ASPIRIN
BAYER
Het weekeinde
„Drp 861731" van Wim van Leer, het
Nederlandse stuk bij „Ensemble"
Eduard Heijmans tevreden terug
van zijn expositie in Miami (V.S.)
NEGEN MUZEN
Ad Odijk: „Administratieve rompslomp
neemt vrijwel al je tijd in beslag
DROSTE pastilles altijd welkom! NT
Mary Dresselhuys speelt
waarschijnlijk hoofdrol
in musical „Hello Dolly"
7
Geef uw kinderen het beste
Kinder-Aspirin en experimenteer niet
met andere middelen!
DINSDAG 8 JUNI 1965
Méér premières in het nieuwe seizoen
Senne Rouffaer bij
„Ensemble" geëngageerd
kinder
met vruchtensmaak
Judy Holliday overleden
Russische dichteres in
Oxford gehuldigd
Ton Lutz regisseert
„Sucre" in Brussel
Na afscheid als hoofd-Drama van VARA-t.v.
Glorieus examen?
ll W nabeschouwingen
Met lof geslaagd?
DROSTE pastilles altijd welkomTN^
De radio geeft woensdag
T elevisieprogramma
J
Ad Interim
Volgend jaar première
Het toenemend aantal speelbeurten in
Brabant is voor het Toneel- en Televisiege
zeischap Ensemble aanleiding in het ko
mende seizoen het aantal premières op te-
voeren van zes tot acht. Voor het eerst
zullen daarbij ook twee speciale produkties
zijn, afgestemd op „De Glove" de klei
ne zaal van de Eindhovense schouwburg
en het Limburgse Studi-theater. Het
seizoen zal worden geopend met een twee
tal blijspelen: „Zwart als een Kanariepiet'
(nero come un canarino) van de Italiaan
se auteur Aldo Nicolaj en „Hooikoorts"
(Hay Fevervan Noel Coward. Het Ita
liaanse stuk zal worden geregisseerd door
de directeur van het Milanese Teatro del-
Ie Novita, Maner Lualdi. Ina van Faassen
en de onlangs aan Ensemble verbonden
Vlaamse acteur Roger Coorens vervullen
hierin de hoofdrollen; voorts werken Adè-
le Bloemendaal, Heieen van Meurs en Ine
Veen aan deze voorstelling mee.
IN „HOOIKOORTS" dat door Jan Retèl
■wordt geregisseerd, treden naast de regis
seur onder meer Mary Dresselhuys, Si-
grid Koetse, Pleunie Touw, Jenny Arean
Cor van Rijn en Henk Molenberg op.
Onder regie van Karl Guttmann gaat be
gin oktober „De zaak Oppenheimer" in
première. Dit belangrijke stuk betreffende
de morele verantwoordelijkheid voor net
kernwapen is door de Duitse auteur Hei-
nar Kipphardt ontleend aan authentieke
processtukken. In de titelrol zal de beken
de Belgische acteur Senne Rouffaer zijn
entree bij Ensemble maken. De tweede
hoofdrol, de vertegenwoordiger van de
door Jan Retèl. Verder werkt een uitge
breide mannenbezetting aan deze voorstel
ling mede.
DE FRANSMAN CLAUDE REGY zal de
enscenering verzorgen van „Cet Animal
étrange" een door Gebriel Arout vervaar
digd spel op basis van een aantal novel
len van Tsjechov. Dit stuk vormt de eerst
Globe-produktie van Ensemble. Daarna
komt „The Plough and the Stars", een
van de bekendste stukken van de vorig
jaar overleden Ier Sean O'Casey, aan de
orde. De regie hiervan is in handen van
Hilton Edwards, de Engels-Ierse directeur
van het Dublin Gate Theatre. Caro van
Eijck, Magda Janssens en als gast
Johan Kaart zullen er belangrijke rollen
In spelen.
Als nieuwjaarspremière is „De drie Zus
ters" van Tsjechov geprojecteerd. Onder
regie van Peter Sjaron en in decors van
Harry Wich spelen Lia Dorana, Ina van
Faassen en Sigrid Koetse de titelrollen,
terwijl ook verder de belangrijkste krach
ten van het gezelschap aan deze voorstel
ling zullen medewerken. Voor de tweede
helft van het seizoen wordt nog een aan
tal stukken overwogen, waaronder in de
eerste plaats een Nederlands werk: „Drp
861731" van Wim van Leer. Ook zijn er
plannen om na „Oh, What a Lovely War,"
opnieuw een musical ten tonele te bren
gen.
HET TABLEAU DE LA TROUPE van
ensemble vermeldt de volgende namen:
Jenny Arean, Adèle Bloemendaal, Lia Do
rana, Mary Dresselhuys, Caro van Eijck,
Ina van Faassen, Magda Janssens, Sigrid
Koetse, Heieen van Meurs, Annabet Tausk
Pleunie Touw, Ine Veen, Chris Baay, Tim
Beekman, Roger Coorens, Arnold Gelder
man, Paul van Gorcum. Johan Kaart, Jos
Knipscheer, Johnny Kraaykamp, John
Leddy, René Jessurun Lobo, Henk Molen
berg, Jan Retèl, Huib Rooymans, Senne
Rouffaer, Ben Royaards, Cor van Rijn,
Dick Scheffer, Henk Somers, Guus Ver-
straete, Herman Vinck en Lucas Wensing,
De directie wordt gevoerd door Karl Gutt
mann; dramaturgie is Luisa Treves.
Advertentie
DAAR STAAT
ACHTER
De Amerikaanse filmster en actrice Ju
dy Holliday is maandag in New York op
41-jarige leeftijd overleden. Zij was reeds
enige maanden ziek.
Judy Holliday won in 1951 een Oscar
voor haar rol als blondje in „Born Yes
terday". Zij trouwde in 1948 met de mu
sicus David Oppenheim en scheidde van
hem in 1957. Het echtpaar had een zoon.
Judy Holliday heette eigenlijk Judy Tu-
vim.
OXFORD (Engeland). De universi
teit van Oxford heeft zaterdag een ere
doctoraat in de letteren toegekend aan de
76-jarige Anna Akhmatova. Mevrouw Akh
matova hoorde in scharlakenrode en grij
ze academische toga, in het 17de eeuwse
Sehldonian Theatre de lofrede aan.
Boordevol indrukken is de Aerdenhout-
se „materieschilder" Eduard Heijmans,
na een afwezigheid van vier maanden op
Hemelvaartsdag uit Miami (V.S.) in zijn
woning aan de Rijnegomlaan bij vrouw en
dochter teruggekeerd. Op de hem eigen
rappe, en levendige wijze, elk woord met
gebaren onderstrepend, heeft hjj over zjjn
ervaringen verteld. „Geen van mijn doeken,
vijfentwintig reliëfs (materieschilderijen)
en vijf olieverfdoeken heb ik mee terugge
bracht. Ik heb een massief bronzen beeld
je van Ossip Zadkine meegebracht. „De
Balspelers" uit 1927. „Ik heb het met de
directeur van het Miami Museum of Mo
dern Art voor enige van mijn doeken ge
ruild. Er zijn maar twee afgietsels van
dit werk. Eén staat er in het Musée de
l'Art Moderne in Parijs en het andere is
dit".
OP 27 JANUARI ging deze ondernemen
de schilder in Antwerpen scheep voor Ame
rika, aan boord van de „Alblasserdijk".
Hij had dia's van zijn werk gestuurd naar
net museum in Miami, waarvan Bernard
Davis directeur is. Dit resulteerde in een
uitnodiging. Het museum kocht veertig
percent van de expositie, een gedeelte
ging naar collectioneurs en wat over
bleef tenslotte, ruilde hij voor de Zadkine.
Voorts verwierf hij een schilderij van
Emile Gauguin, de zoon van Paul Gau
guin, die op Tahiti werkte. Emile Gau
guin is ook beeldhouwer en werkt nu in
Chicago.
De opening geschiedde op 4 april in te-
Stuk van Claus vertaald
Op dinsdag 8 juni zal in het Théatre
Royal du Pare in Brussel onder regie van
de Nederlander Ton Lutz de première wor
den gegeven van het toneelstuk „Sucre1
(„Suiker") van Hugo Claus.
Het zal voor de eerste maal zijn dat
ln België een toneelstuk van een Vlaamse
schrijver in een Franse vertaling wordt
opgevoerd. Het stuk zal worden gespeeld
door leden van het gezelschap van het
theater. De hoofdrollen zullen worden ver
tolkt door Liliane de Vincent en Christian
Barbier. De decors zijn van de Neder
lander Nico Wijnberg.
Üf Sr ."v
„De Balspelers" (1927) van O. Zadkine.
genwoordigheid van een ongeveer vijfhon-
derdkoppig publiek; Heijmans' expositie
werd dagelijks bezocht door ongeveer hon
derd bezoekers.
TOEKOMSTPLANNEN?-JazekerIk ben
nu bezeten door een nieuwe techniek. Ik
ga mij nu voorlopig uitsluitend bezighou
den met het maken van monotypes, die
ik op een marmeren steen maak en ook
afdruk. Hij liet er ons enige voorbeelden
van zien.
Eduard Heijmans, thans 52 jaaj oud,
begon pas op zijn 44-ste jaar te schilde
ren en is autodidact. Hij exposeerde in
het Stedelijk Museum te Amsterdam zo
wel in groepsverband als alléén. Ook ex
poseerde hij in het Van Abbemuseum in
Eindhoven en het Centraal Museum in
Utrecht. Zijn collectie monotypes, waar hij
nu nog hard aan gaat werken gaat het vol
gend jaar naar Miami.
Eduard Heijmans, „materieschilder"
Wim Meuldijk heeft zijn hoorspel
„Villa Sidonia" voor de KRO-televi-
sie omgewerkt tot een vijfdelig tele
visiespel, waarvan morgen (woens
dag) om tien voor negen op Neder
land I de eerste aflevering te zien is.
De hoofdfiguren Tante Zus (Enny
Mols-de Leeuwe), Heintje Lorrelei
(Pieter Lutz) en Vogelijn (Lex Goud
smit) winnen de hoofdprijs in een
slagzinnenwedstrijd van een scheer-
mesjesfabriek: een echte villa. Maar
die blijkt nog bewoond te zijn als de
trotse nieuwe eigenaars arriveren.
Dit geeft natuurlijk aanleiding tot
allerlei dwaze conflicten. Op de foto
een scène uit de eerste aflevering met
v.l.n.r. Enny Mols-de Leeuwe, Lies-
beth Struppert, Wim de Haas, Pieter
Lutz en Lex Goudsmit. Het tweede
deel van dit spel zendt de KRO aan
staande zondagavond uit.
Twee Russische auteurs en een vrouwe
lijke letterkundige zijn uit Moskou op
Schiphol gearriveerd om in ons land con
tact te zoeken met Nederlandse auteurs.
Zij zijn Serge Mikhalkov, auteur van kin
derboeken en toneelstukken (lid van de
Europese Gemeenschap van schrijvers),
Boris Polevoj, redacteur van een litterair
maandblad, en mevrouw Valento Rozmo-
rozowa, die zich voornamelijk bezig houdt
met het vertalen van boeken uit de Scan
dinavische talen. Zij zijn naar Nederland
gekomen naar aanleiding van het bezoek
dat de Nederlandse auteur Jaap ter Haar
eind vorig jaar op uitnodiging van de
Vereniging van Sovjetschrijvers, aan Rus
land heeft gebracht in verband met zijn
boek De Geschiedenis van Rusland, dat
waarschijnlijk deze week nog zal worden
uitgegeven.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM. De 39-jarige Ad Odjjk heeft de omroep verlaten. Hy was hoold
toneelzaken van de VARA, maar hield te weinig t(jd over voor eigen schrijverij. (Zijn
schrijversnaam is Otto Dijk, auteur van de t.v.-spelen „De Zendeling", „De Fotograaf"
en „De Agent"). Nu staat hij vrij van Bussum en Hilversum en kan hij wat ge
makkelijker praten over de zaken die hem beroeren. „Zo'n afdeling drama is veel
te klein opgezet. Er wordt veel te weinig gedaan aan de creatieve kant van de zaak.
Ik heb met een voortdurend schuldgevoel rondgelopen. Ik heb niets kunnen doen om
eigen Nederlands talent te stimuleren, te ontdekken. Gewoon, ik had geen tijd. Het
grootste gedeelte van je werkzaamheden wordt ingenomen door administratieve
rompslomp. Knokken voor studioruimte en allerlei technische faciliteiten, zien dat je
de acteurs krijgt".
HIJ VERTELT DAN HOE het bij de'keus werd, hoewel dat nu niet direct be-
ziten enige tientallen hoeft te betekenen, dat die slechter is,
maar in ieder geval heb je dan zes men
sen proberen te krijgen, die niet konden."
Bij de VPRO zullen van Otto Dijk een
drietal nieuwe een-akters op het scherm
komen. De eerste is al ingeleverd en is
getiteld „De Verlosser". Bovendien gaat
hij voor deze omroep een komedie-serie
maken, maar daar wil hij nog niets over
zeggen. Toneel is volgens Ad Odijk's eigen
B.B.C. gaat. Daar ziten enige
readers", lezers die honderden stukken
voor ogen krijgen. Wordt er bij iemand
maar een vonkje creativiteit ontdekt, dan
gaat men praten met zo'n schrijver. Men
wijst hem op dramatische wetten, op t.v-
technieken. „Toen ik een keer bij de
B.B.C. was, vroegen ze hoeveel mensen
ik onder me had. Ik zei: een paar regis
seurs, script-girls. Ze stonden stomver
baasd. Daar werken ze met zo'n 200 man."
Men kan volgens Odijk niet eeuwig door
gaan met werk van buitenlanders en bui
tenlandse filmseries. Men zal moeten ko
men met eigen toneelstukken, eigen musi
cals, eigen komedies. Er zal geïnvesteerd
moeten worden in aspirant-acteurs. „Met
hen de bossen ingaan, praten, ze dingen
laten proberen, ze allerlei dingen laten
zien."
AD ODIJK is zelf zo'n creatief talent
dat echter voornamelijk op eigen kracht
voor de t.v. is begonnen. Hij heeft op
het ogenblik een groot aantal opdrachten
lopen. In tegenstelling tot verleden jaar
toen men met enig bijschaven Engelse
tv-bewerkingen van Maigret-boeken op 'net
scherm bracht zullen in het komende sei
zoen „eigen Maigrets" geproduceerd wor
den. Odijk gaat direct van de boeken van
Simenon tv-spelen maken. De VARA en
hij zijn van mening, dat de Engelsen nog
te weinig echte Maigret-sfeer brengen.
Odijk is op het ogenblik bezig met het
dramatiseren van de volgende boeken van
Simenon: „De blauwe Avondjapon,'
„Maigret en zijn Dode" en „De Gifmeng
ster". In overleg met Kees Brusse de
Nederlandse Maigret wordt bepaald
welke spelen op de tv komen. Het zullen
er in het volgende seizoen vier zijn, maar
waarschijnlijk zal de eerste pas in janua
ri op de televisie komen. Het is namelijk
pas mogelijk om in het najaar opnamen
te maken, omdat Kees Brusse deze zomer
druk is met filmen. En een andere Mai
gret dan Kees Brusse, dat kan gewoon
niet meer.
Moeilijkheid bij de Maigrets is volgens
Odijk, en daar klagen ook TV-regisseurs
over, dat men niet altijd de juiste acteurs
en actrices kan krijgen. „Ik schrijf op een
bepaalde acteur of actrice, maar die
dan op een gegeven moment niet te krij
gen. Zo kom je wel eens op een tweede,
op een derde keus. En ik heb het wel
eens meegemaakt, dat het de zevende
Advertentie
Marius Monkau zingt vanavond (dins
dag) in het NCRV-programma op het
tweede net negrospirituals. Het trio
Louis van Dijk zal hem begeleiden in
dit programma dat duurt van vijf
voor tot tien over tien. Marius Mon
kau is zijn carrière begonnen bij
Saint Germain des Prés van Tom
Manders en na een uitgebreide tour
nee met Kees Manders is hij zich
meer en meer gaan toeleggen op het
meewerken aan televisieprogramma's.
De kijker kan hem nu geregeld te
genkomen in allerlei gedaanten, maar
een optreden met negrospirituals is
wel het nieuwste op zijn gebied.
van het ministerie van O. K. en W. „Ik
wilde nou eenmaal dichtbij het toneel
zijn." Daarvóór had hij veel aan amateur
toneel gedaan en ook lessen gehad van
Ko Arnoldi. Tien jaar geleden begon hij
zeggen ecri'Tiekte van hem. Hij "kwam inl te publiceren. Hij schrijft ook gedichten
1949 in een klein baantje en „op een hon- en voor het maandblad Wending verzorgt
gerloontje" bij de afdeling Toneelzakenhij de toneeloverzichten.
Zaterdagavond presenteerde de K.R.O.
„Bonanza" en „Piste", allebei populaire
programma's blijkens het kijk-onderzoek
van de N.T.S. „Bonanza" is zelfs het po
pulairste serieprodukt, en „Piste" geniet
met een kijkdichtheid van 69,2 percent en
een waardering van 7,8 percent hoog aan
zien. Zondag kwam de N.C.R.V. met „Me
morandum van een dokter", eveneens een
van de meest bekeken en hoogst gewaar
deerde programma's van dit seizoen, met
een kijkdichtheid van zo'n 68,2 percent en
een waardering van, 7,7 en maandag
bracht de VARA met „Tel uit je winst"
ook al een van de populairste program
ma's, terwijl de westernserie „The Virgi
nian" mijns inziens hoger dient te worden
aangeslagen dan zijn volle neefjes „Bo
nanza" en „Rawhide" maar dat is een
kwestie van persoonlijke smaak. Er waren
genoeg programma's te zien, die kenne
lijk in de smaak vallen van de kijkers,
alleen heeft de criticus er weinig mee te
maken, omdat al deze produkties variaties
zijn op een zelfde, overbekend thema, en
ik hoop dat toch ook heel wat kijkers af
en toe snakken naar variatie op oude sche
ma's en thema's, en dat ook zij dus te
leurgesteld zijn geweest over het geboden
programma.
Op de keper beschouwd waren slechts
drie programma's in die drie dagen de
moeite van het bespreken waard. De gro
te uitschieter was zondag de documentai
re die Cees van Langeraad had gemaakt
over het leven en werken van dokter Fol-
mer in Kjöpsvik aan de Tysfjord, een
plaatsje dat hemelsbreed niet ver van Nar-
Advertentie
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Oude gram-
mofoonmuziek. 7.30 Nieuws. 7.40 Radio
krant. 7.55 Lichte grammofoonmuziek. 8.15
Gewijde muziek (opn. en gr.) 8.30 Nieuws.
8.40 Lichte orkestmuziek en zangsoliste.
9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden.
9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Klassieke ka
mermuziek (gr.). 10.30 Morgendienst. 11.00
Klassieke kamermuziek (gr.). 11.15 Lichte
grammofoonmuziek. 11.50 Twaalfuurtje:
cabaret. 12.00 Lichte grammofoonmuziek.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Grammofoonmu-
liek eventueel actualiteiten. 12.50 Vocaal
en instrumentaal ensemble (opn.). 14.00
Klassieke kamermuziek (gr.). 14.55 Moder
ne orkestwerken (opn.). 15.50 Bijbelvertel
ling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd.
17.15 Lichte grammofoonmuziek. 17.50
Overheidsvoorlichting: Mens en samenle
ving. De muzen in musea. 18.00 Geestelijke
liederen uit de 16e en 17e eeuw (opn.).
18.20 Klassieke kamermuziek (gr.). 18.30
Het Spektrum: Nieuws uit de Prot. Chris
telijke organisaties. 18.45 Lichte grammo
foonmuziek. 19.00 Nieuws en weerpraatje.
19.10 Radiokrant. 19.30 Muziek van Het Le
ger des Heils (gr.). 19.50 Wereldpanorama
20.00 Radio Kamerorkest en soliste (opn.):
klassieke en moderne muziek. 21.00 Reis-
deur, lezing. 21.15 Metropole-orkest: amu
sementsmuziek. 21.45 Stereo: Vocaal en
semble (opn.) 22.05 Licht instrumentaal
kwartet en zang. 22.30 Nieuws en SOS-be
richten. 22.40 Avondoverdenking. 22.55
Klassieke grammofoonmuziek. 23.10 Mo
dem levensbesef en christelijk geloof, le
zing. 23.30 Lichte grammofoonmuziek.
23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO
10.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek
en socialistisch strijdlied. 7.20 Lichte gram
mofoonmuziek. (7.25-7.20 Van de voorpagi
na). 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoon
muziek (vervolg). 9.00 Van alle markten
thuis, praatje voor de vrouw. 9.05 Klassieke
grammofoonmuziek. VPRO: 9.40 Morgen
wijding. VARA: 10.00 Romantische orkest
werken (gr.). 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de
vrouw. 11.40 Kerkorgelconcert: moderne
muziek. 12.00 Stereo: Tango-rumba-orkest
en zangsolisten. 12.27 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Voor het platte
land. 12.35 Electronische orgelspel: lichte
muziek. 12.55 Actualiteiten. 13.00 Nieuws.
13.15 De muziekschool van het Amster-
damsch Conservatorium 100 jaar: leerlin
genconcert: moderne muziek. 13.35 Lichte
grammofoonmuziek. 13.45 Moordenaars
werk, lezing. 14.00 Utrechts Stedelijk Or
kest, koor en solisten: klassieke gewijde
muziek. 14.55 Kalender, praatje. 15.00 Voor
de jeugd (Om 16.00 Nieuws). 16.30 Voor
de zieken. 17.00 Wegwijzer: tips voor va
kantie- en snipperdagen. 17.50 Actualiteiten.
18.00 Nieuws. 18.15 Mededelingen of gram
mofoonmuziek. 18.20 Uitzending van de
Pacifistisch Socialistische Partij. 18.30
Dansorkest met zangsolisten. 19.00 Voor de
kinderen. 19.10 Stereo: Kinderkoor. 19.30
Artistieke Staalkaart. 20.00 Nieuws. 20.05
Dansorkest. 20.35 Socialistisch commen
taar. 20.50 Disco-Festival. 22.00 Volkslied
jes. 22.25 Sport halverwege. 22.30 Nieuws.
22.40 Cello en piano (opn.): klassieke mu
ziek. 23.05 Jazzmagazine. 23.55-24.00 Nws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Gevarieerde muziek (12.25-12.30
Weerbericht, mededelingen en berichten)
12.50 Beursberichten en programmaover
zicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20
Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Lichte
muziek. 14.20 Internationale jeugdkoren.
14.30 Voor de jeugd. 14.30 Wedstrijd voor
radioschoolkoren. 15.00 Nieuws. 15.03 Or
kestenparade. 15.15 Voor de kinderen. 16.00
Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Engel
se les. 16.24 Filmmuziek. 16.45 Radio-
schoolkoor 1965: wedstrijd. 17.00 Nieuws,
weerbericht en mededelingen. 17.15 Top
hits voor tieners. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor
de soldaten. 18.30 Lekenmoraal en -filoso
fie, klankbeeld. 18.50 Sportkroniek. 18.54
Lichte orkestmuziek. 19.00 Nieuws, weer
bericht en radiokroniek. 19.40 Jeugd en
muziek. 20.00 Lichte klassieke muziek,
muziek. 20.55 Klassieke en moderne mu
ziek. 21.30 Folklorefestivals. 21.50 Praatje.
22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Jazzmu
ziek. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nws.
23.05 Muzikaal amusementaprogramma.
23.30 Lichte muziek. 23.55 Nieuws. 24.00-
0.45 Voor de zeelieden.
VOOR DINSDAG
f NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Barend de Beer, 19.06 Journaal voor ge
hoorgestoorden. 19.33 Engelse les. 20.00
Journaal 20.20 Politieke partij - V.V.D..
20.30 Verdediger per dozijn: speelfilm.
21.55 Laat mij in vredesnaam thuis: docu
mentaire over de Eerste Wereldoorlog
22.20-22.25 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Journaal. -NCRV: 20.01 Let
's sing out: Canadese hootenanny. 20.25
De 700 miljoen: filmverslag over het le
ven in de Chinese volksrepubliek. NTS:
21.05 Geheime brigade, T.V.-film. NCRV
21.55 Negro spirituals. CVK/IKOR: 22.10
-22.35 Abraham's tent: documentaire.
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND I
AVRO: 17.00 Voor de kinderen. NTS:
17.35-17.40 Jan en Joke in het verkeer.
19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de
Beer. 19.06 Chckleheads: film. 19.10 De ri
vier van het noodlot: filmdocumentaire.
KRO: 19.35 Sportrubriek. NTS: 20.00 Jour
naal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brand
punt. 20.50 Villa Sidonia: TV-spel. 21.20
TV-dansant. 21.50 Indrukken uit de Sovjet-
Unie (2): filmdokumentaire. 22.30 Epiloog.
NTS: 22.35 Tweede journaal.
NEDERLAND II
vik ligt, maar dat in de praktijk een on
herbergzaam oord is, waar geen Noors»
dokter bereid is zich te vestigen. Van Lan
geraad toonde zich weer een waardig „Nip-
kov-schijfdrager" (de onderscheiding dis
hem vorig jaar door de Nederlandse tele
visie-critici werd toegekend), want zijn do
cumentaire over de Nederlandse arts,
diens vrouw en baby, en over de natuur
en de mensen in hun arbeidsgebied, was
weer van zeer hoog gehalte. Drie dingen
vallen altijd op bij zijn documentaires: in
de eerste plaats de uitstekende timing, zo
wel van de beelden als van de gesproken
tekst, die in een zodanig tempo werd gele
zen, dat men de inhoud ervan gemakkelijk
kon volgen. In de tweede plaats die tekst
zelf, die beeldend is zonder barok te wor
den, en in de derde plaats van Lange-
raads filmische gevoel voor variatie en
verrassing waardoor de beeldenstroom,
dank zij de voortdurende stroomversnellin
gen en watervalletjes, levendig en prikke
lend blijft.
De N.C.R.V. had zondagavond ook nog
een documentaire in petto over de Rek-
kense Inrichtingen, die onlangs nog door
de Koningin werden bezocht. Han Baart-
mans had er een rechtstandig werkstuk
van gemaakt, vrij van sentimenten in wel
ke richting dan ook. Geen documentaire,
die op de een of andere manier op het
gemoed werkt, maar wel een die duide
lijk uit de doeken deed om wat voor men
sen het in deze inrichtingen gaat, en hoe
ongeveer de sfeer in deze inrichtingen is.
De gedetineerden (of hoe noem je ze in
zo'n inrichting?) werden gewoontegetrouw
op de rug of met het gezicht in de scha
duw „getoond", waarbij de regisseur een
keer een gelukkige hand had gehad door
enkele jongens als in een indianenspel met
een bizar masker van hooi of zoiets te to
nen, zodat zij aanwezig konden zijn zonder
herkend te worden.
Ten slotte een woord van waardering
voor het televisiegesprek dat de schrijver
Michel van der Plas met jonge religieuzen
en seminaristen had over litteratuur en le
ven. Op zichzelf was het al een opmerke
lijk feit dat dit typisch katholieke gesprek
door de VARA werd uitgezonden, maar
misschien kwam het wel daardoor dat het
inderdaad op de beeldbuis kwam. Van
der Plas nam enkele juiste en sympathieke
standpunten in, en bewees dat zulke, op
het oog onaantrekkelijke televisiegesprek
ken, juist door de oppervlaktespanning
tussen vragenstellers en antwoordgever,
heus wel aardig kunnen zijn voor hen die
zich voor het onderwerp interesseren.
Het produktie-team Lars Schmidt, Hof-
mann en Meerburg is voornemens teza
men met René Slees wijk in 1966 de Ame
rikaanse musical „Hello Dolly" in Neder
land uit te voeren: De premièredatum staat
op dit ogenblik nog niet vast en is afhan
kelijk van een juiste rolbezetting (plm. 70
personen).
Mary Dresselhuys zal waarschijnlijk de
hoofd- en titelrol in deze musical accep
teren. Mary Dresselhuys is tot 1 februari
van het volgend jaar geëngageerd bij de
toneelgroep „Ensemble". Enige jaren ge
leden vertolkte zij de hoofdrol in het to
neelstuk „De Koppelaarster" van Thorton-
Wilder, waarop de musical „Hello Dolly"
is gebaseerd.
Het ligt in de bedoeling in ieder geval
een reeks voorstellingen te geven in Am
sterdam en Rotterdam, waarvoor bespre
kingen reeds zijn gevoerd met de directies
van Theater Carré en het Luxor Theater.
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO:
20.01 Confrontatie - Leutnant '64: documen.
taire. 20.40-22.10 Karl-Ludwig Sand: TV- Gerrit Jan van der Veen. De Stichting
Spej Kunstenaarsverzet 1942-1945 zal op
10 juni de sterfdag herdenken van de
Amsterdamse verzetsheld en beeldhou
wer Gerrit Jan van der Veen. Gerrit
Louis Armstrong. Het NEP-stadion in Boe- rin van der Veen werd op 10 juni 1944
dapest, dat negentigduizend toeschou- door de Duitsers gefusilleerd. Hij was
wers kan bevatten, is voor het optreden toen 41 jaar oud. De herdenking wordt
van de Amerikaanse jazz-trompettist om 10.00 uur gehouden in de Zomerdijk-
Louis Armstrong volledig uitverkocht.1 straat 16 te Amsterdam.