Fat er Switzar, vriend van de Braziliaanse kinderen In jongensdorp „Reino da Garotada" vinden verschoppelingetjes een thuis Facetten van een prachtig werk Niet alleen Vakopleiding Hobbies Nachtronden Actie Uu«'.x ZUID-AMERIKA heeft geen aalmoes nodig maar be grip. Dat zegt pater Simon Switzar, geboren Amsterdam mer, die in Poa bij Sao Paulo in Brazilië een jongensstad heeft gebouwd. „Het wemelt in Brazilië van de kinderen, die volkomen aan hun lot overgelaten over straat zwerven. Een gevolg van de enorme problemen in dit land, waar de werkloosheid zeer groot is. De regering-Branco doet wat zij kan. Er wordt strijd geleverd tegen de inflatie, tegen de corruptie, er worden plannen gemaakt voor hervorming van de landbouw en voor verbetering van de export. Bra zilië is een land met enorme mogelijkheden". Mogelijk dus een grote toekomst voor dit land. Maar nu is de situatie in elk geval nog niet rooskleurig. Toen pater Switzar in Brazilië aankwam trof hij er deze situatie: ten, weelderige slaapkamers naast klamme rioolbuizen, miljonairs in du re Amerikaanse sleeën naast zwervers met doorgesleten voeten. Als ze willen stuurt de pater de vrouwen met haar kinderen naar de zusters van de voorzieningheid. Maar vaak gebeurt dat niet. „Denk nu niet, dat de regering niets doet" herhaalt pater Switzar nog eens, „ze doet wat ze kan. Maar Brazilië is nu eenmaal een enorm land met enorme proble men, dat ineens voor een snelle ont wikkeling staat". Pater Switzar is niet de enige die op 't gebied van de kinderhulp werk ver zet. Het Leger des Heils, waarmee hij nauw samenwerkt, heeft ook een insti tuut, en dan zijn er de spiritisten, die zich inspannen. Deze navolgelingen van Allan Kardeck hebhen in Brazilië grote invloed, doordat veel analfabeten met hun aangeboren godsdienstig gevoel door het spiritisme worden aangetrok ken. Pater Switzar laat de jeugd zo veel mogelijk zelf beslissen over de toekomstige loopbaan. Dat geldt zo wel op geestelijk als maatschappe lijk gebied. Zo hangt het van de jongen zelf af of hij wordt gedoopt. „We oefenen geen dwang uit, het moet uit ze zelf komen. Meestal vra gen ze er op een gegeven ogenblik dan ook zelf om." Uit het arme Noord-Brazilië trekken tallozen naar de miljoenenstad Sao Paulo (meer dan 4'/s miljoen in woners) om er werk te vinden. De organisatie van de arbeidsvoorziening is echter zeer gebrekkig, zodat de meesten zonder werkvergunnings- kaart maandenlang op straat zwer ven. De morele normen verliezen in deze ongeordende massa haar betekenis. Tal van onwettige kinderen worden aan hun lot overgelaten. Voor hun veertiende of vijftiende jaar komen kinderen niet aan het werk. Ze hebben dan niets te doen en worden zwervers en vaak mis dadigers. Pater Switzar, die in 1P43 als pas of landbouwer. Maar hij kan voor spe ciale vakken op electrotechnisch ge bied ook 's avonds naar Sao Paulo gaan om daar lessen te volgen. Daarvoor krijgt hij dan een identi teitskaart, want in Brazilië mogen minderjarigen 's avonds na acht uur niet op straat komen. De controle op kinderen is scherp, want als een tien jarig kind bijvoorbeeld alleen uit de trein stapt, wordt het gegarandeerd opgepakt door een lid van de vrouwe lijke politie. Maar voor de jongens van pater Switzar zijn er geen problemen. Ze tonen hun kaart en gaan naar de werkplaats. Pas na twaalven komen ze terug in de jongensstad, waar ze kunnen uitslapen. In zijn jongensstad, waarin kinderen de jongensstad moet er vaak veel ge beuren. Er komen er vele% binnen, die met veel geduld, begrip en liefde moe ten worden ontvangen. Wezen of to taal verlaten kinderen, die door de jeugdrechter aan de pater zijn toege wezen. Kinderen, die zo jong ze zijn al verschrikkelijke dingen hebben meegemaakt. „Ik heb een jongen, die zijn moeder heeft vermoord", zegt de pater, „en een ander heeft zijn moeder zien ver moorden. Grote moeite heb ik gehad met een jongen, die al uit vijf ge stichten was weggelopen en bij mij eerst zelfmoord wilde plegen". Pater Switzar heeft zo nu en dan in jeugdgevangenissen gewerkt. Hij vertelt er liever niet over. „Laat ik alleen dit zeggen: ik kon niet slapen als ik er was geweest. Ze doen wat ze kunnen maar ik geloof dat de kinde ren beter los op straat kunnen lopen". Soms gaat pater Switzar met enkele jongens een nachtronde door Sao Pau lo maken. Op zoek naar vrouwen en kinderen, die op straat liggen, en die hij koffie en kleren brengt. Want de wereldstad is een stad van uitersten. Immense wolkenkrabbers naast krot- toor in Poa bij San Paulo werkzaam was, werd op ouderavonden met het jeugdprobleem geconfronteerd. Hij ontdekte dat alleen al in de staat Sao Paulo driehonderdduizend kinderen noch hun vader noch hun moeder ken nen, dat ze in de open lucht of in rioolbuizen slapen en vaak in de ge vangenis terechtkomen, waar het con tact met andere misdadigers hen nog verder in de put helpt. Hij aarzelde niet lang maar kocht een stuk terrein bij de kerk, en richt te in een oud huis zijn „jongensstad" Reino da Garotada in. Het begin was moeilijk, maar gaandeweg nam de be langstelling toe en nu zijn er zoveel aanvragen, dat hij alleen de meest verlaten jeugd nog op kan nemen. Aanvankelijk waren er alleen jongens, later is er ook een gebouw voor meis jes bijgekomen. „Het moet zoveel mogelijk op een familie lijken" zegt pater Switzar", en daarom acht ik het collegesysteem uit den boze. Er wordt bij ons niet gedrild, er is zo min mogelijk perso neel De jongens en meisjes doen het zoveel mogelijk zelf". In principe haalt pater Switzar zo veel mogelijk broers en zusters in zijn stad. „In Brazilië worden de kinderen gemakkelijk verspreid en dan zien ze elkaar nooit meer terug. Het gevolg van ons systeem is heel duidelijk, want de jongens blijven komen, ook als ze ons al lang verlaten hebben. Er zijn er die trouwen en zich dan op ons terrein vestigen. Eén van die echt paren gaat nu werken in ons nieuwe huis, dat 'negentig kilometer verderop zal verrijzen". van alle rassen samenleven, moedigt pater Switzar alles aan, wat maar hobby is. De gehele omgeving wemelt van de planten en vogels, en overal zijn mooie visvijvers aangelegd. Het paradepaardje van de stad is het koor, dat al op drie grammofoonplaten heeft gezongen en vele shows heeft gegeven, onder meer in Rio de Janeiro. Een hoogtepunt voor het koor was het, toen de op vijftigjarige leeftijd priester ge worden Mexicaanse operazanger Frei Mogica de Guadelupe enkele malen met de jongens optrad. „Je kunt zeer veel met de Brazili aanse jongens doen" zegt de pater, die op het moment met verlof in Ne derland is. „Ze zijn intelligent en ere-- atief". Maar voor de jongens zich werke lijk geven in het dagelijkse leven van „Het merkwaardige in Brazilië is dat er onderwijzeressen genoeg zijn," zegt de pater, „maar het ontbreekt aan scholen. Er zouden veel meer instituten moeten komen, die zich de verlaten kin deren aantrekken. Weet u dat er ver leden jaar tweehonderdduizend verlaten kinderen in Sao Paulo waren, van wie er slechts dertigduizend konden wor den opgevangen? De problemen in deze snelst groeiende stad ter wereld zijn enorm. Niet alleen doordat de mensen zonder werk en zonder woning zitten. Maar ook door het gebrek aan hygiëne en de drank. Verlaten kinderen sterven vroeg door ziekten, ze verenigen zich tot groepen misdadigers of ze worden parasieten. We hebben behoefte aan mensen, die iets voelen voor het kind." Er is in Nederland al veel gedaan. De actie „Stichting Switzar's Jongens stad" heeft al aangeslagen. Tal van mensen hebben giften gestort op giro 559955. Een belangrijke factor was daarbij de litho „Ik ben alleen" van Aart van Dobbenburgh, die gevers van 25 of meer krijgen thuisgestuurd. Ve len hebben bij de stichting (Vijverhoef Zo kan de jongen ook kiezen, voor welk vak hij zal worden opgeleid. In In de stad is een timmerwinkel en een drukkerij, hij kan er worden op geleid voor schilder, automecanicien De foto's geven enkele facetten weer van het prachtige werk van pater Switzar. De plaat rechtsboven toont de jongensstad. Grote gebou wen, geflankeerd door zeven torens, zijn gebouwd op een uitgestrekt ter rein. Er zijn tuinen, sportvelden, volières, vakscholen, lagere en kleu terscholen. De kinderen hebhen een eigen koor, dat reeds een nationa le 1'aam geniet, een fanfare en een drumband. Ze genieten van allerlei clubs, verzamelen postzegels en munten, schaken en dammen. Dat is de jeugdstad van Poza, de stad van pater Simon Switzar (hier naast), die in 1943 met werk begon, dagelijks sprak en bedelde in Sao Paulo en zo zijn ideaal verwezen lijkte. Onder de foto van pater Switzar een beeld van de boekbinderij in de jongensstad. Voor sommige beroe pen moeten de jongens naar de we reldstad Sao Paulo, waarvan de foto rechtsonder een beeld geeft. Een stad van enorme contrasten, en waarschijnlijk de snelst groeiende stad van de wereld. Links onder een beeld van het koor tijdens een re petitie onder leiding van de Bel gische pater Willems. Tijdens uit voeringen hebben de jongens keuri ge uniformen aan. Boven de litho van Aart van Dob benburgh, die gediend heeft als frontblad voor een folder van de stichting Switzar's Jongensstad. On der de plaat staat op deze folder vermeld: „Miljoenen kinderen in Zuid-Amerika leven in riolen! Hoe leeft gij?" 64 in Amsterdam-Zuid) ook al een grammofoonplaat van het koor van de jongensstad besteld. Maar nog altijd zijn er 70.000 verla ten kinderen,wier lot niemand zich kan aantrekken. „We moeten mensen heb ben, die iets voelen voor het kind," zegt de pater, die om zijn verdiensten tot - officier van Oranje Nassau is benoemd. „Weet u hoe het komt, dat de kinderen bij ons willen blijven? Omdat wij be minnen wat de mensen haten. Als de kinderen dat voelen krijg je alles van ze gedaan. Daarom zijn ze zo graag in onze jongensstad. Daarom uiten ze hier hun vreugde in hun hobby's, daarom zingen ze enthousiast in het koor en hebben ze een drumband gevormd." „Laten we nu maar eens rustig luis teren," zegt pater Switzar van de con ferentie van de paters van de H. Har ten uit Ginneken dan. Hij legt een plaat op de draaitafel. „Hoor maar," zegt hij vergenoegd, „dat zijn mijn jon gens. Ze zingen in negen talen, Neder lands, Portugees, Spaans, Italiaans, Engels, Duits, Japans, Hebreeuws en Frans. Ik zei het toch, dat ze intelli gent zijn? Brazilië is een land met enorme mogelijkheden. Als deze rege ring haar werk kan voortzetten is de toekomst verzekerd. Brazilië zou, als het goede religieuze instructie krijgt, nog wel eens de redding van het chris tendom kunnen betekenen."

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 14