CONCILIEVERWACHTING Gemengde huwelijken en geboorteregeling HANDZETTER WORDT PREDIKANT Ds Borgers (I.C.C.C:) meent: Kentering in Rome niet principieel Protestanten en katholieken in de wereld Voor schippers Geweldloze weerbaarheid Aartsbisschop wi met emeritaat Techniek als natuurramp KORT NIEUWS Amerikaan over gereformeerden Tractementen ZATERDAG 29 MEI 1965 Erbij PAGINA TWEE Gemengde huwelijken Spanjaarden DE VERSPREIDING VAM DE PROTESTANTEN DE VERSPREIDING VAN DE KATHOLIEKEN Dr. L. J. M. Alting van Geusau, die aan het hoofd staat van het Nederlands Documentatie Centrum van het Concilie, heeft dezer dagen op een pers conferentie te Utrecht een overzicht gegeven van de voorbereidingen, die voor de nieuwe (en laatste) zitting van het Concilie gemaakt worden. Vier nieuwe schema's moeten van het begin af worden behandeld: Kerk en Wereld, Lekenapostolaat, Missies en Godsdienstvrijheid. Alle overige schema's kunnen echter door het aanbrengen van wijzigingen nog zeer veel werk veroorzaken en tijd in beslag nemen. Sprekende over de hervorming van de Curie zei dr. Alting van Geusau dat algemeen wordt aangenomen dat Paulus VI van plan is een hervormingsproject over te nemen, dat reeds tijdens de periode waarin hij staatssecretaris was, door hem is uitgewerkt. Het schema over het huwelijk, dat ten gevolge van de stemming van het vorige jaar in handen is gesteld van paus Paulus, zal waarschijnlijk uitmonden in een „motu proprio", een docu ment met richtlijnen van de paus zelf. Alvorens hieraan definitief vorm te geven heeft paus Paulus echter aan de bisschoppenconferenties over dit onder werp een stuk toegezonden met het verzoek dat de bisschoppen daarop hun zienswijze zouden geven. Verwacht mag worden dat vanuit de Europese landen, waar men veel te maken heeft met de problemen rond het gemengde huwelijk, vrij algemeen het advies naar Rome zal gaan om de bepalingen drastisch te verzachten. Met name zou, volgens de bisschop van Haarlem, mgr. J. van Dodewaard, de belofte om de kinderen katholiek op te voeden, van de niet-katholieke partij niet meer gevraagd mogen worden; aan de katholieke partij zou slechts als voorwaarde gesteld dienen te worden de toezegging dat zij voor een katholie ke opvoeding haar best zal doen. Ook zou de mogelijkheid moeten worden opengesteld om in bepaalde gevallen voor een gemengd huwelijk toe te staan dat het buiten de kerk gesloten wordt; de bisschop zou dan dispensatie moeten kunnen geven in de voorgeschreven vorm en de huwelijkssluiting van het ge mengde huwende paar voor de burger lijke stand ook voor de rooms-katholie- ke kerk geldig moeten verklaren. De pauselijke commissie die zich be zig houdt met de geboorteregeling is nog erg verdeeld. Deze geheime commissie (waarvan het bestaan nog niet zo lang geleden bekend werd) bestaat uit vijf tig deskundigen onder andere op het ge bied van de medische wetenschappen, psychologie, bevolkingsgroei, economie en chemie. Naar verluidt zouden zich binnen de commissie drie belangrijke stromingen aftekenen. De eerste groep zou zich verzetten tegen iedere vorm van het voorkomen van zwangerschap. De tweede verzet zich tegen mechani sche anticonceptie, maar veroordeelt chemische middelen niet. De derde groep is voor het aanvaarden van anti conceptie met verantwoord ouderschap en persoonlijke voortplanting als richt snoer en de christelijke liefde als fun damenteel beginsel en de vrijheid van geweten en de menselijke waardigheid als uitgangspunt. Paus Paulus heeft de commissie ge vraagd om snel en doortastend te wer ken. Of deze zitting voldoende zal zijn om de zware onderwerpen af te handelen is nog niet duidelijk. Iedereen die bij het concilie betrokken is, zou graag willen dat deze vierde zitting ook de laatste werd. Het is echter niet uitge sloten dat een slotzitting van korte duur in 1966 nog noodzakelijk zal blijken. De jezuïetenpater Wolfgang Seibel uit München acht een duidelijke uitspraak van het concilie over de kwestie van de gemengde huwelijken noodzakelijk. „Als dit vraagstuk op het concilie al leen maar ter sprake gebracht wordt en dan verwezen naar een commissie, dan zou dat betekenen dat men het pro bleem uit de weg ging. Hoe kan een concilie, waaraan toch in de eerste plaats een pastorale taak gegeven is, aan een zo brandende kwestie voorbij gaan?". Dit is de mening van pater Seibel, een veel gelezen rooms-katholieke schrijver die onder meer een drietal boeken over het concilie heeft geschre ven. Zijn laatste boek, als pocket-uitga ve verschenen, draagt als titel „Mische- he und Konzil. Chanzen und Grenzen einer katholischen Reform" (Het ge mengde huwelijk en het concilie. Kan sen en grenzen van een katholieke her vorming). Naar het oordeel van de schrijver wordt door het conciliesche ma over het oecumenisme ook in de officiële kringen van de kerk een nieuw klimaat geschapen, dat gunstig is voor een nieuwe regeling van dit vraagstuk. Evenwel is net nog niet zeker of de door kardinaal Frings naar voren ge brachte suggestie (deze kardinaal stelde voor om alle gemengde huwelijken gel dig te verklaren) een voldoende meer derheid zal verwerven, of dat hij wel licht nog verder gaande voorstellen ge daan zullen worden, meent hij. In een interview pleitte de pater voor een meer gedifferentieerde behan deling van de gemengde huwelijken. Hij erkent dat een gelovige protestantse op voeding beter en christelijker kan zijn dan een totaal onverschillige en libera le zoals die tegenwoordig bij vele in naam rooms-katholieke huwelijken voorkomt. De gedachte, dat op die ma nier toekomstige gelovigen verloren kunnen gaan voor de rooms-katholieke kerk, wijst pater Seibel af, omdat der gelijke opvattingen niets met het chris telijk geloof te maken hebben. „Het komt niet op het grootste aantal aan, maar veeleer op de kracht van het ge loof en van de liefde. Moet men niet meer verblijd zijn over elke overtuig de christen, ook al groeit hij op in de protestantse kerk, dan dat men de nadruk legt op het uiterlijke toebeho ren aan de rooms-katholieke kerk?". In het zelfde bovengenoemde pocket boek schreef ook de voorzitter van de Evangelische kerk in het Rheinland prof. dr. Jachim Beckmann en hij ver klaart daarin, dat een conciliebesluit om ook de niet in de rooms-katholieke kerk gesloten huwelijken te erkennen, onverwachte gevolgen zou hebben. Het zou, volgens hem, het begin worden van een nieuwe oecumenische verhouding tussen de kerken. In verband met het concilie en de geboorteregeling is het interessant om de mening te vernemen van een aantal Spanjaarden over dit vraagstuk. Men heeft in dit opzicht de publieke opinie gepeild. Aan 860 inwoners van Madrid, van wie 98 pet rooms-katholiek waren en mannen en vrouwen gelijk in aantal, heeft men de vraag voorgelegd: „Wat denkt u over geboorteregeling?". De uit slag was als volgt. 31 pet wilde geboor teregeling toestaan mits in vormen die door de rooms-katholieke kerk worden toegelaten, dus volgens de door de kerk gesanctioneerde methoden. 26 pet meende dat in gevallen van ernstig ge vaar alle methoden van geboorterege ling geoorloofd moesten zijn. De rest (28 pet) had geen antwoord of reageer de met: Ik weet het niet. (7o PROTESTANTEN VAN DE TOTALE BEVOLKINq minder dan 10% I 150-70 EZ2310-29% ■i??®rdan rnrm 30-49 5 weden Duirsland Polen Noorw. Frankrijk Roemenie IJsland Engeland^ Ë=Canada Finland Ver: Srak China AFR! maica Guqy rAMERIKA rAfrika Nieuw- Zeel.d Australië R.K. VAN DE TOTALE BEVOLKING) minder dan 10% i 150-70% lUU110-29% iïïïffl 30-49% lek meer dan 707 Engeland Canada Ierland^ Spanje ter Star. ^Filippijnen Mexico Gabon Angola Z-Viernam WMalgassy Nieuw- Ausfralië:* AMERIKA Z.W.Afrika De kaarten geven een overzicht van de huidige verspreiding van de ongeveer 820 miljoen mensen die rooms-katholiek of protestant zijn. Ongeveer 265 miljoen mensen op de wereld zijn protestant en ongeveer 555 miljoen rooms-katholiek. De meeste protestanten wonen in de Verenigde Staten. Hun aantal bedraagt ongeveer 60 miljoen. Rusland moet minstens vier miljoen protestanten tellen, Nederland bezit er ruim vier miljoen. De uitgesproken rooms-katholieke landen van de wereld zijn: de landen van Midden-Amerika, de landen van Zuid-Amerika, Portugal, Spanje, Frank rijk, Ierland, Italië, Oostenrijk, Hongarije, Tsjecho- slowakije, Polen en de Philippijnen. De meeste rooms-katholieken wonen in Brazilië, namelijk on geveer zeventig miljoen. In Nederland wonen ruim 4,5 miljoen katholieken. Gerekend naar wereld delen telt Europa de meeste rooms-katholieken want circa 45 percent van de katholieken van de wereld woont in Europa. Ook voor de protestanten is Europa het grote centrum, want ongeveer 48 percent van alle protestanten in de wereld woont in Europa. De uitgesproken protestantse landen van de wereld zijn: Canada, Verenigde Staten, Groenland, IJsland, Noorwegen, Zweden, Finland, Denemarken, Enge land, Oost-Duitsland, West-Duitsland, Zwitserland, Zuid-Afrika, Australië en Nieuw-Zeeland. Dezer dagen is weer het eigen Schippers-jaarboekje van de gerefor meerde kerken verschenen onder de ti tel „Waar vinden we de kerk?" In het boekje staan de adressen en de gege vens over kerkdiensten, catechisaties en speciale pastorale zorg voor schippers van de kerkelijke gemeenten die aan of bij een rivier of kanaal liggen. De weg wijzer verstrekt deze gegevens ook over de belangrijkste vaarroutes van Nederlandse schippers in België, Duits land, Frankrijk en Zwitserland. Nog steeds komen er regelmatig kennissen op bezoek in de gezellige knusse huiskamer van de familie Richter aan de Johannieterweg 81 in Doorwerth. Die belangstelling geldt de 38-jarige heer des huizes Johannes Richterdie van handzetter in de dienst van drukkerij Van der Wiel uit Arnhem predikant van de Nederland se hervormde kerk is geworden. Een overgang, die men niet elke dag tegen komt, en die de heer Richter menig zweetdruppeltje aan studie heeft ge kost. Als enige in de familie Richter koos de vijftienjarige Johan in 1942 het vak, dat zijn grootvader altijd had beoefend, namelijk dat van handzetter. Hij trad in dienst bij de firma Van der Wiel en werkte daar met plezier. Al spoedig trok het kerkewerk hem aan, maar in 1946 kwam voor hem de militaire dienstplicht. Het was in de tijd dat de eerste moeilijkheden in Nederlands-In- Van een principiële kentering binnen de rooms-katholieke kerk is beslist geen sprake, hoewel de theologische discussies zich nu in een ander kli maat afspelen dan vroeger en er over de reformatie en de reformatoren op andere wijze wordt gesproken dan voorheen. Dit is een van de conclusies van ds D. H. Borgers, gereformeerd predikant in Nijverdal, die op de algemene ver gadering van de Nederlandse organisa tie ter bevordering van het werk van de internationale raad van christelijke kerken (I.C.C.C.) een referaat heeft ge houden over „Is Rome veranderd?" Dat er geen sprake is van een prin cipiële kentering, leidt ds. Borgers on der meer af uit het woord van kardinaal Alfrink, dat aan het dogma niets zal veranderd worden. De anathema van Trente (bijvoorbeeld: „Als iemand zeg gen zou, dat de zondaar door het ge loof alleen gerechtvaardigd wordt, die zij vervloekt"), zo zei hij, zijn nog on verkort. Volgens hem valt hier niets „weg te interpreteren" door middel van de onderscheiding onveranderlijke waar heid en veranderlijke expressie van de waarheid. Ondanks alle getheologiseer over de verhouding schrift-traditie, aldus ds. Borgers, blijkt de traditie oppermach tig. De eenheid der kerk bestaat vol gens hem naar Roomse opvattingen nog altijd in de terugkeer tot de ene moe derkerk van Rome. Ds. Borgers herinnerde ook aan het document over de oecumene, waarin de paus de uitspraak, dat de protestan ten onder de inspiratie van de Heilige Geest in de Heilige Schrift God „vin den", heeft veranderd in: dat zij hem „zoeken". Uit deze en andere wijzigin gen, die soms tegen de wil van de meerderheid van het concilie werden aangebracht, blijkt volgens ds. Borgers dat de oppermacht van de paus onge schokt is ,al het discussiëren over col legialiteit ten spijt. Hij voegde hieraan toe, dat de toe kenning van de titel „Moeder der kerk" aan Maria en de pauselijke toe spraak in Nazareth niet bepaald de in druk wekken, dat er een halt wordt toegeroepen aan een verder voortschrij dende Mariadevotie. Verder noemde hij het zaak, niet al leen te letten op de theologische dis cussie, maar ook op de kerkelijke praktijk: „Er is een schrikbarende reliquieënverering en dat werkelijk niet alleen bij het gewone volk. De schedel van Andreas werd officieel ten ge schenke gegeven aan de Griekse kerk". Ds. Borgers merkte tenslotte op dat de kerken van de reformatie zich bij het constateren van deze zaken moe ten hoeden voor hoogmoed. Volgens welingelichte kringen van de r.-k. kerk in Spanje heeft de primaat van Spanje, de aartsbisschop van Tole do Enrique kardinaal Pla y Deniel, en kele malen tevergeefs het Vaticaan ver zocht van zijn taak te worden onthe ven. De kardinaal is negentig jaar en zijn gezondheid laat te wensen over. Rome zou echter de kardinaal in zijn functie willen handhaven en een co adjutor zonder recht van opvolging naast hem willen benoemen. dië frontpagina-nieuws waren, maar voor Johan Richter betekende deze minder prettige geschiedenis drie jaren dienen in wat toen nog een Nederlandse kolonie was. „Daar is toen de roeping gekomen," vertelt dominee Richter, nu getrouwd en vader van vier kinderen. „De omstandigheden en de nood deden mij de gedachte geboren worden domi nee te worden. Maar wie zou zeggen of bij de terugkeer in Holland die wens nog steeds levend zou zijn?" Dat bleek het geval, want een klein jaar na zijn terugkeer in het vaderland (in 1951, op 28-jarige leeftijd) werd hij cursist aan het avond-lyceum in Arn hem. Zeven jaar later was het zover dat de studie kon worden beloond met het diploma. Dat kostte wel enige moei te, want van de 25 cursisten die begon nen waren behaalde Johan Richter als enige de eindstreep, zodat het volgen van zijn studie eigenlijk uit het nemen van privé-lessen bestond. Zijn hele „middelbare-schooltijd" bleef hij als handzetter werken, maar dat werd anders toen hij theologie ging studeren in Utrecht. Dankzij de bijzon dere medewerking van de directeur van de drukkerij, dr. R. E. Berends, werden de college-uren vrij gemaakt. Hij moest hard studeren. „Ik deed het altijd in de huiskamer omdat ik graag werkte als ik wat sfeer om me heen voelde," zo vertelt de kersverse predi kant, „maar ik heb nooit tot diep in de nacht gestudeerd." Zijn vrouw kan dat beamen. „Als man en vader is hij nooit tekort ge schoten in die lange studie-periode," zegt ze. Overigens heeft mevrouw Richter haar man niet gekend zonder studie-boeken. Het is overigens nog snel gegaan want in december 1959 deed Jo han Richter zijn propaedeutisch exa men en in juni 1963 zijn kandidaats. De kroon op al zijn zwoegen kwam toen hij het kerkelijk examen met goed ge volg aflegde. Ondanks de vele tijd die het studeren kostte bleef er toch nog wel eens een verstolen uurtje over om zijn hobby's, knutselen en koekjes bakken, te beoefe nen. Ook op andere manieren wist de heer Richter zich te ontspannen, name lijk door het lezen van detective-ro mans, hetgeen hij gemeen heeft met vele dominees. Helemaal klaar is de jonge predikant nog niet. „Eigenlijk moet ik nog een paar maanden leer-vi- caris zijn," zegt hij, „maar ik ga het liefst zo snel mogelijk aan de slag". Bovendien moet hij woensdagavond in de Geertekerk te Utrecht nog een proef preek houden. Paranimfen zijn de kan didaten in de theologie De Jong en Rijt- ma, beiden uit Utrecht, terwijl prof. S. van der Linde de nieuwbakken dominee enkele vragen zal stellen. De blauwe werkjas, die gedragen werd in de zetterij, zal nu verwisseld worden voor de toga. „Ik heb het zet- terswerk altijd met veel plezier ge daan", vertelt dominee Richter en hij spreekt de hoop uit dat het predikants ambt hem evengoed zal bevallen. Een hele verandering, die nog eens onder streept wordt door de uitspraak van een van de gasten: „Je zult maar een do minee hebben, die zijn eigen kerkbode kan zetten." De humanistische stichting „Socra tes" heeft in Rijswijk een landdag ge houden, waarbij prof. dr. H. Freuden- thal en drs. W. G. L. de Haas spra ken over het thema „Cultuur en tech niek". „Sinds de renaissance van de vijf tiende en zestiende eeuw is een ver vreemding ontstaan tussen cultuur en techniek, die zodanige vormen heeft aangenomen, dat de huidige maat schappij geneigd is de technische ont wikkeling te zien als een natuurramp, die over ons komt. Een tegenwicht hier voor is het normgevoel, de wil tot ver antwoordelijk handelen. Het humanis me kan, als stelsel dat alleen en uit sluitend op de mens en zijn mogelijk heden is gebaseerd, een waardevolle en moderne bijdrage leveren tot de ont wikkeling en uitbouw van dit normge voel. Dit laatste is de enige mogelijk heid om de techniek van onvoorstelba re natuurramp terug te brengen tot het uitvloeisel van het menselijk han delen", aldus de beide sprekers. „Geweldloze weerbaarheid" is de titel van het rapport dat „Kerk en Vrede", de Nederlandse afdeling van de „Inter national fellowship of reconciliation", dezer dagen heeft uitgegeven met als ondertitel: een alternatief voor militai re verdediging. Op een persconferentie in Utrecht heeft een van de tien medewerkers aan dit geschrift, mr. A. H. Heering, gezegd dat volstrekte onvrede met het ten dode opgeschreven zijn in de vici euze cirkel van geweld dat altijd nieuw geweld oproept de voornaamste drijf veer tot de publikatie van „Geweldloze weerbaarheid" is geweest. „We blijven verstrikt", zo zei hij, „in het militaire evenwicht dat nooit een evenwicht is geweest, maar een voortdurend streven van beide kanten om het overwicht te krijgen". De impasse is volgens „Kerk en Vre de" momenteel bijna absoluut door de dreiging van bacteriologische, chemi sche en atoomwapenen. Overigens wil „Kerk en Vrede" het niet bij woorden alleen laten. Zo, zegt de voorzitter van deze organisatie, prof. dr. J. de Graaf, in het voorwoord bij „Geweldloze weer baarheid", dat de mens van vandaag noch oorlog, noch berusting in onrecht mag willen en dat de enige logische conclusie dan is, dat onrecht en onmen selijkheid moeten worden bestreden met middelen die niet gewelddadig zijn. In het rapport heeft „Kerk en Vrede" haar overtuiging met betrekking tot ob ject, grondslagen en methoden van de geweldloze weerbaarheid neergelegd, daarbij geïnspireerd door het geweld- In het blad „Doorbraak" stond te le zen over een jongetje van de zondags school dat een couplet van de Vaste Burcht als volgt opzegde: De vijand rukt vast aan, met opgestoken haar. Hij gedraagt zich rustig nog van gruwel en bedrog. Maar zal als een kaffer verdwijnen. Het aantal lidmaten van de gerefor meerde kerken vrijgemaakt is in 1964 gestegen van 104.014 tot 105.457. Er zijn thans 305 kerken en 207 dienstdoende predikanten, alsmede 74 vakatures. Het aantal kerken is met twee verminderd door opheffing van de gemeenten te Eibergen en Vrijhoeve-Kapelle (N BR.) Ds. P. D. Kuiper is afgetreden als voorzitter van de vereniging van gere formeerde predikanten van de gerefor meerde kerken in Nederland. Zijn op volger is dr. mr. J. Ozinga (van Lun- teren). Prof. dr. J. van den Berg trad af als secretaris en werd opgevolgd door ds. G. Meijster te Ede. De gereformeerde mannenbond heeft het initiatief genomen tot de oprichting van een gereformeerd vormingscen trum onder de naam „Hoogerheide". Doel van het centrum wordt het leve ren van een bijdrage aan de vorming van 't gemeentelid tot het christen-zijn in de maatschappij. Voor de komende maanden is al een twintigtal regionale vormingsdagen voorbereid waarop het vraagstuk van de communicatie tussen leden van de mannenvereniging en de gemeentele den centraal gesteld zal worden. Op „Woudschoten" in Zeist wordt van 8 tot 10 juni de jaarlijkse pinkstercon ferentie voor het evangelisatiewerk van de gereformeerde kerken gehouden. Tot de sprekers behoren dr. O. Jager (over „Televisie en evangelisatie"), dr. K. J. Kraan („Ontmoeting met het commu nisme") en ds. S. J. Popma („Evan gelisatie en het persoonlijk geloofsle ven"). loze verzet van onder meer Gandhi en Martin Luther King (die ook lid is van de internationale broederschap). In het boekje zijn hoofdstukken ge wijd aan geweldloze methoden om een vreemde overheersing te voorkomen, geweldloze aktie onder vreemde over heersing, historische voorbeelden uit onder andere de Duitse bezettingstijd, enkele recente ervaringen in democra tische landen en de training in geweld loze weerbaarheid. Mr. Heering zei, dat „Kerk en Vrede" zich niet de illusie maakt pasklare op lossingen te hebben bedacht: „het zijn suggesties die zeker wegen naar een op lossing wijzen." „Geweldloze weerbaarheid" is in een oplaag van 10.000 exemplaren uitgege ven in de Carillonreeks van W. ten Have N.V. in Amsterdam. Het is wenselijk, dat de gereformeer de kerken in Nederland meer officiële betrekkingen aanknopen met de kerken van de gereformeerde traditie in Hon garije, Tsjecho-Slowakije en Joego Sla- vië. Dit is een van de stellingen, die de predikant van de Amerikaanse ge meente in Dordrecht, rev. Sidney H. Rooy heeft toegevoegd aan zijn zojuist voltooide proefschrift ter verkrijging van het theologisch doctoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Vier jaar geleden kwam rev. Rooy, die evangelisatiepredikant was van de Christian Reformed Church in New Jer sey in de Verenigde Staten, voor verde re studie naar ons land. Hij aanvaard de hier na korte tijd tevens het pasto raat van de in Dordrecht gevestigde Amerikaanse gemeente, de Pilgrim Fellowship. Zijn nu verschenen proef schrift handelt over de theologie van de zending in de puriteinse traditie. In zijn stellingen maakt de Ameri kaanse predikant naast de reeds gere leveerde nog meer actuele opmerkin gen over het gereformeerde kerkelijke leven. Maandelijkse avondmaalsdiens ten zijn, stelt hij, meer in overeenstem ming met de leer van de bijbel en de oude kerk dan de huidige praktijk in vele gereformeerde kerken. Ook stelt hij, dat meer gebeden, maar minder uit voerige, de aandacht en de toewijding in de liturgie der gereformeerde ker ken zullen versterken. Verder stelt rev. Rooy, dat de oecumenische beweging van deze tijd meer confessioneel en or thodox is dan vroeger in de begintijd. In juni zal rev. Rooy terugkeren naar de Verenigde Staten. Het is de bedoe ling, dat hij evangelisatie- of zendings predikant wordt in de Christian Refor med Church, de Amerikaanse zuster kerk van de gereformeerde kerken in ons land. Het landelijk verband van de com missies van beheer van de gerefor meerde kerken in Nederland heeft in zijn algemene vergadering te Hilver sum gesproken over de tractementen van de predikanten. Het plan, dat ter tafel was, verdeelt de gemeenten in zes groepen. Het mi nimum salaris van een beginnend pre dikant in een kleine gemeente tot 250 zielen zou dan 9.000 gulden per jaar moeten bedragen met vrij wonen en een vakantietoeslag van vier percent. De jaarlijkse verhogingen zouden moe ten variëren van 180 gulden in de laag ste tot 375 gulden in de hoogste gemeen- tegroep. In deze hoogste groep (boven 850 zielen per predikant) zou het maxi maal bereikbare salaris na 21 dienstja ren 19.635 gulden worden met vrijwonen en vakantietoelagen. Er werd gewezen op de mogelijkheid om meer dan voorheen kleine gemeen ten te combineren in een gezamenlijke predikantsplaats. De vergadering be sloot dat op korte termijn het oordeel zal worden gevraagd van een commis sie die de proeven nader zal bezien. Deze zal vervolgens aan de kerken wor den voorgelegd en dan namens het ver bond aan de komende generale synode worden gezonden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 12