Ook met
Mailer
„An American Dream" kon
beloften niet inlossen
MET
STEP
OP
STAP
Lia Dorana heeft iets tegen
het gesubsidieerde toneel
PINKSTEREN!
m
k
en t.v.
zijn
As a™' dXsLT£ii."r zou re,en .„ras
Weer een nieuwe schakel in bewogen auteursloopbaan
Rotterdam nam afscheid
van Eduard Flipse
NEGEN MUZEN
Fraai concert te Santpoort door
het Gereformeerd Gemengd Koor
HIEUW
unieke
Decoraties op Goya-
portret vóór op hun tijd
aanbieding
overgordijn-
stoffen
van duivenboden n.v.
VRIJDAG 4 JUNI 1965
13
(™t zulle uiteenlopende ervaringen .üs Harvard en militaire
De Prix-Descartes
Berend Boudewijn uit „Uit'
Oppositie tegen nieuw
Dordts museumbeleid
recreatiecentrum
wassenaar
De radio geeft zaterdag
T elevisieprogramma
cretonnes
damasten
v.a. 2.75
v.a. 2.95
ged. oude gracht 108-110
kruisstraat 22
zie onze etalage
Nederlands t.v.-spel
i
Rotterdam heeft gisteren afscheid geno
men van Eduard Flipse als dirigent in
vaste dienst van het Rotterdams Philhar-
monisch Orkest, waaraan hij 38 jaar lang
verbonden is geweest. Het afscheidscon
cert in de Schouwburg werd bijgewoond
door vele prominenten uit binnen- en bui
tenland.
(Van onze correspondent)
WASHINGTON. Er zijn schrijvers, wier ontwikkelings
gang op de groei van een boom lijkt: zij slaan hun wortels
steeds dieper in de grond, vertakken zich, groeien uit tot
evenwichtige, rijpe reuzen. Maar er zijn er ook, die eerder
aan een tornado doen denken. De 43-jarige Norman Mailer
behoort tot de laatste categorie. Zijn litteraire carrière zowel
als zijn privéleven wordt gekenmerkt door verrassingen, op
zienbarende wendingen, voorpagina-schandalen en successen.
Dit alles begon in 1948, toen Mailer, niet ouder dan 25 jaar
Tussen 1948 en 1965
publiceerde Mailer
twee heel slecht ont
vangen roman 3 („Bar-
bary Shore" in 1951
en „The Deer Park"
in 1955)twee bundels
scherpe en in elk ge
val vaak verademend
onorthodoxe opstellen
(„Advertisements for
Myself' in 1959 en
„The Presidential Pa
pers" in 1963) en een
bundel verzen en kort
proza („Death for the
Ladies en other Di
sasters" in 1962). Ver
der was hij al die
jaren bijna constant
in het nieuws: door
zijn verschijningen op
het televisiescherm,
door zijn verslagen
over het gebruik van
marihuana, over het
leven van de negers,
etc. Ook dook zijn
naam af en toe op in
de politieberichten:
naar aanleiding van
arrestaties wegens
dronkenschap, vechtpartijen in kroegen en
eind 1960 voor het aanvallen en met een
mes steken van zijn vrouw. Daarna zorgde
Mailer voor frontpagina-nieuws door zijn
derde huwelijk, ditmaal met de dochter van
de Britse hertog van Argyll, een klein
dochter van de krantenkoning lord Beaver-
brook. Ook zijn kort daarop weer volgende
scheiding van haar, met alle dramatische
publieke aspecten vandien, ging niet on
gemerkt voorbij. Kortom: al had Mailer
sinds „The Naked and the Dead" in 1948
geen litteraire succes meer geboekt, toch
was hij constant „in het nieuws". Minder
werd dat bepaald niet toen Mailer zich in
de politiek stortte, dithyrambisch Kennedy
verheerlijkte en achteloos aankondigde zich
kandidaat te zullen stellen voor het bur
gemeesterschap van de stad New York.
EIND 1963 KONDIGDE Mailer aan in
het maandblad „Esquire" een roman in
afleveringen te zullen publiceren, daarbij
bescheiden er aan herinnerend dat schrij
vers als Conrad, Dickens en Dostojewski
hun meesterwerken vaak ook als afleve
ringen voor kranten of tijdschriften ge
schreven hadden. Kennelijk hoopte Mailer
met een dergelijke methode die inhield
dat hij onder dwang van de verschijnings
data het maandelijkse deel schrijven
moest zijn wat romans betreft al sinds
1955 durende produktiestilstand te door
breken. Deze doorbraak gelukte, het 270
pagina's tellende bij The Dial Press in
New York verschenen „An American
Dream" legt daar getuigenis van af. Of
het boek echter ook een doorbraak is naar
In een korte toespraak na afloop van
I het concert, schetste burgemeester Tho-
dienst juist achter de rug) in één klap beroemd werd met muziekleven voorts werd het woord ge
zijn oorlogsroman „The Naked and the Dead". De laatste voerd door de voorzitter van de Stichting
schakel van zijn bewogen leven wordt gevormd door zijn I voorzitter Tan
jongste roman „An American Dream die nu sinds een paar yerenjging t0t Instandhouding van het
weken op de bestsellerlijst staat, maar zeer omstreden is: het Rotterdams Philharmonisch Orkest, de
boek is door sommige critici verscheurd als de grootste kitsch heer Phs. van Ommeren,
aller tijden daarentegen door anderen geprezen als het be- I V0^eR0°^^^ Flipfe,
langrijkste boek sinds Faulkner. Imet medewerking van Aafje Heynis en
Marinus Flipse werken uit van Orthel,
Waldorf Astoria-hotel af te lopen, een piepenbroek Pijper en Roussel. Het af-
kunststuk dat hij overleeft ondanks een scheid van de heer Flipse als dirigent
prik met een paraplu door Kelly in zijn betekent met dat hiji nooit meer voor
v 1 zijn Rotterdams Philharmonisch Orkest
zal staan. Het ligt in de bedoeling dat de
DE EPILOOG van het boek beschrijft 1 heer Flipse het orkest, dat hij bijna veer-
Rojack als reiziger door Amerika's ruimte tig jaar lang gediend heeft, zal dirigeren
waar hij dood en gevaar in de ogen blikt bij de opening van het nieuwe Rotter-
en daardoor zijn innerlijke leegte uit het damse Muziekcentrum. Voorts blijft de
begin van het boek zowel als zijn schuld- heer Flipse als adviseur aan het orkest
gevoel van later lijkt te hebben gecom- verbonden.
rug.
Advertentie
een litterair niveau is de vraag. Er zijn
veel elementen in de roman, die een derge
lijke vraag negatief doen beantwoorden.
IN DE EERSTE PLAATS doet het
boek denken aan een smakeloze actualise
ring van het verhaal van die andere in af
leveringen geschreven roman: „Schuld en
Boete". Stephen Rojack, existentialistisch
psycholoog, schrijver van een opzienba
rend boek, gedecoreerd oorlogsheld, oud
parlementslid, televisiester en vrouwenver
overaar, vermoordt zijn schatrijke vrouw
Deborah in een opwelling van drift als zij
hem op beproefde manier treitert. Deze
daad uit haat-liefde brengt hem zo erg of
zo weinig van zijn stuk dat hij zich, ter
wijl het gewurgde lichaam van zijn vrouw
op de vloer van de slaapkamer blijft lig
gen in de armen stort van de Duitse dienst
bode, in wier bed hij al filosoferend nog
eens bewijst hoe het duivelse en goddelijke
in hem om voorrang strijden. Daarna
brengt hij zijn zaakjes op ordedoor het li
chaam van zijn vrouw uit het raam te du
iven en zo zelfmoprd te fingeren.
HELEMAAL LUKT DAT niet en de po
litie voelt hem meer dan eens drastisch
aan de tand. Maar Rojack valt niet door
de mand, evenmin als Raskolnikov in
„Schuld en Boete". Wel troost hij zich la
ter in de nacht van alle bovenbeschreven
gebeurtenissen met een blond zangeresje
uit een nachtclub, dat een kleurig verleden
in kringen van de onderwereld en het amu
sementsleven achter zich blijkt te hebben
Door een misverstand inzake de dood van
haar voorlaatste minnaar, de beroemde ne
gerzanger Shago Martin, wordt het meisje
Cherry echter zo gemaltraiteerd dat zij
kort voor het einde van Mailers roman
overlijdt. Voor het zover is heeft Rojack
evenwel nog een bezoek gebracht aan zijn
schoonvader, de onmetelijk rijke Barney
Oswald Kelly, die tijdens een vaag en
pompeus gesprek aanduidt voor zijn doch
ter Deborah niet alleen vaderlijke gevoe
lens gehad te hebben. Rojack geeft tegen
over hem toe zijn vrouw te hebben ver
moord en doet daarvoor boete door zijn
eigen leven te wagen door met half dron
ken hoofd voetje voor voetje de 30 centi
meter brede balustrade van Kelly's balkon
op de 32 verdieping van het Newyorkse
Step, samen met lip
stick en poederdoos
onmisbaar op reis.
Step geeft u vier
maal meer plezier van
uw parfum. Geeft een
ragfijne verstuiving.
Zeer zuinig in het ge
bruik. Beschermt uw
parfum. Step, de ver
stuiver met welhaast
onbeperkte garantie
en wereldberoemde
service. Let vooral,
op de blauwe verpak
king, alleen dan heeft
u een echte
voor Nederland: Fresiaplein 3-
Wassenaar - tel. 01751 - 42 47
De Prix-Descartes van de Vereniging
Frankrijk-Nederland is donderdag in Pa
rijs uitgereikt aan Louis Fessard voor zijn
proefschrift over de Nederlandse dichter
Slauerhoff. De 40-jarige Fessard is leraar
Duits aan een lyceum in de Franse hoofd
stad.
penseerd. Er is weinig twijfel mogelijk dat
deze „plot" niet tot de sterkste uit de|
Amerikaanse litteratuur behoort. En even
min hoeft men met de vraag te worstelen
of Mailer met de smakeloze gebeurtenis
sen in zijn roman misschien iets geniaals
gedaan heeft waardoor zij op hun plaats
of de moeite waard zouden zijn geworden.
Op die vraag is het antwoord gewoon:
neen. Maar desondanks is er een aantal
passages in het boek en zijn er enige kor-1
te bondige kanttekeningen, die opnieuw
overtuigen van Mailers talent, die doel
treffen en bij blijven en die een perspec
tief openen op een sensitiviteit, die Mailer
door zijn „kwaliteiten" als stuntman te
vaak verloochent.
ROJACKS GESPREK met zijn stief
dochter Deirdre behoort tot die passages,
evenals de scène met Cherry. Ook alle
marginale aantekeningen, die de lichame
lijkheid van de in de ik-persoon vertellen
de Rojack oproepen (alles over de reuk,
het gevoel, de klank van de dingen en men
sen) herinneren weer eens te meer aan
Mailers talent, bergen wéér die beloftes
die ook in vroeger werk op inlossing wach
ten.
Berend Boudewijn zal voorlopig geen
tv-werk meer doen. Hij was met Ellen
Blazer samensteller en presentator van de
VARA-rubriek „Uit". Zijn werkzaamheden
als directeur van De Nieuwe Komedie la
ten hem hier echter geen tijd meer voor.
Volgens Berend Boudewijn is het niet ze
ker of men in het komende seizoen met
„Uit" door zal gaan. De VARA kon ons
Nederlandse jazzprijs. Het Prins Bernhard
Fonds heeft evenals vorige jaren weder
om een bedrag van 2000 gulden ter be
schikking gesteld van het comité Grote
Prijs van de Nederlandse Jazz. Door het
Comité wordt sedert 1963 jaarlijks een
prijs uitgereikt aan een in Nederland
wonende en werkzame jazzmusicus,
-componist of -arrangeur, die naar de
mening van de jury in het betrokken
jaar de belangrijkste artistieke prestatie
heeft geleverd. De winnaar ontvangt
tevens een bronzen plastiek van Jan
Wolkers als wisselprijs, alsmede de mo
gelijkheid tot een radio- en t.v.-uitzen-
ding. De eerste maal, in 1963, werd de
prijs gewonnen door de saxofonist-kla
rinettist Herman Schoonderwalt. In 1964
was de bandleider Boy Edgar de be
kroonde.
In de gereformeerde kerk te Santpoort heeft het Santpoortse Gereformeerd
Gemengd Koor donderdagavond onder leiding van zijn dirigent Adriaan Ver
schoor een concert gegeven met een programma van over het geheel genomen
voornaam muzikaal gehalte. Het eerste nummer daarvan: Love and gratitude
van Albert Lister Peace viel hier buiten. Het bleek een typisch voorbeeld van
het Engelse homofone geestelijke coupletlied met de kenmerken van de naïeve
en primitieve romantische stijl van het liedertafelgenre. De vergelijking met
het prachtige „Rejoice in the Lord" van Henry Purcell, dat het koor als tweede
werk vertolkte, was voor „Love and gratitude" vernietigend.
HET KOOR ZONG Purcells vocale ju- heldere, beheerste en ook door doeltreffen-
weel met beheerste, gave klank, maar door de dynamiek opvallende stem solo-partijen
een consciëntieuze behartiging van de me- van de koorwerken, waartoe ook Mendels-
trische continuïteit werd de noodzakelijke sohns „Hör mein Bitten" behoorde. Voorts
van blijheid getuigende spontane uitdruk- vertolke zij Handels beroemde aria „Ich
kingskracht te veel afgeremd. Adriaan weiss dass mein Erlösen lebet". Elly Jens
Verschoor had hier gerust de teugels wat werkte eveneens als soliste mede aan de
kunnen laten vieren zonder beduchtheid I kooruitvoeringen en maakte haar natuur-
voor verruwing van de koorklank. Het lijk-expressieve stem en haar nobele muzi-
stemmenmateriaal van het koor is van I kaliteit dienstbaar aan de vertolking van
een behoorlijke kwaliteit. Enkele koorleden een aria van Johann Sebastian Bach, So-
kunnen zich zelfs verheugen over het be- listen en koor werden bekwaam en muzi-
zit van bijzonder goede stemmen, zoals kaal begeleid door de pianiste Bets Neder-
de tenor en de bas, die een aandeel kre- koorn en de organist Frans Boutellier.
gen in het terzet van „Die Himmel er-| p Zwaanfm.ijk
- In de vergadering van de Vereniging
ling en tekstbesef waren op dit concert I Dordrechts Museum is gisteravond felle
vertolkingsfactoren, die voor de werking oppositie geweest tegen de overeenkomst,
van de vele hymnische composities van die het verenigingsbestuur met de ge-
essentiële betekenis hadden kunnen wor- meente wil aangaan. (Het museumbezit zo*
den. Met het juichende werk van Purcell in een stichting worden ondergebracht
werden nog Psalm 150 van César Franck, waarin gemeente en vereniging elk met
het Halleluja van Handel en het stralende drie personen vertegenwoordigd zou zijn).
„Gloria" van Antonio Vivaldi ten gehore
gebracht. Het koor uit Haydns oratorium Leden eisten ter vergadering een hogere
„Die Schöpfung" noemde ik reeds. Ik hoop, gemeentelijke subsidie dan de huidige
dat het koor al deze muziek op zijn reper- 27.500. Zij vreesden artistieke bemoei-
toire zal houden en aan de vervolmaking zucht van de gemeente en zij toonden zich
van de uitvoeringen, vooral op het punt voorts verontwaardigd over het feit dat
zahlen" van Joseph Haydn.
MET GROTE BEZIELING en ook met
duidelijk gedemonstreerd besef van de be
tekenis en van de gevoelswaarde van het
woord zullen de uitvoeringen van het koor
een hoog niveau kunnen bereiken. Bezie
van voordracht, zal blijven werken. Tech
nisch heeft het koor, onzekerheid in het
slotkoor van het „Gloria" daargelaten, al
veel bereikt.
DE MEDEWERKING van de sopraan
in de plaats van de 66-jarige heer L. J. Bol
tot directeur van het museum (tevens di
recteur van het gemeentelijke museum
Van Gijn) is benoemd de heer P. N. H.
Domela Nieuwenhuis, terwijl de heer Bol
in functie had willen blijven. De nieuwe
AMSTERDAM. „Dit seizoen bjj het Rotterdams Toneel, dat wat nu Nieuw
Rotterdams Toneel heet, zou mijn tiende jaar geworden zijn", verzucht Lia Dorana.
„En nu, beste Lia, er is dit jaar geen passende rol, ga maar". „Enfin" verzucht ze,
en ze doet er voor het moment het zwijgen toe. Wèl zegt ze: „Ik heb iets tegen ge
subsidieerd toneel. Subsidie verlamt het eigen initiatief en enthousiasme. Dat ben ik
hier niets over mededelen omdat er nog I ejgenIijk niet geWend. Ik kom uit het cabaret, bij Sonneveld vandaan en cabaret
over defprogeramma'skinghet seizoerTT^- krijgt vaak geen subsidie. Wat werkten we hard, avond aan avond, we hielden van ons
66. I werk, kenden geen onderlinge jaloezie dat kon ook moeilijk, want iedereen deed
zijn eigen genre. Bij het gesubsidieerde toneel was het allemaal zo anders. Alles gaat
rustig aan, onder motto: de subsidie betaalt.
Advertentie
Elisabeth Leguijt en de alt Elly Jens heeft directeur is dinsdagmiddag in alle stilte
er belangrijk toe bijgedragen deze avond geïnstalleerd.
tot een goede avond te maken. Elisabeth Het bestuur verdedigde de te sluiten
Leguijt zong met muzikaal begrip en met overeenkomst onder meer op grond van
het feit, dat de gemeente behalve haar
I jaarlijkse subsidie het gebouw van het
museum kosteloos ter beschikking stelt en
onderhoudt en dat het het gemeentebestuur
niet mogelijk is een hogere subsidie te ver
lenen, als niet de mogelijkheid tot het uit
oefenen van een grotere zeggenschap werd
geschapen.
In een tumulteuze vergadering werd
I tenslotte een voorstel aanvaard om de be
slissing over de te wijzigen beheersvorm
uit te stellen tot donderdag 3 juni in de
hoop dat dan de gemoederen zouden zijn
bedaard. De oprichting van een stichting
kon te meer niet aangenomen worden, om
dat eerst de statuten van de vereniging
I zouden moeten worden gewijzigd. Omdat
tenslotte ook de oppositie geen alternatief
zag, ging zij akkoord met het voorstel het
bestuur te machtigen de handelingen voor
te bereiden die uiteindelijk zullen leiden
tot oprichting van de stichting waarin de
vereniging zal deelnemen.
trf'f
trampol in centre
sportland - bowling
reuze speeltuin
snackbar - restaurant
"De Schaapskooi"
„JE BEGINT AL MET een te korte re-
petitietijd. Met de figuranten zit je ook al
scheef: dat zijn werkstudenten die nauwe
lijks en dan nog ongeïnteresseerd hun han
den in de lucht kunnen steken. De voor
stelling wordt niet uitgebuit. Het is alle
maal zo gemakkelijk: iemand kiest een
stuk uit, ook al ziet niemand er veel in,
maar hup maar jongens, laten we het
maar doen: de regering betaalt toch wel.
I Dat kèn ik niet. Ik ben bij het N.R.T. eer
steklas actrice, krijg grote hoofdrollen,
zet me voor de volle honderd percent
I (Rob de Vries schreef me eind mei in de
ontslagbrief 300 percent) voor in.
Lia Dorana heeft in het hart van de
I Rotterdammers een zwak plekje. Ze vindt
zelf haar Rotterdamse publiek spontaan,
lief en trouw maar zegt ze: „Het geeft
consequenties. Als ik een liedje zing, zing
ik het goed, ik ben per slot ook chanson-
nière. Als ik een rol moet spelen die me
tegen de borst stuit, dan ben ik mijn pu
bliek ontrouw: dan kan ik niet mijn volle
honderd percent geven. Ik heb altijd bij
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Het levende Woord. 7.05 Kla
vecimbel-recital (gr.): klassieke muziek.
7.30 Nieuws. 7.40 Geestelijke liederen. 7.55
De kerk zijt gij, lezing. 8.00 Djinn, geva
rieerd programma (8.30-8.40 Nieuws; 9.35
Waterstanden). 12.00 Angelus. 12.03 Lichte
muziek (opn.). 12.24 Marktberichten 12.27
Mededelingen t.b.v land- en tuinbouw
12.30 Nieuws. 12.40 Religieus nieuws. 12.45
Overheidsvoorlichting: Geven en nemen
De familie Van Buuren praat weer over
het verkeer. 12.55 Lichte orkestmuziek en
instrumentaal ensemble. 13.15 Voor de
jeugd. 14.10 Musicerende .dilettanten: kin
derkoor. 14.30 Voor de kleuters. 14.40
Franse les. 15.00 Promenade-orkest: amu
sementsmuziek. 15.30 Signaal: documenta
tie voor en over jonge mensen. 15.50 Lich-
16.40 Kapel van de Koninklijke Lucht
macht. 17.10 Lichte grammofoonmuziek.
17.30 Kunstkroniek. 18.00 Muzikaal toeris
me en toeristische tips. 18.50 Lichtbaken,
lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten.
19.30 Radio-Filharmonisch orkest en solist
(opn.): klassieke muziek. 20.15 Bariton en
piano: klassieke liederen. 20.30 Drie van
Elck wat wils: gevarieerd muzikaal pro
gramma. 21.30 Reisoogst: zwerftochten
door gedroomde en werkelijke werelden.
21.50 Lichte grammofoonmuziek. 22.20 Ac
tualiteiten of grammofoonmuziek. 22.25
Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Tus
sen licht en donker, lezing. 22.55 Stereo:
Nieuwe klassieke grammofoonplaten
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
VARA: Nieuws, ochtendgymnastiek en
socialistisch strijdlied. 7.20 Lichte gram
mofoonmuziek. 7.25 Van de voorpagina
7.30 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nws
8.10 Lichte grammofoonmuziek. 8.20 Weg
wijzer: tips voor vakantie- en snipperda
gen. 8.30 Lichte grammofoonmuziek. 9.10
Philharmoniaorkest: semi-klassieke mu
ziek (gr.). VPRO: 9.40 Geheel en al, le
zing (V). 9.55 Samen uit: (II) praatje.
VARA: 10.00 Loon naar werken, praatje.
10.10 Z.O. 135, gevarieerd programma. 12.27
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw en
postduivenberichten. 12.30 Actueel sport
nieuws 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-varia.
13.20 Stereo: Lichte orkestmuziek en solis
ten. 13.40 Uitlaat, programma voor de
twintigers. 14.15 Radio jazzclub. 14.45 Ve
getarisme nu en in de toekomst, lezing.
15.00 Operetteklanken (gr.). 15.40 Boeken
wijsheid. 16.00 Nieuws. 16.02 Licht ensem
ble. 16.25 Lichte grammofoonmuziek 17.05
Stereo: Orgelkwartet. 17.30 Weekjoumaal.
18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Tijd
voor teenagers. 19.20 Voor de jeugd. 19.30
Stereo: Licht orkest. 20.00 Nieuws. 20.05...
Maar ieder dacht dat ik het was!, hoor
spel 21.25 New Yorks Filharmonisch or
kest: klassiek muziek. 22.30 Nieuws. 22.40
Sport op zaterdag. 22.45 Het einde van een
eiland, reportage over Ameland. 23.10
Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00
Nieuws.
BRUSSEL 324 m
12.00 Nieuws. 12.03 Hallo met Henk, ge
varieerd programma. 12.25 Weerberichten,
mededelingen en berichten voor de schip
pers. 12.30 Amusementsprogramma. 12.57
Programmaoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20
Gevarieerde muziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Musical. 15.00 Nieuws. 15.03 Radioweek I,
II en III. 15.15 Toneelstuk. 16.40 Voor de
automobilisten. 17.00 Nieuws. 17.15 Ama
teur-koren. 17.30 Kerkorgelrecital. 18.00
Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paar-
desportberichten. 18.30 Noord, en Zuid
kleinkunstprogramma uit Vlaanderen en
Nederland 18.45 Sportkroniek. 18.52 Gram
mofoonmuziek. 19.00 Nieuws en radiokro
niek. 19.30 Lichte muziek. 22.00 Nieuws
22.15 Jazzmuziek. 22.45 De zeven kunsten.
23.00 Nieuws. 23.05 Dansmuziek. 23.55-24.00
Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Ba
rend de Beer. VARA: 19.06 Sportcommen-
taar. 19.35 De Flintstones, tekenfilm. NTS:
20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het
nieuws. 20.45 Op de bodem van de hemel,
gesprek over een nieuwe film. 21.10 Indruk
ken uit de Sovjet-Unie (dl. 1): Het uiter
lijk beeld: Moskou en Wolgograd, filmdo
cumentaire. 22.00 Dick Powell theatre: De
oude man en de stad, TV-film. NTS: 22.50-
22.55 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.01 Sta
tion Petticoat: Opnieuw meneer Bedloe,
TV-film. 20.25 De J. Henry Dunant vaart
weer, filmreportage.
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I
NTS: 10.00 Teleac: Ongevallen in en om
de woning. 10.30 Teleac: Moderne onder
wijsmethoden en didactiek. 11.00-11.30 Te
leac: Onze voeding. KRO: 16.00 Huisje,
boompje, beestje, hobbyrubriek. 16.45
Voor de kleuters. 17.00 Voor de kinderen,
NTS: 17.30-17.45 Jan en Joke in het ver
keer. 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Ba
rend de Beer. KRO: 19.06 Dwars door
Afrika, filmreportage. 19.28 Sir Lancelot,
TV-film. 19.53 Overweging aan de voor
avond van Pinksteren. NTS: 20.00 Journaal
en Weeroverzicht. KRO: 20.20 Piste, varié
té-programma. 21.05 Midavondserenade,
muzikaal programma. 21.35 Brandpunt,
22.05 Bonanza, Wild-Westfilm. NTS: 22.50
Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO
20.01 Zoo Zoo, dierenprogramma. 20.25 De
schone heks, TV-film. 20.50 Combo, muzi
kaal programma voor de tieners. NTS
21.20-22.10 Hoe maakt u het?: program
ma over radiatoren voor centrale verwar
ming.
het Rotterdams Toneel gezegd: jongens,
jullie hebben me, maar buit me dan ook
uit. Ik wil voor jullie geld in het laatje
brengen. Dat ik dat kan heb ik bewezen
met „Madame sans gêne", „Kiss me Kate"
met noem maar op en overal een uitver
kocht huis. Maar wat gebeurt? Lia, zei
den ze in januari tegen me, we willen
dat jij voor jouw artistieke welzijn twee
grote rollen in het komende seizoen speelt.
Best, ik vroeg wat die rollen dan wel wa
ren. Wisten ze nog niet, ze moesten nog
met zoeken beginnen. Zoek maar rustig
verder, zei ik, ook al vroegen ze mij dan
in die tussentijd niet mijn voelhorens uit
te gaan steken. Eindelijk, na een paar
maanden, kwamen ze met iets voor de
dag: het ene was voor mij niet geschikt,
tegen het andere had ik morele bezwaren.
Intussen was mijn nieuwe contract nog
niet getekend en toen kreeg ik die brief
waarin stond dat het contract helemaal
niet doorging en dat ik in 1966-1967 terug
mocht komen. Had ik wel een contract
gehad dan was ik gewoon gengageerd
gebleven. Het komt wel meer voor dat een
actrice een jaar geen rollen heeft, maar
dit betekent dan nog niet: hoepel op. Dat
is nog nóóit vertoond. Als ze gezegd had
den: onze artistieke benadering is verschil
lend, ga eens ergens anders kijken, dan
is zoiets reëel. Dit is een kwalijke ma
nier, geen rol, geen salaris, kijk maar
waar je van rond komt, het is gewoon
een klap op je hoofd. En nu zeggen ze
ineens bij het N.R.T.„Lia heeft rust no
dig. „Nonsens, ik ben helemaal niet ziek
of zwak, maar ze kunnen natuurlijk niet
zeggen: „We hebben haar op straat ge
schopt". (de zorgen van mevrouw Dorana
zullen wel geringer geworden zijn nu
Advertentie
De nieuwe presentator-redacteur van
ze van de ene dag op de andere een con- AVRO's Televizier stelde in een reporta-
tract heeft gekregen bij de gesubsi- ge, die er niet om loog, vast dat een Am-
dieerde Toneelgroep Ensemble; Red.). sterdamse huurauto, drie weken nadat hij
bij een door de ANWB in opdracht van
de Consumentenbond verrichte keuring le
vensgevaarlijk was gebleken, in een nog
even slechte staat verkeerde en nog steeds
te huur was. Gelukkig werden in dit
beeldverslag maatregelen aangekondigd,
die ten doel hebben, de praktijken van
mala fide autoverhuurders te bestrijden.
Het televisie-spel van Dimitri Frenkel
Frank, getiteld „De verschrikkelijke
wraak van Frederik Nagtegaal" en het
Hertog van Wellington onecht
LONDEN (AP) Er is twijfel gerezen
aan de echtheid van het aan Goya toe
geschreven portret van de Hertog vanomschrijven als een vrolijke pa
Wellington, dat in augustus 1961 uit de
National Gallery te Londen werd gestolen
en op 22 mei van dit jaar is teruggevon
den in het bagagedepot van een station
te Birmingham. De twijfel is gebaseerd
op de bevinding van de penningkundige
E. C. Joslin van de firma Spink and Son,
dat tegenstrijdigheid bestaat tussen de
onderscheidingen, die de hertog op het
portret draagt en de datum, waarop het
doek volgens de National Gallery zou zijn
geschilderd.
rodie op een dramatisch gegeven,
was in zijn genre eigenlijk erg aardig:
de dagdromen van een jaloerse echtgenoot
die niet weet met wie zijn vrouw hem
(al dan niet) bedriegt. Vier keer liet Fren
kel Frank zijn hoofdpersoon (Guus Oster)
naar de slaapkamerkast draven, de eer
ste keer om er een baron, de tweede keer
om er een vriend des huizes, de derde
keer om er een spion, n de vierde keer
om er de melkboer uit te halen. Tenslotte
gaat hij dan, ter afsluiting, in hoogst ei-
Dp bedoelde onderscheidingen kunnen I §en Persoon naar de slaapkamerkast in
dateren. In dit verband is het interessant, I het "aandenkbeeld de wereld uit ia
dat Sir Gerald Kelly, oud-president van
de Koninklijke Academie, reeds lang ge-
Wat een flitsend stuk had moeten en kun
nen worden, werd door regisseur Van der
leden heeft beweerd, dat het schilderij Kamp uitgerekt tot een avondvullend
Als dat een Goya I stuk van vlJf kwartier, wat ongeveer een
een vervalsing was.
is, ben ik een meisje", zei hij tot journa
listen. De kunsthistoricus Gerald Reitlin-
kwartier te lang was. Dat was jammer,
en had ook niet gehoeven, de positieve
ger heeft geopperd dat een middelmatige eindindruk werd er nu een beetje door
schilder uit de school van Sir Thomas vertroebeld.
Lawrence het wellicht heeft gemaakt.
Ad Interim