Tragi-burleske in een sublieme uitvoering door Sadler's Wells 80EKIN M» iè 1 NATIONALE H-M Alphenaar Will Spoors tenttheater weer in Bergen Wereldgeschiedenis in 34 pocketboeken „Zo is het"-artiesten door hun vrienden gehuldigd Lourens Coster weer in ere hersteld Li-a Dorana een jaar lang niet op toneel NEGEN MUZEN VRIJDAG 21 MEI 1965 15 U kunt kopen in Europa's grootste boekhandel Ook Bonn heeft theater- belichting via ponskaart OVERHEMDEN 2 STUKS -tf f\75 Bel-O-Fast in pasteltinten en wit. Tricotnylon in wit en streep- dessins. Diverse mouw- lengten. Per stuk 11.90 2st.^3r8e* nü 19.75 iS&Y nabeschouwingen Nederlandse zangeresjes in een Duitse show Electronische orgels KRUISWEG 47-49 HAARLEM EMINENT - HAMMOND PHILICORDA - WURLITZER LOWREY De radio geeft zaterdag T elevisie pro gramma VOOR ZATERDAG NEDERLAND I Mimekunst in „Kiosk" OPNIEUW HEEFT DE SADLER'S WELLS OPERA, als gast optredend in de Stadsschouwburg te Amsterdam, getoond welk een stimulerende kracht er van een operavoorstelling kan uitgaan mits ze met een volledige inzet van talent, mensen, gold en toewijding voor het voetlicht gebracht wordt. In verband met de mening als zou aan de hoofdstad een vast operagezelschap eigenlijk niet be steed zijn wegens gebrek aan belangstelling van de zijde van het publiek, was dit tweede optreden van de Engelse bezoekers een teken aan de wand. Na de snob- appeal die van de eerste officieel getinte gala-avond was uitgegaan, was ditmaal de zaal voor een „gewone' voorstelling bepaald niet voldoende bezet. Zeker wanneer men bedenkt dat Sadler's Wells een internationale reputatie heeft en de kranten naar aanleiding van de Britse Week er reeds tevoren nadrukkelijk de aandacht op gevestigd hadden. MEN SPEELDE STRAWINSKY's „The Rake's Progress" uit 1951, zijn enige avondvullende opera sinds de „Rossignol" uit 1909-'14. De voorstelling stond over de hele linie op een even hoog peil als die van dat andere hoogtepunt uit de na-oor- logse operaproduktie, Brittens Peter Gri mes, de avond tevoren ten tonele gebracht. Strawinsky's werk is van a tot z fascine rend door de combinatie van het burleske gegeven (met tragische noot) en zijn eigen kort-aangebonden, als het ware ge graveerde stijl die hier echter een bijzon dere buigzaamheid en zelfs soms mildheid blijkt te bezitten. De titel en het libretto van Auden en Chester Kallman zijn geïnspireerd op een serie schilderijen van William Hogarth met taferelen uit het leven van een losbol. Op een werkelijk meesterlijke wijze heeft de componist de ze schetsen onderling verweven door het orkest een laconieke, aan zijn neo-klassie- ke balletten herinnerende, commentaar te laten geven op de vocale partijen die men als „cool" kan aanduiden, om een term van de jazz te lenen, hetgeen betekent dat ze een sterke geladenheid hebben, maar zonder exhibitionisme. OM ALTHANS TWEE voorbeelden te noemen: in het bordeel waar Tom Rake- well als leerling van zijn „duistere" vriend Nick Shadow terecht komt, wordt op kruidige syncopes gezongen en ge vreeën, maar er blijft een authentieke re serve in het gebruik van de muzikale mid delen, waardoor het nergens cliché kan worden, nergens te gemakkelijk wordt. Een vondst in gelijke zin is het ook om de scène op het kerkhof waar Tom met zijn, inmiddels als diabolisch ontpopte vriend kaart speelt om het behoud van zijn ziel, alleen met clavecimbel te bege leiden. Een van die plaatsen in de parti tuur overigens, waarin het wel lijkt alsof Strawinsky met een zeker plezier de curio- Advertentie 30.000 boeken onder één dak elf speciale stands óver inte ressante onderwerpen immense pocket-supermarkt ontmoet uw favoriete auteurs 'n drukkerij in vol bedrijf dagelijks lezingen, filmvoor stellingen e.a. evenementen 20,21 en 22 mei Ang!o-Ned. taptoe Inlichtingen tel. 730641 m 6eopend van 10-17 en van 19.30-22.30 uur 2ondagen 12-18 uur. Toegang f 1.50 AMSTERDAM Verlichting en schijnwerpers, zo zegt de „Generalintendant" van het Bonner thea ter, dr. Pempelfort, zal men in zijn huis bijna niet meer met de hand hoeven te be dienen. Tijdens de voorstelling wordt de belichting automatisch geregeld nadat de ze van te voren op de diverse scènes is af gesteld. Bonn heeft, als eerste schouwburg na het vorig jaar geopende theater van Frankfort, een systeem van ponskaarten, die tevoren gereed gemaakt worden en tij dens de uitvoering alleen maar in de ma chine, die de kaart aftast, gelegd hoeven te worden. Elke instelling wordt na de laatste be- lichtingsproef met de talrijke schijnwer pers in de kaart geponst en aan de hand van het hier vastgelegde schema wordt al naar behoefte „avondrood" of „zonsop gang", het schemerlicht van een intiem boudoir of het verblindende licht van een zomerse dag op het podium getoverd zon der dat er ook maar aan één knop ge draaid hoeft te worden. Er is slechts een enkele regelaar nodig om de belichting aan te passen aan het tempo van het spel op het toneel en bepaalde correcties uit te voeren, wanneer er een scène herhaald moet worden of er bij open doek een lang durig applaus plaats heeft. De schijnwer pers, die de afzonderlijke acteurs volgen, moeten uiteraard evenals voorheen met de hand bediend worden. Een bijzondere truc heeft men in Bonn ook voor de belichting van de eigenlijke zaal bedacht. Door middel van een wel haast ontelbaar aantal lichtbronnen, die Volgens een bijzonder systeem werden op gesteld en een „optisch plafond" vormen, wordt een heel speciaal effect verkregen. Dit plafond van licht camoufleert de erbo ven geïnstalleerde belichting voor het po dium door deze te overstralen. Wanneer de lichten in de zaal uitgaan wordt het „optische plafond" omhoog getrokken, zo dat de technische belichtings-installatie vrij komt te liggen. sa van zijn eigen onvervalste stijl op toe passelijke wijze aan de man brengt, zoals de geruïneerde Tom zijn bezittingen uit verkoopt in de veiling-scène aan het be gin van het derde bedrijf. Men hoort menige echo uit de Pulcinella-suite, uit 1919 zelfs, en de vertrouwde melodische trekjes, zorgvuldig gebleekt, met droge tikjes opgehangen in hun harmonische ka ders. Er zit een stuk zelf-ironie in deze compositie „a la Strawinsky" door Stra winsky, en misschien geeft dit virtuoos ge speelde spel met de gietvormen van eigen inventie wel af en toe een duidelijk waar neembare aandoenlijkheid aan de muziek, zoals in de prachtige scène aan het eind waar de gekgeworden Tom door zijn trou we vriendin Ann getroost wordt. EEN ENKEL WOORD nog over de voor stelling die tot de beste behoort die ik ooit heb bijgewoond. Colin Davis is een ideale dirigent, hij laat het orkest spran kelend spelen, met vaart, geconcentreerd van de eerste noot tot de laatste noot. Een dirigent zonder opsmuk, zonder flauwekul, die zeker het respect van zijn orkestleden zal hebben (hetgeen men van weinig dirigenten kan zeggen). De zan gers: stuk voor stuk met de grootste vo cale souplesse uitgerust, levendig acte rend, zich bewust van hun taak als lid van een ensemble. Drie namen: Alexander Young, als de „losbol" Tom Rakewell, Heather Thomson als Anne Trulove, en Otakar Kraus als Nick Shadow. De regie: vol grappige pointes, subliem van groeps- opbouw (nogmaals bij voorbeeld de scène in het bordeel, of die in het gesticht, met reminiscenties aan Goya). Decor en aan kleding: ook al een tien. De hele voorstel ling bezat een verrassende „spirit", om het met een onvertaalbaar Engels woord te zeggen. Sas Bunge FRANKFURT-MAIN (DAD) Bestaat er een mogelijkheid, de wereldgeschiede nis nu eens werkelijk supranationaal dus met de grootst mogelijke wetenschappelij ke objectiviteit en dan bovendien nog zeer uitvoerig en algemeen begrijpelijk weer te geven? Een interessante proef in deze rich ting werd thans door één van de bekend ste Duitse uitgeverijen gedaan. Het gaat om de al sinds vele jaren voorbereide en reeds lang aangekondigde „Fischer We reldgeschiedenis", die tussen 1965 en 1970 als een 34 banden tellende reeks zal ver schijnen. MET MEDEWERKING van meer dan tachtig historici uit verschillende landen daarbij overheersen de Franse, Engelse en- Duitse auteurs wordt in dit moderne verzamelwerk een compleet historisch beeld van de politiek, de oorlogen, de cul turen, de economie en de sociale ontwik kelingen van alle delen van de aarde ge geven, te beginnen bij de geschiedenis van de vroegste tijden en eindigend bij die van het jongste heden. Opmerkelijk bij deze nieuwe reeks is verder de door alle mede werkers vertegenwoordigde en uit hun bij dragen duidelijk naar voren komende mo derne opvatting van de geschiedenis. De auteurs beschrijven de historische gebeur tenissen en ontwikkelingen niet onder het aspect van de politiek-militaire acties, zo als dit tot nu toe in beschrijvingen der geschiedenis zeer gebruikelijk was, maar zij betrekken in hun uiteenzettingen ook die sociale, economische, technische en cul turele tijdverschijnselen, die de loop der geschiedenis wezenlijk beïnvloeden. Dik- DE EERSTE BEIDE banden van de pocketboekenreeks met de titels „De oud- Oosterse rijken" en „Grieken en Perzen" zijn thans verschenen. Zes andere banden zullen nog dit jaar worden uitgegeven; de reeks zal in 1970 compleet zijn. voerig het hele werk is opgezet, blijkt al uit de thema's van de afzonderlijke ban den. Zo zal onder andere behandeld wor den: Byzantium, de Islam, de geschiede nis van Centraal-Azië, India, Zuidoost-Azië China, Japan, Afrika, een overzicht van de geschiedenis van de koloniale rijken, de geschiedenis van de Verenigde Staten van Amerika, Rusland, het „moderne Azië", enz. De wetenschappelijke leiding van dit uitvoerige werk is in handen van Jean Bol- lack, professor voor Griekse litteratuur aan de universiteit van Lille. Uit de reeks van prominente medewerkers zouden ver der nog genoemd kunnen worden: pro fessor Jacques Le Goff, Parijs, R.A.C. Parker, Oxford, professor Franz Maier, Frankfurt-Main en professor Wolfgang Mommsen, Keulen. Een pagina uit de jubileum-uitgave van de 150-jarige Vereeniging ter Be vordering van de Belangen des Boek handels: „Taal en Teken", tekst Bert Schierbeek, foto's Cas Oorthuys. Circus Sarrasani. Het grote Duitse circus, Sarrasani, dat twee jaar geleden een tournee door Nederland maakte, zal deze zomer opnieuw zijn tenten in enkele Ne derlandse steden opslaan. Advertentie ,.v V-:-.;.- Kreymborg (Van onze radio- en t.v.-medewerkster) De Vereniging „Vrienden van Zo is het Toevallig ook nog eens een keer" heeft gistermiddag in gebouw Frascati in Am sterdam, het gebouw waar bijna alle „Zo is Het's" zijn opgenomen, aan twee leden van dit zo omstreden programma een prijs uitgedeeld, elk 500 gulden groot. De jury, bestaande uit Hella S. Haasse, prof. dr. M. A. Beek, Gerard van den Boo- men, prof. dr. H. M. A. Fortmann en H. Schaafsma, had de prijs voor de beste prestatie aan Yoka Beretti en die voor de beste tekstbijdrage aan Dimitri Frenkel Frank gegeven. De jury noemde mevrouw Beretti een „natuurbloem tussen de amateurs", haar presentaties waren van constante kwali teit in alle uitzendingen, haar optreden was vrijmoedig, ondeugend en innemend. Dimitri Frenkel Frank kreeg zijn prijs voor de grafrede van Marcus Aurelius bij de lijkbaar van de R.E.M. De jury vond dit een gaaf en voortreffelijk nummer, juist omdat daarin door de onderstreping van de komische amateuristische effecten het team zijn défauts tot qualités had we ten te smeden. „Ik vind het geweldig, ik ben erg onder de indruk", juichte Yoka Beretti, en Di- mitri's commentaar luidde: „Er zat niets schokkends in die tekst, het was de slechtste van maanden, eigenlijk was het een flauwe bedoening, maar daarom stel ik het des te meer op prijs deze beloning te ontvangen, het is een reuze grap." Hij deelt zijn prijs met zijn redactie-genoten. Het maandagavond van zijn sokkel voor het RAl-gebouw te Amsterdam verdwenen beeld van Lourens Janszoon Coster is te recht. Een aantal leerlingen van de Ho gere Confectieschool heeft het weer met enig ceremonieel op zijn plaats gebracht, nadat de vervangende Chinese concurrent was verwijderd. Dat het leerlingen van genoemde school waren de confectiebranche heeft wel geen enkele direct aanwijsbare relatie met de boekdrukkunst die voor dit eer herstel hebben gezorgd vindt zijn verkla ring in het feit dat de Hogere Confectie school in de hoofdstad de schrijver Harry Mulisch heeft gekozen tot de best geklede auteur van het jaar. De oud-Haarlemmer Mulisch verrichtte de heronthulling. In zijn toespraak zei hij onder meer daarmee tevens zijn dank te willen betuigen voor de „bekroning" die hij heel graag heeft aanvaard. Bij de plechtigheid waren ook leerlingen van de Grafische School tegenwoordig, die aan vankelijk van de ontvoering van het beeld van de Haarlemse uitvinder werden ver dacht. (Van onze correspondent) ROTTERDAM Hoewel aangekondigd was, dat Lia Dorana ook weer voor het volgende seizoen aan het Nieuw Rotter dams Toneel verbonden zou zijn, schijnen er zich omstandigheden voor te doen die uitvoering van het contract onmogelijk maken. De actrice wenst enige tijd rust, om na drukke jaren weer wat op haar verhaal te komen en daar heeft zij stellig recht op. Maar het ziet er nu naar uit, dat de rust, die zij wenst, wel eens een jaar zou kunnen duren, omdat de onderhandelingen over de rollen die men haar zou aanbie den zijn vastgelopen en andere gezelschap pen deze ster niet op stel en sprong in hun produktieprogramma zouden kunnen inpassen. Dirigentenconcours. De Oostenrijker Ralf Weikert heeft in Kopenhagen de „Nicolai Malko-wedstrijd voor jonge dirigenten" gewonnen. De Bulgaar Mehmedoe werd tweede, de Westduitser Klaus-Peter Sei- bel derde. Zij ontvingen resp. 7.000, 5.000 en 3.000 kronen (3500, 2500 en 1500 gul den). 1 Het moet wel een onmogelijke opgave zijn, de beide Nederlandse t.v.-program- ma's zó samen te stellen, dat de aanvangs tijden van de onderdelen gelijk zijn en de kijker niet genoodzaakt is een hem inte resserende uitzending van de ene zender ten dele te laten schieten, om een even eens belangwekkend deel van het andere programma geheel te kunnen volgen. Ook gisteravond boden Nederland 1 en 2 geen directe aansluitingen; vandaar, dat wij kozen voor het overigens weinig kijk- dichte programma van Nederland 2, dat het optreden van twee Nederlandse sterretjes in een Duitse show van de be faamde Heinz Liesendahl beloofde. En wij mochten constateren, dat deze landge noten, Shirley en Anneke Grönloh, in een vocaal gezelschap, waartoe ook Brenda Lee en Helen Shapiro behoorden, bepaald Advertentie HILVERSUM I 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Het levende Woord. 7.05 Klas sieke grammofoonmuziek. 7.30 Nieuws. 7.40 Geestelijke liederen. 7.55 Overweging. 8.00 Djinn: gevarieerd programma. (8.30-8.40 Nieuws). 12.00 Angelus. 12.03 Lichte muziek (opn.). 12.24 Marktberichten. 12.27 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Radio Rally. 12.45 Overheids voorlichting: Geven en nemen. De familie Van Buuren praat weer over het verkeer. 12.55 Licht instrumentaal ensemble en zangsolisten. 13.15 Radio rally. 13.18 Voor de jeugd. 14.07 Radio rally. 14.10 Musi cerende dilettanten: dameskoor. 14.30 Voor de kleuters. 14.40 Franse les. 15.00 Lichte orkestmuziek en zangsolisten. 15.30 Lichte grammofoonmuziek. 16.30 Sportperiscoop. 16.40 Metropole-orkest (opn.): amuse mentsmuziek. 17.10 Lichte grammofoonmu ziek. 17.30 Kunstkroniek. 18.00 Muzikaal toerisme met toeristische tips. 18.50 Licht baken, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Actuali teiten. 19.30 Omroeporkest: klassieke mu ziek. 20.30 Gevarieerd muzikaal program ma. 21.30 Reisoogst, klankbeeld. 21.50 Lich te grammofoonmuziek. 22.20 Actualiteiten of grammofoonmuziek. 22.25 Boekbespre king. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Kruispunt: gesprek over Christen zijn in Kerk en wereld van vandaag. 23.15 Stereo: Nieuwe klassieke grammofoonplaten. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Lichte gram mofoonmuziek. (7.25-7.30 Van de voorpagi na). 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoon muziek. (8.20-8.30 Wegwijs, tips voor trips en vakanties.). 9.10 Stereo: Klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Klassiek piano spel (gr.). VPRO: 9.40 Geheel en al (III), lezing. 9.55 Doe de vrouw de deur uit (III), praatje. VARA: 10.00 Loon naar wer ken, lezing. 10.10 Z.O. 135, gevarieerd pro gramma. (Om 11.00 Nieuws.). 12.27 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Tus sen start en finish: actueel sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-varia. 13.20 Ste reo: licht ensemble en zangsolisten. 13.40 Voor de twintigers. 14.15 Radio Jazzclub. 14.45 Nieuwe mannen, nieuwe geluiden, toe spraak. 15.00 Operetteklanken (gr.). 15.40 Boekenwijsheid. 16.00 Nieuws. 16.02 Lon- dens Festival-orkest: filmmuziek. 16.15 Ste reo: Omroeporkest en solist: semiklassie- ke en moderne muziek. 16.55 Stereo: Or gelkwartet: lichte muziek. 17.20 Tot ziens in Den Haag, Pinkstersportfeest van de Nederlandse Culturele Sportbond. 17.30 Ac tualiteiten. 18.00 Nieuws en commentaar op het nieuws. 18.20 Voor de teenagers. 19.20 Voor de kinderen. 19.30 Stereo: Tango- en rumba-orkest en zangsolisten. 20.00 Nws. 20.05 De vermoorde vijand, hoorspel. 21.55 Radiophilharmonisch orkest en solisten: semi-klassieke en klassieke muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Sport. 22.45 Eigen hof en 100.000 andere tuinen, reportage over het landelijk congres voor volkstuinders. 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nws BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Hallo, met Henk, ge varieerd programma. 12.25 Weerberichten, mededelingen en berichten voor de schip pers. 12.30 Stereofonische uitzending, amu sementsmuziek. 12.57 Programmaover zicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Gevarieerde mu ziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Show program ma: Bajour, musical. 15.00 Nieuws. 15.03 Radioweek I, II en III. 15.15 Morgengebed, hoorspel. 16.07 Lichte muziek met com mentaar. 17.00 Nieuws. 17.15 Vlaamse volksmuziek. 17.30 Orgelrecital. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport- berichten. 18.30 Noord en Zuid: kleinkunst- programma. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en ra diokroniek. 19.40 Vocale muziek. 20.00 Lich te orkestmuziek. 21.30 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Amusementsmuziek. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer. VPRO: Portret van een sportman. 19.35 The Flintstones, tekenfilm. NTS: 20.00 Journaal. VPRO: 20.20 Caba retkroniek. 21.05 Gitaarspel met instrumen tale begeleiding. 21.35 De agent, éénakter. 22.17 Gesprek aan de schrijftafel. NTS: 22.37 Toeristische tips. 22.40 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 Klan ten-service - Vadertje Burnley, T.V.-'film. 20.25 Brein in beeld, medisch program ma. VARA: 20.50 Literatuur, T.V.-spel. 21.45 Achter het nieuws. NTS: 10-12.00 Teleac: televisie-academie. AVRO: 16.00 Popeye, tekenfilm. 16.05 Lui paard op schoot, filmreportage. 16.35 In het TV-Lab. 17.00-17.35 Voor de kinderen. NTS 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer. AVRO: 19.0(f Combo, muzikaal pro gramma voor de zieken. 19.35 Robin Hood, TV-film. NTS: 20.00 Journaal en weerover- zicht. AVRO: 20.20 AVRO's Televizier. 20.25 Wie van de drie, intelligentiespel. 21.10 Willy en Willeke, muzikaal programma. 21.50 Wachtwoord, quizprogramma. 22.10 Johnny en Rijk Een paar apart, amuse mentsprogramma. NTS: 22.45-22.50 Jour naal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: 20.01 Rendez-vous met Europa: amuse- menstprogramma uit België. 20.25 Achter gronden van de prestatie: sport. 20.45 Vrouwenlevens een serie monologen v. vrouwen: Zout en tabak. 21.15 Hong Kong. avonturen van een journalist in het Verre Oosten. 22.05 Epiloog. 22.10 Einde. niet de minsten waren. Haarlemse Shir ley, in dit programma gemakshalve als Amsterdamse geannonceerd, kwam bij zonder goed mee en bracht het zelfs tot in perfect Duits gezongen duetjes met de gastheer om wie alles draaide, de Weense jongeling Peter Weck. Dat het verder een weinig onderhoudende, zo niet vervelende uitzending werd kwam niet alleen door de vaak herhaalde clou (de gastheer wil in zijn geboortestad echte Weners laten zien, maar komt alsmaar buitenlanders tegen), maar ook door de uitvoering, die enige knappe technische trucjes ten spijt, nu in derdaad de overwinning van de gladde routine verried. Aan deze uitzending gingen nog vooraf een aflevering van het Amerikaanse sprookje voor grote mensen, getiteld „De Schone Heks" en het optreden van het zangeresje Jackie Ross; het onbenullige, op massa-vermaak geproduceerde sprook je was. door allerlei „occulte" foefjes hier en daar wel mooi gek; en noch door haar stemkwaliteiten (van zeer nabij geregi streerd door een handmicrofoon), noch door haar verleidelijke, aan een nacht club herinnerende bewegingen kon Jackie ons doen geloven, dat zij eens als een on schuldig kleutertje in kerkdiensten zong. Maar goed, dat zal wel waar geweest zijn. Damshuizer Tot medio juli geeft de mime-kunste- naar Will Spoor in zijn ronde kiosktent, welke 250 amfitheatersgewijs aange brachte zitplaatsen biedt, in Bergen, waar hij vorig jaar het hele seizoen op- trad, 44 avond-, 27 middag- en nog een aantal schoolvoorstellingen. Van 19 tot 25 juni luistert hij de Kunstmarkt in de Klokkenpas te En schede op, waar hij negen voorstellingen per dag gaat geven en in augustus komt hij naar het Vondelpark om er de Vondelparkfeesten op te luisteren. ZIJN VERBLIJF DAAR zal mogelijk worden onderbroken voor een verblijf van zijn tenttheater in een badplaats aan de Belgische kust, waar in théatre-en-rond- stukken gespecialiseerde toneelensembles onder leiding van Rudy van Vlaanderen, directeur van de Toneelschool te Brussel, het zullen bespelen. In september begint zijn medewerking aan de Haagse Come- die, die „De Dood van Marat" van Peter Weiss op haar repertoire neemt, in welk stuk het speelt in een asyl voor zwak zinnigen Will Spoors pantomimegroep van negen man een scène zal opvoeren. WILL SPOOR, die ervan overtuigd is dat het mime-theater waarin dramatische spanning en groteske humor elkaar raken, een leegte vult in de wereld van het to neel, streeft ernaar en dat karakteri seert de echte theaterman een pro gramma met originele middelen voor een ieder verstaanbaar te maken. Hij geeft zijn eigen visie op wat eenieder bekend is, maar het is een poëtische kijk op het actuele zoals bijvoorbeeld het mimespel op een thema van Samuel Beckett waar in hij op een clowneske manier de draak steekt met de eenzame mens in de mas sa. IN TEGENSTELLING daarmee is ..Fantasmagone" een creatie in de ge daante van een kever, een bijna angst aanjagende herschepping van menselijk gedoe. In „Feest" wisselen melodrama, satire en humoreske elkaar af en wordt mime-poëzie geboden, waarin de beat- geest „in de houdgreep" wordt genomen. Will Spoor heeft acht toegewijde en en thousiaste medewerkers, jong in het vak omdat zo zegt hijzelf kernachtig het vak nog zo jong is. Hij heeft echter ook financiële zorgen. Een door de burge meester van Bergen gevormd stichtings bestuur tracht echter door subsidie van Rijk, Provincie en Anjerfonds het tent theater overeind te houden. Residentie-Orkest. Het Residentie-Orkest gaat het volgend jaar een tournee door Duitsland en waarschijnlijk door Italië maken- In Duitsland wordt van 7 tot en met 14 maart geconcerteerd in Koblenz, Duisburg. Hannover, Hamburg. Celle, "Uersen en Leverkussen, waarna in mei n München wordt gespeeld in de Musica Viva-serie. Daarna hoopt het orkest in Italië op te treden, waarover nog wordt onderhandeld.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 15