Voor hem.voor haar BRYLCREEM ma's De Landman en de Muzen" in de Yishal, Het Kamerorkest van Moskou: ensemble van kampioenen Hertzberger veilt twee boeiende collecties ■H Nieuw programma van Emile Kellenaers Pilar Lopez morgen in Openluchttheater NEGEN MUZEN WOENSDAG 23 JUNI 1965 wat onsamenhangend maar naar kwaliteit uitstekend Bob Buys The perfect hairdressing Grote Appel-expositie in Stedelijk Museum Programma voor de zomer gepubliceerd nabeschouwingen Vertedering en wrevel Kunstfestival voor de jeugd in Rotterdam Concert door Feike Asma Filmproducent Selznick f Vanavond radio-uitzending van opera Don Giovanni De radio geeft donderdag HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. T elevisieprogramma Daitishuiïer DE TENTOONSTELLING „De landman en de muze", die ter gelegenheid van het gouden jubileum van de Katholieke Land- en Tuinbouwbond is samen gesteld (tot 29 augustus in de Vishal) is aantrekkelijk, vooral door verscheidene plastieken. De catalogus volgend dien ik dan in de eerste plaats Mari Andriessen te noemen, wiens beeldje van een zaaier op zichzelf al een bijzonderheid is. Het werd namelijk door Andriessen vervaardigd op 15-jarige leeftijd en is een vroeg bewijs van zijn zin tot het monumentale. Bolhuis wist met een realistisch vormen tot een poëtische verbeelding van een jongen op een bok te komen. Indruk wekkend is een plastiek van vechtende hanen van Eric Claus, die ook met een kleine plastiek van een barg bewijst dat het realisme nog steeds basis kan zijn voor een levende kunst. Rense Hettema blijkt met zijn werk te evolueren in een richting, waarvoor het werk van prof. Esser voorbeeldig genoemd kan worden. Essers collega aan de Rijksakademie, Cor Hund vertegenwoordigd met schetsen in gips van monumentale kwaliteiten onderzocht nieuwe mogelijk heden en zijn „Gewas", vorig jaar vervaardigd, is een geslaagd resultaat van zijn zo ernstig streven. Een figuur als Frank T, S. Letterie, van wie wij een beeldje van een een melkbus sjouwende melkrijder ontmoeten, verdient vaker op exposi ties vertegenwoordigd te zijn. OP THEO MULDERS kleine compositie van monumentale kwaliteit zou men graag een vervolg in groot formaat willen zien. Een bronsje van een rustende boer van Hans van der Plas was voor mij een ver rassende kennismaking. Boeiend is ook het werk van Wilfred Put. Spronkens steige rend paard doet ons weer die belangrijke tentoonstelling van zijn en Jonks werk in de Vleeshal herinneren zijn we met Spronkens paard dan buiten de sfeer van het onderwerp van deze expositie geko men, plastieken van Sterenberg en Weze laar brengen ons weer terug op het plat teland. Met de meer naturalistisch behandelde on derwerpen van Charles H. M. van Wijk (1875-1917) komen we in de geschiedenis. Maar nog steeds niet met de plastieken van de vroeger geboren Lambertus Zijl (1866-1947), die meer levend zijn dan die van Leendert Bolle (1879-1942) en John Raedecker (1885-1956). VAN I>E TWEE VERTEGENWOORDIG DE buitenlanders maakt de Italiaan Min- guzzi met zijn (uit het Haagse Gemeen temuseum in bruikleen verkregen) „Geit" de sterkste indruk. Met het vermelden van dit alles hoop ik voldoende het belang van deze expositie aangetoond te hebben. Aan schilderijen, handschriften, boeken, aqua rellen, tekeningen en grafiek bevat deze tentoonstelling veel meer nummers dan er beeldhouwwerken aanwezig zijn. Het ge nieten daarvan vraagt een zeer verdeelde aandacht door de sterk uiteenlopende leef tijden van de geëxposeerde kunstwerken, die alleen min of meer het onderwerp ge meen hebben: landman, vee en agrarische produkten. En dat vaak dermate los vari elkaar gezien, dat men zich bij sommige schilderijen soms afvraagt of zij nog wel iets met de benaming van deze tentoon stelling te maken hebben. Stillevens van groente, fruit of bloemen en enkele ver beeldingen van vee of pluimvee verschil len vaak in wezen niet van kunstwerken, die ontstonden zonder aanwijsbare aanra kingen met de landman en zijn bedrijf. En zo komt op deze expositie een typische bron van inspiratie er niet altijd voldoend uit. Theoretisch dacht ik het mogelijk een duidelijker tentoonstelling te maken, maar de praktijk zal wel het uitvoeren van een aardige gedachte vele belemmeringen heb ben opgelegde - goede bedoelingen in de richting van een „sociaal realisme" uit zijn werk spreken voor 't publiek verenigd in de jubileren de organisatie. Ik kan me goed voorstel len, dat men bij dit feest ervan af zag schilderijen te vertonen, waartoe bijvoor beeld een Chabot zich door de landman liet inspireren. De samensteller van deze expositie moet zich bewust zijn geweest van de moeilijkheid een in verband met het jubileren van de Katholieke Land- en Tuinbouwbond ideale expositie te maken, want zijn tekst in de fraaie catalogus wil geen inleiding tot deze tentoonstelling zijn maar een vluchtige opsomming van wat hier aan belangrijke kunstwerken aanwezig is. Advertentie Het geheim van een goed verzorgd uiterlijk? Brylcreem - de wereld beroemde Engelse haarcrème! Brylcreem houdt het kapsel de hele dag perfekt in model, Brylcreem houdt haar en hoofdhuid fris en ge zond. Brylcreem-ook voor Uw haar! In het Stedelijk Museum in Amsterdam wordt van 25 juni tot 29 augustus een overzichtstentoonstelling gehouden van het werk van Karei Appel. De catalogus omvat ca. 140 nummers, zijnde een keuze uit Appels schilderijen, tekeningen en gou- van de laatste 20 jaar. Meer dan de is afkomstig uit particuliere verza melingen in Nederland, België, West- Duitsland, Engeland, Frankrijk, Noorwe gen en Zwitserland. Simon Vinkenoog zal de expositie vrij dagmiddag 25 juni openen. Vechtende hanen, plastiek van Eric Claus. TE VERMOEDEN VALT, dat op kosten en moeite gespaard moest worden en men aangewezen was op bruiklenen uit Noord en Zuidnederlandse collecties. Een welko me aanvulling had bijvoorbeeld kunnen betekenen het werk van de Franse schil der Pignon, die inspiratie vond in het oogsten op het moderne landbouwbedrijf. De vraag is echter in hoeverre Pignons DOOR HET INTERNATIONALE antiquariaat Menno Herzberger Co te Amsterdam wordt op 23, 24 en 25 juni een boekenveiling gehouden, waarin twee belangwekkende collecties onder de hamer zullen komen. Het zijn de verzameling van dr. E. Friedrich en die van A. C. Bakels uit Haarlem. De collectie-Friedrich zal op 23 juni worden geveild. Zij bestaat uit boeken over de medische wetenschap en de geschiede nis der exacte wetenschappen. IN DE FRAAI uitgevoerde catalogus die in totaal 250 titels telt, zijn onder an dere opgenomen: een uitgave uit 1619 van de complete werken van Aristoteles, ed. G. du Val uit Parijs; de eerste editie van Boerhaave's „Methodus discendi medici- nam", uit 1726, Londen; van Descartes „Principia Philosophiae", ed. 1664 Elzevier Amsterdam; Galileï: „Istoria e dimostra- zioni intorno alle machie solari e loro acci- denti" van 1613 Rome (eerste druk); van Chr. Huygens de eerste druk van ..De circuli magnitudine inventa" uit 1654 Elzevier Leiden; een vijfde druk van Sweertius' „Florilegium" (Amsterdam, 1647-1654); van Vesalius een drietal wer ken, onder meer „De humani corporis fa brica" (eerste druk, 1543, Joan Oporinus Bazel) en tenslotte een uiterst zeldzaam exemplaar van Zeidler, „Somatotomia an- dropologica seu Corporis humani fabrica uitgegeven in 1686 te Praag. De collectie-Bakels komt de twee vol gende dagen (24 en 25 juni) aan de beurt, tegelijk met nog enkele andere verzame lingen. De onderwerpen hiervan hebben betrekking op de alfa-wetenschappen: recht, economie, sociologie, geschiedenis, oosterse en westerse talen en boeken over Indonesië. Hieronder bevinden zich veel meesterwerken uit de Franse, Engelse, Duitse en Nederlandse litteratuur. Uit de catalogus van 1260 nummers noteren wij de zeldzame eerste druk van „Voskrese- nie" van Tolstoj uit 1899; de eerste uitgave van Oscar Wilde's „De profundis" uit 1905 Londen; een map met 10 gekleurde litho grafieën met Nederlandse klederdrachten uit 1870, o.a. uit Haarlem, Scheveningen, Hindeloopen; Keesings Hist, archief jaar gangen 1931 tot 1961, Bredero's „Alle de wercken" (Amsterdam, 1644), waarin het „Liedt-Boeck", van Debussy „Monsieur Croche antidilettante" (Parijs 1921, een van de 50 exemplaren met portret van de auteur) en een eerste druk van Max Brods „Der Frau nach der man sich sehnt" (We nen 1927). De veiling zal plaats hebben in het ge bouw Keizersgracht 610 te Amsterdam. De kijkd_agen zijn 19 tot en met 22 juni van 10 tot 16.00 uur. VOOR EEN VRIJWEL uitverkocht Amsterdams Concertgebouw (grote zaal) musiceerde gisteren het Kamerorkest van Moskou. Ongeveer vijf jaar geleden gaf dit ensemble van louter kampioenen al eens een concert te Amsterdam, dat toen slechts door enkele honderden werd bijgewoond. Inmiddels heeft het onder leiding van Rudolf Barshai in geheel West-Europa een grote bekendheid ge kregen door de grammofoonplaat. Het can zonder meer wedijveren met soort gelijke groeperingen als I Musici, de Vir tuosi di Roma, de Solisten van Zagreb t.q. Opmerkelijk is de bij alle zestien deel nemers geheel gelijksoortige streekteeh- niek, die leidt tot een veerkrachtige toon- vorming en een brede spanningsboog in de opbouw van de frase. Er wordt geen moment gefreewheeled op de gedachte loze toer, geen faciele nootjesmakerij, er komt voortdurend muziek uit. KARAKTERISTIEK in dit opzicht was de inzet van het programma met een Con certo Grosso van Handel (opus 6, no. 10, in d kl. t.). Een bijzondere verfijning bezat hier het pastorale Lento, met een nauwe lijks merkbaar in elkaar overgaan van de timbres der instrumentengroepen, als de kleuren van een regenboog. De fugatische delen ademden rust en deftigheid, zonder een zweem van machtsvertoon dat hier zo voor de hand ligt. „Muziek voor Strijkorkest" van Sjosta kowitsj was een door Barshai gemaakte zetting van het Tiende Strijkkwartet van deze componist. Als speelveld voor vir tuoos samenspel was het wel een dankbare opgave voor het orkest, met een nogal be zeten Allegro Molto, maar verder erg hy bridisch van stijl en met een zeurderige finale over een oninteressant thema waar ongeveer niets mee gebeurt. Veel indruk maakten de Twee Dansen voor harp en strijkorkest van Debussy, door Olga Zrdjeli magnifiek gespeeld, door het orkest ragfijn, en met een sterk gevoel voor de antikiserende sfeer begeleid.-Deze uitvoering was een hoogtepunt van de avond. HET EIGENLIJKE programma werd besloten met het concert voor 4 violen van Vivaldi, waarbij de dirigent merkwaardi gerwijze alle strijkers behalve de celli uiteraard staande liet musiceren om een betere fusie tussen het concertino en het ripieno te krijgen. Waarschijnlijk kan geen enkel Nederlands orkest dit stuk op deze wijze bezetten, maar de leden van het Moskous Kamerorkest zijn dan ook stuk voor stuk ervaren solisten. Het publiek was zeer enthousiast, het geen leidde tot nog vier toegiften: een deel uit het Concert voor 2 hoorns van Vivaldi, een deeluit het Weihnachtskonzert van Corelli, het eerste deel van het Divert! mento in D van Mozart en „de" Serenade van Haydn. De ongelooflijk geraffineerde wijze waarop deze twee laatste nummers werden gebracht deed betreuren dat het programma niet een werk uit deze klas sieke periode bevatte. Sas Bun ge EMILE KELLENAERS heeft een nieuw programma. In de zomermaanden brengt hij tezamen met Willem Strietman een lit ter air-muzikaal programma onder de ti tel „Schakeringen". In januari begint hij met „Pinokkio" in de bewerking van Ire ne Poorter. De televisie trekt hem nog steeds niet; hij voelt zich te oud voor dit medium en wil zich beperken. Hij maakte zijn debuut op de planken in 1930 bij het „Hofstad-Toneel". Nadien trad hij op in het Verkade Theater in Den Haag. Later trad hij veelvuldig op met Cees Laseur, Eduard Verkade en met Enny Mols de Leeuwe. Hij reisde samen met Piet Vink en diens schouwburgtent de kermissen af, begeleid door de acteur Paul Steenbergen en de actrice Eva Jans sen, die later zijn vrouw werd. In 1936 kreeg het echtpaar een vast engagement bij het VARA-toneel. In de oorlogsjaren bekwaamde Emile Kellenaers zich in de technische aspecten van de omroep. Na de oorlog werd hij omroeper en hoorspel regisseur bij de VARA welk beroep hij nog steeds uitoefent. SINDS 1948 leidt hij het program ma „In de notedop", een soort van „Third Program" van de B.B.C. in kort bestek. De laatste jaren heeft Kellenaers drie begaafde artiestes ontdekt: Toos Staalman, Ellen van der Heyde, en Yvon ne Keuls. „Aanbod van hoorspelen is er genoeg zegt Kellenaers zodat we ge lukkig flink kunnen selecteren, wat de kwaliteit van onze hoorspelen beslist ten goede komt". Hij is een groot bewonde raar van de schrijvers Manuel van Log gem en Dimitri Frenkel Frank. Op het ogenblik heeft hij zijn handen vol aan de nieuwe programma's die hij binnenkort hoopt te lanceren. Het Openluchttheater in Bloemendaal heeft zjjn programma voor het zomersei zoen bekend ggemaakt. Als eerste wordt morgen, donderdag 24 juni, een uitvoering gegeven door de Spaanse dansgroep van Pilar Lopez, een voorstelling in het kader van het Holland Festival, over welks onze recensent David Koning afgelopen zaterdag reeds heeft bericht. Het voorlopig programma van het Open luchttheater ziet er verder als volgt uit; Vrijdag 2 juli: Het Nederlands Dans theater. Zondag 18 juli: Bert Brugmans Mario nettentheater (matinee). Woensdag 21 juli: Danstheater Interna tionaal (een Nederlandse amateurgroep van folklore-dansèrs). Zaterdag 24 juli: De Down Town Jazz Band. Maandag 26 juli: Hoofdstad Operette met An der schonen blauen Donau. Woensdag 28 juli: Les Compagnons de la Claire Fontaine (een Franse folklóre- groep). Vrijdag 6 augustus: Toneelgroep En semble met „De bruiloft van Figaro" van Beaumarchais. Zondag 15 augustus: Joegoslavisch Dans theater Ivan Goran Kovacic. Op 3 juli wordt een avond van tiener- muziek gegeven onder de titel ZZ en de maskers, waarvan de organisatie echter niet bij het Openluchttheater berust. Voorts vinden in het theater regelmatig besloten voorstellingen plaats van ver enigingen, scholen etc. Wat de openbare voorstellingen betreft, doet zich de moeilijkheid voelen, dat de Nederlandse toneelgezelschappen in de zomermaanden hoe langer hoe minder be schikbaar zijn met voorstellingen. Het wandelpark van het Openlucht theater heeft vorig jaar 11.000 bezoekers getrokken. Velen van hen kwamen in het kader van de NZH-rondritten. NCR V-regisseur Jan Duiveman maakte in de daarbij passende, wat vertederende sfeer een reportage over Nederlands oud ste (concert)pianiste, de 82-jarige me vrouw Betsy Dornay-Culp, die vele jaren in Amerika werkte en nu in Scheveningen woont. De welluidende en nog virtuoze wijze waarop deze dame Chopin vertolk te, maakte het bijna overbodig te kijken Rotterdam zal ook dit najaar zijn jeugd- festival voor werkende jongeren van 16 tot en met 21 jaar hebben, georganiseerd door de gemeentelijke kunstcommissie voor de jeugd en een aantal Rotterdamse kunstenaars. Gedurende een periode van ruim zes weken, zullen op zaterdagen om de twee weken, te beginnen op 9 oktober, jonge ren en kunstenaars elkaar ontmoeten om over film, muziek, toneel, dans, cabaret, litteratuur, architectuur en beeldende kunsten te praten en voorbeelden daarvan te zien. Een deel van dit festival zal zich af spelen in „De Doelen", het nog niet vol tooide muziekcentrum van Rotterdam. In de Koningkerk aan de Kloppersingel in Haarlem wordt maandagavond 28 juni een orgelavond gegeven, tijdens welke Fei ke Asma werken zal uitvoeren van César Franck, Ralph Driffil, Willem Mude en hemzelf. Vocale medewerking wordt verleend door de Christelijke Zangvereniging Ex celsior te Lisse, het Noorderkerkkoor, het Nieuwe Kerkkoor en de Christelijk Gere formeerde zangvereniging Luctor et Emer- go te Haarlem, het geheel o.l.v. Pieter de Jong In Hollywood is op 63-jarige leeftijd overleden de Amerikaanse filmproducent David O. Selznick. Tot de talrijke succes volle films die hij heeft uitgebracht, be horen o.m. Gone with the wind (1939) Rebecca (1940) en als laatste A farewell tot arms (1957). De VARA geeft vanavond een recht streekse radioreportage van de uitvoering van Mozarts opera Don Giovanni, die in het kader van het Holland Festival wordt gegeven in de Amsterdamse stadsschouw burg. In ons blad van gisteren is de uit voering besproken naar aanleiding van de première in Dén Haag. De radio-uitzending duurt van 20.15 tot 23.45 uur. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Het levende Woord, medita tie. 7.05 Ouverture: reportages en com mentaren, wegeninformatie en lichte grammofoonmuziek. (7.30-7.40 Nws.; 8.00 Overweging). 8.30 Nieuws. 8.40 Lichte grammofoonmuziek (±9.00 Weeroverzicht met vakantietips en informaties voor de vrouw). 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.00 Sextuool: gevarieerd muziek programma. (10.30 Weeroverzicht). 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Klassieke grammofoonmuziek. 12.10 Leven op het land, gesprek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 De ze week. 12.45 In de zomer uit, we tenswaardigheden en muziek. 13.15 Lichte orkestmuziek. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Ontzag voor het Bijbelge- zag, toespraak t.g.v. de Bondsvergadering van de Bond v. Chr. Gereformeerde Vrou wenverenigingen. 15.00 Klassieke gram mofoonmuziek. 15.15 Trombone kwartet (opn): moderne muziek. 15.30 Tenor en piano: moderne liederen. 16.00 Bijbelover denking. 16.30 Licht instrumentaal trio. 17.00 Bariton en piano: klassieke liederen. 17.15 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 17.50 Sportrubriek. 18.10 Meisjes koor en instrumentaal sextet. 18.30 Soci aal perspektief, lezing. 18.40 Halte: geva rieerd programma voor de twintigers. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radio krant. 19.30 Koorzang (gr); geestelijke liederen. 19.45 Klassieke grammofoonmu ziek. 20.00 Zomer-Mozaiek: gevarieerd programma. 22.00 Kerkorgelconcert (opn) Klassieke en moderne muziek. 22.30 Nieuws en SOS-berichten. 22.40 Avond overdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.00 Klassieke en semi-klassieke grammofoon muziek. 23.45 Amusementsmuziek (gr) 23.55-24.00 Nieuws. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek (Om 8.25 De Groenteman, praatje). 8.45 Morgenwijding. 9.00 Moderne kamermu ziek van Belgische componisten (gr.). 9.35 Voor de vrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Lichte grammofoonmuziek. (Om 11.00 Nieuws). 12.00 Dansorkest en zang solisten (opn.). 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Uitreiking Eras musprijs door Z.K.H. Prins Bernhard. 13.00 Nieuws. 13.10 Actualiteiten en gram mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Stereo: Bariton, fluit en piano: ou de-, klassieke- en moderne werken. 14.15 Huishoudelijke zaken, lezing. 14.30 Kos- te(rlijk rendez-vous in de Doofpot, caba ret. 15.00 Cello en piano: klassieke en moderne muziek. 15.30 Lichte grammo foonmuziek. Tussen 15.30 en 17.00 Repor tage -Tour de France en Tour de l'Ave- nir. (16.00 Nieuws). 16.30 Promenade or kest: klassieke muziek. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie: Luistert naar De Stem van de V.V.D. 18.30 Mannen werk: licht programma. 20.00 Nieuws. Nieuws. 20.05 Inleiding Holland Festival concert, eventueel grammofoonmuziek. 20.15 Stereo: Holland Festival 1965: Cleve land orkest en solist: klassieke en moder ne muziek. (Om 21.00 De Erasmusprijs winnaars 1965: een causerie). 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.05 Pizzi cato: nieuwsflitsen en actualiteiten uit de lichte muziekwereld. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws en praatje. 12.03 Grammo foonmuziek. 12.15 Gevarieerde muziek. (12.25 Weerbericht, mededelingen en SOS- berichten). 12.50 Beursberichten en pro grammaoverzicht. 13.00 Nieuws en weer bericht. Aansluitend: Amusementspro gramma. (13.15, 14.05 en 15.05 Sportrepor- tage. 14.00, 15.00 en 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 15.00 Sportreportage. Tussen 15.30 en 17.00 Sportreportages) 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelin gen. 17.15 Noordamerikaanse orkestmu ziek. 17.30 Vissersliederen. 18.00 Nieuws, 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport- berichten. 18.30 Moderne muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Grammofoonmuziek 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokro- niek. 19.40 Opera. In de pauze: Boekbe spreking. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Jazzmuziek en poëzie. 22.45 De zeven kun sten. 23.00 Nieuws. 23.05 Opera-, en bel cantoconcert. 23.5,5-24.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I KRO: 17.00-17.35 Finale veilig verkeers- wedstrijd. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer. 19.06 Bijen, film documentaire. VPRO: 19.35 Patrouillewa gen 54, TV-film. NTS: 20.00 Journaal. VPRO: 20.20 Eindexamen N.F.A. '65. 20.45 Randfiguren, literair programma. 21.50 De D.D.R. en D.D.R., documentaire. 22.00 De oude draaidoos. NTS: 22.30 Journaal. 22.35-22.45 Filmverslag Tour de France. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO 20.01 Beeldende kunst '65: 20.20 Onze man in Keulen. 20.45-22.25 Verzwegen zonde (Der Rest is Schweigen), speelfilm. (Bei de keuringen: boven 14 jaar). VOOR DONDERDAG NEDERLAND I NTS: 14.00-14.30 Teleac Onze voe ding. VARA: 15.00-15.35 Vrouwelijkheden, NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Ba rend de Beer. 19.06 De verrekijker, inter nationaal jeugdjournaal. 19.15 Van gewest tot gewest, regionaal weekjournaal, VARA: 19.35 De Lucy Show (Lucy in een dubbelrol), TV-film. NTS: 20.00 Journaal VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Uit in Moskou. 21.15 De bouwers van het rijk of de Schmürz, toneelstuk. NTS: 22.35 Journaal. 22.40 Soeutera. 22.55-23.15 Film verslag Tour de France en hoogtepunten Internationaal Tennistournooi Wimbledon, NEDERLAND II NTS: 20.00 Journaal NCRV: 20.01 Sta tion Petticoat: uitgerangeerd. TV-film 20.25 Zing er eens uit: muzikaal program ma. 20.50 Gevleugelde avonturen, III, do cumentaire. NTS: 21.15 Beroemde dan sers ballet. NCRV: 21.50-^.10 Echo uit een ver verleden. naar de uiteraard wat „eentonige", tra ditionele beeldinstellingen, die van haar tijdens het spel gemaakt werden. Hoe rijk het Noordamerikaanse bezit aan pittige volksliedjes is, bleek wederom uit een vervolg van de série „Let's sing out", dat opgenomen werd tijdens een stu dentenbijeenkomst in de Canadese stad Toronto. In geluid en in beeld werd het opnieuw een fris en vrolijk programma, vervuld van jeugdige vaart; en het maak te weer duidelijk, dat jong Amerika erin geslaagd is, het oude volkslied harmo nisch in het moderne leven op te nemen. Het tweede deel van de Westduitse serie „De revolutie laat haar kinderen gaan" volgend, konden wij bepaald nog niet de gevoelens van wrevel opzij zetten, die op geroepen werden door het feit, dat nu juist onze oosterburen met hun recen te, niet uit te wissen verleden het boek van de communist Wolfgang Leonhard in beeld brachten. Met acteurs, die bijna gretig sinister Russische en Duits-commu nistische partijfunctionarissen, pedagogen en meedogenloze Komintern-leerlingen speelden, maakte regisseur Rolf Hadrich een episodisch, maar knap beeldverhaal van het leven dat Leonhard als bevoor rechte, jonge partijgenoot moest leiden- Jammer is het, dat dit verslag zoals menig gaarne aanhoord of gelezen „relaas van de ware feiten" reeds in opzet los stond van de heldhaftige strijd, die de Russen met Hitler-Duitsland voerden. Beeld voor Groningen. Het Groningse stu dentencorps „Vindicat atque Polit" zal aan de burgerij van de stad ter plaatsing op de Grote Markt een bronzen sculptuur aanbieden van circa 2,30 meter breed en 2 meter hoog, getkeld „Grande Lacera- zione", van de hand van de in Parijs wonende Italiaanse beeldhouwer Pier- luca. Het beeld heeft in een uitvoering van licht metaal gestaan in de beelden tentoonstelling op Keukenhof. Groningen krijgt het werk in brons. De aanbieding werd in januari van dit jaar bij de vie ring van het 150-jarig bestaan van het Groningse studentencorps in het voor uitzicht gesteld. Het beeld van Pierluca bestaat uit een groot blok metaal dat door een geweldige inwendige explosie uit elkaar lijkt gescheurd. Vandaar de naam „Grande Lacerazione", „Grote Verscheuring". Pop song door Benjamin Britten. Benja min Britten heeft muziek geschreven voor een „pop song"; de „Quiet Five", een groep met zes leden, hebben voor de woorden gezorgd. Wel hebben ze zich zekere vrij heden veroorloofd met de muziek van Britten, waardoor deze muziek de authen tieke „beat-sound" heeft gekregen. Britten heeft geenszins de bedoeling om te gaan concurreren tegen de Beatles en de Rol ling Stones. Hij schreef het lied om zijn „Let's make an opera" actueel te maken. Hij gaf aan een van zijn eigen melodieën uit de opera een modern ritme.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 9