Toneelgroep „Centrum" met een boeiend en uitgewogen nieuw repertoire Grote prijs Britse film van Cannes „The knack voor F „Is de kunstenaar een profeet" ill 17 Peter Oosthoek komt de gelederen versterken s ZATERDAG 29 MEI 1965 Toneelschrijversdebuut van Hans Andreus en Rex Brico Leo Derksen distancieert zich van filmdraaiboek Inaugurele rede van prol. Rookmaaker De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisieprogramma T.V-nabeschouwingen Gevarieerde avond Damshuizer PETER OOSTHOEK, regisseur van de Toneelgroep Stu dio, is voor het komende seizoen geëngageerd door de Toneelgroep Centrum als acteur en regisseur. Marja Kok en Jeroen Krabbé, die hedenmiddag in Amsterdam met hun klasgenoten van de Toneelschool openbaar eindexamen hebben gedaan de klas kreeg als geheel de Top Naeffprijs komen eveneens de gelederen van „Centrum" versterken, waar zij met hun oud-docent Guus Hermus zullen spelen in onder meer „Les mains sales" van Sartre. Voorts is het ta bleau de la troupe van „Centrum" verrijkt met Lettie Oost hoek (thans Studio), Ton van Duinhoven (nu Ensemble), Jules Hamel (thans Studio), Ferd. Stemeberg (nu Theater), Hidde Maas (van de Arnhemse Toneelschool 1965) en Dries Krijn (Ned. Radio Unie, hoorspelkem). Het repertoire omvat drie stukken van Nederlandse auteurs: „De Witters" van Hans Andreus, „Na Z." van Rex Brico (geen pseudoniem) en „Het blauwe oog" van Dimitri Frenkel Frank. Ook staat er weer een nieuwe Pinter op het programma, „The Home coming", een avondvullend stuk. „Centrum" gaat thans zijn ER ZAL EEN KEUZE worden ge maakt uit „Hostille Witness" van Jack Roffey, „L'Echappée belle" van Henri Garcin (een in Frankrijk wonende Nederlander) en Romain Bouteille (mu ziek Alain Clavies), „The Ballad of the sad cafe" van Albee (naar Carson Mc- Cullers), „Slow dance on the killing ground" van William Hanley, Tsjechovs „De drie zusters", „Tchin-tchin" van Billetdoux, „A streetcar named desire" van Tennessee Williams en „Le Triom- phe de l'amour" van Marivaux. Doorge speeld worden „De Polyester Polka" van Frenkel Frank en „Het tweede schot" van Thomas. De premiere, waarmee het seizoen wordt geopend, is dus Sartre's „Les mains sa- les" op 4 september in Haarlem. Theo Kling voert de regie, de vertaling is van Hans Roduin, de decors en kostuums worden door Hans van Norden verzorgd. Medewerkenden zijn Guus Hermus, Carol Linssen, Ina van der Molen, Marja Kok, Peter Aryans, Jeroen Krabbé, Hidde Maas, Ben Hulsman, Ferd. Sterneberg, Jaap van Donselaar, Rudi Musters. De volgende première is van de door Walter Kous geregisseerde komedie „La queue du diable" van Ives Jamiaque. Het verhaal betreft een man, die na tien jaar onschuldig in de gevangenis te zijn geweest wegens moord, terugkeert in zijn dorp en daar meedeelt dat hij de moord, waarvoor hij de straf al heeft uitgezeten, nu tegoed heeft,The millionairess" van Shaw zal voor het eerst in ons land worden gespeeld. Joe Ortons „Entertai ning mr. Sloane" (regie Peter Oosthoek) behandelt de homoseksualiteit als sociaal gegeven. Over de Britse première publi ceerden wij een zeer lovend oordeel. DE NIEUWE PINTER, „Homecoming", wordt in regie van Walter Kous opge voerd. Men krijgt een mannenhuishouden zestiende speeljaar in en zal dit seizoen het derde lustrum met een jubileumvoorstelling gedenken. Het vorige seizoen is voor de toneelgroep bijzonder succesvol geweest. De uit wisseling met de K.V.S. leverde de Nederlanders in Brussel een ongeëvenaard succes. Sartre's „Eerbiedige Lichtekooi" heeft het grootste aantal voorstellingen gehad, namelijk 124, Andrejevs „De Gedachte" bereikte 75 voorstellingen en de „Polyester Polka", welke zal worden doorgespeeld, reeds vijftig. Het repertoire wordt op 4 september in Haarlem ge opend met „Les mains sales" van Sartre, waarmee Centrum de reeks, die begon met „Huis Clos" en „De eerbiedige lichtekooi", vervolgt; „La queue du diable" van Ives Jamia que, een komedie, wordt op 11 september te Haarlem ge speeld. Voorts vermeldt het repertoire „The Millionairess" van Shaw, „Entertaining mr. Sloane" van Joe Orton, „The homecoming" van Pinter, „De Witters" van Hans Andreus, „Na Z." van Rex Brico, „Happy End" van Brecht met muziek van Kurt Weil, „Het blauwe oog" van Dimitri Frenkel Frank en Shakespeares „Love's labour lost". te zien, dat bepaald wordt door de rela ties die elk der mannen had tot de over leden vrouw des huizes. Als een broer thuiskomt met een echtgenote, kantelen alle mannen hun relaties tot de overleden vrouw naar de nieuw aangekomene. HANS ANDREUS' „De Witters" is een dialoog tussen twee mannen die een ka mer witten; in hun gesprek krijgt het le vensverhaal gestalte van een vrouw „bui ten de muren". Deze éénakter gaat voor af aan „Na Z." van Rex Brico. Het is een stuk over de schijnbare willekeur van de levensstructuur, waarin het al dan niet gerealiseerd worden van mogelijkheden een spel lijkt. Rex Brico is 38 jaar, hij heeft over de hele wereld gezworven en is in 1956 in Melbourne, waar hij als sport verslaggever heen was gegaan, blijven hangen. Na daar enige jaren als journa list te hebben gewerkt is hij met twee toneelstukken naar Nederland teruggegaan. Hij schrijft in het Engels (Hans Roduin Leo Derksen uit Bergen (Noord-Holland), auteur van het scenario voor een film die door de Amerikaan Arthur Dreifuss ge regisseerd wordt en die in oktober in pre mière zal gaan, heeft zich teruggetrokken, omdat hjj het niet eens is met „de oubol lige wijze" waarop zijn scenario tot een draaiboek is verwerkt. Hij wil zijn naam liever niet op de titel rol van een film, waarvan volgens hem het draaiboek is gemaakt door niet-deskun- digen en waarin dé bedoelingen van de schrijver op grove wijze worden veron achtzaamd. In 1963 heeft de heer Derksen de op dracht ontvangen tot het schrijven van een scenario van de film (nog zonder titel), die met voornamelijk Nederlandse acteurg (hoofdrollen Eric Schneider en de Engelse Linda Christian) wordt opgenomen en di rect in de Engelse taal wordt nagesynchro niseerd. (Van een speciale verslaggever) CANNES. De „grand prix" van het 18de „Festival International du Film", is toegekend aan de Engelse film „The Knack.and how to get it". Daarmee heeft het college van wijze mannen en vrouwen, dat in de afgelopen weken onder voorzitter schap van Olivia de Havilland naar het heet het beste van de internationale speeljaar- produktie aan zich heeft laten voor draaien, de Engelse film van vandaag terecht onderscheiden. Want de gehele Engelse inzending naar dit festival stak boven die van de andere landen uit. BEHALVE DE MET de felst begeerde hoofdprijs onderscheiden „Knack", een film over, door en met jonge mensen, was er immers Sidney Lumet's „The Hill" die ex aequo met de Franse in zending „De 317-de sectie" van Pierre Schoendoerffer de prijs voor het beste scenario kreeg en „The Ipcress File" van Sidney J. Furie. Nu kan men wel licht stellen, dat er minder Engels aan deze films is dan wordt gepretenteerd, om dat „Knack"-regisseur Richard Lester en Lumet Amerikanen zijn en Sidney Furie een Canadees is, een feit is toch, dat deze films tijdens dit festival met groot succes onder de Britse kleuren hebben gedraaid. Behalve Groot-Brittannië was er nog een land, dat een voortreffelijke inzending naar Cannes had gestuurd. Japan, en ook dat is gelukkig door de jury voor de lange speelfilms gehonoreerd. De niet ieder jaar uitgereikte jury-prijs werd namelijk toegekend aan de Japanse episoden-film „Kwaidan". Verder kon Ichikawa's gran dioze film over de Olympische Spelen, al werd hij in het officiële programma dan ook buiten mededinging vertoond, door de in Unicrit verenigde internationale film critici unaniem bekroond worden als de film, die het meste recht had op de „Uni- crit-plaquette". DAT DE JURY DE LANGE films „Sa- mantha Eggar" en „Terence Stamp" waar dig achtte de prijzen voor de beste vrou welijke en mannelijke hoofdrol in ont vangst te nemen, wekte enige verwonde ring en deed velen hier in Cannes het woord politiek in de mond nemen. Anders zouden de Amerikanen immers helemaal buiten de prijzen zijn gevallenEen feit is in ieder geval, dat er ook naar mijn smaak betere acteurs en actrices te zien zijn geweest dan deze hoofdrol spelers in William Wyler's „The Collec tor". Al waren het alleen maar de Tsjech Josef Kroner en de Poolse Ida Kaminska, de twee ontroerende hoofdfiguren uit de Tsjechische film „Obschad na Korze", die het nu met een eervolle vermelding VMrnmiddag heeft de hoogste klas van de Amsterdamse Toneelschool eindexamen gedaan. De kwaliteit van de groep werd gemarkeerd door het feit dat de „Top Naeff-prvs" ditmaal niet aan een enkeling, maar aan de hele klas werd toegekend. De foto toont van links naar rechts Rudolf Lucieer, Carol v. Herwijnen, Sjoukje Hooymaayer, Krijn ter Braak, Marja Kok en Jeroen Krabbé. De beide laat- sten zijn door „Centrum" geënga geerd, waar zij samen met hun leraar Guus Hermus zullen optreden in Sartre's „Les mains sales". moesten doen. Eenzelfde onderscheiding als de Russische actrice Vera Kouznetso- va kreeg, die in de Russische film „Er waren eens een oude man en oude vrouw." de rol van de oude vrouw speelde. De Roemeense regisseur Liviu Ciulei kreeg van de „grote jury" de prijs voor de regie voor zijn film „Het Bos der Ge hangenen". ER WAREN WEINIG of geen korte films van formaat, die in de competitie meedraaiden. Zou Herman van der Horst niet in de jury hebben gezeten, maar hier als deelnemer zijn geweest met „Amster dam", dan had het hoogstwaarschijnlijk de „grand prix" niet kunnen ontgaan. Daar zijn film nu buiten mededinging draaide, ging de hoofdprijs in deze categorie naar de Hongaarse film „Nyitany" van Janos Vadazs, een inderdaad wel opmerkelijk wetenschappelijk getint werkje over het begin van een kippenleven in een ei. De Belgen haalden met „Monsieur Plateau' eveneens een wetenschappelijk werk over een pionier van de cinematografie, goed gemaakt door Jean Brismee, de tweede prijs; de derde prijs moest worden ge deeld, daarover konden de juryleden het nl. niet eens worden, zodat tenslotte de namen van de Tsjech Jan Svankrajer, die „Johann Sebastian Each" had gemaakt, een pretentieus werkje, waar muziek en beeld tot een eenheid moesten worden en Alexandre Astruc voor zijn Franse do cumentaire over de mathematicus „Eva- riste Gallois" naast elkaar op de erelijst verschenen. Een erelijst, die door prijstoekenningen, door commissies en organisaties buiten het officiële festival staande, nog veel groter was, maar waarvan ik tenslotte al leen nog wil vertellen, dat de Franse fil mer Pierre Etaix er op voor kwam, om dat zijn jongste werk „Yoyo" werd uitge roepen tot de beste jeugdfilm en boven dien de „Ocid-prijs" (oftewel de katholie^ ke filmprijs) kreeg en dat de Mexicaan se film „Tarahumara" de onderscheiding van de in de Fipresci verenigde journa listen kreeg toebedeeld. vertaalde „Na Z") en is thans in op dracht van „Centrum" aan een derde stuk bezig. Als leraar Engels werkt hij halve dagen. „Happy End" van Brecht is een „musical" waarin de doeleinden van de onderwereld van Chicago en die van so ciale verbeteraars als even betrekkelijk naast elkaar worden gezet. Peter Oost hoek voert de regie. „Het blauwe oog" van Frenkel Frank is nog niet voltooid, maar komt er in 't kort op neer dat professor Attila Ballecoet middels een le zing met dia's* „Bestaat de liefde", zijn onbehagen erover uit dat men op aarde nu eenmaal met vrouwen moet leven. Naarmate hij daarin beter slaagt wordt duidelijker dat de hooggeleerde zich heeft verpand aan één heel bijzondere vrouw. Maar als die aan bod moet komen in de lezing, blijkt ze niet te bestaan. AMSTERDAM. Prof. dr. H. R. Rookmaaker, begin van dit jaar benoemd tot hoog leraar in de kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit, heeft gistermiddag zijn ambt aanvaard met het uitspreken, in het Woestduincentrum te Amsterdam, van een rede getiteld „De kunstenaar een profeet?" De gedachte dat de kunstenaar een profeet is, een mens die in de goddelijke waanzin de waarheid bekend maakt, was in de Griekse oudheid algemeen, zo begon de nieuwe hoogleraar zijn inaugurele oratie. In onze eeuw krijgt de eeuwenoude gedachte van de kunstenaarsprofeet een nieuwe vorm: hij wordt profeet-priester van een soort kunstreligie en tevens interpreet van zijn tijd. Hij krijgt de taak toegewezen de tijdgeest te openbaren. DE IDEE KUNSTENAAR-Profeet is nu gesaeculariseerd: hij openbaart geen god delijke waarheden meer die van alle tij den. zijn, maar maakt de tijdgeest zicht baar en interpreteert zijn tijd. Prof. Rook maaker kwam tot de vraag: is deze idee houdbaar? Allereerst blijkt dat de heden daagse kunst voor velen zeer moeilijk te begrijpen is. Men zegt nu wel dat dit komt omdat de kunstenaar zijn tijd voor uit is en wij daarom naar hem moeten luisteren, maar omdat men niet kan ver staan wat hij zegt, is een uitlegger no dig. Dit is de kunstcriticus. Daar ech- HILVERSUM I. 402 m. 8.00 IKOR. 10.00 KRO. 17.00 CONVENT VAN KER KEN. 18.00 NCRV. 20.15-24.00 KRO. IKOR: 8.00 Nieuws. 8.15 Goeden Mor gen: actualiteiten op kerkelijk gebied. 8.45 Inleiding op de vroegdienst. 9.00 Vroegdienst. 9.45 Nieuws en waterstanden. KRO: 10.00 Inleiding Hoogmis. 10.05 Hoog mis. 11.15 Lichte grammofoonmuziek. 12.10 Boekbespreking. 12.20 Stereo: Amu sementsmuziek (gr.). 12.30 Nieuws. 12.35 Buitenlands commentaar. 12.45 Daar zijn we gek op: licht muziekprogramma. 14.00 Opera-aria's (gr.). 15.00 De hand aan de ploeg, lezing. 15.05 Marathon: Lichte grammofoonmuziek en sportuitslagen, met o.a. Olympia's Tour door Nederland 1965. NCRV: 18.00 Klassieke grammofoonmu ziek. 18.20 Geestelijke huismuziek (opn.). 18.40 Gesprek in de pastorie. 19.00 Orgel spel: klassieke en moderne muziek. 19.15 De vooruitgang der mensheid, lezing. 19.30 Samenzang: geestelijke liederen (opn.). 20.00 Nieuws. 20.07 Reflex: een wekelijkse bespiegeling over leven en samenleven. KRO: 20.15 Metropole-orkest: amuse- metsmuziek. 20.40 Altviool, klarinet en pi ano: klassieke muziek (opn.). 21.10 Radio Filharmonisch orkest (opn): klassieke muziek. 21.30 Moord in de Spuistraat, hoorspel. 22.20 Reportage inwijding Vre- deskerk te Venray. 22.30 Nieuws. 22.40 Ad Interm: programma over het Concilie. 22.55 Lichte en dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 10.00 IKOR. 12.30 AVRO. 17.30 VARA. 20.00- 24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelingen, postduivenberichten en socialistisch strijd lied. 8.18 Weer of geen weer, gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk leven, toespr. IKOR: 10.00 Kinderdienst. 10.30 Pro testantse kerkdienst. 11.30 Vraag en ant woord. 11.40 Grammofoonmuziek. 11.45 Resonans opgevangen en teruggekaatst uit het hedendaagse doen en denken. AVRO: 12.30 Muzikaal onthaal: Avro's wekelijkse zomerinstuif. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.20 Carrousel, een programma dat alle kanten opgaat. 16.30 Sportrevue. 17.00 Muzikaal onthaal, licht programma. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws en sportuitslagen. 18.05 Sportjournaal. 18.30 Stereo: Walsorkest. 19.00 Bij nader inzien, forum. 19.40 Chansons s.v.p.! Lich te muziek. 20.50 Van wie is die tekst, hoorspel. 21.30 Zwei Herzen in dreivier- tel Takt, operette. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten en sportuitslagen 2e klas voetbal. 23.00 Stereo: Klassieke grammo foonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Toost, satirisch pro gramma. 12.55 Programmaoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nws. 14.03 Opera- en Belcantoconcert. 15.30 Sportnamiddag, reportage, wegwijzer voor automobilisten, flitsen over allerlei sport- takken en gevarieerde muziek. (Om 15.30, 16.00, 17.00, 18.00, 18.25, 19.00, 20.00 en 20.55 en in aansluiting met het nieuws van 22.00: Wegwijzers voor automobilis ten) (17.00 en 18.00 Nieuws). 18.30 Katho lieke godsdienstige uitzending. 19.00 Nws. 19.40 Feestweg 1965, programma voor de automobilisten. 21.00 Gevarieerde muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Gevarieerde muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig gemengd avondprogramma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: Dagsluiting. 7.10 Klassieke ka mermuziek (gr.). 7.20 Sportuitslagen van zaterdag. 7.30 Nieuws. 7.40 Radiokrant. 7.55 Lichte grammofoonmuziek. 6.10 NCRV lied en gewijde muziek. 8.30 Nieuws. 8.40 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Verzoek programma voor de zieken. 9.35 Water standen. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Klassieke grammofoonmuziek. 10.20 Rond om het woord: theologische etherleer gang. 11.05 Lichte grammofoonmuziek. 12.00 Licht orkest: muziek uit de twin tiger jaren. 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Grammofoon muziek eventueel actualiteiten. 12.50 Pro gramma in het kader van de uitwisseling van de B.R.T.: lichte muziek. 13.25 Lich te grammofoonmuziek. 14.05 Schoolradio. 14.35 Semi-klassieke grammofoonmuziek. 15.35 Hobo, klarinet en fagot: moderne kamermuziek (opn.). 16.00 Leven naar Pinksteren, Godsdienstige uitzending. 16.25 Orgelimprovisatie. 16.30 Stereo: Vocaal ensemble: geestelijke liederen. 16.50 Oude muziek (gr.). 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoon muziek. 17.50 Overheidsvoorlichting: Suri name journaal. Spreker: Mr. dr. H. J. Roethof. 18.00 Kerkorgelconcert: Klassie ke en moderne muziek. 18.20 Uitzending van de Christelijk Historische Unie. Poli tiek commentaar door de heer P. Bode, lid van de C.H.U-fraktie in de Tweede Ka mer. 18.30 Verzoekprogramma (gr.). 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Musette-ensemble en zangsolisten. 19.55 Stereo: Lichte orkestmuziek en in strumentaal Trio (gr.). 20.30 Adam wie zijt gij, klankbeeld. 21.15 Muziek voor mil joenen: klassieke grammofoonmuziek. 21.45 Twintig jaren om ons heen: het Ne derlandse ekonomische leven in terugblik 22.00 Chansons en Danserije: oude mu ziek. 22.20 Boekbespreking. 22.30 Nieuws en S.O.S.-berichten. 22.40 Avondoverden king. 22.55 Cello-recital (gr.): klassieke muziek. 23.25 Moderne orkestmuziek (op) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Beiaardconcert. 7.30 Ochtend- varia (gr.). 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte gram mofoonmuziek (gr.). 18.25 De groente man. 8.45 Morgenwijding. 8.55 klassieke grammofoonmuziek. 9.00 Voor de vrouw. 9.40 Kinderkoor. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 12.00 Licht en semble met zangsolisten. 12.27 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Voor het platteland. 12.37 Electronisch orgel en viool: Amusementsmuziek. 13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteiten en grammofoonmuziek. 11.25 Beursberichten. 13.30 Klassieke grammofoonmuziek. 15.30 Lichte grammo foonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.05 Lichte grammofoonmuziek. 16.30 Lichte orkest muziek. 17.00 Voordracht. 17.15 Instru mentaal ensemble: lichte muziek. 17.30 Stereo: Dansorkest met zangsolisten. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Lichte grammofoonmuziek met reportage Olym- piatour Nederland. (18.50-19.00 Openbaar Kunstbezit.). 19.45 Overheidsvoorlichting. Den Haag aan de lijn. 20.00 Nieuws. 20.05 Kleurrijke klanken: AVRO's Mu- ziek-Revue. 21.00 Zo is het gekomen: klankbeeld. 21.30 Klein station in de mist, hoorspel. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. VOOR ZATERDAG NTS: 10.00 Teleac Ongevallen in en om de woning. 10.30 Teleac Moderne onderwijsmethoden en didactiek. 11.00 Te> leac Onze voeding. 11.30-12.00 Teleac- Studievoorlichting. NCRV: 16.00 Onder de loep: Philatelistisch allerlei. 16.15 Kom er maar eens voor: muzikaal amateurs' programma. 16.35 Achter het stuur: auto rubriek. 17.00-17.30 Voor de kinderen. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer. 19.06 Voor de kinderen. 19.25 Lassie, TV-film. 19.50 Morgen is het zondag, over weging. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Ene Nachtelgaal, TV-spel. 20.55 Attentie 21.15 Oscar-melodieën: muzikale show. 22.30 Pro Rege* reportage over een bezoek aan een militair tehuis. NTS: 22.40-22.45 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 Andy Griffith Een vreemde vreemde ling, TV-film. 20.25 De schavuiten, TV- film. VARA: 21.15 Gek wijf, je most op je donder krijgen, ga liever je kousen stop pen, showdocumentaire over de emanci patie van de vrouw in Nederland. 21.45 Achter het nieuws. VOOR ZONDAG 30 MEI NEDERLAND I RKK: 15.00-16.15 Plechtige opening van de Vredeskerk te Venray. NTS: Eurovi sie: 16.45-17.15 Reportage van de laatste fase van de wielerwedstrijd Bordeaux- Parijs. C VK/IKOR/RKK19.00 Bijbel vertelling voor de kinderen. NTS: 19.06 Kentucky Jones, TV-film. CVK/IKOR: 19.30 Opspraak: gesprekken over wrijf punten tussen kerk en samenleving. NTS: 20.00 Journaal. 20.05 Sport in beeld. AVRO: 20.30 Show-programma. 21.15 De gouden bijl, Amerikaanse satire. 22.00 Kunstgrepen. NTS: 22.25-22.30 Journaal. NEDERLAND II NTS: 19.30 Kapitein Zeppos, avonturen film voor de jeugd. 20.00 Journaal. 20.05 Margie De Schoolfrik, TV-film. 20.30 Vakantie op zicht: 3. Spanje. 21.00 Silhou ettes: filmreportage over dorpjes in het graafschap Surrey (Engeland). 21.15 De Jaargetijden (Four Seasons), muzikaal showprogramma. 22.05-22.20 Sport it beeld. VOOR MAANDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Ba rend de Beer. 19.06 De Autoverkoper, Kunstbezit. 19.35 Huckleberry Hound, te kenfilm. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Politieke Partij A.R.P. 20.30 Cis- ke de Rat, speelfilm, (beide keuringen 14 jaar). 22.00 Zo vreselijk is de hel zelfs niet, serie documentaires over de Eerste Wereldoorlog (11). 22.25-22.30 Jour naai. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV 20.01 Rendez-vous a Paris, showprogram' ma. 20.45 Micro VII: Vleesetende plan ten. NTS: 21.05 Geheime Brigade. T.V.' film. NCRV: 21.55-22.10 Geloven op maan dag, gesprek. 23.00 Bonsoir Paris, licht programma. 23.55-24.00 Nieuws. ter de kunstcritici elkaar soms tegenspre ken, wekt de profetie maar weinig ver trouwen. Welke kunst zou de profetische, de grote kunst zijn. Wij kunnen, aldus de spreker, alleen maar beoordelen wie grote kunstenaars zijn door het werk artistiek te beoordelen, maar of de kunstenaar wel zo'n diep in zicht heeft en zijn inzicht juist is, is daar mee nog helemaal niet zeker. Het blijkt overigens ook dat de grote kunstenaars zelf verschillende wegen wijzen. Dit laat ste is mede het gevolg van het feit dat een tijd, dus ook de onze, allerminst eeif (geestelijke) eenheid vormt. Steeds zien we verschillende stromingen naast elkaar. ALS BLIJKT DAT een kunstenaar iets uitdrukte dat in een latere tijd inderdaad algemeen goed werd, is daarmee niet be wezen dat hij een profeet was, maar slechts dat hij mede een cultuurvormer was, die het „gezicht" van de volgende tijd mee hielp bepalen. Het is merkwaar dig dat noch esthetica, noch ook de kunst geschiedenis zelf, de these ondersteunt dat de kunstenaar een profeet is. Integendeel, aldus de spreker, steeds blijkt dat de beel dende kunstenaar de stromingen in zijn tijd op filosofisch, religieus of litterair gebied volgt. De vraag kan dan ook wor den, gesteld of het wel juist is de beelden de kunstenaar gelijk te schakelen met de litterator. Zijn werk heeft een ander ka rakter. hoewel het niet van minder be tekenis is. PROF. ROOKMAAKER besloot zijn ora tie: „De zin van de kunst wordt niet bepaald door een problematische profe tische taak, noch door de kunstgeschiede nis, noch door sociologische of andera factoren. De kunst heeft haar eigen zin. Hij is niet autonoom, integendeel, juist in het volle leven staande, en met allerlei banden aan de werkelijkheid verbonden, kan zij haar eigen zin ontplooien. Dit is de taak haar door de schepper gegeven. Daarom is het negeren van kunst, of het voorbijgaan van welke artistieke of esthe tische eis ook, even onmogelijk als het voorbijzien van economische voorwaarden, van ethische of sociale eisen. Niet alleen de laatste zijn onontbeerlijk om chaos en wanorde, uiteindelijk zelfs onmenselijkheid te voorkomen, ook het veronachtzamen van kunst leidt tot verarming van het geestelijk leven". De reportage „Zoekt kennismaking met....", over huwelijksadvertenties en bemiddelingsbureaus, gemaakt door de KRO-medewerksters Monique Habets en Marga Kerklaan, die reeds eerder in een vrouwenprogramma werd uitgezonden, was zeker een herhaling waard. Nu kon den dus ook de vrijgezellen van beiderlei kunnen, die overdag uit huis zijn en voor wie dit verslag toch in eerste instan tie was bedoeld van de inhoud van dit programma kennis nemen. Wij verkeerden zo tegen negen uur nog niet in de olijke, kritiekloze stemming die nodig blijkt te zijn om de quiz „Duel" te kunnen appreciëren. Het geheel gaf ons weer het gevoel, kijker te zijn bij een al coholvrije bruiloft, met overmoedige, bra ve Nederlanders, die belust op winst, zich aan dolle spelletjes waagden, die door even brave als weinig geestrijke brief schrijvers aan de spelleiding werden aan geboden en dat ook al voor een moge lijk prijsje. Het niveau van de bijeenkomst werd gekenschetst door het feit, dat nie mand de vijf zeer bekende figuren uit de geschiedenis kon thuisbrengen, die door een bekwame illusionist werden uitge beeld. Wij konden gelukkig nog genoeg mede- nemen van de uitzending over zweefvlie gen, die in het AVRO-programma op Ne derland 2 was opgenomen. De deskundig heid van de samenstellers, Ger Roos en Wim Ruth was reeds een garantie voor een gedegen programma. Zij slaagden er echter ook in, zoveel afstand tot dit na aan hun hart gelegen onderwerp te ne men, dat het een zeer aantrekkelijk en in structief stuk voorlichting over een steeds weer mooie tak van sport werd. „Man met hark" in Rijksmuseum. De teke ning „Man met Hark" van Vincent van Gogh, zoals bekend de hoofdprijs in de jubileumactie van het 25-jarige Prins Bernhardfonds, is gedurende de actie periode te bezichtigen in de voorhal van het Rijksmuseum te Amsterdam. Op dinsdag 8 juni zal mevrouw M. G. Schro dervan Gogh uit Haarlem in een le zing voor de radio over Vincent van Gogh bijzondere aandacht besteden aan deze tekening.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 17