„Mutter Courage und Ihre Kinder"
door Keuls Theater matig gespeeld
De Haarlemse Orgelmaand begonnen
De kandidaten van het Concours
toonden verrassende kwaliteiten
V
PACIFISTISCH BRECHT-DRAMA
HOL
HBLL Min
„Die Opernprobe" van
Lortzing in Leiden
Filmfestival te Moskou
Maria Callas kreeg het geprikkelde
Londense pubiek toch aan haar voeten
[~wF
DINSDAG 6 JULI 1965
P
fWF
CITROENBRANDEWIJN FOCKINK
De radio geeft woensdag
Eugène Calkoenprijs
voor Edo de Waart
Lord Sackville overleden HeilL(gr )- 19,50 Wereldpanorama.
Televisieprogramma
CITROENBRANDEWIJN FOCKINK
DE TWEEDE toneelvoorstelling in
het huidige Holland Festival betreft een
Keulse opvoering van Brechts „Mutter
Courage und Ihre Kinder". Brecht
schreef deze „Kroniek van de dertig
jarige oorlog" in de jaren 1938-1939, dus
drie eeuwen rui
Voor het Müllerorgel de vier kandi- selprijs zullen betwisten Vlnr
daten, die elkaar vanavond de wis- Deniel Roth, Lionel Rogg Ariê
Keyzer en Anders Bondeman.
dato, maar om de
historische feiten
was het hem al
lerminst te doen.
Het is een van
zijn belerende stukken en de boodschap
is ditmaal een waarschuwing voor de
dreiging van de tweede wereldoorlog
waarop men in Spanje al preludeerde
Men kent langzamerhand de structuur
van dit zogenoemde „epische" theater:
In een grote serie losse scènes, door
schoten met liederen, wordt aan de hand
van een aantal anekdotische gebeurte
nissen een levensloop geschetst die
exemplarisch is voor de bedoelde mo
raal. Die fragmentarische opbouw, de
muzikale onderbrekingen, en de bij
behorende sobere, niet-realistische en-
scènering beogen de toeschouwer af te
houden van een zich willoos overgeven
aan het toneelgebeuren, en hem te „ver
vreemden van het lot der personages,
zodat hij in staat is zich daar een eigen
verstandelijk oordeel over te vormen.
IN „MUTTER COURAGE" is deze
vorm van dramatiek al heel consequent
toegepast, en in zoverre inderdaad óók
functioneel dat de toeschouwer na afloop
verondersteld mag worden een juister
oordeel over de gebeurtenissen te vellen
dan de hoofdrol zelf. Mutter Courage is
namelijk een legendarische marketentster
die de oorlog als haar enig heil ziet, zelfs
nadat deze oorlog haar beroofd heeft van
haar drie (min of meer symbolische) kin
deren, de moedige Eilif, de verstandige
Schweizerkas en haar stomme dochter
Kattrin.
In de zaal is tegen die tijd de pacifisti
sche strekking al lang naar waarde ge
schat. Meermalen heb ik al betoogd dat
deze verstandelijke, ietwat opdringerige
methode om 's schrijvers ideeën aan de
man te brengen mij weliswaar soms nut
tig, maar volstrekt niet superieur lijkt
aan meer conventionele, aan het meege
voel appellerende vormen van dramatur
gie.
OOK GISTERENAVOND bij de eerste
voorstelling in de Amsterdamse Stad-
schouwburg werd men trouwens weer ge
troffen door de bezwaren die de verbrok
keling in vele onsamenhangende frag
menten met zich meebrengt. Het valt
VOOR DE VIJFTIENDE KEER begonnen maandagavond in de Grote of
St. Bavokerk te Haarlem met het presentatieconcert door de vier deelnemers
aan de improvisatiewedstrijd de jaarlijkse orgelmanifes
taties. Uit hetgeen deze avond ten gehore werd gebracht
bleek, dat de triomfantelijke winnaar van verleden jaar,
Arie Keyzer uit Middelhamis, zich hedenavond zal te
verweren hebben tegen drie collega's die, evenals hij,
de techniek van het orgelspel de baas zijn en zich in de
korte tijd van voorbereiding reeds op verrassende wijze vertrouwd hebben ge
maakt met de registratieproblemen van het koninklijke instrument. Dit is al heel
wat om het concours met spanning tegemoet te zien, maar het is niet alles waar
het er immers op aan komt om ex tempore de scheppende kracht te laten gelden.
Want improviseren is voor een aanmerkelijk deel de kunst van het onvoorziene.
DE ACHTENTWINTIGJARIGE Zweed onopgelost probleem bleef. Ook de extre
Anders Bondeman beet het spits af met me contrapuntische virtuositeit van de
de Passacaglia en Fuga van Bach. Dit be Canonische variaties deed toen de compo-
roemde variatiewerk gaf hem ruime gele- nist het verwijt treffen, dat hij de schoon-
genheid te woekeren met het rijke kleur- heid van zijn werk liet overschaduwen
palet van het Müllerorgel en tevens het door zijn kunstvaardigheid. Wij weten nu
vermogen daarin het evenwicht te be- wel beter en zien in deze wonderlijke
trachten om het polyfone weefsel alle compositie een van de hoogtepunten van
Techt te doen. Uiteraard is dit laatste I het muzikale scheppingsvermogen waarin
van essentieel belang, maar het vindt in geest en stof met elkaar in evenwicht
een tmtennjk aspect een dominerend zijn. Het is tenslotte aan de interpreet ons
equivalent. Wie het werk als experiment daarvan het overtuigend bewijs te leve-
wel eens eénkleung heeft horen vertolken ren. Wij kregen de indruk dat Lionel Roee
komt dan pas voorgoed te weten wat de daarin volkomen slaagde,
relatie lijn-en-kleur in de orgelkunst bete
kent, omdat men het dan als een essenti- HIERNA ZORGDE DE 33 JARIGE
eel element ontbeert Wel was het opval- ARIE KEYZER voor een contrasterende
lena dat Bondeman de Fuga niet direct
afwisseling in het programma, door voor
zijn speelbeurt een van de Concerto's te
kiezen, die J. G. Walther voor orgel be
werkte naar ensemblewerken. Het gold
nu het Concerto del Sigr. Taglietti, een
componistennaam die we, zonder dit or
gel-arrangement wellicht niet meer zou
den vernoemd zien.
Arie Keyzer vertolkte het aangenaam
te beluisteren en toch niet oppervlakkige
werk met de vlotte musiceergeest die bij
de concertante stijl past. Het voorlaatste
deel adagio a 2 claviers bleek een
treffend, echt organistiek geval.
TENSLOTTE maakten we kennis met
de inventieve geest van de tweeentwintig-
jarige Fransman Daniël Roth, die zich pre
senteerde met vijf versetten over het
„Veni Creator", die bij opmerkelijke con
structie veel zin voor kleur verraadden.
Bovendien demonstreerde hij zijn jeugdi
ge élan in een sterk opgestuwde vertol
king van Choral III van Franck. Behou
dens dat een iets te zware bas de vox-hu-
mana-melodie hinderde, wist de Benja
min onder de mededingers zijn interpre
tatie met fraaie registraties te kleuren.
Uit het geheel ervoeren wij durf en tempe
rament.
Het ziet er dus naar uit, dat men heden
avond op de beslissende wedstrijd vier
vaardige organisten zal te horen krijgen.
Jos de Klerk
aansloot bij de twintig voorafgaande vari
aties, waarvan zij de magistrale bekro
ning vormt en ook dat zij de sterke stu- I
wing miste die haar een virtuoos karak
ter kan geven; doch daar stond tegenover
een voorbeeldige omlijning die de polyf-
nie duidelijk hield. Als geheel een opmer
kelijke prestatie waaruit beheersing en
bezonnenheid sprak.
DE NEGENENTWINTIGJARIGE Zwit
ser Lionel Rogg diende zich aan met
Bach's Canonische variaties over „Vom
Himmelhoch", waarachtig geen opgave
voor iemand die het succes zoekt op de
weg van de minste weerstand. Immers I HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV.
Bach schreef het als proefstuk voor zijn NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Klassieke
lidmaatschap aan de Mizler-Sociëteit, grammofoonmuziek. 7.30 Nieuws. 7.40 Ra-
waarvoor hij tevens zijn geschilderd por- diokrant. 7.55 Lichte grammofoonmuziek.
tret inleverde met in de hand de fameuze 8.15 Gewijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws!
raadsel-canon die voor zijn medeleden een 8.40 Lichte pianomuziek. 9.00 Voor de zie
ken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de huis-
Advertentie
Ursula von Reibnitz in „Mutter Cou
rage und Ihre Kinder" van Brecht.
overigens ook niet te loochenen dat een
anti-oorlogsmoraal op een publiek anno
1965 nooit anders kan werken dan als het
intrappen van een wagenwijd openstaan
de deur.
DAAR KOMT NOG bij dat deze Duitse
opvoering, door „die Bühnen der Stadt
Köln", het stuk zeker niet de beste kan
sen gaf. Met name de balladen op de oor
spronkelijke muziek van Paul Dessau,
werden over het algemeen met weinig ta
lent vertolkt. Dat deze uiterst gecompli
ceerde muziek bovendien van een weinig
meeslepend gehalte is, maakte dit onder
deel van de opvoering nog minder aan
trekkelijk. In het spel van Ursala von
Reibnitz in de titelrol viel voor het overi
ge veel te waarderen. De nuchterheid en
humor kregen goed gestalte terwijl een
opmerkelijke plastiek aan de dramatische
hoogtepunten (b.v. de herkenningsscène
met de geëxecuteerde zoon) een indrin
gende werking verleende. De regie van
Peter Palitzsch was duidelijk en exact,
maar nogal eens fantasieloos en statisch.
Een sterk punt van de voorstelling vorm
den de naar behoren simpele maar uiterst
suggestieve toneelbeelden die Bert Kist
ner met een economisch gebruik van zet
stukken wist te bereiken. Van de vele an
dere spelers waren er slechts weinigen die
een opmerkelijk niveau bereikten. Daar-
bij mogen Peter Lieck als een krachtige
Eilif en Günther Ungeheuer als een
mooi-ironische Feldprediker met ere ge
noemd worden. De voorstelling is alleen
nog vanavond in Den Haag te zien.
Hans van den Bergh
,£empre" o.l.v. Leo Driehuys
ALS ONDERDEEL van de lustrum
viering van de Leidse Universiteit gaf
het Studenten-Muziekgezelschap „Sem-
pre Crescendo" („Hoor ik op Sempre een
waldhoorn, of ook wel een Turksche
trom, dan moet ik zoo bitter weenen; en
ik weet zelf niet waarom" schreef Piet
Paaltjens), gisteravond een tweetal uit-
voeringen van de eenakter „Die Opern
probe" van Albert Lortzing, auteur van
„7mt und Zimmermann" en enkele an
dere zangspelen in Biedermeierstijl.
Hieraan werd deelgenomen door da
werkende leden van „Sempre" wat be
treft koor en orkest, terwijl alle rollen
op twee na: Leny Stevens-Ridderhof, so
praan en Marius Kemler, tenor, bezet
werden door studenten. De leiding be
rustte bij twee vaklieden, beiden door
werkzaamheden bij de thans overleden
Nederlandse Opera bekend: Leo Drie
huys voor de directie, Frans Boerlage
voor de regie.
HET WAS EEN gelukkige keus omdat
Lortzing een zeer in het gehoor liggende
melodie schrijft, ietwat oubollig van ka
rakter, maar die een gezelschap ontwik
kelde amateurs niet voor onoplosbare pro
blemen stelt. Wat de vocale medewerker»
er van maakten was van zeer aanvaard
bare kwaliteit, waarbij speciaal Jelle
Dijkema, die tevens als hoofd van de
opera-commissie van „Sempre" een be
langrijk aandeel in de organisatie gehad
heeft, genoemd moet worden. Leo Drie
huys had aan de voorbereiding van het
orkest en aan de samenwerking met de
scene kennelijk veel zorg besteed, wat
niet onderschat moet worden aangezien
studenten bij dergelijke gelegenheden er
van uit plegen te gaan dat het een lolle
tje moet blijven. Het klonk allemaal zeer
gedecideerd en zonder een zweem van di
lettantisme in de slechte zin des woord».
Het applaus was van dien aard dat da
korte finale terecht herhaald werd. De re
gie had enkele humoristische trekjes, on
der andere in de tafrelen waarin op het
opera-toneel een opera-repetitie („Opern
probe") wordt gehouden, zonder dat het
leutige teveel de overhand had. De aan
kleding was smaakvol.
IN TOTAAL ZIJN ER vier uitvoeringen
van dit werkje geweest dat een speelduur
van ongeveer een uur heeft. Die welke ik
bijwoonde was de laatste, evenals de
vóórlaatste speciaal voor leden van het
corps en hun dames. De rector-magnificus
prof. Kuenen, dankte alle medewerkers
voor hun inspanning, waarna nog een
groot aantal speeches volgde waarbij
kransen van de praeses van commissie of
vereniging zus naar die van vereniging of
commissie zo gingen, tot ze tenslotte te
recht kwamen bij hen die deze voorstel
ling gedragen hadden, de dirigent, de re
gisseur en de beide professionele zangers.
Daarna volgde in de sociëteit Minerva
een bal dat tot in de vroege morgenuren
duurde.
Sas Bunge
Het internationale filmfestival van Moo-
kou, waarvoor drieënvijftig landen film»
ingestuurd hebben, is gisteravond geopend.
Uit de gehele wereld waren sterren ver
wacht om bij de vertoningen van hun
films aanwezig te zij*, maar alleen de
blonde Franse ster Marina Vlady was
komen opdagen voor de gala-opening in
het luxe Kremlin Congrespaleis.
Zij werd begroet met kreten als „oh's"
en „ah's" toen zij in een zeer laag uitge
sneden avondkleed verscheen. Over haar
schouders droeg zij een doorschijnende
avondcape. Blijkbaar onbewust van het
Sovjet verbod op „naakte" foto's ver
drongen zich persfotografen voortdurend
rond Marina. Vorige week had het blad
„Sovjet Cultuur" nog een foto gepubli
ceerd van een in een bikini gekleed ster
retje, omringd door fotografen tijdens het
filmfestival van Cannes. Het bijschrift
luidde: „Dit is een kenmerkende opnam»
voor het festival van Cannes".
Aan de heer Edo de Waart, die op 21
Juni 1962 met de hoogste onderscheiding
het einddiploma solospel voor het hoofd
vak hobo verwierf, is op voorstel van
directeur en vele leerkrachten door het
I vrouw, 10.10 Klassieke grammofoonmu
ziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Klassieke
grammofoonmuziek. 11.15 Lichte gram
mofoonmuziek. 11.50 Twaalfuurtje, caba
ret. 12.00 Touring-club: toeristische wen
ken voor buitenlandse gasten. 12.27 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Nieuws. 12.40 Grammofoonmuziek, even-
tueel aktualiteiten. 12.50 Vocaal ensemble.
13.10 Moderne muziek (gr.). 13.35 Licht
bestuur der vereniging „muzieklyceym" ensemble met zangsolisten, 14.00 Klassie-
te Amsterdam, de Eugène Calkoenprijs Lee kamermuziek (gr.). 15.05 Klassieke
toegekend, „mede naar aanleiding van grammofoonmuziek. 15.50 Bij bel vertelling
de opvallende wijze waarop hij zich als v9or leugd- 16.00 Voor de jeugd. 17.00
dirigent heeft onderscheiden". Lichte grammofoonmuziek. 17.50 Over-
Deze prijs 1000) voor uitzonderlijke heidsvoorlichting: mens en samenleving,
prestaties is ingesteld en genoemd naar 18.00 Klassieke grammofoonmuziek. 18.10
de oprichter van genoemd lyceum. Edo Vocaal dubbelkwartet. 18.30 Het Spek-
de Waart is per 1 september 1966 be- trum: Nieuws uit de Prot. Christelijke or-
noemd tot assistent-dirigent van het Con- ganisaties. 18.45 Lichte grammofoonmu-
certgebouworkest. ziek. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10
Radiokrant. 19.30 Muziek van het Leger
20.00 Licht ensemble. 20.15 Holland Festi-
CLOGHEEN (Ierland) (AP) Lord val 1965. Radio Filharmonisch orkest met
Sackville de romanschrijver en mu- sopraan en Groot Omroepkoor: klassieke
ziek-criticus Edward Sackville West is en moderne muziek (20.55-21.20 Martin
maandag in de ouderdom van 63 jaar te Buber: portret van een profeet. 21.20-21 30
Tipperary overleden. Hij was een der Moderne liederen (gr.). 22.15 Moderne
voornaamste Anglo-Ierse intellectuelen grammofoonmuziek. 22.30 Nieuws en SOS
van zijn tijd. berichten. 22.40 Avondoverdenking. 22.55
Sackville, die behoorde tot de Blooms- Oude muziek (gr.). 23.10 Antwoorden op
bury Group, verwierf faam met romans, eigentijdse uitdagingen aan het Christen-
Later begon hij muziekkritieken te schrij- dom, lezing. 23.30 Licht orkest (gr.). 23.55-
ven. Hij was zelf een uitstekend pianist. 24.00 Nieuws.
In zijn wekelijkse kolom in de New Sta- HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA 9 40
tesman schreef hij tussen de oorlogen tal VPRO. 10.00-24.00 VARA.
van tukken waarin hij wees op de ver- VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek
diensten van weinig bekende Britse com- en socialistisch strijdlied. 7.20 Lichte
ponisten als Britten, Tippett en Berkeley, grammofoonmuziek. 7.25 Van de voorpa-
In 1951 gaf hij samen met Desmond Sha- gina. 7.30 Lichte grammofoonmuziek. 8.00
wc Taylor „The Record Guide uit, een I Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek
encyclopedische studie van vrijwel alle (verv.). 9.00 Van alle markten thuis
tot dan op grammofoonplaten vastgelegde praatje voor de huisvrouw. 9.05 Klassieke
muziek. grammofoonmuziek. VPRO: 9.40 De een
zame getuigen van God, overdenking over
de profeten. VARA: 10.00 Amusements
muziek (gr.). 11.00 Nieuws. 11.02 Geknipt
voor herhaling: muziek en gesproken
woord uit een recent en een dieper verle
den. 12.00 Stereo: Tango-rumba-orkest,
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Voor het platteland. 12.35
Electronisch orgelspel. 12.55 Actualiteiten.
13.00 Nieuws. 13.15 Accordeonorkest. 13.35
Lichte grammofoonmuziek. 13.45 Moorde
naarswerk, beschouwing over Nederland
se moordzaken (5). 14.00 Licht ensemble.
14.20 Radiokoor: zeemansliedjes. 14.30 Ra
diokamerorkest en solist: oude muziek.
(Het programma tussen 15.30 en 17.00 uur
kan onderbroken worden voor de reporta
ge Tour de France). 15.00 Voor de jeugd
(Om 16.00 Nieuws). 16.30 Voor de zieken,
17.00 Wegwijzer: Tips voor vakantie- en
snipperdagen, afgewisseld met grammo
foonmuziek. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nw
18.15 Dansorkest en zangsolisten. 19.00
Stereo: Kinderkoor. 19.20 Voor de kinde
ren. 19.30 Artistieke Staalkaart. 20.00 Nws
20.05 Promenade orkest. 20.35 Socialis
tisch commentaar. 20.50 Disco-Festival.
21.55 Boeketje romantiek: volksliedjes.
22.20 Sport halverwege. 22.30 Nieuws, met
mededelingen of SOS-berichten. 22.40
Viool en piano: moderne muziek. 23 10
Jazzmagazine. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws en praatje. 12.03 Grammo
foonmuziek. 12.15 Gevarieerd muzikaal
programma (12.25 Weerbericht, medede
lingen en SOS-berichten). 12.50 Beursbe
richten en programma-overzicht. 13.00
Nieuws, weerbericht en amusementspro
gramma rond de ronde van Frankrijk.
(13.15, 14.05 en 15.05 Reportages (14.00,
15.00, 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten).
Tussen 15.30 en 17.00 Reportages. 17.00
Nieuws, weerbericht en mededelingen.
17.15 Voor de kinderen. 18.00 Nieuws 18 0
Voor de soldaten. 18.30 Lekenmoraal en
filosofie. 18.50 Sportkroniek. 19.00 Nieuws,
weerbericht en radiokroniek. 19.40 Geva
rieerde muziek. 20.00 Klassieke muziek.
21.30 Europese volksliedjes en -dansen.
21.50 Klassieke muziek. 22.00 Nieuws en
berichten. 22.15 Lichte casinomuziek. 23.00
Nieuws. 23.05 Klassieke muziek. 23.55
Nieuws. 24.00 Voor de zeelieden.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
NTS: 18.30 Weekjournaal voor gehoor-
?nSt0C^den' 18,30 Nieuws in het kort
19.01 Voor de kleuters. 19.06 Samenvat
ting Kamerdebatten (uitzending onder
voorbehoud). 19.33 Engelse les. 20 00
^„rnanal-VARA: 20.20 Achter het nieuws,
Sextet, amusementsprogram
ma. VARA: 21.20 Doping, documentaire
over de vele aspecten van dit actuele
sportprobleem. NTS: 22.15 Journaal. 22.20
Filmverslag Tour de France. 22.30-23.00
Samenvatting Kamerdebatten (uitzending
onder voorbehoud).
NEDERLAND II.
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. 20.01
Detective Bureau Lynx: Om een wagen-
jengte, TV-film. NCRV: 20.25 Hoe bestaat
het. 20.55 Jazz in het vakantiecentrum
De Woodstee. NTS: 21.15 Deirdre, toneel
spel in verzen. CVK/IKOR: 22.10-22.35
Interview met prof. Martin Buber.
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND I
AVRO. 17.00-17.35 Voor de kinderen
NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor
de kleuters. 19.06 Samenvatting Kamerde
batten (uitzending onder voorbehoud)
!8-35 Van onze sportredacteur.
Nib: 20.00 Journaal en weeroverzicht.
KRO: 20.20 Brandpunt. 20.45 Piste, geva
rieerd programma. 21.25 Villa Sidonia, co
medy-thriller (dl. 4). 21.55 Snel wegen
wegen: Nederland—België op het gebied
van autowegen. NTS: 22.25 Journaal.
22.30 Filmverslag Tour de France. 22.40-
23.10 Samenvatting Kamerdebatten (uit
zending onder voorbehoud).
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO:
20.01 Vocaal en instrumentaal kwartet:
Zuidamerikaanse muziek. 20.30-22.10 De
vermoeide Theodoor, klucht.
Van onze correspondent)
LONDEN. - De gevierde en vurige Maria Callas ontving maandagavond, na haar
triomfantelijk optreden als Tosca in het Royal Opera House in Londen een staand,
ovatie. Zo groot was de geestdrift van het publiek, dat zü twaalf maal werd terug
geroepen. Na de eerste akte moest men het doek al v«f maal halen. Men vroeg om
meer, zelfs nadat de dirigent Georges Prêtre de avond met het spelen van het volks
lied had gesloten. Voor zij het gebouw verliet sprak Maria Callas met de koningin,
prins Philip en de koningin-moeder, die deze liefdadigheidsgalavoorstelling hadden
bijgewoond. Er waren fantastische prijzen betaald. Zelfs een half uur nadat de voor
stelling was begonnen werden er nog plaatsen voor 650 gulden per stuk aangeboden!
MARIA ZEI DAT ZIJ diep gelukkig
was over de enthousiaste reacties van
het publiek. De tenor Tito Gobbi zei: „Ma
ria Callas heeft prachtig gezongen. Je
weet dat als je met Maria zingt, alles goed
gaat. La Callas had honderden teleurge
steld omdat zij wegens haar gezondheids
toestand bij de drie voorafgaande voor
stellingen verstek had moeten laten gaan.
Haar plaats werd met groot succes inge
nomen door de in Engeland wonende
Australische zangeres Marie Collier. De
ze maakte zo'n uitstekende indruk dat zij
onmiddellijk een uitnodiging ontving van
de Scala in Milaan.
MARIA CALLAS lijdt aan lage bloed
druk. Zij verklaarde maandag dat zij be
sloten had uitsluitend op deze ene gala
voorstelling op te treden, omdat het En
gelse volk dit van haar verwachtte. MaPr
ook dit optreden was tegen het advies van
haar dokter. Maria zag van repetities af,
maar zij kan deze rol dromen. Het was
ook nu weer vooral als dramatische ac
trice dat zij haar gehoor gevangen hield.
Haar stem was minder sterk dan gewoon
lijk, doch zachter en fluweliger dan bij
het vorige optreden in Londen. Zij zong
met grote eenvoud en daardoor indringen
der dan ooit. Het was echter duidelijk dat
zij niet in staat zou zijn geweest viermaal
achtereen op te treden.
Maria Callas betreedt de artiesten
ingang van het Royal Opera House
in Londen, waar zij later in de
avond de Tosca zong.
Advertentie
f7,- per
hele liter