Mannen leren lopen op Duitse
vakschool voor dressmen
„Opleiding heeft geen zin",
vindt Nederlandse dressman
-mm
Op de Schule der Dame worden dames en model-echtgenotes gemaakt
t -
ZATERDAG 22 MEI 1965
Erbij
- W-&iTm T-" W 01
JiÊËÈÉk,
WÈM
V ^s
I OT v>-!
i
s s s C Ns s 4%-. 5
i
Kapper André van de salon van Elizabeth Arden in
Parijs ontwierp deze bloemrijke avondcoiffure. Het
haar lijkt opgestoken, maar het is kort. De chignon
achterop het hoofd bestaat uit mousselinen klaprozen.
(Van onze moderedactrice)
Bloemen spelen dit
voorjaar een kleine,
maar lieflijke rol in de
haarmode. Zou het de in
vloed van het meisje Eliza
Doolittle alias My Fair Lady
zijn? Wie zal het zeggen.
Lange tijd moest een vrouw
wel van goede Spaanse dans-
huize zijn om een bloem in
het haar te mogen dragen.
Dat is nu voorbij. De Parijse
kapseltjes op deze pagina be
wijzen het. De figaro's van
de Lichtstad verwerken dit
seizoen heel veel bloemen in
de kapsels. Natuurlijk geen
échte. De vergeet-me-nietjes,
margrieten en anemonen,
waarmee zij de hoofden van
hun klanten tooien, zijn van
stof. Luchtige stofjes als
mousseline en kant.
Zulke bloemrijke kapseltjes
lenen zich bij uitstek voor
een feestelijk avondje. Hele
chignons en guirlandes van
bloemcorsages worden soms
in het haar verwerkt. Maar
waarom ook overdag geen
bloem in het haar? Een toefje
kleine margrietjes op het oor
doet het reuze goed bij een
gebloemd of effen zomer
jurkje. Weest u vooral niet
bang voor wat „men" er wel
van zal denken. Dat valt heel
erg mee. Er kan heus meer
dan u denkt. Op die manier
maakt u van iedere dag ge
woon een klein feestje, een
hele lente lang.
Trouwens: er zijn legio
landen en streken waar de
vrouw-in-feesttooi niet com-
leet is zonder een of meer
loemen in het kapsel. Denkt
u maar eens aan Spanje,
Sicilië en Hawaii om slechts
enkele contreien met een
haarbloemencultus te noe
men. Waarom dus u niet
Een guirlande van rose
rozen wond de Parijse
couturier Pierre Balmain
om het hoofd van deze
mannequin. Een tooi, die
wonderwel past bij de
witte tulen avondjapon
van de ontwerper.
Waarom bij een gebloemd jurkje ook geen bloem in
het haar? Uit de salons van Jeanne Gatineau in Parijs
komt dit halflange kapseltje, waarbij op het oor een
toefje margrieten werd gestoken.
VWWWWWWWWV»#VWWWVWWWWWl#VWliWWWWWWWVWW\/WWVWl/WWVlW#WWWlfWVWVWWWWVWWWV
KEULEN (DK) Mannen, die met een dikke „turf" op het hoofd, kaarsrecht
leren lopen: 't is de gewoonste zaak van de wereld op de eerste Duitse vakschool
voor „dressmen" in Hannover. De leerlingen bekwamen zich er in het vak van
mannelijk mannequin of dressman zoals hij op z'n Engels heet. De school is een
creatie van een vrouw Irene von Sievers. Toen zij tijdens herenmodeshows zag
hoe onhandig en schutterend de heren van de schepping zich over de loopplank
bewogen, vond zij het hoog tijd om de heren een goede houding bij te brengen.
Als er mannequinscholen zijn, waarom dan geen opleiding voor dressmen, meende
zij. Die opleiding kwam er dankzij haar initiatief. De school voldeed kennelijk in
een behoefte, want 45 leerlingen hebben inmiddels een „papiertje" van de school
in hun zak. De meeste van hen zijn studenten, verkopers in herenmodezaken en
kantoorbedienden. Niet allemaal gaan ze de praktijk in. Sommigen volgen de lessen
alleen maar om meer zelfvertrouwen te krijgen.
De cursus kost 175 D.M. Men leert niet alleen zich goed te bewegen, maar op het
lesrooster staan ook vakken als lichaamsverzorging en een kleine „make-up". Een
aan de school verbonden herenkapper adviseert de leerlingen verder bij de coupe,,
die hen het beste staat.
Als de leerling de school verlaat kan hij zeker rekenen op een baan. Er bestaat
in de Bondsrepubliek dringend behoefte aan geschoolde dressmen. Een Duitse
dressman verdient tijdens de modeshows in voor- en najaar zeker honderd D.M.
per show. Fotomodellen kunnen, vooral wanneer zij confectiemaat 47-50 hebben,
het wel tot 500 D.M. per dag brengen.
WWWW^WWWWWWWWlWWIWWIWIlWlflIIIIWIMIIIIIIWWIl^^
„EEN VAKSCHOOL voor dressmen? Ik zie er het nut niet van in", zegt de Neder
landse top-dressman en secretaris van de Vereniging voor Fotomodellen en Manne
quins Robbert Stokvis. „Ik vind zo'n opleiding helemaal verkeerd. Je kunt iemand niet
leren hoe hij moet lopen. Je hebt het of je hebt het niet in dit vak. Dat geldt ook
voor mannequins. Wat er van nature niet is, wordt op die manier opgeschroefd en
geforceerd. Dat is niet plezierig om naar te kijken. En daar gaat het toch om".
Plannen voor een Nederlandse dressmen-school zijn er voor zover de heer
Stokvis bekend niet De Nederlandse dressman doet zijn ervaring op in de
praktijk. Robbert Stokvis „loopt" al een aardig tijdje mee in de herenmodewereld:
14 jaar. Samen met Arend van der Kwast was hij een van de eersten die destijds
de sprong naar het modeplankier waagden. „Het publiek vond het in het begin wel
gek als er een man meeliep tijdens een modeshow. We werden een beetje uitge
lachen", herinnert hij zich. Maar alles went en de dressman is in Nederland een
gewoon verschijnsel geworden.
De salariëring van de dressman staat ongeveer gelijk aan die van de mannequin.
Dat betekent voor een modeshow een gemiddeld honorarium van 75,tot 100,
Een mannelijk fotomodel krijgt rond 200,— voor een dag poseren. „Dat lijkt ont
zettend veel, maar je hebt ook hoge onkosten", licht de heer Stokvis toe. „Je hebt
meer kousen, meer schoenen en andere accessoires nodig dan een gewoon mens.
Daar komen je reiskosten dan nog bij. Bovendien moet je rekening houden met d«
komkommertijd in de mode, waarin je nauwelijks verdient".
r^rnnnr.re-ii-i-iruT/irxriru-iruiJVTjuvuvuu-umju-iuumnjuuLu uuinnjwj i
EVROUW Marlies Scholz is
de oprichtster en directrice
van de in Keulen en Düssel-
dorf gevestigde „Schule der Dame",
de school van de dame. De school
heeft talrijke Duitse en internatio
nale schoonheidskoninginnen, onder
wie zelfs een Miss World, opge
leverd. Dames van de Bonner so
ciety komen hier hun adviezen in
winnen en voorzien er zich van tips
hoe het in de mode en in de omgang
nu precies hoort.
Op de eerste verdieping van een
elegant zakenpand midden in de city-
van het duizendjarige Keulen heeft de
school haar hoofdzetel. Marlies
Scholz, die hoe kan het ook an
ders een aardige, elegante blondi
ne is, heeft les in beeldhouwen gehad,
op de modeschool van München ge
werkt en een opleiding in de cosmeti
ca achter de rug.
„ZIET U ZELF," was haar ant
woord: „Voordien-nadien" heten de
beide pagina's in haar prospectus met
foto's; dus voor de deelname aan
de cursus en erna. Hierin zien we een
lerares, die van een grimmig om zich
heen kijkende en respect afdwingende
persoonlij kheid een vriendelijk uitzien
de dame werd, en een simpele, onvoor
delig geklede en gekapte huisvrouw,
die op een van de volgende pagina's
als een stralende mannequin en suc
cesvol fotomodel glimlacht.
Marlies Scholz bedrijft met het be
werkstelligen van deze veranderingen
geen hekserij. Zij heeft een veelzijdig
systeem van adviezen en lesuren uit
gekiend met als thema's: modetips,
garderobe-inkoop, dieet, gymnastiek,
lopen, staan, make up, kapsel, goede
omgangsvormen, zekerheid in het
maatschappelijke optreden, conversa
tie enzovoorts.
DERTIG minuten heeft men nodig
om per auto van Bonn naar Keulen te
rijden. In de momentele „bonds-
hoofdstad" wonen talrijke mannen die
een goede carrière gemaakt hebben.
Hun vrouwen moeten plotseling repre
sentatief zijn, maar dat hebben zij
niet geleerd. Daarom zijn er heel wat
die bij Marlies Scholz in de leer zijn
gegaan. Het is begrijpelijk dat zij dit
stiekem gedaan hebben en dat zelfs
de beste vriendin er niets van wist.
Het bezoeken van een school voor
charme wordt door de doorsnee-vrouw
in Duitsland, al behoort zij tot de so
ciety, nog altijd als een taboe be
schouwd. Charme heeft men of men
heeft hem niet en daarmee is de kous
af.
Marlies Scholz is echter van mening
dat het niet alleen voor de vrouwen
nodig is haar lessen te volgen. Daar
om opent zij binnenkort een „School
van de gentleman". De voormalige ce
remoniemeester van een Duits vor
stenhuis zal hier les geven in maat
schappelijke omgangsvormen.
„Niemand is voor het huwelijk psy
chologisch juist voorbereid," is een
andere opvatting van de onderne-
mingslustige schooldirectrice. „Hoe
veel vrouwen zijn er niet die hun
mannen niet eens rustig hun kranten
laten lezen. Als „hij" 's avonds moe
WMWWWWWWWW
van het inspannende werk naar huis
komt, vindt hij daar alles behalve de
zo dringend noodzakelijke ontspan
ning." Marlies heeft daarom bijzon
dere cursussen voor bruidjes georga
niseerd, waar zij van haar leerlingen
ook ideale echtgenotes probeert te
maken.
Het is inspannend leidster van een
school voor charme te zijn. De leer
lingen zijn vlijtiger en weetgieriger
dan die van alle andere scholen. Na
tuurlijk heeft Marlies assistenten,
maar de voornaamste last drukt op
haar, terwijl zij er tegelijkertijd als
belichaming van haar school natuur
lijk altijd stralend moet uitzien. Me
vrouw Scholz is verstandig genoeg om
te weten dat de meest efficiënte
schoonheidsmiddelen juist de allereen
voudigste zijn: zon, wind, natuur en
sP°rt. Herta Herbst