Mis van Bruckner in Haarlem met Windsbacher Knabenchor II Beeld van Erie Claus in het hart van de stad Jean Fournet leidde Psalm 47 van Florent Schmit De juryleden van het Concours stelden zich kenmerkend voor ffjriHi- Bik T ÊMtkwm NEGEN MUZEN Amsterdam voteert vijf miljoen voor de kunst DONDERDAG 8 JULI 196S 13 Toernooinaast Vleeshal Radio Philharmonisch Orkest DE HAARLEMSE ORGELMAAND Willem Noske solist bij N.Ph.O. in de Bavo Kerkelijke werken van Bach in de Kurzaal Piste" altijd goed m 1# nabeschouwingen De radio geeft vrijdag T elevisieprogramma IN DE LOOP VAN de komende week wordt in de Lepelstraat tussen de Grote Kerk en de Vleeshal in Haarlem een beeldje geplaatst van de in Haarlem ge boren en in Amsterdam werkende beeld houwer Eric Claus. Dit beeldje stelt het steekspel voor. In de middeleeuwen wer den er op de Grote Markt, toen 't Sant geheten, veel toernooien gehouden. De heer Claus heeft aan dit vijfentachtig centimeter hoge beeldje ongeveer vier maanden gewerkt. Het beeldje is ge maakt in opdracht van de stad Haarlem en in brons gegoten door de firma Joos- ten in Soest. DIT IS NIET het enige beeld van Ene Claus dat in Haarlem geplaatst zal wor den. Hij heeft tevens de opdracht gekre gen om een plastiek te maken, voor het terrein van een school in Haarlem-Noord. Dit beeld, eveneens in brons gegoten, zal over een paar maanden gereed komen. Het stelt de „Vier Heemskinderen" voor. Enkele malen is Claus' werk nationaal en internationaal bekroond. Hij verwierf in 1961 in de tentoonstelling „Kunstprijs voor de Sport 1961" een eerste prijs met zijn in brons gegoten plastiek „Zwemster"; in 1962 behaalde hij een eerste prijs met een penning ter nage dachtenis van de Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright, die tevens bekroond werd in 1963 op het tiende congres van de „Fédération Internationale des Editeurs de Medailles". Beelden van Claus staan onder meer in Velsen en Beverwijk. Zoals ieder jaar wordt tijdens de Haar lemse orgelmaand de grote orgelweek in de Grote Kerk besloten met een extra concert, ditmaal op 9 juli om 20 uur. Hier treden onder meer het Windsbacher Knabenchor en het Groot Omroepkoor op. Het Windsbacher Knabenchor is samengesteld uit leerlingen van een internaat in Windsbach. Dit koor heeft door de jaren heen een grote plaats ver overd tussen internationaal vergelijkbare koren. De oprichter en directeur van deze koorschool is Hans Thamm, oud leerling van vele nestors van het Duitse muziekleven. De Bayerische Rundfunk zendt regelmatig geestelijke liederen- uitvoeringen door dit jongenskoor uit. Veelvuldig zingen de jongens in de Nürnbergen Lorenzkirche en door deze activiteiten is hun vermaardheid in vele landen doorgedrongen. Na de laatste wereldoorlog kwam Hans Thamm, voor malig leerling van het knapenkoor van de Dresdener Kreuzkirche, als muziek leraar naar Windsbach. In mei 1946 waren zijn pupillen zover dat ze de missen konden zingen in de kerk van Windsbach. Het Windsbacher Knaben chor zal vier werken voor jongenskoor uitvoeren. Als verdere programma onderdelen zijn vermeld: Twee werken voor orgel, uitgevoerd door Albert de Klerk en de mis in es van Anton Bruck ner, uitgevoerd door het Groot Omroep koor en blazers van het omroeporkest o.l.v. Henk Spruit. IN VERBAND met het concert dat het Radio Philharmonisch Orkest gis teren gaf in het Amsterdams Concert gebouw ging de aandacht vooral uit naar Psalm 47 van Florent Schmitt, een uit voering waaraan medewerkten het U Q L f\ fj h Groot Omroep- koor, de sopraan Elisabeth Lugt en t J I M de organist Ber nard Bartelink. Schmitt was een tijdge noot van Debussy, Ravel, Dukas en Roussel, maar is een figuur van het twee de plan gebleven, waarschijnlijk terecht (de tijd betoont zich zelden onrechtvaar dig in zulke zaken) als men op deze Psalm en het weinige dat men hier ver der van hem te horen krijgt mag afgaan. Het werk-in-kwestie streeft een zekere extase na en bereikt die ook wel maar door alles heen proeft men de noeste vlijt, het uitstekende vakmanschap dat de toehoorder met religieuze grandeur wil bombarderen WANT ER WORDT MET zwaar ge schut gewerkt, het orkest is overdonderd, soms wel wat tè, het koor torent er tegen op in markante fugato's of compacte ho- mofonie, en het middendeel waarin so praan- en viool-solo het uitgebreide appa raat eindelijk tot inkeer brengen is een verademing. Het is een muziek die wel indruk maakt, maar weinig indruk achter laat Waarom? Ik geloof omdat Schmitt net een iets te grote mate van voorspel baarheid in zijn conceptie vertoont, bij een van de vele imitatorische sequensen viel mij bijvoorbeeld op dat de inzetten ongeveer vijf seconden evoren verwacht konden worden op de toonhoogte waarop ze dan ook inderdaad kwamen. Van de laatste oorspronkelijkheid is hij dus niet. Maar we spelen tenslotte niet alleen Bach doch ook Telemann. Het was aan genaam dat Jean Fournet het publiek met dit werk van zijn landgenoot liet kennis maken. De uitvoering was gloedvol, Elisa beth Lugt, gesecondeerd door Dick de Reus (viool-solo) zorgde voor een fraai in termezzo. FOURNET HAD DE AVOND geopend met de Tweede Symfonie van Brahms, met precisie en enige distantie geleid' ONDER GROTE BELANGSTELLING werden woensdagavond in de Grote Kerk de manifestaties van de Haarlemse Orgelmaand voortgezet met het gebruikelijke juiyconcert. Slechts één van de drie kunstrechters, stadsorganist Piet Kee, betrok het element improvisatie in zijn speelbeurt. Ralph Dow- nes, de organist van de London Oratory, en Hans Klotz, de hoogleraar-directeur van het Institut für Evangelische Kirchenmusik te Keulen, presenteerden zich uitsluitend met een kenmerkende compositie uit hun repertoire. HET WERK WAARMEE Ralph Downes ons liet kennis maken, prelude, Scherzo and Passacaglia" van K. Leighton, bracht ons even in verwarring, omdat we een stuk verwachtten van een oud-Engelse or gelmeester van die naam. De laat-roman- tische stijl van de compositie zette ons herkennings- en appreciatievermogen echter al gauw op een ander spoor, waar wij invloeden van Widor en Reger meen den waar te nemen; weliswaar gehuld in een losser harmonisch gewaad. Bleken de Prelude en het speelse Scherzo in nogal vertrouwde vormen te zijn geconcipieerd, de Passacaglia toonde een vrijere inven tie in de opbouw met de kennelijke inten tie het orgel een effectrijke beurt te gun nen. Ralph Downes verdedigde de kwali teiten van het overigens ongelijke werk met vaardigheid en inzicht. HANS KLOTZ vervulde zijn beurt met een kapitale Reger-compositie, de Sonate nr. 2 in d, opus 60, een schepping uit de middenperiode van de coniponist, toen hij nog niet gekomen was tot het vereenvou digen van zijn stijl. Het is intussen een stuk dat in zijn overdadigheid en zijn on uitputtelijk conceptievermogen hetwelk een „aufgeklarte" lyriek niet uitsluit typerend is voor de Reger die wij erken nen als een dominerende figuur in de Duitse muziekhistorie van de jongste eeuwwende. De boeiende interpretatie van Hans Klotz overtuigde ons tegelijk van de grootste allure van het werk en van de virtuoze beheersing van het herschep pingsvermogen waarmee hij het diende. In de Grote of St. Bavo Kerk te Haar lem zal donderdag 15 juli a.s., onder lei ding van Marinus Adam, het vijfde Zo- merconcert van het Noordhollands Phil harmonisch Orkest plaats hebben. Solisti sche medewerking zal worden verleend door de violist Willem Noske. Het concert wordt geopend met de Suite no. 3 in D gr. t. van Bach. Hierna treedt de solist Willem Noske op met het Vioolconcert van Mendelssohn. Dit zomerconcert zal worden besloten met de Nulde Symfonie van Bruckner. WILLEM NOSKE werd in 1918 te Den Haag geboren. Hij studeerde bij Oscar Back in Amsterdam en later bij Carl Flesch in Londen. Reeds op jeugdige leef tijd trad hij met verschillende orkesten op (o.a. in Frankrijk, Engeland, Oostenrijk en Tsjechoslowakije). In 1939 volgde een tournee door Amerika. Na de oorlog maak te hij concertreizen door Indonesië en Australië en trad hij solistisch op in Frankrijk, Italië, België, West-Duitsland, Joegoslavië, Griekenland en Zweden. Van af de oprichting van het Nederlands Ka merorkest in 1955 is Noske gedurende vijf jaar hiervan concertmeester geweest, waarna hij dezelfde functie vervulde in het Rotterdams Philharmonisch Orkest tot september 1962. Van deze datum af is hij als concertmeester aan het Residentie Or kest verbonden. Vervolgens hoorde men een Nederlands werk, de Hymne du Grand Meaulnes, van Rudolf Escher. Het stuk dateert uit 1950 en is ontstaan als weerklank op de be kende roman van Alain Fournier, zonder in enig opzicht programmatisch te zijn. Er gebeurt vrij weinig in en misschien wordt het langdurig zich tegen elkaar af zetten van recitativische melodieën enigs zins eentonig, maar het geheel is van een nobele inventie en het slot zelfs van een niet alledaagse poëzie, wat in de muziek in 't algemeen, en in die van Nederland in 't bijzonder toch vrij zeldzaam is. Fournet en het orkest speelden het stuk met veel aandacht, en het resultaat be antwoordde vermoedelijk aan de intenties van de componist, die door Fournet in het succes betrokken werd. Sas Bunge Over tal van opvallende bijzonderheden in de vertolking, waarin weer eens de on eindige rijkdom van het Müller-orgel in het geding gebracht werd, en waarvan ik aantekeningen maakte, zou een kolom druks te vullen zijn; laat ik mij beperken tot het vermelden van het wisselend ef fect van onrust en bevrediging, als inlei ding tot de fuga, die als een positief „credo" alle weifeling en onzekerheid van zich afschudt. Een prestatie die kon tel len. PIET KEE MANIFESTEERDE zich hierna als interpreet van Bach's Prelu dium en Fuga in b, het overbekende meesterwerk, dat hij in opvallend vlug tempo briljant ten gehore bracht. Een zeer hoge troef speelde hij hierna uit met een magistrale improvisatie op een the ma dat hem door Hans Klotz was opge geven. Na het leggen van een stramien, begon Kee het gegeven af te tasten, om het vervolgens als passacaglia-chaconne in werking te zetten. Hiertoe bleek het uiterst geschikt. Het werd dan ook, dank zij Kee's inventieve geest en kleurzin, een variatiecyclus die consequent naar zijn hoogtepunt streefde. Dit hoogtepunt werd bepaald door een fuga op een „dux", die zich als 't ware vrij maakte van het ge geven, maar die na de doorwerking zich paarde aan het variatie-thema, combina tie die ook in de Coda een verrassend effect maakte. Geen brallend slot, integendeel een se rene oplossing van het probleem dat de improvisator zich gesteld had. Een werk stuk zoals het slechts in begenadigde ogenblikken kan ontstaan. Jos de Klerk DE HERONTDEKKING van Johann Sebastian Bach betrof niet alleen zijn zogenaamde „wereldlijke" muziek, maar ook de vele vocale werken en orgel- composities, die i ïiij met een litur- \J L L n ff R rische, een kerke- ijke intentie com- r. loneerde. Die in- j f j o - tentie werd prijs gegeven, toen deze muziek opgenomen werd in de concertpraktijk. Passies en kantates waren niet langer, zoals bedoeld was, een integrerend bestanddeel van de eredienst, maar werden op een lijn ge steld met composities, die pasten bij de sfeer van de concertzaal. Woensdag avond werden op het concert, dat door het Nederlands Kamerkoor en het Resi dentie-Orkest in de Kurzaal te Scheve- ningen als manifestatie in het Holland Festival werd gegeven, wederom twee liturgische werken van Bach in de aan hun wezen vreemde concertsfeer, com pleet met uitgaansjaponnen, applaus en een gezellige koffiepauze ten gehore ge bracht. Het waren de cantate „Ich hatte viel Bekümmemis" en het Magnificat. De uit voeringen werden geleid door de dirigent Kurt Thomas, die van 1957 tot 1960 cantor was van de „Thomas-kirche" te Leipzig. Voor zijn interpretatie werd een strakke voortgang der muziek als een dogmatisch principe consequent volgehouden, waar door in het bijzonder voor de koorfrag menten der cantate de betekenis en de gevoelswaarde van het woord niet meer als hoofdzaak werden geaccentueerd. Het woord diende veel meer als de drager van de muziek en ongetwijfeld had een geheel andere, zelfs „wereldlijke" tekst een zelfde functie kunnen vervullen. De solisten, de sopraan Elly Ameling, de tenor Tom Brand en de bas Peter van der Bilt doorbraken de ban der rechtlij nigheid door een groter uitdrukkings kracht. Tom Brand had het merkbaar moeilijk om bij de droge akoestiek van de zaal zijn stem betrouwbaar te plaat sen. Elly Ameling zong voortreffelijk en ook Peter van der Bilt kon zich onder scheiden door uitnemende zang. Het Resi dentie-orkest begeleidde over het alge meen wel naar wens, al leek het onwen nig te staan tegenover de ongewone direc tie (meestal kwam dit neer op takteren) van Kurt Thomas. Het Nederlands Kamerkoor moest ook de strijd aanbinden met de zeker niet sublimerende akoestische omstandighe den. Ook door de opstelling werd de uit werking van de koorzang niet zo gunstig als de magnifiek zingende zangeressen en zangers hadden verdiend. Een technisch knappe prestatie leverden zij met het vertolken van hun belangrijk aandeel in het Magnificat. Over het geheel genomen werd voor dit werk een groter evenwicht tussen woord en klank bereikt. Maar ook hier bleek het contact tussen orkest en dirigent niet steeds volmaakt. De zange res Aaf je Heynis voegde zich in het Magni ficat bij de hiervoor genoemde solisten. Aan haar dankten de toehoorders een verrassend schone ervaring bij haar ver tolking van de aria „E su nientes implevit bonis". P. Zwaanswijk Een tweetal zeldzaam knappe jongleurs, een trampoline-acrobaat en een Zweeds trapeze-duo, alsmede enige fietsende en koorddansende chimpansees maakten van het KRO-programma „piste" weer een zeer aantrekkelijke uitzending, die opnieuw bewees dat het aantal variëteiten in dit variété-werk wel oneindig moet zijn. Niet temin verdienen de samenstellers, Jos v.d. Valk en Jan Delfgaauw, onze bewonde ring voor het feit, dat ze voor deze nu internationaal geworden uitzending steeds de mooiste nummers weten te „plukken". Het vervolg van de comedy-thriller „Si- donia" stelde een groepje welbekende ac teurs wederom in staat, mooie typetjes in dolle situaties te maken. Dankzij deze ko medianten kan gesteld worden, dat een serie, die het al voor de radio goed deed, nu ook op de t.v. een succesje is gewor den. Verder heeft dit al niet veel om het lijf. De Belgisch-Nederlandse documentaire „Snel wegen wegen" wekte de indruk, de vrucht te zijn van een bijeenkomst, waar in de vraag gesteld werd: „Waar zullen we het nu weer 'ns over hebben?" Goed, en toen pakte men maar een veelbespro ken onderwerp, het wegennet van de bei de landen. Of de daaruit resulterende ver gelijking, die ten doel had, te bewijzen dat wij zowel als onze zuiderburen goede Expositie in De Drommedaris. In het Inter nationaal Studenten Centrum „De Drom medaris" in Enkhuizen wordt van 10 juli tot 6 augustus een expositie gehouden van werk van John Wortel, Jaap Hoff mann, Jean Zanter en Anna Wortel-Van der Waerden. Van de drie eerstgenoem- den zijn schilderijen, collages, etsen en tekeningen geëxposeerd; van Anna Wor tel-Van der Waerden is er keramiek. De expositie is dagelijks geopend van 13 tot 17 uur en 's zondags van 15 tot 17 uur. - y 'S en slechte wegen hebben, een uitzending van een half uur waard was, moesten wij na het volgen van dit programma met „neen" beantwoorden. Een wat druk en duister begin, waarin deze vergelijking krampachtig werd opgediend, heel veel mooie en minder mooie rij-opnamen en even zoveel meer of minder imponerende getallen, maakten er bepaald nog geen gaaf en rond documentair programma van. Wellicht had men zich beter kunnen beperken tot het Nederlandse wegennet, dat de exclusieve aandacht heus nog wel waard is, zolang het nog niet is aangepast (en zal dat ooit eens komen?) aan het zich chaotisch snel ontwikkelende ver keer. J. Damshuizer Nederlandse boeken in Stockholm. In de Koninklijke Bibliotheek in Stockholm is een permanente tentoonstelling van Nederlandse boeken geopend. De aan de bibliotheek geschonken werken, voor het merendeel litteratuur, geschie denis en kunst betreffend, werden be kostigd uit een in Amsterdam gehouden geldinzameling, als uitdrukking van dankbaarheid van het Nederlandse volk voor de hulp van de Zweden tijdens de oorlog. Het mooiste werk is „Theatrum Orbis Terrarum", met facsimile-repro- dukties van Nederlandse kaarten uit do 16de en 17de eeuw. "f. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Dagopening. 7.10 Klassieke grammofoonmuziek. 7.30 Nieuws. 7.40 Ra diokrant. 7.55 Lichte grammofoonmuziek. 8.15 Gewijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.40 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Klassie ke grammofoonmuziek. 10.30 Morgen dienst. 11.00 Klassieke muziek (gr.). 11.15 Voor de oudere luisteraars. 12.00 Lichte grammofoonmuziek eventueel actualitei ten. 12.50 Populaire orgelmuziek. 13.10 Klassieke grammofoonmuziek. 13.45 Ac- cordeonspel met instrumentaal kwartet. 14.05 Schoolradio. 14.25 Lichte grammo foonmuziek. 14.45 Voordracht van gedich ten. 15.05 Klassieke kamermuziek. 15.30 Voor de vrouw. 16.00 Musiciana: muzika le herinneringen. 16.30 Duizendschoon: voorjaarsperkplanten, lezing. 16.45 Vo caal'ensemble. 17.05 Klassieke grammo foonmuziek. 17.30 Stereo: Metropole or kest. 18.30 Fanfare-orkest: amusements muziek. 18.50 Licht orkest (gr.). 19.00 Nws 19.10 Radiokrant. 19.30 Van horen zeggen en zingen. 19.35 Aida, opera. 22.20 Boek bespreking. 22.30 Nieuws en SOS berich ten. 22.40 Wijd als de wereld: internatio nale oriëntatie in kerk, zending en oeku- mene. 23.00 Studio 2300: internationaal magazine voor late luisteraars. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM U. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00 VARA. 13.00 AVRO. 16.00 VPRO. 21.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnas tiek en socialistisch strijdlied. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 7.25 Van de voorpa gina. 7.30 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Te land en te water: een informatief programma voor weg- en waterwegge bruikers. VPRO: 9.40 Morgenwijding. VARA: 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de kleuters. 11.15 Vrij entree, cabaret. 11.40 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 12.00 Licht orgelspel 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Uit zending voor de landbouw. 12.40 Stereo: Lichte muziek (gr.). AVRO: 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten en grammofoonmu ziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Neêr- lands muziektuin: manifestaties in va kantieplaatsen: Pianorecital, klassieke orkestmuziek, carillonbespeling en koor zang. 14.30 Bariton en piano: klassieke liederen. 15.00 Lichte grammofoonmu ziek. (Tussen 15.30 en 17.00 uur Reporta ge Tour de France). VPRO: 16.00 Nieuws. Aansluitend: Damesbladen zijn ouder dan U denkt, lezing. 16.15 Gobelin: aspecten van het Franse lied. 16.45 Nieuwsdienst voor nieuwsgierige kinderen. 16.49 Voor de jeugd. 17.30 Jazz-rondo. 17.50 Kiosk: artikelen uit de weekbladen worden be sproken. 18.00 Nieuws. 18.15 Van de week: informatie en commentaren uit binnen- en buitenland, met o.a. Tour de France. 19.00 Voor de jeugd. 19.30 Lezen en schrijven, litterair programma. 20.00 Nieuws. 20.05 Noord-Hollands Philharmonisch orkest: moderne muziek 20.45 Boekbespreking. VARA: 21.00 't Is allemaal show: melo dieën uit films en musicals (gr.). 21.30 Nabeschouwing Tour de France. 21.40 On begrensd: wetenswaardigheden uit het buitenland. 21.50 Volksliedjes en balladen. 22.05 Pianotrio: amusementsmuziek. 22.30 Nieuws met mededelingen of SOS-berich- ten. 22.40 Cello en piano: Moderne mu ziek. 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.45 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws en praat je. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Geva rieerd muzikaal programma. (12.25 Weer bericht, mededelingen en berichten). 12.50 Beursberichten en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en amusements programma rond de Ronde van Frank rijk. (13.15, 14.05 en 15.05 Reportages. 14.00, 15.00, 16.00 Nieuws. 16.03 Beusrbe- richten). Tussen 15.30 en 17.00 Reporta ges. Vanaf 16.00 Berichten voor de auto mobilisten. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Lichte muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Voor de weg gebruikers. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Lied jes. 19.00 Nieuws, weekbericht, radiokro niek en Het weer bij ons. 19.40 Gevarieer de muziek. 20.00 II cappello di paglia, ope ra. 21.25 Gevarieerde muziek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Koormuziek. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Klas sieke muziek. 23.55 Nieuws. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I NCRV: 15.00-15.35 Voor de vrouw. NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor de kleuters. 19.06 De Verrekijker: interna- tonaal jeugdjournaal. 19.15 Van gewest tot gewest, regionaal journaal. NCRV: 19.35 De Lucy Show. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Attente. 20.45 Opera-aria's en interview. 21.15 Dominee's liefhebberij, TV-spel. NTS: 21.45 Beroemde dansers. NCRV: 22.10 De grap TV-spel. 22.40 Dag sluiting. NTS: 22.45 Journaal. 22.50-23.00 Filmverslag Tour de France. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. VARA: 20.01 Improvisatie: jazzprogramma. 20.25 Burke's Law De zaak Harris Crown, TV-film. 21.15 Filmvenster. 21.45-22.10 Achter het nieuws. VOOR VRIJDAG NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws in het kort. 19.01 Voor de kleuters. AVRO: 19.06 Zoo Zoo, dierenprogramma. 19.35 The Flintstones, tekenfilm (aflevering 55). NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 Televizier. 20.40 Toulouse Lautrec, een muzikaal gekleurd prentenboek uit de Pa- rijse jaren van Henri de Toulouse Lau trec. 21.20 Internationale Volksdansweek te Alkmaar, reportage. 21.45 Operette I.S.A. I: een aantal melodieën uit musi cals in grote shows. NTS: 22.45 Toeristi sche tips van de A.N.V.V. SOC: 22.48 Uit zending Socutera. NTS: 22.53 Journaal. 22.58-23.08 Filmverslag Tour de France. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: 20.01 Kijk op Kunst. (dl. 39). 20.25 Stu dio I: De Rode Pimpernel, parodistische musical. 21.30-22.10 Internationaal Songfes tival te Knokke: België-Nederland. Marielle Fiolet is de tegenspeelster van Jules Hamel, die vanavond om tien over tien in het NCRV-televi- sieprogramma op Nederland I het spel „De Grap" van Jos Vandeloo vertolkt. Marielle, een achternichtje van de toneelspeler Johan Fiolet, deed vorig jaar eindexamen op de toneelschool in Maastricht en werd kort daarop geëngageerd door Stu dio, waar ze onder meer heeft mee gespeeld in „De Rosse Bietser". „De Grap" is een door Juliënne van der Erve gedramatiseerde novelle van de in 1925 geboren Belgische schrij ver Vandeloo. De Amsterdamse gemeenteraad heeft diverse subsidies en aanvullende subsidies verleend aan een reeks kunstinstellingen tot een totaal bedrag van ruim 5 mil joen gulden. De stichting „Het Kunstmaand Orkest" kreeg voor het seizoen 1965-1966 een be drag van 1.225.000. Over het afgelopen seizoen ontving dit orkest als aanvulling nog eens 265.000. De stichting „Neder landse Orkest Stichting", die het Concert gebouworkest onder haar hoede heeft, mag voor het komende seizoen rekenen op een subsidie van 980.000 en een ga rantie subsidie van 815.000. Wethouder mr. R. van den Bergh merkte bij de be handeling van deze subsidie op dat, waar het hier gaat om het nationale orkest, het rijk beter over de brug zou dienen te komen en Amsterdam niet van plan is het te laten zitten bij de huidige voor de stad onbevredigende subsidieverhouding. De stichting „Het Nationale Ballet" kan het nieuwe seizoen tegemoet gaan in de zekerheid dat het 654.000 uit de gemeentelijke pot zal ontvangen. De stich ting De Nederlandse Opera kreeg over het voor dit gezelschap zo moeilijke seizoen 1963-1964 nog een aanvulling van ƒ70.672. De Stichting Amsterdams Toneelgezel schap „De Nederlandse Comedie" zal tot een bedrag van 943.000 subsidie ontvan gen. Aan drie andere toneelgezelschappen Centrum, Studio en Ensemble werd in totaal een ton verleend. Voor de ama teuristische kunstbeoefening stelde de raad 107.500 beschikbaar. Over het al gemeen gaven als gevolg van allerlei ont wikkelingen. niet het minst de sociale, de begrotingen van de diverse kunstinstel lingen grotere tekorten te zien dan in het voorgaande jaar.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 13