„Twijfel is maatstaf voor goede produktie" perfectie Streven naar IN DE KOMENDE WEEK door Henny Schoute ZATERDAG 12 JUNI 1965 Eifblj PAGINA ZES Journalistieke carrière Twijfel is belangrijk „America, my love" Vliet: Ah journalist bezig aan „een stukkie". nou wel. Maar niet die meneer daar, die daar (hij wijst naar de andere oever van de Vecht) z'n zeis staat te slijpen. Wij zijn gewend aan eigen stations. We zijn gewend aan de zui len. Zo is het nu eenmaal in ons land. Dat kan je niet veranderen. Die meneer met die zeis stemt misschien wel K.V.P., omdat z'n vader het ook deed, en wil de K.R.O. 't Is een traditie, hij denkt er niet verder over na". Er gens kan hij zich moeilijk verenigen met de hokjes-mentaliteit in Neder land. Toch is hij chauvinistisch ge noeg ondanks zijn niet te verdedigen kritiek er voor uit te komen dat Neder land een fijn land is waaruit hij niet erg graag zou wegwillen. NICO VAN VLIET, nu 38 jaar, heeft zijn kansen hier gekregen. Beginnen we bij het begin van zijn journalistie ke loopbaan dan moeten we terug naar het na-oorlogse Indië. Hij was er voorlichtingsofficier in het leger en schreef wel eens „een stukkie" voor Nederlandse kranten. Hield er ook wel eens lezingen en „men" vond dat hij er maar mee moest doorgaan. Terug in Nederland werkte hij drie jaar als omroeper-presentator bij de wereldom roep. Daarna nog eens drie jaar in Nieuw-Guinea waar vandaan do N.C.R.V. bijdragen kreeg. Toen was het 1957 en begon zijn periode als re dacteur-nieuwslezer bij de radionieuws dienst. Daarna het filmjournaal-Ne derland en ook in de AVRO-reportage- dienst zag hij brood. Vandaar ging hij naar de televisie. HIJ WERKT ALS free-lance bij de N.C.R.V. Met collega's die even „be- geistert" zijn van hun werk als hij. „Mensen die van hun vak houden". Waarom bij de N.C.RV.? „Ze beste den aandacht aan problemen waar de wereld omheen loopt, maar waar je niet omheen kan lopen". Zo ontstond de serie „Wat is er aan de hand in Nederland" met onderwerpen als het bejaardenprobleem, het verkeerspro bleem en dat van de woningnood. „Dit zijn de problemen van vandaag waar mee iedereen geconfronteerd wordt". DEZE MONSTER-produkties zijn ware kluiven, het visitekaartje van de afdeling documentatie van de N.C.R.V. Dat kaartje wordt gepresen teerd, enthousiast ontvangen en wordt de kracht van een afdeling en voor de massa de omroepvereniging. De serie „Wat is er aan de hand" viel op. Al les en iedereen werd erbij gehaald, in een pittige vorm gepresenteerd: „Een bedenksel van de N.C.R.V. aan de hand van een formule van Kees van Langeraad". Het wezen van televisie is communicatie. Het er zelf bijzijn en geconfronteerd worden met en het beter leren begrijpen van mensen." Dat slaat nog meer op de documen taires die in het buitenland worden gemaakt. „DE N.C.R.V. STUURT er mensen op uit die met wat thuiskomen", met de klemtoon op „wat thuis". De mede werkers worden in de gelegenheid ge steld een reis te maken als de N.C.RV. dat heslist. Dan zijn er middelen en mogelijkheden. Zijn die er niet dan word er niet over gepraat of het even tueel zou kunnen alsNee, men werkt naar een nieuw project toe waar aan veel aandacht kan worden be steed. Daarom werkt Nico van Vliet graag hier. Daarom komen de capa citeiten tot z'n recht. Hij is er niet in vaste dienst. „Ik wil geen sjeffie ach ter een bureau zijn". Maar het crite rium is dat hij zijn produkt wil ver kopen. „Mijn eigen produkt". DAARONDER VALLEN journalis tieke bijdragen van de bovenste plank, zoals de Cuba-uitzending waarin het interview met Fidel Castro. Deze uit zendingen dwingen respect af, waar dering en bewondering. Het heeft veel van de samensteller gekost. Dat ge beurt overigens bij ieder programma. „Je leeft naar de uitzending toe on der een enorme spanning. En als het dan afgelopen is moest iedereen je eigenlijk om je hals vliegen en je fe liciteren. Maar wie doet dat? Je gaat dan maar een borrel drinken met z'n allen". Op de goede afloop. -persoonlijkheid Nico van PRATEN MET NICO VAN VLIET is even boeiend als het kijken naar zijn programma's op de televisie. Eigenlijk zqu je als hij bezig is te praten je mond moeten hou den. Dat kan als je achter het televisietoestel zit. Dat kan niet als je bezig bent met een interview. Het ongelukkige van een vraaggesprek is dat je steeds weer moet onder breken om vragen te stellen. De vragen waarop de ant woorden die tezamen het artikel moeten vormen. Als je Nico van Vliet alleen aan het woord kon laten dan zou je stilzwijgend luisteren naar een interessante lezing. Daar komt het eigenlijk op neer. Zijn belevenissen, zijn visie en meningen vormen een lezing met inhoud. Als hij praat over zijn werk dan is hij de vakman. De man die weet wat hij doet, hoe hij iets aanpakt en waarom, en probeert er het bijna-volmaakte uit te halen. Het is nauwelijks denk baar hem op een mening aan te vallen op grond van een onvolledigheid. Je krijgt er de kans niet voor want inmid dels heeft hij zijn weerwoord. En dat is afdoend, want wat hij zegt is gefundeerd. Nederland subiet de knop van het toe stel te doen omdraaien. „Da's niet goed en dat wille we nooit weer zien". Of de programma's van Nico van Vliet dan volmaakt zijn? Ze hebben onmiskenbaar inhoud. Hij: „Ik streef naar de grootst mogelijke perfectie. Voor mij is een programma perfect als het klaar is. Dat komt omdat ik programma over Charles Darwin,wiens theorieën een omwenteling teweeg brachten in de natuurhistorie en andere wetenschappen. Over Darwin heeft drs. Emily Werner een program ma samengesteld dat om half negen wordt uitgezonden. Om negen uur de serie „East side-West side" en om 21.45 uur tenslotte Achter het Nieuws. DINSDAG Nederland I. (NTS/AVRO). Na het nieuws van acht uur komt Barend de Beer op het scherm, na hem het Jour naal voor gehoorgestoorden, de Engel se lessen, het Journaal en om 20.20 uur een aflevering van Domino met als gaste Annie Cordy, een Francaise die niet alleen zingt, maar ook gekke toetjes kan trekken. Na de Franse charme de Engelse: om 21.10 uur komt The Saint met zijn belevenis sen. The Saint dwaalt door Rome en ziet daar een mooi, Amerikaans meis je in moeilijkheden. Hij biedt haar zijn hulp aan maar wordt knock-out gesla gen. The Saint komt in een ziekenhuis bij. Hij wordt beschuldigd van mede plichtigheid aan de kidnapping van het meisje. En dan komt The Saint (Vervolg zie pag. 8) Scène uit een vrolijke operette van Jacques Offenbach (donderdag! 1). van m'n werk hou". En, alsof het van zelfsprekend is dat iedereen zijn werk op dezelfde manier aanpakt: „Dat doe jij toch ook?" „IK KIJK TEGEN m'n programma's op en ik twijfel er nog wel eens aan. Die twijfel is verdomd belang rijk". Iedereen moest, vindt hij, die twijfel in zijn werk hebben. Het is een van die kleine barricades die je steeds weer tegenkomt, maar die bijdragen aan de zelfkritiek. Die heeft hij, zeker. Het moest eigenlijk bij de eigenschappen van ieder mens horen om hem te laten voelen hoe klein hij is. Die twijfel en zelfkritiek bouwen mee aan het creëren van een persoon lijkheid. Daaruit volgt de populariteit met de naar positief en negatief uit slaande eigenschappen. Zijn over tuiging: „We zijn allemaal belangrijk. Ik loop niet buiten m'n schoenen om dat ik iets bereikt heb". Daarom blijft hij collegiaal, en ook de groenteboer groeten, de melkboer, zijn buren en de man-in-de-straat die plotseling een schokje krijgt als hij „dat bekende gezicht van de televisie" herkent. Of dat nu een stuntelig knik je is, een verraste groet of een fami liair „Dag Nico!". Hij krijgt een vriendelijke en correcte groet terug. Dat hoort ook weer bij zijn eigen schappen. Dat ondervindt degene die bij hem thuiskomt. Die komt niet in aanraking met de populaire man van het scherm maar met een gastvrije Nico van Vliet die met een natuurlijke hartelijkheid domineert in de vrijge- zellenwoonboot in het hemelse aardse Loenen aan de Vecht. ZIJN SPONTANITEIT perfectioneer de zich nog eens in Amerika. Het Amerika met de „kom binnen en voel je hier thuis"-mentaliteit. Geforceerd heid is taboe en „maak het jezelf ge makkelijk" een stelregel voor een prettige atmosfeer. Amerika. „Reizen in je leven vind ik erg belangrijk", had hij al eerder opgemerkt toen we het over het buitenland hadden. Hij nam de gelegenheid om naar Ameri ka te gaan aan toen hij een studie beurs kreeg. Er volgden maandenlange college's aan de Stanford University. In de massacommunicatie. „Dat is daar een wetenschap en dat is heel juist". HIJ KAN HET niet uitstaan dat er hier nog televisiemedewerkers die iets in de melk te brokkelen hebben zijn die dat niet (willen) inzien. Maakt er verder geen woorden over vuil maar zijn mening is zeer beslist. „In Europa zitten we te vast aan de kuituur. Wij zeggen a priori dat het waardeloos is. In de V.S. wordt veel meer aan research gedaan. Zij hebben ook geen cultuur omdat de bevolking bestaat uit mensen uit alle landen." AMERIKA IS HET LAND waar hij veel van is gaan houden. Hij heeft zijn levenswijze daar op ingesteld. Nadat hij er student-af was begon hij aan een trip door de Staten. Zes maanden in een Chevrolet Bel Air. „Dat ver plichtte de studiebeurs". De teller wees aan het eind van de toer 60.000 mijl aan. Hij sliep in hotels („Ook in de duurste), kampeerde, sliep niet of „overal". Hij liep in Hollywood mee mei de opnamen van produkties (o.a. de Flintstones) en schreef artikelen over commerciële televisie in het blad Televizier. COMMERCIËLE televisie. Mijn idee, een station met en een zonder, doet hem opmerken: „Ja, wat jij wilt is zoals in Engeland, met de B.B.C.". „En de L.T.V." „Kijk, dat willen wij Nico van Vliet als student in de leer van de massacommunicatie aan Stanford University in Amerika. DIT HEEFT HEM tot een persoon lijkheid in de televisiewereld gemaakt. Een programma dat hij samenstelt en presenteert houdt een belofte in. Het mag niet zo zijn dat je na het zien zegt: „Dat was 't dan weer. Naar bed". Het programma moet van zo'n gehal te zijn dat het blijft hangen. Weken en maanden daarna moet men het er nog over hebben. Over „Dat program ma van toen, weet je nog wel?" TELEVISIE IS een indringend me dium. Een programma dat niet juist dat haalt krijgt hartige kritiek. Daar mee verliest de samensteller, die iede re keer weer een risico loopt, z'n per soonlijkheid. Juist die ene uitzending kan fataal zijn om kastje-beminnend ZATERDAG Nederland I. (NTS/VARA. Van middag om vier uur een aflevering van de serie „Klantenservice", daarna worden de ooievaars „Bespied". Ver volgens wordt er een reis naar Vlaan deren gemaakt onder leiding van dr. Van Egeraat en daarmee is het vijf uur geworden. Tijd voor 't kinderpro gramma; allereerst wat nieuws van de boekenmarkt en daarna „Koning Za- zoe en het Kogmobiel". Om zeven uur gaat het avondprogramma verder met het korte nieuws. Daarna Barend de Beer, de serie Rawhide, wat tentoon- stellingstips, het Journaal, Achter het Nieuws en om 20.45 uur het Grand Gala des Artistes in Parijs. Ieder jaar geven bekende artiesten in het Cirque d'Hiver hun beste krachten door mid del van acrobatische toeren, ten ba te van liefdadige doeleinden. In de pis te ondermeer Nadja Tiller, Horst Buch- holtz, Elsa Martinelli en Amalia Ro driguez. Om tien uur is er een Mic key Rooney-show te zien en daarna de Montreux-inzending uit Engeland Engeland: Mainly Millicent. Met het laatste nieuws wordt de avond beslo ten. Nederland 2. NTS/NCRV). Na de minuut nieuws van acht uur de t.v.- musical „Een diamant voor Carla". Het is een liefdesgeschiedenis die zich op de Caraïbische eilanden afspeelt. Om 20.45 uur de tweede reportage over China door de Canadese televisie. Dit wordt gevolgd door Detectivebureau Lynx, waarna de dagsluiting en ten slotte Attentie. ZONDAG Nederland I. (NTS). Om elf uur wordt er een mis gecelebreerd in de Irenestudio in Bussum. Voor de mid dag geen programma; om zeven uur gaat de zendtijd verder met „Woord voor Woord", daarna de avonturen van Kentucky Jones. De kleine Ike vindt een nieuw vriedje en gaat geld spa ren door het opknappen van karweitjes om een nieuwe gitaar te kunnen ko pen. „Kruis op de kraag" is de titel van de uitzending om half acht van het Convent van Kerken/IKOR. Om acht uur volgen vijf minuten nieuws, daarna Sport in Beeld en om half negen de serie „Villa Sidonia". Geheimzinnigheid gaat een rol spe len, want Heintje en Vogelijn bele ven vreemde avonturen. Om negen uur de Andy Williams-show. Van 21.50 tot 22.10 uur de religieue uitzending „Het evangelie van Pasolini". Pier Paolo Pasolini, die zichzelf een onge lovige en een Marxist noemt, maakte een film over het leven van Christus, zoals dat verteld wordt door de evan gelist Mattheus. Die film, „II evange- lo secondo Mattao" is al bekroond en gaat tijdens het filmfeseival in Arnhem in première. Hee Kunstmaandorkest gaat tijdens het filmfestival in Arnhem in première. Het kunstmaandorkest gaat daarna concerteren; er staan eigen werken op het programma van Prokofief, Koussevitsky en Moussorgs- ky. Het laatste nieuws wordt om 22.45 uur uitgezonden. Nederland 2. (NTS). Kapitein Zeppos opent de avond om half acht. Om acht uur de minuut nieuws waarna „Mar gie" het woord heeft. Dat is haar tot half negen gegund en daarna gaan we met vakantie naar Oostenrijk. Reislei der is Stan Haag; Tony Hartweger zorgt voor de muziek. „Een man sterft" heet het Engelse televisiespel dat om negen uur wordt uitgezonden. De hoofdpersoon is een jongen van goede komaf, intelligent en welopge voed. Hij heeft zich aangesloten bij een inbrekersbende en moet dit met de dood bekopen. Tijdens een bankover val worde de bende betrapt en de ko gel van de nachtwaker treft de jon gen. Hij wordt, terwijl hij stervende is, in het ziekenhuis verhoord. De poli tie noch een priester noch een journa list komen aan de weet waarom hij op het slechte pad kwam. Hij weigert zijn motieven te ontsluieren. Na zijn dood zoekt men verder. Waarom werd een nette jongen misdadiger? Om tien uur volgt nog een aflevering van Sport in Beeld. MAANDAG Nederland I (NTS). Vanaf zeven uur achtereenvolgens het nieuws, Barend de Beer, Chucklehead, Openbaar Kunst bezit (de T.H. in Enschede), Huckle berry Hound), het Journaal, een film pje van de Verenigde Naties over de ontwikkelingslanden en om negen uur de hoofdfilm: „The long hot summer", naar de roman van William Faulkner. In de hoofdrollen: Paul Newman, Jo anne Woodward en Orson Welles. De regisseur is Martin Ritt, die man die onlangs met Richard Burton opnamen kwam maken in ons land. Faulkners roman speelt in het zuiden van Ameri ka in Mississippi. Een eigengereide jongeman komt op een warme zomer nacht in het kleine plaatsje, French- mans Bend, waar door zijn komst alles gaat veranderen. De knaap is bij zijn vroegere baas weggejaagd, omdat hij verdacht werd van brandstichting. Hier trekt zijn onverschilligheid ech ter de aandacht van Will Varner, de man die het dorpje terroriseert om dat hij rijk is en zonder scrupules. Hij heeft een aardige dochter en een zoon, die hij niet al te graag mag. omdat hij hem een slappeling vindt. Veel vertrouwen krijgt hij in de nieuwe dorpeling, de avonturier, die net zo gemakkelijk geld schijnt te kunnen verdienen als hij het kon en die bo vendien sterk is en keihard. Die zou Wills dochter moeten trouwen. Maar de dochter laat zich geen man opdringen en de zoon wordt jaloers. Zo jaloers op zeker ogenblik, dat hij zijn vader in een schuur opsluit en die in brand steekt. Echter er komt een verzoening. Om half elf volgt er dan nog een af levering van The Great War en om elf uur het laatste nieuws. Nederland 2 (NTS/VARA). Na het nieuws van acht uur een bijdrage van de BBC: „Adventure" en daarna een

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 18