Haagse wijkgemeente krijgt een kerk met mobiel meubilair Zending en hulp niet te scheiden KIRCHENTAC ZAL VRAGEN AAN DE VEEL ACTUELE ORDE STELLEN m zijn Scholieren over misviering H Gemeente „speelt" met maquette Weer cursus van werkgroep 2000 Zomercursussen w Vensters naar alle kanten open Kort nieuws Reorganisatie van gereformeerd jeugdwerk ZATERDAG 22 MEI 1965 Erbij PAGINA TWEE Ijverig zoeken „Innige" ruimte 1 Drie groepen Er is in Den Haag iets aan het gebeuren dat voor pro testants-Nederland bepaald omwindend en revolutionair is: er verrijst een kerk waarvan de inrichting nu niet vaststaat, en waarvan de inrichting noch straks bij het gereedkomen van de bouw noch in de verre toekomst ooit zal worden vastgelegd. Het betreft de kerk op de hoek van de Hengelo laan en de Beresteinlaan van de hervormde wijkgemeente „Bouwlust". De president van deze 9.000 leden tellende wijkgemeente, ds. J. A. van Boven, is dag-in-dag-uit bezig zijn gemeenteleden vertrouwd te maken met de gedachte dat zij tezamen straks de plaatsing van stoelen, doopvont, kansel, avondmaal taf el zullen bepalen: hij vraagt ze nu reeds daarover te willen meedenken. Maardat wil niet zeggen dat uit de veelheid van meningen binnen de ge meente voor dat kerkelijk meubilair een vaste plaats zal worden bepaald. In het woord „meubilair" zit het Latijnse woord voor beweeglijk: wel, in deze kerk zal alles be weeglijk blijven. Volgend Pasen zal die hervormde kerk in Bouwlust vermoedelijk juist klaar zijn. En op dat moment zal de kerkeraad nog steeds geen beslissing hebben genomen over de Inrichting. De kerkeraad weigert zo'n beslissing te ne men. Daar zijn diverse redenen voor: Het is heel goed mogelijk dat een an dere kerkelijke groepering ook gebruik wil gaan maken van deze kerk, en dan moet het mogelijk zijn er ook andere vormen van eredienst te gebruiken. In de kerkelijke wereld, ook in de hervormde, is alles zo in beweging, dat men het niet verantwoord acht de inrichting van de kerk zo star te ma ken dat latere geslachten zouden zijn opgescheept met een kerk die hele maal anno-1965 is. ,,En", zo zegt ds. Van Boven, „wij willen een gooi doen naar de mondig heid van onze gemeente; hoe we dat moeten realiseren dat weet niemand; we moeten zoeken?" Met dat zoeken houdt hij zich ijverig bezig. Hij verschijnt op huiskamerbij eenkomsten van zijn gemeenteleden en spreidt er de bouwplannen uit: en dan prikkelt hij de aanwezigen tot het uiten van suggesties over de plaats van het meubilair en over de gang van zaken in de kerk. Binnenkort kan de predikant dat nog beter doen. Een der gemeenteleden is bezig om een nauwkeurige opengewerk te maquette van de kerk te vervaar digen: compleet met kanseltje, doopvont stoelen etc. alles op schaal. Straks zal de predikant zijn gemeenteleden met deze maquette kunnen laten „spe len". Binnen de hervormde kerk bestaat een commissie van theologen en archi tecten die kerkbouwplannen beoordeelt uit liturgisch oogpunt. Deze commissie, die uiteraard ook het plan voor de kerk in Bouwlust kreeg voorgelegd, bleek, bijzonder enthousiast te zijn over het voornemen van architect en kerkeraad om het meubilair mobiel te houden. De kerk zal het geijkte „liturgisch centrum" van zovele kerken missen. In plaats daarvan schept de architect door een spel met lichtinval en hoogte verschillen een zodanige toestand dat binnen de kerkruimte een vierkant ont staat dat toch bepaaldelijk als centrum De stichting werkgroep 2000 gaat in samenwerking met De Horst te Drie bergen en De Horstink te Amersfoort een schriftelijke leergang verzorgen over sociaal-ethische vragen. Deze cus- sus, die de titel „Samenleven nu en morgen" heeft gekregen, volgt op twee schriftelijke cursussen over het commu nisme, die een groot aantal deelnemers hebben getrokken. Het doel van de cursus is in de eer ste plaats om voorlichting te geven over de achtergrond van de maatschap pelijke veranderingen en de motieven die daarbij een rol spelen. Ook binnen de kerken is er een snel groeiend ge voel van onzekerheid, zo wordt gecon stateerd. Men bemerkt dat de traditio nele voorschriften voor christelijk le ven op politiek en maatschappelijk ter rein vaak niet meer kloppen met de situatie van vandaag. De sociaal-ethi sche leergang wil nu een kaart zijn, waarop een koers staat aangegeven, een kompas voor de bemanning van het schip, een poging om een weg te wijzen temidden van de verwarring. De cursus is volgens de samenstellers ge richt op de situatie van nu, maar ook op een leefbare toekomst voor de mens heid van morgen. De redactie van de cursus berust bij dr C. P. van Andel, Den Haag, me vrouw drs T. Govaart-Halkes, Breda, A. M. J. Kreykamp o.p. Amersfoort, drs H. M. de Lange, Utrecht, dr A.Th. van Leeuwen, Driebergen, prof. drs J. H. A. Vermeulen, Driebergen-Rijsen- burg en drs H. de Vries, s.c.j., Breda. Het adres van de werkgroep 2000 is Lange Gracht 37 Amersfoort. De relatie tussen zending en inter kerkelijke hulp is na de algemene ver gadering van de wereldraad van ker ken in New Delhi veel beter geworden. Dat deze twee activiteiten samen moe ten hangen wordt steeds duidelijker. Het kan wel eens zo zijn, dat de zen ding zich in een bepaalde situatie be ter kan beperken tot het verlenen van hulp, en het uitdragen van het evan gelie voorlopig moet laten rusten. Maar het moet toch zo zijn, dat de mogelijk heid het evangelie uit te dragen altijd aanwezig is. Hulp en zending zijn niet te scheiden. Dit vertelde bisschop L. Newbigin, di recteur van de divisie voor wereldzen ding en evangelisatie van de wereld raad van kerken, die in het zendings huis in Oegstgeest de vergadering van de staf van de internationale zendings raad heeft meegemaakt, op een pers conferentie. Hij was vergezeld van bisschop J. W. Sadiq van Nypur in India, voorzitter van de staf, dr. P. Loeffler van het Lon- dense bureau, researchman voor vragen van urbanisatie en industrialisatie, dr. J. Mc. Gilvray van het New Yorkse bu reau, specialist voor vragen van medi sche zending, en mr. C. Richard, de nieuwe directeur van het wereldfonds voor christelijke literatuur. Bisschop Newbigin vindt dat er maar één goed principe voor splitsingen is: het geografische. Zending, evangelisa tie en hulpverlening hangen te nauw sa men om ze uiteen te trekken. Dr. Mc. Gilvray liet duidelijk uitko men dat het medische werk van de kerken in de zendingsgebieden sterk is teruggelopen. In 1910 hadden de protes tante kerken 2100 hospitalen, nu nog 1228. Een logische ontwikkeling, daar overal de regeringen in de jonge lan den ziekenhuizen zijn gaan inrichten en veelal gratis medische en sociale zorg aan de bevolking verlenen. Voor vijftig jaar was er voor de zieken alleen het zendingshospitaal, nu zijn er op één ker kelijk ziekenhuis vijf of zes andere. Dr. Mc. Gilvray was van mening dat men hieruit niet de conclusie mag trek ken dat de taak van de kerken is be ëindigd. Op de medische conferentie van de wereldraad, die vorig jaar in Tübingen is gehouden, is men op grond van het evangelie tot de conclusie ge komen, dat het genezen van mensen een evangelische opdracht is. Een zie kenhuis moet er niet meer alleen zijn voor de kerkmensen, maar het moet een kanaal zijn voor het getuigenis in de wereld. Kerk en medische wetenschap kunnen veel van elkaar leren, de mens dient altijd in het centrum te staan als de naar Gods beeld geschapene. Bisschop Sadiq vertelde wat over het programma van de conferentie in Oegstgeest. De opleiding van zendelin gen is een van de belangrijkste gespreks punten geweest. De deelnemers hebben ook een volle dag besteed aan het be studeren van het boek van dr. A. van Leeuwen „Het christendom in de we reldgeschiedenis". Het gaat om het juis te begrip voor het wereldwijde proces van secularisatie. Bisschop Newbigin vertelde nog dat de gesprekken met de rooms-katholieke missie zeer hoopvol verlopen. Men is er beiden van overtuigd dat het nood zakelijk is dat zending en missie hoe moeilijk ook hetzelfde getuigenis over Jezus Christus hebben. Geschokt bleken bisschop Sadiq en bisschop Newbigin, welke laatste weer naaar India is overgeplaatst, over het door de luthersen in India ineens af kappen van het gesprek met de kerk in zuid-India, nadat volgens hen alle lutherse verlangens waren ingewilligd. In noord-India zijn de vooruitzichten voor de stichting van één kerk hoopvol. Dit geldt ook voor verschillende Afri kaanse landen. Bisschop Newbigin zei tot slot zeer verheugd te zijn over het goede vooruitzicht voor de actie „Brood voor het hart". Met grote moed is er in Nederland gewerkt voor een actie met een weinig tastbaar doel, „Wij zijn dankbaar voor dit pionierswerk" zo be sloot hij. zal worden gezien. De predikant noemt dit „een soort innige ruimte". Hij geeft als voorbeelden voor het ge bruik ervan: trouwdiensten (waarbij meestal weinig mensen aanwezig zijn, maar die zich hier toch niet verlaten in een grote ruimte zullen voelen) en: lekespelen, orkestuitvoeringen, waar voor de kansel dan kan worden verwij derd. Maar evenzeer ziet ds. Van Bo ven er al een korte dienst houden, waar bij behalve de kansel juist al het an dere meubilair is verwijderd: een dienst waarbij men blijft staan; en dat zou maken dat er nu eens een kerk komt waar een bidstonde letterlijk mogelijk is. Slechts één ding zal van meet af een vaste plaats hebben; het orgel. Om akoestische redenen moet dat wel. Maar al het andere zal kunnen bewe gen. Terwijl ds. Van Boven in de har ten van zijn gemeenteleden een vuur tje van enthousiasme sticht, komen de suggesties al op hem af. Er is een misverstand, zegt de pre dikant. Dat het woord in onze diensten centraal staat hoeft niet te betekenen dat dan ook letterlijk de kansel cen traal in het gebouw moet staan; dat is dwaasheid. Nog een belangrijk punt, zegt hij, is dat we de angst voor kunst-in-de-kerk heus wel verloren hebben; dat is alleen maar een kwestie van middelen. Er is zoveel geld nodig voor vestiging van nieuwe predikantsplaatsen en voor kerk bouw, in verband met de stadsuitbrei dingen! We moeten dus die kunst voor lopig beperken, tot het meest sobere. Maar later kan er nog genoeg bij ko men. Op het vormingscentrum „De Haaf" te Bergen wordt in de zomer een drie tal zomercursussen gehouden. Het cen trale thema voor het zomerprogramma is: „Door vreugde kan een mens wo nen, maar de droefheid maakt hem tot een banneling". (Rabbi Nachmann). Het programma ziet er als volgt uit: 24-31 juli: Een confrontatie met het jodendom. Thema: de vreugde om te zijn. 31 juli-7 aug.: Gezinsweek, gewijd aan de vragen rondom het gezin in de ze tijd. 7-14 augustus: Verkenningen in de moderne kunst, (schilderkunst-film-lite- ratuur). Zuster Francetta Barberin, presidente van Webster college in St. Louis, toont links het habijt van de zusters van Loreto. Rechts laat ze de straat kleren zien, die ze zal dragen in haar nieuwe functie als co-ordinator voor de regeringscentra, waar men vrou wen aan baantjes helpt. Zij noemt deze kleren haar „habijt voor het volk". De redactie van het r.k. weekblad De Nieuwe Linie heeft een enquête on der duizend leerlingen van middel bare scholen ingesteld over de nieuwe vorm van de misviering. Liefst 78,5 percent was voor de mis in de Neder landse taal. Eenzelfde vraag aan dui zend „onafhankelijken" had overigens een nog hoger percentage opgeleverd, namelijk 87,5 pet. Van de scholieren wil ruim de helft (54,3 pet) ook het nog Latijnse deel in het Nederlands vertaald zien. Ook hier zijn de onafhankelijken nog rigoreuzer: 69,4 pet. Positieve geluiden ten opzichte van een vernieuwing dus, hetgeen ook blijkt j-T—J WAlSAAiMMIMAMUUUUUIfUWIAIllUUUIIUUUUVIAMUIftAAIMIUWMfVUUWUUIIWlAIUIAAIUIIUUWMIUUUUUUUVIMIIIAAAIIAA# (Van onze -correspondent) Een oefenterrein voor het geloven in deze tijd, zo heeft pastor Gerhardt Schnath, lid van het presidium van de Duitse evangelische Kirchentag, in Utrecht deze voor de Duitse kerk zo belangwekkende gebeurtenis ge noemd, die deze zomer voor de twaalfde maal wordt gehouden. In Keulen nog wel, centrum van rooms- katholiek leven in de Bondsrepubliek. Niet als een soort uitdaging, maar omdat de Kirchentag de vensters in alle richtingen open wil zetten, ook naar de rooms-katholieke kerk, die IMWWWWWMWIMWIMWIWUWIIIIIWywWWWMMI Onraakbare Indische vrouwen en kinderen, die van het Hindoeïsme tot het Boeddhisme zijn bekeerd, bewon deren een ver jaar dag shulde in zand voor wijlen dr. B. R. Ambedkar, de leider van de paria's, die een massa beweging naar het Boeddhisme heeft ontketend. Hij was een van de stich ters van de Constitutie van India. De neo-boeddhisten, zoals de bekeerde paria's worden genoemd, zijn onge veer 500.000 in getal. dan ook op velerlei wijzen hartelijk in deze gebeurtenis meewerkt. Met dat „oefenterrein", waarover pastor Schnath in Utrecht sprak, be doelde hij de actuele vragen, die in Keulen, maar ook op de vele voorbe reidende bijeenkomsten aan de orde worden gesteld. Het centrale thema, een woord van Paulus „Staat dan in de vrijheid", geeft daartoe alle moge lijkheden. Aan de orde komen vragen als: Hoe moet men in deze tijd met de weten schappelijke ontwikkelingen en de ar cheologische ontdekkingen de bijbelse verhalen verstaan? In welke vormen mag en moet de kerk van thans zich presenteren? Hoe mag men in deze tijd de verhouding tussen man en vrouw zien?. Hoe liggen nu precies de verhou dingen tussen protestanten,, rooms-ka- tholieken en atheïsten? Hoe staat de (Duitse) mens van nu tegenover het jo dendom? Theologen en leken van inter nationale vermaardheid, protestanten, rooms-katholieken, joden maar ook atheïsten zullen op de vele tientallen bijeenkomsten, die in Keulen zullen plaatsvinden, aan het woord komen. Er worden niet alleen vele tienduizenden Duitsers verwacht, maar ook zeer vele buitenlanders en dan vooral Nederlan ders. Op woensdag 28 juli zullen de kerk- daggangers, die zich de afgelopen win ter in plaatselijke gespreksgroepen veel al reeds terdege hebben voorbereid, voor de eerste maal bijeen zijn. Eerst in vele kerkgebouwen, later op de avond in het grote stadion van Keulen. Maar de volgende dag begint het werk pas goed. Er zijn drie hoofdgroepen: bijbel, kerkhervorming, man en vrouw. Door middel van korte indringende films zullen ze bij het thema van de dag worden bepaald, daarna beginnen de discussies. Het beloven interssante ge sprekken te worden, daar vooral ditmaal voor de christen in deze tijd belangwek kende vragen aan de orde. In de middaguren worden refera ten gehouden. Zoals gezegd is zullen theologen van naam aan het woord komen. We denken aan professor Goll- witzer uit Berlijn, aan dr. Visser 't Hooft, de secretaris-generaal van de wereldraad, aan professor Karl Rah- ner uit München, bisschop Lilje uit Hannover, professor Beckmann, de praeses van de evangelische kerk in het Rijnland, dr. Martin Niemöller, en vele anderen. In de middaguren worden ook forum gesprekken gehouden. Tevoren worden de vragen, die aan de orde zijn, bekeken aan de hand van uitspraken in de bij bel, die daarbij tevens onderling verge leken zullen worden. Ook in de avond uren vinden vele bijeenkomsten plaats. In de vroege morgen- en late avond uren zijn er kerkdiensten van velerlei structuur. Er zullen vier op moderne leest geschoeide experimentele diensten worden gehouden maar ook diensten volgens oude riten. Dagelijks zal het avondmaal gevierd kunnen worden, kortom deze twaalfde Kirchentag kent een programma met enkele honderden bijeenkomsten, en dat in slechts enkele dagen tijd. De buitenlanders staat een eigen centrum ter beschikking. Dat het Kirchentagpresidium niet al leen bekende sprekers van eigen denomi natie maar ook van geheel andere gods dienstige achtergrond alsmede bekende atheïsten heeft uitgenodigd toont aan dat men de vensters echt wil openzet ten. Geen wonder dat daardoor velen in de kerk vol belangstelling deze Kirchen tag tegemoet zien. Zullen de vele actue le en vaak klemmende vragen van de gelovigen van nu op deze Kirchentag een antwoord vinden of zullen alleen nieuwe vragen er het gevolg van zijn? Deze twaalfde Kirchentag houdt even wel grote mogelijkheden in. De organi satoren zien vol vertrouwen de juli maand tegemoet. Blij met de intense Nederlandse belangstelling, die onder meer tot uitdrukking komt in de vor ming van een Nederlands interkerkelijk commité onder leiding van de hervorm de dominee G. P. Klijn, dat aan de voorbereiding heeft deelgenomen en waarvan de secretaresse, mevrouw K. W. Huisman uit de Johan van Olden- barnevelt 8 in Amersfoort, al vele na men van deelnemers(sters) heeft geno teerd. Waarschijnlijk zal er bij voldoen de deelname door een groepsreis geza menlijk naar Keulen worden gereisd, daar de Duitse spoorwegen alle kerk- daggangers niet minder dan vijftig per cent reductie geven. De synode van protestantse kerken in West-Indonesië heeft besloten met ingang van 31 oktober het dragen van toga's door predikanten af te schaffen „omdat deze onpraktisch zijn en niet in overeenstemming met het Indone sische klimaat". Met ingang van 1 november zullen zij „dienstlinten" over hun gewone pak dragen om als geestelijke kenbaar te zijn. De synode besloot tevens het Ne derlandse woord „dominee" te vervan gen door het Indonesische „pendeta" (priester). Tenslotte werd besloten nau were samenwerking met de rooms-ka tholieke kerk in Indonesië na te stre ven. uit de antwoorden op de vraag of men voor of tegen het antwoorden van de priester door het volk is. De leerlingen waren voor 84,6 pet voor de „onafhan kelijken" voor 89,9 pet. Maar bij de nieuwe misliederen is het heel anders gesteld. Van de scholie ren vindt maar 18,7 pet ze aantrekke lijk, van de anderen 30,3 pet. Trouwens men mag nu wel voor de Nederlandse taal zijn, maar de meerderheid (62,4 pet en 69,6 pet) vindt het toch wel zin vol als er zo nu en dan een Latijnse mis wordt opgedragen. Aan de enquête ontlenen wij verder, dat 67,2 pet van de scholieren en 65,7 pet van de onafhankelijken voor hand having van de zondagsplicht is, dat 86 pet van de scholieren en 81,6 pet van de onafhankelijken vindt dat men op de goede weg is met de moderni sering van de liturgie en dat 63,8 pet van de scholieren en 56,2 pet van de onafhankelijken vindt dat de kleding van de priester moet worden aangepast. 84,5 pet van de leerlingen en 79,7 pet van de anderen spreekt zich uit voor kleine kerken. De enige vraag waar het verschil tus sen voor en tegen althans bij de s-ho- lieren onduidelijk is, is die bf het in de kerk rustig genoeg vir f j- dens de mis in de huidige vorm. j2,3 pet (63,5 pet) zegt ja, 41,5 pet (29,4 pet) zegt nee. Het jeugdwerk van de bond van ge reformeerde jeugdverenigingen (G.J.V.) en de bond voor gereformeerde jeugdorganisaties (G.J.O.) wordt per 1 september gereorganiseerd en uitge breid. Dit is het gevolg van het door beide bondsbesturen aangenomen rap port „Taakverbreding en reorganisatie van het gereformeerde jeugdwerk". De conclusie daarvan is: uitbreiding der werkzaamheden en samenbundeling der beschikbare krachten. Het landelijk gereformeerd jeugdcen trum „De Witte Hei" zal worden uitge bouwd. Al het uitvoerend werk zal er in onder worden gebracht en de naam wordt: Centrum voor gereformeerd jeugdwerk. Er komen vijf afdelingen werkmateriaal, publiciteit, kadervor ming, kampwerk en buitencentra, open jeugdwerk en speciale voorzieningen. In september zal voorts begonnen wor den met de oprichting van een groot aantal provinciale en regionale buiten centra, die ten dienste zullen staan van het plaatselijk werk en een schakel zijn tussen dit werk en de landelijke dienstverlenende organen. Een en an der heeft de voorzitter, ds. G. N. Lam mens, op een persconferentie medege deeld. De samenbundeling in een service-or ganisatie maakt het mogelijk deskundi ge beroepskrachten aan te trekken. Per 1 september is de heer Jacq. de Smit benoemd tot directeur van het C.G.J., tot staffunctionaris voor het kampwerk de heer H. de Boer, en tot staffunc tionaris voor het open jeugdwerk ds. J. Goumare (die met ingang van die da tum te Naarden is beroepen). Dominee Lammens zei dat het jeugdwerk in een totaal nieuwe fase is terecht gekomen en perspectief heeft. Er ontwikkelen zich allerlei nieuwe vormen van jeugd werk ook rondom de tieners. Deze nieuwe ontwikkelingen in het jeugdwerk vragen om een krachtige on dersteuning en begeleiding, aldus do minee Lammens. Vooral in gerefor meerde kring ziet men het open jeugd werk zich ontwikkelen. Onder de afde ling daarvoor van het .nieuwe C.G.J. zal ook ressorteren een op te richten jonge- renarbeidsbeurs om te bemiddelen tus sen kerkelijke en andere instanties, die tijdelijke medewerkers zoeken voor be paalde projecten, zoals bouw van jeugd honken bijvoorbeeld in vakantietijd strandevangelisatie en dergelijke. De afdeling publiciteit zal nagaan of er be hoefte is aan een speciaal blad voor tieners.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 14