Morgenavond t.v.-gesprek met prof. Arnold Toynbee Huldiging A. A. M. Stols Orgelconcert Otto Dijk toont talent in „De Agent" NEGEN MUZEN Bezoek van Sadler's Wells met de operette „Yolanthe" besloten Opera „Wallenstein" van Mario Zafred kreeg te Rome een boeiende première 21 ZATERDAG 22 MEI 1965 kleinzoon van koning Victor Emanuel III ontpopte De radio geeft maandag Sas Bunge De radio geeft zondag Jac. P. Thijsse-herdenking in „Weer of geen weer" Radiodocumentaire „Examenslachtoffers,, T elevisieprogramma T. V-nabeschouwingen zieh als een briljant decor- en kostuumontwerper VEZENO ZAANDAM WESTZIJDE 212 - TEL. 6 2441 ENRICO D'ASSIA Omdat de VARA bij de voorbereiding van de voor zondagavond in de program mabladen aangekondigde t.v.-uitzending „Anders dan anderen" op onoverkomelijke ke moeilijkheden is gestuit, zal dit pro gramma komen te vervallen. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Klassieke grammofoonmuziek. 7.20 Sportuitslagen van zaterdag. 7.30 Nieuws. 7.40 Radiokrant 7.55 Lichte grammofoonmuziek 8.10 Gewij de muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.40 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Verzoekprogram ma voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Oude muziek (gr) 10.20 Rondom het Woord: theologische etherleergang. 11.05 Lichte grammofoon muziek. 12.00 Licht orkest en zangsoliste. 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Grammofoonmuziek, eventueel actua liteiten. 12.50 Brussels Mozaiek (III), uit wisselingsprogramma met de B.R.T: lich te orkesten met solisten (opn.). 13.25 Lich te grammofoonmuziek. 14.05 Schoolradio. 14.30 Sopraan en piano: Italiaanse liede ren. 14.50 Radiophilharmonisch orkest: klassieke en moderne muziek. 15.35 Stereo Vocaal ensemble: geestelijke liederen. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Klassieke gram mofoonmuziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoon muziek voor de tieners. 17.50 Overheids voorlichting: Indrukken van de culturele ontwikkelingen in Suriname. Spreker: drs. M. D. Thijs. 18.00 Kapel van de Koninklijke Luchtmacht. 18.20 Uitzending van de Partij van de Arbeid: Bij de tijd. Een 14-daagse radio-uitgave van de Partij van de Arbeid. 18.30 Geestelijke liederen met toelichting 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radio krant. 19.30 Stereo: Metropole orkest. 19.55 Op de man af, praatje. 20.00 Lichte gram mofoonmuziek. 20.20 Merel in het gras, hoorspel. 21.20 Klassieke grammofoonmu ziek. 21.50 Wereldpanorama, een beschou wing vanuit het verre oosten. 22.00 Licht instrumentaal en vocaal ensemble. 22.20 Boekbespreking. 22.30 Nieuws en herhaling SOS-berichten. 22.40 Avondoverdenking 22.55 Show-schouw, makers van muziek in film en musical. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II, 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Grammo foonmuziek. 7.25 Van de voorpagina. 7.30 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Mo derne orkestmuziek (gr.). VPRO: 9.40 Ar thur Miller en de schuldvraag, overden king (II). VARA: 10.00 Lichte grammo foonmuziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Tramme lant in Loeren aan de Hor, amusements programma. 12.00 Stereo: Licht instrumen taal septet en zangsoliste. 12.27 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Voor het platteland. 12.35 Orgelspel 12.55 Actua liteiten. 13.00 Nieuws 13.15 Lichte gram mofoonmuziek. 13.25 Voor de Middenstand. 13.30 Moderne grammofoonmuziek. 14.05 Mensen uit de buurt, hoorspel. 15.00 Socië teit: Zestig minuten voor boven de zestig. 16.00 Nieuws. 16.02 Oude liedjes. 16.15 Lich te grammofoonmuziek voor de jeugd. 17.15 Friese streekuitzending. 17.35 Stereo: Licht ensemble. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws 18.15 Licht instrumentaal trio. 18.40 Lichte grammofoonmuziek. 18.59 Openbaar Kunst bezit. 19.00 Stereo: Meisjeskoor met piano begeleiding. 19.25 Buiten de deur: pro gramma voor de werkende vrouw. 19.50 Parlementair overzicht. 20.00 Nieuws. 20.05 Stereo- Instrumentaal en vocaal ensemble en zangsolisten. 20.30 Met een knipoog naar de muze: merkwaardige muziek en ge- Met de ouverture van hun show be wijzen Johnny en Rijk vanavond (Ne derland I, 22.10 uur) duidelijker dan ooit dat ze een paar apart zijn. Rijk de Gooyer (in de boot) wijdt zijn oog aan het vrouwelijk schoon en Johnny Kraaykamp zorgt voor gefilmde ach tergronden hierbij en die worden na tuurlijk uitvoering toegelicht. een enorme dosis virtuositeit op alle fron ten. In de orkestbak, onder leiding van Alexander Faris, en op de scène, onder regie van Frank Hauser. Gezongen werd er ook briljant, ik noem alleen de be wegelijke Lord Kanselier van Eric Shil ling. In een iets andere sfeer dan de beide voorafgaande produkties, was ook deze „Iolanthe" een bewijs van hoge maatstaf die onze overburen aan hun opera-institu ten aanleggen. Sadler's Wells heeft in de hoofdstad voor een festival in miniatuur gezorgd. Advertentie In het Rijksmuseum Meermanno-West- trenianum te Den Haag wordt op 26 mei een ere-tentoonstelling geopend van werk van de ex-uitgever, ontwerper en drukker van boeken A. A. M. Stols. Een excellente vriendenkring wil de heer Stols, die dit jaar 65 geworden is en zich in Spanje gaat vestigen, huldigen voor de wijze waarop hij vier decennia van zijn leven heeft be steed aan de boekdrukkunst en vooral voor lijn bibliofiele werken. In het comité d'honneur hebben zitting genomen de ministers J. M. A. H. Luns, M. Vrolijk, A. C. Flores (Mexico), A. Y énez (Mexico), de gouverneur der Antil len, de heer N. Debrot en voorts een groot aantal ambassadeurs en andere hoge auto riteiten. Voorzitter van het comité de pa tronage is mr. H. J. Reinink. directeur-ge neraal voor de Kunsten en de Buitenland se Culturele Betrekkingen. De Nederland- sche Vereniging voor DrulA en Boekkunst, waarvan de heer Stols sedert de oprich ting lid en later ook secretaris was, heeft het voornemen als haar bijdrage tot de huldiging een bibliografie van de uitgaven van haar oud-bestuurslid het licht te doen lien. In de Grote of St. Bavo Kerk zal dins dag 25 mei, 's avonds van 8-9 uur de Stadsorganist Albert de Klerk een concert geven op het Müller-orgel. Zijn programma vermeldt van Jean Titelouze (1563-1635) Vier Versetten over de Hymne „Ave Maris Stella"; van Louis Marchand (1669-1732) Tièrce en taille; van Louis Claude d'Aquin (1694-1772) Noël; van Louis Couperin (1626-1661) Allemande, Duo, Passacaille; van Charles Koechlin (1867-1950) Choral op. 79; van Jean Lang- lais (geb. 1907) Chant de Peine, Chant de Het Instituut voor Natuurbeschermings educatie heeft het jaar 1965 het „Thijsse- jaar" genoemd, dit in verband met het feit dat honderd jaar geleden de grote natuurkunige en propagandist voor de natuurbescherming, dr. Jac. P. Thijsse, werd geboren. Dit is voor Bert Garthoff aanleiding om het programma „Weer of geen weer" van zondagochtend geheel aan dr. Jac. P. Thijsse te wijden. Zijn zoon, prof. ir. Jac. P. Thijsse, vertelt in deze uitzending over hem. Thijsse's eigen stem is te horen in een vogelfilm-commentaar uit 1935, dat ook zonder het filmbeeld de moeite van het beluisteren waard is. (Zondag 23 mei, 8.30-9.45 uur). De VARA wijdt a.s. maandagavond 24 mei een radiodocumentaire aan een in deze tijd wel zeer actueel onderwerp: de examens. Op dit moment zijn de meeste schriftelijke examens van middelbare scholieren voorbij; de mondelinge exa mens zullen over enige tijd worden afge nomen. Tom Pauka wil in dit radioprogramma nu een beeld geven over de manier waarop „de slachtoffers" deze tijd bele ven. In hun reacties weerspiegelen zich ook de opvattingen die hierover bij oude ren bestaan. De ouderen komen overigens in dit programma niet aan het woord, om dat de samensteller alleen een indruk wil geven hoe de examinandi deze spannende periode ondergaan. Hij heeft zich daarbij niet alleen beperkt tot middelbare scholie ren, maar ook de racties gevraagd van jon ge mensen die toelatingsexamen moeten doen. (Maandag 24 mei, 21.15-21.40 uur). HILVERSUM 1. 402 m. 8.00 KRO. 10.00 IKOR. 11.15 KRO. 17.00 CONVENT VAN KERKEN. 18.15 IKOR. 19.30 NCRV. 20.15-24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Klassieke piano muziek (gr.) 8.25 Inleiding hoogmis. 8.30 Hoogmis. 9.30 Klassieke kamermuziek (gr.) 9.45 Nieuws. IKOR. 10.00 Remon strantse kerkdienst. 11.00 Vraag en ant woord. 11.10 Oecumenisch nieuws. KRO: 11.15 Medaillon: klankrijk portret aan de hand van wetenswaardige feiten uit de muziekgeschiedenis. 12.10 Boekbespreking. 12.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Nieuws. 12.35 Buitenlands commen taar. 12.45 Daar zijn wij gek op: licht mu ziekprogramma. 13.30 Voor de kinderen. 14.30 Opera-aria's (gr.). 15.00 De hand aan de ploeg, lezing. 15.05 Marathon muziek en sport. 16.30 Dansorkest en ko ren. CONVENT VAN KERKEN: 17.00 Christelijk Gereformeerde kerkdienst. IKOR: 18.15 Beschouwing over het 18e in ternationale Schütz-feest te Berlijn. 18.30 Mensen, lezing. 18.45 Grammofoonmuziek. 18.50 De kerk aan het werk: actualitei ten van het kerkelijk erf. 19.00 De Open Deur, veertiendaagse rubriek. NCRV: 19.30 Vocaal ensemble: gewijde muziek. 20.00 Nieuws. 20.07 Reflex: een wekelijkse be schouwing over leven en samenleven. KRO: 20.15 Lichte grammofoonmuziek. 21.00 Klassieke kamermuziek (gr.). 21.40 Moord in de Spuistraat (1), hoorspel. 22.25 Beokbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epi loog. 22.50 Utrechts stedelijk orkest en so list: moderne muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 20.00-24.00 AVRO. VARA: 800 Nieuws, postduivenberich- ten, sportmededelingen en socialistisch strijdlied. 8.18 Voor het platteland. 8.30 Weer of geen weer, gevarieerd program ma. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. 10.00 Klassieke kamermuziek (opn.) 10.35 Ge sproken portret. 10.50 Lichte grammofoon muziek. AVRO: 12.00 Muzikaal onthaal: bont muzikaal programma. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.20 Carrousel, een programma dat alle kanten opgaat. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Dansmuziek voor de tieners (gr.) 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws en sportuitslagen. 18.05 Sportjournaal. VPRO: 18.30 Documentaire over een tocht door het waddengebied. 19.00 Pianorecital: mo derne muziek (opn.). 19.30 Korte Hervorm de Kerkdienst. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 II Maestro di Cappella, opera (opn.) 21.00 Drieluik, hoorsp. 21.35 Lichte orkestmu ziek en zangsoliste. 22.10 Cabaretprogram ma. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Mag geen naam hebben, licht muzikaal programma. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Toost, satirisch pro gramma. 12.35 Programmaoverzicht en be richten voor de schippers. 13.00 Nieuws. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera- en belcantoconcert. 15.30 Sportpro gramma en berichten voor de automobi listen. (Om 17.00 en 18.00 Nieuws). 18.30 Katholieke uitzending. 19.00 Nieuws. (Van 19.00 af tot ongeveer 1.30 Verkiezingsuit slagen). 19.30 Lichte muziek. 21.00 Geva rieerde muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Geva rieerde muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Geva rieerde muziek. 23.55 Nieuws. 24.00-1.30 Lichte muziek met veel verkiezingsuitsla gen. VOOR ZATERDAG NEDERLAND I NTS: 10-12.00 Teleac: televisie-academie. AVRO: 16.00 Popeye, tekenfilm. 16.05 Lui paard op schoot, filmreportage. 16.35 In het TV-Lab. 17.00-17.35 Voor de kinderen. NTS 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer. AVRO: 19.06 Combo, muzikaal pro gramma voor de zieken. 19.35 Robin Hood, TV-film. NTS: 20.00 Journaal en weerover- zicht. AVRO: 20.20 AVRO's Televizier. 20.25 Wie van de drie, intelligentiespel. 21.10 Willy en Willeke, muzikaal programma. 21.50 Wachtwoord, quizprogramma. 22.10 Johnny en Rijk Een paar apart, amuse mentsprogramma. NTS: 22.45-22.50 Jour naal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: 20.01 Rendez-vous met Europa: amuse- menstprogramma uit België. 20.25 Achter gronden van de prestatie: sport. 20.45 Vrouwenlevens een serie monologen v. vrouwen: Zout en tabak. 21.15 Hong Kong, avonturen van een journalist in het Verre Oosten. 22.05 Epiloog. 22.10 Einde. VOOR ZONDAG NEDERLAND I IKOR: 17.00-18.00 Uittocht uit het verle den, kerkdienst. VK IKOR RKK: 19.00 Bijbelvertelling voor kinderen. NTS: 19.06 Kentucky Jones Midsummer Madness, TV-film. 19.30 Peter Paul Rubens (The World of Ruben's), documentaire over de Vlaamse schilder. 19.50 Kunnen dieren denken?, filmpje. 20.00 Journaal. 20.05 Sport in beeld. VARA: 20.30 Voordracht. 20.40 Tel uit je winst, quiz. 21.15 Anders dan anderen. NTS' 22.25-22.30 Journaal. NEDERLAND II. NTS: Kapitein Zeppos film voor de jeugd. 20.00 Journaal. 20.05 Margie Het verjaardagscadeau. TV-film. 20.30 Festi valrubriek: korte films. 21.10 Zwerfkatten (In close pursuit), TV-spel. 22.00-22.15 Sport in beeld. ..VOOR MAANDAG NEDERLAND I NTS: 18.30 Teleac - Studievoorlichting. 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer. CVK/IKOR/RKK: 19.06 Kenmerk: Jo den en Christenen in Israël, filmreportage. NTS: 19.35 Huckleberry Hound, tekenfilm. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Po litieke Partij: K.V.P. 20.30 Misdaad achter het voetlicht (Stage Fright), Hitchcock- film (beide keuringen 14 jaar). 22.15 De Eerste Wereldoorlog (The great War), do cumentaire (10). 22.40-22.45 Journaal. „De Agent" behoort tot het beste dat er ooit voor de Nederlandse t.v. is geschre ven. We hebben het afgelopen jaar al kun nen constateren dat de auteur Otto Dijk, via zijn éénakters „De Zendeling" en De Fotograaf" op weg was naar een vol groeid toneelschrijverschap, en hij heeft het stadium nu bereikt met zijn eenakter „De Agent", een fel stuk, ongegeneerd in het taalgebruik en zich onverbiddelijk voortspoedend van het begin tot het einde, zonder dat men een dramatische aarzeling bespeurt. Van de drie personen was die van de inbreker (Tom van Beek) het minst omlijnd. De twee vrouwenrollen daarente gen waren allebei zo geladen, dat men ze niet snel zal vergeten. In het bijzonder Elisabeth Versluys was grandioos in haar om hulp smekende vertwijfeling, een rol waarin zij zich zo volkomen uitleefde dat het eerder een hartekreet leek dan een goed ingestudeerde rol. Naast haar leek Nell Knoop als het doodgewaande oude vrouwtje zo uit de ro man „Van oude Mensen, de Dingen die voorbijgaan" van Louis Couperus te zijn weggestapt, en ook van haar kan gezegd worden dat zij het venijnige oude besje volkomen waar maakte, juist dank zij het anti-sentimentele karakter van de tekst die zij van Otto Dijk had meegekregen. We kunnen van Otto Dijk (pseudoniem van Ad Odijk, dramaturg van de VARA) spoe dig meer werk verwachten. Hij heeft bi) de VARA zijn ontslag ingediend om zich als free lance volledig aan het schrijven en bewerken van televisie-spelen te kun nen wijden. Van de VPRO heeft hij al de opdracht gekregen om opnieuw een reeks van drie éénakters te schrijven (de eerste daarvan, „De Verlosser", is voor wat de teksten betreft al gereed), evenals een „comedy-serie". Verder heeft de VARA hem aangezocht om de komende serie Maigrets voor de Nederlandse televisie te bewerken, en tenslotte beweegt hij zich ook nog op het gebied van de film, of gaat zich er op bewegen, daaromtrent valt nu nog niets te melden. Tenslotte kan nog vermeld worden dat de B.B.C. belangstelling heeft getoond voor de éénakters van Otto Dijk, maar dat de vertaalmoeilijkheden daarbij nog niet zijn opgelost. Ad Interim NEDERLAND II NTS' 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01 Het gesprek van de dag: discussie over actuele zaken met een controversieel tintje. 20.40 AVRO's TV-Magazine. NTS: 21.25 Jazz in beeld. AVRO: 21.50-22.10 Ster ren kijken. dichtjes. 20.50 Kamermuziek. 21.15 Het examen, zoals het gezien wordt door wie het moet (of moest) ondergaan, klank beeld. 22.30 Nieuws. 22.40 Komedie op de brug, komische opera (opn.). 23.20 Weer klank, muziekrevue. 23.55-24.00 Nieuws. Het Nationale Ballet. Het Nationale Ballet vertrekt vrijdag 28 mei van het Centraal Station te Amsterdam met 55 leden naar Zürich, waar in het kader van het juni- festival van Zürich, twee voorstellingen gegeven zullen worden in het Opernhaus met begeleiding door het Tonhallorkest onder leiding van André Presser. Uitge voerd zullen worden op 29 mei „Suite en Blanc", „Aimez-vous Bach" »n „De Groene Tafel" en op 30 mei „Vier tem peramenten", „Nacht eiland", „Shirah" en „Graduation Ball". Nu komt, na afloop van de quiz „Tel uit je winst" om 21.15 uur een aflevering uit de filmserie The Rogues (De Scha vuiten), die regelmatig op Nederland 2 wordt vertoond. Deze aflevering, waaraan Charles Boyer en Gladys Cooper hun medewerking verlenen, heeft als titel „De duiven van Parijs". De film duurt tot 22.05 uur. Van 22.05 tot 22.35 uur wordt een gesprek uitgezonden dat de journalist W. L. Brugsma zaterdag j.l. voerde met de wereldvermaalde historicus prof. Ar nold Toynbee, die ter gelegenheid van de Nationale Boekenweek een bezoek aan ons land heeft gebracht en bereid was in een televisiegesprek zijn visie op een aantal internationale problemen te geven. Regis seur van dit programma is Milo Anstadt. FELIX MENDELSSOHN (1810-1847) heeft geen operette's geschreven, dat heeft Arthur Sullivan (1842-1900) voor hem gedaan, maar dan heten ze musical come dy. Inderdaad treedt de verwantschap in „Iolanthe" dat zich grotendeels op het elf jesplan afspeelt waar ook de meester van de Midzomernachtsdroommuziek zo thuis was, wel duidelijk naar voren. Sullivan, van Iers-Italiaanse afkomst, kreeg zijn oplei ding in Leipzig, toentertijd het bolwerk van het Duitse klassicisme. Zijn roem dankt hij aan de samenwerking met de zes jaar oudere William Gilbert, blijspeldichter en directeur van een operette-theater, en de resultaten van hun inspanning leidden al bij hun leven tot een weergaloze populari teit. Sullivan werd door koningin Victoria geridderd, Gilbert niet omdat zijn teksten niet altijd Victoriaans waren, er kwam wel eens een been in voor. De Mikado, H.M.S. Pinafore, The Pirates of Penzance zijn in de Engelssprekende landen nog steeds trekkers door de parodie op de Navy en de hoogwaardigheden, en blijven ook door de puntig gestelde, op vertrouwde basis verlopende songs geliefd bij de betere ama teur-vereniging of de toneel-en-muziek groep van een universiteit. IOLANTHE IS EEN SATIRE op het Hogerhuis en op het leven in en om het parlement, een zeer Engelse aangelegen heid dus en als zodanig zeker op zijn plaats ter afsluiting van het driedaagse bezoek van de Sadler's Wells Opera aan Amsterdam. Het voor een groot deel uit Engelsen bestaande publiek reageerde gul op de voorstelling die, na wat men de vorige avonden gezien had, qua niveau be antwoordde aan de verwachting. Een bij zonder rijke, altijd smaakvolle aankleding wat van belang is, waar het toch ook een kijkspel moet zijn, met luchtige aria's (songs zo men wil) en gesproken dialogen. Een vorstelijk, sprookjesachtig feeënkoor met bizarre trekjes in de choreografie waardoor als het ware het hele kader waarin Gilbert Sullivan hun luimigheden plaatsten, de deftige oubolligheid, zich nog eens in een tweede-graads ironie weer spiegelde. Wat prachtig bijvoorbeeld die ontmoeting van (de jonge herder) Strephon met (de knappe jonge) Phyllis in een de cor dat van een achttiende-eeuwse Franse landschapsschilder had kunnen zijn. En de vondst om de Peers te vermommen als een stelletje mesjogge koningen met kroon, hermelijn en rode tabberd. En dan weer waren de kleuren als in die schatti ge Britse kinderboeken met versjes, bloe men, bijen en sweet little girls. Er wordt ook bloemrijk en grappig gezongen en ge danst, maar het blijft allemaal wat goedig, wat weinig echt-stekelijk en aanstekelijk, ook en vooral in de muziek. Ik moest tij dens de voorstelling opeens aan Offenbach denken, de zozeer Franse tegenhanger van Sullivan, die een veel puntiger pen had (en soms banaler was). Misschien is het toch geen toeval dat deze artistieke folklore van Groot-Brittannië geen vaste voet op het continent heeft gekregen. HET IS MOEILIJK zo'n stuk niet in de geest van een veredelde HBS-vertoning laten verzanden, maar het lukte dankzij De Italiaanse schilder Enrico d'Assia heeft enkele weken geleden in Rome furore gemaakt met een schitterende enscenering voor de spiksplinternieuwe opera „Wallenstein" van Mario Zafred. Over die opera, over Zafred en d'Assia valt het een en ander te vertellen. De sympathieke jonge kunstenaar Enrico d'Assia is een kleinzoon van koning Victor Emanuel III. Zijn vader is Filips, prins van Hessen; zijn moeder was prinses Mafalda van Savoia, die op het ogenblik dat Italië zich overgaf aan de geallieerden, bij haar zuster, koningin Johanna van Bulgarije, op bezoek was om deze te steunen toen koning Boris, teruggekeerd van een „bezoek" aan Hitier en waarschijnlijk door de Duitsers vergiftigd, plotse ling was gestorven. Prinses Mafalda ging terug naar Rome, werd door de Duit sers op het Sint Pietersplein, op Vaticaans gebied, gearresteerd en stierf in het concentratiekamp Buchenwald. Haar beide zoons Maurizio en Enrico hadden een droeve jeugd in een volko men vervallen kasteel in Wurttemberg. Zij zijn thans Italiaanse burgers en noe men zich niet prins Van Hessen maar d'Assia, de Italiaanse vorm van die naam. Toen Margaretha Wallmann van huis uit een Oostenrijkse, maar naar Italië uit geweken in 1929 toen de antisemitische haatpropaganda het leven in Wenen steeds meer vergiftigde verscheidene ja ren voor de inlijving door Hitier) de opdracht kreeg voor de regie van de nieu we opera, dacht zij onmiddellijk aan d'Assia. D'Assia had reeds, enkele jaren geleden, een decor ontworpen voor een éénakter tijdens het festival te Spoleto. Maar de opera „Wallenstein" vergde zes volledige decors, drie toneelgordijnen, waarachter decorwisseling kon plaatsvin den en enkele honderden kostuums. DE KLEURGEVOELIGHEID van de schilder is uniek; zijn kennis van kostuum geschiedenis in het algemeen en van de cultuur in de tijd, toen in Zuid-Duitsland en in Bohemen het volkseigene zo sterk werd beïnvloed door de hoofse zeden en de juist ontluikende barokke kunst van Italië, moet formidabel zijn. Ieder onder deel was even verzorgd: de Inte rieurs zullen waarschijnlijk precies zo te Onderdeel van één der decors van „Wallenstein": de „wapenzaal in het slot te Eger". Buiten sneeuwt het. Pilsen en in Eger te vinden zijn of ge weest zijn; de kostuums zijn kennelijk ge ïnspireerd op Nederlandse schuttersstuk ken (vooral Bartholomeus van der Helst) en ook op portretten en andere schilderij en van Velasquez D'Assia is een zeer nauwgezet kunstenaar en hij heeft, wat zeer ongebruikelijk is, vrijwel de gehele verwezenlijking van zijn ontwerpen met eigen hand uitgevoerd. DE OPERA „WALLENSTEIN" gaat na tuurlijk terug op de trilogie van Schiller die elf akten en honderdvijf tonelen telt. Mario Zafred, uit Triest geboortig, heeft tezamen met zijn vrouw Lyliana, het enor me blok teruggebracht tot een libretto van drie akten in zes tafrelen. Het libretto is op vel eplaatsen 'n vrijwel letterlijke ver taling van episoden uit Schillers werk en is daardoor wat nuchter voor een melo drama. Het is alles wel erg statisch en op het toneel ziet men bijna voortdurend krijgslieden. Er zijn maar twee vrouwen rollen en daarvan is alleen die van Tecla, Wallensteins dochter, dank zij haar lief de tot Max Piccolomini interessant, van muziekdramatisch gezichtspunt uit beke ken. Ondanks die bijna onoverkomelijke moeilijkheden heeft Zafred toch een boei end werkstuk geleverd, dat (hoge uitzon dering voor een hedendaagse opera) zelfs succes had. Zafred neemt een geheel eigen plaats in de hedendaagse muziekwereld, in. Afgezien van een korte jeugdperiode, toen Enrico d'Assia controleert of de kos tuums naar zijn ontwerpen goed zijn uitgevoerd. Naast hem Margaretha Wallmann. hij onder invloed van Schönberg stond, gaat hij dwars tegen de draad in. Wie voor het eerst iets van hem hoort, vindt het „gemakkelijke" muziek met motieven, die aanspreken. Niets is minder waar dan dat „gemakkelijk". Gaat men zijn werk analyseren, dan blijkt het juist uiterst in gewikkeld; maar hij is door en door oor spronkelijk. Hij ontleent niets en evenmin protesteert hij, behalve misschien tegen de seriële muziek, die hij verafschuwt. WAT DEZE OPERA, zijn tweede (vier jaar geleden werd zijn „Hamlet" te Rome opgevoerd) nog betreft, ook al zou aan het werk als opera geen toekomst blijken te zijn beschoren, dan zullen ongetwijfeld de ouvertures en de „intermezzi" als con certstukken blijven bestaan. Zij zijn mees terlijk en behoren tot 't beste, wat deze in Italië beroemde, nog vrij jonge meester (hij werd in 1922 geboren) tot nu foe heeft voortgebracht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 21