Modelopvoering van Britten's
eerste opera „Peter Grimes"
BOEKEN
KOFFIE
HUE
NATIONALE
H-HMEi R3I
Sadler's Wells in de Britse Week
Japan en Zweden met excellente
films in het Cannes-Festival
Scapino Ballet
bestaat 20 jaar
De jeugdige violist Yossef Zivoni;
de schijnbare afzijdigheid der opperste concentratie
Vanavond voor het eerst „Mannenwerk"
De Nationale
boekenmarkt
NEGEN MUZEN
DONDERDAG 20 MEI 1965
11
U kunt kopen in Europa's
grootste boekhandel
Prachtige
spaar-aanbiedipig
„Te gast bij Yoka" kan
niet worden uitgezonden
Afscheid Van Dalsum
De N.Ph.O.-Beethovencyclus
nieuw radioprogramma van Haarlemmer Hans v. Zyl
De radio geeft vrijdag
7 el evisie pro gramma
Eindexamen Toneelschool
T. V-nabeschouwingen
„Zo is het" nam pittig
en spits afscheid
DE ENGELSEN TONEN tijdens de Britse Week die in Amsterdam wordt
gehouden niet alleen de produkten van hun industrie en nijverheid, maar brengen
ook hun culturele export onder de aandacht. In verband hiermee is een van de
twee Engelse operagezelschappen, de Sadler's Wells Company, naar Amsterdam
overgekomen om daar een drietal voorstellingen in de Stadsschouwburg te geven.
De reeks kreeg gisteren een aanvang met de eerste, en meest succesvolle opera
van Benjamin Britten, „Peter Grimes", voor een publiek dat grotendeels uit ge
nodigden bestond. Sadler's Wells is een omvangrijk opera-instituut, met tevens
een beroemde balletafdeling. Er zijn eigenlijk twee volledige bezettingen waar
van de ene gewoonlijk in Londen speelt een geheel nieuw theater zal hiervoor
gebouwd worden op de zuidoevër van de Theems terwijl de andere gedurende
veertig weken per jaar de provincie afreist. Momenteel zijn beide groepen gelijk
tijdig buiten Engeland op tournee, de andere groep bereist namelijk Duitsland,
Zwitserland en Italië.
MEN IS ER IN GESLAAGD een opera
instituut op te bouwen met voortreffelijke
krachten, die alle uit Engeland of de Do
minions afkomstig zijn, terwijl tevens aan
het ideaal van de ensemble-opera volledig
beantwoord wordt, zoals uit deze voorstel
ling duidelijk bleek Wat men te zien en
te horen kreeg was tot in alle details vlek
keloos doordacht en gerealiseerd en zowel
op het toneel als in de orkestbak heerste
een geest van toewijding aan het werk die
nu eenmaal voorwaarde is bij het omgaan
met muziek, en speciaal met een zo kwets
bare kunstvorm als de opera.
Daarom zou eerst de overtuigende mu-
tikale leiding van Colin Davis genoemd
moeten worden, wiens kwaliteiten als sym
fonisch dirigent al door de grammofoon
plaat bekend zijn. Hij wist de orkestklank
te modelleren tot een netwerk van be
klemmend suggesties, waarbij de samen
werking met de scène voortdurend opti
maal was, zodat de ontwikkeling van het
drarrta zich in een aantal grote spannings
bogen, voorgetekend in de partituur vol
trok. Darms was de spil van deze voor-
stelling die hoofdzakelijk dankzij hem het
niveau kreeg dat men zich herinnert van
de opvoeringen van de English Opera
Growp tw vroeger jaren, onder leiding van
Britten zébf- Nij beschikte over een or
kest dat intelligent musiceerde en blijk
baar wMedtog vertrouwd was met de par
tituur.
WAT DE VOCALE ROLLEN betreft
ging de aandacht vooral uit naar Peter
Grimes die met alle nuances van verla
tenheid, agressie jegens zijn dorpsgenoten
en heimelijk verlangen naar communica
tie vertolkt werd door Ronald Dowd, die
bovendien met begrip acteerde (maar dit
werd over de hele linie gedaan). Zijn uit
beelding van de hoofdrol deed niet onder
voor die van Peter Pears, voor zover ik
die in de herinnering heb. Het heeft wei
nig zin alle uitvoerenden nog eens afzon
derlijk te noemen, typerend is dat een be
trekkelijk klein rolletje als van de rech
ter, gezongen werd door Owen Brannigan,
die tot de meest bekende Engelse bassen
behoort. Alleen de rol van de moederlijke
onderwijzeres Ellen Orford, door Eliza
beth Fretwell, miste af en toe een zekere
warmte.
De groepsscènes waren visueel en als
koor uitstekend verzorgd, zoals de ietwat
triestige lolsfeer in de plaatselijke kroeg,
of de voorbereiding van de jacht op' Gri
mes door de hele dorpsmeute. Het aan
tal figuranten, circa zestig, leek soms
zelfs iets te groot voor de toneelbreedte
van de stadsschouwburg.
Met haar vele kwaliteiten was deze
voorstelling die het publiek tot een lang
durig applaus bracht, een bewijs voor het
meesterschap van Benjamin Britten die
met deze inmiddels al bijna klassiek ge
worden opera een zeer werkzame en te
vens persoonlijke bijdrage heeft gegeven
aan het muzikaal theater van onze tijd.
Sas Bunge
■p,..
(Van onze speciale verslaggever)
CANNES, 20 mei. Dat de Japanners een vooraanstaande plaats in het internatio
nale filmen innemen, bewijzen zij ook weer tijdens dit 18de filmfestival. Met een zeer
interessante, artistiek-hoogstaande selectie uit hun enorme produktie van honderden
speelfilms per jaar zijn zij naar Cannes gekomen en hebben daar al enkele malen alle
aandacht, die tijdens zo'n vermoeiende filmmarathon kan worden opgebracht, ge
trokken. Voor de Gouden Palm hebben zij ingeschreven met de episodenfilm „Kwai-
dan" van Masaki Kobayashi, de regisseur die twee jaar geleden de speciale prijs van
de jury won met zijn „Harakiri"-film.
Advertentie
30.000 boeken onder één dak
elf speciale stands óver inte
ressante onderwerpen
immense pocket-supermarkt
ontmoet uw favoriete auteurs
'n drukkerij in vol bedrijf
dagelijks lezingen, filmvoor
stellingen e.a. evenementen
20,21 en22meiAnglo-Ned.tapto#
Inlichtingen tel. 730641
Geopend
Zondagen 12-
i van 10-17 en van 19.30-22.30 uur I i
Ter opluistering van zijn 20-jarige be
staan zal het Scapino Ballet van 12 tot 14
oktober in Amsterdam een nationaal Sca-
pino-festival organiseren. Alle Lagere en
Vlo-scholen in Nederland zullen worden
uitgenodigd om met de leerlingen van 10
tot 16 jaar een dag naar Amsterdam te
komen.
Het programma omvat een balletvoor
stelling, een rondvaart en voorts, naar
keuze van de school, een bezoek aan Artis
of aan een der hoofdstedelijke musea. In
Theater Carré zal het Scapino Ballet op
treden met een geheel niéuw programma,
waarvoor Hans Snoek, Jan Rebel en de
Engelsman Walter Gore choreografieën
zullen maken.
I. M. HELMS DIRECTEUR VAN DE
SCHOUWBURG IN HEERLEN
Ter voorziening in de vacature ontstaan
door het aftreden van de heer A. H- Van
kan als directeur van de Heerlense Stads
schouwburg, is met ingang van 1 augustus
1965 benoemd de heer I. M. Helms in Am
stelveen. De heer Helms bekleedt sinds
1951 de functie van administrateur van de
Nederlandse Opera te Amsterdam. Hij is
41 jaar oud en woont in Amstelveen. Na
zijn middelbare schoolopleiding studeer
de de heer Helms drie jaar aan het Con
servatorium te Amsterdam. Na korte tijd
als assistent-bedrijfsleider bij het Tuschin-
ski-concern te hebben gewerkt, werd hij
in 1946 aangesteld als bedrijfsleider van de
Rotterdamse schouwburg.
IN „KWAIDAN" HEEFT Kobayashi
vier bizarre vertellingen van de negentien-
de-eeuwse Brits-Griekse schrijver Lafca-
dio Hearn, die zich in Japan vestigde en
daar als Yakumo Koizumi een befaamde
deskundige op het gebied van oud-Japan
se legenden werd, op een grandioze ma
nier in beeld gebracht. In opmerkelijke
aquarel-kleuren wordt op wonderlijk-poëti
sche wijze gestalte gegeven aan oude ver
halen van liefde en dood, van strijd en
mysterie. Dit alles met een artistieke no
blesse zoals alleen de allergrootste film
kunstenaars hun werk kunnen meegeven.
„ONIBABA" EEN ANDERE Japanse
film, die hier sterk de aandacht heeft ge
trokken, is geen festival-bijdrage, maar
werd vertoond in het „kantlijn-festival",
dat naast het drukke officiële programma
vrijwel alle bioscopen van Cannes onge
veer dag en nacht aan de gang houdt.
Hier is sprake van een sfeer, waarin hef
tige erotische spanningen de boventoon
voeren. De Japanse regisseur Kaneto
Shindo heeft die zonder het geringste
vleugje banaliteit in een reeks geladen,
heel vaak overrompelende beelden weten
vast te leggen.
De derde Japanse verrassing was de on
der leiding van Kon Ichikawa gemaakte
documentaire van ruim twee uur over de
Olympische Spelen in Tokio. Een boeien
de film, waarin men een aantal van de
belangrijkste finales van dit wereld-sport
festijn nog eens terugziet, maar waarin
vooral de mens achter die fabelachtige
sportprestaties te vinden is. Het is vooral
op de mens, dat Ichikawa's medewerkers
hun lenzen hebben gericht. Zeer vele len
zen mag men wel zeggen, want 164 came-
ralieden zijn met 104 camera's aan de
gang geweest om onder leiding van 27
hulpregisseurs en samen met 20 geluids-
ploegen ongeveer 132.000 meter kleuren-
materiaal en 4620 meter zwart-wit bijeen
te filmen. Hetgeen neerkomt op zo'n tach
tig uur projectie-tijd...
VOOR NEDERLANDERS is deze mee
slepende documentaire interessant in die
gedeelten, waarin men Gerda Kraan in de
finale 800 meter ziet lopen (en helaas geen
ereplaats behalen) en waarin men Gee-
sink goud ziet winnen. En dat is uitge
breid te zien, want voor de nationale sport
judo hebben de Japanse filmers uiteraard
een belangrijke plaats ingeruimd. Voor de
gala-première van deze sportfilm waren
gisteravond andere sterren dan die van de
film de eregasten bij de voorstelling en
bij de daarop volgende middernachtelijke
Japanse receptie in hotel Martinez; na
melijk Olympische kampioenen en atletep,
onder wie de ruiter Pierre Jonquères
d'Oriola, zwemmer Alain Gottvalles, atle
te Maryvonne Dupureur, de skiënde zus
jes Marielle en Christine Goitschel en de
Britse verspringster Mary Rand.
Geestdrift en afkeuring hebben elkaar
afgewisseld bij de ontvangst van de
Zweedse film „Alskande Par" (verliefde
paren), een door Mai Zetterling verfilm
de bestseller uit de jaren twintig van de
Zweedse schrijfster Agnes von Frusenst-
jema. De positie van de vrouw wordt erin
geschetst en dan speciaal van de Zweedse
vrouw in het begin van deze eeuw, toen
zij duidelijk bij de mannen achter stond
en er bovendien in Zweden een groot
standsverschil heerste. De van actrice tot
regisseuse geworden Max Zetterling heeft
de strijd voor meer gelijkheid met een
grote trefzekerheid, en vooral met een
fijnzinnig vrouwelijk gevoel voor subtili
teit in niet mis te verstane beelden op het
doek gebracht.
DAT ZIJ DAARBIJ met de vrijmoedig
heid, waarmee de Zweden sinds Bergman
over de liefde en de zeden van hun land
in het algemeen in filmtaal spreken, toe
standen en situaties op het doek heeft ge
bracht, die sommigen van het publiek dui
delijk choqueerden, kan haar moeilijk wor
den verweten. Integendeel, daardoor heeft
zij alleen getoond niet gebukt te gaan on
der de hypocrisie, waarmee men hier zo
genaamd schokkende films nogal eens
pleegt te ontvangen. Bovendien is „Als
kande Par" een bijzonder rijke, sfeervol
le film, waarvan sommige uit het totaal
gelichte delen wellicht aanleiding tot de-'
tailkritiek kunnen geven en andere iets te
lang uitgesponnen lijken, maar die met
elkaar gen mozaïek van stemmingen vor
men, waarnaar men geboeid blijft kijken.
Zeker waar dat mozaïek zonder enige con
cessie en in een verzorgde mise-en-scène
is vervaardigd door deze intelligente
vrouw, die met haar eerste grote speel
film blijk heeft gegeven over een film
talent te beschikken, dat het land van
Ingmar Bergman waardig is.
Advertentie
Vanavond brengt de K.R.O. een ty
pisch katholiek spel op het scherm:
„Gina", geschreven door Michael Ashe
Een fabrieksarbeider, die de hoofd
prijs wint in de Engelse voetbaltoto,
steekt onvoorzichtig de straat over
en belandt ernstig gewond in het zie
kenhuis. Als hij weer bijkomt blijkt
zijn vrouw, biddend voor het behoud
van zijn leven, de hele prijs aan een
klooster te hebben beloofd, voor lief
dadige doeleinden. Wie op de hoogte
is met de omvang van deze Engelse
gokprijs zal begrijpen, dat het de
man wel enige strijd kost om aan de
gedachte te wennen. De man, Harry
Spencer, wordt gespeeld door André
van den Heuvel, zijn vrouw Gina,
door Sigrid Koetse. Op de foto: Si-
grid Koetse en Piet Romer. (Neder
land I, 20.55-22.20 uur).
(Van onze correspondent)
Het tv-programma „Te gast bij Yoka"
(Beretti) waarvoor de VARA onlangs op
namen maakte, gaat niet door. De leiding
van de VARA heeft het programma niet
goed genoeg geacht voor uitzending.
De reeds zogeheten „Yoka Beretti Show"
heeft nogal wat publiciteit gehad. Joop Si
mons (hoofd gevarieerde programma's
van de VARA) zei dit zeer te betreuren
omdat de klap voor Yoka Beretti en voor
Jan Vrijman nu wel erg hard is aange
komen. „Maar er is nadrukkelijk gezegd,
dat het een proefopname was" aldus Si
mons. „We willen de kans hebben te ex
perimenteren en daarna te kunnen zeggen
of het doorgaat of niet".
Albert van Dalsum heeft woensdagavond
zijn definitief laatste voorstelling gegeven
in de Eindhovense Stadsschouwburg met
het spelen van de titelrol van „Koning
Lear" van Shakespeare in de opvoering
door de Haagse Comedie.
Aan het einde der voorstelling, welke
voor een totaal uitverkochte zaal ging,
werd hij toegesproken door drs. G. van
der Kruijs, wethouder van Onderwijs en
Culturele Zaken.
HET OPTREDEN van de jeugdige viool
kunstenaar Yossef Zivoni als solist in het
„Concert der concerten" maakte de twee
de avond van de Beethovencyclus woens
dagavond in het Haarlems Concertgebouw
tot een feest voor de talrijke bezoekers.
Deze zesentwintigjarige Israëliër, die aan
het Brussels Conservatorium bij Gertler
zijn opleiding voltooide en twee jaar gele
den te Brussel laureaat werd in het fa
meuze Concours Reine Elisabeth, speelt
viool zoals ieder normaal gezond mens
adem haalt, ik bedoel: als een natuurlijke
functie waar men zich nauwelijks reken
schap van geeft. Zo lijkt het tenminste;
want Yossef Zivoni presenteert zijn kunst
vaardigheid op een uiterlijk onbewogen
manier, als een onbewust medium van het
werk dat hij vertolkt. Hij laat Beethoven
spreken door middel van de volmaakte be
heersing van zijn spel, maar hij laat de
toehoorder niet blijken, dat hij er persoon
lijk met eigen inzet is. Door zijn uiterste
concentratie blijft hij er als 't ware bui
ten; geen gebaar, geen greintje mimiek
verraadt zijn meelevend interpreteren.
Maar het werk is er, secuur, correct, tech
nisch gaaf, expressief, zoals men het in
goede gesteldheid daartoe uit de partituur
kan lezen: het is Beethoven-pur-sang.
IK MOEST onwillekeurig aan Ravel den
ken als vertolker van eigen werk: uiter
lijke onbewogenheid op het houterige af;
maar de compositie getuigde voor zichzelf
en klonk subliem. Die onbewogenheid kan
schijn zijn en een innerlijke hartstocht ver
bergen onder gebalde concentratie. Zo was
het ook hier met de stijlzuivere, onopge
smukte weergave van het Beethovencon-
cert, die, mede door een zeer geache
veerd samenspel met het orkest, als ver
rassend nieuw de zaal inklonk en de in
druk gaf van het volmaakte. Zivoni speel
de de cadens van zijn leraar André Gert
ler, hetwelk hem in de beste passages, na
melijk de lyrische, gelegenheid schonk
met een treffende expressiviteit een beko
rende impressie te wekken. De dirigent,
Henri Arends, had aan de solist een on
wrikbaar houvast om naar hartelust te
kunnen musiceren. En dus werd deze ver
tolking een zeldzaam gebeuren, waar we
met bijzonder genoegen aan kunnen terug
denken.
HET EERSTE DEEL van de Pastorale
Symfonie had mij de indruk gegeven van
een autotocht in het Oostenrijkse bergland,
een excursie die ik liever „per pedes apos-
telorum" had afgelegd. Met Arends tempo
van de „Scène am Bach" kan ik mij best
verenigen; als je Beethovens tempovoor
schrift daar letterlijk volgt, kan je onder
het ritselend gebladerte wel eens indutten;
maar zulks geldt niet voor de natuurpoë
zie van het „Erwachen heiterer Empfin-
dungen" van het „Allegro ma non troppo"
in het aanvangsdeel. Met het dorpsdans
feest, het onweer en de variaties op een
herderszang verliep het naar wens.
De avond was ingezet met een kapitale
vertolking van de Derde Leonore-ouver-
ture.
Jos de Klerk
(Van onze radio- en t.v.-medewerkster)
AMSTERDAM. De AVRO krijgt met ingang van vandaag iets nieuws: een
speciaal radio-mannenprogramma onder redactie van Jan Boots en Kees de
Wolff, gepresenteerd door Hans van Zyl. „Mannenwerk", zo heet het pro
gramma, gaat met ingang van heden donderdagavond de lucht in van 18.30 tot
20.00 uur (Hilversum 2). Het is een „blok-programma" met nieuws, sportactuali-
teiten en sex. Verder zijn er luchtige muziekjes, „doe het zelf"-tips, de grap
van de week en een toeristische blik met tips voor het weekeinde. Het pro
gramma Sportparade komt te vervallen.
„WE MAKEN ER een soort Play Boy
van", zegt Hans van Zyl enthousiast,
„Dat wil zeggen", aarzelt hij even, „je
met met die sex en die grap van de week
natuurlijk wel weten hoe ver je kunt gaan
We hebben voor „Mannenwerk" de mooi
ste tijd van de dag: omdat er nieuws in
zit en omdat het etenstijd is, zet iedereen
de radio aan en bovendien is er dan nog
geen televisie. Het is een live-programma
daar zit tenminste spanning in".
Hans van Zyl, 25 jaar oud, met als hob
by rally-rijden en op clarinet, sax en pia
no dixieland spelen, woont in Haarlem en
zit al zeer lang in het radiowerk. Als
knaap van 15 jaren, richtte hij samen' met
zijn broer Joop de afdeling Haarlem van
Minjon op. Ze hadden honderd leden. Joop
was consul, hij hoofd van de nieuwsdienst.
Dat was eigenlijk het begin van zijn radio
leven.
NA MINJON KWAM HANS VAN ZYL
bij Albert Heyn als assistent-inkoper. Hij
ging zich toeleggen op de aankoop van
kassa's, weegschalen en wat er nog alle
maal verder bijkomt.
De journalistiek en de aanverwante ter
reinen bleven hem echter trekken, mede
omdat hij het personeelsblad van A.H.
ging verzorgen. Eind '63 kwam Hans van
Zyl naar Dordrecht waar hij bij een han
delmaatschappij assistent van de hoofddi
rectie werd. Maar midden '64 kreeg hij
toch zijn zin: hij stapte definitief de jour
nalistiek in.
„Het lukte aanvankelijk niet zo best, tot
ik begin van dit jaar bij de AVRO een
kans kreeg. Ik moest in verband met het
kapen van die Neptune vice - admiraal
Moorman interviewen. Daarna ben ik pas
goed op dreef gekomen.
Ik doe veel werk voor Sportparade, ik
ben vaste man met twee onderwerpen in
Radar. Radar is een fijn programma, niet
van dat bitse en bijterige, het is een zoek
licht dat overal iets geinigs laat zien. Dat
maakt het juist interessant. Verder zit ik
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Het levende Woord. 7.05
Ouverture: reportage en commentaren,
wegeninformatie en lichte grammofoon-
muziek. (7.30-7.40 Nieuws; 8.00-8.05 Over
weging). 8.30 Nieuws, 8.40 Voor de huis
vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio.
10.05 In de platensoos: verzoekprogramma
voor de bejaarden. 11.00 Voor de zieken.
11.40 Licht instrumentaal ensemble. 12.00
Angelus. 12.03 Hongaarse zigeunermelo-
dieijn (gr.). 12.27 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Ak-
tualiteiten of grammofoonmuziek. 12.50
Lichte grammofoonmuziek. 12.35 Musiëta:
Schoolradio. 15.30 Voor de zieken. 16.30
Pianorecital. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Co
da: lichte muziek voor tieners en twens.
19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Vlie
gende schijven: grammofoonplatenprogram-
ma voor de militairen. 20.20 Promenade
orkest en zangsolisten: amusementsmuziek
(stereo) 21.10 Literair programma. 21.30
Concertgebouworkest en solist (opn.): klas
sieke en moderne muziek. 22.20 Actuali
teiten of grammofoonmuziek. 22.25 Boek
bespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog.
22.45 Dante, hoorspel. 23.45 Moderne gram
mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00 VARA. 13.00 AVRO.
16.00 VPRO. 21.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnas
tiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Lichte
grammofoonmuziek. (7.25-7.30 Van de voor
pagina). 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte gram
mofoonmuziek. 9.00 Te land en te water,
informatief programma voor weg- en wa
terweggebruikers. VPRO: 9.40 Morgenwij
ding. VARA: 10.00 Schoolradio. 10.20 Lich
te grammofoonmuziek. 11.00 Nieuws. 11.02
Voor de kleuters. 11.15 Voor de huis
vrouw. 12.00 Orgelspel, lichte muz. 12.27
Uitzending voor de landbouw. 12.40 Dans
muziek (gr.). 12.55 Actualiteiten. AVRO:
13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteiten en gram
mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30
Kunst en Kuituur in Woord en Muziek.
15.00 Lichte grammofoonmuziek. VPRO:
16.00 Nieuws. 16.15 Kerkorgelconcert met
commentaar. 16.45 Voor de kinderen.
16.49 Voor de jeugd. 17.30 Jazz-ronde: ge>
sprek. 17.50 Kiosk: artikelen uit de week
bladen. 18.00 Nieuws. 18.15 Van de week:
Informeel en commentaren uit binnen- en
buitenland. 19.00 Voor de rijpere jeugd.
19.30 Kunstkroniek. 20.00 Nieuws. 20.05 Om
roeporkest, en instrumentaal kwintet, oude
en moderne muziek. 20.45 Vrijzinnig kruid
en onkruid (II), vraaggesprek. VARA:
21.00 Melodieën uit films en musicals
(opn.). 21.35 AA of praten uit zelfbehoud,
een klankbeeld over de Anonieme Alcoho
listen. 22.05 Stereo: Salonorkest. 22.30 Nws.
22.40 Strijkkwartet (gr.): Semi-klassieke
muziek. 23.10 Lichte grammofoonmuziek.
23.45 Socialistisch nieuws in Esperanto.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Gevarieerde muziek (12.25 Weerbe
richten mededelingen en berichten voor de
schippers.) 12.50 Beursberichten en pro
grammaoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Amu
sementsmuziek. 14.00 Neuws. 14.03 School
radio, (15.00 Nieuws). 15.45 Grammofoon
muziek. 16.00 Nieuws. Vanaf 16.00: Be
richten voor de automobilisten. 16.03
Beursberichten. 16.09 Kamermuziek. 16.50
Klassieke muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Duit
se les. 17.30 Engelse les. 17.45 Franse les.
18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30
Berichten voor de automobilisten en tips
voor het weekend. 18.45 Sportkroniek. 18.52
Lichte muziek. 19.00 Nieuws en radiokro
niek. Het wetr bij ons. 19.30 Echo's uit
de natuur. 19.45 Koorzang. 19.50 Verkie
zingsspreekbeurt 20.00 De vlag en de la
ding: Zolder en kelder toneel nu. 20.30 Sant
in eigen land: opera- en casinomuziek.
21.20 Moderne muziek. 21.30 Chansons.
22.00 Nieuws. 22.15 Vocale muziek. 22.45 De
zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Stem
mig avondprogramma. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
NTS: 14.00-14.30 Teleac Onze voeding,
televisie-academie. KRO: 15.00-15.35 Voor
de vrouw. NTS: 19.00 Nieuws in het kort.
19.01 Barend de Beer. 19.06 De Verrekij
ker: Internationaal jeugdjournaal. '19.15
Van gewest tot gewest, regionaal week-
joumaal. KRO: 19.35 The Lucy Show (Lu
cy meets a millionaire) TV-film. NTS:
20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Toe
spraak door Z.K.H. Prins Bernhard. KRO:
20.30 Brandpunt, 20.55 Gina, TV-spel. 22.20
Kijk op kunst. 22.45 Epiloog. NTS: 22.50-
2,2.55 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO:
Liedjesprogramma. 20.15 De schone heks,
TV-film. NTS: 20.40 Muziek voor U: mu
zikaal Weens programma. AVRO: 21.35-
22.10 Maandeditie Televizie: maandelijk
se actuele kroniek.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Barend de Beer. VPRO: Portret van een
sportman. 19.35 The Flintstones, tekenfilm.
NTS: 20.00 Journaal. VPRO: 20.20 Caba
retkroniek. 21.05 Gitaarspel met instrumen
tale begeleiding. 21.35 De agent, éénakter.
22.17 Gesprek aan de schrijftafel. NTS:
22.37 Toeristische tips. 22.40 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 Klan
ten-service - Vadertje Burnley, T.V.-film.
20.25 Brein in beeld, medisch program
ma. VARA: 20.50 Literatuur, T.V.-spel.
21.45 Achter het nieuws.
nog in Knipperlicht, ik heb omgeroepen,
films „bijgepraat", hoorspelen geschre
ven en nu komt er dan Mannenwerk bij!"
En dan doet Hans van Zyl, uit liefhebbe
rij, nog werk voor de Rovaz, de radio-
omroep voor zieken. Hij bestrijkt met zijn
programma sanatorium Zonnestraal, de
Hoogstraat in Leersum en de gevangenis
in Breda. „Fijn, gemoedelijk, niet conven
tioneel, geen professioneel gebabbel, een
soort radio-Madurodam."
AMSTERDAM De Nationale Boeken
markt in het RAI-gebouw had tot en met
gisteravond in totaal een bezoekersaantal
van 33.000 geboekt. Het aantal bezoekers
is enigszins beneden de verwachting geble
ven vanwege het fraaie weer tijdens het
weekeinde en wellicht ook vanwege de
aandacht die de evenementen van de Brit
se Week in de hoofdstad vragen.
De openbare demonstratie naar aanlei
ding van het eindexamen van de Acade
mie voor Dramatische Kunst „De Toneel
school" te Amsterdam wordt gegeven op
zaterdagmiddag. Op donderdag 3 juni
wordt in de Stadsschouwburg te Haarlem
een herhaling gegeven.
Muiderslot. Het Muiderslot heeft het af
gelopen jaar een record bezoekersaantal
van 95.568 personen getrokken (86.852 in
1963). Daarvan kwam maar 9.2 percent
in de wintermaanden als dit grafelijke
huis ook geopend is.
VAR A-medewerker Pier Tania bracht
wellicht als eerste Nederlander de moed
op, een t.v.-documentaire op film te maken
over de luchtverontreiniging, en wel die in
het gebied van de Rijnmond. Een onder
werp, dat even moeilijk als actueel is,
omdat rook, walm en vooral schadelijke
gassen weinig filmische mogelijkheden bie
den. Een werkstuk, dat een kans zou ma
ken op een prijs van een of ander tele
visiefestival, kon dus niet verwacht wor
den. Wèl werd het een programma, waarin
Tania slaagde de onbehaaglijke en onge
zonde sfeer op te roepen, waarin de be
volking van plaatsen als Hoogvliet, Vlaar-
dingen en Oostvoorne moeten leven; en
waardoor de kijker kon gaan beseffen,
welke enorme fysieke en materiële scha
de deze luchtverontreiniging aan mens,
dier en plant toebrengt.
Het team van „Zo is het" beëindigde
gisteravond zo spits, vlug en vrolijk zijn
satirische seizoen-arbeid, dat wij het ge
woon jammer vinden, deze rake spotters
voorlopig te moeten missen. Daartoe ge
ïnspireerd door het centrum van de Boe
kenweek, de RAI, behandelden zij enige
schrijvers en boeken als automerken en
dat leverde verrassende uitspraken op, zo
als: „Van het Reve rijdt op de avonden
en is altijd op weg naar het einde"; een
.Bomans" loopt op zijn reputatie; de
Oecumenische Bijbel.zit nog geen mo
tor in en.„Geef ons maar een Omnibus
op.Coolen". De verwikkelingen rond de
door een paperats beloerde prinses Bea
trix en het optreden van de Amerikaanse
.beschermers" in de Dominicaanse Repu
bliek bleken voor dit gezelschap van één
dame en vele heren bronnen te zijn voor
bijkans bruisend satirische nummers. Het
hardst echter deden zij ons lachen door
hun boekbespreking, die duidelijk maak
te, dat „Dik Trom" en „Ot en Sien" voor
onreine lezers even verderfelijk zijn als
menige hedendaagse Nederlandse roman.
Wat ons betreft, mag dit in ons t.v.-bestel
zo unieke groepje, dat steeds minder
angry" en boosaardig werd, terugkomen.
Gelukkig wéten wij reeds, dat de VARA
er ook zo over denkt.
J. Damshuizer