4 lie Nederlandse uitgaven van twee vermaarde boeken over muziek in facsimile herdrukt O N D E RW Y S V 9 LEOPOLD Het weekeinde Van JohJoachim Quanz en Leopold Mozart BEHANDELEN Mevrouw Stuiveling reed zich en haar man te water Filmprijzen San Sebastian Jacques van den Dool winnaar van het Nationale Orgelimprovisatieconcours 6 G M 2V JD I G O 9F9~<W O 3€o MAANDAG 14 JUNI 1965 IN HET DER DOOR TE H A E R L E M, JOANNES ENSCHEDÉ, MDCCLXVI. By Jos de Klerk De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma T. V-nabeschouwingen Zowel Joh, Joachim Quanz als Leopold Mozart leeft, benevens om andere verdiensten, in de geschiedenis der muziek voort als auteur van een muziekpedagogisch boek. Beide werken worden na twee eeuwen met belangstelling geraadpleegd; de achttiende-eeuwse drukken ervan zijn bij bibliofielen hoog in tel. Beide werken zijn kort na hun ont staan ook in Nederlandse vertaling verschenen. De muziek uitgever Olofsen te Amsterdam drukte in 1754 (twee jaar na de Duitse oeruitgave) Quanz' „Grondig onderwijs van den aardt en de regte behandeling der dwarsfluit" wat een vrij getrouwe vertaling was - verzorgd door de Gro ningse organist Willem Lustig. En Johannes Enschedé te Haarlem ondernam het in 1766 Leopold Mozarts „Grondig onderwijs in het behandelen der Viool op de boekenmarkt te brengen. Van deze beide belangwekkende uitgaven zijn thans bij A. Oosthoek te Utrecht herdrukken in facsimile verschenen, die zich van de originele slechts onderscheiden door de helderheid van het papier, dat trouwens de tijd krijgt om de patine van echt „antiek" te verwerven. Reeds ruim tien jaar geleden heeft de firma Barenreiter een facsimile-uitgave van Quanz' „V'ersuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen' in het licht gegeven. Men kan aannemen dat dit door deze firma, die door haar precieuze uitgaven de zin voor de barokmuziek stimuleert, op goede gronden geschiedde, want het boek is in staat een massa problemen betreffende de uitvoeringspraktijk van de muziek uit de pruikentijd op te lossen. En zulks niet alleen voor wat de fluit aangaat, zoals de titel van het boek zou doen ver moeden. Die titel is eigenlijk onvolledig, want de tweede helft van het werk is gewijd aan de praktijk van het musi ceren in het algemeen en de bijzonderheden daarover heb ben ruim stof gegeven voor de muziekhistorig en voor het kweken van een reëel inzicht hoe de kunst uit de barok (de in de romantische tijd zo miskende en onbegrepen „generaal- bas-muziek") dient te worden uitgevoerd. Aan de hand van de rustige betogen van Quanz, evenals aan andere ver maarde pedagogische werken van zijn tijdgenoten (onder meer van Carl Ph. Em. Bach) is er heel wat klaarheid ge komen in het stiilbegrip en kon veel worden rechtgezet wat in de romantische periode was kromgetrokken. Men kan dit alles nu weliswaar in handboeken over theorie en geschiede nis der toonkunst vermeld vinden, maar het is toch bijzonder boeiend het rechtstreeks aan de bron te vernemen. DE ACHTTIENDE EEUW mag dan voor de scheppende toonkunst in ons land een vrij schrale tijd genoemd worden, zij heeft niettemin een niet geringe muzikale bedrijvigheid tot ontwikkeling zien komen. Deze openbaarde zich opvallend door de bloei der muziek-uitgeverij (Le Cêne, Witvogel, Hummel, Olofsen waren be langrijke firma's) en door het vele wat daarnaast aan Hollandse boeken over mu ziek in de handel kwam, hetgeen van een grote behoefte aan leer- en leesstof ge tuigt. Een grote rol speelde in laatstge noemde sector de Groninger organist Wil lem Lustig, die naast zijn eigen pedago gische werken (onder meer „Inleiding tot de Muzykkunde", „Muzykaale Spra.ak- konst" „Muzykale Onderwerpen") verta lingen liet verschijnen van toen ophef ma kende werken van Marpurg, Werckmeis- ter, Burney en Quanz. Zijn uitgever was steeds Arnold Olofsen te Amsterdam, be houdens voor zijn vertaling van het ver maarde werk van Burney over de muzi kale toestanden in West-Europa, hetwelk Lustig te Groningen liet verschijnen, ech ter niet zonder de auteur in aanvullende nota's op schampere wijze tegen te spre ken, ja zelfs te schelden voor „Brooddron ken musieker" die niets kan waarderen „dan puikstukken, alsof deze alleen zijnen verwilderden geest hemelwaarts konden opleiden"Dat was de gewone queruleren- de toon van Lustig; in mijn „Haarlems Muziekleven" heb ik daarvan ook een paar staaltjes aangehaald, naar aanleiding van zijn oordeel over Radeker en Havin- ga, de organisten van Haarlem en Alk maar, die toevallig ook Groningers wa ren. IN ZIJN VERTALING van het onderha vige werk van Quanz onthoudt Lustig zich van dergelijke interrupties, men kan zelfs zeggen dat hij, hoewel een geboren Duitser, een correcte, vlot leesbare over zetting leverde. Alleen kon hij toch niet nalaten er verwijzingen naar zijn eigen boeken tussen te voegen, maar dit gebeur de dan op een vrij hoffelijke toon, voor zover men zijn eigenwijze toelichtingen nog als beleefdheden kan aanvaarden. Wij bezitten nog een werkje van Quanz in vertaling van Lustig, namelijk een be knopte, maar zeer interessante autobio grafische schets van de Duitse fluitmees ter. Het zou wel de moeite en kosten ge loond hebben deze dertig pagina's in fac simile aan de heruitgave van de ver maarde fluitmethode toe te .voegen. De groei van een muzikantenleven, vanaf de opleiding als leerknechtje in een pijpers- gilde tot de vererende functie van konink lijk hofcomponi'st en fluitleraar van Fre derik de Grote, met daartussen al de fa> sen die het vak meebracht en de gelukkige omstandigheid in Italië, Frankrijk en En geland zijn licht te hebben kunnen opste ken en zijn leergierigheid te voeden het is alles tezamen een stuk levendige ge schiedenis, die de zin en de betekenis van Quanz „Versuch" verklaart en nader toe licht. Vandaar ook dat dit boek cultuur historisch zo waardevol is. Quanz kwam in 1742 in dienst van Frederik de Grote, die hem uitkocht van de koning van Po len. Hij hoefde niet in het orkest, doch alleen in de kamermuziek mee te werken hiervoor composities te schrijven, de ko ning les te geven in fluitspel en composi tie en hem van de nieuwste instrumenten te voorzien die hij zelf boorde. Wanneer de vorst zelf als solist optrad met zijn huiskapel op Sans-Souci te Potsdam was Quanz de enige die daarover een oordeel mocht geven. Wat wij van hem als com ponist kennen (vermeld is dat hij 300 fluitconcerten en 200 sonates en andere stukken schreef) is zeer verdienstelijk, maar het mist de stuwende drang die het oeuvre van zijn collega aan het klavier, C. Ph. E. Bach, in hoge mate bezat. Op vallend is het, dat deze beide muzikale dienaren van Frederik II ieder ongeveer tegelijk een beroemd geworden boek schreven over hun kunst. Het initiatief tot het in facsimile uitge ven van de Nederlandse vertaling van het werk van Quanz is blijkbaar uitgegaan van de bekende fluitist Frans Brüggen, die er een beknopte inleiding bij schreef. De verantwoorde wijze waarop Brüggen zijn interpretaties van barokmuziek weet te coloreren, duidt er op, dat hij zich de aan wijzingen van Quanz grondig te nutte ge maakt heeft. DE HAARLEMSE UITGAVE van Leo pold Mozarts „Grondig onderwijs in het behandelen der viool" is in deze kolom men meermalen besproken en leverde de voornaamste stof van een hoofdstuk, dat ik in mijn „Haarlems Muziekleven" aan de muziekdruk met beweegbare typen van de firma Enschedé wijdde. Om de bete kenis van die originele editie van 1766 te doen begrijpen, past het hier een verge lijking te maken met de Olofsen-uitgave van het werk van Quanz. Deze heeft in de tekst geen muziekvoorbeelden, die ten getalle van 188 te vinden zijn in 21 tabel len in plaatdruk aan het eind van 't boek. Dit was zo algemeen gebruikelijk en ook noodzakelijk, omdat met de bestaande myziektypen geen gecompliceerd noten schrift weer te geven was; indien dit wel het geval zou zijn geweest, hadden de voorbeelden ter plaatse in de tekst kun nen worden gezet. Het probleem om met zetwerk de meest ingewikkeldé muziek te drukken werd in 1754 door Breithopf in toepassing gebracht. V L „Flötenkonzert Friedrichs II in Sanssouci", naar het beroemde schilderij van Adolf von Menzel. Geheel rechts Joh. J. Quanz, aan dachtig luisterend naar het solospel van zijn leerling koning Frederik de Grote. Aan het klavier Carl Ph. Em. Bach. 'oopvorftcx actzvarafcficn ifCa mcr-3\fuficus Met 4 Konfl-Plaaten en een Tafel van de Regelen der Strykmanier enz. voorzien. MUJIOV nf; cURjg.Pt De Haarlemse lettergieters Izaak en Johan Enschedé gaven daarop hun chef lettersnijder Fleischman op dracht een dergelijk systeem tot ontwik keling te brengen. Deze kwam er in 1760 mee klaar. En nu was het voor de En schedé's zaak de bijzondere eigenschap pen van 't nieuwe zetwerk te demonstre ren. Dit gebeurde onder meer met een bundel liederen met begeleiding van kla vier. Een doorslaande proeve werd echter de druk der Nederlandse uitgave van Leo pold Mozarts Vioolboek, waarin meer dan driehonderd muziekvoorbeelden, waaron der voor die tijd vrij ingewikkelde, in de tekst opgenomen waren. Het is dan ook begrijpelijk dat de auteur over deze editie geestdriftig naar een kennis in Salzburg schreef (niet naar zijn zoon zoals per abuis op de flap van de heruitgave ver meld staat) en hij verklaarde dat ze de oorspronkelijke editie overtrof. Men weet dat de Mozarts ervoor naar Haarlem ge komen zijn en dat de tienjarige Wolfgang Amadeus toen een uur op het Müller-or- gel gespeeld heeft. HET FEIT, DAT DE Enschedé-uitgave ambachtelijk en wat smaak betreft uitne mend geslaagd was, zou doen vermoeden dat het nieuwe systeem de aanwending van de plaatdruk bij de muziekuitgevers een halt zou hebben toegeroepen. Dit bleek echter een misrekening. Olofsen en zijn vakgenoten bleven zich behelpen met ge graveerde notendruk. Zodat de kapitale meesterproef met het Vioolboek van vader Mozart een financiële strop werd. Ook de verkoop van het kostbare boek scheen niet te vlotten. Het kostte toen het in 1766 uit kwam, negen gulden; in 1777 werd het per advertentie verkrijgbaar gesteld voor 4,50. En in de vorige eeuw heeft de fir ma Enschedé de kostbare maar miskende muziektypen aangewetid om er randen en figuren mee te zetten op waardepapieren loterijbriefjes en bankbiljetten. Met dat al is de Enschedé-uitgave een zeldzaam geval in de historie van de typo grafie, wat een facsimile-herdruk op bi bliofiele gronden reeds ten zeerste recht vaardigt. Maar van niet minder grote waarde is het werk om zijn pedagogische betekenis, die in menig opzicht nog steeds geldend is. Het is uiteraard dan ook in de eerste plaats te danken aan het initia tief van een vioolkunstenaar, de thans tachtigjarige oud-concertmeester van het Residentie-orkest Adolphe Poth, dat deze prachtige nadruk tot stand gekomen is. Ik herinner mij van ongeveer veertig jaar geleden een onderhoud met de heer Poth, waarbij hij, na mij niet zonder trots een paar zelfgebouwde violen getoond te heb ben, zich geestdriftig uitliet over de viool methode van Leopold Mozart, waarvan hij een heruitgave hoogst nuttig achtte. Wat toen een wensdroom was, is thans tot zijn grote verblijding werkelijkheid ge worden. Een vreugde waarin ook vele vio listen zullen delen. De firma Oosthoek heeft met haar uiterst verzorgde facsimi- leuitgave de Nederlandse en Vlaamse mu ziekwereld aan zich verplicht. Titelpagina van de Enschedé-uitgave van Leopold Mozart's vioolboek. SYBIL BURTON HERTROUWD De actrice Sybil Burton, ex-echtgenote van Richard Burton, is vandaag te New York in het huwelijk getreden met Jordan Christopher, de leider van de „Wild Ones", een zanggroepje van vijf personen. (Van onze correspondent) HILVERSUM Prof. dr. Garmt Stui veling uit Hilversum is zaterdagmiddag met een auto, die door zijn vrouw werd bestuurd, ter hoogte van het gemeentehuis in Reeuwijk in de Breevaart gereden. Een inwoner van het dorp sprong het water in en slaagde er in prof. Stuiveling, die de zwemkunst niet machtig is, te redden. Mevr. Stuiveling kon zichzelf uit het wa ter redden. Prof. Stuiveling was op weg naar res taurant Elfhoeven in Reeuwijk waar hij een lezing zou houden voor de Vereniging van Letterkundigen. Mevr. Stuiveling was komende uit Gouda op de Raadhuisweg in Reeuwijk te ver doorgereden en wilde de auto keren. Ze schakelde echter ver keerd waardoor de auto achteruit over het rijwielpad de Breevaart inreed. De auto dreef naar het midden' van de vaart en zonk toen een deur geopend werd. Nadat prof. Stuiveling uit het water was gered sprong een andere bewoner van de Raad huisweg in de vaart om mevr. Stuive ling die met de auto onder water was ver dwenen te bevrijden. Op het moment dat haar redder bij de auto was kwam mevr. Stuiveling boven water. Zij zwom zelf naar de kant toe. Nadat hij van droge kleding was voorzien heeft prof. Stuive ling toch zijn lezing voor de Vereniging van Letterkundigen kunnen houden. De „Grote Gouden Schelp", de eerste prjjs van het internationale filmfestival in San Sebastian, is toegekend aan de Ame rikaanse film „Mirage" en de Tsjechische film „De Gouden Appel". De jury besloot unaniem de prijs te splitsen vanwege de „grote technische waarde" van de twee films. IN DE MARTINIKERK te Bolsward is zaterdagmiddag het nationale improvisatie» concours gehouden, dat door de stichting „Nationaal Orgelimprovisatieconcours Bols» ward" sinds 1962 jaarlijks georganiseerd wordt. Drie jonge Nederlandse organisten, met name Jacques van den Dool uit Culemborg, René Rakier uit Scheveningen en Jan Welmers uit Katwijk dongen bij deze vierde wedstrijd tezamen met de op uit nodiging deelnemende organist Bert Matter uit Zutphen mede naar de „Zilveren Noot", die als prjjs zou worden uitgereikt aan hem, die de hoofdopdracht: het impro viseren van een hoofdvorm met twee opgegeven thema's, het „best" zou vervullen. Bovendien hadden zij de kans in aanmerking te komen voor de „koraal"-prijs, een legpenning uitgeloofd door de commissaris der koningin in de provincie Friesland, die als beloning zou worden geschonken aan de organist, die volgens de jury zou uitblinken bij het harmoniseren van een opgegeven koraalmelodie en het improvi seren van een orgelkoraal op deze melodie. AAN DEZE VEELEISENDE taken ging nog als een soort „hors d'oeuvre vooraf het improviseren van een „fughet ta" op een verstrekt thema op het ver leden jaar voor de kerk door de orgel bouwer K. J. Vierdag gebouwde kooror gel, dat voor het eerst naast het door Al bert Anton Hinsch gedurende de jaren 1776-1781 gebouwde grote orgel voor het concours werd ingeschakeld. Als traditionele verschijnselen bij alle im.provisatie-wedstrijden hebben zich ook bij dit coucours velerlei factoren in alle verwachte onberekenbaarheid laten gel den. „Absolute" en betrekkelijke muzika le maatsaven, individuele muzikale be ginselen en subjectieve appreciatiemotie ven zijn wederom beslissend geweest voor de beoordelingen door de toehoor ders en door de jury, die bij deze gele genheid gevormd werd door Adriaan En gels, Jan Mul en Piet Post. I UIT DE GELEVERDE prestaties heeft men in elk geval niet kunnen vaststellen wie als de „beste" organist beschouwd kan worden van het viertal kandidaten Wel kan gezegd worden, dat ieder van hen op de hoogtepunten van zijn improvi satorisch spel voortreffelijke indrukken van een intelligente beheersing der com' positorisch techniek heeft gegeven Daarnaast ook indrukken van een dikwijls rijke, frisse en jeugdige muzikale fanta sie, die met de openharigheid, waarme' de zij aan de dag trad treffende kijkjes op individuele, emotionele karaktertrek' ken gaf, van meditatieve bezonkenheid tot Tyl Uijlenspiegelachtige uutdagendheid HILVERSUM 1. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Het levende Woord. 7.05 Ouverture: reportages en commentaren wegeninformatie en lichte grammofoon- muziek (7.307.40 Nieuws; 8.00 Overwe ging). 8.30 Nieuws. 8.40 Voor de huis vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolra dio. 10.20 Sextuool: gevarieerd muzikaal programma. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan vooruit, praatje. 12.00 Angelus. 12.03 Lich te orkestmuziek (gr.) 12.20 Wij van het land, programma voor de boeren.. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Aktualiteiten of gram mofoonmuziek. 12.50 Licht ensemble en zangsolisten: Evergreens en chansons. 13.30 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 14.00 Voor de plattelandsvrouwen. 14.10 Drie van Elck wat wils: gevarieerd muzikaal programma. 15.10 Lichtbaken, lezing. 15.20 Musiësta: gevarieerd muzi kaal programma. 16.00 Voor de zieken 16.30 Voor de jeugd. 17.50 Overheidsvoor lichting: Sport in de Nederlandse Antillen. Spreker: Henk Dennert. 18.00 Lichte or kestmuziek en zangsolisten. 18.20 Uitzen ding van de Katholieke Volkspartij. Kaar ten op tafel. Een uitzending over politieke zaken, die de aandacht verdienen. 18.30 Radio Volks-Universiteit: Het rassenvraag stuk, biologisch gezien, door prof. Dr. J. Dankmeijer. 19.00 Nieuws. 19.10 Actuali teiten. 19.30 Metropole-orkest: amuse mentsmuziek. 20.10 De Grensgangers, hoorspel. 21.15 Zangrecital: klassieke lie deren (gr.) 21.30 Holland Festival 1965: Concertgebouworkest: klassieke muziek (stereo) 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Liedjesprogramma. 23.25 Lichte muziek (uitzending Radio Canada) 23.55-24.00 Nw HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek (8.25 De groenteman) 8.45 Morgenwijding. 8.55 Morgenwijding. 8.55 Klassieke grammo foonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Lichte grammo foonmuziek. 11.00 Nieuws. 11.02 R.V.U.: Terugblik op een balletseizoen door N, Sickens de Wal. 11.32 Lichte grammofoon muziek (verv.) 12.00 Metropoleorkest 12.2.7 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzen ding voor de landbouw. 12.40 Lichte or kestmuziek (opn.) 13.00 Nieuws. 13.10 Ak tualiteiten en grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Klassieke en moder ne muziek (opn.) 14.40 Schoolradio. 15.00 Romance in L groot, hoorspel. 15.20 Lich te grammofoonmuziek. (.16.00 Nieuws) 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York cal ling, praatje. 17.35 Lichte grammofoon- foonmuziek voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Aktualiteiten. 18.25 Lichte orkestmu ziek (opn.) 19.00 Paris vous parle, gespro ken brief uit Parijs. 19.05 Stereo: Klas sieke muziek. 19.30 Gamelan, Indone sisch programma. 20.00 Nieuws. 20.05 Leg 'ns aan in Loosdrecht: gevarieerd pro gramma. 21.40 Land der Muzen, wekelijk se kunstrubriek. 22.00 Licht ensemble en zangsoliste. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualitei ten. 23.00 Stereo: Holland Festival 1965: Concertgebouworkest en sopraan: Moder ne en klassieke muziek. 23.35 Twee piano's (gr.) klassieke en moderne muziek. 23.55- 24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.05 Grammofoonmuziek. 12.15 Gevarieerd muzikaal programma (12.25 Weerbericht, mededelingen en be richten). 12.50 Beursberichten en pro gramma-overzicht. 13.00 Nieuws en weer bericht. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Der Waffenschmied, opera. 15.00 Nieuws. 15.03 Der Waffenschmied, opera. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Duitse les. 16.25 Pianomuziek. 16.50 Amu sementsmuziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Jazzmuziek voor de jeugd. 17.45 Amusementsmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Operamuziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Jules de Corte, zang. 19.00 Nieuws, weerbericht en radio kroniek. 19.40 Orkestnjuziek. 19.50 Syndi cale kroniek. 21.25 Amusementsprogram ma. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Ame rikaanse volksmuziek. 22.45 De zeven kun sten. 23.00 Nieuws. 23.15 Stemmig ge mengd avondprogramma. 23.55 Nieuws. 24.00-0.10 Scheepvaartberichten. VOOR MAANDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer. 19.06 Chuckleheads, slap sticks uit de oude doos. 19.20 Openbaar Kunstbezit. 19.35 Huckleberry Hound, te kenfilm. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Politieke Partij: P.v.d.A. 20.30 Een bron van Hoop (Generators of hope), film van de Verenigde Naties. 21.00 De lange hete zomer (The long hot summer), speelfilm (beide keuringen 18 jaar). 22.45 Eerste Wereldoorlog (The great war), do cumentaire. 23.10-13.15 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 Le petit théatre: De schlemiel, T.V.-film. VARA. 20.25 Charles Darwin Revolu tionair tegen wil en dank, documentaire, 20.55 East Side West Side De Magie van een getal, T.V.-film. 21.45 Achter het nieuws. VOOR DINSDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Ba rend de Beer. 19.06 Weekjournaal voor gehoorgestoorden. 19.33 Engelse les. 20.00 Journaal. AVRO: Theater Domino: muzi kaal programma. 21.10 The Saint, TV- film. 22.00 Portret van een Oppositieleider. NTS: 22.30-22.35 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01 Wol ken boven het Paradijs, natuurfilm. KRO: 20.25 De Bill Dana Show, TV-film. 20.55 Film 65: reportage filmfestival te Cannes NTS: 21.30 Vierhandig-pianospel: klassie ke muziek. KRO: 21.45 Onze man in Washington. RKK: 22.10 Alfred Delp, bio grafie van een Duits priester. Trompetterkorps herrezen. Burgemeester mr. Joh. de Widt heeft door de installatie van een trompetterkorps in Amersfoort een eeuwenoude traditie weer in ere hersteld. Nadat de Maatschappij voor Nijverheid en Handel als eerste besloot een livrei van 1200 te financieren, volg de de middenstand, die er vier voor zijn rekening nam. toe! Het grootste gewicht hebben onge- twijfeld de improvisaties van een hoofd vorm op de beoordelingsschaal gelegd. Deze typisch „klassieke" vorm met haar expositie, doorwerking en reprise is voor orgel-improvisaties niet favoriet. Te veel lijkt zij gekoppeld aan de klankmogelijk heden van de piano, het symfonie-orkest of van kamer-muziekensembles en de harmonische ontwikkelingen van de voor deze bezetting bestemde werken. Zeker is het, dat het contact van de hoofdvorm met het polyfoon-geaarde orgel naar ver houding veel minder tot ontwikkeling is gebracht. Een aantal mogelijkheden kon bij deze wedstrijd gedemonstreerd wor den. De grote moeilijkheden dienden zich, zoals te verwachten was, voornamelijk aan in de doorwerking. Deze werd door „zoeken" nog al eens te lang, zo lang zelfs, dat in de reprise het tweede the ma, het z.g. „zang thema", geen kans meer kreeg. Lang niet eenvoudig bleken modulerende overgangsgroepen in de ex positie en verbindings-groepen in de re prise te formeren te zijn, ook al met het handhaven van de gesloten eenheid van de vorm. HET ZOU TE VER VOEREN elke im provisatie gedetailleerd te bespreken. Jacques van den Dools improvisatie, zeer beknopt gehouden, opvallend door een goede doorwerking met handig gebruik van het thematisch materiaal maar met een wat stiefmoederlijke behandeling van het tweede thema bij de reprise, werd door de jury beloond met de hoofdprijs. De koraalprijs kreeg René Rakier. Het concours werd ingeleid door uitnemend orgelspel door Nico van den Hooven. Voor verrassend fraaie intermezzi zorgde het Nederlands Koperkwintet, gevormd door de trompettisten Klaas Kos en Epke van der Valk, de trombonist Kees Blokker, de hoornist Marinus Clarijs en de tuba-ist Donald Blakeleslee. P. Zwaanswijk De redactie van „Achter het Nieuws" liet in samenwerking met de Waalse t.v, de figuur van James Bond, veel bemind, diep bewonderd en klakkeloos geïmi teerd, op deskundige wijze vloeren door drie voormalige spionage-chefs. „Het te gendeel van James Bond is juist een goe= de spion", zo werd gesteld; en dat is een man, die niet wil opvallen, die geen vrou wengek is, die niet aan de drank verslaafd is en die geen pistool gebruikt. Van het Grand Gala des Artistes, het jaarlijkse Parijse circus-nachtfeest voor hulpbehoevende artiesten, bracht onze t.v. een uittreksel op de beeldbuis, die beurte lings charmant, boeiend, amusant en span nend was. De veelzijdige t.v.-artieste Millicent Mar tin was het middelpunt van de show, die de Britse commerciële televisie inzond naar het festival van Montreux. Hoeveel geestige en grappige momenten deze show ook telde, toch konden wij begrij pen, dat deze inzending in Montreux geen prijs verwierf. De knappe en zelfs origi nele technische vormgeving ten spijt, was dit programma toch niet eer dan een amusant allegaartje. Wij kunnen zeer goed begrijpen, dat on ze plaatsvervanger zich na het volgen van het eerste deel van de nieuwe serie Villa Sidonia" geen definitief oordeel permitteerde; de tweede aflevering van deze door Wim Meulendijk geschreven en voor t.v. bewerkte comedy-thriller liet ons namelijk ook achter met lichtelijk ge mengde gevoelens. Waarschijnlijk werd nu beter dan in die eerste uitzending dui delijk, dat het regisseur Frits Butzelaar gelukt is, dit voor de radio gemaakte stuk aan te passen aan de eisen, die de beeldradio stelt. Niettemin ontbrak het het geheel, dat tal van visueel aardige frag menten telde, aan de vaart, waaraan wij door talrijke buitenlandse amusementsse ries zo gewend zijn. J. Damshuizer

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 6