Vroman kreeg P. C. Hooftprijs:
„Ik vind 't ontzettend aardig"
ZE
ZEGGEN DM
DM IS WAAR
JAN DUIVEMAN,
Plechtigheid in Muiderslot
„Het moment van de waarheid", een
demystificatie van 't stieregevecht
de stem van Barend de Beer
m
DINSDAG 25 MEI 1965
15
Filmfestival in Cannes
Nachtvoorstellingen in
Nieuwe de la Mar
DE RUBRIEK „HOOGACHTEND" IN
PANORAMA DE MENSEN VAAK RAZEND MAAKT.
IN DIE RUBRIEK MOGEN DE LEZERS
ALLES ZEGGEN WATZE OP HET HART
HEBBEN. MAG DE REDACTIE DAT
DAN OOK ALSTUBLIEFT!
Britse „t.v.-piraat" wil
film gaan uitzenden
Rembrandtetsen geveild
De radio geeft woensdag
T elevisieprogramma
-
DE VIJFTIGJARIGE DICHTER Leo Vroman heeft gistermiddag in het Muiderslot
de Staatsprijs voor Letterkunde, de P. C. Hooftprijs, ontvangen uit handen van mi
nister mr. M. Vrolijk. In het gezelschap van de dichter bevonden zich zijn uit Israel
overgekomen moeder, zijn echtgenote Tineke en dochters Peggy-Ann en Geraldine.
Leo Vroman, die telkens even uit zijn stoel opveerde als de naam van zijn echtgenote
genoemd werd hij keek haar dan gelukkig aan werd toegesproken door de mi
nister, door juryvoorzitter Ad den Besten en de heer H. J. Kompen las het juryrapport
voor. „Ik ben diep onder de indruk van mijn eigen werk", was Vromans conclusie op
dit alles. Wat er tot dan toe plechtig was geweest in de Ridderzaal, verdween als bij
toverslag. „Ik dank alle ministers van O., K. en W. Ik heb te weinig gelezen om over
het juryrapport te kunnen discussiëren. Ik dank mijn moeder zonder wie dit alles
natuurlijk niet.En de moeder van Tineke, zonder wieook. En alle recensenten,
en autobestuurders die om mij heen zijn gereden in plaats van rechtdoor. Als ik
volledig wil zijn, bedank ik ook maar mijzelf. Ik heb gehoord dat ik bang ben voor
de dood, dat vind ik een redelijke manier om je bezig te houden. Verder heb ik
•igenljjk niets te zeggen. Erg bedankt. Ik vind 't ontzettend aardig".
Leo Vroman bekijkt, samen met zijn
vrouw Tineke en twee dochters, Ge
raldine en Peggy-Ann, in de Ridderzaal
van het Muiderslot zijn zojuist ont
vangen bul van de P. C. Hooft
prijs 1964.
Bij Sotheby in Londen en gelijktijdig
in New York, dankzij „Early Bird"
te volgen in de veilingzaal, is maan
dagavond een grote schilderijenvei
ling gehouden, waarbij een werk van
wijlen sir Winston Churchill, voor
stellende een gezicht op het Como-
meer en geschilderd na zijn verkie
zingsnederlaag van 1945, 14.000 pond
(140.000 gulden) heeft opgebracht.
Het ging naar een bieder in New
York, die optrad voor een oliemag
naat in Texas. De foto toont de vei
lingzaal van Sotheby op het moment
dat de heer Graham in New York
biedt!
(Van onze speciale verslaggever)
CANNES. Van de kwantiteit moeten de Italianen het dit jaar op het film
festival van Cannes beslist niet hebben. De filmindustrie uit het reeds op enkele
kilometers van de Croisette beginnende nabuurland, doorgaans hier wel met
enkele speelfilms vertegenwoordigd, komt namelijk ditmaal zeer bescheiden voor
de dag. Wie de indirecte aanwezigheid van Italiaanse filmmakers in de vorm
van een zeer povere Australische Antonioni-imitatie ep een nog veel slechtere
Braziliaanse dito wil vergeten en dat is het enige dat ze waard zijn ziet, dat
slechts één speelfilm de Italiaanse kleuren verdedigt. En dat is dan nog een
Spaans-Italiaanse co-produktie.
HET ITALIAANSE aandeel aan dit werk
is echter wel heel groot, want het betreft
Francesco Rosi's regie van „Het Moment
van de Waarheid", een diepe penetratie in
de achtergronden van en de mythe rond
om het Spaanse stierengevecht. En daar
mee heeft de thans 42-jarige oud-assistent
van Visconti, Emmer, Giannini en Anto-
nioni zijn land kwalitatief wel degelijk in
de voorste rijen van dit internationale
filmgebeuren geschoven. Rosi, die sedert
hij in 1958 met „La Sfida" debuteerde,
door de in ons land onbekend gebleven
„I Magliari" (1959) „Salvatore Giuliano"
(1961) en „Le Mani sulla Citta" (1963,
waarmee hij de Gouden Leeuw in Vene
tië won) grote faam verwierf als maker
van indringende, consciëntieuze filmwer
ken, heeft met „II Momento della Verita
opnieuw een boeiende film aan zijn nog
niet grote, maar wel reeds indrukwekken
de oeuvre toegevoegd.
OOK NU WEER HEEFT deze serieus I
werkende Napolitaan maandenlang zijn on
derwerp, Spanje, waar hij moest draaien,
de inwoners en zelfs de Spaanse taal be
studeerd voor hij zijn camera's de eerste
beelden van deze kleurenfilm liet vastleg
gen. Het resultaat is dan ook meer ge
worden dan een gewone speelfilm met de
sfeer van de corrida als bonte achtergrond
of een documentaire over het wrede, maar
bijna heilige spel met de dood, dat de
Spanjaarden nog steeds tot hysterie kan
brengen. Wat „Het Moment van de Waar-
heid" wèl werd: een poging tot doorgron
den van de mystieke sfeer rondom dit I
spel, dat door velen als een onaantastbaar
cultuurgebeuren wordt beschouwd, maar
door nog veel meer een verwerpelijk folk
loristisch overblijfsel uit voorbije tijden
wordt genoemd, dat het Spaanse levens
patroon ontsiert.
Dit verhaal, opgebouwd uit beelden die
Rosi's intenties onmiskenbaar duidelijk I
maken, is vooral een demystificatie gewor-
den van veel dat rondom het stierenge
vecht met onzuivere bedoelingen achter
het zogenaamd onaantastbare schild van
de heilige traditie wordt verborgen. Want
Rosi, die ook nu weer uiterst nauwkeurig
en vanuit een eerlijke overtuiging aan de
gang is gegaan, heeft op koel-registrerende
wijze de slechts op commercieel gewin
uit zijnde kliek rondom de beroemde ma
tadors aan de kaak gesteld. Hij heeft de
gloed van het zogenaamde heilige vuur,
waarmee de mens in Spanje „de toro"
heet te moeten bevechten, wel tot een ont
luisterend klein vlammetje teruggedraaid
op het moment dat hij de hoofdfiguur laat
zeggen: „Ik dood de stieren alleen maar
om het geld. Er is in dit land immers op
geen andere wijze aan de kost te ko
men In het begin van de film iluus
treert Rosi dat door in het kort de tra
gedie te schetsen van de vele jonge man
nen van het verarmde platteland die naar
de stad gekomen, vergeefs werk zoeken en
in handen van uitzuigers vallen.
DAT DEEL houdt zonder twijfel gerecht
vaardigde kritiek op de sociale politiek van
Spanje in, maar nergens meer dan Rosi
Op 28 en 29 mei zullen in het Nieuwe
De la Mar Theater te Amsterdam te
middernacht beginnende voorstellingen
worden gegeven. De groep „Eigentijdse
Dans" zal optreden met het ballet „Duet
Two of Yesteryears" door Koert Stuyf en
Ellen Edinoff. Na de pauze zal de één-
akter „De Verhuizing" van Lodewijk de
Boer worden opgevoerd. Medewerkenden
zijn Kitty Courbois, Ton Kuyl en Jules
Hamel. De regie heeft Annemarie Prins.
als analyticus van dit bepaalde gebeuren
voor zijn rekening meent te kunnen ne
men. In de hele film trouwens registreert
hij slechts en poogt hij op verantwoorde
wijze te benaderen zonder een oordeel uit
te spreken. Als aan het einde van zijn
film „Het Moment van de Waarheid" zo
wel voor de stier als voor de jonge torero
is gekomen voor wie hij geen beroeps
acteur, maar de jonge Miguel Mateo Mi-
guelin, één van Spanje's populairste stie
renvechters van dit ogenblik, nam mag
de toeschouwer desgewenst zelf een con
clusie maken.
Dat de dynamische, zelfs tot in hun gru
welijke realiteit geladen beelden van Gian
ni di Venanzo, Ajace Parolin en Pasquale
de Santis voor mij het sterkste argument
tegen dit walgelijk-wrede, mensonwaardi
ge spel met een kansloos dier vormen, dat
ik ooit op het doek heb gezien, is dan
ook een zuiver persoonlijke zaak. Ik ge
loof niet dat het Rosi erom te doen is ge
weest het publiek zover te brengen. Al ii
het resultaat er natuurlijk niet minder om.
Advertentie
Minister Vrolijk had gezegd dat Vro
mans leven geenszins gemakkelijk is ver
lopen en dat zijn werk daarvan ook ten
duidelijkste de sporen draagt. „De angst
voor de dood is een thema dat vrijwel
voortdurend in uw werk terugkeert, ja,
dat het beheerst. Uw veelbewogen leven
heeft zijn weerspiegeling gevonden in uw
litteraire werk", aldus de bewindsman.
„Uw betekenis als dichter schuilt in het
vermogen om de elementen van het le
ven, van uw leven vooral, zó bijeen te
brengen, dat er een poëzie ontstaat, die
verrast en ontnuchtert, die bewondering
oproept en wrevel wekt, die speels is en
fantastisch, hard en teer". De prijs is be
doeld aldus de minister als nationa
le hulde aan een auteur wiens werk niet
meer in onze letterkunde, in onze cultuur
ls weg te denken. Met de toekenning van
de P.C. Hooftprijs bent u opgenomen in
de ererij van litteratoren, die getuigen
van de bloei van onze Nederlandse let
terkunde. Persoonlijk geloof ik zo zei
minister Vrolijk tot slot dat we niet
moeten trachten door prijzen het culture
le leven te standaardiseren, laat staan te
kanaliseren".
In het juryrapport wordt onder meer
gezegd dat Vromans poëzie tot het beste
moet worden gerekend dat onze moderne
litteratuur heeft voortgebracht en die voor
de liefhebbers, wat omvang, gevarieerd
heid en niveau betreft weinig te wensen
overlaat. „De poëzie van Vroman bezit
een volstrekt eigen toon en zij geeft uit
drukking aan een unieke wereld van voor
stellingen, gedachten en gevoelens, waar
in het meest fantastische met het meest
concrete is verbonden". „Het minuscule
en bizarre, waarvoor Vromans blik door
zijn studie en wetenschappelijke werk
zaamheid is gescherpt, maakt deel uit,
evenzeer als het overweldigende en ele
mentaire, van een geheel dat zijn recht
vaardiging vindt in een ontroerende aan
dacht voor het menselijke", aldus het
juryrapport.
De juryvoorzitter Ad den Besten sprak
het felicitatiewoord, waarin hij zei dat
Vroman geen dichter is die al een eind
punt heeft bereikt. „U bent nog volop on
derweg", aldus de spreker. De jury be
stond verder uit Harriet I.aurey, Nel
Noordzij, Hans Andreus, Piet Calis, Ed
Hoornik, Adriaan Morriën en H. J. Kom
pen als secretaris.
De actrice Elisabeth Andersen las voor
uit het werk van Hooft en van Vroman.
De plechtigheid werd muzikaal opgeluis
terd door het Trio di Fiati.
(Van onze correspondent)
LONDEN Een van de Engelse radio
piraten, Radio-City, welke uitzendt van
zes forten voor de Engelse oostkust zou
van plan zijn deze zomer met op Londen
gerichte t.v.-uitzendingen te beginnen,
waarvoor een schip zou worden gebruikt,
Er zouden Amerikaanse films worden
uitgezonden, welke in Engeland niet mo
gen worden vertoond en zowel Engelse als
Amerikaanse artiesten zouden optreden.
Het clandestiene televisiestation zou waar
schijnlijk met een buitenlands concern sa
menwerken.
De meeste antennes die voor commer
ciële televisie worden gebruikt, zouden met
een kleine wijziging in staat zijn deze pro
gramma's te ontvangen. Tot dusver laat
de regering de radiopiraten met rust, zo
lang zij de scheepsgolflengte en speciaal
die van het reddingswezen, ontzien. Afge
wacht moet worden, wat de autoriteiten
«uilen doen, indien de televisiepiraat sue
«es boekt.
In de kunstveiling van Paul Brandt zijn
vier etsen van Rembrandt verkocht. Het
gijn: „De Engel verschijnt aan de Her
ders" voor 5800 gulden, „Het Sterfbed
van Maria" (3700 gulden), „De Doop van
de Kamerling" (1500 gulden) en „Het Por
tret van Rembrandts Moeder" (1550 gul
den).
„La aGrde Malade" van Daumier bracht
8400 gulden op. Een lithografie van Paul
Signac „Les Andelys" en een aquarel van
Breitner „Cavaleristen in het Duin" gingen
resp. voor 4200 gulden en 4000 gulden van
de hand.
'NASSAULAAN 51 - HAARLEM
HILVERSUM I 402 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Oude mu
ziek (gr.). 7.30 Nieuws. 7.40 Radiokrant.
7.55 Lichte grammofoonmuziek. 8.15 Ge
wijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.40 Ste
reo: Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Voor
de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de
huisvrouw. 10.10 Klassieke grammofoon
muziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Klassie
ke grammofoonmuziek. 11.15 Lichte gram
mofoonmuziek. 11.50 Twaalfuurtje, cabaret
programma. 12.05 Accordeon met kwartet
begeleiding (opn.): lichte muziek. 12.27
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nieuws. 12.40 Nederlands Hervormde
kerkdienst. 13.00 Stereo: Lichte grammo
foonmuziek. 13.30 Vocaal ensemble en licht
orkest (opn.). 14.00 Wie verre reizen doet.,
muzikaal geïllustreerd programma in sa
menwerking met de A.N.W.B. (II). 14.30
Klassiek strijkkwartet. 15.00 Klassieke
grammofoonmuziek. 15.50 Bijbelvertelling
voor de jeugd. 16.15 Lichte grammofoon
muziek. 17.50 Overheidsvoorlichting: De
Radiozilvervloot. Presentatie: Herman
Stok. 18.00 Interkerkelijk Jeugdkoor: Gees
telijke liederen. 18.30 Het Spektrum: nws.
uit de prot. christelijke organisaties. 18.45
Nieuwe grammofoonplaten. 19.00 Nieuws en
weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Leger
des Heilskwartier (gr.). 19.45 Op de man
af, praatje. 19.50 Radiophilharmonisch or
kest, groot omroepkoor en solisten: klas
sieke gewijde muziek. 21.20 Twintig jaren
om ons heen, lezing (V). 21.35 Licht in
strumentaal kwartet. 21.50 Sport in 't kort.
22.00 Bijbelse zangen: De kerk, de Bijbel
en het lied, muzikaal klankbeeld. 22.30
Nieuws en herhaling SOS-berichten. 22.40
Avondoverdenking. 22.55 Clavecimbelreci-
tal (gr.): klassieke müziek. 23.10 Twintig
jaren om ons heen: het Nederlandse eco
nomische leven in terugblik en perspec
tief. 23.25 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek
en socialistisch strijdlied. 7.20 Lichte
grammofoonmuziek en reportages. (7.25-
7.30 Van de voorpagina). 8.00 Nieuws. 8.10
Lichte grammofoonmuziek (verv.). 9.00
Van alle markten thuis, praatje. 9.05 Klas
sieke grammofoonmuziek. VPRO: 9.40
Schoolradio. VARA: 10.00 Romantische or
kestwerken (gr.). 11.00 Nieuws. 11.02 Voor
de vrouw. 11.40 (Fluit en piano: klassieke
muziek. 12.00 Stereo: Tango-rumba-orkest
en zangsolisten. 12.27 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Voor het platte
land. 12.35 Elektronisch orgelspel. 12.55
Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Harmo
nie-orkest. 13.35 Lichte grammofoonmu
ziek. 13.45 Zwervend Zuidwaarts, lezing.
14.00 Grepen uit de muziekgeschiedenis,
muzikale lezing. 14.45 Klassiek pianospel
(gr.). 14.55 Kalender. 15.00 Voor de jeugd.
(16.00 Nieuws). 16.50 Voor de zieken. 17.20
Lichte orkestmuziek uit België. 17.50 Actu
aliteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Grammofoon
muziek of mededelingen. 18.20 Uitzending
van de Pacifistisch Socialistische Partij.
18.30 Dansorkest en zangsolisten. 19.00 Voor
de kinderen. 19.10 Lichte grammofoonmu
ziek. 19.20 Artistieke staalkaart. 19.50
Olympia's tour door Nederland. 20.00 Nws.
20.05 Stereo: Grand Gala Orkest. 20.35 So
cialistisch commentaar. 20.50 Discofestival.
21.55 Reislustige volksliedjes. 22.20 Sport.
22.30 Nieuws. 22.40 Moderne kamermuziek
(gr.). 23.10 Jazzmagazine. 23.55-24.00 Nws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Gevarieerde muziek. (12.25 Weerbe
richten, mededelingen en berichten voor
de schippers). 12.50 Beursberichten, pro
grammaoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Ka
mermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolra
dio. 14.20 Internationale jeugdkoren. 14.30
Voor de jeugd. 14.50 Radioschoolkoor: wed
strijd om de eretitel. 15.00 Nieuws. 15.03
Muzikaal mozaiek. 15.15 Voor de kinderen.
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Engelse les. 16.24 Genremuziek. 16.45 Ra
dioschoolkoor 1965: wedstrijd (verv.).
17.00 Nieuws. 17.15 Voor de jeugd. 18.00
Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Le-
kenmoraal en -filosofie: Problemen van de
ouden van dagen. 18.50 Sportkroniek. 18.45
Lichte muziek. 19.00 Nieuws. 19.40 Jeugd
en muziek. 20.00 Stemmig casinoprogram
ma. 21.00 Kamermuziek. 21.45 Lichte mu
ziek. 21.50 Kunnen wij u helpen?: pedago
gisch programma. 22.00 Nieuws. 22.15
Jazzmuziek. 22.45 De zeven kunsten. 23.00
Nieuws. 23.05 Zoldermelodie: feiten en mm
ziekjes uit vroeger jaren. 23.30 Amuse
mentsmuziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor
de zeelieden.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Ba
rend de Beer. 19.06 Weekjournaal voor ge
hoorgestoorden. 19.33 Engelse les. 20.00
Journaal. NCRV: 20.20 Attentie. 20.45 Me
morandum van een dokter, TV-spel. 21.35
Wat is er aan de hand met het woning
tekort? documentaire. NTS: 22.35-22.40
Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA
20.01 Improvisatie: jazzprogramma. 20.25
Portret van een vrouw, Perry Mason-
film. 21.15 Filmvenster, een blik op en ach
ter de schermen. 21.45 Achter het nieuws.
CVK/IKOR: 22.10-22.35 Het menselijk be
staan bij Ingmar Bergman, lezing.
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND I
KRO: 17.00-17.35 Voor de jeugd. NTS:
19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de
Beer. 19.06 Teleac: Ongevallen in en om
de woning. AVRO: 19.35 Dick van Dyke
show. NTS: 20.00 Journaal en weerover-
zicht. AVRO: 20.20 AVRO's Televizier:
Vietnam, reportage over de huidige mili
taire en politieke situatie. 21.10 De Danny
Kaye show. 22.00 Sportpanorama. NTS:
22.30 Journaal. 22.35 Pauze. NTS: 22.40
23.10 Teleac: Moderne onderwijsmethoden
en didactiek.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO:
20.01 Theater 65. 20.20 Onze man in Keu
len. 21.45-22.25 De beklaagde (Obzalovany),
Tsjechische film (beide keuringen boven
14 jaar).
Sjolochov. Aan de Sovjetrussische schrij
ver Mikhail Sjolochov, auteur van onder
meer „De stille Don", is ter gelegenheid
van zijn zestigste verjaardag de Orde
van Lenin toegekend. De boeken van
Sjolochov zijn, aldus Tass, in 73 talen
verschenen.
(Van onze radio- en t.v.-medewerkster)
AMSTERDAM. „Daaag", bromde
een zware basstem tegen ons. En op dat
moment wisten we zeker dat we op het
goede adres ivaren: dat was duidelijk het
geluid van Barend de Beer, oftewel de
sonore stem van Jan Duiveman, Jan
Duiveman zat er overigens wat sip bij:
hij heeft een verstuikte enkel en zit nu
verplicht niets te doen, een hele opgave
voor deze beweeglijke man. De man die
iedere avond, behalve op zondag, Klaasje
en Pimpernel welterusten wenst en tien
duizenden kinderen in ons land daarmee
het sein geeft óók naar bed te gaan, heeft
een vreemde carrière gemaakt, die men
het best zou kunnen vatten onder de kop
.Ven Rigoletto tot Barend de Beer". Jan
Duiveman is namelijk vijftien jaar lang
opera-zanger geweest (bas uiteraard). Eerst
bij de Nederlandse Opera, daarna bij
het opera-gezelschap „Forum" in Enschede.
Bijna vier jaren is hij t.v.-regisseur bij
de afdeling-drama van de N.C.R.V., waar
hij de enige is die de afdeling klassieke
muziek onder zich heeft.
HET IS MET DAT contact met de
N.C.R.V. vreemd gegaan. Deze omroep
vereniging doet vanaf 1963 veel aan ope
ra's. Het toeval wilde dat in elke opera
Jan Duiveman voor kwam. Uit dien hoof
de en vanwege het feit dat hij assistent
regisseur bij Paul Pella was, kwam Jan
Duiveman regelmatig en intensief in con
tact met Peter Koen en dit contact leidde
er tenslotte toe dat de N.C.R.V. Jan Dui
veman verzocht bij haar in dienst te ko
men. „Ik ben er maar op in gegaan. Een
zanger krijgt het moeilijk als hij geen 25
meer is. Als je stem minder wordt moet
je maar zien hoe je aan de kost komt.
Je kunt dan een bordje op je deur han
gen met muziek-pedagoog erop. Maar dat
is een ramp: als je leerlingen niet bin
nen twee maanden op het podium van het
Concertgebouw staan deug je tegenwoor
dig niet als leraar. Het was echter be
paald geen noodsprong: televisie trok me
allang".
Op een gegeven moment ontdekte de
N.C.R.V. in Parijs Barend de Beer. Men
was enthousiast, sloot contracten af met
de maker, en zocht vervolgens in Neder
land naar een goede stem. Plotseling ont
dekte men in eigen bedrijf de bromstem
van Jan Duiveman en aangezien brom
men identiek is met Beer en Duiveman
altijd bij de hand was, viel de Barend-
rol aan hem ten deel. In januari 1964 ging
men van start, eerst eenmaal per week,
daarna samen met de K.R.O. twee keer
per week, nu dan onder NT.S. zes keer
per week.
WEET U WAT ME DAT allemaal
kost? Eén beer kost me anderhalf uur.
één week beren is dus negen uur synchro
nisatie, maar aangezien we met vakan
ties en dergelijke altijd vóór moeten zijn,
maken we negen tot tien beren in de
week, dat is dan vijftien uur tekst inspre
ken, op dinsdagmiddag, dinsdagavond,
vrijdagavond".
Jan Duiveman, vader van twee zoons
(7 en 6 jaar) en een dochter (8 jaar)
heeft de geestelijke vader van Barend
ontmoet. „Die Fransman was er kapot
van. Hij zei: „deze beer hadden we in
Frankrijk moeten hebben". Daar hebben
ze ook een goede beer, (de man die de
stem daar spreekt is een bekend acteur),
maar zijn stem, hoewel zeer artistiek, it
wat te hoog en bovendien kan de man niet
zingen. Zijn liedjes zijn afschuwelijk vals.
Kinderen zijn dan wel niet zo critisch op
dat punt, maar ik vind dat je ze toch
geen valse muziek mag voorzetten. Daar
heb ik dan uiteraard geen moeilijkheden
mee, met dat zingen. Wat ik wèl erg moei
lijk vind is, op de bewegingen van Ba-
rend's bek, die bewegen op Franse tekst,
synchroon mijn tekst te zeggen. Ik zie
de films nooit van te voren, de tekst heel
kort voor de opnamen, en dan is het de
grote kunst om beeld, synchroonteller en
de tekst tegelijk in de gaten te houden.
Kinderen zien het wel niet als er iets niet
synchroon is, maar ik kan het me zelf
niet verantwoorden. Ik wil iedereen de il
lusie laten dat de beer echt praat".
Hebt u ook het gevoel iets gemist te
hebben als Barend de Beer een avond
aan uw aandacht is ontsnapt? Van
avond komt hij weer op het scherm,
voor de kinderen, zegt de NTS. Maar
er zijn minstens zoveel volwassenen,
die plichtsgetrouw elke keer de avon
turen van Barend volgen. Dat deze
serie heel populair is, blijkt wel uit
een heel laag „Daag", dat tegenwoor
dig vaak als groet wordt gebruikt en
ook uit het tijdschrift over Barend
de Beer dat binnenkort zal ver
schijnen.