Madrid verandert langzaam in
het Hollywood van Europa
Regeringssteun en de mooie
natuur zuigen sterren en
producenten naar Spanje
Conrad Kickert overleden
BESTE MEISJES
U.S.O. gaat 150-jarig
bestaan vieren
„Early Bird" te duur
1
WOENSDAG 30 JUNI 1965
9
,,f f
Ava Gardner
Trek naar Spanje
Regeringssteun
Bruikbaar landschap
Superprodukties
A rdennen-offensief
Orson Welles
Jm®
mm
Hard werken
Franco
Piet Kee in Engeland
Edo de Waart in Spoleto
DENK DAAROM EENS AAN EEN BAAN
BIJ DE N.Z.H.
EN WE HEBBEN WERK IN SOORTEN TYPEN, REKENEN, SCHRIJVEN,
DE TELEFOON BEDIENEN EN WAT ER VERDER OP EEN LEVENDIG
KANTOOR MAAR TE DOEN VALT.
Noord-Zuid-Hollandse Vervoer Maatschappij N.V.
Uitzending uit De Waag
Muzieklessen duurder
Ballet van de „Saere"
beleefde Moskouse
première
Derde directeur bij VPRO
De radio geeft donderdag
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
T el evisie pro gramma
Uitstekende reportage
K
(Van onze correspondent)
MADRID. De Spaanse hoofdstad
Madrid begint te dingen naar de titel
„Hollywood van Europa". Tientallen
grote en kleine sterren hebben in deze
maanden hun tenten in Madrid opge
slagen en hebben er een eigen kleine
woonwijk in beslag genomen, een soort
van „Beverly Hills" in het meest luxueuze
deel van Madrid. Rond de Plaza de la
Republica Argentina, dicht bij de nue-
vos ministerios, de nieuwe regerings
gebouwen, en bij het voetbalstadion van
Real Madrid, hebben zij enkele luxueuze
hotels en flats bezet. Dit Madrileens
plein steekt thans de Romeinse Via
Veneto naar de kroon. Want die Via
Veneto schijnt leeggelopen te zijn en de
voornaamste protagonisten van „la dolce
vita" zetten dit zoete leventje thans in
de Spaanse hoofdstad voort.
De hotelregisters vermelden indrukwek'
kende namen als Anthony Quinn, Brode-
rick Crawford, Pier Angeli, Audrey Hen-
burn, Mel Ferrer, Geraldine Chaplin, Or
son Welles, Omar Sharif en Deborah Kerr
terwijl aan de nabijgelegen appartemen
tenhuizen de naambordjes prijken van
O. W. Fischer, Alec Guiness, Henry Fon
da, Dana Andrews. Claudia Cardinale,
Alain Delon, Sherley Adams, Maurice
lionet, Robert Ryan en Ava Gardner.
Slechts enkelen van deze grootheden
van het witte doek hebben dè Spaanse
hoofdstad opgezocht zonder dat zij er
voor hun werk moeten zijn.
Ava Gardner woont er al vele jaren.
Zij heeft haar hart aan Spanje en de
Spanjaarden verpand, meer in het bijzon
der aan enkele drieste stierenvechters
die zij tot haar intieme vrienden rekent.
Zij is een bekende verschijning bij alle
stieregevechten in de hoofdstad, waar
zij de torero's na het succesvolle vervul
len van hun bloedig handwerk met kost
bare geschenken overlaadt.
Ook Deborah Kerr wordt door het stie
regevecht naar Madrid getrokken. De
laatste jaren heeft zij geen enkele ge
vecht van het stierefestival, dat elk
jaar in juni plaats vindt, overgeslagen.
De rest van deze illustere personages
werkt hard in de Spaanse hoofdstad.
Want Spanje is tegenwoordig het onbe
twiste filmcentrum van de wereld. Bijna
alle grote filmproduktie van de laatste
tijd zijn op het Iberisch schiereiland tot
stand gekomen. Met het oog daarop heeft
de super-producent Samuel Bronston zich
zelfs definitief in Spanje gevestigd. Hij
wordt daar in de watten gelegd. Toen
hij enige tijd geleden zoveel geld in zijn
films had geïnvesteerd, dat hij geen cent
meer had om zijn hotelrekening in het
Madrileens Hilton te betalen, kreeg hij
promt een staatskrediet en een invoer
vergunning voor ruwe olie om zijn scha
mele beurs te spekken.
Dit alles zeer tegen de zin van het
Amerikaanse ministerie van Financiën,
want deze grote „Auswanderung" van
filmsterren en producenten, die hun mil
joenen in Spaanse ondernemingen beleg
gen, betekent een niet geringe inkomsten
derving voor de Amerikaanse schatkist.
De Spaanse regering doet haar uiterste
best het de filmers zo goed mogelijk naar
de zin te maken. Hun activiteit is uiterst
belangrijk voor het economische leven
van het land. Zij krijgen daarom grote
belastingfaciliteiten en de grootst moge
lijke steun van de nationale en plaatse
lijke autoriteiten.
Nergens in de wereld vinden de film
maatschappijen zo veel en zo goedkoop
arbeidskrachten als in Spanje. In Barce
lona en in Madrid zwerven duizenden
mensen rond, die voor weinig geld be
reid zijn de grote massascènes uit de su
Claudia Cardinale is een van de vele
sterren die een appartement hebben
betrokken in de nieuwe filmwijk van
Madrid.
Orson Welles legt op het ogenblik
in Madrid de laatste hand aan een
film naar Shakespeare's Hendrik IV,
waarin behalve hijzelf o.m. optreden
Sir John Gielgud, Jeanne Moreau en
Margaret Rutherford.
perprodukties van de laatste tijd te spe
len. In Madrid zijn het voornamelijk Cu
baanse vluchtelingen, in Andalucia zijn
het de altijd werkloze zigeuners en in
Barcelona door het klimaat van het land
verdreven boerenarbeiders die de figu
rantenrollen vervullen.
Voor twintig gulden per dag zijn deze
mensen bereid zich te laten verkleden tot
Russische opstandelingen, Mongolen, Ro
meinen, zeerovers, cowboys of middel
eeuwse soldaten.
Het blijkt dat het beroep van „stunt
man" enkele Spanjaarden zeer goed ligt.
Cowboys die in vliegende galop van hun
paarden vallen, rovers en helden die van
rijdende treinen springen hoeft men niet
meer in Amerika te zoeken, want een
aantal Spanjaarden heeft zich zo in het
ak van stuntman bekwaamd, dat er vol
gens de filmproducenten geen betere zijn.
De huur van filmstudio's en volledige
camera- en belichtingsploegen is in Span
je nog steeds aanmerkelijk goedkoper
dan elders in de wereld.
Orson Welles, die er zijn derde Shake-
speare-film „Chimes at midnight" heeft
gemaakt, richtte een opslagplaats voor
vis in als studio en betaalde daar 420
per maand voor. Binnen een afstand van
tien kilometer rond Madrid had hij bijna
alles in de buurt wat hij voor zijn bui
tenopnamen nodig had: Romaanse kaste
len, met keien geplaveide marktjes en
oude vergeten dorpjes die nog niet door
de tijd zijn aangeraakt.
Het Spaanse landschap biedt het meest
complete en goedkope decor dat een fil
mer zich maar wensen kan. Men vindt er
besneeuwde hooggebergten in de Sierra
Nevada en op nauwelijks honderd kilome
ter afstand tropische stranden waar al
le twaalf maanden van het jaar de pal
men wuiven.
Op het ogenblik worden er in Spanje
minstens zes grote films gemaakt die tot
de belangrijkste moeten worden gerekend
van de wereldproduktie van dit jaar. Het
meest opzienbarende produkt wordt onge
twijfeld de verfilming door David Lean
van Boris Pasternaks roman „Dr. Zjiwa-
go".
Na „The bridge on the river Kwai" en
„Lawrence of Arabia" wordt dit de der
de grote film in tien jaar van deze En
gelse regisseur. Hij heeft de halve wereld
afgereisd om de juiste achtergronden te
vinden voor het leven van dr. Zjiwago
Hij zocht in Canada, Zweden, Finland en
de Franse Alpen, omdat hij in Rusland
geen medewerking kon krijgen om de
film daar op te nemen. Maar tenslotte is
zijn keus op het goedkopere Spanje ge
vallen waar hij in de omgeving van Ma
drid en Soria precies het landschap vond
dat hij nodig had.
Acht kilometer noordelijk van Madrid is
een deel van Moskou uit het begin van
deze eeuw nagebootst. Er rijdt een oude
tram over een slecht geplaveide straat, er
zijn huizen van drie verdiepingen hoog
gebouwd met schommelende olielampen
voor de ramen. Er zijn installaties ge
bouwd die dit stukje tsaristisch Moskou
in een dag onder een dikke laag sneeuw
kunnen bedekken.
dollar kosten, daarmee de duurste film
wordend die Metro Góldwyn Mayor se
dert Ben Hur heeft gemaakt. De rolbezet
ting van deze rolprent levert een indruk
wekkende rij namen op: de hoofdrol
üordt gespeeld door Omar Sharif, gese
condeerd door Geraldine Chaplin, Julie
Christie, Alec Guiness, Ralph Richardson
en Rod Steiger. Men denkt nog wel een
jaar nodig te hebben voordat deze film in
de bioscopen kan worden vertoond.
In de huurt van Segovia hebben Henry
Fonda, Dana Andrews en Robert Ryan
zich ingegraven voor een nieuwe film
over de slag in de Ardennen, die tot ti
tel krijgt „The battle of the bulge". Hier
voor heeft het Spaanse leger een bataljon
Shermantanks geleend en enkele duizen
den soldaten.
De Spanjaarden die tijdens de wereld
oorlog met een vreemde neutraliteit van
achter de Pyreneeën toekeken bij het
wrede geweld van de tweede wereldoor
log, spelen in deze film Duitsers of Ame
rikanen zonder een spier van hun gezicht
te vertrekken.
Ondanks de verleidelijke aanwezigheid
in Madrid van mooie vrouwen als Ava
Gardner, Claudia Cardinale, Audrey Hep
burn, Pier Angeli en Shirley Adams, zal
er in deze oorlogsfilm geen enkele
vrouw voorkomen. Henry Fonda laat zich
niet verleiden omdat hij meent dat deze
historische Ardennenslag een aangelegen
heid is geweest van mannen.
In zijn geïmproviseerde studio in Ma
drid legt filmbeer Orson Welles de laatste
hand aan „Chimes at midnight" een film
die gebaseerd is op twee bedrijven uit
het toneelstuk Hendrik IV van Shake
speare. Zelf heeft hij de figuur van Fall-
staf voor zijn rekening genomen.
Zijn lage produktiekosten hebben hem
in staat gesteld sterren als Marina Vla-
dy, Jeanne Moreau, Margaret Rutherford
en Sir John Gielgud aan te trekken.
Toch is deze film aanmerkelijk duurder
uitgevallen dan Welles en zijn financiers
hadden gedacht. De oorzaak daarvan is,
dat de geweldenaar enkele weken zwaar
ziek heeft gelegen aan zijn ongeneeslijke
leverkwaal. Een groot deel van de opna
men heeft hij voorts vanuit een rolstoel
moeten regisseren, doordat hij op een
avond zijn been brak.
David Leans superproduktie „Dr.
Zjiwago" is een van de grootste on
dernemingen die thans hun beslag
krijgen in de omgeving van Madrid.
Onder de acteurs die er voor in
Spanje vertoeven zijn Audrey Hep
burn (foto) en haar man Mel Ferrer.
Er wordt hard gewerkt in „Beverly
Hills" in Madrid. De filmsterren maken
werkdagen van veertien tot vijftien uur.
Want al is Spanje goedkoop, hun honora
ria zijn dat beslist niet en daarom heb
ben hun producenten haast. Er blijft hun
weinig tijd over voor het uitgaansleven,
en de Madrilenen die dagelijks de Plaza
de la Republica Argentina opzoeken om
een glimp van deze sterren op te vangen,
keren dan ook bijna altijd onverrichter-
zake huiswaarts. De filmsterren laten
zich slechts zien op het moment dat zij
in hun Chryslers, Cadillacs of Rolls
Royces stappen om spoorslags aan het
werk te gaan.
Ru
zijn
Generaal Franco heeft tegen dit
sische gedoe onder de rook van
eigen paleis slechts één bezwaar ge
maakt: hij heeft verboden dat de Inter
nationale tijdens de opname uit de luid
sprekers zou schallen. Maar voor de rest
heeft hij alle steun verleend. Hij is zelfs
bereid geweest Russisch oorlogsmate
riaal, dat tijdens de burgeroorlog in be
slag werd genomen en als curiosum
Madrid werd bewaard, uit te lenen aan
David Lean.
In totaal gaat deze film tien miljoen
De Haarlemse stadsorganist Piet Kee
is in Engeland, waar hij voor de derde
maal jurylid is van het Internationale Or
gel festival van St. Albans (29 juni-3 juli)
Hei concours omvat interpretatie en im
provisatie. De andere juryleden zijn An
ton Heiller, Marie Claire Alain, Ralph
Downes en Harry Craft-Jackson.
Tevens zal Piet Kee een concert ge
ven dat voor uitzending via B.B.C.-III
zal worden opgenomen, en leidt hij een
.masterclass" over het werk van Bach
en Buxtehude.
(Van onze correspondent)
PARIJS In Choisel, een dorp van
500 inwoners in het dal van de Chevreuse
op ongeveer 40 kilometer afstand van Pa
rijs, is dinsdagmorgen om half tien het
stoffelijk overschot ter aarde besteld van
onze landgenoot Conrad Kickert. Hij be
reikte de leeftijd van 83 jaar.
In het jaar 1910 vertrok hij uit zijn va
derland waar hij in Den Haag gebo
ren was naaar Frankrijk waar hij tot
zijn dood een schakel is geweest tussen
de Franse en de Nederlandse schilder
kunst. Hij was een der eerste bewonde
raars van Van Gogh, nodigde Mondriaan
uit om naar Parijs te komen en gaf in
1911 de stoot tot de oprichting van de Mo
derne Kunstkring te Amsterdam. Op het
kleine kerkhof waren omstreeks zestig
vrienden en leerlingen verenigd, hoofdza
kelijk Fransen. Een drietal korte toespra
ken door een Franse, een Nederlandse
vriend en van een predikant werd beslo
ten met het voorlezen van psalm 103
(„Loof den Here mijne Ziel") en het ge
zamenlijk bidden van het Onze Vader.
Conrad Kickert stamde uit een offi
ciersfamilie. Hij ging naar Parijs op uit
nodiging van Lodewijk Schelfhout. Hij
was een voorvechter van moderne kunst.
Samen met Toorop, Sluyters en Mon
driaan organiseerde hij in Amsterdam ex
posities van werk van toen nog onbeken
de meesters als Picasso, Léger en Le
Fauconnier. Kickert, die in het hart van
de schildersbuurt Montparnasse woonde,
trok zich de laatste jaren steeds meer
terug in zijn atelier. De laatste modes in
de schilderkunst wees hij af. Zijn laatste
expositie had twintig jaar geleden plaats.
Conrad Kickert heeft een enorme col
lectie kubisten gehad. Veel ervan heeft
hij geschonken aan het Haagse Gemeen
temuseum. Een prachtig naakt van Léger
heeft hij tot zijn dood toe geweigerd te
verkopen. Hij leefde sober, maar heeft'rij
ke dagen gekend toen hij met zijn eerste,
zeër vermogende vrouw, in Zandvoort
woonde. Conrad Kickert was officier in
het Legioen van Eer.
Advertentie
Nog een paar dagen en de schooltijd zit erop
Daarna ga je je eigen geld verdienen.
Je gaat vakantie houden en daarna
Het loon is belangrijk, maar niet het enige.
Je wilt ook in een prettige omgeving werken.
Ons kantoor is niet zo groot dat je er een nummer wordt.
Het is ook niet zo klein dat je er zo uitgekeken bent.
We betalen een goed salaris met vakantietoeslag (natuurlijk), onze sociale
voorzieningen behoren tot de beste in het land en je krijgt vrij reizen op het
meer dan vijhonderd kilometer lange lijnennet van de N.Z.H.
Kom eens op ons hoofdkantoor, onze afdeling Personeelszaken zal je graag
alles vertellen over het werk bij de N.Z.H.
LEIDSEVAART 396
HAARLEM
TELEFOON 18 4 60
De jonge Nederlandse dirigent Edo de
Waart heeft dinsdagavond in het „Festi
val der Twee Werelden" te Spoleto Stra-
winsky's „Histoire du Soldat" en de ope
ra „Partita a pugni" geleid. Het was De
Waarts debuut in dit jaarlijkse cultuur
festival.
Volgens „II Messagero" te Rome was
de zaal buitengewoon voldaan over de
prestatie door de jonge dirigent. Ook het
communistische blad L'Unita zwaait De
i Waart worden van lof toe.
De afgelopen maanden is onder
meer dank zij onderzoekingen door Wil
lem Noske pas met zekerheid komen
vast te staan, dat het Utrechts Stedelijk
Orkest stamt uit het jaar 1813. Hoewel
wat laat, is het bestuur van plan, het
150-jarig bestaan van dit orkest alsnog
te vieren, dit waarschijnlijk in mei van
het volgend jaar.
Het USO is ontstaan uit een schutterij
muziekkorps; na 1847 trad 't op als symfo
nieorkest en dat werd de kern voor het
orkest dat voor het „Collegium Musicum
Ultrajectum" de zogenaamde stadscon-
certen gaf onder leiding van stadsmu-
ziekmeester J. H. Kufferath. Er werkten
beroemde kunstenaars aan mee, zoals Ro
bert en Clara Schumann, Litolff, Brahms,
Reinecke, Tausig, Willem Mepgelberg
(die bij het orkest debuteerde als pianist)
en vele anderen. Schumann, Brahms en
Rubinstein dirigeerden hun eigen wer
ken. In 1906 gaf het Utrechtse orkest in
Essen de wereldpremière van Mahlers
zesde symfonie onder leiding van de
componist zelf. Diezelfde avond dirigeerde
ook Richard Strauss. Evert Cornells was
van 1922 tot 1931 dirigent van het USO.
Zijn opvolgers waren Henri van Goud
oever, Willem van Otterloo, Carl Schu-
richt, Henk Spruit en de huidige USO-
dirigent Paul Hupperts.
Aangezien in het kader van het Natio
naal Programma op maandag 28 juni in
een rechtstreekse uitzending reeds aan
dacht is geschonken aan de NATO-Taptoe
te Arnhem, zal de AVRO-Televisie op don
derdag 1 juli van 22.05 tot 22.40 uur in
plaats van haar aan dit internationale
militaire evenement gewijde reportage
een programma van volksliedjes, getiteld
„Wage-wage-wiede-wiede-waag" uitzen
den.
„Wage-wage-wiede-wlede-waag" is de
op 29 december gemaakte opname van
de finale van de in het kader van het
Hartewens-festival gehouden volksliedjes
competitie tussen een groot aantal jonge
amateurs, die zich met het zingen van
volksliedjes bezighouden. Aan de finale
werkten mede Thelma de Boer, Rose-
marijn van Buren, Rita Groesbeek, Maria
Laula, Pamela Post, Frans Agerbeek, Rein
Dool en The Padre Twins.
De Europese Radio Unie (C.R.U.) heeft
er dinsdag over geklaagd dat de voorge
stelde tarieven voor televisieuitzendingen
via de communicatiesetelliet Early Bird
te hoog zijn. De algemene vergadering
van de Unie, waarbij vele Europese ra
dio- en televisiestations zijn aangesloten,
is van 25 tot 28 juni in Venetië bijeenge
weest. Er is dinsdag een communiqué
uitgegeven waarin lagere tarieven voor
het gebruik van de satellieten worden be
pleit. Gewezen werd op een door het
Amerikaanse congres aangenomen wet
die luidt dat de communicatiesatellieten
moeten bijdragen tot de wereldvrede.
Overigens blijkt de Europese Conferentie
voor Post en Telecommunicatie (CEPT)
Europese tarieven voor de Early Bird t.e
hebben voorgesteld die nog hoger waren
„dan de reeds te hoog geoordeelde Ame
rikaanse tarieven".
Het hoofdbestuur van de Koninklijke
Nederlandsche Toonkunstenaars-Vereeni-
ging heeft de leden geadviseerd de ter
mijnlesgelden voor zover deze sedert
1 januari 1964 geen herziening hebben on
dergaan met ingang van 1 september
1965 te verhogen met tenminste 10 per
cent.
„Le sacre du printemps", het ballet
van Igor Strawinsky beleefde maandag
zijn première in het Bolsjoi Theater in
Moskou. De première werd. door Russi
sche critici een der „meest opmerkelijke
balletgebeurtenissen" van de laatste jaren
genoemd. De uitvoering was een groot
succes; er was veel applaus en de ovaties
leken geen einde te nemen.
De choreografie werd verzorgd door de
vierendertigjarige Vladimir Vasiliev en
zijn drie jaar jongere echtgenote Natlia
Kasatkina. De muziek van de ..Sacre"
werd voor het eerst in de Sovjet-Unie ten
gehore gebracht tijdens de tournee van
Igor Strawinsky door Sovjet-Rusland in
1963.
Het bestuur van de VPRO heeft tot lid
van de directie benoemd de heer N. Im-
mink uit Utrecht. De heer Immink is 42
jaar. Hij studeerde theologie en was van
1948 tot 1951 hervormd predikant in Bar-
singerhorn. Van 1951 tot 1957 was hij
predikant in Oude en Nijehorne. In 1957
werd hij algemeen secretaris van de Vrij
zinnig Christelijke Jeugd-Centrale
(V.C.J.C.).
De heer Immink is bestuurslid bij tal
van organen in het jeugdwerk in her
vormde en vooral vrijzinnig protestantse
kring. Voorts is hij hoofdredacteur van
het blad „Waag". Hij is een van de lan
delijke organisatoren van het V.C.J.C.-
werk. Naar alle waarschijnlijkheid zal de
DONDERDAG 1 JULI 1965
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 11.45
VPRO. 14.15-24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Het levende Woord, medita
tie. 7.05 Ouverture: reportages en com
mentaren, wegeninformatie en lichte
grammofoonmuziek (7.30-7.40 Nieuws, ca.
8.00 Overweging). 8.30 Nieuws. 8.40 Lich
te grammofoonmuziek met berichten voor
de vrouw. 10.00 Sectuool: gevarieerd mu
ziekprogramma (10.30 Weeroverzicht).
11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Klas
sieke grammofoonmuziek. 12.10 Leven op
het land, gesprek. 12.27 Mededelingen t.
b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws.
12.40 Deze week, praatje. 12.45 In de
zomer uit: wetenswaardigheden en
muziek. 13.15 Licht instrumentaal kwar
tet en zang. 13.45 Voor de vrouw. NCRV:
14.15 Lichte grammofoonmuziek. 14.30
Klassieke en moderne orkestwerken (gr.)
15.30 Viool en piano (opn.): semi-klassie-
ke muziek. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30
Lichte grammofoonmuziek. 17.15 Klassie
ke grammofoonmuziek. 17.15 Lichte gram
mofoonmuziek voor de tieners. 17.50
Sportrubriek. 18.10 Stereo: Promenade-or
kest (opn.): amusementsmuziek. 18.40
Halte: gevarieerd programma voor de
twintigers. 19.00 Nieuws en weerpraatje.
19.10 Radiokrant. 19.30 Geestelijke liede
ren (gr.). 19.45 Moderne orkestmuziek
(gr.). 20.00 Zomermozaïek: gevarieerd
programma. 22.00 Kerkorgelconcert
(opn.): moderne en semi-klassieke mu
ziek. 22.30 Nieuws en SOS-berichten. 22.40
Avondoverdenking. 23.00 Boekbespreking.
23.05 Klassiek strijkkwartet (gr.). 23.50
Grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek
(Om 8.25 De groenteman). 8.45 Morgen
wijding. 9.00 Klassieke kamermuziek
(gr.). 9.35 Voor de vrouw. 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Lichte grammofoonmuziek.
(Om 11.00 Nieuws). 12.00 Dansorkest en
zangsolisten. 12.27 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Licht orkest. 13.00
Nieuws. 13.10 Actualiteiten en grammo
foonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30
Stereo: Bas en piano: klassieke liederen.
14.00 Moderne orkestmuziek (gr.). 14.15
Huishoudelijke zaken, praatje. 14.30 Licht
ensemble. 15.00 Levende wezens elders in
het heelal? klankbeeld. 15.25 Lichte gram
mofoonmuziek (Om 16.00 Nieuws). (Tus
sen 15.25 en 16.30 uur kan het program
ma onderbroken worden voor reportages
Tour de France). 16.30 Licht orkest. 17.00
Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Actua
liteiten. 18.20 Uitzending van de Anti Re
volutionaire Partij: Het oude lied op een
nieuwe melodie. Spreker: de heer M. W.
Schakel, Burgemeester van Hoornaar.
18.30 Mannenwerk, licht programma, o.a.
met nabeschouwing Tour de France. 19.45
Prins Bernhard-Fonds: gesprekken met
zilveren-anjerdragers. 20.00 Nieuws. 20.05
Grammofoonmuziek, eventueel inleiding
tot het concert. 20.15 Stereo: Holland Fes
tival 1965: Concertgebouworkest en so
list: moderne en klassieke muziek, (om
ca. 21.00-21.25 Boekenschouw). 22.30 Nws.
22.40 Actualiteiten. 23.05 Stereo: Discota-
ria: nieuwe grammofoonplaten. 23.55-24.00
Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws en praatje. 12.03 Grammo
foonmuziek. 12.15 Gevarieerde muziek.
12.25 Weerbericht, mededelingen en SOS-
berichten. 12.50 Gevarieerde muziek. 12.50
Beursberichten en programma-overzicht.
13.00 Nieuws, weerbericht en amuse
mentsprogramma rond de Ronde van
Frankrijk (13.15, 14.05 en 15.05 Reporta
ges. 14.00, 15.00 en 16.00 Nieuws. 16.05
Beursberichten). (15.00 Reportage over de
Ronde van de Toekomst). Tussen 15.30 en
17.00 Reportages. 17.00 Nieuws, weerbe
richt en mededelingen. 17.15 Lichte mu
ziek. 17.30 Zangen en dansen in Vlaamse
gewesten. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de sol
daten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30
Moderne muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52
Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weer
bericht en radiokroniek. 19.40 Lichte mu
ziek. 20.00 Kamermuziek. 20.50 Boekbe
spreking. 21.00 Kamermuziek. 22.00 Nws.
en berichten. 22.15 Lichte casinomuziek,
23.00 Nieuws. 23.05 Opera- en belcantocon
cert. 23.55 Nieuws.
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND I
NTS: 14.30-16.30 Reportage van het In
ternationaal Tennistournooi te Wimbledon
VARA: 17.00-17.35 Voor de kinderen.
NS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Ba
rend de Beer. 19.06 De zwoegers (The toi
lers), film over mieren. NCRV: 19.35 De
Beverly Hillbillies, TV-film. NTS: 20.00
Journaal. NCRV: 20.20 Attentie, aktuali-
teitenrubriek. 20.45 Reportage over het
werk voor gehoorgestoorden. 20.50 Stief-
been en zoon, T.V.-spel. 21.25 Ethiopië.
1965, reportage over haar ontwikkeling.
21.55 Play Bach, ritmisch pianospel en
dans. 22.25 Dagsluiting. NTS: 22.30 Jour
naai. 22.35-22.45 Filmverslag van de Tour
de France.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA
Shirley in swing en sfeet, iicht program
ma. 20.20 Speurtocht in het verleden: Lo
dewijk in de Tweede van Beieren. De Zwa
nenkoning, documentaire. 20.50-22.10 't
Gebeurde op een avond, speelfilm.
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
AVRO: 15.00-15.50 Dr. Ben Casey: Een
monument voor een oude jager, TV-film.
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Ba
rend de Beer. 19.06 De Verrekijker, inter
nationaal Jeugdjournaal. 19.15 Van gewest
tot gewest, regionaal programma. AVRO:
19.35 The Lucy Show. NTS: 20.00 Jour
naal. AVRO: 20.20 Documentaire over Ja
pan. 21.20 Sportvrienden, problemen van
een prof. voetballer, documentaire. 22.05
Hartewens Festival, volksliedconcours,
NTS: 22.40 Journaal. 22.45-22.55 Film-
verslag van de Tour de France.
NEDERLAND II
NTS: 14.30-16.00 Reportage van het In
ternationaal Tennistoernooi te Wimbledon
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO:
20.01 Spectacle Poupée, marionettenthea
ter. 20.30 Twee-Stromen-Land, een repor
tage over een achtergesteld stuk Neder
land. 21.00 Het grote avontuur. 9: Strijd
om het bestaan (Teeth of the lion), do
cumentaire. 21.50 Onze man in Parijs
22.10 Einde.
Na alle recente moeilijkheden rond da
partnerkeuze van Prinses Beatrix, was
de ontvangst die Den Haag dan voor
al de burgerij het verloofde paar be
reidde, verrassend, ja zelfs overrompe
lend hartelijk. Met geen ander medium
had dit duidelijker gemaakt kunnen wor
den dan met de televisie, zoals die gis
teren benut werd in een ongekend groot
se directe reportage door de N.T.S. Hoe
een zekere kilte volledig moest plaats
maken voor de warme aanhankelijkheid,
die de Hofstad voor het Oranjehuis koes
tert, werd door de waakzame ogen van
de cameramensen en hun apparaten en
door hen die de beelden moesten doorge
ven, scherp en opvallend slagvaardig ge
registreerd. Wie de gelegenheid had
's middags deze reportage te volgen, moet
haast wel gefrappeerd zijn door de beel
den van de blijde, zeer vrolijke ontvang
sten in de Trèves-zaal (door de regering)
en in het oude stadhuis aan de Java-
straat (door het gemeentebestuur van
Den Haag). Al liet de samenvatting van
dit knappe beeldverslag die gister
avond op het scherm kwam nog tal
van momenten van de geestdrift der dui
zenden en van de reacties der vorstelijke
personen zien, toch was het te betreu
ren, dat daarin van die receptie ten stad-
huize geen scène meer vertoond werd. De
televisie toch legde daar op een eerlijke
en prettig onbescheiden wijze vast, hoe
diezelfde vorstelijke personen gewone,
blijde mensen waren, verrukt van hun ze
getocht door de residentie. Overigens
stonden wij reporter Kees van Langeraad
gaarne toe (we konden trouwens niet an
ders) dat hij aan het eind van deze re
portage speciaal de technici van de NTS
en de PTT prees, die mede deze record
operatie door de Nederlandse televisie
mogelijk maakten.
Damshuizer
j*