenis; voor wie meer exposities ziet is het dat zeker niet. Dit overwegend wat te zeer in een verleden tijd levende gezel schap trooste zich echter met de gedach te dat er op het gebied van de meer eigentijdse kunst ook heel veel vervelends te zien is. De oudere figuren in deze expositie mo ge de kracht worden toegewenst tot het opbrengen van de grootste intensiteit. De ze bleek nogal eens moeilijk vol te hou den, gezien hun werk. Misschien dat F. A. van Velsen en Simon de Heer daar nog het best in slagen, al is het mogelijk dat zij het soms op exposities met ouder werk van hen moeten doen. De meest feeste lijke schilder is G. van Duffelen, die met het aquarelleren in het landschap toch niet verder dan een plaatje komt. Aleid Slingerland beschikt wel over ruim voldoende techniek, maar geeft dan ook niet veel meer dan een juiste weer gave der dingen. Zo is Godfried Bomans door haar vermoedelijk wel juist, maar niet bepaald treffend geportretteerd. Van Tine Stolk zijn er enkele goede tekeningen naar landschappen. D. P. H. Wentzel ver toont een bewogenheid, die bij zijn etsen wel boeit, maar in zijn schilderij begint tegen te staan. Edelsmeedwerk van Corrie Borst en ce ramiek van mevr. A. van Mourik-Pohl lijkt hier toch, door hun betere klasse, niet meer op zijn plaats. Van de mozaïeken van E. van Lamsweerde ben ik minder zeker. Wat weggedrukt hangt een treffend stilleven met bloemen van mevr. Harkamp Auröchte naast het overbekende illustra tiewerk van Anton Pieck. Wie van het laat ste kan houden moet dan ook de prent achtige aquarellen en gouaches van F. W. Wilde bekijken. De toewijding bij het ma ken van dit werk is in ieder geval een verdienste. Allen is het verkopen van eigen werk gegund. Dat hier weer de Rijks aankoop-subsidie van kracht is bewijst weer het gebrek aan kwaliteitsgevoel bij het departement van O.K. en W. Men kan dan aanvoeren dat het buiten de taak der overheid ligt kwaliteit te beoordelen. Maar dan had men, toen men die subsidie dacht te gaan instellen, toch rekening moeten houden met situaties als de onderhavige. Bob Buys De Poolse minister voor de Handel met het Buitenland, Witold Trampczynski, heeft de tiende Iternationale Boekenbeurs van Warschau geopend, waarin 27 landen uit het westen en het oosten zijn vertegen woordigd. In 250 stands zijn ongeveer 60.000 boeken tentoongesteld, hoofdzakelijk over weten schappelijke en technische onderwerpen en kunst. Verscheidene kleinere uitgeverijen heb ben gemeenschappelijke stands ingericht; er zijn inzendingen van bijna tweeduizend firma's. In het internationaal antiquariaat Menno Hertzberger (Keizersgracht) in Amsterdam worden morgen en over morgen (18 en 19 mei) enkele particu liere bibliotheken geveild. De catalo gus noemt enkele befaamde werken, onder meer, bij de incunabila, het Liber officiorum van Cicero, gedrukt door Joh. Fust en P. Schoeffer (Mainz, 1466). Dit boek bevat het eerste ge drukte Grieks. Om het lokale belang drukken wij hierbij af één der „Vier entwintig printtekeningen met cou- leuren verbeeldende Hollandsche bui tenplaatzen", in 1797 verschenen „Bij den Auteur" H. Numan. De illustratie toont het landgoed Elswout te Overveen. Danzi-Kwintet. Het Danzi-Kwintet is in Zagreb aangekomen om in het kader van de biennale werken van Pijper, Schat en Van Baaren uit te voeren. Ook staat een werk van de Joegoslavische componist Milo Cipra op het programma. De biennale is een jaarlijks terugkerend festival voor hedendaagse muziek in Zagreb. Unieke kunstactie. De Brabantse Stich ting voor Beeldende Kunst en Edel Am bacht heeft een bijzonder sympathiek ini tiatief genomen om jonge mensen inte resse bij te brengen voor de kunst. Paartjes die op het punt staan te trouwen, kunnen bij de stichting in Tilburg kunstvoorwer pen kopen in prijs variërend van 30 tot 500 gulden. Hierop verleent de stichting een korting van 35 percent, wat mogelijk is geworden door een subsidie, die het mini sterie van Cultuur, Recreatie en Maat schappelijk Werk heeft toegezegd voor deze in Nederland unieke actie. (Van onze speciale verslaggever) CANNES. Herman van der Horsts „Amsterdam" is zeer vriendelijk ont vangen in Cannes. Zijn documentaire draaide weliswaar buiten mededinging (Van der Horst is dit jaar immers jury lid) maar desondanks werd beide malen, dat de film werd vertoond, hartelijk ge applaudisseerd. Het bleek ook tijdens de geanimeerde ontvangst, welke de Hol landse delegatie onder aanvoering van dr. Jan Hulsker gaf in hotel Martinez. Er werd door de gasten met veel waar dering over Van der Horsts film gepraat; en die gasten waren niet de eersten de besten: jury-voorzitster Olivia de Havil- land was er en de beroemde regisseur Luis Bunuel. HET AFGELOPEN weekeinde heeft in Cannes verder onder meer een cinemato grafisch eerbetoon opgeleverd aan de meest beroemde filmavonturier, die de zevende muze ooit in haar gevolg heeft ge had, Douglas Fairbanks. Zoon Douglas was naar Cannes gekomen. Samen met de festivalvierders, die de laatste kans op een uurtje zon tijdens deze stralende zondag middag nvitden offeren door nogmaals in het duister van het „Palais des Festivals" te verdwijnen, keek hij naar de heldhafti ge celluloid-avonturen van zijn onvergete lijke vader. „YOYO" BLEEK EEN WEL aardige, lieve, maar toch niet geweldige film van Pierre Etaix, de vroegere assistent van Jacques Tati, die met zijn eersteling „Le Soupirant" opeens naam maakte. Na „Er moet nu maar eens getrouwd worden", bleek „Yoyo" een nieuwe verzameling van grapjes van de wat schutterige Etaix, aan wiens werk men zijn bewondering voor leermeester Tati en grote voorganger Chaplin duidelijk kan afmeten. Te duide lijk zelfs. Want „Yoyo", het romantische verhaal van een circusclown, die in betere doen geraakt, het kasteel terugkoopt dat zijn vader bezat voor hij Yogo's moe der, een hogeschoolrijdster, in het circus volgde, loopt de sympathieke maker ervan tenslotte uit de hand, omdat hij teveel wil. Tegelijkertijd wil hij een soort Chaplin zijn, melancholiek dromen over de ver dwijnende sfeer van het variété, een stroom van grapjes bedenken, regisseren, zelf spelen en het romantische sprookje afronden, dat men hem, die het geluk van het circusleven hebben leren kennen niet meer blij kan maken met een kasteel. Én voor dat alles bleek het verhaaltje van Etaix, wiens grappen bovendien lang niet allemaal zo trefzeker zijn als die van Tati te dun. TENSLOTTE WAS ER dan „Les Pianos Mechaniques", een teleurstellend brok mo dem melodrama van de Spaanse regisseur J. A. Bardem. Een opeenhoping van lief desdrama's, gesitueerd aan de Costa Bra- va, waar een heterogeen gezelschap schrij vers, schilders en andere voor bohémiens doorgaande lieden het alledaagse leven kruidt met drank en erotische uitspattin gen. Een sensuele Melina Mercouri over heerst de film en zij heeft ook Bardem duidelijk uit zijn regisseursrol gespeeld, Of het zonder haar echter een evenwichti ger film zou zijn geworden, is te betwij fe len, het acteertalent van James Mason en Hardy Kruger en de uitstekende muziek van de talentvolle Franse componist Geor ges Delerue ten spijt. Daarvoor heeft het gegeven te veel, de kitsch rakende, haken en ogen. Het publiek heeft Bardems werk in ieder geval niet willen accepteren. Het liet, voor het eerst dit festival, een onvrien delijk boe-geroep horen en dat moet „de meest Franse van alle Spaanse filmma kers", zoals Bardem hier wordt aange duid, niet prettig in de oren hebben ge klonken. Er kwam te veel bloot in de film voor en dat moest worden gecoupeerd voor dit kuise festival de film kon accep teren. En verder mocht de elfjarige Didier Haudepin, een der hoofdrolspelers, de voorstelling niet bijwonen. Hij mocht ken nelijk niet zien, hoe de scène er op het doek uitzag, waarin hij oog in oog staat met een geheel ontklede dame. Destijds, toen hij het in de studio allemaal in wer kelijkheid moest zien, zag het er natuur lijk allemaal anders uit Een andere kuisheidsbevlieging in dit wat dat betreft, onbegrijpelijk-hyprocriti- sche oord, heeft een schilder hier gisteren van zijn zondagsrust beroofd. De man moest al vroeg op pad om de silhouetteke ningen op de reclameplaten voor de Zweed se festival-bijdrage „De Geliefde", waarop een gezelschap van enkele tientallen man nen en vrouwen vreugdevol ronddanst, bij te schilderen in die zin, dat alles wat de mannen op deze tekening van vrouwen on derscheidt, onder witte verf verborgen werd. HILVERSUM 1. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Het levende Woord. 7.05 Ouverture: reportages en commentaren, wegeninformatie en lichte grammofoonmu- ziek. (7.30-7.40 Nieuws; 8.00-8.05 Overwe ging). 8.30 Nieuws. 8.40 Voor de huis vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 11.00 voor de vrouw. 11.30 Pianorecital: kl. muz. 11.50 Volaanvooruit, praatje, 12.00 Angelus. 12.03 Franse chansons. 12.20 Wij van het land, programma voor de boeren. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Aktualiteiten of grammofoonmuziek. 12.50 Lichte ensemble en zangsolisten. 13.30 Lichte grammofoon muziek voor de tieners. 14.00 Voor de plat telandsvrouwen. 14.10 Rieleksenamu sementsprogramma (herh. van zaterdag jl.) 15.10 Lichtbaken, lezing. 15.20 Mu- siësta: gevarieerd muzikaal programma. 16.00 Voor de zieken. 16.40 Onderweg, programma voor oudere luisteraars. 17.00 Voor de jeugd. 17.50 Overheidsvoorlichting Nieuws uit de Nederlandse Antillen. Spre ker: Henk Dennert. 18.00 Musicerende di lettanten. 18.20 Uitzending van de Katho lieke Volkspartij. Kaarten op tafel. Een uitzending over politieke zaken, die de aandacht verdienen. 18.30 De Springplank: jonge artiesten. 18.50 Van klanten en wan ten weten: actualiteitenprogramma voor en over het midden- en kleinbedrijf. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Kapel van de Koninklijke Luchtmacht. 20.05 Nieuw Nederlands pianotrio: klassieke mu ziek. 20.25 Omroeporkest: moderne muziek. 21.00 Van randgewesten tot Benelux-mid- dengebied (IV), documentair programma. 21.25 Pianorecital: klassieke muziek. 22.05 Gewijde muziek (opn). 22.20 Actualiteiten of grammofoonmuziek. 22.25 Boekbespre king. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Liedjesprogramma. 23.25 Lichte grammo foonmuziek. 23.55-24.00 -Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 8.25 De Groenteman. 8.30 Lichte grammofoonmu ziek (vervolg). 8.45 Morgenwijding. 9.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Lichte grammofoonmuziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 12.27 mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 Licht orkest. 13.00 Nieuws. 13.10 Eventueel actueel of gram mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Klassieke en moderne muziek (gr.) 14.40 Schoolradio. 15.00 Loop naar de duivel, muzikaal klankbeeld. 15.30 Lichte gram mofoonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York calling, praatje. 17.35 Lichte grammofoonmuziek voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel ac tueel. 18.25 Stereo: Promenade orkest. 19.00 Paris vous parle, gesproken brief uit Parijs. 19.05 Nederlandse gitaardag, opnamen van het jaarlijkse gitaarfestival. 19.30 Gamelan, Indonesisch programma. 21.40 Land der Muzen, wekelijks kunst rubriek. 22.00 Licht ensemble. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten 23.00 Jonny spielt auf, opera (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Gevarieerde muziek (12.25 Weerbe richten mededelingen en berichten voor de schippers). 12.50 Beursberichten en pro grammaoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Ka mermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolra dio. (15.00 Nieuws). 15.45 Grammofoonmu ziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Duitse les. 16.25 Pianorecital. 18.03 Voor de soldaten. 1828 Paardesportberich- ten. 18.30 Lichte instrumentale muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Grammofoonmu ziek. 19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.40 Amusementsmuziek. 19.50 Syndicale kro niek. 20.00 Hoorspel. 21.17 Amusements programma. 22.00 Nieuws. 22.15 Ameri kaanse volksmuziek. 22.45 De zeven kun sten. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig gemengd avondprogramma. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Berichten voor de scheepvaart. VOOR MAANDAG NEDERLAND I NTS: 18.30 Teleac - Studievoorlichting. 19.00 -Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer. 19.06 De woonboot (The houseboat), film Comedy Caper. 19.20 Openbaar Kunst bezit. 19.35 Huckleberry hound, tekenfilm. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Po litieke Partij: G.P.V. 20.30 Terminus, film reportage over het Waterloo Stut'on te Lon den. 21.05 Brief Encounter, speelfilm (bei de keuringen 18 jaar). 22.25 De eerste we reldoorlog, documentaire. 22.50 Socutera. 22.55-23.00 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 An dy Griffith - De nieuwe vriend, TV-film. VARA: 20.25 Veelgelezen, litterair gesprek. 20.55 Boekenmarkt 1965, reportage van de boekenmarktshow. 21.45 Achter net nws. VOOR DINSDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Ba rend de Beer. 19.06 Weekjournaal voor ge hoorgestoorden. 19.33 Engelse les. 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 AVRO's Televizier NTS: 20.50 Hoofdstuk IV, amusementspro gramma. AVRO: 21.35 De Verdedigers, TV-film. NTS: 22.25-22.30 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: 20.01 Film 65, met o.a. Nederlands film materiaal uit de 2e wereldoorlog. KRO: 20.25 De Bill Dana Show, TV-film. KRO: 20.50 Bevolkingsgroei en geboorteregeling forum. 21.35 Fagot en piano: klassieke mu ziek. 21.45 Onze man in Washington. RKK: 22.10 Paulus achterna, Godsdienstig pro gramma. Douglas Fairbanks jr. kwam in Can nes naar films van zijn vader kijken. De foto toont hoe hij op passende wijze de Japanse actrice Michiyo Aratama begroet die de hoofdrol speelt in de film „Kwaidan". In Doria-museum te Rome Een schilderij ter waarde van 500.000 galden is zondag uit het beroemde Doria- museum te Rome gestolen. Een man in een monnikspij wordt van de diefstal ver dacht. Suppoosten van het museum hebben meegedeeld dat het werk, een olieverfpor tret naar een meisje door Jan van Scorel (14951562) van de haak genomen is en vervangen door een kopie. De diefstal is zondagavond toen het museum werd geslo ten, ontdekt. Het museum is eigendom van prinse» Orietta Doria Pamphili. Het is enkele da gen per week voor het publiek geopend. De kopie die de dief achtergelaten heeft, is redelijk goed. Een der suppoosten ont dekte echter dat het niet het echte doek was. Er had een man in monnikspij in het museum ongewoon lange tijd in het kabi net vertoefd waar het doek hing. Hij was vervolgens nogal haastig verdwenen. Het doek meet 37 bij 28 cm, een formaat waarvoor een monnikspij een geschikter bergplaats is dan een normaal herenpak. Met de behandeling van reacties op de avondvullende uitzending over de verkeers onveiligheid kwam de NCRV-medewerker Kees van Langeraad zaterdagavond tot een informatief sterk programma, waarin een paar schakelingen, die tengevolge had den dat wij in plaats van essentiële film fragmenten de gesprekspartners te zien kregen, de „schoonheidsfoutjes" waren. Op overtuigende wijze toonden deskundi gen in dit halfuur het nut van veiligheids riemen en van het aanleren van de slip techniek aan; de procureur-generaal van de Hoge Raad, prof. Langemeyer maakte duidelijk, wat de strafmaat is voor weg gebruikers, die onder invloed van alcohol ernstige verkeersongevallen veroorzaken en een Rotterdamse politie-arts hield een nuchter pleidooi voor de invoering van da bloedproef. En de Rotterdamse autoritei ten die tijdig het grote slipgevaar veroor zakende wegdek van de Willemsbrug lie ten verbeteren (nadat daar op een dag vier ongelukken waren gebeurd) gaven wellicht een goed voorbeeld aan andere overheidsinstanties, die voor wegverbete- ringen moeten zorgen. Zelfs wie in deze tegen shock-therapie is, moest erkennen, dat de schokkende foto's, aan het eind van deze waardevolle uitzending getoond, als waarschuwing tegen de wegverwilde- ring zeer op hun plaats waren. In haar serie musicals bereikte dezelf de omroep deze avond een hoogtepunt met Jij en Ikke", de Nederlandse versie van de Britse musikale komedie „Me and my gril". Het naar Mokum en omgeving overgeplante verhaaltje van de arme jon gen, die plotseling graaf blijkt te zijn en dan in moeilijkheden met zijn meisje komt, is natuurlijk op zich reeds een gegeven, dat alle mogelijkheden voor een amusante uitwerking bevat. Maar die mogelijkheden moeten dan ook nog benut worden; en dat deden allen, die bij deze produktie be trokken waren; van bewerker Jaap Mole naar tot de jongens, die lakeitje mochten spelen; van regisseur Fred Benavente tot de Amsterdamse zangers, onder wie een met een zeer fraai stemgeluid. Dat wij voorts Jenny Arean, Magda Janssens, Ma- thieu van Eysden, Piet Römer en Edmond Classen voor hun knappe vertolkingen prijzen, behoeft niet uit te sluiten dat de andere uitvoerenden eveneens voor goed spel zorgden. De redactie van de NCR V-rubriek „At tentie" verdient grote waardering voor het feit, dat zij in een onthullende filmrepor tage de aandacht vestigde op de schande lijke wijze, waarop tal van buitenlandse gastarbeiders gehuisvest zijn. Niet alleen de echte biljartliefhebbers, maar ook vele andere kijkers zullen de NTS dankbaar zijn geweest, dat zij de uitzending tot ver na middernacht ver lengde, om het briljante gevecht der drie bandenkoningen Ceulemans en Ogata, ge leverd in de Hilversumse Karseboom tot en met de beslissing op de beeldbuis te brengen. Ben de Graaf toonde zich daarbij opnieuw de deskundige en beschei den commentator, die bij dit edele spel past. J. Damshuizer Boerenwagenmuseum. In het oude stadje Buren is het Betuws Boerenwagenmuseum geopend. In dit museum zijn antieke boe renwagens uit het Gelders rivierengebied ondergebracht, die als de mooiste van ons land beschouwd worden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 6