FII.ATFI.1F.
Nieuwe, scherpere 8 mm.
films voor amateurs
Bridge
Dammen
m
Instamatic-systeem nu ook voor
smalfilmcamera 's en projectors
ZATERDAG 29 MEI 1965
-
Erbij
t
Filar ski
B. Dukel
Mr. Ed. Spanjaard
m. Mü Ui Ww.
PHIL1PPIJNEN. Op 29 mei, de 48ste
geboortedag van wijlen president J. F.
Kennedy, zal een serie van drie herden
kingszegels, 6, 10 en 30 sentimo, in om
loop worden gebracht. De zegels laten
zijn portret zien. (Afbeelding).
VERENIGDE STATEN. Ter gelegen
heid van het Jaar van de Internationa
le Samenwerking (I.C.Y.) zal op 26 ju
ni een postzegel van 5 cents (blauw en
zwart) in roulatie worden gebracht. Af
gebeeld is het standaardontwerp (een
handdruk en twee olijftakken). De op
lage bedraagt 114 miljoen exemplaren.
FRANKRIJK. De twintigste verjaar
dag van de geallieerde overwinning is
onder meer gevierd door de uitgifte
van een postzegel van 0.40 fr. (blauw,
rood en zwart). De zegel vertoont de
vlaggen van Frankrijk, de Verenigde
Staten, de Sovjet-Unie en Groot-Brittan-
nië boven de vernietigde hakenkruis-
vlag.
WEST-DUITSLAND. Ter gelegenheid
van het honderdjarig bestaan van de
Duitse maatschappij tot redding van
schipbreukelingen zal op 29 mei een
postzegel van 20 pf. (rood, zwart en vio
let) verschijnen. Op de zegel is een mo
derne reddingboot afgebeeld. Het ont
werp is van de hand van Karl Oskar
Blase uit Kassei.
OOST-DUITSLAND. De Oostduitse
posterijen hebben twee postzegels het
licht doen zien ter ere van de Russische
kosmonauten Leonov en Beljajev. Het
zijn een 10 pf. (rood) met de portretten
van beide ruimtevaarders en een 25 pf.
(blauw) met Leonov die naast het ruim
teschip „Voshkod" 2 zweeft. De laatste
zegel is een „sperwaarde" (kleine opla
ge).
NOORWEGEN. Op 4 juni zullen twee
postzegels 60 öre (sepiazwart) en 90
öre (grijsblauw) verschijnen naar aan
leiding van het honderdjarig bestaan
van het Noorse Rode Kruis. De eerste
zegel brengt een berglandschap en de
tweede zegel een kustlandschap in beeld
Beide zegels dragen daarnaast het em
bleem van het Rode Kruis.
HAÏTI. Een serie van vier zegels,
0.10 en 0.50 gourde voor de gewone post
en 0.50 en 1.50 g. voor de luchtpost is
uitgegeven, die gewijd is aan de han
delsvloot van dit land. Afgebeeld zijn
twee schepen in een haven met kranen
op de achtergrond.
r.~v
J t l
INDIA. Ter herdenking van de hon
derdste sterfdag van Abraham Lincoln
(1809-1865) is een postzegel van 15 p.
verkrijgbaar gesteld, waarop zijn por
tret voorkomt. De oplage bedraagt drie
miljoen exemplaren. (Afbeelding).
OOSTENRIJK. Een postzegel van
1.80 s. (blauwzwart) is uitgegeven, die
gewijd is aan de kunst van de Donau-
school. De zegel toont een houtplastiek,
voorstellende St. Joris. De zegel is ont
worpen door Adalbert Pilch en gegra
veerd door Hans Ranzoni jr.
ZWEDEN. Ter viering van het hon
derdjarig bestaan van de Union In
ternationale des Télécommunications
(U.I.T.) is een serie van twee waarden
uitgekomen. Het zijn een 60 öre (violet)
en een 1.40 kr. (blauwgrijs), die beide
een symbolische voorstelling dragen.
BELGIë. De twintigste verjaardag
van de bevrijding van de Duitse con
centratiekampen is herdacht met een
serie van vier waarden. Op de 50
50 c. (afbeelding) ziet men een hand
van een gevangene die de hand van
een bevrijder drukt en verbroken prik
keldraad, op de 1 fr. 50 c. een hand
van een gevangene die reikt naar de
zon, alsmede verbroken prikkeldraad,
op de 3 fr. 1.50 fr. een oprukkende
tank en verbroken prikkeldraad en op
de 8 fr. 5 fr. een gat in de muur van
een kamp, waarin een roos bloeit.
Het benutten van simpele kansen bij het
afspelen van een spel is meestal wel vol
doende als de verdeling gunstig is maar
een zeer goede speler wenst graag met de
mogelijkheid rekening te houden dat het
fortuin hem misschien niet zo welwillend
gezind is. De partij die ik ontleen aan een
grote Franse wedstrijd, zou menige Ne
derlandse zuidspeler tè zwaar op de maag
zijn gevallen:
A 5
A 2
H V 9 8 7 6
B 10 8
van bijzondere schoonheid. Hoewel de com
binatie niet diep is, was ze toch verrassend.
De landbouwkundig ingenieur uit Benne-
kom werd er toch het slachtoffer van. Het
ging als volgt.
DRS. P. ROOZENBURG
2
CHVB65
B 10 5 4
H64
876
10 9 8 4 3
O 2
V 5 3 2
H V B 10 9 4 3
7
A3
A 9 7
Noord gever, NZ kwetsbaar. Het bieden
en maken van zes schoppen is kinderspel
maar hoe spelen als men zeven schop
pen heeft geboden en de westspeler met
hartenheer uitkomt??
Beginnen moet men altijd éérst inventa
ris op te maken. Zonder dat NZ éénmaal
behoeven te snijden beschikken zij reeds
over twaalf directe slagen. De éne ontbre
kende slag moet kennelijk uit de ruiten-
kleur komen. Kent men de OW-kaarten
niet, dan zal menige zuid de weg van (je
minste weerstand volgen: hartenaas ne
men, drie maal troef halen en vervolgens
de ruitens gaan aanbreken. En na afloop
huilen omdat het zo slecht zat en dat het
toch zo een móói contract was
Het leuke van dit spel is, dat de schijn
baar onbelangrijke harten twee op tafel
(noord) een heldenrol gaat vervullen als
zuid hem door goed spel daartoe de kans
geeft. Want zuid moet trachten zijn der
tiende slag óók binnen te krijgen als het
nu eens niet zó best in ruiten zit en
zoals de kaarten liggen is dat mogelijk.
De eerste slag wordt met hartenaas op ta
fel genomen en daarna worden alle troeven
afgespeeld. Vóór de laatste schoppen aan
de beurt is, is de situatie:
oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooc
H V 9 8
IR. G. VAN DIJK
Zwart: 7, 8, 9, 12, 13, 18, 21, 24, 25.
Wit: 16, 27, 28, 32, 33, 34, 37, 38, 39.
Het lijkt er op dat wit gunstig staat,
maar bij analyse ontkomt wit niet aan ver
lies. In de partij vervolgde wit 1) 34-29?
waarna 18-23. 2) 28x30 25x43. 3) 38x49 7-11.
4) 16x18 13x42 zwart ineens deed winnen.
Maar nu 34-29 niet kan, moet wit wat
anders. Op 28-22? 18-23 37-31 of? 25-30 en
23-28 met gunstig spel voor zwart. Na
28-22 18-23 22-17? volgt leuk 24-29 33x24
23-28 17x26 7-11 16x18 en 13x44 en zwart
wint.
De Haarlemse oud-kampioen Wim de
Jong heeft dit toernooi niet zo goed ge
speeld als hij het in voorgaande toernooien
deed.
In zijn partij tegen J. M. Bom was de
Haarlemmer een stuk achter geraakt. Met
een leuk zetje wist De Jong (met wit) nog
net de remise uit het vuur te slepen. Het
was in de volgende stand.
J. M. BOM
xx»ooooooooooooocoooocooooc»ococooocoooooococooocooocoo<
-
V
B 10 5 4
H
Zuid kan nog eerst ruitenaas spelen om
de situatie in die kleur te verkennen
OW bekennen kleine ruitens. Dan volgt
schoppen vier. waarop west de harten
vrouw wegdoet. Let u erop, dat op de
voorgaande schoppens op tafel de klaver
boer en tien opgeruimd worden, om een
z.g. „entreevork" met klaver aas, negen
naar zuid te houden. Met dichte kaarten
is nu het probleem, of het goed is een rui
ten op tafel weg te gooien de partner
zal weinig bewondering voor het speelplan
van zuid hebben, als de ruitens gewoon
goed zaten maar opgeruimd werden om
een dwangstelling te verkrijgen, die mis
schien mislukt. Het opruimen van de har
tens door west moet zuid echter al te den
ken geven en op de laatste troef moet
hij dan ook ruiten negen in noord weg
doen. Speelt hij vervolgens ruitenvrouw
en ruitenheer, dan komt oost in harten-
klaverdwang. De pointe van dit spel is,
dat men de slechte ruitenverdeling dus te-
boven kan komen: of men dat in de prak
tijk kan vinden is een zaak, die ieder maar
voor zichzelf moet beantwoorden!
Bridgevraag dezer week: West gever, NZ
kwetsbaar, viertallenwedstrijd. Zuid heeft:
H8754 9H5 ❖98753 +4
Biedverloop: west één ruiten - noord
doubleert - oost drie ruiten - wat moet
zuid doen?
M Wm.
ooooooooooooooooooooooocoooocooooocooooooooooooooooooooc
W. DE JONG
Zwart: 13 stukken op 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11,
12 14 16 24 29.
Wit: 12 stukken op 25, 28, 31, 33, 38, 39,
40, 41, 46, 47, 48, 49.
Wit heeft enige compensatie in de zwart-
voorpost 29.
Spelverloop in de partij 1)11-17. 2)
48-43 6-11. 3) 41-37 1-6. 4) 37-32 17-22. 5)
28x17 11x22. 6) 46-41 9-13. 7) 32-27 13-18.
8) 41-36 8-13. 9) 31-26 22x31. 10) 36x27 14-19.
11) 33-28 10-14? En nu is de echte combi
natiestand ontstaan, waarin wit minstens
een gelijk spel afdwingt. Het gaat om de
volgende stand.
xxxxxxxxxDccoooooococooooooccocooooocooa dodxxxxxxxjooocx
In het nationaal toernooi 1965 deed zich
in de partij tussen de Amsterdammers Ton-
ny Sybrands (zwart) en Wim v. d. Sluis
een slagafwikkeling voor, welke de sterkste
dammers nog nimmer hebben gezien. De
damzet die wit uit de stelling haalde is
dan ook origineel. Het was in de volgende
stelling.
TONNY SYBRANDS
doooooooooooooooog:
COOOOOOOOOOOOOOOCXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX/^
lOOOOOOOOOOOOC
Zwart: 5, 6, 7, 10, 12, 13, 16, 18, 19, 24, 29.
Wit: 25, 26, 27, 28, 38, 39, 40, 43, 47, 49.
In de partij vervolgde zwart 10-14? waar
na wit met 28-23 38-33 43x23 40-34 49-4 en
39-34 26x21 remise behaalde. Maar wat
moet zwart dan spelen om voordeel te be
halen? Op 6-11 of 7-11 volgt dezelfde af
wikkeling. Op 18-23 is zowel 25-20 23x21
13x2 met 39-33 als 20-15 remise gevend.
Toch zijn er wel enkele overwegingen
van objectief-vaststaande aspecten op te
sommen. In de eerste plaats het onuitwis
bare feit van de schaak-„Kinderstube", het
milieu, waarin de jonge schaker opgroeide.
Het is nu eenmaal een principieel verschil
of men het jarenlange moeizame en kei
harde worstelen om het „métier" te leren
deed in de schaakclub te Kopenhagen of in
Moskou. Het vallen en opstaan, het telkens
weer afgestraft worden, het ontwikkelen
van de weerstanden daartegen, het ont
vangen van de noodzakelijke prikkels om
door steeds scherper en dieper zelfstandig
denken het grootmeesterschap te ontwik
kelen, in één woord het onvoorstelbaar
moeilijke groeiproces, dat onmisbare voor
waarde is voor het bereiken van de top, is
in -de hoogste mate afhankelijk van de
voedingsbodem in welke dat groeiproces
zich voltrekt. Om een vergelijking te ge
bruiken welke als iedere andere mank
gaat, maar niettemin verhelderend werkt:
Nederlanders zullen, in het algemeen ge
sproken, in alpinisme en op ski's, nooit
hetzelfde kunnen bereiken als geboren
bergbewoners.
Een ander aspect: Larsens stijl, zijn goe
de en zijn minder goede eigenschappen.
Zijn stijl is bijzonder attractief; risico's
gaat hij niet uit de weg en hij offert graag.
Maar wat men zich kan permitteren tegen
de middenklasse is vaak een waardeloos
wapen tegen de zware-jongens-van-het-
vak. Dezen laten zich niet van de wijs
brengen, aanvaarden de offers, houden zich
in de verwarde varianten-jungle staande
en winnen tenslotte dank zij hun materieel
overwicht.
Larsens fort? Originaliteit, scherp en
uiterst snel combinatievermogen, een voor
treffelijke mentaliteit, welke voor- en
tegenspoeden onbewogen opvangt. Zijn
zwakheden? Misschien een onbedwingbare
lust om te veel risico's te nemen, soms
een onverklaarbare inzinking in de stra
tegische opbouw en gevolg vooral van
het eerstgenoemde aspect wellicht het
ontbreken van een tot in de fijnste vezels
uitgesponnen net van wetenschappelijk-
systematische kennis en techniek. Daar
voor behoeft men nu eenmaal een ploeg
van leermeesters en secondanten als waar
over de Russen en andere Oosteuropeeërs
beschikken.
Gelukkig is dit alles grauwe theorie,
welke niet alleen-zaligmakend is. Relatief
geïsoleerde figuren als onze Euwe en de
U.S.A.-boy Fischer, die ondanks hun be
trekkelijk isolement zich tot wereldklasse
ontplooiden, bewijzen dat er uitzonderingen
mogelijk zijn.
Laten wij Larsens kansen eens toetsen
aan een drietal partijen, welke hij speelde
in het recente toernooi te Zagreb. Aller
eerst Larsens overwinning uit de zesde
ronde met wit op grootmeester Matanovic.
De Joegoslaaf speelt de opening enigszins
tam en Larsen krijgt een aangename stel
ling. Hij ziet kans, door wat gelaveer de
spanning erin te houden en zich te beheer
sen ten aanzien van onverwachte riskante
acties. Plotseling is er een zeer spectacu
laire combinatie mogelijk, gebaseerd op de
beheersing van de diagonaal al-h8. Larsen
aarzelt geen moment en wint in enkele
zetten.
Wit: Larsen. Zwart: Matanovic.
Patalnanc
1) c2-c4 Pg8-f6. 2) g2-g3 e7-e6. 3) Rfl-g2
d7-d5. 4) Pgl-f3 Rf8-e7. 5) 0-0 0-0. 6) d2-d4
Pb8-d7. 7) Pbl-d2 c7-c6(?) Na wits vorige
zet (volgens de theorie was 7) Pc3 beter)
had zwart hier c7-c5 moeten proberen.
Larsen krijgt nu als vanzelf de „aange
name" stelling, welke wij reeds noemden.
8) b2-b3 b7-b6. 9) Rcl-b2 Rc8-b7.10) Tal-cl
Ta8-c8. 11) e2-e3 d5xc4. In aanmerking
komt Tc7 Da8 Tfc8 met tegenspel.
Na de tekstzet krijgt wit positioneel voor
deel. 12) Pd2xc4 c6-c5. 13) Ddl-e2 C5xd4.
14) Pf3xd4 Rb7xg2. 15) Kglxg2 Pd7-c5. 16)
Tfl-el Een niet-duidelijke zet; meer
voor de hand lag Tfdl. 16) Dd8-d5f.
17) f2-f3 Tf8-d8. 18) e3-e4 Dd5-b7. 19) Pc4-
e5 Re7-f8. 20) Tcl-c2 Td8-e8. Al evenmin
erg begrijpelijk, maar zwart heeft niet veel
anders dan afwachten. Misschien viel g6
Rg7 te proberen. 21) Tel-cl Pf6-d7. 22)
Pe5-g4 Dit ontwijken van afruil met
agressieve bedoelingen in het achterhoofd
is echt Larsen. Wie weet zag hij hier al
iets schemeren van de komende beslissende
combinatie. 22) Pc5-a6. Veel lijn zit
er niet in het zwarte spel. Kennelijk hoopt
Matanovic, Larsen tot een onbesuisde actie
te verleiden. 23) a2-a3 Pa6-b8. 24) Tc2-c4
Om met Dc2 op de c-lijn te tripleren.
24)a7-a6. 25) De2-c2 Tc8xc4. 26) Dc2x
c4 b6-b5. 27) Dc4-c3Veel sterker dan
27) Dc7 Dc7:. 28) Tc7: Rd6. Er beginnen ge
varen te dreigen langs de diagonaal. Zwart
moet oppassen voor grapjes als Ph6f gh6:
en vervolgens een zet van Pd4 met mat-
dreiging op h8. 27) b5-b4. 28) a3xb4
Rf8xb4. 29) Dc3-e3 Rb4-e7. Tegen Dg5 ge
richt; wit houdt steeds wat druk en zwart
moet op zijn hoede zijn. 30) Tcl-c4!
MATANOVIC (aan zet)
Zo eenvoudig gaat
het laden (en „los
sen") van de film
cassette in de
tieuw Instamatic-
smalfilmcamera's.
Er kan niets ver
keerd gaan en na
belichting wordt
de hele cassette
opgestuurd naar
de ontwikkelcen
trale.
TEGEN HET EINDE van dit jaar kan Nederland een paar belangrijke nieuwtjes
op smalfilmgebied verwachten. Het gaat om een nieuwe „Super 8"-film, een serie
Instamatic filmcamera's en projectoren, ontworpen en ontwikkeld door de Kodak.
Belangrijkste nieuws van de nieuwe 8 mm films: vijftig percent meer beeldopper
vlak dan bij de gebruikelijke 8 mm films. Wat de nieuwe filmcamera's en projec
toren betreft: na de amateurfotografen krijgen nu ook de filmamateurs het gemak
en de veiligheid van een pasklare cassette. De vindingen zijn onlangs in New York
voor het eerst gedemonstreerd.
EVENALS in 1932, toen door de in
voering van het 8 mm-formaat de smal
film toegankelijk werd gemaakt voor
grotere groepen amateurs, heeft Kodak
door de invoering van dit nieuwe sys
teem ook nu weer de spits afgebeten.
Het systeem omvat drie nieuwe Insta
matic filmcamera's, die op dezelfde ge
makkelijke manier kunnen worden ge
laden als de populaire Instamatic foto
camera's. Verder een reeks Instamatic
filmprojectoren met 'n uniek filmtran
sport, zonder tandwieltjes. Het vergrote
oppervlak van de 8 mm film „nieuwe
stijl" levert briljanter beelden op, door
dat meer licht kan worden doorgelaten,
terwijl ze door de minder sterke ver
groting bij projectie ook scherper zijn
dan de normale 8 mm films. Het ma
teriaal is een geperfectioneerde Koda-
chrome II Film, Type A, verpakt in
cassettes met 15 meter film. De film
kan zonder onderbreking, zowel binnen
als buiten, worden belicht. Dubbele be
lichting en sluieren is uitgesloten, ter
wijl ook verkeerd laden van de came
ra tot het verleden behoort.
Groter en scherper beeld
PERFECTE beeldscherpte wordt be
reikt doordat de film nauwkeurig in het
scherptevlak wordt gehouden door een
vensterplaatje in de camera en een
filmkanaal met uitsparing en aandruk-
plaat in de cassette. Deze combi
natie, tezamen met de nieuw voor „Su
per 8"-film ontworpen projectoren,
geeft een beeld op het projectiedoek
dat volkomen rustig staat, vrij is van
flikkeringen en aanmerkelijk scherper
en helderder is dan bij de gewone 8
mm film. De cassette met belichte film
wordt zonder meer naar de afwerkcen-
trale gezonden. De ontwikkelde film
31) Tc8xc4. 32) Pg4-h6t! en zwart gaf
het op. Zie 32) gh6:. 33) Dh6: en mat
op g7 is niet te voorkomen, omdat zwart
niet de loper en het paard tegelijk kan
nemen, respectievelijk 32) Kh8. 33)
Rg7: mat.
Een probleemachtig slot.
Tenslotte nog een enkel woord over
30) Pb6 in de diagramstelling. Dan
gaat hetzelfde grapje nét niet op, omdat er
op c8 geen toren en prise komt te staan.
Zie 31) Pe6: fe6:. 32) Dc3 Rd6! met dekking
zowel van g7 als van c7.
We zagen hier Larsen op zijn best met
een flitsende combinatie.
Dat het ook anders kan, daarover vol
gende week.
XXXJOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOCOOOOOCCOOOOOCOOOOOt
WIM V. D. SLUIS
Zwart: 2, 3, 4, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15,
17, 18, 19, 21, 22, 24, 27.
Wit: 26, 28, 30, 31, 32, 33, 35, 36, 37, 38,
39, 40, 42, 43, 44, 47, 49, 50.
Wit aan zet speelde 1) 40-34 dreigt nu met
zetje van Bedolla door 28-23 18x40 33-28
en 38x16. Dus moet nu, gedwongen om het
gevaar te keren, 15-20 spelen. Toen de
zwartspeler echter met 3-9? vervolgde, ont
stond de nieuwe afwikkeling met 2) 28-23
18x40. 3) 33-28 22x33. 4) 38x20 14x34. 5)
31x22 17x28. 6) 32x5 en zwart kon ineens
opgeven.
De winst die drs. P. Roozenburg met
zwart op ir. G. van Dijk behaalde was ook
LARSEN
Het is nu ongeveer zo ver, dat de Deen
Larsen zijn grote poging gaat wagen om
het wereldkampioenschap te bemachtigen.
Daartoe moet hij een tweekamp spelen met
de Joegoslaaf Ivkov, tegelijk met Tal
Portisch. De winnaars komen in een soort
demi-finale met Spassky en Geiler, die in
middels respectievelijk van Keres en
Smyslov wonnen. De uiteindelijke triomfa
tor krijgt tenslotte de wereldkampioen
Petrosian te bestrijden. Dus nog een lange,
lange weg. Larsen is in dit immense ge
vecht de enige vertegenwoordiger van de
Westelijke wereld. Zal hij hoge ogen
gooien? Het is steeds moeilijk, gevaarlijk
en ook aanmatigend, zoiets te voorspellen.
Het krachtsverschil in de topklasse ligt zo
subtiel, dat tiende-seconden uit. de atletiek
nog grove maatstaven zijn, en chrono
meters, welke deze kunnen constateren zijn
wellicht slechts de haast elektronische brei
nen van super-schaakdenkers als Petrosian
en Botwinnik zelf.
paA ua uaaajq
-nop uio Saouag SaoJA Sou ;aq si uea
uappaa ai uajinj jCia pui qoo ufiz piaaaq
Buaarq MO }ep qfqauiauuee pq tfr 'uauioq
uaddoqos jaiA p; ZN slB ua aeeqspA\n
piu uee)S MO "uaniz iqaa;s oz suajinj
ap iep ueq uapaouuaA ptu (Sou) Ciped
-uaSai ap iep 'uaquapaq pmz poui uaipuaA
-og -uaiaiqnop ai ptu gou gxdoptooA uto
gaouag pojg uftz uapjoAV ueq iqeeutag
aqoueui ap lepoz ijaaq unapuaddoqas
aqfqapaj ua suaijnj uaag pjoou iep uasueq
aa 'uapaxq uaddoqos aup pout aeeui 'uaa
-aiqnop ai je nu uapppaA uapi ptu qatz
poui pmz igeeJAagppq do pjoo.wjuv
wordt op spoel teruggestuurd, gereed
voor projectie.
Instamatic filmcamera's
BIJ DE PRESENTATIE in New
York werden drie Instamatic filmca
mera's getoond. Zij worden elektrisch
aangedreven, nemen achttien beeldjes
per seconde op en hebben een teller,
die de nog te belichten filmlengte aan
geeft. Als de film belicht is verschijnt
het woord „exposed" („belicht") in het
venster van de cassette. Al de camera's
hebben een ingebouwd type A filter,
dat door de cassette automatisch wordt
ingeschakeld voor het maken van dag
lichtopnamen op Super 8 Kodachrome
II Film, Type A. Voor juiste belich
ting van binnenopnamen bij kunstlicht
wordt het filter automatisch verwij
derd als men een Kodak Instamatic
Movie Light op de camera plaatst.
Het cameraprogramma omvat een
model met handinstelling, één met een
volautomatische beliehtingsregeling en
een reflexcamera met zoomlens en
automatische belichtingsregeling door-
de-lens. Wat de beide laatste typen be
treft, zorgen inkepingen in de filmcas
sette voor instelling van de juiste film
snelheid. Zij zijn ingericht voor films
met een gevoeligheid van 16, 25 en 64
ASA (daglicht) en 25,40 en 100 ASA
(kunstlicht).
Nieuwe projectoren
BIJ DE projectoren is er één die zo
wel voor de tot nu toe gebruikelijke 8
mm films als voor de Super 8 Films
geschikt is. Er zijn twee eenvoudiger
projectoren, waarvan één voor snel
automatisch terugspoelen van de film.
Andere veelzijdige modellen bieden
combinaties van zes snelheden, voor
vertraagde, normale of versnelde pro
jectie, zowel voor- als achteruit. Deze
modellen zijn ook geschikt voor stil
staande projectie. Een geluidsprojector
met transistor-versterker maakt deze
serie compleet. De geluidsweergave van
het magnetisch geluidsspoor moet bij
het nieuwe systeem bijzonder goed zijn.
De plaatsing van het beeld in het mid
den van de film maakt het mogelijk
het magnetisch spoor te verplaatsen
naar de ongeperforeerde kant, zoals dat
ook bij de 16 mm magnetische geluids
film gebeurt. De geluidsweergave wordt
dus niet gehinderd door perforatiegaten
vlak naast het geluidsspoor. Beeldhoog
te, beeldbreedte en de afstand tussen
de perforaties op de Kodak Super 8
Film zijn evenredig aan die van de 16
mm film. Dit maakt het mogelijk, ver
kleinde kopieën te maken van 16 mm.
op „Super 8" in een verhouding van
1,8 1. Het is dus mogelijk, 16 mm.-
produkties voor projectie terug te bren
gen op het meer economische Super 8
Film formaat.
Ofschoon het nieuwe systeem voor
het eerst op de IPEX in New York aan
het publiek werd getoond, had Kodak
ook reeds andere fabrikanten op foto
grafisch gebied op de hoogte gesteld
van haar plannen om de nieuwe serie
apparaten en met film gevulde casset
tes in de handel te brengen. Aan deze
fabrikanten kunnen licenties worden
verstrekt ten aanzien van de patenten
die betrekking hebben op de nieuwe
filmcamera's en cassettes.
OOOtKOOOCXlOOOaXXDOOOOOOOCOOOOOOOOOOOOOCIOOOOOOO
LARSEN
Sterk gespeeld. De bedoeling is, met Dc3
voort te zetten, wat zowel Tc7 als her
nieuwde aanval langs de diagonaal dreigt.
Zwart had dit nog juist kunnen pareren
met Pb6, een zet op welke wij aanstonds
terugkomen, om niets te verklappen van
de nu volgende verrassing. 30)Te8-c8?
Verliest onmiddellijk; kennelijk heeft
zwart slechts gekeken naar 31) Dc3, waar
tegen Tc4: 'voldoende parade betekent, om
dat wit eerst op c4 moet terugslaan, waar
na zwart veld g7 gaat beveiligen. Maar wit
heeft een vernietigende tussenzet, waar
mee hij eerst de diagonaal naar g7 opent.
31) Pd4xe6UEen kostelijke beslissing;
na 31) fe6:. 32) Dc3 heeft zwart geen
tijd voor Tc4: omdat er mat op g7 dreigt.
Pareert hij dat, dan volgt 33) Tc8:. Dus: