Duitse kerk moet op twee fronten strijd leveren Ds. Barthold van Ginkel komt naar NPB in Bloemendaal Met of zonder Kerk m de wereld Methodisten en anglikanen Tsjechische bisschop in ambt hersteld Veranderingen in Jezuietenorde R.-k. geloof niet beledigen Jongerenteams naar recreatiegebieden Sorge um Deutschland Ds. D. ter Stee ge Communiqué Steun voor Algerije PAGINA TWEE Tot nu toe werden met „linkse protestanten" over het algemeen de vrijzinnigen in de kerken bedoeld. Onlangs heeft echter de Westduitse minister van Defensie, Kai-Uwe von Hassel de benaming in een heel andere zin gebruikt, meer als scheldwoord voor hen, die zo verblind zijn, dat zij het communisme en daarmee de ideologie van de anti christ onschuldiger voorstellen dan die in werkelijkheid is. n een rede voor een politieke groepering - voor de Evan gelische werkgroep in de C.D.U. - nam hij geen blad voor de mond. „Zij merken niet dat zij de tegenstander napraten. Zij zien met in, dat zij met hun politiek een totalitarisme dienen, dat de vrijheid, de waardigheid en het recht van de mens vernietigt en zijn kerk tot een tractorenstation maakt. Zij maken zich daaraan schuldig met misbruik van de vrijheid, waarin zij leven. Als er predikanten en leken professoren en zelfs „Kirchenprasidenten" (hiermee wordt kennelijk Martin Niemöller bedoeld) zijn die samen met de communistische propaganda oproepen tot boycot van de echte democratie, dan moeten wij 't onze doen om voor ons volk de vrijheid te verzekeren". Aldus minister von Hassel. De paters Capucijnen in Albano in Italië worden er van verdacht be trokken te zijn bij een enorme smokkel van Zwitserse sigaretten In Albano is hierdoor zo vertelt de Protestant een mopje ont staan: bestelt men er „Cappucino" een kop koffie met melk dan vraagt de ober: met of zonder fil ter? m?~Ze7 uitlng. van een hooggeplaatst wif n von Hassel heeft in vv est-Duitsland vele reacties opgeroe pen. Bi] het ministerie kwamen stape's oneven binnen, waarvan ongeveer 85 Percent de woorden van de minister ondersteunden. Deze brieven waren uit allerlei lagen van de bevolking afkom stig ook uit rooms-katholieke kringen. Leden van de Bundeswehr hadden niet geschreven. De overige 15 percent van ae brieven die het standpunt van de minister afwezen, waren vrijwel zon der uitzondering afkomstig van evan gelische predikanten, die theologische argumenten aanvoerden bij het verde digen van hun standpunt. Daartegen voerde het ministerie aan dat hier een misverstand in het spel was, omdat'de rede van de minister uitsluitend op de politiek betrekking had. Tegenover deze mededelingen van het ministerie staan de vele kritische reacties, die in het openbaar uitgespro- zijn. In zijn pinksterpreek zin speelde de voorzitter van de raad der Evangelische Kerk dr. Kurt Scharf hier ook op, toen hij waarschuwde te gen de neiging om christenen, die plei ten voor het zoeken naar een verge lijk. „helpers van de antichrist" te noe men. „Ook al is men het niet met el kaar eens, dan nog mogen christenen elkaar nog niet wederkerig gaan be schimpen Ook in vele commentaren en ingezonden stukken in de kranten werd kritiek geoefend op de felle uit spraak van minister von Hassel. In een radiocommentaar noemde een spreker „het beoogde misbruiken van de kerk als een zedelijke steun voor de landsverdediging en een factor in de psychologische oorlogsvoering" even gevaarlijk als oppervlakkig gepraat over vrede. De „Frankfurter Allge- meme" noemde de uitspraak van mi nister von Hassel ook een gevaarlijk woord, omdat daardoor vanuit de poli tiek de scheiding in de kerk werd ge bracht. die men juist ondanks alle me- n,iM-^Sverschillen wilde voorkomen „Moeten christenen dan altijd rechts zijn. Horen bij de „linkse protestan ten dan ook niet de evangelische chris tenen, die stemmen op een linkse par tij, met name op de SPD?" vraagt het blad. Verder wordt gezegd: „De druk van het conformisme laat geen vrijheid toe zoals dr. Niemöller en vele andere christenen in West-Duitsland rijkelijk ervaren hebben. Aan de werkelijke problemen en taken komt men niet meer toe, omdat alles beheerst wordt door de koude oorlog, de kruistocht te- gen het communisme. De rede van de minister van defensie is een alarmsein voor de situatie binnen de Evangelische kerk in West-Duitsland. Al is het dan op een andere manier dan in Oost- Duitsland, toch moet gezegd worden dat ook in West-Duitsland de vrijheid van de kerk bedreigd wordt door druk van politieke zijde". Veel instemming ondervindt op het ogenblik in Duitsland een actie, die onlangs werd opgericht op initiatief van de Evangelische Marienschwes- ternschaft onder de naam „Sorge um Deutschland". Dagelijks worden wel een paar honderd brieven van instem ming ontvangen. Van protestantse kant ingezet men hoopt na verloop van tijd ook steun van rooms-katholieke zij de te zullen ontvangen wil deze ac tie streven naar „een nieuwe oriënte ring van het Duitse volk op Gods wil en naar de handhaving van de grond slagen van de zedelijkheid in alle sectoren van het leven". Men wil de nodige maatregelen ne men om allerlei ontwrichtende invloe den zoals de toenemende sexualisering van het leven in goede banen te lei den en voldoende voorlichting geven over de bevoegdheden en mogelijkhe den van individuele en gemeenschao- pelijke acties op dit terrein. In 250 000 in allerlei kringen verspreide folders roept de actie op tot overwinning van het geestelijk-zedelijk verval. Het gaat daarbij in de eerste plaats tegen de „vloed van demonische krachten" die verderfelijke voorbeelden verschaffen voor miljoenen mensen. „Vele films, sommige televisiepro gramma's, geïllustreerde bladen en al lerlei boeken" brengen vaak onder de naam van Kunst uit „zuiver winstbe- ■'a®, ,.,een verschrikkelijk aanschou welijk onderricht in geweld, moord sexuele excessen en minachting voor ontluikend leven". lijk verval, de actie „Sorge um Deutschland", en tegelijkertijd op een andere soortgelijke actie „Saubere Leinwand", die zich vooral richt tegen de invloed van slechte films in biosco pen en op de televisie. In een com munique na de bespreking van de raad wordt gezegd, dat in deze acties de te genstand in brede kringen der bevol king tot uiting komt tegen bepaalde verschijnselen in de huidige samenle ving. Ook in het parlement blijkt be zorgdheid hierover in plannen van som mige afgevaardigden om door een ver andering in de grondwet er de nadruk op te leggen, dat de creatieve kunst ook zedelijk gebonden is. In al deze zorg komt begrip tot uiting voor de functie van de film en de andere mas sa-media. Evenwel vreest de raad be perking van de grondwettelijke vrijheid van meningsuiting en van de creatieve kunst, die de raad beslist gehandhaafd wil zien. Daarom besloot de Evangeli sche kerk om contact op te nemen met de vertegenwoordigers van de beide acties enerzijds en met de mensen uit de wereld van film en televisie ander zijds. Naast veel instemming zijn er tegen deze actie ook bezwaren ingebracht. Zo schreef in een Hamburgs kerkelijk weekblad een predikant (Pastor Walde- mar Wilken) dat de ondertekenaars wel zeer 4 -recht hun oproep hadden ge daan, maar dat er geen resultaat van is te verwachten. „Het is alles te on- zakelijk en te pathetisch. Als dèrgelij- ke oproepen niet scherper geformu leerd worden, gaan zij zonder meer over de hoofden der toehoorders heen. En dat is jammer voor al die ijver en inspanning. De ondertekenaars die nen, wil deze actie goed werken, nog eens samen te overwegen en te door denken langs welke wegen hun doel be reikt moet worden. Zijn de gebruikte woorden eigenlijk wel goed overwogen Ze klinken haast wat onbescheiden. De zaak is té belangrijk en zou werkelijk de gewetens der mensen onrustig moe ten maken. Daarom zou het te betreu ren zijn als het resultaat slechts be stond uit schouderophalen en glim lachen." Bij een algemene bespreking in de raad der Duitse Evangelische Kerk is te Berlijn gereageerd op de bovenge noemde actie ter bestrijding van zede- De jaarlijkse methodistenconferentie te Plymouth heeft zich met 488 tegen 137 stemmen uitgesproken ten gunste van een plan in twee etappen voor hereniging met de kerk van Engeland, waar de methodisten zich in het mid den van de achttiende eeuw van heb ben afgescheiden. Eerst zal de intercommunie en later ae volledige organische eenheid tussen beide kerken worden hersteld. De oorzaak van de afscheiding van de methodisten is indertijd hun be zwaar geweest tegen sommige aspec ten van de Anglikaan.se traditie, prak tijk en theologische beginselen, maar zij aanvaardden de 39 artikelen van de kerk van Engeland over de leer met enkele wijzigingen en bleven het pray er book van de kerk van Engeland ge bruiken. Later splitsten zij zich in Wesleyaan- se, primitieve en geünieerde methodis ten. Deze drie groepen besloten in 1932 hun meningsverschillen te begraven en weer een kerk te vormei. Het eerste resultaat van het besluit tot hereniging met de kerk van Enge land zal de instelling zijn van een ge mengde onderhandelingscommissie om meningsverschillen uit de weg te rui men. Deze meningsverschillen zullen waarschijnlijk talrijk en van histori sche, theologische en emotionele aard zijn. Sommige methodisten zijn onge rust over wat zij zien als een poging van de kerk van Engeland om hen in te lijven. Zij beschouwen het gisteren genomen besluit als verraad en nemen het standpunt in, dat drie bepaalde methodistische beginselen moeten wor- den aanvaard het hoogste gezag van de schriftuur, rechtvaardiging uit ge nade door het geloof alleen en de pries terschap van alle gelovigen. Een zestien jaar oud boerenmeisje uit het Spaanse dorp San Sebastian de Garabandal, dat zegt regelmatig ontmoetingen te hebben gehad met de maagd Mary heeft nu volgens haar zeggen de aartsengel Michael ontmoet. Tal van belangstellenden waren aanwezig toen het meisje in een bosje tien minuten in extase raakte. Een dokter controleerde haar pols en bevond dat die normaal was. Conchita, die heeft gezegd dat ze de ontvangen boodschap later op schrift zal stellen, hield tijdens de „visitatie" een crucifix vast, zoals de foto toont. Nog een beeld van het grote con gres van Jehova's getuige in Rot terdam. Ter opening werd in het Kolpabad in Vlaardingen een grote doopplechtigheid gehouden. De foto toont hoe op de kant een ensemble voor geestelijke muziek zorgde. I'crt Tsjechische bisschop, die na zijn vrijlating uit gevangenschap als vrachtwagenchauffeur en arbeider in een melkfabriek werkte omdat hfj zjjn functie niet meer mocht uitoefenen, is in zijn waardigheid hersteld doordat Nederlandse toeristen zich zijn lot aan trokken. De bisschop, mgr. Karei Otcenasek, apostolisch administrator van Bratisla- wa, zat van 1957 tot 1963 gevangen. Na zijn vrijlating mocht hij echter niet in de zielszorg terug en werkte daar om als arbeider in Nachod om in zijn levensonderhoud te voorzien. Nadat Nederlandse toeristen vorig jaar naar Nachod waren gereisd om de bisschop te spreken hadden zij in Praag een onderhoud met een amb tenaar van het bureau voor kerkelijke zaken, waarbij zij er hun verbazing over uitspraken dat een bisschop als vrachtautochauffeur te werk was ge steld. Thans is bekend geworden dat de bis schop korte tijd later uit Praag bericht heeft gekregen, dat hij zijn kerkelijk ambt weer ter hand mocht nemen. Sindsdien bedient hij een parochie in Trmice. De algemeen overste der jezuïeten, de een maand geleden gekozen pater Pedro Arruba, zal door vier assisten ten worden bijgestaan in plaats van door elf, zoals tot nu toe de gewoonte is geweest, zo heeft een woordvoerder van deze rooms-katholieke orde in Rome bekendgemaakt. Deze priesters zijn in geheime stemming door meer dan 220 afgevaardigden van de orde uit de gehele wereld gekozen. Het zijn de Italiaanse pater Paul Dezza, afge- vaardigde van de generaal (algemeen overste) voor de internationale huizen in Rome en voormalig rector van de Gregoriaanse universiteit in Rome, pa- ter Andrew Varga uit Hongarije, pro vinciaal overste van de Hongaarse pro vincie (verdreven), pater John L. Swain uit Canada, voormalig vicaris-generaal van de orde en pater Vincent O'Keefe uit de V.S., rector van de Fordham universiteit te New York. Het benoemen van vier assistenten in plaats van elf is een poging het systeem te stroomlijnen, zei de woord- x oerder. Ook nieuw is dat deze vier voortaan door de generaal (algemeen overste) zullen worden benoemd. Tot nu toe werden deze door de congrega tie gekozen. Het Italiaanse constitutionele hof heeft ontkennend geantwoord op een vraag van een rechtbank in Cuneo of de strafbaarheid van openbare beledi ging van de rooms-katholieke kerk als de officieel erkende staatsgodsdienst niet in strijd is met grondwettelijke ga ranties voor vrijheid van godsdienst. Het constitutionele hof stelde dat de wet was bedoeld om de godsdienstige gevoelens van de meeste Italianen te beschermen en de godsdienstvrijheid niet te beperken. Belediging van het rooms-katholieke geloof kan met een jaar gevangenis straf worden gestraft. Naar de stranden, de bossen en dt meren van ons land vertrekken deze zomer enige tientallen teams van jon geren uit de gereformeerde kerken om de vakantiegangers van dienst te zijn. Zij organiseren in de vakantie plaatsen vertelclubs en spelletjes voor kinderen, gezellige avonden voor oude ren en zondags een kampdienst. In eigen teamverband houden zij in hun kamp of tent dagelijks een avondslui ting, waarbij iedereen welkom is. Af hankelijk van de plaats waar het team vertoeft, zet men nog allerlei andere activiteiten op, vaak in samen werking met de plaatselijke kerk. Het gereformeerde evangelisatiecen trum in Baarn begeleidt het werk. act WCiA, Op zondag 11 juli zal ds. B. van Gin kel, hervormd predikant te Amster dam, zijn intrede doen als voorganger van de afdeling Bloemendaal van de Nederlandse Protestantenbond in het kerkje aan de Potgieterweg in Bloe mendaal, als opvolger van ds. F. W. Boers uit Bergen. Het is de bedoeling dat ds. Van Ginkel elke eerste zondag van de maand in Bloemendaal een pre dikbeurt komt vervullen, en elke woensdag naar Bloemendaal zal ko men om bij de leden huisbezoek te verrichten. Ook is het zijn bedoeling gespreksgroepen te vormen, waar dan over actuele, geestelijke problemen Voor het hulpwerk van het Leger des Heils in Algerije heeft het wereld- diaconaat van de gereformeerde kerk in Nederland twintigduizend gulden be schikbaar gesteld. Het Leger des Heils zal dit geld gebruiken voor melkuitde- ling aan schoolkinderen, vsor bejaar den- en invalidenzorg. Ook is vijftienduizend galden ter be schikking gesteld voor het internationa le christelijke hulpwerk in Algerije dat door de kerken is opgezet. Het geld zal onder meer worden gebruikt voor de aanleg van een grote bosrand, die de opdringende Sahara woestijn moet tegenhouden. Ook medische hulp, onder wijs en voedselverstrekking aan kinde ren staan op het programma. Tenslotte is drieduizend gulden voor vakantiewerk van jeugdige Algerijnen gegeven. Dit geld gaat naar de gere formeerde predikant ds. P. van Vliet, die voor de morgenlandzending in Al gerije werkzaam is en daar een pasto raat van een plaatselijke protestantse kerk verzorgt. tussen voorganger en leden van ge dachten kan worden gewisseld. Barthold van Ginkel werd op 2 fe bruari 1911 geboren en heeft na zijn studie theologie achtereenvolgens het ambt gediend te Renswoude, Wezep en Katwijk aan Zee. Sedert 1945 is hij als hervormd predikant werkzaam in Am sterdam, eerst in west en sedert 1949 in het Apollokwartier, waar zijn diens ten druk werden bezocht. In 1963 werd hij belast met een spe ciale opdracht inzake de buitenkerke lijken, welke opdracht, behalve het prediken, ook het geven van cursussen in geheel Amsterdam inhield. Ds. Van Ginkel heeft derhalve in dat jaar af scheid genomen als hervormd predi kant van Amsterdam in de Bachzaal, waar hij evenals in de Alledagkerk en voor de microfoon grote bekendheid had gekregen door zijn toespraken. Hij kreeg toen de gelegenheid in alle her vormde kerken in Amsterdam voor te gaan. Bovendien is hij thans als do cent verbonden aan de pastoraal-psy- chologische leergang aan de Rijksuni versiteit te Utrecht (pastoral counsel ling) waarbij hij uitgaat van de ge dachte, dat mensen in een voortduren de dialoog staan, namelijk met hun omgeving. Voor de V.P.R.ö. heeft ds. Van Gin kel een reeks voordrachten gegeven die gebundeld zijn in het bekende boekje „Twistgesprekken met God," waar over dr. A. van Biemen directeur van het Woodbrookershuis in Bentveld het volgende in „Tijd en Taak" schrijft: Deze V.P .R.O.-voordrachten voldoen aan de eis, dat ze levensecht en van deze tijd zijn. De meest wezenlijke vra gen waarmee de hedendaagse mens in zijn relatie tot de oermacht, God, wor stelt, worden hier eerlijk en grondig aan de orde gesteld. In feite zijn de meeste hier aangesneden vragen uit- werkingen van het boekje van bisschop Robinson: „Eerlijk voor God", maar dan op een persoonlijke wijze." Door tussenkomst van ds. Boerlage destijds algemeen secretaris van de N.PB die in de wijk van ds. Van Ginkel woonachtig is, is er voor het contact met het bestuur van de afde ling Bloemendaal van de Nederlandse Protestantenbond gezorgd. Barthold van Ginkel is zeer belezen en hij zal de vele facetten, waar de moderne mens van vandaag mee wor stelt, met open vizier onder ogen zien en deze zeker ook in gespreksgroepen Ds. Barthold van Ginkel, de nieuwe voorganger van de afdeling Bloe mendaal van de Nederlandse Pro testantenbond, in zijn werkkamer in zijn Amsterdamse woning. in Bloemendaal in discussie brengen. Met de komst van ds. Van Ginkel als voorganger van de afdeling Bloemen daal van de N.P.B. heeft het Bloe- mendaalse afdelingsbestuur zonder twijfel in de roos geschoten.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1965 | | pagina 12