Portret van minister Cals voltooid
ASPIRIN BAYER
va<
ieróat
3
TÏT
W
geef
een
boek
Schimmels
en insekten
op sierplan
ten (rozen)?
Nederlanders bekroond in I
congres Jeugd en Muziek
mm
Wm
.FFL.
NEGEN MUZEN
Origineel zijn is niet te bedenken
Bij hoofdpijn vinden meer
mensen ter wereld baat bij Aspirin, dan bij
enig ander middel.
éP
i
VRIJDAG 11 JUNI 1965
Arie Kater: „Je moet de ruimte om je heen open houden,
solidair zijn met wat je ziet"
DE 43-JARIGE SCHILDER ARIE KATER is een ras-Amsterdammer. Hij
woont aan de Weesperzijde, bij de Nieuwe Amstelbrug, in een koket-stijlvol
gebouwd huis. Hij bewoont er de bovenverdieping en heeft op zolder een ruim
atelier. Parterre is een tabakswinkel en daarnaast een best café; een concentratie
die de schilder goed ligt. Arie Kater is docent aan de Haagse Academie en de
Haarlemse Academie '63. Hij heeft een scherp koppie, diepe lijnen langs de neus
vleugels en melancholieke ogen. Een Nescio-wijsheid heeft hij, een gevoelige
intelligentie die altijd raak-is omdat ze onbedoeld is, niet op compacte zeker
heden mikt en onvermoeid blijft. Hij is een man van telkens dat éne regeltje.
Zijn leerlingen luisteren aandachtig naar zijn gemompel, want ineens is er altijd
„het regeltje", dat argeloze zinnetje waar het allemaal in zit. „Het beste rolt uit
je achterzakje", hield prof. Bronner eens zijn leerlingen voor. Dat is^ ook zo bij
Arie Kater, vooral omdat hij er geen weet van heeft; een „dichtertjeEen man
wiens principes pas beginnen als het onbenullige voorbij is. Maar het onbenul
lige is er bijna altijd.en Kater beweegt zich daarin dan met een mateloze
welwillendheid, een omarmende goedheid; een bron van broederschap. „De
Kater komt altijd later" is meer dan woordspeling, het is zijn langzame oogopslag;
een lijfspreuk. In Katers atelier staat het zojuist voltooide portret van mr.
J. M. L. Th. Cals.
Ton Neelissen
AVRO verdedigt
„De verdedigers"
Uitgeversbond contra
de Staatsdrukkerij
MET DIT STUIFP0EDER,
TIJDIG EN REGELMATIG
TOEGEPAST, UW PLAN
TEN GEZOND.
Tevens voor Uw tuin:
Produkten van
N.V. ORGACHEMIA
BOXTEL
j A W nabeschouwingen
Père Duval ziek
DAAR STAAT
Het proces Andersonville
Ad Interim
HA
De radio geeft zaterdag
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
T elevisieprogramma
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I
O
O
99
Vind je jezelf vooral portretschilder?
„Och, portretschilder. Je schildert
eigenlijk mensen. Bij 'n vrij schilderij is
het avontuur groter, daar gaat 't me om.
Soms lukt dat ook bij een opdrachtpor
tret. Maar als je een hekel krijgt aan je
model, moet het opdrachtportret tóch af.
Bij een vrij schilderij kun je dan nog alle
kanten op. Ik heb 't wel 'ns dat ik een
model, zelfs als het een héél aardig mens
is, niet meer kan zien. Maar dat werkt
nooit na als 't af is, niet van mijn kant
tenminste. Soms wel bij 't model, als ze
héél ij del zijn."
Bij een zelfportret, hoe is 't dan?
~Dan heb je niet die angst van iets af te
hoeven maken. Ik heb geen verplichtingen
tegenover mezelf. Ik heb een zelfportret
waarvan ik niet eens meer weet of ik 't
als zelfportret begonnen ben. Je begint al
tijd met een vlek, om op een idee te ko
men, net als bij de abstracten, een vlek.
Alleen zou 't me vervelen om 't bij die
vlek te laten. Maar zo'n vlek geeft me de
mogelijkheden, de ruimte van het spelele
ment. Anders zou ik me als een vis op
't droge voelen. Met dat portret van Cals,
dat was gek, ik zag 't er eerst helemaal
niet in. Je denkt: die man is zo keurig,
zo net. Hij heeft drie maal geposeerd.
Acht maanden geleden voor 't eerst. Je
wilt geen schijnbewegingen staan te ma
ken. Maar ik heb geluk gehad. Hij liet
me helemaal vrij en toen was 't er met
een."
Is 't altijd zo met je portretten?
„Ik durf niet eens goed te kijken in *t
begin. Dan kijk ik er zo wat omheen,
naar die massa die daar zo zit. En dan
zegt zo iemand ineens wat. En ik zeg
wat. Door dat gepraat vergeet ik dan dat
ie voor me zit, dan ga ik werken en ik
hoor niets meer. Ik zeg wel ja en nee,
altijd op 't juiste moment, maar ik weet
niet precies wat ie zegt. Net wat jij nou
doet, met dat geschrijf van je en je ja
en nee."
Is er dat spelelement ook als je
opdrachten maakt?
„Ja, zelfs bij opdrachtportretten. Je be
gint op 't doek te zoeken."
Die vlek weer? Begin je abstract?
„Ja natuurlijk. En dat begin je dan con
ereet te maken, maar steeds van die vlek
uit. Als je die verliest krijg je timmer-
manswerk. Als ik goed ga moet 't bij een
opdrachtportret hetzelfde zijn als bij, nou
ja, een zelfportret. Als ik goed ga met
iets dat ik weg moet geven krijg ik
angst. Gewoon angst om 't kwijt te ra
ken. Dat geeft een rem. Dat abstracte
moment, zoals jij het noemt, daar moet
je op doorgaan, dat moet je sublimeren.
Dat is geraffineerder. De abstracten han
gen op dat begin, voor mij is 't een on
dersteuning. Zij hebben de pretentie per
soonlijk te zijn en er bestaat niks saaiers
dan 't persoonlijke want dan kom je met
dingen die je overal kunt terugvinden.
Maar als je het niét origineel wil doen
origineel is gewoon niet te- bedenken
dan wordt 't een kwestie van karakter."
Wat bedoel je eigenlijk met persoon
lijk?
„De pretentie van persoonlijk willen zijn
is saai. Persoonlijk zijn krijg je niet door
bedenksels. Als je 't juist niet wil zijn
kun je vrij naar anderen kijken, naar fij
ne schilders en die gewoon mooi vinden.
Je bakent de ruimte om je heen niet af
met je eigen bedoelingen. Je moet de
ruimte open houden, daar kun je écht per
soonlijk in zijn. Je moet jezelf vergeten
om aan jezelf toe te komen, heel eenvou
dig. Ik heb wel eens tegen een abstracte
schilder, 'n vriend van me, gezegd: als je
doorgegaan was op je oude manier was
je erboven uitgekomen, nu blijf je eron
der."
Waaronder?
„Onder zijn eigen maat. Kijk, als je be
gint dan begin je toch gewoon voor je
zelf. Er zijn de prachtigste portretjes ge
maakt, niet om te laten zien, maar voor
't graf. Dat is het heel persoonlijke. Je
wil er niks mee, je komt erboven uit.
Maar als je denkt: dat is nou wat ik
wil, dan beperk je alles om je heen. Dan
ga je aan de wereld denken, hoe ze 't
zullen vinden. Dan ben je al met de lijst
bezig terwijl je nog schildert. Als je goed
bezig bent vergeet je de wereld wel. An
ders komt ie binnen, 't is een soort
lijst, een latje dat begrenst, een streep
eromheen. Maar je moet 't toch zonder
die streep maken, zonder die opzet spo
ren, jouw sporen, na te laten, 't Was in
't begin toch ook voor jezelf. Een schilde
rij is nooit toeval. Zonder 't een is 't an
der niet. Toen ik zestien was dacht ik
al zo. 't Is een kwestie van solidariteit.
Solidariteit waarmee?
Met alles wat er is en wat je ziet, dat
is die ruimte. Die moet je open laten.
Als je er iets van wil, als je er iets
héél persoonlijks mee wil gaan doen, als
je 't van tevoren al zo zeker weet, dan
ben je er niet solidair mee, dan gebruik
je 't voor je pretenties.
Dat geldt voor alle kunstenaars.
Jazeker, ik ben niet te rottig om iets
vóór de abstracten te zeggen. Maar als
ik zie waar 't applaus vandaan komt
hoeft 't voor mij niet meer. 't Komt bij
abstract en figuratief natuurlijk op het
zelfde neer, maar ik vind de resultaten
van de abstracten dikwijls te eng. Ik
heb 't abstracte nodig om gericht te zijn.
Zo'n wit doek moet z'n richting geven.
Maar al die namen, al die grootheid, daar
zou natuurlijk veel van wegvallen als ze
Het door Arie Kater geschilderde
portret van mr. J. M. L. Th. Cals,
oud-minister van Onderwijs, Kun
sten en Wetenschappen. Het portret
is bestemd voor de „mini sters
galerij" in het ministerie aan de
Nieuwe Uitleg in Den Haag.
I een gewoon tekeningetje maakten. Als je
goed kijkt ben je solidair met wat je ziet.
Dan ben je niet alleen meer. Niet dat je
't daarom doet, maar die functie krijgt
I het."
En pop-art?
„Droeve kermis. Kermis moet door het
publiek worden gemaakt. En als ze ker
mis gaan maken zonder publiek, dan vind
ik 't triest. Als het publiek zich écht mees
ter zou gaan maken van die kermis, dan
zouden de pop-artiesten er niet meer zijn.
Ramp voor ze. Maar een échte kermisdi-
recteur is blij als er mensen zijn. Maar
als je van een museum zo'n echte kermis
zou maken, verliest de directeur zijn bo
ventoon. Iemand die de primitief wil spe
len moet 't ook zijn, want als je 't niet
bent wordt 't heel wat anders. Van Gogh
had eigenlijk geen vrienden. Nu is hij de
grote revolutionair. Maar de omwente-
laars van nu? Hun namen staan thuis op
de gordijnen gedrukt. Rooie en gele deu
ren thuis. Appel doet net of hij altijd zo
geweest is. Ik was altijd reuze slordig in
verhouding tot hem op de academie. Hij
slaagde op de academie, ik ben er ge
zakt. Gek eigenlijk, want wat het bur
gerlijke aangaat ben ik handiger dan hij.
Ik was reuze slordig, gooide er met de
pet naar. Ook Ger Lataster heeft altijd
netter geschilderd dan ik, decoratiever
en helemaal haaks. Er mankeerde niks
an.
„Weet je, er worden altijd teveel belof
tes gedaan. Je moet je er niet op vast
leggen. Je moet eigenlijk ook niets aan
vallen, anders kun je morgen niet het
zelfde gaan doen. Je moet alles om je
heen open houden."
De Nederlandse deelnemers aan het we
reldcongres „Jeugd en Muziek", dat dit
jaar in Wenen werd gehouden, zijn op het
Centraal Station te Amsterdam aangeko
men. Onder hen bevond zich het Neder
landse muzikale duo dat op het congres
de eerste prijs in de sectie kamermuziek
in de wacht sleepte: de klarinettist Geert
van Keulen en pianist Stanley Hoogland.
De eerste is leerling aan het Amsterdams
Muzieklyceum, de tweede is reeds voor
zijn eindexamen aan hetzelfde lyceum ge
slaagd en studeert nu voor het behalen
van de Prix d'Excellence. Aan het con
gres namen c. 30 landen deel, waaronder
ook enkele van achter het ijzeren gordijn.
De Nederlandse afdeling van de inter
nationale federatie van „Jeugd en Mu
ziek" dat zich ten doel tselt jeugd en mu
ziek nader tot elkaar te brengen, had een
afvaardiging van 50 leden naar Wenen ge
stuurd. Van dat aantal waren er 19 musici
die allen, op één na, deel uitmaakten van
het 100 man tellende internationale jeugd
orkest dat gisterenavond de slotuitvoering
in de Oostenrijkse hoofdstad gaf. De prijs
die werd toegekend door een jury samen
gesteld uit Weense muziekrecensenten,
bestond uit een porseleinen beeldje. De
belangrijkste prijs volgt echter nog, na
melijk de uitwisseling met andere jeugd-
ensembles.
(Van onze radio- en t.v.-medewerkster)
Bij het protest dat een naamloze arts,
schrijvend onder het pseudoniem „Colle
ga" in het vakblad ten behoeve van de
medische professie „Pols Internationaal"
heeft aangetekend tegen de AVRO, die op
18 mei jl. in de Amerikaanse serie „The
Defenders" een aflevering uitzond over
abortus-provocatus, tekent de AVRO het
volgende aan.
„Wij willen", aldus de perschef van de
AVRO, de heer H. Reinhardt, er op wij
zen dat het hier niet gaat om een docu
mentaire behandeling van de abortus,
maar dat deze gewraakte uitzending
slechts een verhaal was uit een reeks
films. In dit verhaal werd dit onderwerp
behandeld op een manier, waarbij de fan
tasie van de schrijver de vlucht heeft ge
nomen. Zijn behandeling van dit thema
was wel wat gedurfd, maar aanvaard
baar. De AVRO heeft dan ook geen en
kele reden aanwezig geacht om dit pro
gramma niet uit te zenden. Achteraf zijn
wij in die mening versterkt door het feit
dat noch van uit het publiek, noch van
medische zijde reacties op dit program
ma zijn gekomen. Ter voorkoming van
een misverstand willen wij nog opmer
ken, aldus de heer Reinhardt, dat „Pols
Internationaal" geen medisch blad is en
dat het hier ook niet gaat om de mening
van de Nederlandse artsenstand: „Pols
Internationaal" is het tijdschrift van een
farmaceutische fabriek, voor zover be
kend uit Amerika, zodat de uitlatingen
van „collega" slechts beschouwd moeten
worden als een willekeurig artikel in een
willekeurig blad van de hand van een wil
lekeurige arts."
(Van onze correspondent)
De Koninklijke Nederlandse Uitgevers
bond heeft bij de minister van Binnen
landse Zaken geprotesteerd tegen de kor
ting, die de Staatsdrukkerij en -uitgeverij
de boekhandel biedt bij afname van een
bepaald aantal exemplaren van het boek
„De Ondergang" van prof. dr. J. Presser.
Volgens de Uitgeversbond zit de Staats
drukkerij met 45 tot 50 percent boven het
gebruikelijke kortingspercentage, dat 35
tot 40 percent zou bedragen.
Er zijn volgens de heer Oltheten voor
beelden te over van kostbare uitgaven,
waarvoor een even hoog kortingspercen
tage gold
Advertentie
Gesal stuifpoeder
het universele stuifpoeder
tegen schimmels en insekten
in de zomer.
Veilig, doelmatig, fraai verpakt.
Verkrijgbaar bij zaadhandel,
bloemist en drogist.
Gesatop strooikoker tegen
onkruid op paden.
Basudine spuitbus tegen
luis op rozen, kamerplanten,
enz.
Pesco 18-15 spuitbus
tegen onkruid in gazons.
Arie Kater.
Pater Aimé Duval, de beroemde zingen
de priester, is in een ziekenhuis in Genève
herstellende van een hartaanval. Hij kreeg
deze eerder in de week toen hij met een
auto door Genève kwam. Hij is 47 jaar
Advertentie
De N.C.R.V.-omroepster bood vooraf
haar verontschuldigingen aan: de drie
jaar oude tele-recording van „Het Proces
Andersonville" zou van niet al te beste
kwaliteit zijn. Inderdaad kwam hier en
daar dit toneelspel van Saul Levitt in een
Vlaamse rolbezetting wat minder vloeiend
door, maar in het algemeen genomen
deed dat toch weinig afbreuk aan de kwa
liteit van het geheel. Het is een verstan
dig besluit van de N.C.R.V.-televisie ge
weest, nu zij eindelijk kans zag het stuk
in handen te krijgen, het alsnog op het
scherm te brengen. „Het Proces Ander
sonville" bevat een belangwekkende in
houd en heeft van Jan Teulings een be
kwame vertaling gekregen. Het spel is ge
baseerd op het officiële verslag van de
rechtszaak tegen kapitein Henri Wirz, de
man die rond het begin van 1864 even
voor de afloop van de Amerikaanse Bur
geroorlog gedwongen wordt de leiding
op zich te nemen van het krijgsgevangen
kamp „Andersonville", waar 40.000 solda
ten uit de noordelijke staten zijn opge
sloten. Bij de bevrijding blijken 14.000 mi
litairen te zijn overleden, onder meer als
gevolg van een nijpend gebrek aan voed
sel, een tekort aan medicijnen, erbarme
lijke sanitaire toestanden, hardvochtigheid
slechte behuizing en te weinig kleding,
waardoor de gevangenen zich niet konden
beschermen tegen het strenge klimaat.
De aanklager, de krijgsauditeur zoal#
Teulings dat heeft genoemd, verwijt ka
pitein Wirz dat deze niet heeft gehandeld
in overeenstemming met de geldende
voorschriften en beestachtige bevelen uit
gevoerd heeft. Wirz daarentegen meent
gehandeld te hebben zoals dat van een
militair verwacht wordt: hij heeft stipt
iedere opdracht van zijn meerdere opge
volgd. Een interessant onderwerp dus, dat
herinneringen oproept aan een nabij ver
leden.
Er werden opmerkelijke spelprestaties
door de Vlamingen geleverd. Vooral Mau-
rits Gossens als kapitein Wirz, maar ook
aanklager en verdediger, die in het spel
het meest op de voorgrond traden, maak
ten het proces tot een boeiende uitzending.
Eveneens op Nederland I zagen we het
bezoek van Jan van Hillo aan Nederland
se suikerplantages in Ethiopië. Een goe
de reportage over deze vestiging in Won-
i, de H.V.A., die per jaar 70.000 ton sui
ker produceert die voornamelijk voor bin
nenlands gebruik bestemd zijn. Ondanks
Van Hillo's grote bewondering voor het
initiatief van deze Nederlanders, deed het
weldadig aan toen we hoorden dat bij
voorbeeld de binnenlandse losse arbeiders
ongeveer twee gulden per dag verdienen
hem eerlijke vragen te horen stellen
over sociale voorzieningen en opleiding.
„We moeten eerbied hebben voor ander
mans levensstijl. Werkkrachten zijn hier
niet te koop. Wij mogen in deze bedrijven
niet herinnerd worden aan het feodale be
leid, zoals dat werd gevoerd in Neder-
lands-Indië". Jan Huyskens en Didier van
Hoekenberg hadden uitstekend camera
werk verricht.
HILVERSUM I 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Het levende Woord, medita
tie. 7.05 Klassieke grammofoonmuziek. 7.30
Nieuws. 7.40 Geestelijke liederen. 7.55
Overweging. 8.00 Djinn: gevarieerd pro
gramma. (8.30-8.40 Nieuws; 9.35 Water
standen). 12.00 Angelus. 12.03 Lichte gram
mofoonmuziek. 12.24 Marktberichten. 12.27
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nieuws. 12.40 Religieus nieuws. 12.45
Overheidsvoorlichting: Geven en nemen.
De familie Van Buuren praat weer over
het verkeer. 12.55 Licht instrumentaal en
semble en zangsolisten: afgewisseld met
lichte orkestmuziek. 13.15 Voor de jeugd.
14.10 Musicerende dilettanten: meisjes
schoolkoor. 14.30 Voor de kleuters. 14.40
Franse les. 15.00 Dansorkest en licht in
strumentaal ensemble. 15.30 Signaal: do
cumentatie van en over jonge mensen.
15.50 Lichte muziek (opn.). 16.30 Sportpe-
riscoop. 16.40 Populaire grammofoonmu
ziek. 17.10 Lichte muziek (opn.). 17.30
Kunstkroniek. 18.00 Lichte grammofoonmu
ziek (plm. 18.20 Toeristische tips). 18.50
Lichtbaken, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Ac
tualiteiten. 19.30 Berlijns Philharmonisch
orkest (opn.): klassieke muziek. 20.30 Drie
van Elck wat wils: gevarieerd muzikaal
programma. 21.30 Reisoogst: zwerftochten
door gedroomde en werkelijke werelden,
klankbeeld. 21.50 Lichte grammofoonmu.
ziek. 22.20 Actualiteiten of grammofoon,
muziek. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nws.
22.40 Tussen licht en donker, lezing. 22.55
Stereo: Nieuwe klassieke grammofoonpla
ten. 23.55-24.00 Nieuws.
VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek
en socialistische strijdlied. 7.20 Lichte
grammofoonmuziek. 7.25 Van de voorpagi
na. 7.30 Lichte grammofoonmuziek. 8.00
Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek.
8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmu
ziek. 8.30 Lichte grammofoonmuziek. 9.10
Populair klassieke muziek (gr.). VPRO:
9.40 Het geheim in de alledaagsheid, le
zing. 9.55 Samen uit (III slot), lezing.
VARA: 10.00 Loon naar werken, lezing.
10.10 Z.O. 135, gevarieerd programma.
(Om 11.00 Nieuws). 12.27 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Actueel
sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-
varia. 13.20 Stereo: Licht orkest met zang
solisten. 13.40 Voor de twintigers. 14.15
Radio Jazzclub. 14.45 Voor nu en later,
lezing. 15.00 Nederlandse zangers uit vroe
ger jaren (opn.). 15.40 Boekenwijsheid.
16.00 Nieuws. 16.02 Licht instrumentaal
trio. 16.25 Lichte grammofoonmuziek. 17.05
Amateursprogramma. 17.30 Actualiteiten.
18.00 Nieuws en commentaar op het nws.
18.20 Lichte grammofoonmuziek voor teen
agers. 19.20 Voor de kinderen. 19.30 Ste
reo: Promenade orkest en zangsoliste:
amusementsmuziek. 20.00 Nieuws. 20.05 Ge
vaarlijke haven, hoorspel. 21.10 Stereo:
Concertgebouworkest en zangsoliste: klas
sieke en semi-klassieke muziek. 22.30 Nws.
22.40 Sport op zaterdag. 22.45 Chansons.
23.15 Zij die van de zon leven, muzikaal
klankbeeld. 23.45 Lichte grammofoonmu
ziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerd program'
ma. 12.25 Weerbericht, mededelingen en
berichten. 12.30 Stereo: lichte muziek.
12.57 Programmaoverzicht. 13.00 Nieuws
en weerbericht. 13.20 Gevarieerde muziek.
14.00 Nieuws. 14.03 Jazzmuziek. 15.00 Nws.
15.03 Radioweek I, II en III. 15.15 Hoor
spel. 16.45 Klankbeeld. 17.00 Nieuws, weer
bericht en mededelingen. 17.15 Amateur
koren. 17.30 Kerkorgelrecital. 18.00 Nws.
18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport-
berichten. 18.30 Kleinkunstprogramma.
18.45 Sportkroniek. 18.52 Grammofoonmu
ziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radio
kroniek. 19.30 Festival van de Lichte Mu
ziek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15
Jazzmuziek. 22.45 De zeven kunsten. 23.00
Nieuws. 23.05 Dansmuziek. 23.55-24.00 Nws.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Ba
rend de Beer. AVRO: 19.06 Rooster: tie
nermagazine. 19.35 De Flintstones, teken
film. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht
AVRO: 20.20 Televizier. 20.40 De verdedi
gers: de gesloten kamer. TV-film. 21.30
Voor de vuist weg, gevarieerd program
ma. NTS: 22.40 Toeristische tips van de
A.N.V.V. 22.43-22.48 2e journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO:
20.01 De Phil Silvers Show een karwei
tje in Las Vegas. 20.25 Prijs van de rust,
documentaire. NTS: 20.55-22.10 Studio I:
Gejaagd door de wind parodische musi
cal.
VARA: 16.00 Klantenservice, TV-film
NTS: 16.25 Bespied ooievaars, filmdo-
kumentaire. 16.45 Op weg: adviezen en
tips voor vakantie. 17.00 Pak een boek:
programma over jeugdboeken. 17.20 Voor
de kinderen. NTS: 19.00 Nieuws in het kort
19.01 Barend de Beer. VARA: 19.06 Raw
hide: Vreemde eenden in de bijt, Western
film. 19.55 Tentoonstellingsagenda. NTS:
20.00 Journaal VARA: 20.20 Achter het
nieuws. 20.45 Grand Gala des artistes 1:
showprogramma. 21.55 Mickey Rooney
Show. 22.20 Mainly Millicent: TV-film
showprogramma. NTS: 22.55 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.01 Een
diamant voor Carla, Tv-musical. 20.45 De
700 miljoen (II): filmverslag over het le
ven in de Chinese Volksrepubliek. 21.25
Detective-bureau Lynx de man met het
zilveren masker: TV-film. 21.50 Tekenen
van vernieuwing, causerie. 21.55-22.10 At
tentie.
Advertentie
kj
Koningin bij N.A.T.U.-jubileum. De konin
gin heeft het voornemen in verband met
het 225-jarig bestaan van de Nederlandse
Amateur Toneel Unie de opvoering van
twee toneelstukken bij te wonen op za
terdag 19 juni in de sociëteit P.H.R.M. te
Utrecht.