Vier Romaanse reliëfs, waarvan drie zeer gaaf, in Utrecht opgedolven 'J V j A-x 1W'-.'i - Boekenhoekje Opzienbarende vondst in de St. Pieterskerk Onderzoek naar beweerde wreedheden in N.-Guinea Mai Zetterling naar Arnhem De Nederlandse Comedie Conflict in Dordrecht over éénhoofdige leiding der stedelijke musea r NEGEN MUZEN l V PRIMATOUR DONDERDAG 3 JUNI 1965 13 \ry 'W Ti Na VPRO-uitzending vers in blik verpakt! Edo de Waart bij de NRU als gastdirigent Frans Halsfilm bekroond i nabeschouwingen Verkiezingsreportage Damshuizer Lia Dorana bij Ensemble Directeur Bol zwichtte voor overmacht MEER VAKANTIEPLEZIER Pierre Janssen directeur van Rotterdamse Academie \gestapo door Sven Hossel (Uitg. De radio geeft vrijdag T elevisieprogramma 1. L. ■Jk%< (Van onze correspondent DEN HAAG De minister van Defen sie heeft een onderzoek ingesteld naar wreedheden, die volgens uitlatingen van een oud-militair door Nederlandse soldaten tegen Indonesische tegenstanders in Nieuw Guinea zouden zijn begaan. De heer Th. Smit uit Groningen, die aan de gevechten tegen Indonesische infil-, tranten in de buurt van Kaimana heeft deelgenomen, zei in een VPRO-radiouitzen- ding van 26 maart, gewonde en weerloze Indonesiërs met de bajonet te hebben moe ten doden. De heer Smit is in Den Haag door een commissie van drie officieren, een majoor van de juridische dienst, een kapitein van de infanterie, die bij Kai mana heeft gediend, en een officier van de generale staf, over zijn radio-verkla ring gehoord, nadat hij zich daartoe uit eigen beweging bereid had verklaard. Het ministerie vernam uit de kranten de tekst van de uitzending, de VPRO wei gerde een bandje met de opname ter be schikking te stellen. Het is tijdens het gesprek met de heer Smit duidelijk geworden, aldus een zegs man van het ministerie van Defensie, dat er geen bevelen zijn gegeven om de Indo nesiërs om het leven te brengen. De zaak spitst zich toe op de uitleg van de woor den „hebben moeten doden". Aangenomen mag worden dat de heer Smit heeft be doeld dat in een gevecht wordt geschoten of gestoken op basis van het principe „hij of ik". Het is nog niet bekend wat minister De Jong gaat doen met het rapport over het gesprek met de heer Smit, dat nu aan hem is voorgelegd. Er zijn nog geen ande re personen verhoord, hoewel de heer Smit een aantal namen van oud-militairen heeft genoemd, die hetzelfde als hij zouden hebben meegemaakt. UTRECHT. De vondst van vier Romaanse reliëfs in de St. Pieterskerk te Utrecht heeft in kunsthistorische kring grote sensatie verwekt. De directeur van het Aartsbisschop pelijk Museum in de Domstad, dr. Bouvy, die samen met zijn collega van het Maastrichtse Bonnefantenmuseum, prof. dr. J. Tir mers, de sculptures heeft onderzocht, achtte de ontdekking „minstens zo belangrijk als die van een Rem brandt, of een Vermeer". De kunstschatten werden veertien dagen geleden bij toeval opgegraven. Arbeiders, die in ver band met de restauratie van de kerk graafwerk verrichtten onder de vloer, dolven ze uit het zand op. DE IN ZANDSTEEN gehakte reliëfs da teren uit 1180 en behoren tot de zogeheten Maaslandse School. Waarschijnlijk hebben ze bijna vierhonderd jaar onder de aarde bedolven gelegen. Men vermoedt dat de reliëfs rond 1580 op last van de kanun niken zijn begraven uit angst voor de beeldenstorm. De reliëfs, die twee aan twee bij elkaar behoren, zijn vierkant (80 cm); „Pilatus op zijn Rechterstoel" en „De Kruisiging" vormen het ene paar; „De Engel bij het Graf" en „De drie vrouwen op Paasmorgen" het andere. In de rand van elk paar reliëfs is een Latijnse tekst gegrift, die betrekking heeft op de ta ferelen. De reliëfs hebben alle vier oude kleurresten; later is de polychromie door een grijs-groene laag overdekt. Deze is echter voor het grootste deel afgebladderd. De reliëfs zijn, met uitzondering van de zwaar beschadigde Kruisiging, bijzonder gaaf gebleven. Prof. Timmers karakteri seert de Utrechtse reliëfs als „een van de belangrijkste Romaanse beeldhouwensem- bles van Nederland". De ontdekking is naar zijn mening te meer van zo grote waarde, omdat Nederland, met uitzonde ring van Maastricht en omgeving, zeer arm is aan Romaanse kunst. DE MAASTRICHTSE deskundige ziet di recte verwantschap tussen de reliëfs en de Romaanse sculptures van het Maastrichtse beeldhouwersatelier de „Heimo-groep". Werk van deze school vindt men onder meer in de Onze Lieve Vrouwekerk en de St. Servaas. Het tafereel van Pilatus is bijna identiek aan een soortgelijk reliëf fci de Onze Lieve Vrouwekerk te Maastricht, Dit zou erop kunnen duiden dat er in de middeleeuwen tussen beide steden een uit wisseling van artistiek talent plaats had. OVER DE oorspronkelijke functie van de reliëfs zijn de experts het niet eens. De Utrechtse gemeentearchivaris, dr. J. Struick, vermoedt dat zij de zijwanden hebben gevormd van een zogenaamd Hei lig Graf, dat zich in de St. Pieterskerk be vond. Dit was een geopende lege tombe in middeleeuwse kerken gebruikelijk die herinnerde aan de dood en de ver rijzenis van Christus. Deze stond op de zelfde plek als waar de reliëfs nu zijn ge vonden: in de Zuidwesthoek van het schip. Advertentie IN TOMATENSAUS De 24-jarige Nederlandse dirigent Edo ie Waart zal zaterdag 5 juni, zondag juni en op dinsdag en woensdag 8 en 9 juni gastdirecties bij de N.R.U. vervullen, Edo de Waart kreeg deze gastdirectie aangeboden na het behalen van een eer ste prijs tijdens het Dimitri Mitropoulos Concours (voor jonge dirigenten) te New York. Hij zal het Omroeporkest van de N.R.U. leiden in uitvoeringen van onder meer het Divertimento voor Strijkorkest van Bela Bartók en de symfonie in bes K.V. 319 van W. A. Mozart. Zwedens eerste vrouwelijke filmregis seur, Mai Zetterling, wier film „Aelskande Par" in Arnhem zal worden getoond op woensdagavond 16 juni, zal bij de voor stelling aanwezig zijn. Aelskande Par" werd in de zomer 1964 hoofdzakelijk in Stockholm en omgeving, opgenomen. De echtgenoot van Mai Zetter ling, de Engelsman David Hughes, heeft samen met haar het draaiboek voor de film geschreven, gebaseerd op het zeven delige boek van de schrijfster Agnes von Krusenstjerna dat in Zweden veel opzien baarde. ORGELCONCERT OP HET GERESTAU REERDE ORGEL VAN DE OUDE WAAL SE KERK TE AMSTERDAM. In het radioprogramma van 10 juni kan men 's avonds luisteren naar een concert, dat gegeven wordt op het orgel van de Oude Waalse Kerk aan de Oude Zijds Achterburgwal te Amsterdam. Dit orgel dateert van 1680. De fraaie kast is be waard gebleven. In 1733 werd het orgel vernieuwd door de beroemde orgelmaker Christiaan Müller. In de 19de eeuw heeft het orgel geen ingrijpende veranderingen ondergaan. In 1963 heeft een belangrijke restauratie plaats gehad, die werd uitgevoerd door de orgelmakers Ahrend en Brunzema te Leer, onder supervisie van Monumentenzorg. De organist Gustav Leonhardt speelt op 10 juni werken uit de oud-Nederlandse, de oud-Franse en de oud-Duitse school, waar bij de verschillende mogelijkheden van dit fraaie orgel, dat ongetwijfeld in het Amsterdamse muziekleven een eigen plaats zal innemen, duidelijk tot uiting komen. WILLEM MUDDE DOCTOR HONORIS CAUSA De Nederlandse kerkmusicus Willem Mudde zal op 6 juni aan de universiteit van Valparaiso (Indiana) honoris causa promoveren tot „doctor of music". Willem Mudde is in 1909 geboren te Amsterdam en woont in Utrecht, waar hij, sinds kort na de bevrijding, orgel en kerkmuziek do ceert aan het Conservatorium. In Utrecht richtte hij het Motet Gezelschap op, dat vooral de nieuwe kerkmuziek propageert, Hij is ook de stichter van het maandblad „Musica Sacra". In '55 organiseerde hij de eerste evang.-luth. wereldconferentie voor kerkmuziek te Amsterdam. In 1957 werd hij uitgenodigd tot het geven van gast colleges in Minneapolis, en later om in het universiteitsjaar 1964-'65 op te treden als gastdocent van de universiteit van Valpa raiso. In deze periode stichtte hij het kamerkoor van genoemde universiteit. Prof. Timmers veronderstelt echter, dat zij hebben gediend als ornament op een stenen afsluiting tussen schip en koor. Dr, Bouvy valt hem in deze veronderstelling bij. „De hypothese van dr. Struick is vrij wel uitgesloten. Het heilige graf, waar over hij spreekt, kwam in de twaalfde eeuw nog niet voor. De heer Struick is historicus, maar geen kunsthistoricus. Prof. Timmers en ook ik zijn uitgegaan van de stijl, en die is hier bepalend". De reliëfs zijn voorlopig opgesteld in de crypte van de kerk. Zij zullen niet over gaan in museaal beheer, maar na de vol tooiing van de restauratie weer een plaats krijgen in de Pieterskerk. In het festival van documentaire en ex perimentele films te Montevideo is de film Portret van Frans Hals" van Frans Du pont bekroond met de „grand prix". De eveneens ingezonden films „Hoofd kraan van Nederland" van Charles Brijer „Kokon" van Jan Oonk werden op dit festival onderscheiden met respectievelijk een speciale en een eervolle vermelding. I Hara, Victor McLaglen en Barry Fitzge rald allen van Ierse afkomst getuigde Ford in deze bekroonde rolprent van zijn onstuimige liefde voor zijn geboorteland, In eendrachtige samenwerking zorgden Ierland en voor de daar wonende, rond- gisteravond de redacties van „Attentie" en borstige mensen en hun aloude tradities. meer deze „Achter het Nieuws" voor goede reporta ges over de verkiezingen voor de Rijn- En wie kon het zelfs gisteravond dan tien jaar na de première mondraad. Van de BBC-serie „Footprints" grote filmer kwalijk nemen, dat hij slechts door de NTS getiteld „Speurtocht in het I met moeite een einde kon maken aan de- verleden" kwam de eerste aflevering op ze liefdesverklaring? Dat einde, een prach- de beeldbuis. Het bleek een goed opge- tig voorbeeld van massaregie, maakte bouwde, leerzame en boeiende film te zijn trouwens weer alles goed. over de dolende ridder, Don Quichotte, en over het land waarin deze volgens zijn J schepper, de Cervantes, gewoond zou heb ben. Schone vrouwen en nobele mannen in de droomwereld van de Hongaarse compo nist Emmerich Kalman kwamen op het I scherm in de Bavaria-produktie „Wir sin- gen für Sie heute Nacht"; weer tot leven gebracht door een wat melancholieke, maar uiteraard levenswijze clown, brach ten zij een stroom van melodieën ten ge hore. Het kostte geen moeite deze uitzen ding te volgen. Na vele jaren mochten wij daarna, en Als de gemeenteraad van Amsterdam akkoord gaat met een daartoe door B. en W. gedaan voorstel zal het toneelgezel schap „Nederlandse Comedie" tot 1 sep tember 1971 de vaste bespeler blijven van de hoofdstedelijke schouwburg. In maart 1962 kreeg de „Nederlandse Comedie" de vaste bespeling opgedragen voor de tijd van drie jaar. De Amster damse Kunstraad heeft tot de voorgestelde j u.ivtctnist; ivuiiölidctu neen tut uc vuuigcatciuc nU ;.V" de sublieme speelfilm geadviseerd. Het aantal pro- „The quiet Man" van de befaamde regis- I 6 - - seur John Ford terugzien. Met steun van filmsterren als John Wayne, Maureen Ö'- dukties per seizoen zal van 9 of 10 tot 7 of 8 worden verminderd. B. en W. me nen dat voorts voldaan kan worden aan het verzoek van het bestuur van het gezel schap ontheven te worden van de verplich ting tot het geven van volksvoorstelingen. Deze trekken weinig belangstelling, mede doordat reeds voorstellingen worden gege- De actrice Lia Dorana, die het Nieuw VOor personeels- en publieksorganisaties Rotterdams Toneel gaat verlaten, heeft voor het nieuwe seizoen een contract af gesloten met de toneelgroep Ensemble te I „DE BROEDERS VAN TAIZé" In Frankrijk leeft en werkt een pro- Amsterdam. Een andere aanwinst voor het testantse orde: de broeders van Taizé. Tot gezelschap is Johan Kaart, die in de eer ste helft van het nieuwe seizoen een gast- rol zal vervullen. ver over de grenzen trekken deze protes tantse monniken de aandacht. Over hun werk, doelstelling en leefwijze heeft Her man Felderhof een klankbeeld gemaakt, dat de NCRV op maandag 7 juni om 20.30 uur uitzendt. Advertentie De stichting tot behoud van het Dor- drechts Museum verzet zich tegen de aenoeming door de gemeenteraad van de heer P. N. H. Domela Nieuwenhuis uit Arnhem als directeur van de Dordtse Musea. Zij eist handhaving van de hui dige directeur, de heer L. J. Bol, die tegen zijn zin en tegen uitdrukkelijk ge dane beloften in, is ontslagen. De stichting vindt dat de gemeente door dit optreden buiten haar bevoegdheid is getreden; het museum is namelijk een par ticuliere instelling. Donderdagavond wordt dit onderwerp in de algemene vergadering van de Vereniging Dordrechts Museum aan de orde gesteld. Bestreden wordt met zo mogelijk nog meer verve de oprichting van een stichting, die het schilderijenbezit, dat een waarde van circa 5 miljoen ver tegenwoordigt, in bruikleen wil nemen van de Vereniging. De gemeente had dit als voorwaarde gesteld voor verhoging van de bevroren jaarlijkse subsidie van 27.500 gulden. Naasting van het museumbezit door de gemeente is al eerder mislukt. Men vindt in het comité de pressie van het gemeentebestuur op zijn zachtst gezegd, weinig elegant. Onze medewerker voor beeldende kun sten, Bob Buys, tekent hierbij het volgende aan. Al verscheidene keren heb ik getuigd van mijn grote bewondering voor de door de heer L. J. Bol samengestelde tentoon stellingen in dit bescheiden museum, dat door hem uit de vergetelheid is geraakt. Door deze exposities heeft de heer Bol mede weer de aandacht weten te vestigen op de niet te ontkennen waarde van de eigen collectie, die onder zijn beleid nog werd vergroot met nieuw bezit en bruik lenen voor lange tijd. De tentoonstelling van de kleine stillevens van Coorthe be> wees ons welk een belangrijke speurder Bol is in de kunstgeschiedenis. En nadien heeft hij nog een en ander meer aan de vergetelheid onttrokken. Deze fijne en fijn zinnige idealist heeft zelf aan de stencil machine gestaan om de leerzame catalogi te maken, waarvoor niet genoeg geld ge vonden kon worden om ze gewoon te laten drukken. Want de gemeente Dordrecht had geweigerd de subsidie aan te passen aan de gestegen lasten. Toen in de pers het bericht verscheen, dat een nieuwe directeur van de Dordtse Musea benoemd was, heeft de heer Bol mij alleen maar gezegd, dat het hem heel erg speet te moeten heengaan en niets verteld van wat eigenlijk de mogelijkheden waren van het Dordrechts Museum. Hoe waardig die houding was blijkt nu uit I het rondschrijven van genoemd comité: de heer Bol behoefde niet met pensioen ge stuurd te worden. De gemeenteraad in Dordrecht zou bovendien niet eens bevoegd zijn een nieuwe directeur van dit museum te benoemen. Mèt het comité deel ik het wantrouwen dat de gemeente Dordrecht het artistieke beleid wil overweldigen. Ge meentes hebben namelijk nogal eens de eigenschap te veel te willen meegaan in de geest van andere gemeentes: ieder zijn eigen Zadkine en zijn eigen Appel. Anders j ben je niet progressief genoeg! Scheltem en Giltay, 284 pag., f 12,90). Nog juist tijd voor TEGEN REISZIEKTE Werkt snel en lang Met ingang van 1 september is Pierre Janssen benoemd tot directeur van de Rot- terdamse Academie van Beeldende Kun sten. Hij volgt in deze functie drs. H. J. M. I Basart op, die onlangs met pensioen ging. De heer Janssen is 48 jaar. Hij was van 1956 tot 1962 conservator van het Schie dams Museum. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Het levende Woord. 7.05 Ouverture: reportages en commentaren, wegeninformatie en lichte grammofoonmu- ziek (7.30-7.40 Nieuws, plm. 8.00 Overwe ging). 8.30 Nieuws. 8.40 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.05 In de platensoos: verzoekprogramma voor bejaarden. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Licht instrumentaal ensemble (opn.) 12.00 Angelus. 12.03 Spaanse operetteklanken (gr) 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw 12.30 Nieuws. 12.40 Aktualiteiten of gram- mofoonmuziek. 12.50 Franse chansons. 13.05 Jazzmuziek en zang. 13.35 Voor de vrouw. 13.45 Musiësta: gevarieerd muzikaal programma. 14.25 Accordeonmuziek (gr.) 14.30 Fluit, saxofoon en piano: klassieke en moderne muziek. 15.00 Schoolradio. 15.30 Voor de zieken. 16.35 Koorzang: klassieke en moderne liederen. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Coda: lichte muziek voor tieners en twens. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Platenprogramma voor de militairen. 20.20 Promenade-orkest en zangsolisten: Operamuziek. 21.10 Voordracht. 21.30 Lim burgs Symfonie-orkest (opn.)moderne mu ziek. 22.20 Actualiteiten of grammofoonmu- ziek. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Amusementsmuziek (gr.) 23.10 Londens Symfonie-orkest: po pulair klassieke muziek. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM n. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00 VARA. 13.00 AVRO. 16.00 VPRO. 21.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Lichte gram- mofoonmuziek. 7.25 Van de voorpagina. 7.30 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nws 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Te land en te water: informatief programma voor weg- en waterweggebruikers. VPRO: 9.40 Morgenwijding. VARA: 10.00 Schoolra dio. 10.20 Lichte grammofoonmuziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voer de kleuters. 11.15 Voor de vrouw. 12.00 Orgelspel. 12.27 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Over heidsvoorlichting: uitzending voor de land bouw. 12.40 Licht instrumentaal trio. 12.55 Actualiteiten. AVRO: 13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteiten en grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Schakeringen: Een reeks programma's over Kunst en Kuituur in Woord en Muziek. 14.30 Musa Ibérica III, volksmuziek uit Spanje met commen taar. 15.00 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 16.00 Nieuws. Aansluitend: Het lectuurdepot van het Roode Kruis, lezing. 16.15 Gobelin: oude muziek. 16.45 Nieuws voor nieuwsgierige kinderen. 16.49 Voor de jeugd. 17.30 Jazz-rondo. 17.50 Kiosk, artike len uit weekbladen. 18.00 Nieuws. 18.15 Ac tualiteiten. 19.00 Rosduit. 19.30 Kunstkro niek. 20.00 Nieuws. 20.05 Twintig jaar Ver enigd;; Naties, lezing. 20.15 Chansons, re frains en ritournelles (opn.) 20.45 Vrijzin nig kruid en Onkruid, lezing. VARA: 21.00 Filmmuziek. 21.35 Spontane reacties: dos- cussie. 22.05 Stereo: Salonorkest. 22.30 Nieuws. 22.40 Moderne muziek. 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.45 Socialistisch nws in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Gevarieerde muziek. (12.25 Weerbe richten, mededelingen voor de schippers). 12.50 Beursberichten en programmaover zicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Amusementsmu ziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.00 Nieuws. 15.45 Grammofoonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. Van 16.00 af: Wegwijzers voor de automobilisten. 16.09 Kamermuziek. 16.45 Grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Duitse les. 17.30 Engel se les. 17.45 Franse les. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Wegwijzers voor de automobilisten en tips voor het weekend verkeer. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Grammo foonmuziek. 19.00 Nieuws en radiokorniek. Het weer bij ons. 19.40 Lichte muz. 19.45 Echo's uit de natuur. 20.00 Amusementsmu ziek. 20.50 Liedjesprogramma. 21.30 Chan sons. 22.00 Nieuws. 22.15 Amusementsmu ziek. 22.35 Liederen. 22.45 De zeven kun sten. 23.00 Nieuws. 23.05 Kamermuziek. 23.40 Moderne muziek. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I NTS: 14.00-14.30 Teleac: Onze Voeding. AVRO: 15.00-15.45 Voor de vrouw. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer. 19.06 De Verrekijker: internationaal jeugdjournaal. 19.15-19.35 Van Gewest tot Gewest, regionaal week journaal. AVRO: 19.35 De Lucy Show De vrijwillige brandweer, TV-film. NTS: 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 Televizier. NTS: 20.40 Bols- joi Ballet. AVRO: 21.15 De verschikkelij- ke wraak van Frederik Nagtegaal, TV- spel. NTS: 22.30-22.35 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO:l 20.01 Zang en instrumentaal ensemble. 20.25-22.15 Voetbalwedstrijd: Frankrijk-1 Argentinië. VOOR VRIJDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Ba- I rend de Beer. VARA: 19.06 Sportcommen- taar. 19.35 De Flintstones, tekenfilm. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Op de bodem van de hemel, gesprek over een nieuwe film. 21.10 Indruk- ken uit de Sovjet-Unie (dl. 1): Het uiter lijk beeld: Moskou en Wolgograd, filmdo- I cumentaire. 22.00 Dick Powell theatre: De oude man en de stad, TV-film. -NTS: 22.50- 22.55 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.01 Sta tion Petticoat: Opnieuw meneer Bedloe, TV-film. 20.25 De J. Henry Dunant vaart weer, filmreportage. 21.30 Gevleugelde avonturen: De geschiedenis van de lucht vaart. 21.55-22.10 Attentie. De auteur, een Deen, die in de oorlog gedwongen werd dienst te nemen in het Duitse leger, deserteerde en toen in een strafbataljon diende aan het oostfront, geeft in dit boek een schrijnend oog- getuigeverslag over zijn ervaringen. De strijd om het naakte leven heeft de mannen gemaakt tot vechtmachines. Als zij naar Hamburg worden verplaatst maken zij van nabij kennis met de mon sterlijke praktijken van de geheime staatspolitie die naar willekeur beschik te over leven en dood van alle Duitsers. Hassel beschrijft dat alles in een kei harde reportagestijl, overgiet het met flink wat sexuele saus en tekent zo een beeld van een regime dat de ontmense lijking tot een onvoorstelbaar hoogte punt heeft opgevoerd. J. W. L. ,DE ENGEL EN DE BLINDEMAN" door mr. v. d. Hoeven. Uitgave Ploegsma, Amsterdam. Dit boek vormt een vervolg op „Scheel Engeltje", waarin de schrijver een aangrijpend doch sober relaas gaf van het gezin waarin een mongools kind werd geboren en opgroeide. Het onderwerp was naar volledige en on opgesmukte eigen beleving documen- tarisch beschreven en het boek vormde daardoor niet alleen een bron van troost, maar ook van paedagogische wijsheid en taktische methodiek voor alle ouders, die voor een dergelijke zorg worden gesteld. Van „De Engel en de Blindeman" kan hetzelfde worden gezegd. De voort schrijdende leeftijd, de nieuwe compli caties en de zich toespitsende zorgen van en voor het verstandelijk en lichamelijk gehandicapte kind gaven de schrijver nieuwe inzichten, die hij met duidelijk verlangen naar hulpver lening in eenvoudige en heldere vertel trant openbaart. Het begrip voor een verschijnsel dat al te zeer als „een on geluk" wordt beschouwd zal ook velen, die zelf niet zo'n kind hebben, te pas komen. Sonia Gaskell. Sonia G^skell, leidster van het Nationale Ballet, is door het Comité de 1. Culture et des Arts uit Sofia uit genodigd deel uit ,te maken van de jury van het Deuxième Concours Internatio nal de Ballet, dat van 10 tot 23 juli in Varna (Bulgarije) wordt gehouden. Jury voorzitster is de ballerina Galina Dela- nova.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 13