Geïnspireerd realisme in negerdrama
Fhe Amen Corner" van James Baldwin
SPELDJES!
CeCwa
NTS vandaag
en morgen
Holland Festival Opera met
„Le Pescatrici" van Haydn
o
Het weekeinde
TlH\-
Filmacteur Steve Cochran
op zijn jacht overleden
FES T|HV
MAANDAG 28 JUNI 1965
6
*V
kenmerk voor kwaliteit
Het concours Marguérite
Long-Jacques Thibaud
nabeschouwingen
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
Jos de Klerk
t
ALS MEN OOIT WIL ervaren wat een voorstelling voor een toneeltekst kan
betekenen, moet men niet verzuimen de dramatische eersteling van «de inmiddels
beroemd geworden Amerikaanse negerauteur James Bald
win te gaan zien, zoals die op het ogenblik in het Holland
Festival wordt gespeeld door de, speciaal voor een Euro-
r r n Pese toumee samengestelde groep, The Haizlip-Stoiber
w T I V D Company uit New York. Zaterdagavond is de eerste op-
voering ervan gegeven in de Koninklijke Schouwburg te
Den Haag en het is een theatergebeurtenis van de eerste orde geworden. Want
oewel ook Baldwins stuk zekere kwaliteiten heeft is de fascinerende ervaring
die men erbij in de schouwburg opdoet voor het grootste deel te danken aan de
vertolking die dit gezelschap er van geeft. Al eerder heeft men hier te lande
kennis kunnen maken met dit soort intens-doorleefd toneelspel (bijvoorbeeld bij
de opvoeringen van de Gershwin-musical Porgy and Bess), een stijl van spelen
met een zo grote natuurlijkheid dat er van „acteren" in de bij blanke spelers
toch altijd ietwat gekunstelde zin, helemaal geen sprake meer is. Men kan zich,
ook na het zien van „The Amen Corner", niet meer voorstellen dat de spelers zich
buiten de schouwburg ook maar enigszins anders zouden gedragen.
OOK IN DEZE OPVOERING spreekt
de muziek, zonder dat er overigens spra
ke is van een „musical", een dragende
rol. Telkens worden de emoties onder
steund en de dialogen onderbroken door
„gospel songs" waaraan afwisselend door
verschillende spelers, maar door allen
met dezelfde meeslepende muzikaliteit,
wordt deelgenomen. Het stuk geeft daar
toe enerzijds aanleiding omdat het zich
grotendeels afspeelt in een zelfstandig re
ligieus gemeenschapje zoals er in het ver
pauperde negerghetto Harlem vele be
staan. Baldwin zelf is trouwens in een der
gelijke kerkelijke secte opgegroeid. Maar
ook in de scènes die zich buiten de eigen
lijke „Temple" afspelen, is de muzikale en
de religieuze extase een onverbrekelijke
eenheid geworden die een niet weg te cij
feren plaats in het dagelijks leven van de
personages inneemt.
DE PROBLEMATIEK van Baldwins
stuk gaat ook gedeeltelijk op dit thema
terug. In het gezin van de secteleidster
sister Margaret, groeit zoon David op tus
sen twee krachtvelden: de religieuze am
bitie van zijn moeder die hem „pastor"
wil maken en die hem de diensten op de
piano laat begeleiden, en anderzijds de
„wereldse" muziek die hem lokt met een
aanbieding om in een combo te komen
spelen. Ook sister Margaret zelf kent een
dergelijke verscheurdheid omdat zij zich
zowel aan haar roeping als aan haar man
Advertentie
Ja, speldjes-regen bij Celwapro-
tiukten. 2 garantiezegels van
hetzelfde produkt opsturen en u
krijgt een speldje van dèt produkt.
Er zijn 5 Celwa produkten met
elk 'n eigen speldje! B.v. CELWA
KWARTET, 4 verschillende kleu
ren toiletpapier, totaal 1000 vel.
Ned. Exportpapierfabriek N.V.
Postbus 57 - Nijmegen
Het lijk van de bekende Amerikaanse
filmster Steve Cochran en drie hyste
rische Mexicaanse meisjes zijn zaterdag
avond in Guatemala aan land gebracht.
Cochran was al tien dagen dood. De
meisjes zeiden dat Cochran hen in Aca-
pulco voor een film had aangeworven.
Aan boord van zijn jacht stierf hij twaalf
dagen later. Het jacht dreef stuurloos
rond tot het werd opgemerkt door een
passerend schip. Uit een geneeskundig
onderzoek is gebleken, dat de directe
doodoorzaak een acute longinfectie is ge
weest. Door deze inefctie, aldus de arts,
is Cochran twee dagen verlamd geweest.
Op 13 juni begon Cochran te klagen
over zware hoofdpijn. Hij ging naar bed,
na de meisjes uitgelegd te hebben hoe ze
het schip moesten bedienen. Een
moest er voor het roer zorgen, de twee
de voor het zeil en de derde moest voor
de zieke en de klusjes zorgen. Ze werk
ten volgens een ploegensysteem. Op 15
juni sprak Cochran nog slechts wartaal.
Later op de dag overleed hij.
De vrouwen werden geïdentificeerd als
de 25-jarige Eva Astellanos Monteros, de
19-jarige Eugenia Bautista Zacarias en de
14-jarige Lorenza Infante de la Rosa uit
Acapulco. Mejuffrouw Monteros vertelde,
dat ultimo maart in een krant in Acapul
co een advertentie stond, waarin werk
bij de film werd aangeboden. Er versche
nen 180 belangstellenden, uit wie er drie
gekozen werden. Ze kregen 5.60 dollar per
dag. Het was de bedoeling in het Cari
bische gebied een eiland te kopen, een
studio op te zetten en aan het werk te
gaan. Ze vertrokken 3 juni en verwacht
ten in acht dagen Costa Rica te bereiken.
In het te Parijs gehouden pianocon
cours Marguérite Long/Jacques Thibaud
is de eerste prijs niet toegekend. De
tweede prijs ging naar Alexei Tsjerkassov
(Sovjet-Unie); de derde prijs naar Elisa
beth Leonskaja (Sovjet-Unie) en Yoeliana
Markova (Bulgarije); de vierde prijs
naar Raymond Jackson (V.S.) en de vijf
de prijs'naar Reynaldo Reyes (Philippij-
nen) en Renata Arnetova (Tsjechoslowa-
kije).
gebonden voelt, die zij echter uit een
soort religieuze hoogmoed verlaten heeft.
De drie akten van het stuk tonen nu de
geleidelijke ontluistering van sister Mar
garets pretenties naar een totale vergees
telijking. David blijkt voor de wereld te
kiezen, zelf kan ze de aardse banden niet
verloochenen die haar aan haar man nog
blijken te binden als deze doodziek bij
haar terugkomt, en zelfs haar secteleden
blijken als het er op aankomt, haar de
rug toe te keren. Maar deze feitelijke
verwikkelingen zijn niet Baldwins voor
naamste doel. Impliciet toont hij aan dat
dithele fervente ietwatkinderlijke geloofs
leven de keerzijde is van de positie van
totale verworpenheid, waarin de samen
leving deze mensen plaatst. In dit opzicht
is het stuk, veel minder uitgesproken dan
zijn tweede hier nog niet gespeelde maar
wel uitgegeven stuk „Blues for mr. Char
lie", toch ook een pleidooi voor een mens
waardiger bestaan van de Amerikaanse
neger.
ZOALS GEZEGD WAS de opvoering die
men hier te zien kreeg in menig opzicht
onverbeterlijk. Er was dan dbk naast de
regisseur Lloyd G. Richards, die het stuk
in sobere maar duidelijke lijnen gestalte
had gegeven, een speciale muzikale „re
gisseur" Howard Roberts die de prachti
ge muzikaalreligieuze vervoeringsscènes
fascinerend had gerealiseerd.
Een enkele rol die mij in dit vrijwel
volmaakte geheel nog bijzonder getroffen
heeft was de naar mijn gevoel nauwelijks
„spelende" maar bijzonder beheerst-ge-
brachte en ontroerende sister Margaret
door Claudia McNeil. Maar ook de overi
ge leden van haar gezin: David van Anto
nio Fargas, Luke, haar man van Julius
Harris, Odessa haar zuster van Theresa
Merritt en daarnaast de valse sister
Boxer van Helen Martin en de schijnheili
ge sister Moore van Georgia Bunke kre
gen allen volmaakt gestalte in deze ook
door het eenvoudige maar doeltreffende
decor imponerende voorstelling.
Hans van den Bergh
Claudia McNeil in „The Amen Cor
ner" van Baldwin.
De televisie blijft de gehele middag in
de lucht. Er worden beelden uitgezonden
van wat zich op paleis Soestdijk afspeelt,
afgewisseld met amusementfilms. Om vijf
uur volgt een jeugdprogramma, waarin
kasteel Drakestein eveneens een rol
speelt. Dit programma duurt tot tien mi
nuten over half zes. Om zeven uur wordt
het middagprogramma van Soestdijk her
haald. Na het journaal volgt een biogra
fie over prinses Beatrix en van negen
uur tot kwart voor tien een schakelpro
gramma met flitsen uit Soestdijk, Arn
hem en Den Haag. Op het tweede net
wordt 's avonds om vijf voor tien een
samenvatting gegeven.
Op dinsdag 29 juni worden rechtstreek
se televisiereportages verzorgd uit Den
Haag, van de ontvangst van het verloof
de paar door regering en volksvertegen
woordiging en van de rijtoer door de re
sidentie. Hiervoor worden vijf reportage
wagens en acht camera's ingeschakeld.
Dinsdagmiddag zal via de radio van
14.55 tot 16.30 een Nationaal Programma
te beluisteren zijn. Om 14.55 zal Joop van
Zijl een inleiding geven op de gebeurte
nissen in de Trèveszaal in Den Haag. Jan
de Visser geeft daar om 15.00 een ver
slag van het voorstellen van het verloof
de paar aan de leden van het kabinet.
Om 15.30 verzorgt Frans de Zwaan ver
volgens een reportage van het voorstel
len aan de Staten-Generaal in de Ridder
zaal. Beide laatstegenoemde program
ma's zullen worden afgewisseld met
grammofoonmuziek. In de actualiteiten
rubriek „Echo" geeft de K.R.O. 's avonds
om 19.10 in een gezamenlijk programma
een samenvatting van de reportage van
deze dag. Deze samenvatting wordt ver
zorgd door Henk van Stipriaan.
HELEN KELLER 85 JAAR
Helen Keiler, de blinde en dove schrijfster
die het grootste deel van haar leven de ge
handicapten geholpen heeft, heeft zondag haar
85ste verjaardag gevierd met een groep fami
lieleden en vrienden.
ZATERDAG WERD door het „Holland-Festival-Operagezelschap" in de Stads
schouwburg te Amsterdam de eerste van de vijf op het
Festival-programma voorziene opvoeringen gegeven van
„Le Pescatrici" (De Vissersvrouwen) van Joseph Haydn
een werk, dat naar het schijnt sinds zijn ontstaan in 1770,
toen het ten paleize van prins Esterhazy twee maal ge
geven werd, nooit meer is opgevoerd. De Amerikaanse
musicoloog H. C. Robbins Landon, die deze opera-buffa gereconstrueerd heeft
naar wat er in de archieven van Esterhazy en te Boedapest van bewaard ge
bleven is, beweert althans dat deze voorstelling in het Holland Festival 1965 de
eerste is sinds Haydn het werk op het slot van zijn broodheer dirigeerde. Een
volgende reeks vertoningen zal nu door dezelfde vertolkers op het Edinburgh
Festival gegeven worden.
HAYDN COMPONEERDE alles wat in
dienstbetrekking van hem verlangd werd:
kamermuziek, symfonieën, concerto's,
kerkmuziek, cantates, enzovoorts, kortom
muziek voor alle denkbare genres, waar
toe ook toneelmuziek en een vrij uitge
breid aantal opera's behoorden. Het feit
dat laatstgenoemde deel van zijn oeuvre
niet de algemene opgang gemaakt heeft,
die onnoemelijk veel van zijn geestelijke
nalatenschap nog steeds geniet, zou het
vermoeden kunnen wekken, dat Haydn
het temperament en de zin voor de thea
trale kunst miste en dat hij deze arbeid
slechts plichtmatig, zonder innerlijke
drang verrichtte. Tot op zekere hoogte
kan dit waar zijn. Maar als men zijn solo
cantate „Arianna a Naxos" beluistert -
om nu eens een heel sterk dramatisch
stuk van hem te noemen of verrast
wordt door sommige spirituele of patheti
sche passages in de thans herrezen ope
ra buffa „Le Pescatrici", komt men al
licht tot de conclusie, dat het theatervak
hem lang niet vreemd was. Hij was op
dit punt geen Mozart of geen Gluck, die
in de theaterlucht leefden, er in opgingen
en die niet de druk van het dienstver
band kenden, dat Haydns voordeel doch
tevens zijn rem was. Maar de muzikale
dienaar van de Esterhazy's was in ieder
ffcj:
:.v i"
u,-iVE', vr
X Zit.,™
r -•
Tussen het zaterdagavondamusement
van de NCRV in verscheen de rubriek
„Attentie" met een aflevering, die geheel
gewijd was aan de apartheidspolitiek van
Zuid-Afrika; in dit programmaonderdeel
werd het standpunt verduidelijkt, dat
iedere christen tegenover de politiek van
Verwoerd zou moeten innemen; de redac
tie benutte slagvaardig het feit, dat de
beroemde neger-auteur James Baldwin in
Nederland was; met de overtuigings
kracht van een diep geschokte profeet
voorspelde deze voor Zuid-Afrika een
bloedbad, omgekeerd aan dat van Sharpe-
ville en nog veel erger, als de blanken
daar dezelfde politieke lijn blijven volgen.
Dezelfde omroep bracht vervolgens
„Oud Roest", de eerste van een serie
televisie-shows rond Rien van Nunen.
Nog wat vastgeroest aan de figuur en het
wereldje van Toon Stiefbeen, de man die
hem tot een der populairste t.v.-sterren
van het land maakte, ontpopte een ver
jongde Van Nunen zich tot een onbevan
gen presentator en conférencier; als vod
denraper kon hij zich daarbij toepasselij
ke filosofietjes en levensliedjes in het
genre van Willy Derby en Louis Davids
permitteren. Vele mensen, van Johnny
Lion tot en met een zangvereniging van
AOW-dames en -heren, hielpen om er ook
nog een show van te maken.
HILVERSUM 8. 402 m. 7.00 KRO. 20.00-
24.00 NATIONAAL PROGRAMMA.
KRO: 7.00 Het levende Woord, medita
tie. 7.05 Ouverture: reportages, commen
taren, wegeninformatie en lichte gram
mofoonmuziek. (7.30-7.40 Nieuws: plm.
8.00 Overweging). 8.30 Nieuws. 8.40 Lich
te grammofoonmuziek en berichten voor
de vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 School
radio. 10.00 Sextuool: gevarieerd muziek
programma. (10.30 Weeroverzicth)11.50
Volaan... vooruit, praatje. 12.00 Angelus.
12.03 Lichte grammofoonmuziek. 12.20
Voor de boeren. 12.27 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Ac
tualiteiten of grammofoonmuziek. 12.50
Lichte muziek en zang. 13.30 Lichte gram
mofoonmuziek voor de tieners. 14.00 Voor
de plattelandsvrouwen. 14.10 Lichte gram
mofoonmuziek. 15.10 Lichtbaken, lezing.
15.20 Musiësta: gevarieerd muziekpro
gramma. Tussen 15.30-17.00 Onderbreking
reportage Tour de France-Tour de l'Ave-
nir. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Onderweg:
Gebedsdienst. 17.00 Voor de jeugd. 17.50
Overheidsvoorlichting: De invloed van
buitenlandse culturen op de architectuur
in de Nederlandse Antillen. Vraaggesprek
van R. Debrot me Ir. C. Weeber. 18.00
Lichte orkestmuziek en zangsolisten. 18.20
Kaarten op tafel: Uitzending van de Ka
tholieke Volkspartij. Een uitzending over
politieke zaken die de aandacht verdienen
18.30 Radio Volks-Universiteit: Jeugd en
vrije tijd door drs. A. A. Sterman. 19.00
Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Stereo:
Jazzmuziek. 19.50 Nabeschouwing Tour
de France-Tour de l'Avenir. NATIO
NAAL PROGRAMMA: 20.00 Nieuws. 20.05
Toespraak. 20.15 Feest eens mee in Loos-
drecht: amusementsprogramma. 21.30 Z.-
K.H. Prins Bernhard over het Prins
Bernhardfonds, klankbeeld. 21.50 Lichte
orkestmuziek (opn.). 22.10 Prins der Ne
derlanden, klankbeeld. 22.30 Nieuws. 22.40
Avondoverdenking. 22.50 Lichte grammo
foonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM H. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00 AVRO. 20.00-24.00 NA
TIONAAL PROGRAMMA.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws
8.10 Lichte grammofoonmuziek. (Om 8.25
De groenteman). 8.45 Morgenwijding
9.00 Voor de zieken. 10.00 Voor de kleu
ters. 10.10 Lichte grammofoonmuziek.
(11.00 Nieuws). 12.00 Licht ensemble en
zangsoliste. 12.27 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoor
lichting: Uitzending voor de landbouw.
12.40 Electronisch orgelspel. 13.00 Nieuws
13.10 Actualiteiten en grammofoonmuziek
13.25 Beursberichten. 13.30 't Muzikanten
uur: gevarieerd muziekprogramma. 14.40
Schoolradio. 15.00 Oude behangetjes, blij
spel. 15.30 Lichte grammofoonmuziek (Om
16.00 Nieuws). 16.30 Voor de jeugd. 17.30
New York calling. 17.35 Voor de jeugd
(gr.). 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten.
18.25 Lichte orkestmuziek en zangsoliste.
19.00 Paris vous parle: de gesproken brief
uit Parijs. 19.05 Dameskoor. 19.30 Indone
sisch programma. NATIONAAL PRO
GRAMMA: 20.00 Nieuws. 20.05 Toespraak
20.15 Omroeporkest en solist: klassieke
en moderne muziek. 21.30 Z.K.H. Prins
Bernhard over het Prins Bernhardfonds,
klankbeeld. 21.50 Liedjesprogramma.
22.10 Prins der Nederlanden, klankbeeld.
22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00
Kamerorkest en solisten: klassieke mu
ziek. Plm. 23.20 Muzikale lezing. Plm.
23.25 Vervolg van het concert: klassieke
en moderne muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws en praat
je. 12.03 Gevarieerde muziek. 12.15 Geva
rieerde muziek. 12.25 Weerbericht, mede
delingen en SOS-berichten. 12.50 Geva
rieerde muziek. 12.50 Beursberichten pro
grammaoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbe
richt en amusementsprogramma rond de
Ronde van Frankrijk. (13.15, 14.05 en 15.05
Reportages. 14.00, 15.00 en 16.00 Nieuws.
16.05 Beursberichten). (15.00 Reportage
van de Ronde van Fankrijk). Tussen
15.30 en 17.00 Reportages. 17.00 Nieuws,
weerbericht en mededelingen. 17.15 Jazz
muziek. 17.45 Fanfaremuziek. 18.00 Nws.
18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport-
berichten. 18.30 Orkestmuziek. 18.45 Sport
kroniek. 18.52 Grammofoonmuziek. 19.00
Nieuws, weerbericht en radiokroniek.
19.40 Lichte muziek. 20.00 Hoorspel. 20.35
Klassieke muziek. 21.10 Amusementspro
gramma. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15
Amerikaanse volksmuziek. 22.45 De zeven
kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig ge
mengd avondprogramma. 23.55 Nieuws.
24.00 Scheepvaartberichten.
VOOR MAANDAG 28 JUNI
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Ba
rend de beer. 19.06 Family Outing: Het
uitstapje, film. 19.20 Openbaar Kunstbe
zit. 19.35 Huckleberry Hound, tekenfilm.
20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20
Politieke Partij: CHU. 20.30 Misdadig
zwijgen (Angry Silence), speelfilm. 22.00
De eerste wereldoorlog (The Great War),
documentaire. 22.25 Journaal. 22.30-22.50
Filmverslag van de Tour de France en
hoogtepunten van het Internationaal Ten
nis tournooi te Wimbledon.
NEDERLAND II
NTS. 20.00 Journaal NCRV: 20.01 Stief
been en zoon, TV-spel. 20.40 Dsjes-Zien,
jazzmuziek. 21.05 Geheime brigade: Eer-
ste-klas-passagier in gevaar, TV-detective.
21.55 Geloven op maandag, dagsluiting.
22.10 Einde.
VOOR DINSDAC
NEDERLAND I
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01
Barend de Beer. 19.06 Weekjournaal voor
gehoorgestoorden. 19.33 Engelse les. 20.00
Journaal. 20.20 Socutera. KRO: 20.25 Jan
en Alleman, cabaretprogramma. 20.50 De
permanente revolutie, een documentaire.
21.25 Hazel. 7: George's nicht, TV-film.
21.50 Vanavond in Nieuwspoort, aktueel
programma. 22.20 NTS: Journaal. 22.25-
22.45 Filmverslag van de Tour de France
en hoogtepunten Internationaal Tennis
tournooi te Wimbledon.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VPRO:
Volksliedjes. 20.25 Leiden, documentaire
over de Leidse Universiteit, n.a.v. haar
78ste lustrum 20.55 Culloden, reconstruc
tie van de laatste veldslag op Britse bo
dem in 1746. CVK/IKOR: 22.10-22.35 De
kerk binnenste buiten, documentair pro
gramma.
Als spel kwam de televisie-serie „De
revolutie laat haar kinderen gaan" door
haar derde en laatste deel terecht in de
afdeling praatstukken; het gebrek aan
enige actie werd echter vergoelijkt door
de inhoud van de vele dialogen die, hoe
weinig genuanceerd dan ook, de kijker
leerde begrijpen, hoe de vooraanstaande
communist Leonhard, na zijn terugkeer
uit de Sovjet-Unie steeds meer ge
schokt door de politieke ontwikkelingen in
Oost-Duitsland, tot het besluit kon komen,
te vluchten naar Tito's Joego-Slavië.
De programma's van Nederland 1 en 2
boden gisteravond weer geen directe en
passende aansluitingen; wij wilden de
Amerikaanse filmdocumentaire over Ma
rilyn Monroe zien en kozen dus voor het
tweede net. Die keuze werd allereerst be
loond met de film „The Sound of Mur
der" van de serie Desilu Theatre; deze
rolprent was even spannend als bizar
en.een tikkeltje ongeloofwaardig.
In zijn filmbiografie van' Monroe slaag
de de Amerikaanse producer David Wol
per er zeker in, een indrukwekkend en
soms ontroerend beeld te geven van het
trieste leven van een meisje, dat het na
een ellendige jeugd tot een wereldfaam
van vaak twijfelachtig allooi bracht.
Jammer genoeg bleven de makers, die
nogal diep in het leven van Monroe
wroetten, wat aan de oppervlakte, waar
het om de film „The Misfits" naar het
scenario van haar beroemde derde man,
Arthur Miller, ging. Deze rolprent was
zeker van grote betekenis in het zo ge
havende en triest geëndigde bestaan van
een meisje, dat door haar labiliteit en
hang naar het geluk, voorbestemd scheen
voor het ongeluk.
J. Damshuizer
geval een onbetaalbare kracht, ook als het
om theaterwerk ging; dit ervoeren wij
een paar jaar geleden toen in het Hol
land Festival zijn „II mondo della luna"
ging; wij wisten het door kennismaking
met zijn „L'isola disabitata" alsook met
zijn onvoltooide „Orfeo" en vonden het
thans bevestigd met „Le Pescatrici".
HAYDN SCHREEF dit in buffo-stijl ge
concipieerde maar met elementen van de
opera seria uitgewerkte muzikale schouw
spel op een tekst van Goldoni, wiens
theater-genie voor de nodige speelscènes
zorgde, maar de vrij eenvoudige st .f nog
al breedvoerig uitspon. Het gaat in het
stuk om het opsporen van een erfprinses
die, onbekend met haar afkomst, op een
vissersdorp bij een oude visser armelijk
leeft, doch uiteindelijk als vorstin de
plaats kan verlaten, nadat reeds twee vis
sersmeisjes, die er zelfs hun vrijers voor
in de steek wilden laten, als kandidaten
door de mand gevallen waren. Het komi
sche element is toebedeeld aan laatstge
noemd viertal, twee sopranen en twee
tenoren, die in de dames Bonifaccio en
Martino door behendige actrices en vaar
dige coloratuurzangeressen, en in de he
ren Aragall en Grilli. door doorgewinterde
buffospelers met vlotte stemtechniek be
zet waren. In de rol van de gezochte
prinses Eurilda domineert het hoogdra
matische karakter van het werk; de alt
Ruza Pospis wist hiermee de overtuigen
de sfeer te scheppen van het andere
uiterste van dit „dramma giocoso". De
bas Carlos Feller, in de rol van de ver
meende vader van de verloren prinses,
manifesteerde zich eveneens gunstig in dit
seria-karakter. Bij dit alles trof de be
kende bariton Ugo Trama, als vorst Lin-
doro, tezamen met Roza Pospis de voca
le glanspunten van deze creatie, waarin
overigens niets middelmatigs, zomin in
strumentaal als vocaal te beluisteren was.
DE KLEINE KOORSCèNES werden
vertolkt door het Nederlandse Kamer
koor en als orkest werkte mee het Ne
derlands Kamerorkest. Het muzikale ge
heel verliep als 't ware moeiteloos onder
de beproefde leiding van Alberto Erede.
Het is nochtans geen geringe opgave,
want Hayde heeft blijkbaar voor dit werk
over een team uitgelezen vocalisten be
schikt en er zijn partituur naar ingericht,
zonder beroep te doen op aftandse colo
ratuur passages. Deze moeilijkheidsgraad
is wellicht oorzaak geweest dat het werk
opgeborgen werd en ons nu na 195 jaar
als noviteit opgediend wordt, om dan mis
schien weer voor lange tijd onder te dui
ken.
Aan de montering in prachtige decor»
en kostuums van Jörg Zimmermann, als
mede aan de regie van Werner Diiggelin
dankte deze kennismaking met dit herbo
ren Haydn-werk het noodzakelijke visuele
en activerende element, dat het mede tot
een briljant succes maakte.
Ruzla Pospis, Carlo Feller en Ugo
Trama in „Le Pescatrici".