Jan Vrijman dacht, broeide en maakte de film „Op de bodem van de hemel" Ovaties in Zurich voor door Het Nationale premières Ballet Radio em T ele visie ^programma's Als die film niet deugtdeug ik ook niet Expositie van Wim Steijn en Piet van Heerden Componisten vragen betere financiële waardering Caro van Eijck bij NRT ZATERDAG 5 JUNI 1965 17 In de aantrekkelijke kunstzaal Artifi- cia (Binnenweg 95, Heemstede) is door dr. P. Aarsen gisteravond een expositie geopend van tekeningen en schilderijen van Wim Steyn en kleinplastiek van Piet van Heerden. Keuze uit zes televisie programma's in Limburg „De Groene tafel" en „Aimez-vous Bach" N.V. MIJ. „HOLSTER" - OVERVEEN Centrale verwarming Airconditioning Aut. oliestook De radio geeft zondag De radio geeft maandag De radio geeft dinsdag HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. T elevisieprogramma VOOR ZATERDAG NEDERLAND I Conrad van de Weetering Mies Bouwman als bakvis Damshuizer (Van onze radio- en t.v.-medewerkster) AMSTERDAM. - „Ik lijd niet aan bescheidenheid", zegt Jan Vrijman. „Ik houd van publiciteit want ik heb het pu bliek nodig. Ik maak films en een film staat of valt met het aantal mensen dat er komt kijken, omdat dit weer verband houdt met de financiën. Ik voel me soms een circusdirecteur die aan de poort staat te roepen: „hoog geëerd publiek, wij presenteren ukomt dat zien, komt dat zien Zo moet je namelijk te werk gaan, wil je geld verdienen en dat is iets onvermijdelijks". We spoeden ons in een Zweedse sta tioncar, volgeladen met blikken trommels met films, naar OVER ALLE DRIE DAN. Om te be- pinnen komt na het mislukte gastenpro- c gramma van Yoka Berretty Jan Vrijman tóch op het scherm. Mies Bouwman is onder regie van haar echtgenoot Leen Timp de hele dag met Jan Vrijman mee- getrokken, naar de bank, naar de sigaren- baas, naar Cine-Centrum, naar huis. Er is een 25 minuten durend programma uitge komen, dat vrijdagavond op het eerste net komt (20.45 uur VARA). Op 18 juni gaat in de Arnhemse filmweek zijn nieuwe film „Op de Bodem van de Hemel" in pre mière. Vrijman zegt over zijn film het volgende: „Ik heb een tijdje geleden eens voor de VARA een documentaire over ge bedsgenezing gemaakt. Daar is toen een hoop om te doen geweest. De VARA wilde hem, na gezien te hebben, niet hebben. Toch kon ik dit thema niet laten vallen. Ik heb er dagelijks mee rond gesjouwd en al denkende kwam ik op nog een thema: „banaliteit en religie": dat is de benen stevig op de grond, maar de armen naar de hemel uitgestrekt. Dat is nu de gedach te achter mijn grote film geworden: het laten zien hoe bij ons volk, vooral bij de ongecompliceerden, die twee dingen steeds weer aanwezig zijn het vitale en banale èn die band met de hemel. Hilversum. Jan Vrijman, achter het stuur, rookt de ene rommelig uitziende sigaar na de andere. Schakelend, ïem- mend, fel optrekkend, met stentorstem boven het lawaai van het open dak uitroepend zegt hij: „Nou, zeg maar wat u weten wilt, ik heb alleen maar tijd om te praten in de auto. Ik moet nog naar Cine-Centrum voor mijn film, ik moet nog even naar Bussum naar Leen Timp en nog wat andere men sen spreken. U kijkt maar, loop maar mee, als ik tijd heb praten we wel. Waar wilde u het over hebben? Over die nieuwe film? Over de t.v.-uitzending? Of over mij?" Regisseur Jan Vrijman tussen came raman Ed van der Elsken (rechts) en geluidsingenieur Ate de Vries tijdens opnamen voor de film „De bodem van de hemel". DIT THEMA HEB IK in een groot aan tal sequenties in de film ondergebracht. Die sequenties zijn dan bijvoorbeeld een volksveiling, een paardenmarkt in Hedel, gebedsgenezing in Den Haag. Door alles heen loopt een Almelose straatmuzikant, Koperen Ko, als een symbool van deze -k weer naar de tv gestapt: ik kwam bij hele film. Deze man verenigt alles in zich de VARA terecht, kreeg daar carte- wat menselijk is. Goed en slecht, het crea- Blanche, maakte de serie „Jan Vrijman tief en het technisch niet capabel zon, de ontmoet» had succes met de program- onmacht creativiteit tot haar recht te la- ma,g kinderen, dagjesmensen en eilandbe ten komen. Ik heb me een soort Brueghel gevoeld, met dezelfde optiek heb ik het woelige volksleven bekeken en door die op tiek heen, zeg ik dat de mensen van nu in niets verschillen van de mensen van toen. Het volk leeft nog steeds dicht bi] de hemel. Dat toon ik in een aantal ruige, tragische, en dol-hilarische situaties. En uit zo'n massa maakt zich steeds een ge weldig figuur los: Maesbach van de ge bedgenezing, een figuur als de vedmg- HILVersUM I, 402 m. 8.00 KRO. 10.00 woners. Maar er kwam steeds minder geld om mee te werken en steeds minder vrij heid. En na de weigering van de gebeds genezing dacht ik: „weg wezen". Ik ver langde terug naar de bioscoop en daar verdien ik het nu mee. Ik houd van het type cinema-vérité en sinds kort maak ik nu ook speelfilms met andere regisseurs." Druk? Ja, ik heb het elke dag druk, ik ben altijd aan het rennen en draven, maar ik weet mij dank zij de yoga te ont spannen, en ik voel me gelukkig. De inleider prees de heer en mevrouw Stomp voor hun zinrijke initiatief en be paalde zich daarna tot „deze twee uit nemende Haarlemse kunstenaars, die men heremiet-kunstenaars zou kunnen noemen, want Steyn heeft de laatste jaren weinig geëxposeerd (althans in zijn woongebied) en werk van Van Heerden zien we eigen lijk ook nooit". Deze twee kunstenaars, in het dagelijkse leven „wilde broeders", heb ben gemeen dat materialisme hun vreemd is, aldus dr. Aarsen. „Men ziet nooit maak werk van hen, hun volstrekte eerlijkheid gaat samen met een zeer critische instel ling tot het eigen werk". Zij vernielen hun werk liever dan iets te verkopen waar ze niet achter staan. Na het werk van beide exposanten puntig te hebben gekarakteri seerd besloot de inleider: „Steyn en Van Heerden zijn geen materialisten. Maar hun werk is safer dan de Bank". Na 15 juli (Van onze correspondent) ROERMOND Met een extra-afleve ring van het programma „Voor de vuist weg" van Willem Duys zal op 15 juli het eerste steunpunt buiten de Randstad Hol land voor het tweede Nederlandse televi sieprogramma in gebruik worden genomen. De steunzender is gebouwd in de reeds be staande televisietoren van Roermond. Het toch al verwende Limburgse kijkers- legioen'zal dan dagelijks uit zes, in plaats van thans vijf, programma's kunnen kie zen. De aflevering „Voor de vuist weg" zal 15 juli in Roermond worden opgenomen, onder regie van Fred Oster en rechtstreeks via de nieuwe steunzender worden uitge zonden. In het 70 minuten-durende pro gramma zullen hoofdzakelijk Limburgers voor de camera komen. ZüRICH, 3 juni. Het Nationale Ballet heeft in Zürich ter opening van de Juni Festwochen 1965 onder meer twee werken gedanst die hun Nederlandse première pas op 19 juni in het Holland Festival zullen beleven en daardoor werd deze reis voor ons een zeer spannende aangelegenheid. Maar ja, de festivalleiding stond erop dat we deze werken daar zouden vertonen, dus we hadden niet veel keus. Voor „De groene Tafel" waren we niet bang; Kurt Jooss heeft dit ballet sinds 1932 met zijn eigen groep zo dikwijls (ik hoorde zoiets als 3000) uitgevoerd, er voortdurend aan gevijld en er bij ons bijzonder streng op toegezien, dat het ook precies zo gedanst werd als hij het bedoeld had en daar dit ballet overal en altijd veel indruk gemaakt heeft, was ons succes daarmee wel verzekerd. Dit bleef dan ook niet uit want het Züricher publiek liet ons zestien keer terugkomen om voor hun applaus na „De groene Tafel" te bedanken. Advertentie Tel. 02500 - 60002, 57290 en 57833 MAAR MET „AIMEZ-VOUS BACH?" lag het heel anders, temeer daar er in de groep zelf al veel dansers waren, die de vraag in de titel „Houdt u van Bach?" ronduit met „ja" beantwoordden, waar mee ze bedoelden zoveel van Bach te hou den dat ze bezwaar hebben tegen de daar op gemaakte choreografie. Daarover valt natuurlijk te discussiëren. De bedoeling van het werk is de eeuwigdurende strijd weer te geven van de mens die zich pro beert verder te ontwikkelen tegenover de anderen die een gemakkelijker weg kie zen. Overal en steeds weer duikt dit pro bleem op, in het ballet zowel als in het gewone leven. Ik heb het in Leningrad ge zien, waar Igor Belski in zijn Leningrad Symfonie probeerde de klassiek getrainde dansers modernere bewegingen te laten maken; na drie voorstellingen hadden alle dansers de moderne bewegingen veran derd in hun veel vertrouwdere klassieke passen. Ik weet het uit eigen ervaring, maar ook uit verhalen van Kurt Jooss: choreografen zijn mensen die zoeken naar een maximale rijkdom in hun bewegingen; dansers zijn mensen die zoeken naar een maximale vereenvoudiging. Inderdaad is het voor dansers die evenals, of zelfs be ter dan ieder ander op de hoogte zijn van jive, twist en jenka, eenvoudiger om dit soort dansen uit te voeren dan klassiek bal let. Dat de choreograaf Brian McDonald ondertussen niet onbekend is met het suc ces van de Swingle Singers en af en toe ook nog enige werken van Balanchine per sifleert, doet aan de bovengenoemde pro bleemstelling niets af. IN IEDER GEVAL WAREN wij er niet zo erg van overtuigd dat een en ander duidelijk zou worden en nog minder er van of het wel in de smaak zou vallen meester mensen die zich vanuit de massa tegenover de massa stellen. Op or ganische wijze vloeien de sequenties in el kaar over. Ik heb Haanstra-lang aan de film gewerkt, anderhalf jaar lang, dat brengt het type werk mee. Deze film is CONVENT VAN KERKEN. 11.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.30 NCRV. 20.15- 24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Klassieke gram een stuk van mij zelf geworden. Ik vind mofoonmuziek. 8.25 Inleiding Hoogmis, het een geweldige film. Als de mensen g 3Q jQassieke grammofoonmuziek. 9.45 straks zeggen, dat de film niet deugt, dan k^ieuws CONVENT VAN KERKEN: 10.00 deug ik ook niet." Gereformeerde kerkdienst. KRO: 11.15 Londens Symfonie-orkest (gr.): balletmu- WIJ ARRIVEREN in Hilversum. Bela- ziek n 55 Klassieke liederen (gr.). 12.10 den met trommels sjouwen we bij Cine- Boekbespreking. 12.20 Stereo: Licht instru- Centrum naar binnen, het laboratorium in. mentaal kwartet. 12.30 Nieuws. 12.35 Bui- Er volgt wat technisch gepraat over fade- tenlands commentaar. 12.45 Daar zijn wij outs, over lassen en acts. „Lekker sfeer- gek op; gevarjeerd muzikaal programma, tje he?", zegt Vrijman lachend. Daarna in 14 qq stereo: Omroeporkest en solist (opn) vliegende haast naar Bussum, stukje film klassieke muziek. 14.45 Klassiek piano bekijken bij Leen Timp, daarna weer te- gpel (opn.). 15.00 De hand aan de ploeg, rug naar Amsterdam. „Eigenlijk ben ik lezing 15 05 Wat moet dat nou...?, licht vroeger een doodarme jongen geweest, muzikaal programma. 16.30 Vespers, zegt Jan Vrijman. „Ik ben geboren op IKOR; 17.00 Kerkdienst in de Advents- 12 februari 1925 in de Jordaan, het ls nog kerk 18.00 Oecumenisch nieuws. 18.10 te horen aan me. Ik ben een waterman, gmgt het voorbedachte lied: reportage van het zegt me wel niets maar anderen mis- gen 0pen-Deurdienst. 18.30 Kerk, veraf en schien wel. Na de lagere school erI <?e dichtbijkerkelijke kroniek met reporta- h.b.s. wilde ik studeren. Een jaar heb ik ggs> commentaren, interviews en muziek, sociale economie gedaan, al wilde ik eigen- lg 0'g De Qpen Deur, veertiendaagse ru- lijk liever leraar, of journalist worden. Na briek ncRV: 19.30 pinksterliederen (gr. een jaar studie kreeg je ineens de narig- gn 20.00 Nieuws. 20.07 Reflex: een heid op de universiteit, dat je moest teke- wekeiijkse bespiegeling over leven en sa- nen. Dat stuitte me tegen de borst en ik menleven. KRO: 20.15 Zondagavondserena- ben weggegaan. Uit zucht naar avontuur K. gevarieerd muzikaal programma (gr.), en uit romantische overwegingen ben ik 21.00 Gewijde muziek en zang (gr.). 21.40 toen op mijn achttiende in het verzet ge- Dgs ue;iands tuin, pinksterspel. 22.30 Nws gaan. Ik kwam in Contact met een com- 22.40 Epiloog. 22.50 Moderne kamermu- munistische verzetsgroep en werd over- I zielc (0pn.). 23.20 Werken van Zwitserse tuigd communist, tot een jaar na de oor- componisten uit de 20e eeuw (gr.) 23.55- log. Ik heb zelfs op de redactie van de „4 gg Nieuws. „Waarheid" gezeten. Toen kreeg ik er ru zie en ik ben weggegaan. Maar ergens HiLVERSUM n. 298 m. 8.00 VARA. 12.00 anders in de journalistiek kon vanwege AVro. 17-00 VARA. i8.30 VPRO. ïïi" t'S bent 20.00-24.00 AVRO. mMa"dtre'Saidlg°n, njSf' d°"ïaz£ VARA: 8.00 Nieuws, posMuIvenbertch. jeugd van St. Germain des Prés. Ik heb ten, sportmededelingen en socialistisch er veel Nederlanders ontmoet, o.a. Ed van strijdlied. 8.18 Voor het platteland. 8.30 der Elsken, die nu een vriend voor het Weer of geen weer, gevarieerd program leven is geworden, en Karei Appel. ma. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. 10.00 TEGEN DE TIJD DAT ik dacht: nu Instrumentaal ensemble en solist, oude zijn ze in Holland wel vergeten dat ik muziek. 10.30 Gesproken Portret 10.45 communist was, ben ik teruggegaan. Ik Lichte grammofoonmuziek. AVRO. 12.00 eine free-lance schrijven en fotograferen. Muzikaal onthaal, wekelijkse zomerinstuif In 1954 ging ik voor het eerst iets doen 113.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de we- bü de tv dank zij Leen Timp. Die visuele reld, lezing. 13.20 Carrousel, een program- journalistiek trok me meer dan al dat ge- ma dat alle kanten opgaat. VARA: Dis- schrijf al had ik intussen wel naam ge- cobal (gr.). 17.30 Voor de jeugd. 17-50 maakt door verhalen over bijvoorbeeld no- Nieuws en sportuitslagen. 18.05 Licht in- zems en over dat verhaal van Karei Appel strumentaal trio. VPRO: 18.30 Pinkster waarin hij zegt „Ik rotzooi maar een beet- Parlando. 19.05 Pianoduo: klassieke en Ie aan." Drie jaar lang heb ik toen ge- moderne muziek. 19.30 Korte hervormde werkt bii de AVRO en VPRO, tot ik het kerkdienst. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 programma „Dag Koninginnedag" maak- Operamuziek (gr.). 21.00 Gevaarlijke thee te. Dat was dan het eerste grote tv-schan- hoorspel (I). 21.35 Instrumentaal ensem- daal in Nederland. Iedereen zei, dat het ble: lichte klassieke muziek. 22.10 20 mi- als smaad bedoeld was op het beleid van nuten oor delen met Jo Vischer, cabaret- Koningin Wilhelmina. Onzin: ik wilde al- programma. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualitei- leen maar laten zien wat een geweldige ten. 23.00 Licht orkest, piano en instru- en woelige tijd die regeringstijd eigenlijk mentaal trio met zang. 23.55-24.00 Nws. was. Hilterman reageerde weer anders: hij vond mijn documentaire politiek ver- BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Sati- werpelijk maar technisch uitstekend. Ge- risch programma. 12.55 Programmaover- volg: twee jaar lang ben ik daarna chef- zicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en mede redacteur bij de Haagse Post geweest, delingen. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nws. Intussen deed ik niets anders dan mijn 14.03 Opera- en belcantoconcert: Mignon come-back voorbereiden. Ik begon te fil- opera. 15.30 Sportprogramma. (15 30, 16.00 men: ik maakte een film over de gevol- 17.00, 18.00, 18.25 19.00 20.00, 22.55 en in gen van het dagboek van Anne Frank, aansluiting op het nieuws van 22.00 Be- Met een tas goede kritieken onder de richten voor de automobilisten). (17.00 en arm ben ik vervolgens naar O. K. en W. 118.00 Nieuws). 18.30 Katholieke godsdiens- gestapt om subsidie te vragen voor een tige uitzending. 19.00 Nieuws en weerbe- film over Karei Appel. Die kreeg ik en richt. 19.40 Gevarieerd programma voor die maakte ik. Was het succes in eigen de automobilisten. 21.00 Gevarieerde mu iand aanvankelijk matig, nadat ik in Ber- ziek. 22.00 Nieuws en berichten 22 15 Lich- Ujn een Gouden Beer gekregen had, werd te muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig ik hier ineens een belangrijk filmer ge- gemengd avondprogramma. 23.55-24.00 noemd. Geschrokken door het succes ben 1 Nieuws. HILVERSUM I. 402 m. 8.00 IKOR. 10.00 KRO. U.15-24.00 NCRV. IKOR: 8.00 Nieuws. 8.15 Een Geest die dicht en zingt: muziek en poëzie rond Pink steren. 8.35 Kerk-zijn in Oost Berlijn, do cumentaire. 9.00 Evangelisch Luthers Morgengebed. KRO: 10.00 Inleiding Hoog mis. 10.05 Hoogmis. -NCRV: 11.15 Koor zang (gr.). 11.30 Londens Symfonie or kest: klassieke muziek (gr.). 12.30 Nieuws. 12.35 Marinierskapel der Konink lijke Marine. 12.55 Brussels Mozaïek: uit wisselingsprogramma met de B.R.T.: lichte muziek (opn.). 13.40 Klassieke grammofoonmuziek. 14.30 Reportage Mo lukse Christen Vrouwen Federatie. 15.30 Ensemble-Parade (opn.). 16.10 Van Den Haag naar Utrecht: flitsen van de jaar lijkse Bondsdagen van de Nederlandse Lutherse Jeugdbond. 16.45 Opera-aria's (gr.). 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Licht pianospel (gr.). 17.50 Overheidsvoorlichting: Jonge Surinamers zingen en spelen voor u. Rudy Bedacht en Los Surinameos. 18.00 Sport. 18.20 Uitzending van de Partij van de Arbeid: Bij de tijd een 14-daagse radio-uitgave van de Partij van de Arbeid. 18.30 Pink- stersportparade: reportages en nabeschou wingen. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Orkesten-Gala (opn. en gr.). 20.30 De broeders van Taizé: repor tage-klankbeeld over het werk van deze protestantse orde in Frankrijk. 21.00 Mo dern en klassiek pianospel (gr.). 21.30 Vocaal ensemble, instrumentale begelei ding en solisten (opn.).: moderne gewijde muziek. 22.20 Boekbespreking. 22.30 Nieuws en SOS-berichten. 22.40 Avond overdenking. 22.55 Show-Schouw, muzikaal klankbeeld. 23.40 Het Evangelie in Espe ranto. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 12.00-24.00 VARA. VARA: 8.00 Nieuws. 8.10 Socialistisch strijdlied. 8.13 Licht muzikaal program ma. 9.15 Wildzang en concertzaal (herha ling van 15 april 1963). VPRO: 10.00 Ne derlands kamerkoor en radiokamerorkest en solisten (opn.). Klassieke gewijde mu ziek. VARA: 12.00 Jeugdorkest (opn.). 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Licht orkest, (stereo). 13.00 Nieuws. 13.10 Ankara-Rome-Athene-Ma- drid: platenprogramma voor de buiten landse arbeiders. 14.00 Radiokamerorkest en solist: klassieke en moderne muziek. 15.30 Reportages en grammofoonmuziek, 17.30 Voor de kinderen. 18.00 Nieuws. 18.15 Stereo: Licht instrumentaal septet. 18.35 Elektronisch orgelspel: lichte mu ziek. 18.50 Openbaar Kunstbezit. 19.00 Bui ten de deur, programma voor de werken de vrouw. 19.35 Pianorecital:klassieke mu ziek. 20.00 Nieuws. 20.05 Een goedgeklede man, hoorspel. 21.25 Metropole orkest. 22.00 Watmottattaar, cabaret. 22.30 Nieuws. 22.40 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.08 Landbouwkroniek. 12.15 Klassieke muziek. 12.55 Programmaoverzicht en be richten. 13.00 Nieuws, weerbericht en me dedelingen. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera- en belcantoconcert: Tosca, opera. (15.30, 16.00, 17.00, 18.00, 18.25, 19.00, 20.00, 20.55 en in aansluiting op het nieuws van 22.00: Berichten voor de automobilisten). 16.00 Voor de zieken. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelin gen. 17.15 Lichte muziek. 18.00 Nieuws, 18.03 Dansmuziek. 19.00 Nieuws, weerbe richt, radiokroniek en Correspondentie uit Nederland. 19.40 Volkszangen en- dansen 20.00 Orkestenparade. 20.15 Klassieke mu ziek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Amusementsmuziek. 22.45 De zeven kun sten. 23.00 Nieuws. 23.05 Jazzkroniek. HILVERSUMI. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Het Levende Woord, medita tie. 7.05 Ouverture: reportages en com mentaren, wegeninformatie en lichte grammofoonmuziek. (7.30-7.40 Nieuws: 8.00 Overweging). 8.30 Nieuws. 8.40 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Po pulaire grammofoonmuziek. 10.00 Sextuool: gevarieerd muzikaal programma. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoon muziek. 11.50 Volaanvooruit, praat je. 12.00 Angelus. 12.03 Lichte grammo foonmuziek. 12.20 Voor de boeren. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten of gram mofoonmuziek. 12.50 Evergreen en chan sons (opn.). 13.30 Lichte grammofoonmu ziek voor de tieners. 14.00 Voor de platte landsvrouwen. 14.10 Drie van Elck wat wils: gevarieerd muzikaal programma. 15.10 Lichtbaken, lezing. 15.20 Musiësta: gevarieerd muzikaal programma. 16.00 Voor de zieken. 16.40 Onderweg: program ma voor oudere luisteraars. 17.00 Voor de jeugd. 17.50 Overheidsvoorlichting: Bi bliotheken op Aruba. Tekst: dr. J. Hartog. 18.00 Lichte orkestmuziek en zangsolisten. 18.20 Uitzending van het Gereformeerd Politiek Verbond. Wet van Bijstand Recht van afstand. Spreker: Ds. D. van Houdt. 18.30 Radio-Volks-UniversiteitVin cent van Gogh, door mevrouw M. C. Schrö- der-van Gogh. 19.00 Nieuws. 19.10 Actua liteiten. 19.30 Metropole-orkest en solist: en zangsolisten: Operamuziek. 20.50 Drijf jacht, hoorspel. 21.35 Gitaarspel (opn.). 22.05 Ons Onrustig onderwijs, klankbeeld. 22.20 Actualiteiten of grammofoonmuziek. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Angel-Saksische en Franse volksliedjes. 23.25 Lichte grammofoonmu ziek. 23.55-24.00 Nieuws. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. ding. 8.55 Klassieke grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Lichte grammofoonmuziek. (Om 11.00 Nieuws) 12.00 Dansorkest met zang solisten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 Licht ensemble met zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteiten en grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Stereo: 't Mu> zikantenuur: gitaarspel, koorzang, piano recital, trompet en piano en zang en pia no (opn.). 14.40 Dier en kind, bekendma king prijswinnaars. 15.05 De goede rech ter, hoorspel. 15.30 Lichte grammofoonmu ziek. (Om 16.00 Nieuws). 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York Calling. 17.35 Lich te grammofoonmuziek voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Prome nade orkest, met radiokoor: operamuziek. 19.00 Paris vous parle, gesproken brief uit Parijs. 19.05 Modern strijkkwartet, (gr.). 19.30 Gamelan, Indonesisch pro gramma. 20.00 Nieuws. 20.05 Leg 'ns aan in Loosdrecht, gevarieerd programma. 21.40 Kunstrubriek. 22.00 Amerikaans koor. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Radio- philharmonisch orkest: Moderne muziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Gevarieerde muziek. (12.25 Weerbe richt, mededelingen en berichten). 12.50 Beursberichten en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Kamer muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Show Time. 15.00 Nieuws. 15.03 Lichte muziek. 15.15 Kamermuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs berichten. 16.09 Duitse les. 16.24 Piano spel. 16.45 Liederen. 17.00 Nieuws, weer 'bericht en mededelingen. NTS: 10.00 Teleac: Ongevallen in en om de woning. 10.30 Teleac: Moderne onder wijsmethoden en didactiek. 11.00-11.30 Te leac: Onze voeding. KRO: 16.00 Huisje, boompje, beestje, hobbyrubriek. 16.45 Voor de kleuters. 17.00 Voor de kinderen. NTS: 17.30-17.45 Jan en Joke in het ver keer. 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Ba rend de Beer. KRO: 19.06 Dwars door Afrika, filmreportage. 19.28 Sir Lancelot, TV-film. 19.53 Overweging aan de voor avond van Pinksteren. NTS: 20.00 Journaal en Weeroverzicht. KRO: 20.20 Piste, varié té-programma. 21.05 Midavondserenade, muzikaal programma. 21.35 Brandpunt, 22.05 Bonanza, Wild-Westfilm. NTS: NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO 20.01 Zoo Zoo, dierenprogramma. 20.25 De schone heks, TV-film. 20.50 Combo, muzi kaal programma voor de tieners. NTS 21.20-22.10 Hoe maakt u het?: program ma over radiatoren voor centrale verwar ming. VOOR ZONDAG NEDERLAND I CVK/IKOR: 10.00-11.00 Hervormd-Gere formeerde kerkdienst. NTS: Eurovisie 11.20-12.20 H. Mis in de kathedrale kerk van Toledo. NTS: 16.00 Een eiland in de loop der seizoenen: film. 17.00-17.25 De violist, tekenfilm. CVK/IKOR/RKK: 19.00 Bijbelvertelling voor de kinderen. NTS: 19.06 Kentucky Jones, film. 19.30 Interna tionaal agrarisch nieuws. 20.00 Journaal. NCRV: 20.05 Memorandum van een dok ter, TV-spel. 20.55 Dokter aan de Fjord: film dokumentaire. 21.35 Het concertge bouworkest: semi-klassieke muziek. 22.00 Grensland: dokumentaire over de Rekken- se inrichtingen. NTS: 22.25-22.30 Journaal. NEDERLAND II NTS: 19.30 Kapitein Zeppos, avonturen film voor de jeugd. 20.00 Journaal. 20.05 Margie, TV-film. 20.30 Het grote feest: show-programma. 21.25 't Is maar een woord: quiz. 22.00-22.55 Juist die vrijdag: TV-film. VOOR MAANDAG 7 JUNI NEDERLAND I NTS: 16.00 Kinderen van bergboeren, TV-film. 16.25 Chucklehead: komische film. 16.30 Columbus: speelfilm. 16.45- 18.30: Paardesport. 19.00 Nieuws in het kort. 19.01-19.06 Barend de Beer. 19.06 CVK/IKOR/RKK. Kenmerk, informa tierubriek v.d. kerken. NTS. 19.35 Sport in beeld. 20.00 Journaal en weeroverzicht. VARA: 20.20 Tel uit je winst: quiz. 20.55 Jongeren in gesprek met Michel van der Plas. 21.15 The Virginian: speelfilm. NTS: 22.30 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: 20.01 Waauw: showprogramma. 20.25 De eerste eeuwen van het christendom: docu mentaire. NTS: 20.55 Ondine: TV-ballet. KRO: 21.40 Onze man in Londen. NTS: 22.05-22.15 Sport in beeld. VOOR DINSDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer, 19.06 Journaal voor ge hoorgestoorden. 19.33 Engelse les. 20.00 Journaal 20.20 Politieke partij - V.V.D.. 20.30 Verdediger per dozijn: speelfilm. 21.55 Laat mij in vredesnaam thuis: docu mentaire over de Eerste Wereldoorlog 22.20-22.25 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.01 Let 's sing out: Canadese hootenanny. 20.25 De 700 miljoen: filmverslag over het le ven in de Chinese volksrepubliek. NTS: 21.05 Geheime brigade, T.V.-film. NCRV: 21.55 Negro spirituals. CVK/IKOR: 22.10 -22.35 Abraham's tent: documentaire. maar het Züricher publiek liet daarover geen enkele twijfel bestaan en tot onze stomme verbazing waren vele kopstukken uit de internationale danswereld, zoals Kurt Jooss, Nicolas Beriosaff, Romula Nij- inska (de weduwe van de eens wereldbe roemde Vaslav Nijinski) en anderen die bij onze voorstelling aanwezig waren erg en thousiast over dit werk, waarover het laatste woord zeker nog niet gesproken is. Toch had ons tweede programma in Zü rich, met hoogtepunten uit ons, in de loop van de tijd opgebouwde repertoire als .Four temperaments" van Balanchine, Shirah" van Pearl Lang, „Nachteiland" van Rudi van Dantzig en „Graduation Ball" van David Lichine, nog meer succes dan het vorige; zij zijn dan ook beter „ingedanst". HET IS GOED AF EN TOE onze groep te vergelijken met andere balletten en ook te zien hoe men in het buitenland op ons werk reageert en ik kan niet anders zeg gen dan dat de vergelijking met Zürich deze keer bijzonder vleiend voor ons uit viel en dat wijzelf heel wat critischer staan tegenover onze mensen, dan de choreo grafen, dansers en het publiek in Zürich, waarbij ik wel moet opmerken dat ik nog geen kritieken gelezen heb, die komen in Zürich meestal veel later dan we hier ge wend zijn. Ik zou het bijna prettig vinden als daar nu eens een hele felle reactie op ons bij zou zitten, want al te veel lof wordt op den duur ook vervelend. Nicolas Beriosaff, die de Polowetzer Dan sen uit „Prins Igor" bij ons instudeerde en die nu directeur is van het Züricher Ballet, zei letterlijk tegen me: „Je mag wel trots zijn op deze groep, jullie zijn uniek op de wereld, ik wou dat ik met mijn ballet de helft kon bereiken van wat jullie al bereikt hebben, dan zou ik erg gelukkig zijn.zoiets neem je natuurlijk met een korreltje zout, maar het maakt toch wel indruk. Deze successen kunnen de spanning van het naderende Holland Festival dus niet wegnemen, maar wel wat verminderen, wat, naar ik hoop, onze voorstellingen hier meer ten goede zal komen. Het Genootschap van Nederlandse Com ponisten heeft de minister van Cultuur, Re creatie en Maatschappelijk Werk een me morandum toegezonden, waarin het de mi nister verzoekt verstrekkende maatregelen te treffen ter verbetering van de financië le waardering voor de scheppende toon kunst. Caro van Eijck zal de tweede helft van het volgend seizoen verbonden zijn aan het Nieuw Rotterdams Toneel- Zij zal de hoofdrol spelen in het nieuwste stuk van Billetdoux dat als nieuwjaarpre mière onder regie van Robert de Vries zal worden gespeeld. Als het in de bedoeling van het echt paar Leen Timp-Mies Bouwman gelegen heeft, in een gisteren door de VARA uit gezonden reportage Jan Vrijman af te schilderen als een nogal ij dele heer, die gaarne door dolle dan wel niets zeggende uitspraken opvalt, dan is het daarin ze ker geslaagd. Gelet echter op de houding van mevrouw Bouwman (zij was als een ondeugende bakvis die er duidelijk schik in had de wat duffe t.v.-kijker te doen op schrikken door de antwoorden van de veel besproken journalist en filmmaker) mag aangenomen worden, dat genoemd televi sie-paar niet zozeer de bedoeling had, de heer Vrijman voor aap te zetten als wel van zijn sympathie voor deze nogal pose rende figuur te getuigen. Fotograaf-ca meraman Ed van der Elsken hanteerde hierbij de camera als een moderne Ame rikaanse reporter; die zogenaamd leven de, nieuwe stijl stond ook nu weer het ge bruik van filmopnamen toe, die vroeger in de afvalmand zouden zijn gegooid. Het eerste deel van de serie „Indruk ken uit de Sovjet-Unie", die door de KRO en de VARA in nauwe samenwerking op het scherm wordt gebracht, week informa tief en visueel nauwelijks af van de film en fotoreportages die tot dusverre door Westelijke verslaggevers gemaakt werden en respectievelijk in de bioscoop en in populaire, geïllustreerde weekbladen ver schenen. In deze aflevering, die ten doel had het uiterlijk beeld van het leven in Rusland te tonen, mochten slechts de op- namer gemaakt in Wolgagrad (voorheen Stalingrad) de aandacht hernieuwen. Ge hoopt mag worden, dat uit de volgende de len mag blijken, dat de Duitsers, die de ze serie maakten, toch niet zo oppervlak kig en daardoor tendentieus te werk zijn gegaan als in deze eerste aflevering. Me de door de eentonige uitspraken, die enige Stalingrad-veteranen over het Duitse volk deden, verried deze reportage een wat Duitse en tegelijk Westelijk-zelfgenoegza- me aanpak, die ons bepaald niet lag.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 17