Voor hem.voor haar BRYLCRIEEN Vijf van de twaalf Broadway-musicals al voorbij de vijfduizend voorstellingen 4 Er is kans dat Pipo terugkomt lm De populairste kunstvormen in Amerika De genaaste Cubaanse kunst thans naar Milaan vervoerd 'i WOENSDAG 9 JUNI 1965 8 Amerikaanse letterkun digen weigeren deelname aan diner in 't Witte Huis „Johnny" en zijn „Jewels" onafhankelijk van elkaar Wim Meuldijk bewerkte de radioserie „Villa Sidonia" tot een televisiereeks Het geheim van een goed verzorgd uiterlijk? Brylcreem - de wereld beroemde Engelse haarcrème Brylcreem houdt het kapsel de hele dag perfekt in model, Brylcreem houdt haar en hoofdhuid fris en ge zond. Brylcreem - ook voor Uw haar! The perfect hairdressing André Spoor Expositie in De Waag Toonkunst Jubileumprijs De radio geeft donderdag HILVERSUM H. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. T elevisieprogramma VOOR DONDERDAG NEDERLAND I Het geluid „inspreken" Ad Interim L „ZE MOETEN ONS, Nederlandse schrij vers, een betere kans geven, voordat wè helemaal Amerikaans worden. Wij hebben alle kans: buitenlandse series hebben de narigheid, dat de helft van wat gezegd wordt, ondanks ondertiteling, niet over komt. Woordspelingen in onze eigen taal komen altijd over. Ik geloof dat wij hier zelfs best in staat 20uden zijn eenmaal per week een show of een deel van een serie op het scherm te brengen, welis waar met de faciliteiten van nu, maar met aparte eenheden." Met Pipo gaat het overigens goed. Er zijn weer, zij het vage, plannen om een nieuwe reeks te beginnen. Er zijn al enkele proefopnamen gemaakt, maar veel verder is men nog niet. Het boek „Pipo en de Waterlanders", met de kostelijke il lustraties van Jan Wesseling gaat binnen kort zowel in Duitsland als in Denemar ken verschijnen en op eigen houtje is In een gemeenschappelijk telegram aan president Johnson hebben schrijvers en artiesten van faam, waaronder er zes zijn die in het verleden de Pulitzer prijs heb ben ontvangen, zich eensgezind verklaard met de dichter Robert Lowell. Zij hebben, evenals Lowell, besloten niet deel te ne men aan de litteraire soirée die op 14 juni op het Witte Huis georganiseerd wordt. Evenals Robert Lowell hebben deze let terkundigen hun ongerustheid uitgespro ken over de ontwikkeling van de buiten landse politiek van de regering, die ze als agressief en militaristisch beschouwen. Onder hen zijn de kunstenaars Robert Penn Warren, Bernard Malamud, William Styron en Mary McCarthy. Johnny Lion en de Jumping Jewels zul len in de toekomst op een meer onafhan kelijke basis van elkaar gaan werken. Johnny Lion gaat voortaan, naast zijn werk met Tribbe Veelo, Hans van Eijck, Joop Oonk en Kees Kranenburg, solist worden bij grote en kleine orkesten; de Jumping Jewels op hun beurt gaan ook andere zangers en zangeressen begeleiden. Hun eerste stap op deze weg is een ge scheiden optreden in de nieuwe „Rien van Nunen-show", die de N.C.R.V. op de 26ste juni gaat brengen. Wim Meuldijk aan de gang met de Duitse t.v. (Van onze radio- en t.v.-medewerkster) AMSTERDAM. Wim Meuldijk, de auteur die vooral bij de jeugd bekend is hij is immers de geestelijke vader van Pipo de Clown, van Mik en Mak en van Rats en Repel gaat zijn aandacht nu eens aan de volwassenen schenken: vanavond komt op Nederland I (KRO) de eerste aflevering van „Villa Sidonia", een reeks van vijf verhalen, op de televisie. Jaren geleden is er een serie van zestien vervolgverhalen door de VARA-radio geweest, die dezelfde naam en dezelfde idee had. Frits Butzelaar, de man die nu de regie gaat voeren en die toen in de radioversie zich ook al met „Villa Sidonia" bezighield (hij was toen butler) is de man die Wim Meuldijk er toe aanzette eens een avondprogramma te gaan maken. WIM MEULDIJK, die al honderd jeugd uitzendingen op t.v. heeft gemaakt, waar van 73 Pipo's, 15 Mik's en Mak's, en de rest Rats's en Repel's, een serie die dit najaar weer gewoon verder gaat, is vlak na de oorlog begonnen als schrijver en il lustrator van de strip „Ketelbinkie". „Ik verdiende er 60 gulden per week mee en ik waande me rijk". Daarna is hij hoor spelen gaan schrijven, voor de K.R.O. en voor de AVRO tegelijk. Op een gegeven ogenblik kwam hij, puur en alleen door het feit dat Eli Asser uitgewerkt was, bij de VARA terecht. Op verzoek van toen nog VARA-man Karei Prior nam hij de strip „Mimosa" over. met de bestaande cast. ,.Ik viel er midden in en viel me bepaald een buil," zegt hij er zelf over. Na het vertrek van Prior in de richting van de AVRO is Meuldijk bij de VARA iets nieuws, op touw gaan zetten en dat was dan „Villa Sidonia". Wim Meuldijk kan het schrijven niet meer laten. „Je moet trouwens wel, want heb je het ene jaar succes, dan moet je het volgend jaar een pak belasting beta len en zo blijf je aan de gang. Alleen maar schrijven is onzin: je moet erbij blij ven, want anders veranderen sommige spelers en regisseur teveel in je werk. Al leen voor Shakespeare en voor héél be roemde buitenlanders hebben ze hier res pect: voor Nederlanders niet. De eerste jaren deed ik alles zelf: lekker knoeien, vinger in de pap houden, en zo leerde ik het vak. Dat kan niet meer: televisie is een fabriek geworden." Advertentie WASHINGTON. Niets vermag het Amerikaanse publiek zo in extase, opwinding en bewondering te brengen als de musical, mengvorm van toneel, dans en muziek, die sinds „My fair Lady" voor de hele wereld een begrip is geworden. Op Broadway, New Yorks beroemde theaterboulevard, gaan op dit moment maar liefst twaalf musicals, tegen niet meer dan negen „gewone" toneelstukken. Op het lijstje van de tien New Yorkse stukken met de langste looptijd staan vijf musicals: „Hello Dolly", „What makes Sammy run?", „Funny Girl", „Fiddler on the Roof" (een bewerking van de ont roerende Tevjaverhalen van Sjolem Aleichem) en „Golden Boy" (naar het gelijknamige successtuk van Clifford Odets). Wie zich afvraagt waarom de musical in Amerika zo populair is kan zich er natuurlijk van afmaken door te zeggen dat het grote Amerikaanse publiek uit is op licht amusement met wat liedjes, een dansje en wat namaak-emoties en dat dat precies is wat de musical te bieden heeft. Maar daarmee heeft men geen antwoord op de vraag gegeven waarom de Amerikanen nu juist op musicals zo verzot zijn en niet even zeer de Nederlanders, die voor het overgrote deel ook naar het theater gaan om niet al te zwaarwegend amusement te genieten. IK GELOOF DAT EEN GOEDE VERKLARING voor de populariteit van de musical in Amerika is dat zijn wezenlijke karaktertrekken opvallend overeenkomen met wat men met een gruwelijke generalisering het Amerikaanse volkskarakter zou kunnen noemen, en wat men al even generaliserend zou kunnen beschrijven als een samenspel van dynamiek, uiterlijkheid, levensblijheid en kinderlijkheid. Die elementen vindt men allemaal terug in de musical. Tom Jones, een man die het weten kan omdat hij tot de producenten van musicals behoort, vatte kort geleden het karakter van deze kunstvorm als volgt samen in een artikel in de New York Times: musicals bieden „beweging"; de echte beginnen meteen levendig en blijven op gang; musicals zijn onthullend door muziek, dans en grote nadrukkelijkheid; zij „ademen", dat wil zeggen zij vallen van het ene uiterste in het andere: van het heel intieme in het heel grote, van de close-up in het panorama; musicals laten alles zien, zij beperken zich niet tot de dramatische handeling, zij zijn wijdlopig en lyrisch. MET DEZE BESCHRIJVING door een man, die tenslotte deze kunstvorm zegt te beschouwen als de enig aanvaardbare vorm van hedendaagse poëzie, lijkt mij bovengenoemde parallel tussen Ameri kaans volkskarakter en musical voldoen de duidelijk gemaakt. Nu nog iets over de musicals die op dit moment in New York te zien zijn. Het al genoemde „Fiddler om the Roof" is de meest ge prezen musical van het afgelopen seizoen, niet in de laatste plaats door de onnavolg bare manier waarop Zero Mostel de melk bezorgende Tevja speelt, die alle proble men rondom zijn talrijke dochters met wijze humor en humoristische wijsheid te lijf gaat. „Golden Boy" met Sammy Davis in de hoofdrol is naast een kassucces ook een opvoering van kwaliteit, door de New York Times vooral geprezen. Zoals ge bruikelijk is bij de omwerking van een toneelstuk tot musical, heeft 't oorspron kelijke stuk van Odets wel heel wat ver anderingen ondergaan voor het gegar neerd met dans en zang op de planken kwam. De hoofdfiguur uit Odets stuk bij voorbeeld was een muzikaal hoogst be gaafde jongeman van Italiaanse afkomst (met de naam Bonaparte) die om vele redenen beroepsbokser wordt. In de mu sical is de hoofdfiguur een negerjongen met alle wüzigingen verschüvingen en problematiek vandien. VAN DE OUDERE MUSICALS, die al zo'n vijfduizend opvoeringen hebben, is „Hello Dolly" met Carol Channing in de hoofdrol nog steeds nummer een. Maar „Funny Girl" steekt Dolly naar de kroon en dat vooral door de ontdekking van Barbra Streisand, die samen met Sidney Chaplin de hoofdrol in het stuk speelt. Het is zeker niet overdreven te zeggen dat Barbra Streisand op dit moment de popu- Zero Mostel, die in „Fiddler on the Roof" triomfen viert, hier afgebeeld als Leopold Bloom in „Ulysses in „Nighttown" (een Joyce-bewerking) zoals dat in het Holland Festival 1959 werd opgevoerd. Naast hem Belita als Zoe lairste actrice en zangeres in Amerika is, allemaal het gevolg van haar fabuleuze succes in „Funny Girl". Natuurlijk zijn er ook veel mensen die haar lelijk, spich tig en te lang van neus vinden, maar over het algemeen wordt zij geadoreerd. Steeds meer zelfs, nu zij haar aanvanke lijk privé-karakter van wat ongewassen, slordig gekleed beatnik-meisje heeft ver vangen voor een ietwat mallotig-elegante met jurken van de duurste New Yorkse huizen, etc. Zij heeft een sterke neiging tot originaliteit, die al tot uitdrukking kwam in de onzinnige verhalen, die zij in het begin van haar carrière (ze is nu 23) over haar afkomst opdiste. Ze beweerde toen in Madagascar geboren en in Ran goon opgevoed te zijn. In feite was zij in haar eerste zestien levensjaren niet uit New York weggeweest en was een van de weinige dingen, die in haar leven gebeurd waren, het schrappen van de tweede A in haar voornaam Barbara. In „Funn Girl", waar zij van de ne gen kwartier die het stuk duurt maar twintig minuten niet op de planken is, geeft Barbra Streisand blijk van een aan geboren musical-talent: zij zingt afwisse lend rauw en emotioneel, schreeuwerig en subtiel. Haar extravagante gezicht ge bruikt ze handig voor vele expressies en wie van musicals houdt, moet in haar wel de ideale vertolkster zien van deze kunst vorm vol dynamiek, uitwendigheid en af wisseling tussen sentiment en bravoure. Een paar van de songs uit „Funny Girl," dat het leven behandelt van de beroemde comédienne Fanny Brice, heeft zij al tot „tophits" gemaakt, bijvoorbeeld „Peo- plle", „Don't Rain on my Parade" en vooral „My Man." Barbra Streisand in haar Beatnik periode èn in haar „wat mallotig elegante" van thans Windeieren heeft haar succes Barbra die getrouwd is met Elliott Gould, dan ook niet gelegd. Afgezien van alle inkom sten uit de verkoop van haar „Funny GirT'-grammofoonplaten en het honora rium voor haar optreden in de show elke avond, heeft zij een multimilj oendollar- contract afgesloten met Columbia Broad casting Company voor televisie-program ma's in de komende tien jaar. „FUNNY GIRL" IS OP ZICHZELF ze ker geen al te sterk werk, maar deson danks is het door Barbra een enorm suc ces op alle fronten geworden. Of hetzelf de zal gebeuren met de nieuwe musical „Flora, The Red Menace", waarin Liza Minelli opvalt als een nieuwe ster, die door de Newyorkse pers met veel gejuich ontvangen is, staat nog te bezien, maar uitgesloten is het niet. Ik heb het onge luk gehad dit stuk door de radio te horen, waardoor uiteraard het grootste deel van de eventuele charme der opvoering weg viel. Wat overbleef was echter een onver teerbaar baksel van quasi-jolige koude ogrlog-ingrediënten met volstrekt onzinni ge communisten, samenzwerend om de belangen van de boze te bevorderen, en al. Voor genuanceerde zaken als politiek, menselijke verhoudingen, enz. lijkt de musical niet het ideale medium. Maar voor pittig, dynamisch amusement met lach en traan naar Amerikaans patroon is deze kunstvorm onovertroffen en zo lang de ontspanningsfabriek Broadway zal blijven bestaan zullen musicals wel tot de grote trekpleisters van het repertoire blijven behoren. Op 12 juni wordt in het Waaggebouw (hoek Spaarne-Damstraat) om vier uur 's middags een expositie geopend van beeldhouwwerken van Joosje Mulder en tekeningen en aquarellen van Rudolf Bruyn. De expositie zal duren van 12 juni tot en met 4 juli en dagelijks geopend zijn van 12 tot 18 uur. Rudolf Jansen bekroond De Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst heeft de Toonkunst-jubileum- prijs toegekend aan Rudolf Jansen te Am sterdam. Volgens het herziene reglement van de Stichting Toonkunst Jubileumprijs kan deze prijs, waaraan een legpenning en een bedrag van duizend gulden verbonden zijn, eens in de twee jaar toegekend wor den aan een jonge musicus, die de prijs van uitnemendheid heeft behaald, bij voorkeur aan het Amsterdams Conservato rium. Rudolf Jansen behaalde in 1963 aan dit conservatorium de prijs van uitne mendheid voor orgel. De Toonkunst Jubi leumprijs zag zal hem op vrijdag 25 juni worden uitgereikt te Enschede, waar dan de algemene vergadering der maatschap pij wordt gehouden. ROME Er doen al enige tijd berichten de ronde over door Fidel Castro in be slag genomen kunstschatten, welke het eigendom zijn van de Cubaanse burgers, die het niet eens zijn met het door hem ingestelde regime. Die kunstwerken zijn indertijd per schip naar Rotterdam ver zonden. Daar werd de zending verdeeld in drie partijen waarvan er een naar Londen ging, de tweede naar Parijs en de derde naar Ziirich. Wat er met die twee eerste zendingen gebeurd is, blijkt uit niets. Maar in Ziirich wist de persoon, aan wie de goederen geadresseerd waren, niet wat hij ermee moest beginnen, en ze gingen door nar Lugano. Er werd toen gesproken over de mogelijkheid dat een bankinstel ling in die stad de gehele partij zou ko pen. Dat ging niet door en einde april kwamen de 103 kisten in Italië terecht, aan het Lago Maggiore. Plotseling is er nu zaterdag jl. beweging in de zaak gekomen. De kisten zijn in vijf goederenwagens, gekoppeld aan een gewone goederetrein, naar Milaan ge bracht. De trein werd begeleid door met mitrailleurs bewapende Italiaanse politie agenten. In Milaan werden de betrokken wagens op een dood spoor gearrangeerd en zullen daar waarschijnlijk wel geruime tijd moeten blijven omdat al sedert enkele weken de Italiaanse douanebeambten als blijk van ontevredenheid 't douane-regle ment van 1896 naar de letter toepassen, met het gevolg dat praktisch het gehele grensverkeer, voor zover het goederen be treft, stilligt. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Het levende Woord, medita- ite. 7.05 Ouverture: reportages, commen taren, wegeninformatie en lichte gram mof oonmuziek. (7.30-7.40 Nieuws; 8.00 Overweging). 8.30 Nieuws. 8.40 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Lichte grammofoonmuziek. 10.00 Sextuool geva rieerd muzikaal programma. 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Klassieke grammofoon muziek. 12.10 Leven op het land, gesprek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Deze week, praat je. 12.45 In-de zomer-uit: wetenswaardig heden en muziek. 13.15 Licht instrumen taal kwartet. 13.54 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Lichte orkestmuziek (gr.) 14.30 Klas sieke orkestwerken (gr.) 15.30 Sopraan en klavecimbel (opn.): Oude liederen. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Instrumentaal trio: licht-klassieke werkjes. 17.00 Grammofoon muziek. 17.15 Lichte grammfoonmuziek voor de tieners. 17.50 Sportrubriek. 18.10 Licht instrumentaal kwintet. 18.30 Sociaal perspectief, lezing. 18.40 Halte: gevarieerd programma voor twintigers. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Geestelijke liederen. 19.45 Semi-klassieke grammofoonmuziek. 20.00 Promenade-or kest en zangsoliste (opn.): Opera- en bal letmuziek. 20.45 Licht pianospel (opn). 21.00 Fragmenten uit musicals (gr.) 21.55 Rondom het kind: pedagogische etherleer gang. 22.30 Nieuws en SOS-berichten. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.00 Kerkorgelconcert (opn.): Oude mu ziek. 23.35 Klassieke grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (Om 8.25 De groenteman, praatje voor de vrouw.) 8.45 Morgenwijding. 9.00 Moderne orkest muziek (gr.). 9.35 Voor de vrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Lichte grammo foonmuziek. (Om 11.00 Nieuws). 12.00 Lich te orkestmuziek (opn.). 12.27 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Dans- orkest en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteiten en grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Kamerorkest en so list (opn.): klassieke muziek. 14.15 Huis houdelijke zaken, praatje. 14.30 Zang en piano: lichte muziek. 15.00 De gezusters Kunst. 15.30 Lichte grammofoonmuziek. (Om 16.00 Nieuws). 16.30 Stereo: Viool en piano: oude en moderne muziek. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Actua liteiten. 18.20 Uitzending van de Volks partij voor Vrijheid en Democratie: Luis tert naar de stem van de V.V.D. 18.30 Mannenwerk, licht programma. 20.00 Nws. 20.05 Deens radio symfonie-orkest (gr.): moderne muziek. 21.00 Voordracht. 21.15 Deens radio symfonie-orkest (verv.) 22.00 Licht ensemble met zangsolisten. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.05 Pizzica to: nieuwsflitsen en actualiteiten uit de lichte muziekwereld. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek 12.15 Gevarieerde muziek. 12.25-12.30) Weer bericht, mededelingen en berichten). 12.50 Beursberichten en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Kamer muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Operettemu ziek. 15.05 Liederen. 15.45 Klassieke mu ziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Franse les. 16.24 Lichte muziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Grammofoonmuziek. 17.30 Volksmu ziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor d,e soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Moderne muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Gram mofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokroniek. 19.40 Grammofoonmuziek 19.50 Politiek programma. 20.00 Klassieke en moderne muziek. 21.05 Boekbespreking. 21.20 Pianorecital. 22.00 Nieuws en berich ten. 22.15 Jazzmuziek en poëzie. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Opera- en belcantoconcert. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I AVRO: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 17.35-17.40 Jan en Joke in het verkeer. 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer. 19.06 Chckleheads: film. 19.10 De ri vier van het noodlot: filmdocumentaire. KRO: 19.35 Sportrubriek. NTS: 20.00 Jour naal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brand punt. 20.50 Villa Sidonia: TV-spel. 21.20 TV-dansant. 21.50 Indrukken uit de Sovjet- Unie (2): filmdokumentaire. 22.30 Epiloog. NTS: 22.35 Tweede journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01 Confrontatie - Leutnant '64: documen taire. 20.40-22.10 Karl-Ludwig Sand: TV- spel. NCRV: 15.00-15.35 Voor de vrouw. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer. 19.06 De Verrekijker. 19.15 Van Ge west tot Gewest, regionaal weekjournaal. NCRV: 19.35 De Lucy show - Lucy op vlinderjacht, TV-film. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Nederlanders in den vreem de, filmreportage. 22.50 Het proces Ander- sonville, TV-spel. 22.55 Spirituals. NTS: 23.00 Socutera. 23.05-23.10 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VPRO: 20.01 Dameswielrennen. 20.25 Voetangels en klemmen (6): werken in de vakantie. 20.40 Atelierbezoek. 21.10 Dead birds: film documentaire. 22.10 Einde. Kennelijk is de hele zending, die 23.786 kg. weegt, in Italië door iemand gekocht. In dit verband wordt genoemd een uit Li banon geboortige antiquair, Mohammed Mowlazadeh, die zich in Milaan met da zaak bezig houdt, voor de firma Merotti, die geen antwoord geeft op de vraag wie haar opdrachtgever is. Wel heeft een fir mant van de zaak verklaard, dat hij nog wacht op papieren uit Rotterdam, die be trekking hebben op de zending. Wat er in de kisten zit, zou hij ook niet weten. Uit Zwitserland wordt vernomen dat het zou gaan om meubelen van uiteenlopende stijlen, antieke schilderijen, prenten enzo voorts. Er zou echter ook veel waardeloze rommel bij zijn. De waarde wordt door sommigen op zowat 5 miljoen gulden, door anderen op 7,5 miljoen gulden geschat. Dit houdt in dat het geen dingen van bijzonder grote waarde kunnen zijn, gezien de enorme hoeveelheid van 23786 kg. De teksten van de serie „The Great War" worden vertaald en „ingesproken" zoals dat heet. Soms begrijp ik de bedoe ling van een zinnetje niet en dan neem ik maar dan dat de vertaling wat ongeluk kig is uitgevallen, en vaak overkomt het me dat de opgezette stemmen van de bei de insprekers me meer aan een hoorspel over Paul Vlaanderen, dan over de oor log in Vlaanderen doen denken, maar daar wou ik het nu niet over hebben. Ik heb me afgevraagd of u zich weieens heeft afgevraagd hoe het zit met dat in spreken. Men hoort immers de Nederland se stemmen op plaatsen waar vroeger de Engelse stemmen moeten hebben gezeten, terwijl ondertussen de achtergrondmuziek dapper doorspeelt. Natuurlijk kan men het stemgeluid wegdraaien van de buiten landse commentator (dat gebeurt dikwijls, of wanneer men dig spreker nog even snel aan het woord laat en daarna zijn stem overlapt met het eigen commentaar), maar dan draait men ook automatisch de muziek weg. Moet deze muziek in de Ne derlandse bewerking dan opnieuw ge speeld worden, opnieuw gearrangeerd, misschien wel opnieuw gecomponeerd? Ja zeker dat moet soms, maar vermoedelijk hoeft dit niet bij „The Great War", een serie die van de aanvang af bedoeld is voor verspreiding buiten Engeland. Het is namelijk een goede gewoonte om bij do cumentaires een zogenaamde internatio nale geluidsband mee te sturen, die de muziek of het kanongebulder weergeeft, terwijl de tekst op papier wordt bijge voegd, zodat deze tegen het geluid van de internationale geluidsband aan, kan wor den ingesproken. De V.V.D.-politicus Toxopeus heeft gis teren in de politieke zendtijd van de V.V.D. met een royaal gebaar toegegeven dat de uitslag van de Rijnmondverkiezin gen een tegenvaller is geweest voor zijn partij, al gaf hij ook duidelijk te kennen de moed nog niet te hebben opgegeven. De hoofdfilm was „Voordeliger per Do zijn" en werd al voor de tweede keer door de N.T.S. uitgezonden. Deze honde- trouw aan een film kan niet hoog genoeg gewaardeerd worden, temeer niet omdat de film uit 1950 stamt, dus al 15 jaar oud is. Nederland II gooide ook al geen hoge ogen. De film over de Chinese volksrepu bliek was wel interessant, maar miste toch het persoonlijke cachet, dat bij voor beeld documentaires van Kees van Lan- geraad kenmerkt om een voltreffer te zijn. Verder zong Marius Monkau negro spirituals. Ik voel me te weinig bevoegd inzake negro-spirituals, om te durven be weren dat het me weinig deed, dat zingen van Marius Monkau.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 8