LOOP VRIJ IN EN UIT ■mnka Me liiaranka Èieubelen geslaagd geef een boek Expositie in het Bisschoppelijk Museum van werk van Suzanne en Joep Nicolas F f s r i iM- Grafiek van Van Heusden, Postma en Okx in het Prentenkabinet aarleB Stichting Bewegingstheater Promenadeconcert VRIJDAG 2 JULI 1965 Vrijmetselaarsmuziek van Willem Pijper Boeiende expositie in het Frans Halsmuseum Joep Strasser bekroond met Gompositieprijs nabeschouwingen Boeiend TV-spel Radio-studentenjournaal I Vlot maar niet erg ongewoon De radio geeft zaterdag HILVERSUM II 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. T elevisieprogramma IN HET BISSCHOPPELIJK MUSEUM te Haarlem is tot 29 juli een tentoon stelling te zien van werk van Suzanne en Joep Nicolas. Joep Nicolas is een be kende glazenier, Suzanne, zijn gade, is beeldhouwster. De laatste tentoonstelling, die ik van Joep Nicolas zag, had plaats in het Bloemendaalse Bloemenheuvel. Het was een expositie, waarover ik niet zo bijster enthousiast was. Ik vind deze im Haarlem beter. Misschien komt dot door de eerste indrukken. Joep Nico las maakte namelijk voor deze expositie een drietal glaspanelen, eigenlijk ramen, die de kwaliteit hebben van het vroegere werk, waar wij hem om leerden waar deren. Mijn eerste ontmoeting met werk van Nicolas had plaats in de kapel van het St. Ignatius College te Amsterdam, waar hij een aantal ramen voor had ge maakt. Voor ons jongeren, leerlingen nog aan een tekenschool, was dit moderne kunst van een grote innemendheid. Wij zagen Vlaams expressionisme op een andere, luchtiger wijze verwerkt en de verveling doorbroken, die kon uitgaan van oudere glazeniers als Roland Holst, die ons eigenlijk te decoratief werkten. Wij genoten in Nicolas' werk een zuidelijker zwier en een zich richten volgens Franse voorbeelden, die wij toen in Nederland te weinig gewaardeerd zagen. Als schilder bleek Joep Nicolas op één lijn te stellen met Hordijk, Croin, Eyck en nog enkele andere figuren, die een vleugje Frankrijk brachten in ons land, waar ma gische realisten voor ons op overdreven wijze als de belangrijkste figuren ge propageerd werden. „Portret van Suzanne" uitgevoerd in glas, Later leerden we de betrekkelijkheid zien van een en ander, dat toch onvoldoende steunde op waarden, die de Parijse School had uitgedragen. Ni colas is, evenals Hor dijk, een tijd in Noord-Amerika ge weest en meer men sen dan ik alleen hebben daarin wel een verontschuldiging willen vinden voor later werk, dat ons teleurstelde. Het te rugvinden nu in die recente ramen van kwaliteiten, die al iets zeer vertrouwds in de herinnering waren blijven hangen, neemt in voor deze exposi tie. Foto's van grote ramen in Delft en Roermond dwingen direct respect af voor Nicolas' onder nemingszin en durf. Ais een typisch verhalend schilderij maakt het grote doek „Hosanna", dat van dit jaar is, wel in druk. Het is echt het schilderij van een glazenier en een voorstelling als deze, zou wat betreft kleur nog feestelijker ge weest zijn. De kleur in Nicolas' werk heeft overigens meer een sierende, dan plas tische of psychologische betekenis. En zo kan ik hem bij alle kleurigheid van som mige landschappen toch geen echte colorist noemen. Bij meer ingetogenheid in de kleurgeving, zoals die zich voordoet bij portretten, is zijn schilderkunst aan trekkelijker. Verscheidene van die portret ten doen me weer een goed verleden in de ontwikkeling van onze Nederlandse schil derkunst herinneren. Ik dacht aan Otto van Rees en ook weer Hordijk en Croin. Maar het is toch een verleden tijd, waar Nicolas' werk mij vaak in verplaatst. In stijlontwikkeling valt een Nicolas na een Kees Verwey te plaatsen." Maar laatst genoemde maakt schilderijen van van daag, ook al mocht hij zo graag de „tach tiger" spelen. Er is in het werk van deze zwierige Joep Nicolas iets van een manie ristische renaissancisme en daarmee gaat het „dateren". Zijn kunst blijft zo te uiterlijk. In een enkel zelfportret en een portret van zijn vader verdiepte hij zich meer. Het schilderen gaat dan moeizamer en al heb ik daarvoor meer sympathie, het bewijst mij ook dat Nicolas' virtuositeit niet vrij van schijn is. MAAR GOED, feestelijke zwier is toch ook wel plezierig. Het werk van Suzanne staat op nagenoeg eenzelfde plan. Nogal onthullend zijn een meisjeskop en een kop van een jonge vrouw, portretten van be paald geen overtuigende plastiek. Haar kunst is ook veelal sierend en ver scheidene werkstukken kunnen dienen de leegte van een vlakke wand te doorbreken. Die plastieken in de vorm van reliëfs zijn niet voor een bepaalde architectuur ge dacht maar kunnen soms op een min of meer willekeurige wand aangebracht wor den gelijk men een schilderij ergens op hangt. Dit maakt veel van haar werk ook wel bruikbaar voor onze interieurs zoals ook haar kleine, meer vrij gedachte plas tieken dat zijn. Bob Buys door Joep Nicolas. VOOR DE LEERLINGSINWIJDING van de orde der Vrijmetselaren heeft Willem Pijper lempelmuziek ge- Q L L n ff f) componeerd, be- staande uit zes delen, die elk voor zich be stemd waren voor de fasen van het in wijdingsritueel. Deze zes delen, die in 1940 werden voltooid en die bekend zijn geworden als de Zes Adagios, dienden als inleiding van het Holland-Festival concert, dat donderdagavond door het Concertgebouworkest in het Concertge bouw te Amsterdam onder leiding van de dirigent Bernard Haitink werd ge geven. VOLGENS DE programmatoelichting was de componist, „zich bewust van de beperkte muzikale ontvankelijkheid van de gemiddelde kandidaat uit die dagen". De hedendaagse toehoorders, die op het concert van donderdagavond aanwezig waren, konden door deze mededeling ver wachten, dat zij niet voor Pijperiaanse problematiek zouden worden geplaatst. Inderdaad bracht de uitvoering geen schokkende modernistische ervaringen, maar wel het evenwichtige, milde genot, dat gevoelige melodische en warm-harmo- nische muziek in een uitstekende instru mentatie kan schenken. Pijpers muziek vertegenwoordigde een vertrouwde klankentaai, hetgeen trouwens met het gehele programma van dit fes tival-concert het geval was. DE VERMAARDE VIOLIST Wolfgang Schneiderhan vertolkte een van de beken de vioolconcerten van Wolfgang Amadeus Mozart, namelijk het Concert in G (K.V. 216). De solist gaf een positieve interpre tatie van het werk met een kristalheldere tekening van de transparante structuur. Schneiderhans vertolking schonk een ex quise auditieve voldoening door de over wogen openbaring van een objectieve klankenschoonheid, waarbij nochtans de grote kwetsbaarheid van de muziek evi dent werd. Bernard Haitink en het orkest zorgden voor een perfecte begeleiding. Een voortreffelijke prestatie leverde Bernard Haitink met de uitvoering van Anton Bruckners negende symfonie na de pauze. Zij werd karakteristiek voor het wezen van deze door onvoltooide hoogte puntsontwikkelingen en door oasen van sublieme schoonheid gekenmerkte muziek. P. Zwaanswijk Velasquez Geveild. Een portret van de Hertog van Olivares van Velasquez heeft in de veiling van Sotheby in Lon den 50.000 pond opgebracht (bijna een half miljoen gulden). Een klein uit 1616 daterend schilderij van Rubens, dat een vrouw en een jongen bij kaarslicht voorstelde, bracht f 190.000 op. men een IN HET PRENTENKABINET van het Frans Halsmuseum heeft expositie gemaakt van grafiek van Wout van Heusden, K. Okx en Hannes Postma! De bedoeling was oorspronkelijk met het werk van Van Heusden uit eigen col lectie een overzicht van diens ontwikkeling te geven. Men hield ruimte over en gebruikte die om recente aanwinsten uit de produktie van de andere genoemde kunstenaars te tonen, een gelukkige combinatie. Van Van Heusden ziet men enkele voorbeelden van grafiek van nog enigszins realistisch te noemen opvat tingen, waarbij toch al een bijzondere instelling ten aanzien van hetgeen in de natuur valt waar te nemen blijkt. Zelfs een ets van een boom in landschap is bepaald niet gewoon te noemen, ook al lijkt sprake van een ongedwongen voor dracht. Wel heel bijzonder is een kleine prent van een man met de handen op de knie, die ons dwingend meetrekt uit de dagelijkse sfeer. IN LITHO'S ZIEN WE een bewust ge zochte verbeelding van meer dan alleen de uiterlijke kant van het onderwerp. Dan komen er weer etsen, die wel enigszins herinneren aan de verbeeldingswereld van een Odillon Redon. Met behulp nog van het in de natuur waarneembare wordt ons een bovennatuurlijke wereld op geroepen. Misschien kan gesproken wor den van een surrealisme, maar Van Heus- dens werk heeft niet het veelal griezelige van uitingen in die geest. Groot is de in teresse en liefde voor het ambacht bij de ze graficus, die daarna dan komt tot veelal landschappelijke verbeeldingen, die zowel in zijn geest als met de door de techniek geboden mogelijkheden ontston den. Als voorbeeld van een overgang van verbeelden met aan de natuur ontleende motieven naar louter visionair beelden kan genoemd worden de prent, die „Het Ge sprek" genoemd werd. Duidelijk gaat het nog om mensfiguren, maar het is toch ook al mogelijk ons los te maken van die twee nog mensen suggererende vormen en een gesprek te voelen tussen twee vor men zonder meer. Een vervolg op deze prent zou men kunnen vinden in „De dichter". „BRANDING" IS een landschap. De lichte ronde schijf boven de golven lijkt mij de maan. Het is of ik de maan boven de Middellandse Zee zie opkomen. Maar Advertentie ANEGANG 39 - TELEFOON 1 63 40 HAARLEM Bekijkt u eens rustig onze uitgebreide collectie in palissander. ook is het of Van Heusden ons verplaatst op een andere planeet, een indruk, die ik zelf wel eens heb ondergaan in een nacht aan genoemde zee. Wanneer men aldus beelden ondergaat vindt men een entree tot het verdere werk van Van Heusden, dat ons meevoert in voor ons nieuwe ruim tes. Advertentie De 31-jarige Joep Strasser uit Amster dam, leerling van componist Ton de Leeuw aan het Amsterdamsch Conserva torium, heeft uit handen van de directeur, de heer J. Odé, in de Bachzaal te Amster dam de van rijkswege ingestelde „Prijs voor de compositie" ontvangen voor vier ingezonden werken: „Herfst der Muziek", voor koor a capella; „Psalmus", voor mannenkoor, blazers en slagwerk, „22 pa ges pour orchestre" en „Alliages 3", voor cello en piano. De jury bestond uit: Ru- dolf Escher, Paul Hupperts, André Jur- res, Ton de Leeuw, Leon Orthèl, André Rieu en Jan Odé. De rijksgecommitteer de Wouter Paap sloot zich bij het jury oordeel aan. De uitreiking volgde na de algemene diploma-uitreiking aan de afge studeerden van het Conservatorium. Het AVRO-team, dat met de grote Ne derlandse handelsmissie naar Japan ging, om een reportage over het leven en in het bijzonder over de industriële ontwik keling van dat land te maken, heeft be paald niet stil gezeten: de extra-editie van „Televizier", die 50 minuten duurde, was daarvoor wel het bewijs. Temeer reeds, daar op de twee vorige avonden achtereenvolgens Portugees Afrika en Ethopië op Nederland I behandeld wer den, verschafte dit uitvoerige beeldver- slag, met grote toewijding samengesteld door de heren Peereboom en Heussen, de kijker wel wat teveel informatie om het maar zachtjes te zeggen. Beter was het wellicht geweest, dat de samen stellers deze reisreportage in twee of drie afleveringen hadden gebracht. En dan niet in deze week, midden in de zomer, die wij nu wel de t.v.-week van de aard rijkskunde mogen noemen. Met steun van Bavaria-film durfde de Zuidduitse televisie het aan, het voor t.v. geschreven verhaal „Sportvrienden" -S:<\ ■v.v. .-:i van Dieter Meichsner in beeld te bren gen. Daarvoor was namelijk in dubbel opzicht veel moed nodig; in de eerste plaats vereiste dit scenario het enscene ren van een voetbalwedstrijd, met een verloop dat een belangrijke, dramatische functie in het spel had (en dat is op zich reeds een verschrikkelijk moeilijke opga ve) en in de tweede plaats moest het ri sico, dat miljoenen voetbalminnende kij kers en insiders deze realistische schets uit het keiharde wereldje van de beroeps voetballerij als onecht zouden afwijzen, tot een minimum beperkt worden. De omstandigheden, en de intriges die leid den tot de val van de hoofdfiguur, de goalgetter Erwin Koller, leken ons zo echt als het maar zijn kan. Aangenomen mag worden, dat insiders, meer bekend met de praktijken in dit voetbalbedrijf en met spelers, die zichzelf het slachtof fer van sportheldenverering en -ver dwazing maakten, dit moeten bevestigen. Ook al door de overtuigende wijze waar op deze schets van de definitieve val van een voetbal-ster gespeeld werd, heb ben wij geboeid deze uitzending, een uit zonderlijk geval in de reeks buitenlandse dramatische t.v.-produkties die ons voor gezet werden, gevolgd. J. Damshuizer In Amsterdam is de stichting „Bewe gingstheater" opgericht. De stichting zal I een school voor bewegingstheater gaan ex- I ploiteren met een driejarige beroepsoplei ding tot mime-acteur, met „openheid naar dans, toneel en beeldende kunsten". Het stichtingsbestuur bestaat uit de ar- I chitect B. Odink (voorzitter), de heer A. M. van Ingen (secretaris-penningmeester) en vier leden: drs. H. van Praag, de heer Arend Hauer, drs. Theo Vesseur en ir. W. H. Dekker. Het ligt in de bedoeling dat de school ook met eigen produkties naar buiten zal treden. De schoolleiding is in handen gelegd van Frits Vogels. In oktober wordt begonnen met een veertiendaags studentenjoumaal voor de I radio, zo meldt het nationaal studenten- weekblad „Student" in haar maandelijk se uitgave. De AVRO zal dit programma uitzenden I in samenwerking met het Algemeen Stu denten Persbureau. De uitzendingen zul- len waarschijnlijk plaats hebben op maan dagavonden tussen 23.15 en 23.30 uur. De afdeling auditieve en visuele media (A.V.M.) van het A.S.P. zal de redactie I voeren en het programma samenstellen. Momenteel hebben selecties van mede- I werkers plaats. „Branding" van Wout van Heusden. Ik geloof dat men gerust ook mag den ken aan die imaginaire landschappen, die we zelf wel kunnen zien in het spel van wolken of mogelijk wel zagen op vroege ochtenden vanuit ons bed in los hangende vitrages met al die vormpjes in verschillende transparante tonen van grijs. Wie dit soort „avonturen" niet kent kan ze trouwens ook zo wel vinden in Van Heusdens bladen, waarin zoveel boei ends gebeurt in vormen, tonen en struc turen. HET WERK van Postma sluit goed aan op dat van Van Heusden omdat in de techniek even boeiende dingen gebeuren. Maar Postma's vervolg op deze expositie is ook interessant om het verschil in in- GISTERAVOND had dan in het ge meentelijk Concertgebouw het Prome- stelling. Postma gebruikt ook steeds ge gevens uit de zichtbare wereld, die hij op ongewone wijze combineert om aldus tot een nieuwe verbeeldingswereld te komen. Er is in zijn werk iets van een verhaal. I nadeconcert plaats waaraan door voor- Van Heusden is meer absoluut „beel-1 - dend" kunstenaar. Het betrekken van enig verhaal in dit grafisch beelden be hoeft dan echter geen bezwaar te zijn. Want Postma trekt mij mee in zijn we reld, terwijl ik tegen die van Okx aan blijf kijken. Een titel als „Signe Maca bre" vermag mij niet te helpen, want juist lublikaties in deze krant veel aandacht esteed is, temeer omdat het onder auspiciën van Haarlems Dagblad stond. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het niet aan de verwachtingen beantwoord heeft. Wat er uiteindelijk uit de bus de aldus genoemde prent is niet zo ma-1 kwam was een gewoon zomerconcert van aa? Postma's werk voel is het Noordhollands Philharmoniseh Or- dan niet goed onder woorden te brengen. i,„ En daarmee beseft men het toch puur e* een programma dat nogal uit beeldende karakter van Postma's grafiek, hep, en in de zaal de helft van de zit die niet zou behoeven te bestaan als dat plaatsen verwijderd, waar nu circa vijftig wat hij voelt in woorden te zeggen ware. bezoekers rondliepen (promeneerden), oi HILVERSUM I 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Het levende Woord, medita tie. 7.05 Klassieke grammofoonmuziek. 7.30 Nieuws. 7.40 Geestelijke liederen. 7.55 De kerk zijt gij, lezing. 8.00 Djinn: ge varieerd programma. (8.30-8.40 Nieuws; 9.35 Waterstanden). 12.00 Angelus. 12.03 Lichte muziek (opn.). 12.24 Marktberich ten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Religieus nieuws. 12.45 Overheidsvoorlichting: Ge ven en nemen. De familie Van Buuren praat weer over het verkeer. 12.55 Licht instrumentaal ensemble en lichte orkest muziek met zangsolisten (opn.). 13.15 Voor de jeugd. 14.10 Musicerende dilettanten: Koorzang. 14.30 Voor de kleuters. 14.40 metropole-orkest en koorzang (opn.). 15.30 Signaal: documentatie van en over jon ge mensen. 15.50 Lichte grammofoonmu ziek. 16.00 Wie zingt er mee?: Finale zangfestival voor scholen. 17.30 Sportpe- riscoop. 17.40 Dansmuziek. 18.00 Muzikaal toerisme en toeristische tips. 18.50 Licht baken, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Actuali teiten. 19.30 Concertgebouw-orkest en so list (opn.): klassieke muziek. 20.30 Drie van Elck wat wils: gevarieerd muziek programma. 21.30 Reisoogst: zwerftocht door gedroomde en werkelijke werelden 21.50 Lichte grammofoonmuziek. 22.20 Ak- tualiteiten of grammofoonmuziek. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Tus sen licht en donker, overweging. 22.55 Stereo: nieuwe klassieke grammofoonpla ten. 23.55-24.00 Nieuws. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 7.25 Van de voorpagi na. 7.30 Lichte grammofoonmuziek (ver volg). 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammo foonmuziek. 8.20 Wegwijzer: tip svoor va kantie- en snipperdagen. 8.30 Lichte gram mofoonmuziek. 9.10 Klassieke grammo foonmuziek. VPRO: 9.40 Het is meer dan het lijkt, gesprekken over gelijkenissen (I). 9.55 Wonen en laten wonen, lezing (III). VARA: 10.00 Z.O.135, gevarieerd programma. (Om 11.00 Nieuws). 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Actueel sportnieuws. 13.00 Nieuws, 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-varia. 13.20 Ste reo: licht ensemble (vocaal), licht orkest en zangsoliste. 13.40 Voor de twintigers 14.15 Radio Jazzclub. 14.45 Van Hanen' boek tot Mammoetwet, vraaggesprek, 15.00 Operetteklanken (gr.). 15.40 Boeken wijsheid. 16.00 Nieuws. 16.02 Licht ensem ble. 16.25 Swing en Sweet. 17.00 Reporta ge Tour de l'avenir. 17.10 Stereo: Orgel- kwartet: lichte muziek. 17.30 Actualitei ten. 18.00 Nieuws en commentaar op het nieuws. 18.20 Lichte grammofoonmuziek voor teenagers. 19.20 Voor de kinderen. 19.30 Stereo: Tango-rumbaorkest en zang soliste. 20.00 Nieuws. De slangebeet, hoor spel. (herhaling van 2 december 1964). 21.05 Residentie-orkest en solist(opn.) klasieke muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Sport op zaterdag, met o.a. nabeschouwing over de rustdag in Tour de France. 22.50 Zand als geld als water, reportage over de Ne derlandse kust en zijn bezoekers. 23.15 Zij die van de zon leven, licht programma. 23.45 Lichte grammofoonmuziek. 23.55- 24.00 Nieuws. BRUSSEL, 324. 12.00 Nieuws en praatje. 12.03 Hallo, met Henk. 12.25 Weerbericht, mededelin gen en SOS-berichten. 12.30 Amusements muziek. 12.57 Programma-overzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Amuse- menstmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Mr. Wonderful, musical. 15.00 Nieuws. Om streeks 14.00 Teportage van de Ronde van de Toekomst. 15.03 Radioweek 1, 2 en 3. 15.15 Lichte muziek. 15.30 Operettemu ziek. 16.30 'Voor de automobilisten. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Liederen. 17.30 Orgelmuziek. 17.00 Nieuws, vueerbericht en mededelingen. 17.15 Liederen. 17.30 Orgelmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Lichte mu ziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Grammo foonmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokroniek. 19.40 Les parapluies de Cherbourg. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Dansmuziek. 23.00 Nieuws. 23.55 Nieuws. VOOR VRIJDAG NEDERLAND I NTS: 14.00-16.00 Reportage van het In ternationaal Tennistoernooi te Wimbledon 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Barend de Beer. VARA: 19.06 Atlantisch avontuur, filmreportage van de wedstrijd in een- mansboten. 19.35 De Flintstones. (afleve ring: Tony Grandma). NTS: 20.00 Jour naal. VARA: 20.20 Achter het nieuws, ac tualiteitenrubriek. 20.45 Wat doet hij wie is hij? Klankbeeld over handenarbeid Bob Buys 'angs de kant zaten, onder het toeziend oog van vijf man Rode-Kruispersoneel die een rustige avond gehad hebben. De beschikbare rijen waren deels bezet met de habitués van de abonnements- en zomerconcerten, deels met een wat jon- ;er publiek, en verder waren aanwezig Ie orkestleden en de koorzangertjes uit onze zusterstad Angers die hedenavond Fauré's Requiem ten gehore brengen. HET IS OVERBODIG nog eens op alle nummers van het programma in te gaan. Dit alles was voor het N.Ph.O. en diri gent Henri Arends gesneden koek, en voor het publiek niet minder, de jonge Mariët- ta van Wijk werd beloond met veel ap plaus na het Eerste Pianoconcert van Liszt, Jenny Veeninga overrompelde weer met haar expansieve stem en dramatiek in een aria uit Puccini's Turandot en het Ave Maria uit Verdi's Otello (in deze in Frankrijk. 20.50 Hartelijk gefeliciteerd, I laatste bleek zij ook over intiemere tonen amusementsprogramma rond Albert de te beschikken), Cees Lutik, tuba en Sief Booy. 21.30 In vertrouwde handen: Blin- I Bröcheler gaven veel plezier in een Car dedarmoperatie. 21.55 Dick Powell Thea tre: Trip met een luxe motorschip. NTS 22.45 Toeristische tips. 22.48 Journaal. 22.53-23.03 Filmverslag van de Tour de France. NEDERLAND II NTS: Nieuws in het kort. NCRV: 20.01 Station Petticoat: De perikelen van oom Joe, TV-film. 20.25 Gevleugeld avonturen navalsconeertje van Louis Toebosch. Het strijkorkest was in het bekende Adagio van Samuel Barber zuiver en expressief, en verder kwamen de geijkte nummers, Bloemenwals, Piet Hein Rapsodie, Rosa- munde-muziek etcetera vlot en vaardig de zaal in. Wat valt er meer te zeggen? Iedere po ging om de routine die als een soort tra- (IV), documentaire over de luchtvaartse- ge houtwurm het concertbedrijf uitholt te - -T- Jctf\ rrn T-t WPPrQtrOVDD UOrrl i 4- Tl- schiedenis. 20.50 De gemaskerde kater, TV-thriller. 21.45 Avondoverdenking. 21.55 Attentie, aktualiteitenrubriek. 22.10 Einde. VOOR ZATERDAG NEDERLAND I NTS: 14.00-16.00 Reportage van het In ternationaal Tennistoernooi te Wimble-1 don. KRO: Wie zingt er mee, kinderzang- festival. NTS: 17.40 Voor de kinderen. 17.45 Reportage Tennistoernooi te Wimble don. 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Ba rend de Beer. KRO: 19.06 Dwars door Afrika, documentaire film. 19.35 Sir Lan celot, TV-feuilleton. NTS: 20.00 Journaal, I en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt, aktualiteitenrubriek. 20.50 Die lustige Wit- we, operette. NTS: 22.45-22.50 Journaal. NEDERLAND II NTS: 16.00-17.45 Reportage van het In-| ternationaal Tennistoernooi te Wimble-1 don. 20.00-20.01 Nieuws in het kort. AVRO 20.01 Top Cat, tekenfilm. 20.25 Tiener-1 idolen, muzikaal programma voor de tie ners. 20.55 De schone heks, TV-film. 21.201 The Saint, TV-film. NTS: 22.10-23.10 Atle tiek, samenvatting van de wedstrijden te Bern gehouden. weerstreven verdient aanmoediging. Ik hoop dat Henri Arends zich niet zal laten ontmoedigen om op de ingeslagen weg (die onder andere tot het zeer succesvolle Hartewensfestival geleid heeft) voort te gaan. Sas Bunge Unicum geveild. Het boek dat Robert Herrich tussen 1612 en 1624 geschreven heeft over gemeenplaatsen in de poëzie is nu in Sotheby's veiling verkocht voor 340.000 gulden; „de meest opmerkelijke literaire ontdekking welke in de ner- innering van één van de huidige fir manten ooit door ons verkocht is", al dus Sotheby. Het manuscript is gedeel telijk in rijm en proza. Het bevat twaalf pagina's poëzie in de hand van de dichter met tal van verbeteringen. Er staan een aantal gedichten in over Lady Frances Howard, wier scheiding van Essex en huwelijk met Somerset haar berucht gemaakt hebben. Het manuscript was afkomstig uit de be roemde collectie van Sir Thomas PhiL lips die van 1792 tot 1872 geleefd heeft.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 17