Het Nationaal Ballet met twee Russische solisten Jan Walravens overleden Intervisie": pendant van onvolgroeid „Eurovisie" Gerestaureerd orgel van de Waalse Kerk stelde teleur Orgelconcert J. B. Broeksz voorzitter Europese Radio-Unie m ZATERDAG 26 JUNI 1965 21 e' Nederlandse kalenders: gebrek aan vormbesef De radio geeft zondag Eerste uitvoering van in opdrachtge componeerde muziek voor blaaskorkest De radio geeft maandag T el e visie pro gramma VOOR ZATERDAG NEDERLAND I Brandpunt Drs. F. Gros pas de bourrée (courus) vlak voor de pauze, die de indruk versterkte dat zij daarna zichzelf als Odile zou gaan over treffen. Maar het heeft geen enkele zin om in een dagblad dergelijke details te gaan vermelden. TROUWENS: alle goede eigenschappen vloeiden in het choreografisch schitteren de slotbedrijf als een apotheose van liefde met gevoelige triomf ineen. Toen pas be sefte men retrospectief de zuiverheid van hun interpretatie. DE EERSTE VOORSTELLING door het Nationaal Ballet van Het Zwanen meer, met twee Russische yastsolisten in de door Igor Belski overwegend dansant in scène gezette versie, heeft niet hele maal aan de verwachtingen beantwoord De althans in melodramatisch opzicht toch al afgezwakte romantiek kwam slechts af en toe heel even tot bloei. De prachtige ondulaties van de armen van Violetta Bovt, haar subtiele handbe wegingen ook, maakten vermoedelijk iedereen bij het begin van de tweede acte op een wonder voorbereid. In het ada gio van de grote pas de deux werden zelfs alle technische moeilijkheden tot waarachtige poëzie gesublimeerd. MAAR DEZE vertoning had helaas plaats in het Internationaal Congrescen trum van Amsterdam, waar de sfeer van moderne zakelijkheid geen dichterlijke concurrentie duldt. Ondanks de medewer king van het Utrechts Stedelijk Orkest werd de toeschouwer ook muzikaal niet bepaald begeleid naar het rijk van aristo cratische illusies. Verder waren er nogal eens kleine ha peringen in het optreden van deze balleri na (die de eretitel „verdienstelijke arties te" draagt) en haar voorbeeldige partner Arkady Nikolajev, waarschijnlijk doordat zij aan de superieur afwijkende zetting van Bourmeister, waaraan zij bij het Sta nislavski Ballet in Moskou gewend zijn, ontleende opvattingen onvoldoende had den kunnen aanpassen in deze verre gaand geabstraheerde montering. NIETTEMIN KON men grote bewon dering hebben voor de zorgvuldig genu anceerde en kennelijk ook doordachte op bouw van haar dubbelrol, waarin lyriek en virtuositeit elkaar in uiteenlopende ver houdingen in evenwicht hielden. Op dit punt van de nabeschouwing gaat men naar bewijzen zoeken. En dan denkt men direct aan de werkelijk vol maakte terugtocht van Odette in snelle David Koning „Als ieder jaar: hardnekkig gebrek aan vormbesef". Daarmee opent het rapport van de jury die de 173 inzendingen van dit jaar voor de jaarlijkse Kalender (en kan tooragenda) prijsvraag van het G. J. Thiemefonds heeft beoordeeld. Verder zegt het rapport o.m.: „Als de kalenders een weerspiegeling zijn van wat de vaderlandse grafische industrie vermag, dan blijkt dat niet de technische prestatie, maar het gebrek aan vormbe sef de oorzaak is van zoveel slecht druk werk. De jury wijst er ieder jaar weer op, dat niet de overlading, niet het .plaatje", niet de kleur hier en daar, maar dat behalve technische perfectie, ook zuiverheid van vormgeving en ver dieping in het typografische detail nodig zijn om een grafisch werkstuk te vervol maken". De jury bestond uit de heren: S. L. Hartz (voorzitter), L. Emmerik, M. H. L. Groenevelt, F. P. d'Huy, K. van Roem- burg, F. M. Spruyt, W. H. Tweehuysen en P. J. van Zee. BRUSSEL De Vlaamse schrijver en journalist Jan Walravens is gisteren in Brussel op 45-jarige leeftijd overeden. Hij heeft in België vooral betekenis ge kregen als de rusteloos animator van al wat in de Vlaamse letteren en beelden de kunsten nieuw was of er voor door ging. Hij heeft bloemlezingen samenge steld uit het werk van de experimentele dichters, hij heeft veel over jonge Vlaamse schilders geschreven en hij is de auteur van twee romans. Daarbij sprak hij voor radio en t.v., hield hij voordrachten en inleidingen bij tentoonstellingen en dat alles deed hij naast zijn werk als kunst-redacteur van Het Laatste Nieuws en als redactiesecre taris van het maandblad „De Vlaamse Gid". Ook aan Nederlandse bladen, o.m. aan De Groene Amsterdammer heeft hij meegewerkt. Jan Walravens stelde zich in dienst van de vernieuwing in de Vlaamse letterkun de, spande zich in voor het jongerentiid schrift „Tijd en Mens" en was redactie secretaris van „Kroniek van Kunst en Cultuur" en van „Het Toneel". Hij werk te mee aan de totstandkoming van het Kamertoneel te Brussel en was als leraar verbonden aan het Instituut voor de Jour nalistiek. In tien jaar tijds schreef hij een groot aantal verhandelingen over poëzie en de schilder- en beeldhouwkunst. Zijn twee voornaamste romans waren „Negatief' (1958) en „Roerloos aan zee" (1951) Daarnaast publiceerde Jan Walravens talrijke verhalen, korte verhalen en kant tekeningen over vrijwel alle uitingen van kunsten en letteren. Zijn werken werden verscheidene malen bekroond. In de Grote of St. Bavokerk zal dins dagavond, 29 juni om 20.00 uur, de orga nist Klaas Bolt een concert geven. Zijn programma vermeldt van Nicolaus Bruhns 1665-1697 Preludium en fuga in G gr. t.; van een onbekende 18e-eeuwse com ponist „Es ist das Heil uns kommen her; van Johann Schneider (1702-1788) Va ter unser im Himmelreich; van Johann Seb. Bach (1685-1750) Triosonate nr UI van César Fran.-k -1822-1390) Pastorale van Mendelssohn (1809-1847) Sonate no III op de koraalmelodie „Aus tiefer Not schrei ich zu Dir." Ml >»DVK 1 'N EUtOVISION □5TERREICH lUGOSLAWliN 99 PRAAG Praag, waar tussen 8 en 18 juni het tweede Internationale Televisie festival heeft plaats gehad, is tevens het centrum van „Intervisie", een Oosteuro pees stelsel van programma-uitwisseling te beschouwen als tegenhanger van de Westeuropese „Eurovisie". Op het festival is zonneklaar gebleken, dat de verscheidenheid aan programma's in de Oosteuropese landen veel kleiner is dan het Westen weet op te brengenon danks het feit dat het thema van het fes tival, de stimulering van het wederzijd se begrip tussen de televisielanden, de DE COMMISSIE VAN samenwerking der vier landelijke organisaties op ge bied der harmonie en fanfare organiseer de vrijdagavond in het v.d. Heem's Out spanningsgebouw te 's Gravenhage de eerste uitvoering van de composities, die zij op last van het departement van W aan vijf practici, vertrouwd met de muziek voor blazerskorpsen, opgedragen had te schrijven. Aan de Kon. Militaire Kapel, o.l.v. luitenant-directeur A. Post humus, was de taak opgedragen deze premières te verzorgen, wat uiteraard de gunstigste kansen bood om de waarde van de nieuwe werken te toetsen. ZELFS EEN BESCHEIDEN werkje van de laagste afdeling waarvoor Cor Kee aangezocht was, kon nu gesubli meerd ten doop worden gehouden. Posthumus schreef een Sonatine voor Fanfareorkest, bedoeld voor 2e en 3e af deling, het werk bleek in wezen van een muzikale intensiteit, die het op een vrij wat hoger amateursniveau bracht. Hetzelfde openbaarde zich ook in „Vas- tenavondmuziek" van Henk van Lijnscho ten, een stuk dat zou moeten dienen voor 2e en 3e afdeling harmonie, doch waar men in de le afdelingskorpsen nog gretig aan zal kluiven, want men kan plezier beleven aan deze gezonde muziek op volksmotieven. Een Concert-Ouverture voor le afde ling fanfare van Johan Pala, en een klankstuk „Jubilo cum Allegrezza" van Jos. de Klerk, bedoeld voor le afd. har monie, wekten door een klankschone weergave de indruk boven de opzet uit gegroeid te zijn. EEN BELANGSTELLEND publiek van kenners uit alle delen van Nederland bleek algemeen van oordeel, dat de vijf nieuwe werken met succes hun rol belo ven te spelen in de wereld van de ama teuristische blaasmuziek, maar liefst in een afdeling hoger dan voorzien. In ieder geval is het duidelijk, dat de Commissie van Samenwerking positieve resultaten be reikt heeft. De insiders zullen zich hier van weldra kunnen overtuigen, wanneer de N.C.R.V. de opnamen van deze mani festatie zal uitzenden. Luitenant-dirigent Posthumus demon «treerde verder met muziek van Gilson, Cresten en Liszt de voorname capacitei ten van de Kon. Militaire Kapel. ZONDAG 27 JUNI 1965 HILVERSUM I. 402 m. 8.00 IKOR. 10.00 KRO. 17.00 CONVENT VAN KERKEN. 18.00 NCRV. 20.15-24.00 KRO. IKOR: 8.00 Nieuws. 8.15 Goeden Mor gen: actualiteiten op kerkelijk gebied en muziek. 8.45 Inleiding op de vroegdienst. 9.00 Vroegdienst. 9.45 Nieuws en water standen. KRO: 10.00 Inleiding HoogriiK. 10.15 Plechtige Hoogmis. 11.15 Lichte mu ziek van Nederlandse componisten. 12.10 Beokbespreking. 12.20 Lichte orkestmu ziek (gr.) 12.30 Nieuws. 12.35 Buitenlands commentaar. 12.45 Daar zijn wij gek op: licht muziekprogramma. 14.00 Holland Festival 1965 (opn.): klassieke en semi- klassieke kamermuziek. 15.00 De hand aan de ploeg, lezing. 15.05 Marathon: mu ziek en sport met o.a. Tour de France/ Tour de l'Avenir. 16.30 Dansmuziek en koorzang. CONVENT VAN KERKEN: 17.00 Gereformeerde Kerkdienst. NCRV: 18.00 Negro Spirituals. 18.10 Bariton en orgel: klassieke en moderne liederen. 18.40 Het jonge leger: klankbeeld over Het Leger des Heils. 19.00 Oude en mo derne geestelijke liederenbewerkingen voor orkest (gr. en opn.). 19.15 Het chris tendom in het wereldgebeuren, lezing. 19.30 Geestelijke liederen (opn.). 20.00 Nieuws.. 20.07 Reflex: een wekelijkse be spiegeling over leven en samenleven. KRO: 20.15 Holland Festival 1965:tenor met pianobegeleiding (opn): klassieke lie deren. 21.00 Klassiek painospel (gr.) 21.25 Voordracht. 21.40 Omroeporkest: semi- klassieke muziek (opn.) 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.50 Lichte- en dansmu ziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 10.00 IKOR. 12.30 AVRO. 17.30 VARA 20.00-24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws, postduivenberich- ten, sportmededelingen en socialistisch strijdlied. 8.18 Weer of geen weer, geva rieerd programma. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. IKOR: 10.00 Kinderdienst. 10.30 Hervormde kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord. 11.40 Grammofoonmuziek. 11.45 kaatst uit het hedendaags doen en den ken. AVRO: 12.30 Muzikaal onthaal bont muzikaal programma. (Om 12.30 Eventueel postduivenberichten)13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld lezing. 13.20 Carrousel, een programma dat alle kanten opgaat. 16.30 Sportrevue met o.a. reportage Tour de France. 17.00 Muzikaal onthaal: bont muzikaal pro gramma. VARA: 17.30 Voor de jeugd 17.50 Nieuws en sportuitslagen. 18.05 Ma rathon, reportage en beschouwingen van sportevenementen van deze zondag, en nabeschouwing Tour de France/Tour de l'Avenir. 18.30 Stereo: Walsorkest. 19.00 Semi-klassieke en klassieke grammofoon muziek. 19.40 Chansons. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Stereo: Holland Festival 1965: Kamerorkest van Moskou: klassie ke en moderne muziek. 20.55 Gevaarlijke thee, hoorspel, (dl.4). 21.35 Promenade orkest: Amusementsmuziek. 22.30 Nieuws 22.40 Actualiteiten. 23.00 Stereo: Opera fragmenten (gr.) 22.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws en praatje. 12.05 Amuse mentsprogramma. 12.55 Programma overzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. (15.15, 14.05 en 15.05 Re portage over de Ronde van Frankrijk) 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.05 Opera- en belcantoconcert. 15.50 Sportprogramma, berichten voor de au tomobilisten en gevarieerde muziek. (15.30, 16.00, 17.00, 18.00, 18.25, 19.00, 20.00 20.55 en in aansluiting op het nieuws van 22.00: berichten voor de automobilisten, Om 17.00 en 18.00 Nieuws). 18.30 Katho lieke godsdienstige uitzending. 19.00 Nws weerbericht en commentaar op de Ron de van Frankrijk. 19.40 Feestweg 19665 amusementsprogramma. 21.00 Amuse mentsprogramma. 22.00 Nieuws en be richten. 22.15 Dansmuziek. 23.00 Nieuws 23.05 Stemmig gemengd avondprogram ma. 23.55-24.00 Nieuws. MAANDAG 28 JUNI 1965. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Klassieke grammofoonmuziek. 7.20 Sportuitslagen van zaterdag. 7.30 Nieuws. 7.40 Radio krant. 7.55 Lichte grammofoonmuziek. NCRV-lied en gewijde muziek. 8.30 Nieuws. 8.40 Lichte grammofoonmuziek. .00 ypccr de zieken. 9-35 Waterstanden. .40 Voor de huisvrouw. 10.10 Klassieke grammöfoonmuziek. 10.20 Rondom het Woord: theologische etherleergang. 11.05 Lichte grammofoonmuziek. 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Mededelingen .b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Grammofoonmuziek, eventueel ac tualiteiten. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 AVRO AVRO: 7.00 Nieuws. 7.20 Ochtendgym nastiek. 7.20 Beiaardconcert. 7.30 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (Om 8.25 De groenteman). 8.45 Morgenwijding. 9.00 Minigroef: platenprogramma met boeken- tips voor de vrouw. 9.40 Kinderkoor. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Lichte grammo foonmuziek. (Om 11.00 Nieuws). 12.00 Me- tropole orkest. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Wat is er aan de orde?: actualiteiten van het platteland. 12.37 Licht instrumentaal trio met zang soliste. Het nationaal radioprogramma voor maandag is als volgt samengesteld (even tuele wijzigingen zijn niet uitgesloten) 12.55: Aanvang van het nationaal pro gramma over beide zenders. 13.00 Toe spraak door de koningin en toespraak dor de minister-president. Interview met het verloofde paar door Herman Felderhof. 14.05: Als de scholen geen vrij krijgen, via Hilversum 1 de voorge nomen uitzending van de schoolradio.Hil- versum 2 biedt een concert door het Radio-Kamerorkest (zijn de scholen wel vrij, dan vervalt de schoolradio-uitzen ding en wordt het concert via beide zen ders uitgezonden. 14.35: Klankbeeld over prinses Beatrix door Jacques Idserda 15.25: Grammofoonplaten en eventueel re- protage Tour de France. 16.00: Nieuws dienst. 16.02: Ensemble parade. 17.00: In terviews met voorbijgangers. Een actu ele uitzending onder leiding van Jacques Grijpink. Reporters zijn onder meer Piet van den Ende en Bert de Winter. 17.30 Antilliaanse en Surinaamse muziek. 18.00 :Nieuwsdienst. 18.15: Internationale actualiteiten. 18.30: Skymasters. 19.00: Nieuwsdienst. 19.10: Klankbeeld door Her man Felderhof: „Wie is Claus?" Im pressies aan de hand van in Duitsland verzamelde gegevens. 19.40: Militaire ka pellen. 20.00: Nieuwsdienst. 20.05: Recht streekse uitzending van het concert door het Promenade Orkest vanuit Gorinchem. 21.00: Samenvatting door Henk van Sti- priaan van de reportages tussen 13.00 en 14.05. 21.25: „Vrijages onder de Oranje boom", een programma met Oranjepoë- zie en Oranjemuziek, samengesteld door C.A.M. Middelhof. 22.25: Nabeschouwing over de Tour de France. 22.30: Nieuws dienst. 22.40: Avondoverdenking. 22.45: Vorstelijke verloving in drie generaties, een programma van Kees Middelhof, met authentiek materiaal over de ver lovingen van koningin Wilhelmina, konin gin Juliana en prinses Beatrix. 23.00 Oranjebal in de Beatrixhal te Utrecht, in samenwerking met de stichting stads ontspanning Utrecht. 23.55: Nieuwsdienst 24.00: Sluiting. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws en praatje. 12.03 Grammo foonmuziek. 12.08 Voor de landbouw 12.15 Gevarieerde muziek. 12.25 Weerbe richt, mededelingen en SOS-berichten 12.30 Gevarieerde muziek. 12.50 Beurs berichten en programma-overzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en amusementspro gramma over de Ronde van Frankrijk. (13.15, 14.05 en 15.05 Reportages, 14.00, 15.00 en 16.00 Nieuws. 16.05 Beursberich- NTS: 11.00-11.30 Teleac: Onze voeding. NCRV: 16.00 Onder de loep, filatelis tisch allerlei. 16.15 Kom er maar eens voor: muzikaal programma van amateurs. 16.35 Achter het suur: autorubriek. 17.00 17.30 Voor de kinderen. NTS: 19.00 Jour naal. 19i)I Barend de Beer. NCRV: 19.06 Voor de kinderen. 19.25 Lassie, TV-filtn 19.50 Morgen is het zondag kerkelijke ru briek. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Ene nachtegaal: TV-film. 20.55 Attentie. 21.10 Oud roest, show. 21.50 De revolutie laat haar kinderen gaan, documentaire. NTS: 22.40 Journaal. 22.45-23.05 Filmver slag Tour de France en hoogtepunten In ternationaal Tennistournooi Wimbledon. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA 20.01 De schavuiten. Een vrouw. voor vijf mannen teveel, TV-film. 20.50 Van alle landen thuis. Programma van volks liedjes. 21.30 Zwart-op-wit, literair pro gramma. 21.45-22.10 Achter het nieuws. VOOR ZONDAG NEDERLAND I CVK: 17.00-18.00 Gereformeerde kerk dienst. C VK/IKOR/RKK19.00 Bijbel vertelling voor de kinderen. NTS: 19.06 Kentucky Jones De oude vlam. CVK/ IKOR/RKK: 19.30 Kruis op Kraag (II), film over de verkondiging van het Evan gelie bij de strijdkrachten. NTS: 20.00 Journaal. AVRO/KRO/VARA/VPRO: 20.05 Sport in beeld. AVRO: 20.30 Kijkt u ook vanavond, amusementsprogramma. 21.45 Arabische hengsten, documentaire film. 22.00 Kunstgrepen. NTS: 22.25 Jour naal. 22.30-22.40 Filmverslag van de Tour de France. Oostbloklanden als het ware op het lijf was geschreven. In West-Europa is Eurovisie veel meer tot ontwikkeling gekomen dan Intervisie in Oost-Europa. Dat lijkt nogal vreemd want men zou toch mogen verwachten dat in landen met hetzelfde partijpolitie ke stelsel die integratie tot een maxi mum kan worden opgevoerd. NEDERLAND II NTS: 19.30 Kapitein Zeppos. TV-füm voor de jeugd. 20.00 Journaal. 20.05 Mar gie, TV-film. 20.30 Als je van vogels houdt TV-film. 21.20 Marilyn Monroe, program ma over het leven van deze filmster. 22.00-22.15 Sport in beeld. VOOR MAANDAG 28 JUNI NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Ba rend de beer. 19.06 Family Outing: Het uitstapje, film. 19.20 Openbaar Kunstbe zit. 19.35 Huckleberry Hound, tekenfilm. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Politieke Partij: CHU. 20.30 Misdadig zwijgen (Angry Silence), speelfilm. 22.00 De eerste wereldoorlog (The Great War), documentaire. 22.25 Journaal. 22.30-22.50 Filmverslag van de Tour de France en hoogtepunten van het Internationaal Ten nis tournooi te Wimbledon. NEDERLAND II NTS. 20.00 Journaal NCRV: 20.01 Stief- been en zoon, TV-spel. 20.40 Dsjes-Zien, jazzmuziek. 21.05 Geheime brigade: Eer ste-klas-passagier in gevaar, TV-detective. 21.55 Geloven op maandag, dagsluiting. 22.10 Einde. DE EERSTE grootscheepse uitwisse ling in het Westen heeft al plaats gehad bij de kroning van koningin Elisabeth II, met daarop volgend een week van Britse programma's op het continentale scherm Hieruit is tenslotte Eurovisie gegroeid, met alle vervelende technische bijkom stigheden van verschil in lijnendefinitie tussen Engeland, Frankrijk en de rest van het continent. De grote animator voor programma-uit wisseling is de Oostduitse televisie, die niet achter wilde blijven bij de televisie in de Bondsrepubliek en die alles op alles heeft gezet om zo snel mogelijk te ko men tot een technisch zo volmaakt moge lijk uitwisselingssysteem. In verschillende andere Oosteuropese landen ging de tele visie zich pas later ontwikkelen. In februari 1952 ging in Oost-Berlijn de televisie daar van start. De eerste over name uit het buitenland had echter niet plaats uit een der communistische landen maar via het Eurovisie-systeem: de olympische winterspelen in Cortina. d'Am pezzo in 1956. Hoe langzaam de ontwikkeling van de programma-uitwisseling is gegaan mo ge blijken uit het feit, dat men in de D.D.R. tot 1961 heeft moeten wachten eer er een directe reportage uit Moskou kon worden doorgegeven, n.l. de aankomst van de eerste kosmonaut Joeri Gagarin. Tot de eerste leden van Intervisie be hoorden de buurlanden van de D.D.R., n.l. Tsjechoslowakije, Polen en Hongarije. Pas later, in 1961, kwam de Sovjet-Unie erbij, en op dit ogenblik omvat het uitwisselings systeem behalve de al genoemde landen, ook de Oekraïnische, de Roemeense en de Bulgaarse televisie. HET LIGT VOOR de hand, dat de op zet nogal sterk ideologisch is bepaald; de statuten getuigen daarvan. Maar de op dracht die de Intervisie-landen zichzelf op leggen, wordt in de verste verte niet ver vuld. Ook daar blijkt 't taalprobleem een enorme handicap en van de beoogde uit wisseling van culturele programma's kan om die reden dan ook maar nauwelijks iets komen. Men probeert het wel, maar de belangstelling onder het publiek is niet bepaald overweldigend. Uit uitvoerige gesprekken met een aan tal Tsjechische en Oostduitse televisie- autoriteiten mag worden afgeleid, dat het Intervisie-systeem zijn betekenis niet ont leend aan de ideologische mogelijkheden, maar juist aan het feit, dat het via het Oostduitse straalzendernet via Oostenrijk met het Eurovisie-net is verbonden. OP 12 JUNI zond de Tsjechische televi sie voor het eerst het Oosteuropese song festival uit en de belangstelling daarvoor was in alle Intervisie-landen verhoudings gewijs niet minder groot dan die voor het Eurovisie-songfestival. Ver boven alles uit steekt de sport; voor Naast zeer actuele reportages over de reacties van de inwoners van de geboor teplaats van de heer Claus von Amsberg op het welbekende nieuws en over de an- ti-semitische schanddaden die in Bam berg plaats vonden, bevatte de KRO-ru- briek „Brandpunt" gisteravond een boei ende gedachtenwisseling tussen freule Wttewaal van Stoetwegen en de heer Lankhorst, respectievelijk voorzitters van de CHU- en de PSP-fracties in de Tweede Kamer. Beiden verduidelijkten daarbij hun standpunt inzake de naderende ver loving van prinses Beatrix met Claus von Amsberg. Door de freule beschuldigd dat hij en zijn geestverwanten deze gelegen heid hadden aangegrepen om zich duide lijk voor een andere staatsvorm uit te spreken, merkte de heer Lankhorst o.m. op, dat de omstandigheden de regering wenste een duidelijke uitspraak hem en zijn geestverwanten daartoe gedwongen hadden. De achtste aflevering van „Duel" en het derde deel van Wim Meuldijks „Villa Si- donia" waren de lichte en luchtige zaken die de KRO op deze zomerse vrijdagavond de kijkers had aan te bieden. Wij kunnen ons voorstellen, dat voorzover het om „Duel" met zijn dolle bruiloftsspelletjes ging menig kijker de voorkeur gaf aan een herhaling van het optreden van „the George Shearing Quintet" in het AVRO» programma op Nederland 2. De verhou» dingen en verwikkelingen in voornoemde villa worden, zoals gisteravond mocht blij ken, steeds dwazer en mysterieuzer. Vooral dankzij de kostelijke typeringen van Enny Mols-de Leeuwe, Pieter Lutz, Lex Goudsmit en Wim de Haas mag ge steld worden, dat deze voor t.v. bewerkte radio-serie, die gemaakt werd om zonder enige verdere pretentie te amuseren, het toch wel zeer goed doet. J. Damshuizer De heer J. B. Broeksz uit Hilversum, programmacommissaris van de Neder landse Radio-Unie en omroepsecretaris van de VARA, is gekozen tot voorzitter van de Europese Radio-Unie. Deze benoeming stond als eerste punt op de agenda van de algemene vergade ring van de Europese Radio-Unie, die in Venetië wordt gehouden. Samen met drs. J. van der Made, di recteur van de KRO, vertegenwoordigt de heer Broeksz de Nederlandse Omroep in de Europese Radio-Unie. ten). (15.00 Reportage over de Ronde van Frankrijk). Tussen 15.50 en 17.00 Repor tages. 17.00 Nieuws, weerbericht en me dedelingen. 17.15 Voor de zieken. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Protestants godsdienstige uitzending. 18.45 Sportkro niek. 18.52 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht, radiokroniek en correspondentie uit Nederland. 19.40 Volksmuziek. 20.00 Amusementsprogram ma. (21.00 Programma over Charles Tre- net. 22.00 Nieuws en berichten). 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Jazz kroniek. 23.30 Amusementsmuziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelieden. Holland festival. De sopraan Suzanne Sa- rocca is verhinderd medewerking te ver lenen aan het Holland Festivalconcert door het Radio Filharmonisch Orkest cp woensdag 7 juli in het Concertgebouw te Amsterdam. Aan de psaume 47 van Flo- rent Schmitt zal thans de Nederlandse sopraan Elisabeth Lugt medewerken. al via de sport wordt het contact gelegd met de Westeuropese televisie. Europese kampioenschappen in verschillende takken van sport, olympische en dergelijke spe len trekken enorme belangstelling van de kijkers. Op dit ogenblik is in Praag da Spartakiade aan de gang, het communis tische gymnastiekfeest; het is een hoogte punt voor Intervisie. OM TOCH ZOVEEL als maar enigzins mogelijk is de statutaire bedoelingen van Intervisie te verwezenlijken, is een Inter- visieraad, met leden uit alle aangesloten landen, belast met het opstellen van een uitwisselingsschema, die om het kwartaal bij elkaar komt. Alle inspanningen ten spijt, slaagt men er echter nog niet in op het culturele vlak en in de ideologische sector het publiek voldoende te binden en voor het intervisie-systeem het nodige en thousiasme te kweken. Op de vraag, gesteld aan Jiri Pelikan, directeur van de Tsjechische televisie, of deze gerichte uitwisseling zijn doel niet voorbijschiet, was het ontwijkend ant woord bepaald veelbetekenend. NOG EEN ENKEL woord over het fes tival. Ook daar kwam bij de prijstoeken ning de politiek even om de hoek kijken. Geen programma dat iets te zeggen heeft, zoals de geschiedenis van Joel Brand, of Pablo Casals, of het Zweedse, of Engelse commerciële programma over kostschool leerlingen van zeven jaar met wereldwij ze opmerkingen, maar een filmisch be langwekkend, de kool en de geit sparend, Japans programma over vogels en kinde ren ging met de hoogste eer strijken. En dat was voor de vakmensen en de critiek een spijtige zaak. HET GERESTAUREERDE ORGEL in de Waalse Kerk aan het Begijnhof in Haarlem is vrijdagavond in gebruik ge nomen. Het werd bespeeld door de orga nist van de kerk Wim Husslage op een concert voor genodigden. De verwachtingen die ik had van de res tauratie en die ik in een beschouwing over het orgel in ons blad van vrijdag heb neergeschreven, zijn op dit concert nog niet in vervulling gegaan. De intona tie van de pijpen bleek nog niet ideaal. Een aantal registers voerden bij deze bespeling een te zelfstandig bestaan door een karakter-apartheid, die timbre-assi milatie onmogelijk maakte. Ook in dyna mische zin viel er weinig bereidheid tot klankeensgezindheid te bestaan en even min tot klankkleur-contrasten, die de mu zikale schoonheid kunnen bevorderen. IN HET BIJZONDER toonde het orgel zich weerbarstig voor het zesdelige or gelwerk van de Franse componist N. de Grigny (1671-1702), waarvan de Dialogue onbarmhartig hard klonk, in plaats van krachtig en „vol". Het best voldeed het Trio met labiaal-registers gespeeld. Het kan natuurlijk zijn, dat de nieuwe klanken-gesteldheid van het orgel een lange ervaringstij d vraagt om haar ge heel te doorgronden en dat dan zal blij ken of het orgel geschikt is voor de ver fijnde Franse orgelmuziek uit de 17e en de 18e eeuw. Op deze avond bleek het van nature meer aansluiting te bezitten met de Duit se orgelmuziek, met name met het ko- raalvoorspel „Ach wir armen Sünder" van M. Weckmann, de Sonate in a van Carl Philipp Emanuel Bach (hetlangzame mid dendeel!) en eveneens voor wat de ge vraagde klank betrof met het Preludium en fuga in b van Johann Sebastian Bach. Dit zou dan wijzen op een eenzijdigheid van het orgel, die een beperking in de keu ze van muziek voor dit instrument als con sequentie zou hebben. AAN HET CONCERT werd medewer king verleend door de jonge alt-zangeres Else de Graaff, die liederen en aria's van Bach en Handel zong en de „Trois psaumes" van Arthur Honegger. Een aanpassende begeleiding leek moeilijk tot stand te brengen; het best nog voor de aria's vanHandel. Ik hoop Elise de Graaff onder andere omstandigheden nog eens te horen. Zo ook het orgel, wanneer een zorgvuldige intonatie een klanksterkte-do sering tot stand heeft gebracht, die in een gunstiger verhouding tot het kerkgebouw staat en die het wezenlijke karakter van de klankkleuren overtuigend laat gelden. F. Zwaartswijk

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 21